Foto's tonen negen Z390-moederborden van ASRock

Er zijn foto's verschenen van negen ASRock-moederborden met Intels Z390-chipset. Er komen zes atx-varianten, twee mini-itx-bordjes en een matx-uitvoering. Waarschijnlijk volgt de officiële aankondiging in oktober.

De foto's van de moederborden zijn online gezet door VideoCardz. De verpakkingen tonen de productnamen en omdat ook de moederborden zijn afgebeeld is in grote lijnen te zien over welke features ze beschikken. Het topmodel is de Phantom Gaming 9, met drie verstevigde pci-e-x16-slots en ledverlichting. Er komt ook een Phantom Gaming-bordje van het mini-itx-formaat. Verder tonen de foto's onder andere een Extreme 4-model, een Taichi-uitvoering en de Z390M-ITX/ac.

ASRock lijkt af te stappen van zijn Fatal1ty-naamgeving voor moederborden. De Phantom Gaming-modellen vervangen die varianten. Sinds 2011 gebruikte ASRock de Fatal1ty-naam, dat is de naam van de voormalige professionele gamer Johnathan Wendel.

De moederborden van ASRock zijn niet de eerste borden met de Intel Z390-chipset die voortijdig online verschijnen. Vorige maand verschenen er details van de moederborden van Gigabyte en Intel zette zelf al informatie over de chipset online. Ook plaatste VideoCardz recent foto's van MSI- en Asus-moederborden met de Z390-chipset.

De officiële introductie volgt waarschijnlijk in oktober, als ook de presentatie van de Intel Core i9-9900K, i7-9700K en i5-9600K wordt verwacht.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

17-09-2018 • 13:06

40

Reacties (40)

40
40
16
1
0
15
Wijzig sortering
Persoonlijk vind ik het overkill om zoveel keus te hebben in moederborden. 9 varianten voor 1 chipset. Andere fabrikanten doen vast hetzelfde en dan heb je zo tientallen varianten van hetzelfde. Maakt het niet makkelijker om een keus te maken lijkt mij. Maar goed, het is de markt en de consument wil dat graag blijkbaar.
Verschillende moederborden voor verschillende workloads. Een moederbord van 5/600 euro zal veel minder USB storingen hebben, meer fases ingebouwd, gouden connectoren, betere lanes voor al je data die over je moederbord gaat enzovoort.

Ook zullen niet alle moederborden dezelve geheugen snelheden ondersteunen, dual of quad channel zijn.

Ook zullen niet alle moederborden even goed overclocked, zelfde of uitgebreide bios options krijgen.

Een moederbord is het belangrijkste component in een computer en moet nooit op bezuinigd worden (als je peak performance uit een K processor, 2666, 2888 mhz ram, sli/crossfire etc. Er zullen voor verschillende workloads verschillende moederborden zijn.
Dat noemen ze nou marketing. Gouden connectoren zijn totale onzin en gaan je PC ervaring niet verbeteren, al heeft je PC een jaar op de zeebodem gelegen.

USB storingringen heb ik nog nooit meegemaakt, zelfs niet op het goedkoopste cringe bordjes van ali expres. Want de USB controller zit in de chipset.

Een lane is een lane. Niks meer of minder en hangt voornamelijk van je CPU/chipset af.

Het meeste is gewoon marketing voor mensen die geloven dat als je USB stekkertje een goude ground plaatje heeft je gaming experience met 900% toeneemt. (zelfs Razer is met die onzin gestopt) en het levert ze ook dik geld op.

Maar het is ook natuurlijk voor de cosmetics. Als je een dikke windows build gaat doen met costum waterkoeling dat pak je een bordje wat er fatsoenlijk uitziet. Maakt je dat geen bal uit pak je het ''wat saaiere'' goedkopere bordje.

En als je voor een dikke overklok gaat wil je wel kwaliteit caps en fases op je bordje hebben. Maar de meeste bordjes hebben deze al. Het enige wat dan uitmaakt is het aantal fasen.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 29 juli 2024 15:01]

Ik had het niet over gaming. Dat het gaming moederborden zijn begrijp ik, maar foto bewerking/video bewerking en muziek maken heeft wel degelijk effect met gouden usb headers.

Vooral als je met een midi werkt. USB storingen komen niet door de chipset, maar door de usb lanes die een slechte verbinding op het moederbord hebben. door corrosie kunnen bepaalde lanes/connectoren beschadigen vandaar dat men neigt naar gouden connectoren.

Gamen is leuk en aardig, maar is niet de engiste wat men op een computer doet. Als je een dikke overclock wilt, wil je niet alleen caps en fases (niet alle moederborden hebben evenveel fases. de goedkoopste moederbord zal nooit even veel fases hebben als de duurste variant).

Ook kunnen niet alle moederborden overclocken. dat ligt niet alleen aan de chipset, maar ook aan de powersupply. Met een moederbord van 100/150 euro ga je echt geen stabiele 5 ghz overclock voor gamen op een 8700K halen. en er is een heel verschil tussen een moederbord met 5 fases, en eentje met 8 of 9 of 12. Hoe meer fases je hebt hoe beter het stroom over je moederbord word verdeeld. dan kan je me echt niet wijsmaken dat een moederbord voor pakweg 120 euro met 12 fases of 10 fases komt.

gamen is leuk en aardig, maar is niet de engiste workload die een pc te verdragen krijgt. er zijn ook mensen die compute workloads draaien waarbij ze niet naar een budget, maar een duurdere moederbord kijken doordat dat gewoon veiliger en stabieler is.
wat is dan het effect van die gouden headers waardoor je beeldbewerking sneller gaat?
Voor analoge signalen kan ik me er nog iets bij voorstellen maar voor digitaal?
USB lanes die een slechte connectie hebben op het moederbord noemen ze een misproductie. En dat kan ook bij de beste moederbordjes voorkomen. Gold plates zal helpen tegen oxidatie inderdaad maar wees nu eens eerlijk, hoeveel geoxideerde stekertjes ben je tegen gekomen op apparaten waar goed voor gezorgd is? Vaak zijn ook de vingers in een stekker al deels goud (eg serial) De mantel puur goud maken is eerste klas onzin.

Sterker nog ik denk dat de levensuur van een gouden stekker juist minder is. Goud is ''zachter'' dan andere metalen zoals ijzer of zilver (maar harder dan koper dacht ik) en het is vrij makkelijk om een goudlaagje van een stekker te schrapen. Goed het zal wel tientallen jaren duren maar het zal wel sneller gaan dan b.v ijzer. Ook heb je iets dat metal migration. heet. Maar ook dat kan tientallen jaren duren.


Verder heb je wel gelijk over het overklok verhaal hoor :) (Was die toevoeging vergeten) maar ook aan het aantal fasen heeft een limiet van x effectiviteit. Met 16 fasen ga je echt geen betere overklok krijgen dan bijvoorbeeld met 14.
Sorry maar de helft is echt onzin. Tuurlijk is een goed moederbord nodig als je alles uit je cpu wil persen, maar vergeet het verhaal met gouden randjes etc.

Belangrijkste op een mobo zijn de power fases/caps en chipset. En je hoeft echt geen 500 euro daar voor uit te geven want de moederbord fabrikanten zorgen echt wel dat het al in orde is met midrange borden.

Als je serieus met muziek bezig bent gebruik je niet de standaard aansluitingen op het moederbord.

50% van de prijs op die borden komt door looks/rgb etc en opties zoals wifi flashy gimmics bios flash knoppen etc etc
Allemaal kul natuurlijk. Heb al moederborden versleten sinds een jr of 20 terug en toen bestonden er geen
militairy class, usb golden port connectors en wat voor mubo jumbo dan ook. Maar he, toen werkt alles ook gewoon zoals het hoort.

Het enige wat wel telt , is idd de stroomvoorziening. Het aantal fasen is echter niet zaligmakend, vroegah kon je oom prima overklokken met minder fases. Hangt er gewoon vanaf hoe sterk die fases zijn. Waarom dan zoveel fases? Vooral voor het energie managment; Het zal er zuiniger mee kunnen.
Ik ben het eens met je claim, maar niet met je argumenten: de ervaring van 1 persoon zegt niets over de kwaliteit van een product.
Nee, wel de feiten. De moederborden toen waren ook rete stabiel. Heb er genoeg van verkocht.
Beetje oftopic maar voor rond de 155 euro heb je een goed moederbord met 12 digi power fases premium 60 ampère power choke en dual stack mosfet combo caps. Verder nog Nichicon 12k black caps en een golden audio connectors en realtek 1220 audio codec en DTS connect. De Asrock Z370 Extreme4. Ik persoonlijk niet, hoe een bord met ook nog eens acht sata3 6 Gb/s poorten, 2 m.2 sloten, iets van vijf USB headers waar van drie 2.0, metalen pcie sloten voor 3 way sli of CF en nog een rgb led header zo goedkoop kan zijn. Het schijnt volgens HWI ook nog eens de betere OC borden te zijn. Nu snap ik wel dat het bord geen 120 euro kost maar het bord kost ook geen 200 euro of zelfs meer.
Ook al deden je gouden connectors iets nuttigs, wat boeit het als je al een betere usb dac hebt voor een paar tientjes.
USB storingringen heb ik nog nooit meegemaakt
Dus "If it ain't happened to you, it doesn't exist!"?
Aantal pcb lagen en bijvoorbeeld solid capacitors kunnen wel voor een langere levensduur zorgen.
Allemaal speculatieve opmerkingen en eigenlijk niet juist.
https://www.we-online.com...nics_in_action_105536.php
Het ligt er maar net aan waar je de caps gaat gebruiken. En dan snap je ook meteen waarom PSU fabrikanten nog vaak gewone caps gebruikt in hun voedingen.


Meer pcb lagen geeft meer ruimte om alle features een plek te geven. Waar het vooral om gaat is de kwaliteit van de pcb laag; een drie laags 0,3mm kan betrouwbaarder zijn dan een 5 laags 0,2 mm.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 29 juli 2024 15:01]

Een Volkswagen up of een Bentley, ze brengen je beide van A naar B.
Vind het zelf wel prettig als er een power button op het bord zelf zit (handig voor m'n testbench) en een post LED, voor als het bord -om wat voor reden- niet wil booten.
En goede onboard sound met een goede koptelefoonversterker is ook wel lekker;ben zelf allergisch voor de goedkope Realtek 887 onboard sound, volume moet altijd 2/3e open en het klikt en popt constant.
En een m.2 slot, of 2e of 3e M.2 slot kan altijd handig zijn, Je BIOS upgraden met een dedicated USB slot, Clear Bios button op je I/O, DVI, HDMI, Displayport uitgang als je even zonder GPU zit... enz. enz.
En deze luxe heeft nou eenmaal zijn prijs.
Het is een keuze, een goedkoop B310 bord met een 8700K of een luxe Z370 bord met een i5-8600.
Als je de 8700K koopt met een B310 bord kun je later altijd nog het bord upgraden (windows licentie geactiveerd op je mobo ben je dan kwijt)
Als je een Z370 bord koopt kun je de i5 later alsnog upgraden.
Gouden connectoren voor USB is een geweldige marketing truc, volledige onzin.
Zelfde met 'betere lanes'? Wat, zijn de lanes in de goedkopere borden onverhard en in de duurdere moederborden goed verlicht en met asfalt? Een lane is een lane... De CPU bepaalt hoeveel lanes er zijn...

Dit is waarom er 9 varianten zijn voor 1 chipset van 1 fabrikant: omdat mensen denken dat er 9 borden zijn die verschillen in kwaliteit... Marketing dus.
De chipset heeft bij mijn weten ook extra lanes tegenwoordig en dat bepaalt de CPU zelf ook niet meer. Voor de GPU's heb je dan nog 16 in totaal ofzo maar voor M.2, USB en waarschjnlijk sata en andere PCI lanes komt het van de 24 chipset lanes af. Zo werkt het in ieder geval bij de z370 serie van intel. Ik heb het zelf ook al gestes dat bijvoorbeeld de volle 16 lanes actief blijft voor de GPU terwijl er 2 NVMe SSD's in zitten, 2 HDD's via sata en 5 USB poorten tegelijktijdig in gebruik.
Ik wilde zeggen daar komt de jeugd weer :+ gouden conectoren hahaha.

Een mainbord van 150 euro geeft al geen USB verstoringen gouden lanes kan ik me al helemaal niet voorstellen dat die gebruikt zouden worden. Dan zou je eerder op 1000 euro plus komen voor deze bordjes.

Ik bouw al jaren geen pc’s meer. Echter. De features zoals led verlichting en “gouden” conectoren enz. Plus stukje marketing. Maken deze borden prijzig.

Mensen kijken tegenwoordig ook naar kleur, led ja of nee speciale bevestigingen op de bordjes. Als fabrikanten daarop inspelen. En mooie graphics op de bordjes printen. Dan ja en dan alleen zouden ze vreemde prijzen kunnen vragen. Ik weet bijna zeker dat er genoeg bordjes zijn die niet zo mooi zijn en geen speciale features hebben die dezelfde prestaties leveren.

Kijk eens naar game baarden van 20 jaar geleden. Of 15. En dan naar die van vandaag. 15 jaargelden was water cooling heel populair. Fabrikanten spelen er op in. En vragen goud geld voor die dingen.
Je kan dan heel nauwkeurig kiezen welke features je graag wil (en er dan ook voor wil betalen) en welke je niet nodig vindt (en waarvoor je dan ook niet betaalt).

Gezien de eisen voor ieder's computer subtiel anders zijn, vind ik het wel prettig om veel keus te hebben.
En dan missen we blijkbaar het m-ATX format. Dan hadden ze best die 7 ATX borden kunnen opsplitsen.
De Z390M Pro (achtste foto)?
Het een na laatste bord is een m-ATX :)
Sinds 2011 gebruikte ASRock de Fatal1ty-naam, dat is de naam van de voormalige professionele gamer Johnathan Wendel.
Even ter correctie/funfact. De naam hebben ze van Abit overgenomen toen ze failliet gingen en Johnathan Wendel de naam aan Asrock verkocht. De Fatal1ty naam bestaat al sinds +/- 2005.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 29 juli 2024 15:01]

Een correctie is niet nodig ;) ASRock gebruikte de naam sinds 2011. Andere fabrikanten deden dat inderdaad al eerder, want Johnathan Wendel heeft zelf een bedrijf opgericht waarmee hij zijn Fatal1ty-naam in licentie geeft aan bedrijven. Zo waren er onder andere OCZ-ssd's en Creative Labs-geluidskaarten met een Fatal1ty-merkje.

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Johnathan_Wendel
Ik zie alleen dat Abit eerder die naam heeft gebruikt. Wikipedia spreekt namelijk ook van een samenwerking met hem.
Ja dat bedoelde ik ook, heb het even verbeterd.
Ben ik blind of zit er ook een Micro ATX tussen deze "zeven atx-varianten en twee mini-itx-bordjes"?
Foto 8 is mATX, foto 9 is ITX.
Klopt, de Z390M Pro 4 is mATX.
De tekst van het artikel spreekt over 2m-ITX en 7 ATX. Klopt blijkbaar niet met de fotos. :)
Videocardz had dit een kleine maand geleden ook al aangekondigd dat de naam veranderd zou gaan worden van Fatal1ty naar Phantom Gaming, sterker nog, menig website heeft het er over gehad, zelfs de buren. :)
:) Ik zie een druk foutje hahaha.

Als je de Asrock Z390 Pro4 bekijkt staat er op het moederbord Z397 Pro4 haha.

O-)
Klopt haha, heb het ook gezien. Grappig.
zielig aantal intel moderborden voor elke chipset zoals gewoonlijk.

ze zouden er beter wat minder types en automatisch hoger volume maken gaat enkel de prijs ten goede komen...
En welke form factor moeten ze dan maken? En welke features moeten daar dan op zitten?

Er is een reden dat de meeste fabrikanten niet de Apple-filosofie van "één model voor iedereen" erop nahouden, want zo werkt de wereld niet.
lol.
het zijn eigenlijk maar 3 form factors. de layout van slots, kleurtjes en waardeloze show off stukjes kan je gemakkelijk allemaal in eenzelfde bord steken...

Wat heeft dit nou met apple te maken?
ATX, mATX en mITX. En dan voor iedere form factor een met een hoop features, en met minder features, en dan nog een gamers-model met extra RGB, en een workstation model met extra SAS ofzo. Hoppa, 8 modellen.

Wat dit met Apple te maken heeft: het is een tegenstelling, en dat is goed. Ik mag toch vergelijken met andere fabrikanten, of niet dan?
Absoluut mee eens!

Door meer keuzemogelijkheid kan ik precies het bord kiezen wat aansluit op mijn specifieke behoefte en voorkeuren. Daarom ben ik groot fan van de PC en nooit echt entousiast geweest over Apple. Zelf kiezen wat ik nodig heb of later wil upgraden.

Het is ook redelijk onzinnig om je druk te maken over de geboden keuzes(zoals ik lees in sommige reacties). Dat doen we met auto's toch ook niet?

Heb een aantal jaren gewerkt aan design en productie van borden voor de industrie.
In het productie proces zijn er in de basis een paar borden die worden aangevuld met extra features. Oftewel een bordje ligt wat langer in productie en naargelang de wensen/behoeften wordt er meer meuk op zo'n bord geplaatst. Volume draaien gebeurt dus gewoon.

Wat minder prettig is, is het feit dat sommige moederbord types de mobiele telefoons achterna lijken te gaan.
"Gewoon kijken wat we er voor kunnen vragen" En het plafond lijkt nog niet zijn te bereikt qua prijzen.

Persoonlijk ben ik groot fan van workstation borden gezien de rijke uitrusting en ondersteuning. En ja die kosten wat meer dan gemiddeld, maar ik heb het er voor over.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door KatWeasl op 29 juli 2024 15:01]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.