Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Steam laat gebruikers met experimenten nieuwe games ontdekken

Valve heeft Steam Labs geopend, waar gebruikers experimenten van het bedrijf uit kunnen proberen. De eerste drie experimenten draaien om het ontdekken van games, waaronder via microtrailers.

Valve geeft aan aan vele experimentele functies te werken en door ze via Steam Labs vrij te geven hoopt het bedrijf feedback te krijgen voor een eventuele latere release op het gameplatform. Valve start met drie experimenten die alle drie bedoeld zijn om spelers met games in aanraking te laten komen die ze wellicht nog niet kenden.

Zo biedt Valve met Microtrailers een overzicht met korte video's van zes seconden die een indruk van een game moeten geven. Het bedrijf biedt verschillende weergaven voor verschillende genres, zoals avonturengames, rpg's, populair en 'games met draken'. Bij een overzicht spelen de video's af bij het eroverheen bewegen met de muis, bij een ander bij het scrollen en weer een ander overzicht toont vier weergaven van dezelfde game in een frame.

Valve test ook een interactief aanbevelingssysteem. Deze dienst biedt suggesties op basis van games die de speler vaak heeft gespeeld. Met sliders kunnen spelers aangeven of ze meer populaire of meer niche games aangeraden krijgen en of de lijst oudere of nieuwere games moet bevatten. Daarnaast is de categorie op basis van tags in te stellen of juist uit te sluiten.

Het laatste experiment betreft een dagelijkse video van zo'n 25 minuten die geautomatiseerd een videoshowcase biedt van lijstjes van games, zoals nieuwe en populaire games. Het format is dat de weergave blokken toont met telkens vier video's van een enkele game, voornamelijk gameplaybeelden. Naast de 'show' is een link naar het spel op Steam.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

11-07-2019 • 21:35

50 Linkedin Google+

Reacties (50)

Wijzig sortering
Steam Labs doet me een beetje denken aan een andere website genaamd https://steamdb.info/instantsearch welke ik al een tijdje gebruik om games te filteren en te vinden. Dan ga ik naar Youtube voor wat meer content, gameplay,etc Pas als ik nog steeds content ben, ga ik naar Steam om het te kopen. Hopelijk is die Steam Labs een meerwaarde.
Enige verschil is denk ik, voorlopig, de machine learning aspect. :)
Steam zou wat meer demo's moeten loslaten in zijn game gallerie zodat er iets minder refunds zijn (idee)

Zouden er ook badges / stickers gelijk dat we gewend zijn van Steam? :X
Tja leuk maar ik zoek mijn games toch liever elders op en zet ze dan in mijn steam lijst.
Die steam store staat zo vol met B kwaliteit meuk en indie bagger die ik nooit zal spelen dat goede games lastig te vinden zijn.

Maaja de zoekfuncties zijn in ieder geval beter als Epic,Origin en alle andere stores waart je helemaal niks in kan vinden...
Ik gebruik Steam vooral om te kijken welke games er aan komen en welke enigszins het spelen waard zullen zijn. Daarnaast kun je je geld terugkrijgen als een game niet naar verwachting is. Uiteraard niet elke keer, want dan gaan ze bij Steam ook achter hun oren krabben. Veel is inderdaad indie, en voelt half-af. Het biedt spelmakers een platform waar ze alles kunnen uitproberen en geeft bezoekers een idee welke kant er zoal wordt uitgedacht. Je kunt indie developers ondersteunen en bijdragen in ideeën. Vooral bij early access.

Persoonlijk vind ik de bibliotheek echt geweldig. Tuurlijk zie ik in mijn ogen mindere games, maar wat ik minder vind, vindt een ander weer geweldig. Ik denk dat Steam vooral bedoeld is voor pioniers en early adopters. Ben je dat niet en wil je 'gewoon' games spelen, dan zul je andere platforms moeten zoeken.

Als voorbeeld dit virtual reality juweeltje: https://store.steampowered.com/app/314650/SpaceEngine/
Deze app vind ik fantastisch. Als early adopter van VR kan ik hier geweldig van genieten. Maar het is geen AAA titel. Zonder Steam had ik deze game waarschijnlijk nooit gekend. Want het is indie en early access.

Er zijn uiteraard ook voorbeelden te over voor het tegendeel. Het is slechts een voorbeeld van dat het ook goed uit kan pakken.

[Reactie gewijzigd door XuPrX op 12 juli 2019 10:46]

Ik vind steam ook geweldig. en vooral de uitprobeer functie.
Heb een voorkeur voor strategische base/transport building games, welke er nu veel in EA zitten.
Ik denk dat ik 5 games return voor elk spel wat ik wel daadwerkelijk koop.
(en met 500 games in me library zegt dat wat)


Ben je dat niet en wil je 'gewoon' games spelen, dan zul je andere platforms moeten zoeken

Maar deze snap ik absoluut niet ?? De laatste jaar word het iets minder (OA Epic gooit wat roet in het eten), maar practisch alle AA titels staan op steam. Waarom zou je daarvoor naar een ander platform willen gaan ?
Daar heb je gelijk in. Het was meer een suggestie richting computerjunky. Ik denk dat ik dat niet goed heb geformuleerd. Steam is geen verplichte winkelnering. Hij kan ook ergens anders kijken als Steam niet aan bepaalde verwachtingen voldoet. Niet voor niets staat 'gewoon' tussen aanhalingstekens. Want er staan genoeg games op Steam die de status AAA titel hebben. Als Steam niets is voor hem, dan zijn er alternatieven.
Ik snap je reactie niet. Deze tool is net bedoeld om de games die jij mogelijk goed zou kunnen vinden te filteren uit de gigantische hoeveelheid games op Steam.

De definitie van een "goede game" verschilt immers van persoon tot persoon. Zelf speel ik bijvoorbeeld veel meer indie toppers dan AAA games, terwijl dat voor jou misschien net andersom is.

Om die reden zijn gepersonaliseerde suggesties op basis van machine learning mogelijk/ooit wel meer bruikbaar dan reviews of aanbevelingen van werknemers van Valve.
Je hebt compleet gelijk, en dit is wellicht off topic: Er staat ook zoveel "meuk" op als in de zin van spelletjes van 50 cent en een euro waar je denkt wat moet de mens hier mee.

Maar @computerjunky , Er zijn echt genoeg indie toppers zoals Dead By Daylight of iets anders w at je misschien toch gespeeld hebt :p
Al vind ik het algoritme wat achter dat gepersonaliseerd zoeken niet erg goed op Steam. Ik kom in mijn voorgestelde games / wachtrij erg veel titels tegen die ik nooit zou spelen.

Dus ik ga deze functionaliteit met enige argwaan tegemoet zien ;-)
Ja precies dit. Als ik zoek dan vind ik voornamelijk games die ik niet wil spelen, als je dan verder scrolled komen er echt wel leuke dingen voorbij.
Wat mij betreft voegen ze dan nog wat extra filters toe zodat je dit makkelijker kan filteren.
Inderdaad, games die je toevallig "tegenkomt" zet je op je wensenlijste en krijg je vanzelf melding van als er een kortingsactie is.
Allemaal leuk en aardig maar doe maar gewoon de ouderwetse demo's terug. Ja het ligt lang niet altijd aan Valve maar ben door filmpjes al te vaak "belazerd"

Ja je kunt ook binnen 2 uur het geld terug krijgen via Steam bij veel spellen dat werkt een stuk beter als alleen maar filmpjes kijken dat kan ik ook op Youtube of ergens anders ook wel mocht ik ergens een interesse in hebben.
Eerst wil je de demo's terug, en daarna geef je aan dat Steam ook als optie biedt om 2 uur te spelen met mogelijkheid tot refund. Dat is dan toch je demo? Waarom zou een ontwikkelaar extra tijd en geld steken in een demo als je hun spel al 2 uur kunt uitproberen zonder kosten?

Ik heb al een aantal keren mijn geld teruggevraagd, toen ik erachter kwam dat 't niet zo lekker draaide op mijn pc of ik de controls na 1,5 uur nog steeds k*t vond etc. Werkt prima :)
Nee dat is niet hetzelfde als een demo. Ten eerste is een demo gratis en hiervoor betaal je gewoon in eerste instantie. Ten tweede is een demo vaak gemaakt voor een speel sessie om een idee te krijgen van wat de game allemaal te bieden heeft. Dit kan dus voor een moeilijk in te komen game langer zijn dan twee uur om maar wat te noemen.
Het is niet exact hetzelfde, maar kan een vergelijkbaar effect hebben: je hebt twee uur de tijd om een spel te testen, een idee te krijgen van hoe het speelt, hoe je pc het trekt, of het idee je aantrekt etc. Er zullen vast games zijn waarbij je meer tijd nodig hebt, dat zal echter niet het gros zijn. Als ik zo kijk naar mijn Steam library van 80 games, veelal indie, is het gros minder dan 25 uur gameplay. En genoeg onder de 10 uur. Dat is dan al 10% van de game of meer gratis. Multiplayer wordt al gauw meer (80-300uur), zoals Rocket League, al heb ik dan binnen 2 uur nog steeds wel genoeg tijd gehad om te zien dat ik 't leuk vond. Als een game meer dan 2 uur nodig heeft om een beetje een beeld te krijgen van het spel, dan gaat het meer over hardcore sims, en zal dat waarschijnlijk geen groot publiek aanspreken: die willen snel meegezogen worden en niet eerst urenlang uitvogelen hoe het werkt.

Een demo kan ook dezelfde nadelen hebben: het eerste level is gratis, kun je oneindig spelen, is hartstikke tof, maar de levels daarna zijn bijv saai. Heb je dan de game aangeschaft voel je je behoorlijk bekocht. Uiteraard gaan ze de demo zo tof mogelijk maken, want ze willen dat je de game gaat kopen. In the end schiet je er op dat punt niet zoveel mee op. Je doet er nog steeds goed aan om reviews in de gaten te houden.

Vanuit een ontwikkellaarsstandpunt zijn demo's niet handig: het kost tijd en geld wat niet in de game zelf gestoken kan worden, geeft kans dat niemand je game koopt of vergroot de inkomsten nauwelijks in het meest positieve geval. Hier een video waarin dat uitgelegd wordt en waarom ontwikkelaars geen demo's meer maken.

Het beste kun je wat reviews doorbladeren plus videootje kijken (of andersom), en bevalt dat: aanschaffen. Bevalt het daarna niet: refund aanvragen. Tientallen games uittesten gaat zo wat moeilijker, dat klopt, maar 't kan in principe. Steam wordt er misschien wat minder blij van bij zoveel refunds. Het is dus inderdaad niet exact hetzelfde, tegelijk is er dus wel een optie om een game legaal te testen voor (uiteindelijk) niks. Het wordt niet meer zoals vroeger, tijden veranderen..
Steam is niet zo happig als je heel wat games refund omdat jij ze als 'demo' ziet.
Hun antwoord is dat dit niet bedoeld is om zomaar games te gaan testen of als demo te zien om dan te gaan refunden maar eerder als de game echt niet soepel draait op je pc of er heel wat bugs in zijn.
Als je slim bent beoordeel je op in-game content via youtube o.i.d.

Je hebt eerder jezelf laten belazeren. 99% van de steam trailers zijn CGI.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 11 juli 2019 22:25]

Leuk concept. Net even geprobeerd. Wil simulatie, sluit uit gratis spelen/MMO. Krijg nu enkel race-sims voorgeschoteld. Mooi zo ;)

Maar heb liever gewoon een Steamwinkelpagina met geen reclame. Alleen die 'tabblad' met nieuw, aankomend, populair. Klaar. ;) Ik weet zelf wat ik wil.
Maar heb liever gewoon een Steamwinkelpagina met geen reclame.
.... een winkel zonder reclame. Hmmm.
Daar heb je een punt, maar er zijn mensen bv ouder dan 30+ die al tijd weten welke genre leuk vinden. Dan kun je gewoon door met een simpele winkelpagina mocht diegene een keer iets anders willen.

Voorbeeldje:

https://steamuserimages-a...DBFC4E7E4A1EEDF8E75593C6/

ps. Wat een rust voor het oog ;) :9

[Reactie gewijzigd door Ivysaur op 11 juli 2019 22:07]

Ik ben 30+ en ik vind nieuwe dingen ontdekken juist erg leuk.
Idem. Het is een van de redenen waarom ik Humble Monthly zo fantastisch vind. Al veel leuke games mee leren kennen die ik anders nooit zou gekocht hebben.
Nu ben ik nog geen 30 maar wat ik wel vaak ervaar is dat je om wat voor reden dan ook tegen een game aanloopt en toch zoiets hebt van: mwaah kweenie of ik het wat vind maar ik wil het wel proberen. druk dat spel dan in je steam wishlist en wacht een aanbieding af. Heb ik met divinity original sin 2 gedaan. Had geen idee of ik het wat aan vond en het was niet perse goedkoop. gewoon 50 piek. op een gegeven moment was ie voor de 3de keer in de aanbieding en toen heb ik em gekocht. Is niet helemaal mijn type spel maar het was leuk om te spelen. En zo loop je wel eens tegen een game aan waarvan je eerst denkt. Niet mijn ding en zodra je het speelt is het eigenlijk best wel leuk. (daarom vind ik het jammer dat Demo's verleden tijd zijn. Zeker nu al die games hun eigen dingetje doen. Al lijkt steam refund er ergens op)
50+ hier, maar een van mijn favoriete dingen op steam is juist die beetje weirde reclames voor games en vreemde niet geheel mijn smaak kloppende keuzes die ze voor me maken.

Goed vaak wel bagger, maar soms toch gemmetjes tussen die ik normaal gesproken nooit zou kopen of kiezen. Nee.. vind om eerlijk te zijn de Reclame en aanbod/keuze en zoek mogelijkheden van Steam wel prettig werken, heb juist meer moeite met die andere stores vaak.

Wellicht omdat ik al een ouwe lul ben, en niet kan wennen aan iets anders als steam O-) 8)7
Vreemd, uit jouw criteria zou ik verwachten dan stadsbouwers en bepaalde harde strategiegames ook zouden verschijnen in de lijst. Of dingen als Kerbal Space Program.
Heb een zware simrace-verleden vandaar. Had eerder football manager-achtige spellen verwacht.
Zo eens met jullie, ik google vaak op gameplay "insert gamenaam" en heb op die manier veel miskopen voorkomen van games met supermooie trailers. Wou dat Steam standaard een filmpje liet zien van de echte gameplay van elk game die ze aanbieden.
Grappig die dat 'aanbevelingssysteem'. Ik loop er wel eens tegenaan dat er alleen maar sandbox survival games worden aangeraden (dat speel ik vaak). Zojuist even gekeken wat mij wordt aangeraden en dat leken best leuke spelletjes die totaal buiten mijn gebruikelijke genre vallen.
Bij mij werkte het wat minder goed, in totaal één nieuw spel gevonden dat me echt interessant leek en op mijn wishlist heb gezet. Het werk op zich wel beter dan die "discovery queue" van Steam, daar zou ik dat spel nooit gevonden hebben, maar dat is op zich geen moeilijke prestatie.

In mijn ogen valt er nog behoorlijk te werken aan dat experiment. Ik heb het gevoel dat de speeltijd te veel gewicht heeft in het algoritme en dit een verkleurd beeld geeft over wat mij interesseert, dit benadeeld vooral story games die je na één keer niet echt meer speelt. Dat ik 3x zo veel tijd heb doorgebracht in Civ 6 betekend niet dat op zoek ben naar nog meer Civ achtige/strategy games.

Edit: Na een tweede keer de gehele lijst doorgekeken te hebben blijkt dit algortime ook spellen te recommenden die al op mijn wishlist staan, is dat de bedoeling of een bug?

[Reactie gewijzigd door Polyanos op 12 juli 2019 09:04]

Ik vond het tijdperk van een gratis demo downloaden van een spel beste manier van impressie krijgen. Want je kon puur zelf de game play ervaren i.p.v. een gare trailer te bekijken. Nu betaal je de volle pond voor een zogenaamde 'early access alpha don't miss it' en daar heb ik zo vaak spijt van gehad.
Het probleem hiermee is voor mij persoonlijk dat demos van (AAA) games al vaak snel >10GB of zelfs >20GB zijn. Nu is dat voor sommigen geen probleem maar voor de mensen met een niet al te snelle lijn betekent dat dat je toch een tijdje moet wachten voordat je uberhaupt een demo kunt spelen, en dan heb je nog niet eens de complete game zelf.

Iets wat leuk zou zijn is om een demo te kunnen streamen als het ware, net als dat je met Steam In-Home eigenlijk lokaal kunt doen maar dan vanaf een server die bij Valve staat. Maar totdat zoiets er ooit is is het misschien het beste om gewoon even een Twitch stream te checken.
Stel je voor, een systeem om te "proeven" om een game te spelen. Waarbij je een klein hands on momentje krijgt om te voelen hoe het spel speelt en hoe de sfeer van de game is. Een soort van demonstratie wat het volledige spel te bieden heeft. Demonstratie.... dat woord klinkt te lang.... dat kan beter klinken... laten we het een... demo noemen.
'trailers', juist hetgeen wat absoluut geen impressie geeft van een game (ooit trailers van mobiele games gezien? die zijn helemaal humor). Zelfs als een trailers leuk oogt, breng gewoon demo's terug. Niets is erger dan mooie beelden te zien, die achteraf het 'beste' zijn van de game en de gameplay ronduit om te janken is.
Uit bovenstaand artikel:

Het format is dat de weergave blokken toont met telkens vier video's van een enkele game, voornamelijk gameplaybeelden.
Net opnieuw gekeken, shadow of the tomb raider uitgekozen en ik zie toch echt vooral supermooie trailers en geen gameplay beelden. Ook even gekeken naar steamlabs experiment 001, zie echt nergens gameplaybeelden van welk spel ook. Wat doe ik verkeerd?
Voor ik koop doe ik (tenzij bij bundels) altijd volgende: 1) op youtube zoek ik naar game x pc hd gameplay en als het mij aanstaat 2) metacritic game x pc
Zo ver ik weet pakt Steam gewoon willekeurig video's die al op de Steam pagina staan van de game en genereren ze niet hun eigen gameplay video's, als daar dan een tweede of een derde trailer bij staat heb je kans dat die gewoon opgepakt wordt.

[Reactie gewijzigd door Polyanos op 12 juli 2019 08:56]

Helemaal mee eens. Trailers bevatten vaak de gaafste beelden die in the real game slechts op 1 level voorkomt. En ze slaan trage loadingscreens en ondoorzichtige menu's over.

Dus een soort "honest trailers" en echte gameplay beelden zijn voor mij waardevol.
plus dat de meeste trailers tegenwoordig compleet nietszeggende cgi filmpjes zijn . het is echt vreselijk tegenwoordig inderdaad.
Laat ze maar eens knoppen maken voor games die je al hebt of hebt gespeeld. Via andere sites of op consoles bijvoorbeeld. Ik krijg zoveel aanbevelingen waar ik totaal geen interesse in heb (of deze al uitgespeeld heb)
Die knop bestaat al jaren. Als Steam een game aanbeveelt die je al gespeeld hebt dan klik je gewoon op "negeren" en deze game zal niet meer voorgesteld worden.

Je kan bovendien ook games van bepaalde ontwikkelaars of uitgevers negeren door naar hun developer page te gaan.
ja maar ik ga er vanuit dat als iets niet meer voorgesteld word dat genre / vergelijkbare games ook niet voorgesteld worden ;)

bijv ik heb call of duty gespeeld en druk op negeren.. nu zou deel 2 uitkomen maar ik speel verder geen shooters. Dan wordt deze niet als aanbeveling gegeven lijkt me. (omdat ik op negeren gedrukt hebt)

zodoende blijf ik erbij dat ze een ik heb dit gespeeld of ik ben eigenaar van dit op een ander platform knop moeten hebben.
Goed punt, daar heb ik zelf nog niet bij stilgestaan.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True