Valve gaat machinelearning inzetten voor betere gamesuggesties op Steam

Valve laat in een blogpost weten dat het in 2019 op gameplatform Steam gebruik gaat maken van machinelearning. Daarmee wil het bedrijf de gamesuggesties verbeteren die het platform aan gebruikers voorschotelt.

Valve spreekt van 'Store Discoverability' en omschrijft dit als een nieuwe engine voor het doen van aanbevelingen. Het doel is dat Steam-gebruikers hiermee beter worden gekoppeld aan games op basis van hun voorkeuren.

Verder gaat Valve de gamebibliotheek in de Steam-client aanpassen, waarbij wat interface en functionaliteiten betreft wordt aangesloten bij de in juli vorig jaar uitgebrachte Steam-chat. Deze chatfunctie krijgt een nieuwe app en het evenementensysteem wordt verbeterd.

Het bedrijf achter Steam laat ook weten dat het Trusted Matchmaking-systeem van Counter-Strike: Global Offensive een upgrade krijgt en beschikbaar komt voor alle games op Steam. Dit betekent volgens Valve dat spelers meer informatie tot hun beschikking krijgen om te bepalen of een speler een cheater is of niet.

Valve maakte ook enkele statistieken bekend. Zo had het platform op basis van data uit 2018 dagelijks 47 miljoen gebruikers en per maand gemiddeld 90 miljoen actieve gebruikers. In 2019 zullen die aantallen vermoedelijk nog wel verder stijgen, mede doordat Valve samenwerkt met Perfect World om Steam in China uit te brengen. Daarover zal Valve in de komende maanden meer bekendmaken.

Door Joris Jansen

Redacteur

15-01-2019 • 10:35

111 Linkedin

Reacties (111)

111
109
23
2
0
33
Wijzig sortering
Oei! Dan blijf je dus in een 'genre'-bubbel hangen? Hoe kom je er uit als ze straks alleen nog maar suggesties doen en je niet mag bepalen of je ook eens een andere genre aanboort. :+

Beetje zoals Netflix krijg je dan.
Ha die genre bubble is er nu ook al, heb uit narigheid een paar 'suggesties' moeten blokken in mijn profile, werd gek van japanse manga style games omdat ik een keer een shump had aangeschaft met manga chars (dont ask, impulse buy steam sale)
Exact. Ik begrijp niet dat mensen hier enige vorm van enthousiasme voor kunnen opbrengen.
Vreselijk, al die suggesties van clubs die denken dat ik maar in één ding geïnteresseerd kan zijn.
En het ergerlijke is dat je dan niet eens een zoekfunctie kunt gebruiken om iets buiten die standaardbubble te vinden, want al die zoekfuncties menen ook te moeten uitgaan van wat ze wel niet allemaal 'weten' van je.
Ik vind het echt verregaand idioot.
Ik zie het probleem niet zo als het optioneel is. Zie het ook meer als een extra tool voor het vinden van nieuwe games/content. Als ze de zoekfunctie houden verandert er verder toch weinig, anders dan dat er een extra “zoek” mogelijkheid bijkomt.
Met deze redenatie zeg jij ook dat jij exact weet wat je zoekt, wat zeker weten niet altijd het geval is. Iets “nieuws” vinden is vaak nieuwe onbekende dingen ontdekken, dus ook suggesties waarvan je helemaal niet vindt dat ze bij je passen, achteraf. Dat hoort bij ontdekken.

Die bubbel is wel idioot inderdaad, daarom vind ik als programmeur dat dit soort suggesties ook optioneel moeten blijven, omdat het niet heilig is. Machine learning is geen heilige graal voor suggesties die sterk persoonlijk horen te zijn.

[Reactie gewijzigd door JorzoR op 15 januari 2019 18:02]

Die genre bubbel hang ik nu ook in.

Ik ben wel blij dat Valve die suggesties eens aanpakt, wat een zinloze bende. Gewoon een lijstje games heb je meer aan. Ik denk niet dat ik ooit iets heb gekocht wat Valve mij aanraadde in de suggesties.

"Jij hebt een Resident Evil, wil je ze allemaal?"
"Jij hebt ooit tijdens een sale of uit een 1 euro g2a doosje, een anime/manga spel gekocht. Hier moet je deze hentai meuk?"
"Van de 150 games heb je 1 platformer, die vind je schijnbaar leuk moet je er nog een paar bij?"
"Oh je hebt een paar survivals in je lijstje? GOTTA CATCH EM ALL"

De afgelopen jaren heb ik mijn steam library aangevuld dankzij een private torrent site. Die je gewoon een doodleuk en simpel lijstje geeft dat je naar wens kan sorteren. Zonder allerlei domme Instagram achtige algoritmes te gebruiken. Zonder torrents was mijn steam library nu nog niet eens de helft van wat het nu is. Maar ES IST VERBOTEN!

Terwijl de helft van die andere helft grotendeels miskopen zijn op basis van de informatie die Steam mij leverde. "Oh gameplay video, alleen maar positieve reviews" "oh dat was gerenderd, geen gameplay die reviews waren paid/uitgedeeld". Wat een feest.
Leuke ontwikkelingen maar, kunnen ze dat ook inzetten om m'n geboortedatum te onthouden zodat ik dit niet iedere keer opnieuw moet invoeren :P ?

[Reactie gewijzigd door joon op 15 januari 2019 11:00]

Helaas zijn ze verplicht dit te vragen n.a.v. wetgeving (zie deze FAQ onderaan, of excerpt).

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 15 januari 2019 10:51]

Inderdaad. Ze zij echt niet zo dom dat ze je geboorte-datum vergeten, maar ze zijn gewoon wettelijk verplicht om 'age verification' te doen bij sommige games (die ongeschikt zijn voor kinderen). Als je geboorte-datum dan al ingevuld zou staan, dan heb je aan die verificatie natuurlijk ook niks meer. :D
Ze moeten naar je leeftijd vragen, maar vragen naar je geboortedatum. Dat is vreemd, omdat de geboortedatum niet wordt geregistreerd (zeggen ze). Vraag dan: Ben je ouder dan 18 jaar?
De geboortedatum staat tegenwoordig al ingevuld en onthoudt die van je laatste keuze.

Maar niet de geboortedatum van je steam account :/ blijft komisch

[Reactie gewijzigd door batjes op 15 januari 2019 18:16]

Ja want dat heeft echt nut. Mensen voeren dat ze ouder zijn dan 18 klaar. Dat verificatie ding is echt bullshit. Of ze moeten elke keer je ID vragen foto maken etc dan heb je meer dan deze onzin
"Ja want dat heeft echt nut. Mensen voeren dat ze ouder zijn dan 18 klaar."

Ik denk niet dat je hel helemaal begrepen hebt. Het doel is niet waterdicht te achterhalen of je wel zo oud bent als je zegt, maar om ervoor te zorgen dat je zelf actief moet aangeven of je oud genoeg bent. Als jij wil liegen, dat kan natuurlijk, maar daar is STEAM niet verantwoordelijk voor (al kan het wel grond zijn om je te bannen als ze er, later, alsnog achter komen).

STEAM is niet de 'identity police'. Ze zijn wettelijk verplicht om aan te geven dat sommige van hun games content bevatten die niet geschikt zijn voor jonge kinderen; en, als je die content toch wil zien, dat je dan zelf aan moet geven dat je daar toe gerechtigd bent.
1 keer gelogen dan wel de waarheid gesproken lijkt me genoeg?
Laatste keer heb ik als geboortedatum 1-jan-1900 aangegeven...
Pagina laadde gewoon...
Precies of een 119 jarige nog games zou spelen...
Dan toch vanuit het graf... https://en.wikipedia.org/wiki/Oldest_people
De clue is dat ze dan juridisch niet aansprekelijk zijn voor het verkopen van een spel die niet voor een b.v. minderjarige geschrikt is.

De minderjarige is dan de leugenaar die liegt over zijn leefttijd.
Of het nut heeft, of dat het wettelijk verplicht is, zit een zeer grote kloof tussen denk ik dan. ;)
Wees blij, denk dat ik wel 40 geboortedatums heb ingevoerd.
Bedankt voor deze info, ik dacht eigenlijk dat het een bug in mijn account was..
Beetje waardeloos, want iedereen vult het eerst netjes in maar al gauw word het een kwestie van "alles over 18 is goed, dus boejuh die datum zolang ik er maar in kan". Dus het nut... :?
Hoezo? Iedereen is toch geboren op 1 januari?
Nu je het zegt! Dat zou toch wel fijn zijn :P
Dit is echt belachelijk en irritant inderdaad 8)7.
Onthoudt ie dit niet zolang je ingelogd bent? Ik kan me niet herinneren wanneer de laatste keer was dat ik m'n geboortedatum in moest vullen. Het scherm kwam wel een splitseconde in beeld, maar daarna ging de pagina gewoon door.
Ik wou net zeggen, hij pakt hem bij mij niet vanaf mijn profiel, maar hij onthoudt wel het laatste wat ik ingevuld heb.
1 Januari 1963

Mooie tijd was dat.
Was zelf nog niet geboren,
maar ben wel ouder dan 18 jaar volgens het systeem. :)
Dat doet je browser (en/of de sessie).
Ik gebruik vrijwel alleen de Steam client.
Dus dat zou kunnen, maar dan behoud hij zijn sessie prima... Ondanks dat de Steam client het soms voor elkaar krijgt dat ik al meer dan 4 maanden niet uitgelogd ben, maar dan op de store page kom en die in eerste instantie aangeeft dat ik niet ingelogd ben, tot ik manueel refresh waarna ik er ineens wel weer ingelogd ben.
Ik denk dat dat ligt aan het feit dat Steam 2 hoofd domeinen gebruikt: steampowered.com en steamcommunity.com
Zoals kuurtjes hieronder aangeeft is dat het verschil, er wordt aan gewerkt (en ook een techniek om de gehele eindgebruiker ervaring te monitoren, als ze de bijv. voortzetten in een browser of elders).
De steam client is anders ook weinig meer dan de Chrome browser met een skin :p
Als ze dan ook meteen fixen dat je niet ineens een pagina niet kunt bezoeken omdat je niet bent ingelogd... vanuit de steam client.
Amen to that !!
De grootste nieuwswaarde van dit bericht is misschien wel dat het vrij schokkend is dat een bedrijf anno 2019 nog geen gebruik maakte van machinelearning om koopsuggesties te bepalen.
Ik leefde inderdaad ook in de veronderstelling dat dit al gebeurde.
Als je ook kijkt waar ze zich mee profileren, dan was mijn veronderstelling dat dit al gebeurde.

Ze profileren zich met: de consument ontdekt games die hij/zij leuk vindt, de ontwikkelaar wordt in contact gebracht met de consument die van zijn type games houdt.
En daar rekenen ze 30% fee voor naar de ontwikkelaar toe.

Maar misschien was hun tag systeem in combinatie met een traffic-based trending systeem het enige wat ze inzetten?
Als steam developer had ik al dit vermoeden op basis van de statistieken die ze je laten zien. Maar stiekem hoopte ik op meer personalisatie dan dit :(
En tot deze conclusie kwamen jullie omdat de game suggesties zo geweldig waren? Ik lig geregeld dubbel om de extreem domme suggesties die Steam doet. :)

Mijn gevoel/idee is dat suggesties al triggeren op 1 enkele tag in combinatie met een zekere mate van populariteit van het spel dat wordt gesuggereerd.
Als developer teken je een NDA om geen gegevens mbt statistieken van je spel te lekken.
Oa omdat je daaruit af kan leiden hoe alles werkt.

De belofte van Steam aan developers is dat zij een publiek voor je app vinden, hoe klein dat publiek ook is.
Het huidige mechanisme voldoet niet en werkt alleen voor de grote speler met grote marketing budgetten.

Dit kan je oplossen door mensen te laten kijken. Wat ze ook doen met hun hele curator stuk. En daar hebben ze recent een actieplan voor aangekondigd om dat nog verder te versterken.

Maar dat lost nog maar een deel van het probleem op.

De andere kant van het probleem is de consument. Die moet goede suggesties voorgeschoteld krijgen.
Maar die krijgen nu idd dat te zien wat door een 'versterker algoritme' voor hun relevant wordt bevonden. Niet relevant dus, hoogstens 'trendig voor tags van games die je recent gespeeld of gekocht hebt'.

Ik denk dat men het met handmatige algoritmen niet voor elkaar krijgt om vraag en aanbod eerlijk en doeltreffend bij elkaar te brengen. Niet zonder menselijk ingrijpen (zoals curators).

Steam wil zo min mogelijk mensen bij het proces betrokken hebben. Dat is hun beleid.
Het positieve is dat je dus alle games kan accepteren die zich aandienen, negatief is dit iedereen nu voorspelbare eenheidsworst aan suggesties krijgt.

Ik denk dat men met AI die impasse wil doorbreken en de kwaliteit van een door mensen gecontroleerd proces wil krijgen maar dan wel op grote schaal.

[Reactie gewijzigd door Xorgye op 15 januari 2019 16:53]

Dank, goede uitleg.
Precies, de nieuwswaarde van dit artikel is nul. Ja, het is de fucking bedoeling dat je algoritmes hebt om aan recommendations te doen, dat was 20 jaar geleden al zo. Blijkbaar is het woord "machine learning" genoeg om weer gratis in het nieuws te komen.
Er zit wel een duidelijk verschil tussen algoritmes en machine learning.

Machine learning is op een manier ook een grote algoritme. Maar 1 die je trained door informatie te voeden en dat de software dan zelf leert, welke data het moet koppelen, welke data het niet nodig heeft etc. En zo zijn eigen resultaten verbeterd. Het is als het ware een evolutie op algoritmes.

Algoritmes train je zelf en moet je zelf aanpassen om te laten doen wat je wilt. Dat maakt zichzelf niet beter naar mate je het meer data voed en het past zichzelf niet aan voor betere resultaten, maar doet exact wat jij het verteld dat het moet doen op basis van de data die je het voed.

Jammer dat het zo trendy gebruikt wordt en ook regelmatig verkeerd wordt ingezet, net als AI of cloud bv.
Dat waren ze inderdaad al, maar er wordt aan een volledig nieuwe engine gewerkt.

Dus misschien is dat de nieuwswaarde van dit bericht, maar niet de realiteit ;)
Volgens andere bronnen is de grootste nieuwswaarde dat Steam uberhaubt plannen vrijgeeft, dit was meestal omgekeerd (dingen aanpassen en dan de feedback verzamelen)
Meer if-statements. Got it :Y)
Klopt, maar die worden dan wel door de computer zelf geschreven.
Nou ik ben benieuwd. Ik krijg al jaren lang dezelfde suggesties in mijn lijst. Op het begin toen ik steam ging gebruiken nam ik daar een dagelijkse bezoek puur om te checken of er nog leuke aanbevolen games zijn die wellicht een aanbieding hebben maar dat lijkt de afgelopen zeker 2 jaar steeds minder interessant te worden. of ik heb de game al, of heb ze al tig keer voorbij zien komen.

Misschien heeft het ook wel te maken wat voor games er uitgebracht worden op steam. Toplijsten zijn al jaren het zelfde vanaf 2015 (ongeveer) met een paar top hits van toen tot nu, en als ik kijk bij nieuwe games zijn het vaak nietszeggende indies.

Veele al kijk ik tegenwoordig buiten steam om voor games zoals games nieuws sites etc. Daardoor ben ik ook minder hecht geworden aan steam,
Waar ik voorheen dagelijks op steam zat, heb ik hem inmiddels een half jaar niet meer opgestart.

wel benieuwd hoe de veranderingen zullen zijn betreft de game libarey. Mag ook wel eens tijd worden voor een, dan wel, optionele ui wijziging :)

[Reactie gewijzigd door Tweakwondo op 15 januari 2019 10:50]

Veel van die nietszeggendie indiegames zijn dan wel meesterlijk goed. Naar mijn beleving is de kwaliteit van vele indie games die van AAA al lang voorbij. AAA komt elke keer met hetzelfde in een ander jasje en bomvol pay-to-win en IaP.

Dat gezegd hebbende, waarschijnlijk zijn minstens de helft van alle games op stream shit. Dus hopelijk worden de suggesties inderdaad beter!
De helft maar? Vorig jaar waren er meer dan 10.000 nieuwe games op Steam, d'r is een enorme hoeveelheid amateur shovelware. Jim Sterling doet vaak wel reviews van die shit, ik denk omdat het een masochist is.
Het doel is dat Steam-gebruikers hiermee beter worden gekoppeld aan games op basis van hun voorkeuren.
Het echte doel is natuurlijk dat Steam-gebruikers meer games kopen....
Zou gek zijn als het niet zo was. :P
Veel mensen klagen hier ook over. Zelf niet echt last van eerlijk gezegd.. Vraag me altijd maar af wie een game koopt van een dev die je niet kent / geen reputatie heeft, ook geen reviews voor het spel bekijkt, of op zn minst even youtube/reddit erbij pakt om te kijken wat mensen zeggen. Niet echt veel sympathie voor mensen die klagen als ze weer eens een impulskoop hebben begaan.


Ik koop ook een hoop muziek... Ik ga toch geen platen kopen omdat het album een mooie cover heeft? Nee, je luistert en verdiept je zodat je het in een context kan plaatsen. F--k al dat voorschotelen in het liefst hapklare blokken. Vind je het niks, laat het liggen. Ziet het er interessant uit, neem 10 minuten om zeker te weten dat je geen miskoop begaat. Het leven is makkelijk, mensen.
Ik ga toch geen platen kopen omdat het album een mooie cover heeft?
Waarom niet? Dat doe ik wel eens, soms is de coverart (vooral van een LP) genoeg om me tot aanschaf over te halen, zelfs als ik de muziek totaal niks vind :P

Maar ik ben het met je eens, gewoon je eigen verantwoordelijkheid dragen, ook bij impuls-aankopen.
Eindelijk geen recommended hentai meer na het spelen van ni no kuni
Of je koopt je games gewoon bij CDKeys.com of een andere (vertrouwde) partij welke game keys verkoopt.
Games kopen bij Steam is het alleen waard bij een sale waarbij games, welke je niet buiten de Steam Store kunt kopen, afgeprijsd zijn.

EDIT: Ik begrijp de downvote niet helemaal, vooral omdat dit toch een manier van games kopen is wat veelvoudig gedaan wordt. Anders hadden deze websites (kijk naar G2A, hoewel ik deze niet vertrouw) al lang geen bestaan meer gehad of waren opgedoekt.

[Reactie gewijzigd door Mundatin op 15 januari 2019 10:58]

Die partijen verkopen natuurlijk wel keys die niet verkocht zouden moeten worden in nederland, of mogelijk op discutabele wijze zijn verkregen...
Daarnaast heb je bij Steam ook het voordeel van een full refund. Als het toch blijkt dat je het spel niet zo leuk vindt, het draait niet soepel op je pc, enz. dan kan je simpel een refund aanvragen en die krijg je dan ook na een paar dagen (zelfs als je meer dan 2 uur hebt gespeeld kan je nog een refund krijgen). Het zal een stuk lastiger zijn om een key reseller te overtuigen, aangezien je de game in je library houdt.
Toch kun je dit niet oneindig vaak doen
Klopt, maar het gebeurt (tenminste bij mij) wel vaker is dat ik een spel koop, komt het door de goede reviews of omdat vrienden het samen met me willen spelen, en dat ik het toch maar niks vind. In dit soort gevallen ben ik blij dat ik m'n geld terug kan krijgen.
Dat is zeker een voordeel wat je hebt bij het kopen van games bij Steam zelf, hoewel ik hier zelf nog nooit gebruik van heb gemaakt. Het is dan ook ieder zijn eigen keuze waar hij/zij games koopt.
Oneindig vaak waarschijnlijk niet.

Maar voorlopig heb ik al meerdere keren gebruik gemaakt van de refunds van Steam; eenmaal omdat het een waardeloze port was, tweemaal omdat mijn verwachtingen van wat mijn systeem aankon niet helemaal in lijn lagen met wat mijn systeem aankon...

Steam deed er nooit moeilijk over.
Ach, vroeger kon je ook niet terug naar bart smit om je ps2 gamepje terug te brengen.
Lekker boeien. De game wordt er niks anders van. Ik ga niet de hoofdprijs betalen.
Lekker boeien. De game wordt er niks anders van. Ik ga niet de hoofdprijs betalen.
Dan kan je ze net zo goed piraten, want ze worden er niet legaler door omdat je er voor betaald. In een aantal gevallen zouden uitgevers liever zien dat je het pirate dan dat je die games via het 'grijze' circuit koopt. In een hoop gevallen kosten die keys de uitgevers juist geld ipv. dat ze er geld aan over houden.

Je zou ook gewoon iets meer geduld kunnen hebben en wachten op sales, subscriben op de Humble Monthly of een aantal Humble Bundles kopen.

Niet alle sites zijn 'grey market', maar de meeste zijn dat wel, doe wat onderzoek en leer ze herkennen.
Luetin, de developer van het spel Rimworld heeft al eens aangegeven dat het "beter" is om dan als piraat aan de slag te gaan dan om via G2A het spel te kopen.

https://twitter.com/luetin09/status/754012778260733952

Als een developer van een indy titel al zegt minder problemen te hebben met de "piraten" dan met de G2A zegt mij dat wel genoeg. Dan spendeer ik wel die extra centen om via Steam of eigen platform een titel te kopen.
Voor veel consumenten een gevalletje 'niet mijn probleem'. De uitgevers houden dit ecosysteem zelf in stand door gebrekkig key-management.

Uitgevers zouden keys moeten (kunnen) revoken wanneer deze op faudulente wijze verkregen zijn.

Best case:
  • Reported sellers kunnen worden gebanned
  • Legit sellers kunnen worden geverifieerd
Worst case:
  • Ecosysteem van dit soort key sites stort in omdat alle keys worden ge-revoked of;
  • Het vormt een basis voor juridische aanpak i.v.m. ondersteunen van scam
Dan kan je ze net zo goed piraten
Vanuit financieel oogpunt van de ontwikkelaar, ja. Alleen is piraten wettelijk verboden en strafbaar. Kopen via een key-site niet, bovendien geniet je van de voordelen die het platform bied (cloud saves, multiplayer, etc.)
Wat zijn de gedachten dan bij partijen zoals: GamesKeySync of Game-Key hier in de Tweakers Pricewatch? Ik koop zelf altijd bij CDKeys, omdat deze mij een legit partij lijken, anders dan die vreemde verkopers op G2A, daar wordt de rotzooi verkocht.
Is gewoon legaal anders waren die sites allang verdwenen.
Wees geen dief van je eigen portomonee.
Wees alsjeblieft ook geen dief van andermans portemonnee. Je redenatie klopt gewoon niet, zie hier een artikel over G2A, waarvan ik denk dat die vergelijkbaar is. Die toko is zo dubieus als de pest. Via die site worden keys verkocht die met gestolen creditcardgegevens gekocht zijn.
Lees ook even de beter beoordeelde comments onder het artikel en vorm een nieuwe mening...
Drugsdealers zijn ook illegaal en die verdwijnen ook niet...
Te hard rijden mag ook niet, dat doet iedereen ook, zeker als ze niet gepakt kunnen worden omdat er niet gecontroleerd wordt...
De piratebay is nog steeds in de lucht...

Beschikbaarheid heeft niets met legaliteit te maken!
Sommige wel, sommige niet.

Als de games in andere landen goedkoper zijn, moet je de keys van daar kopen. Jammer dat de verkopers dat liever niet hebben, zij outsourcen waarschijnlijk ook alles wat ze kunnen.
Inderdaad. Outsourcing is ook iets wat de consument kan doen en zou moeten doen.
Die downvotes: Waarschijnlijk veel shills of aandeelhouders die graag niet zien dat je games goedkoper kunnen krijgen.
Suggereer voor mij maar Half Life 3.
Of werkt het maar one way?
Had eigenlijk gehoopt dat dit een artikel zou worden over machinelearning bij het 'enhancen' van de textures van oudere games (net als met Final Fantasy gedaan was). Maar voor betere koopsuggesties, dat lijkt me ook wel wat: die 'discovery queues' die voor mij gemaakt worden, daar herken ik mijzelf helaas nog veel te weinig in.
Maar voor betere koopsuggesties, dat lijkt me ook wel wat: die 'discovery queues' die voor mij gemaakt worden, daar herken ik mijzelf helaas nog veel te weinig in.
Inderdaad. Ik skip ook zoveel titels in die queues. Kom zelden een pareltje tegen.
Precies. Nu gaat het 'leren' (ahem) gewoon doordat je zelf iedere keer dingen wegklikt, terwijl een beetje slimmer system eigenlijk al lang door zou moeten hebben wat ik leuk vind. And that's where machinelearning comes in. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee