Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Intel-roadmaps tonen komst van Core i9-9900K, i7-9700K en i5-9600K in oktober

Intel zou van plan zijn om de eerste drie Coffee Lake-S Refresh-processors in oktober uit te brengen. Gelijktijdig wordt Basin Falls Refresh verwacht. Dat zijn de hedt-processors voor het X299-platform met maximaal 18 cores.

De informatie blijkt uit verschillende roadmaps van Intel die in de afgelopen dagen online zijn gekomen. Het Chinese Hkepc toont documenten waarop staat dat de introductie van de Core i9-9900K, i7-9700K en i5-9600K in oktober zal plaatsvinden. Ook loopt er dan een reviewembargo af. Over deze processors, die onderdeel uitmaken van de Coffee Lake-S Refresh-generatie, kwamen al details online. De i9 zou acht cores hebben met HyperThreading en de i7 zou ook acht cores hebben maar geen HyperThreading. De i5 is een hexacore, eveneens zonder HyperThreading. Begin 2019 zouden er meer modellen in de Coffee Lake-S Refresh-serie volgen. Waarschijnlijk gaat het dan om de goedkopere en langzamer geklokte versies, die niet zijn over te klokken.

Ook vindt in oktober de introductie van Basin Falls Refresh plaats, blijkt uit het document. Dat zijn de opvolgers van de huidige Skylake-X en Kaby Lake-X-processors voor het X299-platform. Details over de nieuwe processors zijn er nog niet, maar het gaat om een Refresh-generatie, waarbij de architectuur gelijk blijft. Het topmodel krijgt wederom 18 cores en een tdp van 165 watt.

Wccftech claimt een roadmap van Intel in bezit te hebben waar meer nieuwe processors op staan. Die afbeelding laat bijvoorbeeld de komst van de 28-coreprocessor zien, die Intel tijdens de Computex-beurs begin juni demonstreerde. Het gaat om een Skylake-X-processor en de productie begint halverwege het vierde kwartaal dit jaar. Wanneer de verkoop start, is nog niet bekend.

De roadmap geeft ook een verdere blik in de toekomst. Zo zou in het derde kwartaal van 2019 de productie van Glacier Falls beginnen. Dat is de opvolger van Basin Falls. Vernieuwing op het gebied van Pentium N-processors lijkt niet te komen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

01-08-2018 • 14:28

92 Linkedin Google+

Reacties (92)

Wijzig sortering
Gaat toch eigenlijk belachelijk snel. Wat nu met alle 6700/7700K's?
Gewoon lekker blijven gebruiken? Ik ziet totaal geen noodzaak om mijn 6700K te vervangen, heb niet meer cores/threads nodig voor mijn gebruik.

Beetje een hype naar mijn idee, alsof iedereen al jaren snakte naar meer cores.

Leuk voor de mensen die een workload hebben die mooi schaalt dat ze nu voor een schappelijke prijs meer cores kunnen krijgen, maar voor de meeste gebruikers nog niet relevant.
6700K? Ik zit nog op een socket 1366 platform!

Mijn oude i7 920 (eerste gen i7 ja) uit mijn Rampage 2 Extreme getrokken, een Xeon X5650 er in gezet (hier via mede-tweaker gekocht) voor een prikkie.
Toen ging ik van een Quad naar Hexa-core.

Nu is de base clock van de X5650 2.8GHz. Maar het overclockt als een malle. Hij draait nu al langer dan een jaar op 4.2GHz(!).Ik kom dus nog makkelijk mee met alle games en dingen die ik zou willen doen.
Zo uit mijn hoofd haal ik ook nog een CineBench score van ~1000 (multicore). Single core valt nog nét te doen, maar gezien zo veel al is geoptimaliseerd voor multicore merk ik er vrij weinig van.

Helaas is een soortgelijke optie tegenwoordig niet meer mogelijk. De Xeons zijn niet meer te overclocken. Dus ik zou nu bijvoorbeeld niet een 1151 mobo kunnen halen, en daar over x-jaar een decommissioned Xeon in kunnen zetten voor cheap upgrade.
Hier ook een 1366 gebruiker vanaf 2009 ook net zoals jou naar een x5660 upgrade
nu een w3680 ook leuk unlocked .
Zie totaal het nut er niet van in om te upgraden al jaren niet alleen de videokaart af en toe.
Maar ook het pci-e 2.0 verhaal gaat ook nog steeds goed mee.
Ik haal machtig goede fps op Pubg.
Beide halen die upgrade er zo uit, dat platform, vooral dik overklokt, vreet stroom. Precies de reden waarom ik niet voor "een prikkie" een Xeon sixcore gescoort heb. Want na dat "prikkie" komt elke maand weer de rekening op je mat ;)

[Reactie gewijzigd door Madrox op 1 augustus 2018 19:17]

Je hebt grotendeels gelijk het zal idd wat meer verbruiken.
Maar voor wat recreatief gebruik en af en toe een game zal dat niet als een raket gaan.
Je opmerking heeft wel iets los gemaakt ik ga de stroom meter er weer eens tussen gooien.
En wat vergelijken online.
Leuk dat je dezelfde multi core score haalt als mijn pc 6700k al zal de single core niet te vergelijken zijn.

Stroom verbruik samen met 1070 340W

[Reactie gewijzigd door Tim Lamein op 2 augustus 2018 01:15]

Games lusten tegenwoordig wel wat meer dan vier cores. Als je dan HT hebt gaat het nog wel, maar zonder? Dan is stutter je deel.
Ligt heel erg aan de games en de vraag ging over 6700K/7700K die allebei HT hebben.

Overigens denk ik dat er niet heel veel games zijn die al 8 threads nodig hebben omdat ze anders gaan stotteren (ik speel ze in elk geval niet), maar Mss kan je linken naar een test? Ik leer graag bij.
Geen 8, maar een of twee extra is zeker geen overbodige luxe. Wat je nu ziet is dat games vrijwel altijd op vier threads lopen en dan heeft alles wat er op de achtergrond loopt al impact op je ervaring.

Dat laat zich in een reguliere review niet zo goed zien, want dan ligt de focus steeds op die éne game die wordt getest. Dus ik kan je linkjes geven maar die laten maar een klein stukje van de waarheid zien. Je ziet in elk geval steevast dat een 6 core zelfs op gelijke kloksnelheden meer FPS haalt dan een 4c/8t en véél meer dan 4c CPU. Ook Ryzen CPUs die qua IPC op gelijke klok met een quadcore Intel 'zouden moeten' verliezen. Dat doen ze dus niet. En er zijn ook games die matig tot redelijk schalen tot aan 8 threads. Nog niet heel veel, maar die trend is er zeker, en ook logisch aangezien de consoles 8 cores hebben.

Sowieso is de console-trend een prima maatstaf als het om gaming gaat. Dat is ook de reden dat ik sterk zou afraden nu nog een GPU met minder dan 4GB VRAM te kopen, en 6GB is aan te raden. De consoles hebben dat ook en daar wordt dus voor geoptimaliseerd en geschaald. Het maakt dan niet eens zoveel uit of je een midrange of high end GPU hebt, VRAM en core counts zijn zaken waarbij 'voldoende' het enige is dat telt. Meer hebben heeft weinig zin, maar minder hebben levert problemen op.

Mocht je wat tests willen zien, dan is deze site een aanrader. Pools, maar zéér uitgebreide benchmarks en analyses. Google translate is je vriend ;)
https://www.purepc.pl/pro...era_coffee_lake?page=0,12

Het enige gegeven dat hardnekkig blijft bestaan is de afhankelijkheid van single thread prestatie. Die blijft. Negen van de tien games hangen primair qua prestatie op die éne hoofd-thread en de rest van de cores doet er wat naast maar is nooit voluit bezig. Al met al is dus een 8600K of een 9700K 8c/8t dé go-to gaming CPU van dit moment en de toekomst, of als het je niet om high refresh rates gaat, Ryzen 5/7

[Reactie gewijzigd door Vayra op 1 augustus 2018 23:33]

Thanks ik zal de tests eens bekijken als ik tijd heb.
Klopt helemaal. Ik heb nog een i7 975 EE uit 2009, met 4 cores and 8 threads die ik als ik wil op 4,2 Ghz (lucht koelking kan draaien) Verbruikt alleen erg veel stroom. Maar draait alles nog prima. Ik draai em standaard op 3,8 maar als ik wat meer performance nodig heb klok ik em naar 4,2 Ghz.
(speedstep vind ik niet altijd zo goed werken)
Verbruikt alleen erg veel stroom.
Dat is dus juist een hele goede reden om hem te vervangen, een nieuwe i3 8100 die ongeveer gelijk presteert aan jouw geoverklokte i7 975 EE gebruikt een heel stuk minder stroom.
Afhankelijk van gebruik kan zo'n upgrade je wel 50 - 250¤ per jaar schelen aan energiekosten.
Same here met i7 4790k... als je geen 1080p monitor meer hebt ben je de komende tijd nog wel GPU limited.
Als je terugkijkt op de release historie van Intel's K processoren dan is dit niet eens zo'n snelle vervanging:

2600K => Q1 2011
2700K => Q4 2011
3770K => Q2 2012
4770K => Q2 2013
4790K => Q2 2014
6700K => Q3 2015
7700K => Q1 2017
8700K => Q4 2017
9700K/9900K => Q3/Q4 2018

Afgezien van de iets langere gap tussen 6700K en 7700K lijkt de gap tussen 8700K en 9700K/9900K toch redelijk in lijn met eerdere releases, zeker als je de 9x00K serie beschouwd als een upgrade van de Coffee Lake chips. Ligt in lijn met de 4770K => 4790K refresh.
Opzich tussen de releases data ontloopt het inderdaad elkaar weinig. Ik denk dat vorige releases wat minder interessant waren omdat de performance increases relatief marginaal waren. Misschien dat het dan minder goed bleef hangen.. maar zoals te zien valt introduceerde Intel ook elk jaar een nieuwe CPU (met chipset..)

Met name als je de Cinebench R15 ST en MT scores er achter zet (helaas van 2700K niet kunnen vinden, 6700K ST is opmerkelijk, bron hw.info):

2600K => Q1 2011 / 127 / 613
3770K => Q2 2012 / 137 / 675 (+8%, +10%)
4770K => Q2 2013 / 152 / 757 (+11%, +12%)
4790K => Q2 2014 / 170 / 847 (+12%, +12%)
6700K => Q3 2015 / 170 / 884 (+0%, +4%)
7700K => Q1 2017 / 190 / 974 (+12%, +10%)
8700K => Q4 2017 / 202 / 1436 (+6%, +47%)
9700K/9900K => Q3/Q4 2018 / ??? / ???

Ik denk dat Intel beetje verrast is geweest door AMD. De wisseling tussen 7700K en 8700K is best snel geweest, slechts 9 maanden later en slechts 6 maanden nadat Ryzen uit kwam. Bovendien valt het toch iets tegen dat dezelfde socket is gebruikt, maar die niet backwards compatibel is. Vorig jaar was de balans ook wel erg "krom" met een concurrent die 100% meer cores verkoopt die per stuk maar zo'n 15 tot 20% slomer zijn.

Gelukkig lijken ze iets verder voor uit gekeken te hebben en passen de 8-cores ook op de huidige generatie borden (nu eigenlijk al 2x achter elkaar...). Verwacht toch wel ~40% meer MT performance te zien, mits ze nog enkele procent punten hogere ST performance/clocks er weten te persen.

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 1 augustus 2018 18:23]

Zover ik het begrepen heb zijn de sockets wel hetzelfde, maar heeft Intel een aantal ongebruikte pinnen van de socket nodig gehad voor extra signalen en voedingslijnen. Daarmee is dan het socket niet meer 100% compatible tussen de Sky Lake en de Coffee Lake processoren.

Ik heb een keer een artikel gelezen waar iemand een soort sticker (flex foil) gemaakt had die op bepaalde pinnen van de socket kon plakken van z270 moederborden om toch een Coffee Lake processor erop te zetten zodat die te gebruiken was. Daarmee werden een aantal pinnen van de Coffee Lake processor kortgesloten om op die manier de voeding op de extra pinnen van de processor te zetten. Echter de risico's van dat soort acties worden dan op de eindgebruiker afgewimpeld.

Ik kan het artikel zo niet meer terugvinden, maar het leek op een reepje flexfoil wat je op bepaalde pinnen van je socket moest plakken.

[Reactie gewijzigd door CrazyJoe op 2 augustus 2018 11:29]

Met de nummertjes gaat het rap nu inderdaad. Maar dat zegt nog niet eens zoveel, ik heb nu nog een 4930K en die is ook nog steeds regelmatig "sneller" dan een 6700 of 7700. Meer cores/threads is het adagium, dus daar zal die winst wel in zitten aangezien mijn CPU 6c/12t heeft en de andere quad cores zijn.

Pas tegenover een 8700 delft mijn 4930 het onderspit, zelfde aantal cores maar mindere IPC. Los van de cache of geheugen bandbreedte verschillen.
Zelf heb ik ook de 4930K, en het ligt natuurlijk aan de use-case. Als ik een keer wil gamen dan zou een 6700K voor veel games al gunstiger zijn door een rond de 20% hogere clock snelheid. Dat doet ie ook nog eens met een flink lager (-+30%) energie verbruik.

Verder ben ik nog steeds erg tevreden met mijn 4930K, want hij is "snel genoeg" voor de dingen die ik er mee doe en voor bepaalde taken enorm goed. Ik heb dan ook niet echt plannen om in de nabije toekomst een upgrade te doen.
En dan hangt het ook nog eens van de game af in hoeverre die multi threaded is. Bijvoorbeeld Battlefield zal denk ik nog altijd beter draaien op onze CPU dan op een 6700/7700 al heb ik daar niet direct cijfers van. Maar ook een oudere game zoals Fallout 4 zie ik gewoon alle cores/threads gebruiken en dat is gewoon fijn als er veel op de achtergrond of tegelijk gebeurt.

In oudere single threaded games heb je inderdaad liever een CPU met een hogere kloksnelheid, maar dat soort games sterven gelukkig een beetje uit nu.

Maar inderdaad, ik ben net zoals jij nu nog volkomen gelukkig met de 4930K en voorlopig ook nog niet van plan om deze te vervangen ;)
2600k doet het nog prima 👍
Ik ben van een 3570k naar 8700k gegaan en de pc vliegt weer.

Het werkt, een oude cpu, maar snel...?
Hier een 3930K uit december 2011, op wat instructies na kan deze nog príma de top bijbenen. Renderen in premiere pro doet ie met twee (naja 6) vingers in de neus. Gamen gaat nog prima. Een topinvestering destijds!
Ik heb die processor ook, het is wel een heethoofd haha.
Hoezo?
De 6700 is van 2015 en ondertussen niet meer te koop.
De 7700 is van begin 2017 en inmiddels al opgevolgd door de 8700
Ik heb nog een 3570K, kan met een flinke overklok nog best mee.
Ik ga pas voor een nieuwe processor/mobo/geheugen, enz. als de grafische kaarten weer betaalbaar zijn.
Draai zelf een i7 7700K en zie deze met de zwaarste games nog niet voorbij de 60% zonder overclock gaan. Dus voor algemeen gebruik + gamen heeft het eigenlijk totaal geen noodzaak om over te stappen op de nieuwere CPU's van Intel.
Die lopen met een beetje overclock net zo snel of sneller als de huidige generatie out of the box. Dus kunnen nog jaren mee.
Dat niet alleen de 8 serie is pas nog geen jaar uit en dan komen ze met een 9 serie op de proppen.
Volgens mij heeft het met de gezonde concurentie van amd te maken, intel is bang achteraan te lopen met met name de cores en de snelheid van de processoren.
i5 met Hyper Threading voor desktops, volgens mij is dat een first?
Nee, dat is geen first, al sinds 2010 zijn er i5 modellen met hyperthreading...
https://ark.intel.com/pro...ocessor-4M-Cache-3_60-GHz
Dat zou inderdaad een first zijn... maar ergens denk ik dat het een fout is, de i7 zou geen HT hebben maar de i5 wel, dat klinkt mij niet helemaal logisch.
Mwoah valt wel mee aangezien de i7 nu een 8 core gaat worden.
Denk dat het allemaal een beetje verschuift.
i3 nu quadcore zonder HT
i5 een hexacore met HT
i7 een octacore zonder HT
i9 een octacore met HT

Zal wel een commerciële gedachte achter zitten ;)
Waarom zou je anders de i9 kopen als de i7 ook HT heeft? Voor 200mhz extra die je ook met een i7k zou kunnen halen?
"i9 een octacore met HT"

Je hebt ook een i9 decacore.
https://ark.intel.com/pro..._75M-Cache-up-to-4_30-GHz al dan niet met HT.

Verder mag je de Pentium 4 niet vergeten in jouw HT / zonder HT lijstje (als je een lijstje aan het maken was natuurlijk). De Pentium 4 was de enige in de Intel Pentium 4 familie, die HT had.
Wat voor geen centimeter werkte, overigens.
Wel apart dat de i7 dan "maar" 8 threads kan bewerken terwijl de i5, 12 threads aan kan.
De i3is de oude i5, de i5 is de oude i7, de i7 is nieuw met 8 cores. Het idee van 8 cores is dat het beter is dan 4 cores + HT. Vergelijkbaar zoals de oude i5 beter was dan de i3. De i9 is ook nieuw en met het zelfde idee is dit beter want 8 cores + HT is beter dan 8 cores. Klinkt mij een typische Intel lineup. Ze hebben alleen de nummertjes een beetje verschoven.
Eerdere geruchten hadden het daar niet over. Ik denk dat dat hier ook een foutje zal zijn, want het zou dan zomaar kunnen dat die i5 beter is dan de i7 in multicore toepassingen. Dat, of multithreading is een waardeloze techniek en dan heb je ook niets aan zo'n i9 ;-)
Hoeveel PCI-Express lines zouden ze dit keer in de CPU zetten? Ik ben tevens benieuwd naar hoe de IHS nu behandeld wordt. Ik geloof dat het ondertussen iedereen in het "enthusiast" segment wel duidelijk is dat de thermal paste die ze tussen de die en IHS gebruiken het hele "K"-component compleet ongedaan maakt.
Geruchten gaan dat het solder wordt ipv TIM

https://wccftech.com/inte...-3dmark-performance-leak/

In addition to the performance leak, Goldem.de is alleging that both, the Core i9-9900K and Core i7-9700K will be using a soldered IHS instead of a TIM solution. This will only be valid for the two unlocked 8 core processors while the rest of the lineup is likely to use a TIM solution again

[Reactie gewijzigd door spookz0r op 1 augustus 2018 14:46]

Het is een refresh, dus ga er maar niet vanuit dat dit anders is dan het huidige platform. Feitelijk voldoet dit ook prima voor mainstream; SLI en Crossfire zijn aardig dood, naast wat NVMe SSD's (1 is feitelijk afdoende) moet je nog meer in je PC stoppen wat de bus zwaar belast?.

Een 10Gbit netwerk onboard (of pci-e kaart) zou leuk zijn voor toekomstige doeleinden (switches zijn nu nog erg duur).
eens. het is zo snel gegaan eigenlijk dat PCI-Express lanes helemaal niet meer interessant zijn eigenlijk. Had ik 5 jaar terug totaaaal niet zien aankomen.

Ik heb er nu liever de helft die 2x zo snel zouden zijn, dan 40 lanes waar ik geen idee van heb wat ik ermee moet :-)
In laptop sis het al een aardig probleem dat de lanes niet toerijkend zijn en een hoop via de langzamere PCH gaat. Kan me niet voorstellen dat dit bij desktops anders is. 2x 4x nvme drive, 1 goede GPU en je hebt al weinig over. Thunderbolt 3, heeft het liefste ook 4 lanes bijvoorbeeld.
8/16 cores/threads Intel in de mainstream?
Zijn ze bang geworden van de concurrentie.
Eerdere geruchten hadden het over 6/6 cores/threads voor de i5-9600k. Dat lijkt mij ook veel aannemelijker. In geen van de bronnen wordt daarbij een woord gerept over 6/12 cores/threads. Ik weet zo niet waar Tweakers dit vandaan haalt.

Correctie: met 8 cores / 8 of 16 threads bedoelde ik 6 cores / 6 of 12 threads.

[Reactie gewijzigd door Donderr op 2 augustus 2018 12:02]

In het artikel staat dat de i7 waarschijnlijk 8 cores heeft zonder HT (dus 8/8 cores/threads) en de i5 waarschijnlijk 6 cores zou hebben met HT (dus 6/12 cores/threads). Al zou ik het wel raar vinden als de i7 geen HT heeft maar de i5 wel.
Ik haalde wat cijfers door elkaar zie ik. Waar ik het over 8 cores had bedoelde ik 6. Ik wilde vooral zeggen dat eerdere geruchten en andere bronnen benoemden dat bij de Coffee Lake-S Refresh alleen de i9 lijn hyper-threading heeft. De i7 zou dus 8 cores / 8 threads krijgen en de i5 6 cores / 6 threads.

Ik zie nu dat Tweakers het artikel ook al geupdate heeft en ook zegt dat de i5 waarschijnlijk geen HT bevat.
Nee toch?

Het was 9900k = 8c/16t
9700k = 8c/8t
9600k = 6c/6t

Verder wat schuiven met base clock en 2 core boost en dan heb je het wel...
Die 8c/16t is alleen voor de i9, wat een recente modelnaam is. Dat is dus geen mainstream - Intel schuift modelnamen naar onder door in de range. Vroeger was Celeron het budgetmerk, nu is dat de Pentium, en het lijkt erop dat i3 de nieuwe budget-naam wordt. Dan hou je i5 en i7 als mainstream, met de i9 als high-end merknaam.
Niet helemaal natuurlijk want de IMC is ook wel wat anders, de pinout is anders... je kunt niet echt volhouden dat ze HEDT naar de mainstream schuiven en de rest een stap omlaag duwen. De differentiatie bestaat nog altijd alleen de core count verschillen niet meer, die schuiven wat op. En dat mocht ook wel onderhand...

High end is een classificatie die we er zelf aan geven, voor Intel is dit allemaal MSDT en voor de consument ook. Het is niet alsof een i3 nu opeens trager is, integendeel, en het was ook nooit echt de budget CPU en is het nu als quad core nog steeds niet. De prijzen dalen ook niet naar Pentium niveau. Het enige dat daalt is de behoefte aan een 'hogere' CPU, als je een quad core voldoende vindt kun je met een i3'tje af.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 1 augustus 2018 16:57]

Yep, AMD legt ze het vuur aan de schenen met hun 2700X. Die wisselt stuivertje met de 8700K. Langzamer in single core, maar sneller in multi-core. 10% goedkoper en met koeler.

Met Zen2 voor de deur moeten ze wat. Zen2 krijgt meer dan 8 cores en zal een hogere single core snelheid krijgen. Dan verliezen ze dik met de 8700K.
Wat ik mijn dan afvraag, Is de I3 die uitkomt "Core i3-9100 14nm++ 4/4 3.7 GHz" Niet behoorlijk interessant voor budget builds? (voor gamers) Het is een redelijke snelheid met 4 cores en threads. Tenzij je ook wilt opnemen en video bewerken (Verbeter me als ik het fout heb) Is meerdere cores ook niet zo interessant. Nadeel is dat er geen boostclock bij lijkt te zitten.
Anno 2018 zou ik echt nooit meer geld investeren in een quad core zonder HT/SMT voor een gaming bakje. 4c/8t is toch wel het minimum als je over anderhalf-twee jaar nog probleemloos wil gamen. Elke achtergrondtaak gooit anders roet in het eten. Maakt niet eens uit hoe snel je GPU is...

Maar nog beter is het om iets extra te investeren voor een 6 core. Dan zit je zeker goed.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 1 augustus 2018 17:01]

Je hebt gelijk :)

Ik zat verkeerd te lezen hier 8)7 : https://wccftech.com/inte...-3dmark-performance-leak/

Hypertreading is inderdaad dan 8 threads. Dit betekend dan dat alleen Core i9-9900K ermee zal komen deze generatie?

[Reactie gewijzigd door Nicoredje op 1 augustus 2018 20:40]

Ligt eraan waarvoor uiteraard, Voor gaming en standaard productivity spul zullen de 6c, 8c en 8c16t gewoon prima zijn.
De i3 was altijd al interessant voor budget builds. ;)
Misschien heb ik mezelf verkeerd verwoord. Ik zit meer te denken omdat het 4/4 is met 3,7ghz en meeste games gebruiken niet meer dan dat. (cores, snelheid mag altijd hoger) ^^
Als hij rond de prijs van de AMD Ryzen 3 2200G ligt is dat inderdaad ook een interessante keuze voor gamers met een klein budget
Er staat introductie in Q3, dat is dus voor eind september lijkt me?.
(als je naar de WCF roadmap kijk)

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 1 augustus 2018 14:31]

Wellicht introductie eind Q3 (dus 30 september is dan nog net Q3), met beschikbaarheid vanaf oktober?

Dan zijn beide berichten correct.

--- edit ---
Foutje bedankt.

[Reactie gewijzigd door CrazyJoe op 1 augustus 2018 15:04]

31 september is dan nog net Q3
31 september, knap !
Ja, ja, soms maken mensen ook wel eens een fout. Zal hem hierboven corrigeren. Wordt tijd voor vakantie! 8)7

[Reactie gewijzigd door CrazyJoe op 1 augustus 2018 15:04]

Left edge of box represents early edge of production windows. (afb 3)

Dus eind september beginnen ze met produceren (afb 3) en oktober komen ze op de markt (afb 1)

Introductie staat niet gelijk aan levering. Dus waarschijnlijk worden ze nog officieel geďntroduceerd door Intel eind september.
Kijk even naar de andere plaatjes :).

[Reactie gewijzigd door Hopman42 op 1 augustus 2018 14:47]

Heb het idee dat deze nieuwe generatie een dikke overkill is voor de normale persoon. Zelfs de nieuwe i3 zou dan al voldoende moeten zijn voor een game pc.

Focus lijkt voornamelijk bij workstations te liggen?
Ik denk dat de meeste kinderen ook wel streamen en filmpjes editen voor youtube/twitch. 6cores is echt geen luxe meer.
De game markt is veel groter dan de workstations. De reviews zullen zich op de game benchmarks concentreren hoewel die inderdaad enkel in onrealistische situaties te meten zijn. Denk aan 720p en 1080ti.

Op 1440p en 1080ti is het verschil tussen de 8700K en 2700X nu al slechts 3%. De GPU houdt het gewoon niet bij en beide cpu's kunnen 100+ fps in vrijwel elk spel genereren. Of je het verschil tussen 100 en 115fps zult merken, dat denk ik niet.
Ik snap werkelijk waar niet hoe Intel nog steeds zo geloofwaardig overkomt en zoveel nieuwe cpu's verkoopt.
Begrijp me niet verkeerd het zullen degelijke producten zijn maar, de laatste jaren, toch echt zo overbodig.

Hier ook een i7 920 vervangen door een Xeon 5670.
Met een beetje hulp van een mede-tweaker alles geoptimalisseerd en draait als een trein! Klapt genoeg jongere i7 processors de laan uit en komt aardig in de buurt van een Ryzen 5 1600 als het gaat om multicores.

Zelfs het oude geheugen met een schop onder de kont doet mee als het gaat om performance. Ook Ddr 4 is echt niet het significante verschil in snelheid dan de naam doet denken. Waarom? Een breed verhaal. Google is uw vriend.

Alles is meer gebasseerd op "lucht" waar bijv. Apple ook heel goed in is als het gaat om periodieke product release. Een meer eenvoudig voorbeeld is Shampoo. Denk eens na over hoeveel vernieuwde shampoo er wel niet is lol!

Een grote tip!
Wacht op de 7nm chips van team rood en wellicht het evenarende product van team blauw als je echt een cpu upgrade wil hebben die er toe doet voor een systeem van minimaal 5 jaar oud.

Ik ga voor Zen2 volgend jaar omdat ik toch eindelijk wel usb 3.0 wil hebben voor dataoverdracht van mijn randapparatuur. Dat is de enige reden voor mijn upgrade lol. En daar MOET een ware, goede cpu bij. Anders zonde... omdat ik ook "compatibel" (lees ddr4) geheugen er verplicht ben bij aan te schaffen.

Kort gezegd... volgend jaar komen er echte upgrades aan in de bruikbare tech.
Denk aan 7nm cpu's, gpu architectuur en bijv. hdmi 2.1.

Misschien een hoop slap gelul voor sommigen maar het zijn toch echt wij, die deze circus ieder jaar positief bedanken door een kaartje op de eerste rij te kopen.