'Microsoft schrapt Edge-pop-up bij gebruik Chrome en Firefox op testbuild W10'

Microsoft zou niet van plan zijn om gebruikers van de komende Windows 10 October 2018 Update met een pop-up op Edge te wijzen als ze Firefox of Chrome willen installeren. In de toekomst volgen wellicht wel meer vergelijkbare tests.

Microsoft noemt het stoppen met de Edge-pop-ups niet in zijn blogartikel over Windows 10 Insider Preview Build 17760, die vrijdag verscheen, maar volgens The Verge zijn de plannen van tafel. Of Microsoft daarmee naar kritiek heeft geluisterd, weet de site niet. Microsoft heeft de komst van de pop-ups ook nooit aangekondigd, waarmee het onzeker was of het de bedoeling was dat deze naar de Windows 10 October 2018 Update zouden komen.

In Windows 10 Insiders-versie 1809 kregen gebruikers bij installatie van Firefox of Chrome een venster te zien waarin Microsoft aangaf dat Edge al als browser aanwezig was, voorzien van de claim dat dit een snellere en veiligere browser voor Windows 10 is. Gebruikers konden de pop-up negeren en vergelijkbare meldingen zijn uit te schakelen door in het Instellingen-menu 'app-aanbevelingen' uit te zetten. Volgens The Verge gaat Microsoft in de toekomst misschien wel vaker tests met dit soort aanbevelingen houden.

In het verleden gebruikte Microsoft Windows 10 al om eigen diensten te promoten, zoals betaalde OneDrive-opslag in de verkenner. Ook toonde Microsoft al eerder notificaties op de taakbalk om het Edge-gebruik te stimuleren. De browser van Windows 10 blijft wat gebruik ver achter op concurrenten, volgens Net MarketShare.

Edge-pop-up bij installeren van Firefox en Chrome

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

17-09-2018 • 12:33

132

Reacties (132)

Sorteer op:

Weergave:

Nu Google nog met Chrome...

Als ik op mijn tablet (8 of 10 inch - dus niet al te groot) met Edge naar Google ga om iets te zoeken (gewoon met Edge omdat die beter is qua swipes en touch dan bv. Chrome) dan wordt 1/3e van het scherm afgedekt met een notificatie dat ik toch echt beter "free, fast and advance Chrome" kan gebruiken.

Je kan het wegklikken, maar bij de volgende zoekopdracht staat het weer in beeld...
Ik zou DuckDuckGo gebruiken als standaard zoekmachine. Mocht je toch de Google zoekresultaten willen kun je "!g" toevoegen aan je zoekquery; onderwater gaat DDG dan een zoekopdracht via Google doen.
Ik deel de aanbeveling van DuckDuckGo maar als je "!g" gebruikt, gebeurt er niets onder water, het is een redirect naar Google met de betreffende zoektermen. Je krijgt de resultaten dan ook niet via DuckDuckGo maar gewoon op de site van Google zelf.
Maar wel de zoekopdracht aan de hand van een generiek profiel van DuckDuckGo - ipv van je eigen bubbel.
Wanneer ik heb ingelogd ben bij Google, kom ik toch wel terecht op een pagina waar ik aangemeld sta.
Het is geen wondermiddel. Je komt nog steeds op de site van Google terecht met haar cookies. Ik gebruik echter bijv. Opera + DuckDuckGo en ben daarop niet ingelogd op Google diensten. Als ik dan een opdracht doe, is dat vrijwel anoniem. Enige wat gebruikt wordt is mijn land/locatie en zoektermen, voor zover ik heb kunnen achterhalen.
Ik zou DuckDuckGo gebruiken als standaard zoekmachine. Mocht je toch de Google zoekresultaten willen kun je "!g" toevoegen aan je zoekquery; onderwater gaat DDG dan een zoekopdracht via Google doen.
Weet je dat zeker met die !g, mij stuurt ddg dan altijd rechstreeks naar google search met de zoekworden als GET parameter ipv zelf de resultaten op te halen en dit aan mij te weergeven.
Dat onderwater heeft Google onmogelijk gemaakt sinds een paar maanden, daarvoor zag je encrypted staan in het adres met !g, nu niet meer. Onlangs werd ook bekend dat Google Chrome in prive-modus stiekem toch je surfgedrag volgt en (zonder inloggen ook) koppelt aan je ip-adres en apparaat-id, dus uiteindelijk je Google profiel.

Een aantal jaren terug was me dat al opgevallen. Vanwege een medisch iets van een familielid zocht ik dat op in prive-modus op Chrome (uiteraard zonder ingelogd te zijn). Toen ik later in Chrome iets anders zocht via Google met dezelfde eerste letter werd die eerder gezochte ziekte al direct aangevuld (nog steeds niet ingelogd). Andere medische term zelfde verhaal. Later met Firefox hetzelfde geprobeerd, toen gebeurde dat niet. Ik heb toen direct Chrome van alle computers verwijderd.

Voor een anonieme Google search gebruik ik nu startpage.com. En Chrome gebruik ik al helemaal niet.
Ik verwijderde Chrome op het moment dat ik erachter kwam dat Google het niet respecteert als je Google als startupservice uitschakelt bij MSConfig. Dat was voor mij de druppel en sindsdien heb ik Chrome geen kans meer gegeven. Ik zit dus vast aan smaken van Firefox (Waterfox als hoofdbrowser en Firefox als backupbrowser (daar heb ik NoScript niet geïnstalleerd)).
Voor Google resultaten kan je veel beter startpage.com gebruiken, die gebruikt onder water namelijk Google, en !g gebruiken op DDG gaat gewoon rechtstreeks naar Google dus dat is nutteloos.
Ik gebruik tegenwoordig https://www.qwant.com/ , een franse zoekmachine die privacy hoog in het vaandel heeft. De resultaten zijn (voor mij) beter dan die van DDG, maar niet zo goed als die van Google.
Dan moet je de volgende keer niet naar Google gaan, maar naar Bing.
Het is even een paar weken wat minder relevante resultaten op de eerste pagina dulden, totdat Bing eenzelfde profiel van je voorkeuren heeft aangemaakt als Google al van je heeft. Daarna zijn de resultaten vergelijkbaar.
Kan ik onderschrijven. Ik gebruik reeds jaren Bing/Ecosia en heb geen klachten. In 99% van de gevallen voldoet Bing. Google wordt absoluut niet gemist.
Maar wellicht voldoet het omdat je niet beter weet? Dat bedoel ik zeker niet lullig, partijen als Google, Microsoft en de NOS kunnen gemakkelijk kiezen bepaalde dingen wel / niet te tonen. Dat heb je als gebruiker niet door. Je hebt dan het idee het juiste te hebben gevonden, maar je weet niet wat je mist. In de meeste gevallen zal het niet zo erg zijn en de resultaten hetzelfde zijn, maar ik vraag me af hoe vaak we onbewust bepaalde informatie gemist hebben.
Besef ik. Het is maar wat je neemt als nulhypothese. Misschien heb ik bij Bing soms betere resultaten dan bij Google, maar weet ik het niet. Misschien zitten er miljoenen/miljarden mensen in een bias van 'beste zoekresultaten' maar gebruiken ze hun zoekmachine puur uit gewoonte. De vraag is ook wat je opzoekt. Als je handleidingen ed zoekt, zal je snel merken of je zoekresultaten voldoende zijn. Als je over wetenschap gaat zoeken, kan het al keren, helemaal als je politieke verhalen opzoekt... De kans op niet te onderscheiden informatie neemt van eerst naar laatst genoemde enkel toe...
Van het ene niet te vertrouwen bedrijf naar het andere. :/
Dan doe je waarschijnlijk iets met je cookies want hier blijft die melding gewoon weg in andere browsers (Firefox, Edge) als ik de melding wegklik.
hier komt die vaak terug, ik doe niks met de cookies en accepteer ze gewoon. zelfde gebeurt bij de cookiewall bij een aantal websites, o.a. stack overflow laat elke keer weer de cookiemelding onderin zien.
Dan worden jouw cookies waarschijnlijk toch verwijderd na het sluiten van je browser. Ik deed dat automatisch maar ik bezweek voor die onnozele cookiemeldingen die onze digibete politici verplichtten.
de cookies worden door de browser niet verwijderd, ik heb het ook alleen bij specifieke websites
Maar dan bezoek je een website/staat de brower op google ingesteld, je kunt overwegen DuckDuckGo o.d gebruiken (kun je ook nog kiezen welke van de 4 maps providers je wilt gebruiken).

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 17:32]

Je vergelijkt een advertentie/alert van een dienst waar je zelf naartoe gaat met het afvangen en onderbreken van de installatie van een legitieme applicatie voor een advertentie van je besturingssysteem. Ik vind dit toch echt 2 heel verschillende dingen.
Dat Microsoft op bing.com adviseert om Edge of zo te gebruiken lijkt mij prima. Maar het afvangen van een installatie om vervolgens reclame te maken voor een andere applicatie gaat me toch wat ver.
Gaan ze dit straks ook doen voor:
- Steam -> Windows Store
- LibreOffice -> Microsoft Office
- Etc etc

En als ik dan Edge ga gebruiken, krijg ik dan van Edge te horen: We zien dat je naar google gaat, zullen we uw vraag ook bij bing.com stellen?
Moet Google dan ook stoppen met het aanbevelen van Chrome bij het bezoeken van YouTube.com?
Dit is een interne beslissing van Microsoft geweest, vziw waren ze niet verplicht die melding te schrappen. Het zou goed kunnen dat uit de tests bleek dat bijna niemand alsnog overstapte op Edge, en waarom zou je ook: als je bewust naar Chrome / Firefox zoekt weet je zeer waarschijnlijk ook wel dat er een standaard browser in Windows zit, maar heb je de keuze voor aan alternatieve browser al gemaakt.

Het zou me ook niet verbazen als daar een manager achter gezeten heeft die het "briljante" plan had om die pop-up te tonen, iedereen om hem heen verwacht dat het geen nut heeft, en nu ze het getest hebben kunnen ze dat ook met data aantonen. Manager gaat door naar het volgende "briljante" plan, nutteloze popup wordt stilletjes weer eruit gesloopt, iedereen gelukkig ;)
Simpelweg iets aanbevelen is niet vergelijkbaar met het blokkeren van een installatie.

Edit:
Mensen vallen schijnbaar over het woord blokkeren maar een aanbeveling op een website is toch wel echt iets anders dan een melding krijgen van je OS terwijl je een andere browser aan het installeren bent.

[Reactie gewijzigd door The_Worst op 22 juli 2024 17:32]

Mbt je Edit, weet jij hoe vaak mijn ouders al Google Chrome geinstalleerd hebben op basis van de website waarschuwing? Het is gewoon precies hetzelfde en het werkt ook nog. Microsoft mag daar best een weerwoord op hebben.

[Reactie gewijzigd door pepsiblik op 22 juli 2024 17:32]

Als een soort wapenwedloop?
Vind dit toch wat onder de gordel, een OS melding wanneer het systeem een installatie ontdekt.
Iets met "To bring a gun to a knife fight"
Een aanbeveling is wel wat anders dan een "waarschuwing" zoals Microsoft die voorzag. YouTube is van Google en het kan inderdaad zo zijn dat "best shown in Chrome" daadwerkelijk op waarheid berust omdat Google de twee goed op elkaar afstemt.
De bewering "safer and faster..." van Microsoft is op zijn best een momentopname. Zodra FireFox of Chrome met een update komt, of er een op Edge gericht virus opduikt is die bewering ineens niet waar meer. Ook kunnen ze de bewering niet voor alle sites waarmaken. Daar steek Google met Chrome al een stokje voor.
Aanraden komt ook een stuk vriendelijker over dan afraden. Mijn vader kon de melding van Chrome nog wel begrijpen, maar ik ben bang bij een melding zoals die van Microsoft direct weer half overstuur aan de telefoon hangen.
Daarnaast is ook aangetoond dat Edge niet sneller is. Zeker niet als je dezelfde functionaliteit aan extensies hebt. Overigens werken bepaalde websites van Google ook beter met Chrome, ik speculeer niet of dat dit wel of niet de opzet van Google is.
Zoek maar eens op m.b.t. Google Maps en de software die daarvoor wordt gebruikt, het zit volgens mij genuanceerder dan dat Google het wil cripplen op concurrerende browsers maar dat is slechts een subjectieve indruk).
Mijn vader kon de melding van Chrome nog wel begrijpen, maar ik ben bang bij een melding zoals die van Microsoft direct weer half overstuur aan de telefoon hangen.
Als mijn ouder/sib overstuur belt en Windows dat veroorzaakt dan heb ik 1 simpel advies: laat mij eens Linux installeren op jouw computer. Uiteraard moet je dan wel goed weten wat de behoeftes van die persoon zijn en wat voor systeem bij hem/haar past maar in 9 van de 10 gevallen is dat prima mogelijk. Immers gebruiken de meeste mensen hun computer voor niets anders dan internet, wat multimedia en misschien wat lichte kantoorsofware-taken. Slechts een kleiner minderheid van de computergebruikers is een fanatieke gamer of gebruikt specialistische software die niet buiten Windows of Windows/OSX verkrijgbaar is of waarvoor geen goed alternatief buiten Windows of Windows/OSX verkrijgbaar is.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 17:32]

Mijn vader was wel extreem angstig voor allerhande meldingen van een computer. Mijn moeder liet alles gewoon staan en keer er wel omheen. Helaas zijn mijn ouders vorig jaar kort na elkaar overleden. De telefoontjes omtrent computer meldingen zijn daarmee ook gestopt.

Linux als alternatief werkte helaas niet, want dan zou dat anders zijn dan de computers van anderen en dat was niet bespreekbaar. De wijsheid komt met de jaren, maar op een gegeven moment lijkt dat over te gaan op eigenwijsheid en onzekerheid. Afwijken van de massa wordt dan steeds moeilijker.
Spijtig dat ze al zijn overleden.

Juist aan digibeten zou ik Linux aanraden. Natuurlijk wel een zeer stabiele n00b-vriendelijke versie van Linux en geen rolling release, dus waarschijnlijk Mint of Ubuntu. Het is voor hen gemakkelijker te gebruiken dan Windows. Maar je moet er natuurlijk wel eventjes aan wennen en dat is voor veel mensen het struikelblok.
Zelf dualboot ik, Windows gebruik ik voor gaming, de rest doe ik met Linux.
Mbt je Edit, weet jij hoe vaak mijn ouders al Google Chrome geinstalleerd hebben op basis van de website waarschuwing? Het is gewoon precies hetzelfde en het werkt ook nog. Microsoft mag daar best een weerwoord op hebben.
Omdat de een iets doet wat slecht is mag de ander het ook doen? :?
Niet erg beschaafd. Bovendien heb ik het Mozilla nooit zien doen. Zoals BigBrotha aangeeft zitten gebruikers niet op zo'n wapenwedloop te wachten, verbeter *** gewoon je eigen product in plaats van dit soort kinderachtige streken uit te halen. Kan je dat niet omdat je minder goede software-ontwikkelaars hebt, regel betere ontwikkelaars of stop ermee. Uiteindelijk kan iedereen momenteel nog zelf kiezen welke software hij op Windows gebruikt maar dat MS doet alsof de optie om het wel te installeren 'greyed out' is mag je rustig kwalijk noemen. Los van of dat het wel of niet werkt.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 17:32]

Sorry, maar waarom zou Microsoft het niet mogen terwijl Google zich tien keer in de rondte adverteert? En zeggen dat je dan je product maar moet verbeteren is lariekoek. Iedereen weet dat software niet alleen groot wordt op basis van features. Vraag maar aan Netscape wat er gebeurd wanneer je de beste bent. En je ziet het nu ook met Chrome. Dat is echt niet de beste browser, maar wel de grootste. En hoe komt dat? Omdat Google het op allerlei manieren door je strot duwt.
waarom zou Microsoft het niet mogen terwijl Google zich tien keer in de rondte adverteert?
Het is voor beide bedrijven niet fatsoenlijk om dat te doen maar er is wel een belangrijk verschil zoals iemand anders reeds uitlegde. MS dring hun browser op aan mensen die op hun besturingssysteem zitten, Google dringt hun browser op aan mensen die op een ander besturingssysteem zitten. Daarnaast is het feitelijk correct dat Google Maps beter werkt op Chrome maar dat is een andere discussie.
Volgens mij is het net iets anders. Je krijgt de melding van Google Chrome als je naar een Google site gaat. Microsoft mag ook best een melding geven als je naar een Microsoft site gaat, maar daar gaat niemand naartoe. Naar sites van Google wel. Dus vrij logisch dat je die pop-up in je browser dan te zien krijgt.
Een pop-up in je OS als je een andere browser gebruikt, vind ik toch wel iets anders en opdringerig.

Misschien moet Microsoft een offensief gaan beginnen dat ervoor zorgt dat mensen niet meer iets willen "googlen", maar iets willen "bingen". Dan kunnen ze daar mooi hun pop-up laten zien (not gonna happen) :P
Hoe wil jij dit verkopen als blokkeren? Microsoft attendeert de gebruiker erop dat ze al een browser hebben geïnstalleerd. Je kan simpelweg gewoon op "Install anyway" drukken en dan kan jij gewoon je browser installeren.
Blokkeren is misschien niet het goede woord maar de manier waarop Microsoft dit probeerde kun je beter omschrijven als het actief opwerpen van drempels c.q. ongewenste interventie om zodoende de keuze van de standaardbrowser te beïnvloeden. Als een gebruiker er voor kiest om wat anders te installeren laat ze dan lekker en ga dat proces niet zitten frustreren, er is geen enkel ander besturingssysteem (voor zover ik weet) waar zoiets gebeurt.

De vergelijking met de Chrome-advertenties op sites van Google gaan nogal mank (nog even los van dat Microsoft dit zelf ook doet op haar eigen sites). Die melding kun je wegklikken of gewoon negeren en dan verandert er niets, dit in tegenstelling tot wat Microsoft hier probeerde om door middel van interventie vanuit Windows je naar hun browser te sturen.
tja, hier kun je toch ook gewoon de melding wegklikken. En ik vind het zelf weldegelijk erg storend, want die melding van MS komt maar 1 keer, bij het installeren, die melding van google, komt elke keer, ook al klik je em weg..
tja, hier kun je toch ook gewoon de melding wegklikken.
Jij gaat hiermee voorbij aan een belangrijk probleem: MS doet alsof die melding niet weggeklikt kan worden door het te outgreyen! Veel mensen hier zullen er niet in trappen (wij bewegen de muiscursor over het andere vakje en we zien dat je kan kiezen) maar een n00b zou daar wel in kunnen trappen ("greyed out, dat betekent dat ik het niet kan kiezen", geen onlogische redenatie). Wij doen er goed aan om niet met de pet op van een nerd te denken maar met de pet op van een gewone gebruiker bij een dergelijke kwestie.
dat deden ze hier dan ook niet
Het lijkt wel verdacht veel op ongewenste colportage. Als ik de Peugeot-dealer bezoek wil ik óók niet op de stoep eerst door een Ford-verkoper worden lastig gevallen.
Om even de metafoor door te trekken:
Je bent in dit geval alleen wel in een Ford naar die Peugeot-dealer toegereden.
Leuk gevonden. :Y)
Maar dan nog... 8-)
Mytube van de Windows store.

Maar je hebt wel gelijk, je wordt dood gespamt met pop-ups om Chrome te downloaden mocht je durven een Google website met Edge of Firefox te bezoeken.

Dit plus dat Google blijkbaar ook zorgt dat rendement in andere browsers slechter is dan wanneer je Chrome gebruikt.

Edit: autocorrectie typo

[Reactie gewijzigd door Luinwethion op 22 juli 2024 17:32]

> Dit plus Google blijkbaar ook zorgt dat rendement in andere broeders slechter is dan wanneer je Chrome gebruikt.

Bronnen? Ik heb vaak genoeg gemerkt dat software die ik en anderen maken voor web gewoon veel beter performen op chrome.

En ja 't vreet wel je memory.
Chrome is inderdaad veel sneller omdat het meerdere processen gebruikt. Vond dit stukje informatie terug op internet dat het perfect omschrijft:

"Chrome runs some of its components as separate processes. There's one main process, a GPU renderer process and then (roughly) a single process for every tab, extension and plugin. (Actually, a few tabs can be run in a single process under certain circumstances.) It's how Chrome's sandbox works."

Firefox doet dit niet en dat zie ik o.a. heel goed bij het spelen van bijv. slither.io of agar.io. Als ik die twee spellen speel in Firefox dan is het zo traag als dikke stront maar als ik ze in Chrome speel dan werkt alles naar behoren. Maar ondanks dat gebruik ik Firefox toch als 'main' browser omdat het inderdaad veel minder memory vreet.
nieuws: Mozilla-topman klaagt over traag laden YouTube op Edge en Firefox

Ram gebruik is voor mij onbelangrijk, Chrome gaat de ram gebruiken die het kan, ram is niet gemaakt om ongebruikt te blijven.
Er is onlangs nog veel heisa geweest over YouTube's laatste redesign waar Google Edge en Firefox vertraagt door gebruik te maken van een niet-voltooide versie van een standaard die Edge en Firefox, logisch wijs, niet ondersteunden. Dit is een situatie die nog steeds aanhoud trouwens en het is ook niet de eerste keer dat Google andere browsers dwars zit.
Idd. Frappant trouwens dat Google, zonder ingelogd te zijn al een gans profiel heeft van mij, maar schijnbaar niet kan onthouden dat ik geen chrome hoef.
Je kunt natuurlijk op elk moment van gedachten veranderen.
Of op een gegeven moment zo murw zijn van al die pop-ups dat je toegeeft om van het gezeik af te zijn.
Dit, en voor sommigen ook de reden om van die ''irritante'' popup af te komen. Als we ons steeds blijven ergeren aan die meldingen.. tja waarom dan niet overstappen?
Ik heb er gelukkig geen last van dankzij Opera (geen idee of dat door de build-in addblocker komt of doordat het Opera gebruikers niks voorschotelt)
daar heb je toch een add blocker voor :)
straks moeten we ook een adblocker voor Windows zelf 8)7
zat daar ook al aan te denken Pi hole FTW.

waarom onze opmerking een -1 krijgt is mij totaal niet duidelijk
het is on topic en bied hulp om van het gezaag af te raken.

ik doe hetzelfde met die constant zagingen voor "wij hebben coookies" op sites waarvan ik geen cookies wil bewaren en via autodestruct cookies verwijderd worden.
Steeds dat zelfde gezaag voor niets, even die melding en "schermverduistering" opnemen in µBlock en gedaan. en geen last meer.
simpel en effectief.
Pi hole FTW. Absoluut waar. Een van de eerste dingen ik opgezet heb na mijn verhuizing.

Op het company-netwerk hebben wij een soort gelijk filter draaien. Echt ideaal, ik kom er pas achter wat voor een troep er allemaal op het netwerk rond slingert als ik een ergens anders op het netwerk (of 4G) zit.
Nou inderdaad, ik wil en hoef geen Chrome. En val mij er ook niet mee lastig...

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 22 juli 2024 17:32]

Eigenlijk hebben we een chrome popup blocker nodig.
Dan maar je browser spoofen. :Y)
dacht ik ook al aan.
en het is niet alleen youtube maar alle services van google zelf.
Microsoft beveelt in outlook.com Chrome gebruikers ook aan om Edge te gebruiken. Zelfde strategie.
en met het aanbieden van dat youtube abonnement overal in de youtube app voor ios
Of beter gewoon bij alles, hun zoekpagina, sheets, YouTube, translate, en nee het is niet enkel een advies, diverse 'meldingen' geven ook gewoon 'Google works better on Chrome'.

Even nog buiten het bijna 'moedwillig' trager maken van YouTube op nieuwere browsers, ironisch genoeg is de IE versie nog veruit de snelste (maar wordt nu steeds vaker geblokkeerd als je gaat zoeken).
Ik gebruik Firefox op Ubuntu Linux met de uBlock Origin adblocker en ik zie echt nooit aanbevelingen voor Chrome. Niet in Youtube; niet op Google of Gmail. Ligt dit aan het feit dat ik op Linux zit of doen de Adblockers hun werk?
Adblockers, misschien een javascriptblocker als jij die zou gebruiken...
Hier hetzelfde. Ook toen ik nog Windows gebruikte voor dagelijks zaken zag ik nooit zo'n nagmessage. Al kan het natuurlijk dat dat pas kwam nadat ik bijna volledig (games, mijn grote zwakte) overstapte naar Linux.
De Insiders-versie is gewoon een test versie om features uit te proberen. En ik zou het op prijsstellen dat Tweakers een keer stopt met het negative nieuws richting Microsoft. Edge is een prima browser en gebruikt ook webkit net als Chrome en Safari. Bij elk Google product krijg je ook popups of je Chrome wilt.
Edge gebruikt helemaal geen Webkit, maar EdgeHTML op windows. Het is alleen wel volledig webkit compatible vwb rendering.
Dit dus, dat iets getest wordt wilt niet zeggen dat het wereldwijd wordt verspreid. Menig bedrijven testen met functionaliteiten in test builds, ook functionaliteiten waar niet iedereen blij van wordt.
De rendering engine van Edge is geen WebKit, maar EdgeHTML, die van Chrome is Blink (een fork van WebKit) en alleen Safari heeft WebKit als rendering engine.
Edge gebruikt alleen WebKit op IOS en verzend standaard WebKit user-agent om legacy shit after te schudden.

Verder gebruikt t de Chakra core voor JS etc. Hoe kom je er bij dat Edge zelfde render engine gebruikt als Safari??
Chrome doet dit soort dingen al langer dan microsoft op haar sites...
Dat is toch iets anders dan in je OS, het performt vaak beter, en kan gebruik maken van experimentele features welke ze ook toepassen.

Het is waarschijnlijk wel heel flauw van mij om te zeggen dat er ook alternatieve services zijn op die van google :-)?
Daar geef ik je gelijk in :p
OS/Website is zeker een verschil

[Reactie gewijzigd door ImDion op 22 juli 2024 17:32]

1 keer een melding is minder erg steeds weer die melding van google te zien dat je toch vooral chrome moet gaan gebruiken.
Eerlijk gezegd - niet raar hoor, dat ze hun eigen browser willen promoten. Dat vind ik een beetje vergelijkbaar met Netflix die een reclame toont voor een film of serie die ze zelf aanbieden. En je kunt aangeven dat je de melding niet meer wilt zien, blijkbaar.

Nu gebruik ik Chrome, maar het is erg vermakelijk om te zien dat een pop-up als deze zoveel stof doet opwaaien (wat me eigenlijk doet denken dat ze dit er expres hebben ingezet, zodat ze 'naar de community luisteren en de melding weghalen'. Hoe dan ook, veel aandacht voor ze.)
Microsoft is voor iets soortgelijks in het verleden, met goede redenen, al eens voor op de vingers getikt. (De browserkeuze)

De "anti-trust" wetgeving van de EU. Je mag je dominantie in een bepaald gebied (bijvoorbeeld PC OS als Windows) niet gebruiken om andere diensten uit je eigen toko te bevoordelen.

Het zou me niets verbazen als dergelijke advertenties hier ook wel eens onder kunnen vallen en men hier onderzoek naar gaat doen.

Dit is ook de reden dat het voor Google (op windows) geen probleem is. Het wordt weer een ander verhaal als Google dit op Android doet. (Waar ze laatst ook al ernstig voor beboet zijn)

[Reactie gewijzigd door SideShow118 op 22 juli 2024 17:32]

Google is dominant op het gebied van zoekmachines (in West-Europa zitten ze kwa marktaandeel dicht bij de 100% en elke maand krijg ik op iOS/Safari de melding om Google Chrome eens te proberen).
Als zij dat mogen op een markt waar ze monopolist zijn, dan mag MS toch ook reclame maken voor hun browser lijkt mij).
Helemaal eens. De advertenties zijn echter nog geen onderdeel van de huidige anti-trust zaken en settlements, het is bij zowel Microsoft als Google gegaan over (o.a.) het OS en hoe zij daarmee omgaan.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/European_Union_vs._Google.

Het zal mij niets verbazen dat dit soort advertenties (en de advertentiemarkt in zijn geheel eigenlijk) op termijn het onderwerp van gesprek zal zijn van dergelijke onderzoeken.

De grote IT bedrijven zijn een "gevaar" voor de nieuwe digitale wereld. Geforceerde opsplitsing of "utility" status behoort volgens mij echt tot de mogelijkheden voor de grote IT platform bedrijven. (Ik zeg niets over of ik het daarmee eens ben overigens, pure observatie)
Deze vergelijking is niet helemaal zuiver: Netflix beveelt iets aan binnen de dienst waar je toch al in zit, Microsoft beveelt vanaf een OS (dienst A) een browser aan (dienst B). Oftewel, hun dominantie in het OS, gebruiken ze om marktaandeel te veroveren in een ander ding: de browser markt.
Dat soort dingen horen gewoon niet. Het staat al voorgeinstalleerd, je wordt al lastiggevallen als je je standaardbrowser naar wat anders dan Edge wil veranderen, ... Tot daar aan toe. Maar dit, en dan nog eens de onzin-notifications dat "Edge beter is voor je batterijduur" (waar tevens totaal geen waarheid achter zit)? Als het product écht beter is dan gaan mensen het vanzelf wel gebruiken. Maar het is simpelweg niet beter. Geef de browser distinguishing features, of betere privacy. Zolang die dingen er niet zijn, waarom zouden mensen dan switchen? Na het fiasco dat Internet Explorer uiteindelijk is geworden (met het totaal negeren van standaarden etc) hoop ik echt dat Microsoft zijn macht op de browsermarkt nóóit meer terugkrijgt.
Het staat al voorgeinstalleerd
Dat op zichzelf is al erg genoeg. Microsoft heeft componenten van IE/Edge opgenomen in het besturingssysteem om het onmogelijk te maken om het te deïnstalleren.
Ik verwijs in deze gevallen graag naar de Wiki over Vendor lock-in.

The European Commission, in its March 24, 2004 decision on Microsoft's business practices,[1] quotes, in paragraph 463, Microsoft general manager for C++ development Aaron Contorer as stating in a February 21, 1997 internal Microsoft memo drafted for Bill Gates: "The Windows API is so broad, so deep, and so functional that most ISVs would be crazy not to use it. And it is so deeply embedded in the source code of many Windows apps that there is a huge switching cost to using a different operating system instead. It is this switching cost that has given customers the patience to stick with Windows through all our mistakes, our buggy drivers, our high TCO, our lack of a sexy vision at times, and many other difficulties. […] Customers constantly evaluate other desktop platforms, [but] it would be so much work to move over that they hope we just improve Windows rather than force them to move. In short, without this exclusive franchise called the Windows API, we would have been dead a long time ago. The Windows franchise is fueled by application development which is focused on our core APIs"

Microsoft's application software also exhibits lock-in through the use of proprietary file formats. Microsoft Outlook uses a proprietary, publicly undocumented datastore format. Present versions of Microsoft Word have introduced a new format MS-OOXML. This may make it easier for competitors to write documents compatible with Microsoft Office in the future by reducing lock-in[citation needed]. Microsoft released full descriptions of the file formats for earlier versions of Word, Excel and PowerPoint in February 2008.[2]

Overigens kloppen de claims van MS over Edge niet. Zo gauw je dezelfde add-ons intalleert als die de meeste gebruikers op FF en Chrome gebruiken is die batterijduur niet beter. Microsoft gedraagt zich als een monopolistische reus die verwacht dat wij hun programma's gebruiken omdat ze van MS zijn, niet omdat ze beter zijn. Als Edge beter is dan gebruiken mensen die Windows gebruiken (het is niet verkrijgbaar op Linux of OSX) het vanzelf wel. Ik ben blij dat we niet de situatie kregen zoals in de jaren 0 waarin mensen slaafs IE gebruikten terwijl FF en veel later ook Chrome beter waren. Soms moest je toen zelfs IE gebruiken tegen je wil omdat systeembeheerders op gemeenschappelijke computers geen FF/Chrome installeerden.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 17:32]

[...]

Dat op zichzelf is al erg genoeg. Microsoft heeft componenten van IE/Edge opgenomen in het besturingssysteem om het onmogelijk te makeno m het te deïnstalleren.
Ik verwijs in deze gevallen graag naar de Wiki over Vendor lock-in.
iOS, MacOS, ChromeOS, Android hebben allemaal een ingebouwde HTML Render engine net als Windows dat heeft. Dat is gewoon een onderdeel van het OS zodat HTML content dat gebruikt wordt in applicaties of bv help files gerenderd kan worden. Naast XAML met .NET kunnen Windows Store apps namelijk ook gewoon gebouwd zijn met HTML en JavaScript die direct Win32 API calls kunnen doen. Het is dus niet meer dan logisch dat er een standaard render engine in het OS zit.

Kunnen we het anders even over iOS gaan hebben? Daar kun je niet eens een andere render engine gebruiken dan de safari webkit. Zelfs Chrome en Edge op iOS moeten de ingebouwde webkit render engine gebruiken. Bij Windows ben je nog vrij om een andere engine in je applicatie te gebruiken.
Dat er een ingebouwde HTML render engine is is wellicht niet vreemd, dat je de browser zelf - exclusief zoioets wat ingebouwd is - niet kan deïnstalleren vind ik wel vreemd.
Ik zou voorzichtig zijn om de mobiele telefoontjes erbij te halen, dat is sowieso een heel andere markt waarbij je erg je best moet doen om ook maar enige zeggenschap over je eigen telefoontje te hebben. Ik vind het wat dat betreft meer relevant hoe het op OSX zit. MIsschien kan jij dat zeggen, ik heb weinig ervaring met Apple-computers.
Maar dit, en dan nog eens de onzin-notifications dat "Edge beter is voor je batterijduur" (waar tevens totaal geen waarheid achter zit)?
Het is door meerdere sites getest en het is echt zo, inieder geval tot voor kort. VOobeeld:
https://www.avg.com/en/si...-life-vs-edge-and-firefox
Maar dit, en dan nog eens de onzin-notifications dat "Edge beter is voor je batterijduur" (waar tevens totaal geen waarheid achter zit)? Als het product écht beter is dan gaan mensen het vanzelf wel gebruiken. Maar het is simpelweg niet beter.
…"geen waarheid"... Een opvallend grote meerderheid van benchmarks is het erg oneens met je reactie hier.

En dat zet al direct de toon van de rest van je comment. Eerst en vooral: Microsoft heeft eigenlijk altijd relatief goed de standaard willen volgen, het ging mis toen ze begonnen te gokken op wat ook daadwerkelijk standaard ging worden waar plots een volledige ommezwaai werd gemaakt door Mozilla en andere. Letterlijk iedere IE versie heeft altijd als een van de hoofdfeatures gehad beter compatibel te zijn met standaarden.
Klopt echt helemaal niks van. In de tijd van IE mocht je een versie van je website maken aan de hand van de W3C-standaarden, en dan nog eens een aparte versie of een hoop hacks om het op IE te laten werken. En als je dan zo'n prutser was die een website ging maken met behulp van Microsoft-producten werkte dat natuurlijk voor geen meter op andere browsers die de standaarden respecteerden.

Also, at die batterij notificatie, ik weet het zelf niet want heb al jaren geen Windows meer aangeraakt, maar aan de hand van wat ik heb gelezen lijkt het toch echt je rijnste onzin te zijn. Zijn ook genoeg YouTube video's te vinden waar ze de browsers side by side testen en Edge lijkt er zelden als winnaar uit te komen.
Ja, sla voor het gemak even de IE6 periode over, die zwaar non-standaard was en waar Microsoft jarenlang niets maar dan ook niets aan gedaan heeft, omdat men het web "gewonnen" had. In deze periode heeft Microsoft het web vrijwel een decennium lang laten stagneren.

Pas toen er enige concurrentie kwam in de vorm van Firefox, werd Microsoft halfwakker. Vervolgens heeft men de reeks IE7-11 voortgebracht die iedere keer een beetje meer standaarden ondersteunde, maar telkens mijlenver achter bleef lopen met Firefox, en later Chrome.

In totaal heeft Microsoft met zijn kutbrowsers het web zo'n 20 jaar verpest. Zelfs vandaag de dag nog moeten developers rekening houden met zwakke broeder IE.
Tja... Edge is best een prima browser. In elk geval een stuk lichter dan Chrome. Wat echt een resource hog geworden is.
In de Linux-gemeenschap werd flink ingehakt op deze popup, mensen zagen het vooral als extra motivatie om Windows te dumpen. Iets waar ik het van harte mee eens ben (ik gebruik op mijn desktop-computer Windows alleen nog maar voor gaming), ik ben realistisch en ik verwacht dat de komende jaren de meeste mensen nog Windows blijven gebruiken.
Maar goed, dit is natuurlijk een schandalige actie van Microsoft. Ze deden alsof een optie greyed out was en op de andere optie vestigden ze extra aandacht door het fel te kleuren en te onderstrepen. Het is erg respectloos t.o.v. de gebruiker om met zo'n popup te komen wanneer de gebruiker bewust kiest om een programma te installeren, het feit alleen al dat er een stukje code in zit waarmee wordt gedetecteerd dat je die browser wil installeren is schandalig.
Zelf was ik die smekende nag-messages op het moment dat je de default-programma's wijzigde ook al goed zat. Wat volgt hierop? Dat MS bij elke update alle defaults-programma's weer op MS-programma's instelt?

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 17:32]

Het zat in een test versie van Windows 10 en dus helemaal niet in een publieke release.

Klinkt meer als beetje ongefundeerd Windows bashen door Linux fanatics.
Dat het in een test-versie zat maakt voor mij geen relevant verschil. Het wijst erop dat ze het graag zouden doen als voldoende mensen overstappen naar Edge en de negatieve fallout niet al te groot is. Het niet 100% eerlijk zijn (doen alsof een optie niet mogelijk is door het greyed out te maken en liegen over de performance en veiligheid van je eigen browser vs. de concurrenten) is een doodzonde voor een besturingssysteem. Idem voor het verwijderen van legitieme software zonder toestemming (o.a. Malwarebytes) of het ongevraagd installeren van software (crapware naar mijn mening) die de meeste gebruikers juist niet willen hebben.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 17:32]

Tja, als je graag negatief wil zijn over een bedrijf dan kun je natuurlijk alles aangrijpen om negatief te zijn en alles op een negatieve manier uitleggen.

Over Linux kun je nu ook klagen als je wil door Linus Thorvalds die nu zichzelf tijdelijk op non-actief heeft gezet. Hij is immers degene die bepaalt wat er met de kernel gebeurd. Als je dan anti linux bent kun je dit ook opblazen.
Ik ben zelf ook Linux-gebruiker, zowel op de server als op de desktop, maar van dat oeverloze gehak op Windows word ik af en toe wel een beetje moe. Windows 10 is, met de juiste instellingen i.v.m. privacy, een prima besturingssysteem voor gemiddelde gebruikers zonder noemenswaardige installatieproblemen. Dat wij liever iets anders gebruiken oké, maar daarom is dat oeverloze bashen toch niet steeds nodig?
Hoe zit het eigenlijk met Chrome / Firefox op OS-X? Werkt dat?
Voor de duidelijkheid, ik bashte niet op Windows, ik deelde slechts mee dat er flink werd ingehakt op Windows omwille van deze nagmessage. Zo mag je dat toch noemen?

"prima..." gaat voor mij erg ver. Ter illustratie, ik zag vandaag nog uitstel bij een les omdat iemand zijn laptop eerst nog 5 minuten bezig was met Windows updates net na opstarten. :')
Geef mij dan toch maar Linux waarbij je zelf bepaalt wanneer je updates uitvoert en slechts 1 keer opnieuw hoeft te starten zonder dat het ellenlang duurt bij het afsluiten of opstarten voordat het BS is opgestart. Ik twijfel er niet aan dat jij het met mij eens bent dat dit een groot voordeel is bij Linux.
Qua performance wint Linux het in het algemeen ook. Wanneer ik mijn Windows-partitie opstart voor gaming erger ik mij vaak aan de lange boottijd, het trage opstarten van programma's en het trage afsluiten (bij Linux typisch 1-2 seconden).
Er zijn natuurlijk ook een paar nadelen. Voor gaming zit je helaas nog vast aan Windows omwille van zowel de proprietary API's en andere proprietary software maar ook omdat het ecosysteem op Linux minder gebruiksvriendelijk is voor gamers, allicht doordat gaming zolang ontbrak op Linux. Voor sommige software moet je Windows gebruiken omdat de developer het niet uitbrengt voor Linux. Je zal wellicht wat vaker gebroken software tegenkomen doordat er zoveel variaties zijn, er hoeft weinig mis te gaan om een probleem te hebben wat je niet gemakkelijk oplost (Ik heb zelf bijvoorbeeld een probleem gehad met video-rendering via de grafische kaart bij VLC en mijn muis en Okular werken niet goed samen om een voor mij onduidelijke reden). Zelf ben ik pragmatisch: ik gebruik Linux wanneer het kan en Windows wanneer het moet. Ik ben immers geen martelaar en ik sluit daarom compromissen. Ik hoop dat we over 10 jaar Windows volledig kunnen mijden, zelf ga ik passthrough opzetten en zo Windows draaien wanneer het moet. Ik heb weinig kennis over OS-X dus daar kan ik niets over zeggen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 17:32]

Oké, prima :)
Ik ben het voor het overgrote deel met je eens. Ik gebruik Linux altijd, behalve wanneer ik voor mijn werk bezig ben. Dan programmeer ik onder Windows, domweg omdat de ontwikkelomgeving niet bestaat onder Linux. Voordeel is wel dat je van beiden de goed en minder goede kanten ziet, want ik werk vrijwel elke dag wel onder beiden.
Ik ben het met je eens wat betreft het updaten, maar dat heeft natuurlijk altijd twee kanten. Dankzij het continue updaten is Windows een stuk veiliger geworden. Het zou alleen voor powerusers wat beter te plannen moeten zijn.
Onder Linux werkt mijn printer dan weer niet. Ondanks allerlei mensen die het tegendeel beweren wil mijn printer domweg niet werken. En onder Windows werkt hij al jaren. Bekend probleem waarmee in mijn geval te leven is. En gelukkig ben ik geen gamer, want dat blijft inderdaad een dingetje natuurlijk.
Qua opstarttijd merk ik weinig verschil tussen Windows 10 en Ubuntu, dus daar erger ik me niet zo aan.
Ander voordeel van Windows ten opzichte van Linux voor de 'gewone man/vrouw': iedereen gebruikt het. Dus er is sneller iemand te vinden die het voor je kan repareren indien nodig. Maar geef mij maar de rechtlijnigheid en beheersbaarheid van Linux. Ik doe alleen niet mee aan het bashen, omdat dat m.i. gewoon niet terecht is. En jij dus ook niet. :)
Ik heb zelf een eenvoudige printer van HP, die werkt zonder problemen in Linux. Bij andere merken is het inderdaad een kwestie van goed opzoeken of dat het wel of niet wordt ondersteund.
Ik ben overigens niet zo gecharmeerd van HP: al dat gedoe met third party cartridges blokkeren en zelfs in Australië dit via een software update inbouwen (wat werd verboden door de rechter).
Ik heb momenteel 1 vervelende bug in Manjaro XFCE: de muispointer wordt na het herstarten gereset naar de default voor de desktop terwijl het bij de programma's hetzelfde blijft. Ik heb nog niet uitgevogeld hoe ik dit via de testbestandjes kan oplossen (etc/environment XCursor_Theme="Name").

Wat betreft de opstarttijd, dat is natuurlijk sterk afhankelijk van de versie die je gebruikt. Manjaro XFCE haalt op mijn systeem 10 seconden, KDE heeft 15 seconden nodig, Windows 13 seconden voor de desktop maar vervolgens nog minstens 5 seconden voordat je wat kan doen. ;)
Met een window-manager start het nog sneller, ik heb het nog niet geïnstalleerd maar ik ga waarschijnlijk binnenkort i3wm gebruiken.
Vooral bij het afsluiten merk je een groot verschil: 1-2 seconden bij Linux, 10 seconden bij Windows. Het essentiële verschil is dat je bij Linux opties hebt waar je bij Windows vast zit aan die ene desktop met die ene configuratie. Dat zit ook in details die best wel belangrijk kunnen zijn, zoals het ontbreken van kleurinstellingen in W10 gedurende het eerste jaar (enkel hele felle kleuren) of het ontbreken van de mogelijkheid om muisacceleratie volledig uit te schakelen.

Mijn hardware? i5-750, HD 7850, goede SSD maar SATA-600, traag DDR3 RAM (1333 MT/s en middelmatige latencies).
Tijd voor een paar upgrades, ik ben aan het wachten op Zen2 en Navi. Ik hoop daar passthrough mee op te kunnen zetten.

De gewone gebruiker zou het zichzelf veel handiger kunnen maken, of dat hij nu Linux of Windows gebruikt. Maar ja, hoe komt die gewone gebruiker erachter als hij geen 'nerd' in zijn omgeving heeft? Als mensen nu eens alle data-opslag op een andere partitie zouden doen dan de installatie van het besturingssysteem en programma's dan zouden ze er geen moeite mee hebben om eens in de X maanden/jaar het besturingssyteem opnieuw te installeren. Bij Linux is dat niet zo snel nodig, bij Windows lost het bijna alle problemen op die de gebruikers ervaren. ;)
In mijn ervaring is het bij Windows nodig om pak hem beet 1 keer per 1-2 jaar het opnieuw te installeren om het responsief te houden. Zeker bij een harde schijf merk je dat.

Ik bash niet het systeem Windows, ik bekritiseer wel bepaalde ontwerpkeuzes van elk besturingssyteem waarmee ik ervaring heb (ik heb nog geen perfect besturingssysteem gevonden) en in het geval van MS bekritiseer ik ook de Vendor lock-in, vooral het feit dat ze - naar eigen zeggen - bewust hun API's dominant proberen te krijgen om mensen te binden aan hun besturingssysteem. Zie dit: https://en.wikipedia.org/wiki/Vendor_lock-in#Microsoft
Ik vind het ongewenst en schadelijk dat je voor third party software besturingssysteem X moet gebruiken omwille van gesloten APi's, ik zie graag dat iedereen zelf zijn besturingssyteem kan kiezen, ongeacht welke programma's hij gebruikt. Het moeten gebruiken van meerdere besturingssystemen voor verschillende toepassingen is onhandig, dat hoef ik jou als dual-booter niet uit te leggen. Het opstarten van het andere besturingssysteem is niet meer zo erg als dat het was, voor mij duurt het ongeveer 35 seconden, op een modern systeem 10-15 seconden. Maar handig is het niet, je moet je geliefde Linux-omgeving verlaten zo gauw je een Windows-only programma wil draaien en mensen doen graag aan multitasken. Je moet ruimte op je SSD verspillen, je moet bij elke Linux-installatie de tijdinstelling wijzigen (verspringen klok)...
Als je voor Windows kiest omwille van Windows zelf, en niet omwille van vendor lock-in, prima, dan verdient MS die klanten en heb ik daar geen enkele moeite mee. Ik zou graag zien dat MS gewoon zou proberen om klanten te winnen door het besturingssysteem zo goed te maken dat mensen dat vrijwillig gebruiken en hiervoor €130 (of €20-30 via een keyreseller) betalen en niet omdat ze programma X willen/moeten draaien of omdat ze dat gewend zijn.

Overigens is mijn desktopachtergrond op Linux een desktopachtergrond van Windows 8.1. Zeg over W8 wat je wil, er zitten goede desktop-achtergronden tussen. ;)

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 17:32]

Mooi verhaal. Je bent in elk geval geen doorsnee gebruiker 8-) .
Multiplatform programma's zullen nog lang een illusie blijven, tenzij de Java wilt gebruiken, maar dat willen we liever ook niet. In multiplatform ontwkkelomgevingen is Linux desktop vaak niet aanwezig. Men richt zich logischerwijs op Windows / OSX en / of mobiel. Zo blijf je als Linuxgebruiker achter de feiten aanlopen. Wij kunnen roepen wat we willen, maar minder dan 1% marktaandeel zegt genoeg.
Zonder over Windows te praten hebben we binnen de Linux gemeenschap ook nog wel een en ander te regelen trouwens. Het gedoe rond systemd, de verschillende distro's die onderling ook niet altijd even compatible zijn. Open source die niet altijd zo open is als we hopen. Afijn, er is altijd wat. :)
-edit correctie.-

[Reactie gewijzigd door ignitem op 22 juli 2024 17:32]

Dat heeft hier toch niks mee te maken? 8)7
Was in reactie op Stevens20. Heb ik verkeerd geplaatst. Gecorrigeerd.
Ik gebruik alle en geen browsers. Edge is prima mits je er alleen pornhub mee kijkt.
Als je alle data gaat fileren die browsers meesturen is uiteindelijk de actie van het browsen zelf altijd al genoeg om je te linken aan computer of ip. Je kan paranoide zijn of gewoon #care. Meer opties zijn er niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.