Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Distributeur toont roadmap met komende introducties van AMD en Intel dit jaar

Een Duitse distributeur heeft slides online gezet die de vermeende komende introducties van AMD en Intel laat zien. Er staat onder andere een Z490-chipset van AMD. Daarnaast komt er een Intel Z390-chipset, waar een octacore-cpu voor uitkomt aan het eind van dit jaar.

Volgens de slides komt AMD in juni met de Z490-chipset voor moederborden met AM4-socket. Wat deze nieuwe chipset brengt ten opzichte van de huidige X470-chipset, is nog niet duidelijk. In ieder geval gaat het om een hoger gepositioneerde chipset. Goedkopere moederborden met de B450-chipset zouden in juli verschijnen.

Intels Z390-chipset komt volgens de roadmap in het derde kwartaal van dit jaar uit en in het vierde kwartaal komt er een octacoreprocessor van de Coffee Lake-generatie beschikbaar. De eerste samples van die cpu's zijn in juni al gereed volgens de slides. De Z390-chipset komt op moederborden met dezelfde lga1151-socket als de Z370-chipset. Of de komende Intel-octacores alleen werken met Z390-moederborden, of ook in Z370-borden gebruikt kunnen worden, is nog niet duidelijk.

Over de komst van de Intel Z390-chipset en een octacore-processor met socket lga1151 gaan al lange tijd geruchten en de komst ervan is al bevestigd in documenten van Intel.

Verder tonen de slides de komst van een tweede generatie AMD Threadripper-processors in augustus en een refresh van de bijbehorende X399-moederborden. Dat AMD met nieuwe cpu's voor high-end desktops komt was bekend. AMD heeft eerder aangegeven dat die in de tweede helft van dit jaar uitkomen.

De slides werden ontdekt door AnandTech. Ze waren onderdeel van een dertig minuten durende webinar die op YouTube was gezet door een Duitse distributeur. Het filmpje is door het bedrijf verwijderd, net als de pagina waar de video op stond. Die is nog te zien via de cache van Google.

Roadmaps van Intel en AMD

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

04-05-2018 • 13:14

45 Linkedin Google+

Submitter: BiG_ChilD

Lees meer

Reacties (45)

Wijzig sortering
“Of de komende Intel-octacores alleen werken met Z390-moederborden, of ook in Z370-borden gebruikt kunnen worden, is nog niet duidelijk.”
Intel kennende weten we daar het antwoord al op.
Ja, helaas wel. Toch hoop ik stiekem op een verassing zodat ik niet alles hoef te upgraden.
Bij AMD heb je dit soort verrassingen niet ;)
Ik zat erg te twijfelen bij de aanschaf van m'n nieuwe PC. Ik wou een PC bouwen in de Node 202 en dan vooral voor games. De i5-8400 + itx bordje was net zo duur als de R5 1600. Toch maar voor Intel gekozen.
De 1600 is de concurrent van de i5-8600 ;)
Hoezo? de 8600 is veel duurder. Maar daarnaast waren die er nog niet toen ik de 8400 kocht. De 8400 en de 1600 waren toen bijna even duur.
Dat klopt, maar de R5 1600 is qua prestaties vergelijkbaar met de i5 8600 non-X. En de i5 8600 kwam eerder uit dan de i5 8400.
Ik was van het AMD camp begrijp me niet verkeerd. Maar die 'vergelijkbare prestaties' komt elke keer neer op specifieke synthetische Multicore benchmarks. In de praktijk loopt ook de 8400 over de 1600 heen. De meeste programma's en al helemaal games, hebben meer baat bij hogere single-core snelheid en de superieure ipc, wat dat ook zijn mag :X
Dat is echt onzin. Die tijd is voorbij anno 2018. Het zit steeds dichter bij elkaar, zo dichtbij dat je het op een 60hz monitor niet meer zal merken.
En de i5 8600 kwam eerder uit dan de i5 8400.
Dat is niet waar. De initiële coffee lake launch bestond uit de i7 8700K, 8700, i5 8600K, 8400, i3 8350K en de 8100. De 8600 kwam samen met de H310, B360 en H370 borden en de 8500 + wat i3's en lagere cpu's niet te lang geleden

Ook ben ik het er niet geheel mee eens wie de concurrent van de i5 8600. De 1600 kun je sowieso over ophouden want die is end of life. Nog even de laatste voorraden wegwerken en dan kun je hem niet meer nieuw krijgen. (Natuurlijk is er nog wel support.)

Dus het gaat tussen de R5 2600 en 2600X. Sinds de 2600 zich qua prijs een paar cent van de i5 8500 afzit. Is dat prijstechnisch gezien waar hij concurreert. Natuurlijk is de 2600 in multicore wat sterker, SMT en all that. Hij is dus een sterke tot winnende concurrent. En kan op tegen de 8600, maar prijstechnisch staat hij nog altijd tegenover de 8500 en, zolang als er geen 2500X en 2400 komen ook tegenover de 8400

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 5 mei 2018 10:26]

Tja, je geeft gewoon foutieve informatie. Je mag je mening hebben, maar de 8600 kwam gewoon later uit dan de 8400. ;)

Een simpel kijkje in de pricewatch is genoeg. De 8400 is verkrijgbaar vanaf oktober 2017 en de 8600 vanaf april 2018

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 5 mei 2018 10:49]

de reden dat ik juist voor AMD heb gekozen. dat het upgraden van mijn CPU een minder dure investering word. ook al zal de R7 1700 wel even mee gaan. en gezien de lekken bij intel..
Zou ook wel handig zijn voor clevo met al die portable desktops van ze!

[Reactie gewijzigd door barbadruif op 6 mei 2018 12:23]

En de huidige Intel lineup is een dood spoor, investeren in een dood platform. Gezien de huidige nieuwe bugs en wederom een kans tot 20% performance verlies per core bij bepaalde taken is nu een Intel kopen eigenlijk gekkenwerk. Zeker nu microcode patches via Windows Update,Linux en VMware updates worden gepushed. Er is geen ontkomen aan. Merk het al aan mijn Intel PC thuis en op het werk waar performance
toch achteruit is gegaan.

En wanneer je nieuws als dit leest: nieuws: Intel stuurt Kaby Lake-X-processors na minder dan een jaar met pensioen

En de keuze van Intel om Chris Hook en Jim Keller in dienst te nemen zegt al meer dan genoeg. Intel heeft te lang stil gezeten. Daarnaast blijken langzaam de IPC waarden van AMD de waarden van Intel voorbij te streven in diverse testen, wat nog veel erger wordt naarmate er meer en meer microcode aanpassingen komen.

Intel heeft te lang stil gestaan.
Dit leest een beetje zoals het Internet Explorer verhaal, maar ik kan me niet inbeelden dat het zo'n vaart zal lopen.
Intel doet dat nooit zonder reden, trouwens. Ik snap waar je met jouw insinuatie op doelt, maar Intel heeft graag (net als AMD) dat een platform zo lang mogelijk meegaat, dat maakt de stap voor een investering in een nieuwe CPU immers kleiner voor consumenten en andere klanten.

Bij Intel wijzigt men vaker dan bij AMD, maar ook bij AMD zie je dat het uiteindelijk toch een nieuw platform nodig heeft, zoals de komst van Ryzen liet zien. Performance-wise steeg het voordat het AM4-platform kwam veel minder.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 4 mei 2018 14:52]

Dat zijn wel 2 hele grote verschillen, hoe lang heeft het AM3 platform wel niet bestaan? AMD komt met een geheel nieuw ontwerp, Intel niet.
Het is meer dat Intel onderhand bij iedere refresh een nieuw chipset vereist.

Hadden ze niet juist aangetoond dat de 8ste gen op Z270 gewoon werkte met wat aanpassingen?
Ik heb echt totaal niet het gevoel dat Intel er alles aan doet om een platform lang mee te laten gaan.
8e gen quadcores ja. Maar een 8700K niet, die pinnen worden echt wel gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 mei 2018 16:11]

Punt is dat men het gewoon net als amd, en zoals vroeger gewoon een beetje voouit had kunnen laten denken.

AM4 blijft in elk geval 4-5 jaar amd’s socket, als AMD dat kan, kan intel dat ook, het is niet alsof wr zo enorm veel verbeterd wordt per generatie bij intel de laatste 10 jaar (3-5.% per jaar) tot vorig jaar aan toe
Intel heeft er ook wel een praktische reden voor hoor, ik ben er vandaag nog tegen aangelopen bij mijn 2600X op een B350 plank. Dit kreeg ik gisteren namelijk binnen, vrolijk installeren... BIOS incompatible. Andere AM4 proc fixen om het moederbord te kunnen flashen en door. Dat is wel veel gezeik voor een nieuwe proc. Door de socket te wijzigen loopt de gebruiker niet tegen dat probleem aan.

Neemt niet weg dat mijn AM4-board nog een hele tijd mee kan gaan en dat ik weet hoe ik een moederbord moet flashen en er niet bang voor ben.

ps. Wat is dat simpel geworden zeg! In de Athlon XP/64 tijden toen ik dat nog veel moest doen was dat echt onnoemelijk k!
Als het flashen van je bios het grote probleem is, kun je dan niet beter pre-builds of zelfs all-in-one's kopen? Zolang je niet afhankelijk bent van windenergie, ben je hier in Nederland niet gauw in staat om je mobo te bricken. De stroomvoorziening is hier best stabiel.

Ja, ik weet het, dat is een beetje heel erg gechargeerd, maar laten we eerlijk zijn; vroeger, zoals je zelf al aangaf, was dat veel meer gezeik. Tegenwoordig stelt het weinig meer voor, gewoon geduld hebben.

Het enige probleem is dat je een probleem hebt met de bios en je geen cpu hebt die wel loopt, dan moet je de hort op. En normaliter wil je leverancier (zeker als het een lokale is) je bios dan wel even voor je flashen.

Oh, dit is niet persoonlijk bedoeld, dit is meer een algemeen commentaar voor mensen die hier komen en daar tegenaan hikken.
Nee, ik begrijp je hoor. Ik vind het ook geen probleem... Ik moest alleen FF een extra 3 tientjes uitgeven voor de meest simpele AM4 proc die al ondersteund werd. Was een beetje een irritatie. Maar let's face it. Hoe vaak komt mijn issue voor!... Ik vind de redenatie van Intel ook niet best. Maar goed het is een reden.
Juist doordat AM3 zo lang gebruikt werd, heeft AMD zich (performance-wise) in de vinger gesneden.
http://www.guru3d.com/new...ffee-lake%29-working.html

Dit gaat inderdaad enkel over de i3 daar, maar er was niet al te lang daarna nog verder aan ontwikkeld en zijn de i5 en i7 ook aan de praat gekregen. (Helaas kan ik dat artikel zo snel niet terug vinden)

Edit, een artikel gevonden:
https://www.reddit.com/r/...ded_asrock_z170_extreme4/

AMD doet echt aanzienlijk zijn best als het om backwards compatibility gaat. Ryzen is een te grote verandering op voorgaande chips, dat lijkt mij wel duidelijk.

[Reactie gewijzigd door Adr01 op 4 mei 2018 22:19]

Das echt fanboy praat, nieuws gemist dat de z270 cpus ook gewoon op z170 mbs werkten?....
Dat heb ik zeker niet gemist en dat is ook zeker niet zonder risico. ;) Volgens mij was dat ook nog eens vooralsnog met een i3, een i5 en i7 waren nog niet werkend. Dus wat kort door de bocht om te zeggen dat alle Coffee Lake CPU's werken op Kaby Lake chipsets. ;)

Edit;
Ik lees dat intussen alle Coffee Lake CPU's werken, nice! :) Maar het blijft een mod, waarbij je de garantie kwijt raakt.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 5 mei 2018 05:56]

Mod of niet daar gaat t ff niet om, gaat erom dat t werkt en dat intel dat wel express gemaakt heeft zodatmen steedseen nieuw mb moet kopen, ze hadden gewoon socket 1155 kunnen gebruiken, maar nee kiezen er gewoon voor om de consument te dwingen weer een nieuw platform te moeten kopen..
Ik vraag me eerder af of we ook 8-cores krijgen voor mobile of iig een paar extra 6-cores. Hopelijk krijgen een hoop van de volgende gaming laptops (liefst met 11 series) een upgrade van een 8750h naar een 8850h. Zelfs veel high-end gaming laptops hebben namelijk maar een 8750h. Zoveel duurder is een 8850h toch niet en in een gt75 verwacht ik er eigenlijk wel een!
Super irritant dat AMD en Intel allerlei vergelijkbare namen gebruiken. Volgens mij was het AMD die er ineens doorheen kwam met de X399, en nu ook Z490 is AMD, Z390 weer Intel, dus niet een oudere generatie.

100% bewust om de consument te verwarren, dat kan toch niet anders?

Als je zo graag een hoger nummertje wilt hebben of daar waarde aan hecht, bel Intel even op en maak een afspraak:

I390 = Intel generatie x
A390 = AMD generatie x

Lekker duidelijk en allebei hetzelfde nummertje wat je kunt verhogen per generatie.
Toepasselijke naam om kritiek te leveren op AMD's naamgeving :) , maar inderdaad AMD en Intel vechten puur om maar het hoogste nummer te hebben vanwege marketing en blijkbaar een compleet onvermogen van de consument om ook maar een beetje na te denken.
mensen denken hoe hoger het nummer hoe beter. wat opzich logisch denken is. aangezien telefoons hetzelfde doen. alleen is het idioot dat AMD en Intel steeds van letter moeten wisselen...

ik ben al blij dat AMD is naar intel heeft gekeken en gedacht, "verrek 3,5,7 en 9 gebruiken om de volgorde van de GPU aan te geven is veel duidelijker"

[Reactie gewijzigd door Derekboy2000 op 4 mei 2018 14:43]

ik ben al blij dat AMD is naar intel heeft gekeken en gedacht, "verrek 3,5,7 en 9 gebruiken om de volgorde van de GPU aan te geven is veel duidelijker"
om dan vervolgens 3 cijfers en/of nog wat letters erbij te plakken om de boel volledig verloren te gaan door 30 verschillende versies te maken die dan nog eens gelijktijdig met de vorige/volgende generatie beschikbaar zijn.
De goeie ouwe tijden dat er gewoon in Mzh kon worden aangegeven hoe krachtig een cpu was zullen helaas nooit meer terugkomen.
Zelfs een zogenaamde performance index is tegenwoordig onmogelijk doordat elk onderling verschil wel in de een of andere test beter/slechter zal zijn, waardoor er nooit meer een globaal cijfer op te plakken is :(
maar inderdaad AMD en Intel vechten puur om maar het hoogste nummer te hebben vanwege marketing
Intel gebruikt het huidige stramien al enige tijd, het is AMD die hetzelfde stramien is gaan gebruiken.
Er is geen sprake van een gevecht.
Ik ben eerder benieuwd wanneer er gaming laptops met Ryzen uitkomen van grote merken zoals HP.
Nieuwe ThreadRipper? Oh dear, checked bankrekening.....
Ik neem aan dat dat hetzelfde verhaal wordt als ryzen 2? Iets beter maar niet echt iets om enthousiast over te worden.
De kans is hoog idd, maar de prijzen van Ryzen 2 begonnen wel direct goedkoper, als dit ook bij ThreadRipper gebeurt weet ik wel wat ik doe. :)
Wel als je nog moet upgraden. :)
Niet? Gek dan de rest vd wereld juist razend enthousiast is.
de intel i9 zijn zo goedkoop wil je zeggen. }>
Ik zit met smart te wachten om m'n server te upgraden naar een Ryzen ThreadRipper 2e generatie.

Er zit nu een i7 4790 in, met een ASRock server MoBo... Mini ITX.
Als ik had geweten dat een Server/NAS hebben zo veel kan betekenen had ik dat anders aangepakt.
AMD die met Z470 er vandoor gaat, dit gaat Intel niet leuk vinden :p volgende Z-chipset bordje van Intel Z480 noemen dan maar?
Dat pseudo-geheim-gedoe da's pure marketting - niet meer, niet minder. We vertrouwen u - gelieve dat niet te lekken en dan geheim hopen dat 't gelekt wordt. Da's spannender en vooral gratis veel reclame - zonder te betalen. Apple doet 't al jaren - en de rest volgt.