Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve zette per ongeluk kortstondig streamingwebsite Steam.tv online

In de nacht van vrijdag op zaterdag zette Steam-ontwikkelaar Valve kortstondig de website Steam.tv online. Daarop konden gebruikers livestreams kijken, de Steam Chat gebruiken inclusief voicechat en vrienden uitnodigen om samen te kijken naar een bepaalde livestream.

Inmiddels is de website weer blanco. De enige stream die er te bekijken viel was van The International, het grote jaarlijkse Dota 2-toernooi dat door Valve georganiseerd wordt. Steam biedt al de mogelijkheid om games te livestreamen voor vrienden en vreemden en toont soms ook livestreams van games bovenaan de betreffende Steam Store-pagina's. Echter, het loskoppelen van de streamingonderdelen van de rest van Valve's gamingplatform is iets nieuws en doet vermoeden dat Valve wellicht de concurrentie met Twitch, Mixer en YouTube Gaming aan zou willen gaan.

Vooralsnog ontkent Valve dit echter. De website zou bedoeld zijn als een interne test en het doel van de site zou zijn om The International meer in de schijnwerpers te zetten. Het was niet de bedoeling geweest dat Steam.tv openbaar was. Dat vertelt een vertegenwoordiger aan CNET. Datzelfde CNET heeft ook wat screenshots weten te maken van de Steam.tv-interface. Naar verwachting kan het publiek ten tijde van het main event van The International, van 20 tot en met 25 augustus, zelf Steam.tv verkennen.

Beeld: CNET

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

18-08-2018 • 11:06

54 Linkedin Google+

Submitter: Freeman

Reacties (54)

Wijzig sortering
Dit is gebruikelijk voor Valve, de enige reden waarom we die website hebben gevonden is omdat hij toegevoegd is aan het SSL certificaat wat ze gebruiken. Ze testen vaak dingen in de productie op deze manier. Dat ze kort na ontdekking op zwart gaan (of wit in dit geval) is ook gebruikelijk.

[Reactie gewijzigd door marlamin op 18 augustus 2018 11:25]

Inderdaad. Er vinden onrealistisch veel van dit soort ongelukken plaats. Het lekken van informatie kan ik me voorstellen bij projecten waar honderden mensen aan werken, maar iets publiceren op een website is niet een kwestie van een misclick of simpele typo..
het publiceren van de website is normale gang van zaken, het is eerder "per ongeluk" dat men die website al gevonden heeft voordat het aangekondigd werd.
Nee, maar er naast klikken en dat het dan ineens publiekelijk is kan rustig per ongeluk gebeuren, vraag me eerder af hoe mensen uberhaupt achter de betreffende publieke url zijn gekomen.
Zoals @marlamin al zei.

Ze hebben de website gevonden omdat het SSL certificaat geregistreerd is geweest.
Inderdaad wordt tijd dat nieuws sites de woorden 'per ongeluk' en dergelijke weglaten. Echt vermoeiend omdat telkens te lezen.
Het zijn all eenmaal speculaties dat dit niet perongeluk is gebeurt, het is aan de lezer zelf om een oordeel te vellen hierover.
Tweakers bericht gewoon wat hun bron zegt, het is aan de lezers om daar gedachten over te vormen. Wat ze wel kunnen doen is speculaties toevoegen bij het nieuwsbericht zelf.
Het zou maar zo kunnen dat het werkelijk per ongeluk was.
In de Dota2 game zelf is in het dashboard ook de stream te bekijken als deze live is. Voor zover ik weet wordt hier de twitch stream getoond. Het zou maar zo kunnen dat ze hier tijdelijk een eigen stream getoond hebben en dat deze inderdaad per ongeluk van buiten de game ook toegankelijk was. Misschien dat het al dan niet samenhangt met de diverse problemen die de productiecrew ter plekke in Vancouver heeft.
bron : https://twitter.com/DOTA2...Finternational%2Fmedia%2F
Als ze niet dubbel of driedubbel hoeven te encoderen scheelt dat natuurlijk wel een beetje stroom. Aangezien dit voor een 5tal streams moet, en vast nog veel meer gezien de productie.
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
- Hanlon's razor
;)
... but don't rule out malice. Per ongeluk een volledig functionerende streamwebsite online zetten is wel een heel bijzonder verhaal.
Hanlon's razor gaat in dit geval niet per se op. gezien de norm rondom tech 'leaks' is het op zijn minst discutabel. Occam's Razor is toepasselijker (wanneer je de trend van 'fake leaks' meetelt als zijnde een gegeven) :+
Ja, en per ongeluk was er ook een stream gaande :+
Ik moet nog een streamingdienst vinden waar de latency niet zo idioot hoog is. Ik stream regelmatig games als Jackbox Party Games. Hartstikke leuk spel, helaas is de latency echt enorm (13-15 seconden). Het probleem is, de game is gemaakt om te streamen, maar er is geen enkel platform die geen hoge latency heeft. Ik begrijp dat het lastig is om bewegende beelden te streamen zonder latency. However, in Jackbox Games is nagenoeg alles statisch. Zelfs met de laagste bitrate is de vertraging nog steeds boven de 10 seconden (ongeacht welke software ik gebruik).

Microsoft zei destijds een latency van 3-4 seconden te hebben met hun eigen Beam platform. Guess what? It’s not true en daarmee haal ik nog slechtere resultaten. Het kan natuurlijk aan mij of mijn hardware liggen dat ik wat verkeerd doe, maar goed.
Het is mij opgevallen dat toen ik begon met Twitch dat er zo'n 15 seconden vertraging was. Bij veel grotere mensen zie je dat dit niet meer is of steeds minder wordt. Misschien dat je op reddit/r/twitch (of ander platform) meer info vind :)
van de week nog op twitch geweest de vertraging was 4 sec toen.
Maar voor de kijker maakt dat toch niet zo heel veel uit? Het is hoe dan ook live. Maar eerlijk gezegd vind ik 4 secondes wel heel veel.
Er kunnen meerdere factoren een rol spelen bij lagg..
Dat is absoluut waar. Het probleem is, jackbox games zijn een quiz. Daarbij heeft de “eindgebruiker” maar 30 seconden om de vragen te beantwoorden. Als er 10 seconden vertraging in zit, dan hebben ze effectief nog 20 seconden om te antwoorden. Maar hier zit juist het probleem. Op het scherm lijkt het voor de eindgebruiker dus dat ze nog 10 seconden over hebben, maar in werkelijkheid is de tijd dus al verstreken. Hierdoor komt het regelmatig voor dat iemand niet geantwoord heeft (en ik gok dat dat niet expres gebeurt).

Maar goed, met 6 cores zou streamen toch geen probleem mogen zijn. Overigens stream ik dan wel eens rechtstreeks vanaf mijn eigen server en dan is er nagenoeg geen tot zeer weinig latency. Het is enkel wanneer ik op een platform als twitch wil streamen. Nogmaals heb ik t al een flinke tijd niet meer gedaan, dus durf niet te zeggen hoe het nu is. Maar destijds deed ik dat met twitch en had de “low latency” modus aan staan (die was toen nog in beta).
Oke dat veranderd de zaak als het een quiz is ja. Is niet bepaald eerlijk spel op deze manier.
Ik had lagg met gaming een jaar geleden en had alles aangepast en niets hielp. Nu heb ik een ubiquiti router en wist niet wat mij overkwam.. Ik was ineens goed in het spel dat ik speelde. Misschien speelt bij jou de router of in ieder geval de instellingen een rol.
Nah, heb er alleen last van als ik gebruik maak van een “platform”. Maar nogmaals is effe geleden dat ik t geprobeerd heb. Maar een Ubiquity zou ik geen nee tegen zeggen, helaas een beetje prijzig nog. Ben geen professionele streamer dus heb t ook niet nodig.
Ik heb precies het zelfde probleem gehad. Ik wilde een game real time streamen naar een vriend.
De makkelijkste oplossing was om via ffmpeg te streamen naar vlc. Via deze methode hadden we geen merkbare vertraing.

https://trac.ffmpeg.org/wiki/StreamingGuide

[Reactie gewijzigd door db112nl op 18 augustus 2018 11:36]

Vergeet niet dat bepaalde mensen soms de latency zelf instellen, zeker bij compo's.
Hmm, met mixer in FTL mode is het minder dan 1 seconden. Misschien is dat wat voor?
Hoe stream jij naar Mixer (Beam)? En welke browser gebruik je?
Niet alle browsers ondersteunen low latency mode goed, je kunt het beste met de meest recente versie van Google Chrome testen. Voor het streamen raad ik aan om de ingebouwde streaming functionaliteit te gebruiken van Windows 10 voor de Mixer test. Is er dan low latency aanwezig heb je OBS niet goed ingesteld, je moet voor Mixer namelijk wel zorgen dat je FTL kiest en niet RMTP.
Latency moet je wel opsplitsen in de correcte delen en zien waar het bij jou fout loopt.
- Je hebt eerst het encoden van jouw video. Hier zit sowieso vertraging achter en dit hangt af van jouw eigen hardware.
- sommige software staat een timeout toe om bvb je livestream af te breken indien je vriendin naakt binnen wandelt. Zo heeft niemand het gezien als je op een knop duwt nadat het gebeurd is.
- Vervolgens heb je het uploaden; niet speciaal de bandbreedte, maar de latency van de lijn is hier belangrijk. (maar natuurlijk ook de bandbreedte, maar dit heeft meer met kwaliteit te maken dan met latency).
- Nadien heb je afhankelijk van het platform ook een bepaalde latency dat de 'leverancier' deze stream ontvangt en doorzet naar alle ontvangers.
- Daarna heb je nog de latency van de lijn van de persoon die kijkt.
- Vervolgens laten veel platforms ook bufferen bij de ontvanger. Indien hier 5 seconden buffer in zit, wordt het wel near-real-time doorgestuurd naar hen, maar duurt het 5 seconden voordat ze door hun buffer zijn en dus de beelden zien.

Het hangt dus van veel factoren af. Je kan veel van deze factoren allemaal testen door vrij basic dingen. Pingen, encoding tests, is er bij het starten van een stream een burst aan informatie die nadien wegvalt,...
Ligt denk ik inderdaad aan jouw hardware. Als ik een stream aanzet vanuit Mixer op de xbox dan ontvang ik deze met max 2 sec vertraging via 4G op mijn mobiel maar normaal vrijwel direct.
Klopt. Vertraging op de ps4 met twitch is ook hooguit 1-4 seconden.
Ik stream ook vanaf de xbox...., maar eerlijk is eerlijk, heb t al eventjes niet meer gedaan en wellicht is het nu verbeterd.

[Reactie gewijzigd door jimzz op 18 augustus 2018 11:34]

Twitch partners krijgen geen 15/20 seconden delay. maar daarvoor moet je eerst partner worden.

Beam/mixer heb ik geen ervaring mee.
Spuit elf 8)7

[Reactie gewijzigd door DeNelis op 18 augustus 2018 13:54]

zit er express geen vertraging in om via streamers en andere spelers locaties van spelers door te krijgen??
Ja en nee, als de vertraging zo laag zou zijn geweest dat dit nodig was had deze optie bestaan.
Deze optie bestaat vaak ookal in streamingsoftware.
Twitch heeft zelf 10-15 seconden ingebouwd zodat alles goed geregeld is met bufferen en dat wanneer een paar pakketjes verloren gaan niet alles misgaat. Ook is meer latency eenmaal makkelijker werken.
Maar bij twitch is nu een beta programma voor low latency.
Ik ben benieuwd wat ze allemaal gaan doen, recent ook al grote wijzigingen met de communicatie mogelijkheden.

Zal dit betekenen dat we een soort van xfire terug gaan krijgen? Broadcasten, chatten, games kopen?
Ben heel benieuwd hoe Valve dit gaat aanpakken, ik denk dat het wel een kans van slagen heeft.
Zoals in bericht al staat heeft dit een samenhang met “the internationals” (afgekort TI). Dit is de grootste event van dota en valve laat tijdens dit event ook vaak de nieuwe heros zien die ze dit jaar uit gaan brengen voor dota.

Er komt meestal ook een extra verrassing. Zo waren er geruchten dat half life 3 aangekondigd werd op TI. Zo is vorige jaar de cardgame ala heaethstone aangekondigd. Deze streaming dienst kan zomaar soort gelijke verrassing zijn. Ze zouden met deze dienst zomaar op gelijke grote als twitch kunnen komen mbt events. Er gaat namelijk belachelijk veel geld om in deze events. Zo is YouTube, Facebook en Amazon (twitch) in deze vijver aan het vissen. Ik vermoed dat valve hier ook geld in ziet.
Ik denk dat een heleboel mensen er wel een beetje klaar mee zijn dat per ongeluk, maak er gewoon zogenaamd per ongeluk van, of teasertje, even een beetje per ongeluk express reclame maken wat Tweakers alleen maar weer wat werk en inkomsten geeft. Geeft niet hoor.
Tweakers zelf moet geen conclusie gaan trekken, dat is aan de lezer. Wat ze wel kunnen doen is berichten dat dit verdacht vaak gebeurt en misschien niet meer expres is.
Ach ja, ik begrijp het ook wel, het was weer zo'n half onnadenkende reactie waar ik het antwoord eigenlijk ook wel op wist. Toch mag er mijn inziens een kleine knipoog erbij geschreven worden, wat maakt het uit...
Tweakers zelf moet geen conclusie gaan trekken, dat is aan de lezer.
Dat lijkt wel de trend te zijn/worden bij veel nieuwsitems, copy/paste $news en de lezer mag het verder zelf bedenken.
De slogan van t-net is echter "wij stellen hier de vragen technologie op de proef", wat doet suggereren dat ze de capaciteiten en intentie hebben om zaken uit te zoeken ;)
Zoals bij bijna elk bericht met in de titel "per ongeluk"; is dit inmiddels nog wel per ongeluk te noemen? Wat een grote hoeveelheid klunzen werkt er dan op de promo-afdelingen van techbedrijven. Telefoons, websites, apps; alles komt per ongeluk online.
Dat dacht ik dus ook
Leuk bedacht.

Alleen wie zit er nou op te wachten om naar een game te kijken terwijl je hem zelf ook kunt spelen :?
Dan heb je onder een steen gelegen. Steam is echt niet de eerste en de overige platformen hebben al aardig succes.

Ook dit is een zeer belangrijk inkomenbron van 'Prof' streamers.
Wat :+ Steam gaat nog altijd als een trein en er is geen enkel ander platform wat er ook maar enigszins bij in de buurt komt.
Dat eerste verzin je ter plekke.
https://www.gamespot.com/...an-on-steam/1100-6428013/

Je kunt ook eerst zelf google gebruiken voordat je mensen voor ergens van beschuldigd. Het 'good old games' platform is tevens van CD Projekt, de eigenaar van CD Projekt Red.
-

Edit: Reactie van Batauwer over het hoofd gezien.

[Reactie gewijzigd door lagonas op 18 augustus 2018 15:19]

En toch had Steam in 2017 zijn hoogste omzet puur uit games tot nu toe (4,3 miljard dollar ten opzichte van 3,5 miljard in 2016). Dat is dus exclusief microtransactions, DLC en andere bijzaken. In totaal zijn er 291 miljoen mensen die minimaal 1 game gespeeld hebben op Steam en in 2017 zijn er 63 miljoen spelers bij gekomen.

Er worden ook meer games dan ooit gereleased op Steam. Natuurlijk is er concurrentie maar Steam heeft zijn beste tijd absoluut nog niet gehad. Dat ze nu uitbreiden naar andere takken is overigens niet heel gek. Als je ziet dat je mensen verliest aan andere platformen dan probeer je dat in te dammen. Maar dat wil dus niet zeggen dat het slecht gaat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True