Door Willem de Moor

De tweede generatie Threadripper

2990WX en 2950X met 16 en 32 cores

Een nieuw segment

Een jaar geleden introduceerde AMD zijn eerste generatie Threadrippers; maar liefst 16 cores waren voortaan beschikbaar voor het high-end desktopsegment. Ongeveer tegelijkertijd werden ook AMD's serverchips, met codenaam Epyc, uitgebracht. De twee chips deelden nogal wat eigenschappen, waaronder een enorme verpakking met daarop niet een, maar vier dies. Bij Epyc waren alle vier de dies actief, terwijl er bij Threadripper slechts twee van de vier functioneel waren. Dat leidde tot speculatie: zou AMD geen Threadrippers met 32 in plaats van 16 cores kunnen uitbrengen?

De eerste generatie Threadrippers hield het bij 16 cores, maar met verbeteringen in het productieprocedé en de stap naar 12nm-chips kon AMD voor de tweede generatie Threadrippers het aantal cores verdubbelen naar 32. Daarvoor moest wel een nieuwe positionering worden bedacht, want 16 cores zijn voor de gemiddelde gebruiker al niet optimaal te benutten, laat staan het dubbele aantal. AMD heeft daarom een scheiding aangebracht tussen de X-serie met maximaal 16 en de WX-serie met 32 cores. De W geeft een weinig subtiele hint naar het beoogde publiek; de topmodellen moeten workstations vormen en vooral voor contentproductie worden ingezet.

Daarmee is de Threadripper-serie in twee segmenten verdeeld. De X-serie is de Threadripper die we kennen: momenteel maximaal 16 cores, bedoeld voor het hedt-platform van 'enthousiasts en gamers' en met twee actieve dies in de package. De WX-serie is voor het nieuwe workstationsegment, bestaat uit packages met alle vier de dies actief, en heeft niet meer de game- en compatibilitymodus van de oude Threadrippers. De twee segmenten delen nog wel de socket en moederborden. Vooralsnog is van de WX-serie enkel de 2990WX-Threadripper met 32 cores beschikbaar; het model met 24 cores, de 2970WX, komt later op de markt. Uit de X-serie is het topmodel, de 2950X, vanaf 31 augustus leverbaar en komt de 2920X op een later moment uit. We houden het daarom in deze review bij de 16-core-2950X en de 32-core-2990WX.