Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD brengt Threadripper 2 met tot 32 cores in derde kwartaal uit

AMD demonstreerde op zijn keynote op Computex zijn tweede generatie Threadripper-processors. Het topmodel krijgt 32 cores en kan aan 64 threads werken. De nieuwe generatie werkt op de huidige moederborden met TR4-socket en komt in het derde kwartaal uit.

AMD kondigde Threadripper 2 aan en demonstreerde het model met 32 cores tijdens zijn persconferentie in Taipei. Het bedrijf maakte tijdens de presentatie nog geen prijzen, kloksnelheden en andere details bekend, maar AnandTech weet op basis van het vrijgegeven slidedeck te melden dat zowel het 24- als 32-core-model standaard op 3,0GHz geklokt is, met vooralsnog een turbo naar 3,4GHz. Dat zou ten tijde van release nog aangepast kunnen worden. Beide cpu's krijgen een tdp van 250W. AMD geeft aan aan dat de Threadripper 2-processors in het derde kwartaal op de markt komen: eerdere geruchten wijzen op augustus.

Het model met 32 cores is opgebouwd uit vier dies en dat geldt ook voor de modellen met minder cores. In een demonstratie met Blender tegen Intels Core i9-7980XE met 18 cores renderde de Threadripper 2 met 24 cores zijn afbeelding in 29 seconden, tegen ongeveer 38 seconden voor de Intel-processor.

Threadripper 2 wordt net als Ryzen 2 opgebouwd uit Zen+-cores, die op GlobalFoundries' 12nm+-procede gemaakt worden. Net als Ryzen 2 krijgt Threadripper 2 ondersteuning voor flexibele en hogere turbo's. De tweede generatie Threadripper zal via een bios-update op bestaande Threadripper-moederborden werken.

AMD presenteert Threadripper 2 met tot 32 cores

Update, 08:32: Meer details over de nieuwe cpu's toegevoegd.

Door Willem de Moor

Redacteur componenten

06-06-2018 • 05:21

93 Linkedin Google+

Lees meer

Reacties (93)

Wijzig sortering
Het verschil met de Intel is niet zo heel groot in seconden. Ben erg benieuwd hoe groot het prestatieverschil is in wattage per seconde. Gisteren her en der stukjes gelezen dat de i9 serie een serieus energievretende chip kan zijn....
Die i9 op 5GHz sloeg nergens op, daar hing een externe waterkoeller aan die de temperatuur van het water verlaagt naar 4c en 1770watt aan warmte kan wegwerken...

De chip die ze er voor gebruikte heeft normaal een TDP van 205watt en een turbo clock van 3.8GHz. (2.5GHz base clock) dus dat zou wel met een normale koeler te koelen zijn. Maar die 5GHz is dus meer een stunt.
Oh en vergeet niet dat die 5ghz maar enkele seconden vast gehouden kon worden.

Echt jammer dat het Tweakers artikel een boel informatie 'vergat' te melden.
Er staat een fout in dit bericht er is getest tussen de 24 core threadripper en de 18core intel niet de 32 core threadripper.
Ik kom hier net om hetzelfde te vertellen. Wat zou het verschil tusen de 18 core intel en 32 core amd dan worden... Ben benieuwd.
Zoals iemand dit om 16:00 uur aangaf zijn de cijfers van AMD gebaseerd op een 24-core exemplaar en niet op de 32-core threadripper.
Wat is niet zo groot? In percentages is het bijna 20%, lijkt me niet slecht als de prijs vergelijkbaar is?
24%

.edit: nee, nu doe ik het zelf fout 8)7. 100% sneller betekent natuurlijk 2x zo snel en dan is de reductie in tijd 50%. Hier is de reductie 24%, en dat betekent 31% sneller. :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 6 juni 2018 10:44]

Ja, maar wel met bijna twee keer zoveel cores. De per core performance van de Intel chip is dus beter dan die van de nieuwe Threadripper. Ik denk dat voor de meeste gebruikers van dit soort chips de prijs niet alleen van belang is, maar ook performance per watt en total used real estate. Dus als je twee x keer zoveel systemen moet neerzetten om dezelfde of iets betere performance te halen dan is dat zeker een factor waar je rekening moet houden.

Als de volgende generatie van Intel processoren een betere performance levert met minder cores, minder stroomverbruik en een kleinere footprint dan hebben deze chips het zwaar, zeker als de kosten vergelijkbaar zijn.

--- edit ---

Ik zie dat er een fout in het bericht stond en dat onterecht de 32 core threadripper genoemd is terwijl er met de 24 core threadripper getest is. Dat maakt natuurlijk mijn verhaal incorrect. Met die nieuwe informatie is de per core performance ongeveer gelijk.

[Reactie gewijzigd door CrazyJoe op 6 juni 2018 16:45]

Verwijderd

[Reactie gewijzigd door Twanekel op 6 juni 2018 11:48]

Wattage? Hier in Nederland zeggen we vermogen. Uitgedrukt in joule/sec.
Ok, opgenomen vermogen in watt, zoals het artikel waar ik naar refereer
https://www.gamersnexus.n...60x-thermals-power-review
Het zal ook sterk van de toepassing afhangen wat beter is: meer codes of hogere kloksnelheid.
Tja 9 seconden is natuurlijk niet veel maar 9 seconden op 29 is wel 31%! Hij komt over een paar maanden uit en zal waarschijnlijk een stuk goedkoper zijn dan de 7980XE; AMD kan hem waarschijnlijk voor de helft van die prijs in de winkel leggen en nog steeds winst maken. Intel kan nooit zo ver zakken dus hun topmodel presteert over een paar maanden 30% slechter dan dat van hun concurrent, kost tientallen procenten meer en past in bijna geen enkel moederbord (en de moederborden waar ze inpassen zijn wederom vele tientallen procenten duurder dan die van hun concurrent). Al met al heeft AMD hier schijnbaar een gigantische voorsprong.
als je een kleine render hebt dan maakt het niet zo veel uit. maar als je een gigantische render hebt die heel lang duurt, dan is het aanzienlijk wat tijd bespaard
in een demonstratie met Blender tegen Intels Core i9-7980XE met 18 cores renderde de Threadripper 2 met 32 cores zijn afbeelding in 29 seconde, tegen ongeveer 38 seconde voor de Intel-processor.

Was dit niet tegen de Threadripper 2 met 24 cores?
Klopt, was heel erg onduidelijk in de presentatie. Eerst presenteren ze de 32 core, dan doen ze de demonstratie met de indruk dat het de zojuist besproken 32 core is. Pas na de demo vertellen ze dat deze niet met een 24 core gedaan werd. Vervolgens doen ze een nieuwe demonstratie met wel een 32 core maar zonder Intel vergelijking.

Zie ook: https://youtu.be/mhEu3RiCLpg?t=4485
Niet na, maar gedurende het begin van de demo wordt al gezegd dat het om een 24 core TR gaat.
Jammer dat dit nog niet is aangepast in het artikel door de auteur. Beetje misinformatie naar mijn idee.
Wat zijn 2nd gen features?
lagere latency, betere (overklokte) memory compatibility en precision boost 2.0.

[Reactie gewijzigd door Countess op 6 juni 2018 13:08]

Dus die 28 cores van Intel, van vorige week, is gewoon voor mietjes ;) :+
Hangt ervan af hoe ze presteren. Intel heeft meende ik een hogere kloksnelheid. Of de kloksnelheid continu behaald kan worden of per core is nog de vraag (bij beide).

Als je applicaties hebt die voornamelijk op snelheid werken in plaats van cores dan zal die van Intel misschien wel beter gaan dan deze. Echter de trend is steeds meer cores en juist de programmering zo maken dat de taken goed door meerdere cores gedaan kunnen worden.

"Het model met 32 cores is opgebouwd uit vier dies en in een demonstratie met Blender tegen
Intels Core i9-7980XE met 18 cores renderde de Threadripper 2 met 32 cores zijn afbeelding in 29 seconde, tegen ongeveer 38 seconde voor de Intel-processor"

Geeft eigenlijk al aan dat er een behoorlijk verschil zit. 9 seconden sneller en je hebt daar 14 cores meer voor nodig is pittig.

[Reactie gewijzigd door Cave_Boy op 6 juni 2018 08:49]

Het verschil is getest met de 24 core threadripper tegenover de 18core intel niet de 32 cor3 threadripper.
Hangt ervan af hoe ze presteren. Intel heeft meende ik een hogere kloksnelheid. Of de kloksnelheid continu behaald kan worden of per core is nog de vraag (bij beide).
Nee, de 5GHZ snelheid kan enkele seconden volgehouden worden, voordat het begint te throttlen als een mafkees.
De basis snelheid van de AMD is lager dan die van de Intel. Of de AMD continu op turbo kan draaien is nu nog onbekend naar mijn weten.
Werd de baseclock voor die 28core intel niet 2,7GHz?
En 3.0GHz op de TR2 - 32 core?
Er zijn 4 dies voor 32 cores. Dat is een ccx van 8 cores. Als dat naar AM4 komt betekent dat octocore zonder de hogere latency van verkeer tussen de ccx-en. Dat is interessant.
Volgens mij bestaat iedere die gewoon uit 2 ccx-en van 4 cores, ook bij de Threadrippers. Bij de eerste generatie werd maar de helft van de heatspreader gebruikt in een diagonale opstelling. Nu zit er in iedere hoek iets.
Als je dan naar de ccx schuin tegenover moet, wordt de latency dan niet extra hoog? Of ik moet denken aan een interposer of through silicon connectie maar als alle 4 de hoeken gebruikt worden is dat t em niet.

[Reactie gewijzigd door lezzmeister op 6 juni 2018 16:53]

Maakt toch helemaal niet uit hoeveel cores je nodig hebt?

Zonder andere architecturele eigenschappen in acht te nemen kan je niet zomaar op basis van aantal cores iets zeggen want het hangt allemaal samen.

Daarnaast is het totaal niet boeiend hoeveel cores je nodig hebt voor de consument zolang de prijs goed is, hoe het intern allemaal geregeld is zal de consument een worst wezen.
Dat geef ik toch eigenlijk ook aan? :)
Omdat je aangeeft dat er voor 9 seconden winst 14 cores nodig zijn dacht ik dat je bedoelt dat dat niet een goede prestatie is van AMD.
Of het een goede prestatie is kun je zelf beoordelen. Je kunt wel denken van wow het is een hele prestatie maar als je dan bekijk 32 cores vs 18 dan spreek je over een verschil factor van 1,78 (afgerond). Dat is best hoog.
Ja en daarom zeg ik juist dat je niet per core moet kijken maar naar hoeveel de CPU kost.

Als Intel het ook zou kunnen met een Dual Core maar als die CPU vervolgens 2x zo duur is is het toch niet relevant?

AMD heeft juist gekozen voor meer cores en lagere IPC per core, als ze voor hogere IPC per core hadden gekozen hadden ze minder cores.
Ik kijk ook niet naar core maar juist wat ze presteren. Als je ziet wat de winst is tegenover het aantal cores wat extra ingezet wordt geeft dat wel iets aan.
Nee dat geeft dus niets aan.

Die totaalplaatje van het aantal cores die een bepaald prestatie leveren daar heeft AMD met de Ryzen architectuur bewust voor gekozen.

Het hele punt is juist dat AMD veel meer cores kan toevoegen door infinity fabric en dus bepaalde consessies zijn gedaan aan performance.

Uiteindelijk gaat het om het prijskaartje, het is niet zo alsof op een gegeven moment 10 cores uitvallen waardoor het van belang is om op de prestaties per core te focussen.

Als consument zou het je niets moeten uitmaken wat in de CPU zit behalve als interesse als hobbyist.
Is dat geen type fout?

Blender:

“Our 4K animation scene renders in 15 minutes on the AMD 1950X Threadripper 16C CPU”

“The 7980XE, meanwhile, completes the render in 13.3 minutes stock”

https://www.gamersnexus.n...60x-thermals-power-review
Wel een enorm grote chip! Hoe werkt dat met koeling?
Gewoon een stevige AIO en juist door de grootte van de chip zijn ze heel goed te koelen.
Inderdaad. De chips zijn eigenlijk vrij makkelijk te koelen juist door het grootte oppervlak. In totaal moeten ze misschien wel redelijk wat warmte kwijt, maar ze hebben een groot oppervlakte om die af te geven.
Ter vergelijking, een chip zoals de FX-9590 was pas moeilijk te koelen. 220W TDP en dan een vrij kleine die. Dan pas heb je echt een goede cooling setup nodig.

Voor Threadripper is het veel eenvoudiger. Juist nog een redelijke koeler zoeken om de totale warmte ook goed kwijt te kunnen. Een luchtkoeler zoals de Noctua NH-U9 bijvoorbeeld gaat hier echt niet zoveel moeite mee hebben.
Luchtkoelers heb ik helaas geen ervaring mee maar een Enermax LiqTech TR4 360 houd mijn Threadripper onder de 60 graden onder full load
AMD had gewoon een luchtkoeler tijdens de demo, max TDP staat wel op 250watt, maar dat schijnt een uiterste te zijn.
250 watt? Daar verwarm je je woonkamer mee!
Je CPU draait niet 24/7 op 100% op alle cores natuurlijk. Processoren zijn in idle stand tegenwoordig enorm zuinig. En hoe meer prestaties je kwijt kan, hoe minder de totale belasting bij lichte taken.
LOL, echt wel :D

Threadripper is hilarisch voor cpu coins en zelfs sommige cpu/gpu coins zijn bij te houden :D Ding is niet van 100% af gegaan sinds januari hoor.

Prijs van deze + wat de oude nog opbrengt gaan bepalen of die switch komt met kerst. Wat is beter dan 16cores, 32 cores... logisch!
Eh… Een verwarmde WC-bril is al 300 Watt ;(

[Reactie gewijzigd door breakers op 6 juni 2018 10:00]

0 watt als je eerst je partner naar het toilet laat gaan ;). Maar inderdaad 250watt is peanuts in verwarming.
Mwoah, niet iedereen woont in een studentenhuis met een woonkamer van 6m2 ;)
Mwua, als je deze TR2 kunt betalen, dan heb je waarschijnlijk ook een 250watt GPU.
Dat maakt inderdaad een leuke verwarmde voetsteun ;)
Mijn aquarium van 2 meter heeft 600 Watt verwarming, en mijn woonkamer is groter dan dat ;)
Water opwarmen is een ander verhaal dan lucht ;) Zeker als de ruimte waar je bak in staat koeler is dan de bak zelf.

[Reactie gewijzigd door benji83 op 6 juni 2018 12:59]

Fair enough :-) Maar als-ie eenmaal op temperatuur is, staat ie puur warmte aan de kamer af te staan, en zeker in de winter moet ik de kamer nog bijverwarmen :)
Niks groter dan de vorige generatie ;). Gewoon een goede AiO of uit de kluiten gewassen luchtkoeler.
Enermax heeft AIO's die de hele die coveren. Heb in verschillende reviews gezien dat dit goed veel verschil maakt met AIO's die alleen het gedeelte van de die's coveren.
Deze werd in de demo gekoeld door de standaard meegeleverde aircooler volgensmij

Jup, de Wraith Ripper

[Reactie gewijzigd door Twanekel op 6 juni 2018 11:43]

Nog ff en we spreken over kilo cores
Zitten we met GPUs eigenlijk nu al wel aan.
Akkoord dat we met GPUs aan kilocores (en zelfs megacores) zitten, maar de mogelijkheden van een core op een GPU vs een core op een CPU zijn toch wel nog serieus verschillend - zowel in single core throughput als in flexibiliteit voor de programmeurs.

Het vergelijken van core counts tussen GPUs en CPUs is als het vergelijken van appelen met peren.

[Reactie gewijzigd door sspiff op 6 juni 2018 09:21]

GPU cores kunnen wel elke editie een beetje meer, maar de huidige CPU cores zijn uiteraard een factor veel keer bruter. :)
Als je een huidige GPU core naast een 386-processortje zou leggen, zou het me niks verbazen als de GPU core meer kan. ;)
De 386 cpu core is dan wel flink wat trager, deze is wel turing complete itt een elke GPU core. Maw, de 386 core kan alles wat de GPU core kan, hetzij flink wat trager, en veel meer zoals een OS uitvoeren.
Beide zijn Rosales, Rosaceae. Ze zijn goed te vergelijken. Vandaar dat dat gedaan wordt in het overige commentaar. Met de cores bedoel ik dan.
Behalve dat in een GPU een enkele compute unit al een core genoemd wordt, iets dat nogal optimistisch is.
Een GPU coretje is een zelfstandige rekeneenheid, dus op zich is de term wel terecht. Wat wil je anders met de Xeon Phi cores? Wanneer is iets een core, volgens jou, en wanneer niet?
Zover ik weet heeft een Cuda-core geen eigen scheduler, het is dan geen zelfstandig opererend geheel maar slechts een tandwiel in een machine.
Dat klopt, cores op een GPU (van eender welk merk) worden in groepen opgedeeld, meestal van 16 of 32 threads, die dezelfde instructies in parallel uitvoeren op andere data. Het is in die zin meer te vergelijken met SIMD dan met echt multi-core gedrag.

Die GPU cores kunnen daardoor bijvoorbeeld (meestal) geen conditionele sprongen maken om stukken code over te slaan, zoals in en "if X then Y else Z" opstelling, tenzij X voor alle threads waar of onwaar is. In elk ander geval moet de groep gewoon netjes zowel de then- als de else-tak afwandelen.

Ook zijn de meeste GPUs best goed in het werken met reeele (floating point) getallen, iets dat handig is bij het oplossen van fysica problemen of het projecteren van een 3D omgeving op het scherm, maar een heel stuk trager voor de in "normale" software veel frequenter gebruikte gehele getallen (integers).

Daartegenover staat uiteraard dat een GPU op die manier veel meer threads tegelijk kan laten lopen, en een veel hogere geheugenbandbreedte heeft dan een CPU.

[Reactie gewijzigd door sspiff op 6 juni 2018 18:31]

Had ik nou ergens gelezen dat voor de 32-core versie een speciale voeding op het moederbord nodig is met 19 fases? Ik heb namelijk net een Designare EX X399 moederbord met 1920X aangeschaft met het oog de 2950X(zo gaat het beest denk heten?) erin te kunnen proppen. Als ik die dan niet kan overlocken moet ik weer settlen voor de 2920X... en die heeft maar 24 cores(toch?) Das natuurlijk niet genoeg.
Hij moet gewoon op bestaande moderborden passen, dus dat zou wel vreemd zijn.

Heb een 399 Taichi, hoop dat dit gaat werken.
Ja passen zal het wel waarschijnlijk wel, maar of het ook optimaal zal werken is nog maar de vraag. We gaan het zien.
Nou ja, het lijkt me echt een domme zet om te zeggen dat bestaande moederborden gaan werken en dat dan blijkt dat elk moederbord met een TR4 socket die nu uit is niet werkt vanwege de voeding.

Dat is een beetje wat ik bedoelde met passen.
zou zeker domme zet zijn... maar wederom, we gaan het zien.
Ze zullen de gewone boost speed vast wel halen, maar of de xfr daar nog veel bovenop doet is dan misschien de vraag? Als bestaande borden inderdaad maar net voldoen is er weinig headroom voor xfr (en daarmee ook handmatig overklokken). Zit inderdaad weinig anders op dan afwachten en testen lijkt me.
Dat is een mooi bordje. Je kunt met actieve koeling een hoop bereiken. M.a.w. zorg voor een behoorlijke luchtstroming over je VRM koellichaam. Een ventilator van ¤20 kan wonderen verrichten in dit soort situaties.
Zeker mooi bordje, werkt tot nu toe naar wens. Maar de VRM wordt nu al aardig warm onder full load(max. 80°C). Dus inderdaad ff goed onderzoeken hoe dit het beste gekoeld kan gaan worden
@Tweakers Marketing @Tweakers Concepts Pas alstublieft dit bericht aan zodat de vergelijking met de 18 core intel is gedaan met de 24 core threadripper en niet de 32 core threadripper.
Lijkt me een mooie aanvulling op de informatie, maar na bij 8 uur is het nog niet aangespast.
Wel jammer, maar zeeeeeeeer relevantie informatie,

offtopic:
Welke vreemde mensen (2 personen) moddereren dit als off topic?
Beetje vreemd dat je marketing en concept tagt en niet de auteur van het artikel (@willemdemoor)of een andere redacteur. Marketing en concepts hebben niets met de redactionele inhoud van Tweakers te maken en kunnen uiteraard geen redactionele artikelen aanpassen.

Als je een dergelijke comment plaatst, geef dan ook je bron aan. We kunnen natuurlijk niet zomaar iets aanpassen omdat iemand zegt dat het zo is.

/Edit: inmiddels uit een andere reactie gehaald dat het uit de presentatie komt. Dat is ons ontgaan bij de presentatie helaas, waarschijnlijk omdat de focus zo op 32 cores lag :) Inmiddels is het aangepast.

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 7 juni 2018 12:00]

Bedankt voor het uiteindelijk aanpassen ik. Heb dus gewoon @ ingevukd met tweakers erachter en kwam zo alleen bij concept en marketing uit ik dacht beter iets dan niets heb de auteur niet gezien. Zal volgende keer duidelijker zijn waar ik de correcte informatie haal maar was dus idd gewoon in de presentatie zelf. :)
Je hebt gelijk, we hebben het aangepast (y)
Dankjewel ik heb gewoon @ ingevuld met tweakers erachter en kwam alleen bij concepts of marketing uit heb nergens gelezen dat jij de auteur was en de bron was misschien handig geweest maar dat leek me logisch omdat het letterlijk in de presentatie gezegd wordt maar fouten gebeuren.
Dit is toch wel zeer intens! Zeer benieuwd naar de prijzen en performance tegenover de "oude" generatie.
Hmmm, klinkt als een upgrade. En dan mag memory ook wel eens goedkoper worden.