Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nvidia brengt driver uit voor ondersteuning van FreeSync-monitoren

Nvidia heeft voor zijn GeForce-videokaarten driverversie 417.71 uitgebracht. Met deze update voegt het bedrijf onder meer ondersteuning toe voor monitoren met het zogeheten G-Sync Compatible-label. Bij onder andere deze FreeSync-schermen kan G-Sync worden gebruikt.

Nvidia meldt dat driver 417.71 naast ondersteuning voor G-Sync Compatible-monitoren ook ondersteuning toevoegt voor de relatief nieuwe GeForce RTX 2060. Nvidia heeft twaalf monitoren gecertificeerd met de aanduiding 'G-Sync Compatible', al is VESA's Adaptive-Sync ook te gebruiken op FreeSync-monitoren die niet gecertificeerd zijn. Adaptive-Sync heet bij AMD FreeSync; het gaat om dezelfde techniek.

Het bedrijf achter de GeForce-videokaarten kondigde op de CES-beurs aan dat het Adaptive-Sync zou gaan ondersteunen. De twaalf gecertificeerde monitoren zijn stuk voor stuk gamemonitoren met tn-panelen en een groot FreeSync-bereik. De ondersteuning voor monitoren die volgens Nvidia goed genoeg zijn om te worden gecertificeerd, werkt op GeForce-videokaarten uit de 10- en 20-serie.

Afbeelding: Hardware.Info

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

15-01-2019 • 11:18

257 Linkedin Google+

Reacties (257)

Wijzig sortering
Hieronder een korte uitleg hoe je dit voor elkaar krijgt:

Nvidia Control Panel > Setup G-sync (onder display) > Pas onderstaande settings toe:

1. Vink enable gsync aan.
2. Selecteer de monitor met freesync. (Indien je meerdere schermen dit natuurlijk ook voor de overige schermen doen)
3. Enable settings for the selected display.
4. Druk op Apply.

[Reactie gewijzigd door Trixh op 15 januari 2019 11:27]

Let ook op: Tot dusver werkt het alleen via DisplayPort, niet via HDMI.
Lijkt me afhankelijk van de HDMI versie?
Officieel werkt FreeSync met FreeSync monitors op HDMI 2.1, maar gebruikers hebben aangegeven het ook al vanaf HDMI 1.2 te draaien.
Echter om Gsync met FreeSync monitors te draaien moet je (voor nu) wel via DisplayPort werken.
G-sync is sowiezo 1.2 of 1.2a DP only. Dus dat is de reden ;-)
Mogelijk moet het ook in de osd van de monitor aangezet worden.
Klopt , op deze pricewatch: Samsung LC27HG70 Grijs, Zwart , staat het standaard in de monitor ook uit.
Werkt die goed met de nieuwe driver ?
Heb hem alleen effe snel installed, nog niet uitgetest in Gaming , doen we vanavond wel even na het werk, let u know.
Heb hem alleen effe snel installed, nog niet uitgetest in Gaming , doen we vanavond wel even na het werk, let u know.
Tested, works perfect :) !
Geen issues met Battlefield 5, overall voelt het een stuk soepeler aan!
Als je in de OSD de ultimate engine selecteert heb je freesync van 48 tm 144 Hz (voor zover ik weet). Nog niet met spellen als BF1/V kunnen testen welke het vaakst problemen opleveren maar in een aantal andere spellen lijkt het helemaal te werken zoals het hoort.
Eerste indruk is dus goed.
Ik heb t zelfde scherm. Zal vanavond even wat games testen om te zien hoe dit scherm, Dat nvidia niet goed genoeg vindt, functioneert met a sync
Heb jij Freesync op Standard of Ultimate staan?
Heb die monitor ook, op Ultimate gezet maar ik zie zo snel geen verschil tussen G-Sync en Fast Sync. :p
Monitor is verbonden via DP 1.4 op een 1080Ti en G-Sync heb ik aangezet. Lijkt ook wel te werken, maar ik zie gewoon niet het verschil. :s Het is gewoon altijd smooth.
Ultimate , als je kijkt in het info tabje van je monitor zie je een radeon freesync 2 logo , daaronder displayed hij ingame continue waar het op staat (hz) (fps) wellicht is je vga sterk genoeg om continu 144fps te rammen in de game die je doet ? :)
Bij mij stond dit automatisch al aan doordat ik bij de vorige driver 417.35 al adaptive sync aan kon zetten.
Hoefde alleen deze nieuwere driver erover heen te installeren. De rest stond al goed ingesteld.
Aanvullend:

Het werkt slechts op 1 enkele monitor (staat in de change notes), je kunt wel meerdere monitoren aansluiten en gebruiken natuurlijk, maar slechts op 1 freesync toepassen.
Ook werkt dit alleen voor Pascal kaarten en nieuwer en niet voor een 780/780Ti bijvoorbeeld (staat ook in de change notes), ondanks dat deze kaarten Gsync ondersteunen en door de driver ondersteund worden.
Ik heb 3x monitor in nVidia Surround en het werkt prima op 3 schermen (gecombineerd). Nog nooit zo'n vloeiend beeld gehad. Gelukkig hadden mijn monitors een freescale range van 38 tot 144.
Moet je ook freesync op je monitor aanzetten?
Ik kon het pas aanzetten in de nvidia control panel nadat ik eerst freesync aan gezet had op mijn monitor van LG
Vorige keer toen ik freesync aanzette toen kreeg ik geen beeld meer zonder een amd kaart aan te sluiten. Welke lg monitor heb je?
Zoals haarbal en BioBlade terecht hebben aangegeven verschilt dat per monitor. In mijn geval was dit niet nodig maar dat ligt aan het type monitor.
Top dankjewel, goede aanvulling op t artikel!
Ik heb de asus MG278Q en in mijn nvidia settings G-sync aangezet.
Hoe weet ik en merk ik dat het in bv assasins creed origins of battlefield 5 werkt?
Moet ik nog iets aanpassen of goed zetten?
1. Onder setup g-sync waar je gsync aan kan zetten heb je in de titelbalk bovenin ook display staan. Als je daar op klikt kan je g-sync compatible indicator selecteren. Zie bijgevoegde screenshot: https://imgur.com/a/oaFITxJ
Op het moment dat je dan een spel start zie je dat gsync aan staat.

2.Je kan het eenvoudig controleren via deze demo van Nvidia: https://www.nvidia.com/coolstuff/demos#!/g-sync

Zie ook de extra tekst die ze erbij gezet hebben:

With VSYNC selected, change the GPU frame rate. As the frames per second drop below the maximum refresh rate of the monitor, notice the stutter in the pendulum’s swing. With “noVSYNC” selected, try different GPU frame rates and immediately notice tearing on the screen. And with G-SYNC selected, you’ll see a smooth, tear-free image.

[Reactie gewijzigd door Trixh op 15 januari 2019 14:21]

Ik zie t bedankt! het werkt. maar heeft het wel nut als je niet meer dan 60 fps kan halen op een 2k resolutie?
Of het nut heeft hangt volledig af van je freesync bereik. Ik heb bijvoorbeeld een monitor met een freesync bereik van 48 tot 240hz. Zolang ik tussen dat bereik zit heeft het zin. Kom ik onder de 48 FPS dan heeft het geen nut meer. Kom ik boven de 240 FPS uit dan ook niet meer.
Dit van mij zie ik 42 tot 144. bedankt voor je hulp.
in de menu van je scherm kan je vaak info laten zien. Als de Hz overeenkomt met de FPS die je op dat moment hebt (nvidia overlay voor fps bijvoorbeeld), dan werkt hij
Heb het in Nederlands, en zie bij beeldscherm geen G-sync optie, heb ik weer, kijk ik weer verkeerd in het NVIDIA-configuratie scherm?
Ik moest de pc rebooten voordat ik de optie zag.
G-Sync werkt prima op de Samsung lc24fg73 nadat ik Freesync in de OSD heb aangezet (alleen standaard werkt niet ultimate).
Ik heb dit scherm ook en de driver geïnstalleerd, maar krijg de optie Freesync niet aan in de OSD (is greyed out), hoe heb je dit precies gedaan? Heb zelf een GTX 1070 Ti overigens.
Dat komt omdat je de picture mode op een mode heb gezet. zet hem op custum, en dat kun je Freesync aanpassen.
Deze staat op custom. Dus dat zal het niet wezen ben ik bang.
Heb je de monitor wel via de Displayport aangesloten?
oke, als ik jou was zou ik dan probeer de monitor settings te reseten.
Heb het inmiddels gevonden. Response Time had ik op Fastest staan. Daardoor was de optie Freesync niet beschikbaar.
Vergeet zoals hieronder aangegeven niet om de freesync (of adaptive sync) ook op je monitor aan te zetten door door de menu's te gaan, maar start ook even je computer opnieuw op voordat je dit allemaal probeert, na het installeren van de nieuwe driver.
Ik zie geen optie op mijn asus MG278Q.. :O
In mijn situatie:
GTX 1070ti icm Acer ED347CKR (100Hz FreeSync) werkte het ook out of the box. In het menu van de monitor heb ik alleen ter test de frequentie overlay aangezet en bij BF1 zag ik 60-100Hz fluctuaties.

Dank u Nvidia!
In mijn situatie:
GTX 1070ti icm Acer ED347CKR (100Hz FreeSync) werkte het ook out of the box. In het menu van de monitor heb ik alleen ter test de frequentie overlay aangezet en bij BF1 zag ik 60-100Hz fluctuaties.

Dank u Nvidia!
Ja! Super gaaf dat ze die functie niet meer blokkeren.
Hier een linkje naar de AMD FreeSync Windmill demo. Als alles goed is loopt alles soepel :9~ _/-\o_ https://drive.google.com/...RkAW7Y4oRSd1gtSkFPcXB6RGM
Hier werkt het helaas niet goed .. Heb een AOC Q3279VWFD8 en een GTX 1070 .. Monitor heeft freesync , maar zodra ik dat aanzet in de Nvidia control panel en BF V ga spelen ..schokt het beeld best wel , V-sync uit of aan maakt geen verschil

Helaas :(
Hier werkt het ook niet goed. Krijg er juist screen tearing van.
Ja hier ook, balen hoor.. Keek er wel naar uit namelijk
Heb je meer FPS dan je hz van je monitor?
Si. Hij locked de fps op 150 ipv 144.
Zet eens fast-sync aan. Volgens mij werkt dit hetzelfde als enhanced sync bij AMD.

Of anders, cap je FPS op 142 ofzo. Als je over de 144hz gaat, gaat je adaptive sync uit en krijg je tearing.
Thanks! Ga dat morgen even uittesten :)
Goede ontwikkeling, jammer dat mijn type nog niet wordt ondersteund "AOC AGON AG271QX" Hoop dat deze ontwikkeling zich gaat doorzetten naar veel meer types.
Je kunt het gewoon gebruiken als je monitor freesync ondersteunt, je moet het dan alleen zelf even aanzetten. Bij de expliciet genoemde monitors hoef je dat niet zelf te doen, dat is het enige verschil.
Ow top, dan kan ik dus al wel mee werken :D
Miss domme vraag, maar waar zet je dit aan dan? Nvidia Control pannel? of in de Geforce experience center. Vindt daar niks over terug.
thanks, volledig overheen gelezen :+ gaan we gelijk eerdaags eens aanzetten. Daaag tearing _/-\o_
Het vreemde is dat de 24 inch versie wel automatisch ondersteund wordt die verder exact hetzelfde is.

Trixh hierboven had het gepost:
Nvidia Control Panel > Setup G-sync (onder display) > Pas onderstaande settings toe:

1. Vink enable gsync aan.
2. Selecteer de monitor met freesync. (Indien je meerdere schermen dit natuurlijk ook voor de overige schermen doen)
3. Enable settings for the selected display.
4. Druk op Apply.
Ik heb dezelfde monitor en vind het persoonlijk niet echt een succes.
Met freesync aan heb ik geregeld stutter in game.
Kan je me vertellen wat jou bevindingen zijn ?
Ehm, ja zal alleen denk pas morgen avond op zijn vroegst worden.
Welke game ervaar je dit?
En die stutter had je ervoor niet?
Grim Dawn vooral.
In Assassins Creed bleek het geen probleem, maar ook geen verbetering.
Heb vanavond het ingesteld en ff fallout 76 gespeeld. Zie wel in de scherminfo dat het aanstaat maar vindt het moeilijk om te zeggen dat het anders is. Heb wel het idee dat het wat soepeler oogt, maar ja kan ook het placebo effect zijn.
Oh interessant! Mijn scherm heeft alleen FreeSync. Ik ga het vanavond gelijk proberen.

Dit was altijd een minpuntje omdat de G-Sync schermen zo enorm duur waren. ik had nu een 4k 24" voor 220 euro - met Gsync zit je zo aan het dubbele.
dat kwam omdat er ook speciale hardware nodig was
Weet ik.. Maar zonder werkt het ook.. Dus het is eigenlijk overbodig.

Ik weet dat G-Sync wat beter is maar het is ook geen belangrijke functie voor me anders had ik allang een G-Sync monitor gekocht natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 15 januari 2019 11:58]

Dat was niet nodig, maar NVIDIA zei dat gewoon zodat ze er €€$$ uit konden slaan
Welke monitor is dat? Ik ben namelijk opzoek naar een nieuwe game monitor. Dit is wel een hele mooie prijs
Een snelle zoektocht in de Pricewatch bracht mij naar deze monitor. Geen idee of dit dezelfde is als GekkePrutser maar hij heeft dezelfde specs.
De LG 24UD58-B zoals @MazzaG al zei. Prima ding voor die prijs!!

PS: je moet wel een obscure functie aanzetten om 4K/60 over HDMI te activeren. Iets met HDMI deep colour ofzo.

Over display Port werkt het meteen goed. Helaas heeft hij er daar maar één van.

Hij was destijds in de aanbieding voor 220 bij Amazon. Is het dubbel en dwars waard.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 15 januari 2019 16:53]

Hij is maar 60 Hz, of zie ik dat fout? Ik zou graag ook bv. 120 Hz voor gaming @ 2k willen...
Klopt.. Max 60 Hz. Dat is inderdaad jammer. Maar voor de prijs vind ik het een fijn scherm. Ik heb toch maar een GTX970 dus ik ben al blij als ik 4k op 30Hz haal :)

Overigens doet hij wel andere snelheden. Ik heb mijn Mac Mini bijvoorbeeld op 47Hz draaien omdat die officieel geen 4K@60 kan. 47 haalt hij met wat hacks nog wel, daarboven wordt het onstabiel. Het scherm pakt dit ook gewoon.

Edit: Dus dit Freesync gaat ook niet werken op mijn 970 lees ik net hieronder :'( Jammer

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 15 januari 2019 22:40]

Enerverend dat het niet werkt voor mijn 980ti. :(
Ze zullen dit waarschijnlijk nooit supporten voor de 900 serie?
De 900 series ondersteunt geen displayport 1.2a of hoger
Goed zo, Nvidia. Freesyinc zou voor iedereen beschikbaar moeten zijn. De nieuwe standaard. Hoppa weg met G-sync. _/-\o_ Kunnen AMD en Nvidia-gebruikers eens samen genieten van alle monitoren die beschikbaar zijn.
Gsync houden, Gsync is beter dan freesync in elke manier (buiten prijs natuurlijk :) )
Het is gewoon goed dat er opties zijn nu.

Edit: Simpelweg, men heeft al eens getest wat er beter kon aan Freesync.
Het antwoord? een module in het scherm plaatsen zoals Gsync.

Gsync heeft ook altijd een werking range van 30 - max Hz
Freesync kan 30 - 90, 30 - 80, 30- 120 van range hebben, kies maar.
Dit is ook de reden waarom Nvidia ideale displays heeft uitgekozen als speciale Freesync displays die een goede range hebben.

De testen liegen niet, Gsync is in het algemeen beter. Is dit belangrijk?
Niet als je één van de nieuwere displays met een range van 30 - max Hz kiest, dan is het verschil klein.
Maar een luxe optie voor zei die het beste van het beste willen is niet fout.

[Reactie gewijzigd door DeaviL op 15 januari 2019 11:47]

Gsync is beter dan freesync in elke manier
Wat doet Gsync dan precies beter? Hoe merk ik dat als gamer, als ik een freesync en een gsync scherm naast elkaar zou hebben staan?
Als het enige verschil G-sync of Freesync is, dan zul je geen verschil kunnen merken. Ik geloof dat er dan niet eens een verschil meetbaar is. Het verschil zit hem in het feit dat Nvidia hogere eisen stelt voor een G-sync monitor, terwijl er nagenoeg geen eisen gesteld worden voor een Freesync monitor, wat als gevolg heeft dat er heel veel matige tot zelfs slechte Freesync monitoren zijn. Dat heeft echter niks met Freesync als technologie zelf te maken, meer met de kwaliteit van die monitoren.
Ik snap niet hoe mensen youtube videos als bron gebruiken. Je kan het niet lezen, getallen staan er niet duidelijk in, en je verwacht dat iemand een filmpje gaat kijken welke door een of andere hobbyist is gemaakt. Nee, alle goede bronnen zijn textueel met een reden.
Waarom kan een video geen goede bron zijn? Net zoals in een video kan je in tekst ook onzin verklaren.
Het gaat dan ook niet om Freesync als technologie, het gaat erom wat een gamer in praktijk ziet. En dat zijn zoals je zelf zegt, slechte implementaties van Freesync zodat het een slechte naam krijgt.
Vooral in de lagere FPS ranges. Gsync werkt door de gehele range. Freesync werkt alleen in een bepaalde range(zie je ook vaak wel van range van bijvoorbeeld 30-90hz), deze kunnen soms zo nauw zijn dat het er net zo goed niet op kan zitten.
Maar ook onder die range werkt FreeSync door middel van LFC. Low framerate compensation. Dus FreeSync werkt voer de gehele range. Alleen de meest basis monitoren waar de max refresh rate niet twee keer de min refresh rate is, dan werkt FreeSync alleen binnen zijn range.
Klopt, alleen beschikken niet alle Freesync monitors over LFC. Als je de lijsten van Freesync en G-Sync erbij pakt zie je dat alle G-Sync monitoren minstens van 1 tot 60 gaan en er bij Freesync er nog veel monitoren zijn die die geen LFC hebben en maar tot 30-44hz gaan op z'n laagst.

Dat is niet slecht en Freesync ondersteund het zeker. Het geeft alleen aan dat het Freesync label heel breed is en de kwaliteitseisen bij G-Sync gewoon iets hoger liggen. Waardoor je dus ook iets meer moet oppassen als je een Freesync monitor koopt of hij daadwerkelijk de hele range + LFC netjes aan kan.
Dat ligt niet aan Freesync natuurlijk, maar aan de monitorfabrikant.

G-Sync en Freesync zijn functioneel hetzelfde, alleen G-Sync biedt meer garanties over bepaalde specificaties
Hoe is het dan juist beter voor de gebruiker? Ik heb begrepen dat gsync/freesync ontworpen is om screen tearing te vermijden, maar dit doet door dynamisch de refresh rate aan te passen aan je framerate ipv omgekeerd. Hoe ze dit klaarspelen maakt toch niet veel uit?

[Reactie gewijzigd door boe2 op 15 januari 2019 11:29]

Gsync lijkt in de praktijk beter te presteren bij side-by-side comparissons. Bron
"Users have noted"

dat is dus user reported. er zijn VEEL goedkopere freesync displays en helemaal geen gsync. Het heeft nou eenmaal geen zin om een 100-200 dollar gsync module in een monitor van 200-300 euro te proppen. Dus wat we hier zien heeft veel meer met de kwaliteit van de monitoren te maken als iets anders.

En wat hij zegt over side by side reviews kan alleen kloppen als hij ook vroege reviews erbij heeft gepakt voordat freesync ook LFC kreeg.
Cijfers ontbreken wel pijnlijk hard in je bron. Wat is een "lage framerate"? En doet de meeste screen tearing (waarvoor je dit zou gebruiken) zich niet juist bij hoge framerates voor?
Hangt er maar vanaf welke schermen je vergelijkt

De enige voordeel dat ik bij G-Sync zie is dat het een constante kwaliteit is, bij Freesync kan dat nogal verschillen

Echter als je een top of the line FreeSync scherm tegenover Gsync zet, is er amper tot geen verschil in kwaliteit en ben je alsnog goedkoper uit

Nvidia weet dit ook dondersgoed, vandaar dat je nu op specifieke schermen Freesync ook kan gebruiken met nVidia kaarten, als Nvidia de kwaliteit minder had bevonden als G-Sync hadden ze dit namelijk nooit toegestaan
Eigenlijk is er niet echt een verschil. Sommige testen laten zien dat g-sync stabiele werkt, maar groot is dat verschil niet. G-sync gebruikt een eigen chip en freesync de bestaande aansturingschip. Freesync is ontworpen voor voor 9 tot 240hz en g-sync tussen de 30 en 144hz. Echter doordat de chips van de monitor beperkt waren tot vaak 40fps/hz, zijn freesync monitoren beperkter dan g-sync monitoren.

Zie ook :
https://nl.hardware.info/...freesync-en-nvidia-g-sync

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 15 januari 2019 11:48]

GSync is ook erg geschikt om te combineren met de nieuwe (erg dure) RTX kaarten. Als je namelijk raytracing aan zet, is het geenenkel probleem om een stevig lage FPS neer te zetten met een erg dure kaart. Zeker als je dit wil combineren met een 4K scherm.

FPS hangt natuurlijk van veel meer af dan prijs van de kaart.
GSync is ook erg geschikt om te combineren met de nieuwe (erg dure) RTX kaarten. Als je namelijk raytracing aan zet, is het geenenkel probleem om een stevig lage FPS neer te zetten met een erg dure kaart. Zeker als je dit wil combineren met een 4K scherm.
Wat heeft dat nou weer met G-Sync te maken? Of je nu een kwaliteit Freesync of G-Sync scherm hebt zal weinig uitmaken. Het "probleem" van Freesync is mijns inziens vooral dat AMD er nooit sterke minimale eisen aan heeft gehangen en geen certificeringsproces heeft voor Freesync. Daardoor zijn er relatief veel "rommel" schermen op de markt met Freesync die nauwelijks de belofte specificaties waarmaken en veel andere problemen vertonen.

Een kwaliteit Freesync 2 scherm zal er echt niet anders uitzien dan een G-Sync scherm met hetzelfde paneel.
Dit is een reactie op de opmerking dat GSync vooral voordeel bied bij goedkope videokaarten. Dat is niet het geval, het bied vooral voordeel bij lage FPS en sinds we raytracing hebben is dat niet langer voorbehouden op goedkope videokaarten.

Jouw reactie lijkt volledig ongerelateerd aan die van mij.
Die heb ik er ondertussen uitgehaald die opmerking. Aangezien Freesync lagere resoluties ondersteund, al wordt dit niet vaak toegepast.

Maar je hebt gelijk, sinds 4k, HDR en raytracing is een variabele refreshrate ook belangrijk geworden voor de duurdere kaarten. Daarom mag je als consument erg blijk zijn dat Freesync ondersteund wordt. Niet alleen voor de goedkopere beelschermen, maar ook voor TV's die Freesync gaan ondersteunen!

Misschien dat daarom Nvidia eindelijk inziet dat Freesync belangrijk is. Want TV's gaan nooit G-Sync ondersteunen :) .
Leg eens onderbouwd uit waarom ajb?
Gsync lijkt in de praktijk beter te presteren bij side-by-side comparissons:

"Most reviewers who’ve compared the two side-by-side seem to prefer the quality of G-Sync, which does not show stutter issues at low framerates, and thus smoother in real-world situations."

bron
G-sync heeft standaard al de ultieme refresh range voor het scherm. Bijvoorbeeld voor een 1440p monitor met 144 hz paneel ondersteunt g-sync van 1 tot 144 hz. Amd freesync monitoren niet altijd. Zo heb ik een freesync monitor dat een range heeft van 40-60 hz. G-sync heeft dus het grote voordeel dat er nooit tearing zal ontstaan, behalve bij framerates daarboven begrijp ik, net als bij Freesync.

Ik ben niet voor g-sync vanwege de meerprijs maar ik vind de kwaliteit van die chipjes wel zekerheid geven voor de gebruiker dat je de beste oplossing heb voor het scherm.
Bijna juist, maar g-sync gaat nooit tot 1hz. Belangrijk is dat er altijd een veelvoud van het fps beschikbaar als het buiten je range valt. Stel dat je range 30-60hz is, wordt bij 25fps geschakeld naar 50hz. G-sync garandeert een range dat altijd ofwel je fps kan gebruiken, ofwel een veelvoud ervan.

Je hebt echter freesync monitors met een 40-60hz range, maar die hebben bij 35fps geen veelvoud beschikbaar en gaan dus gewoon naar 40hz gaan, met de klassieke tearing als gevolg.

EDIT: hier een plaatje dat het illustreert: https://www.pcper.com/fil...iew/2015-03-26/gsync1.png

Bron (prima artikel overigens): https://www.pcper.com/rev...c-How-Technologies-Differ

[Reactie gewijzigd door rable op 15 januari 2019 12:21]

Artikel is uit 2015 en niet meer up to date. Verder heb je gelijk met die veelvouden, maar dat is een probleem van de monitor en niet inherent aan Freesync.
Inderdaad, Freesync gebruikt tegenwoordig dezelfde techniek, maar enkel wanneer mogelijk. Dat het een probleem van de monitor is, vind ik toch te betwijfelen. AMD had in hun implementatie van adaptive sync evengoed kunnen eisen dat de range breed genoeg moet zijn om de naam Freesync te mogen gebruiken.
Dat doen ze middels de Freesync 2 certificering. Ik denk ook dat Nvidia zich vooral op die monitoren gaat richten. AMD heeft als aanpak genomen een zo groot mogelijk marktaandeel creeren voor Freesync; als je hierdoor de implementatie en specificaties aan de monitor fabrikant overlaat dan zullen ze vaak kiezen voor de meest goedkope oplossing.
Ik heb inderdaad ook een beetje gemengde gevoelens bij deze aanpak, ik snap dat het voor AMD belangrijk was om een groot marktaandeel hierin te maken. Helaas moet de consument indien ze een betereFreesync ervaring willen goed opletten met wat ze kopen.
Dat is voordat Freesync LFC had. Dat zit daar nu ook in. Dit is overigens ook aan de monitor fabrikant om on te stellen en niet inherent aan Freesync.
Sowiezo wil je imho niet onder de 35-40fps. Leuk dat de monitor het kan maar verder nutteloos.

DigitalTrends gebruikt een bron van 2015 }:O }:O.

[Reactie gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 15 januari 2019 13:05]

Gsync is beter dan freesync in elke manier (buiten prijs natuurlijk :) )
Niet per se. Je kan met freesync een identiek presterende monitor maken.
Gsync en AMD Free-sync zijn exact hetzelfde.
Het is niet bepaald uit vrije wil. Nvidia verdient namelijk goed geld op de Gsync implementatie in huidige monitoren, dus die zou dit niet uit zichzelf hebben gedaan. Gelukkig voor de consument is daar de HDMI2.1 standaard welke Adaptive Sync (en dus AMD FreeSync) als nieuwe feature heeft. Wil Nvidia dus HDMI2.1 compatible videokaarten uitbrengen moeten ze dit ondersteunen.

Het is jammer voor alle kopers van G-sync monitoren, want die hebben nu teveel geld (~€100) betaald voor iets wat nu gratis is. Het is mooi voor alle andere gebruikers want die krijgen nu meer flexibiliteit.
Zie g-sync en free sync als een verbeterende versie van V-Sync, Het is ontworpen om screen tearing to vermijden. Maar bij de meeste games wanneer je v-sync inschakeld merk je een enorme fps verschil. Vandaar dat er gaming monitoren zijn met de opties g-sync (nvidia) free sync (amd)
Hoezo enorm fps verschil? Ik speel op een oude monitor of op mijn LG tv's, allen op 1080p 60hz en vsync aan in de games. Zolang je videokaart de 60fps aan kan houden zie je nergens tearing meer. Ik heb alleszins geen meer gezien sinds ik twee jaar geleden een gtx1070 gekocht heb.

Nu kan ik er wel inkomen dat eens je 144hz gewend bent die 60 magertjes kan lijken, toen ik nog op 30fps speelde wist ik ook niet beter.
klopt maar v-sync pakt op de meeste games zo'n 25% van je fps. Example. Zonder v-sync 85 fps. met v-sync 60 fps. Probeer het maar uit. Ik heb het namelijk wel zelf getest. met mijn monitor van 144hz en free sync
nVidia hanteert 3 niveau's voor g-sync: g-sync compatible, g-sync, g-sync ultimate. Free-sync is de laagste vorm van g-sync mogelijkheden.
https://nl.hardware.info/...ync-ondersteunen---update
Volgens Nvidia. AMD Freesync is gewoon exact hetzelfde.
Mooi dat het nu kan inderdaad, maar mij heeft het veel te lang geduurd. Veel te lang geprobeerd om g-sync te verkopen voor onnodig veel geld. Ik zal voorlopig ook geen nvidia aanschaffen de komende tijd. GPP speelt hier ook een rol in.
Nee, hoor. Heb van 2014 tot 2017 een R9 290 gehad. Prachtding. _/-\o_
Dit hadden ze beter helemaal niet gedaan, neem aan dat niemand hier uberhaupt z'n vingers aan gaat branden.

Ja jongens , kijk eens hoe lief we zijn! Koop nu maar een Nvidia kaartje! Oh ps. (Kleine lettertjes) 'We kunnen niet garanderen dat het ook daadwerkelijk jofel werkt ;-)
Mooi ontwikkeling, meer keuze voor de consument en hopelijk gaan de prijzen nu wat naar elkaar toekruipen.
geen gekke effecten gemerkt net als in hun voorbeelde van de niet ondersteunde monitoren. Ik heb een AOC G2460PF
Ik heb dezelfde, lijkt inderdaad dik in orde. Alleen merk ik toch wat blurring, als je die gsync pendulum demo laat draaien.
Ah, goed nieuws, heb ik eindelijk profijt van mijn Freesync-monitor aan mijn GTX 1070. Ik ben benieuwd of ik er in de praktijk iets van merk, ondanks dat ik niet altijd strak de 60 FPS haal op 4K (meestal ruim 50) heb ik eigenlijk nooit bewust last gehad van screen tearing. Ik ga het vanavond eens aan proberen te zetten.
Als je er aan gewent bent merk je meteen als het uit staat en je weer zaken als tearing krijgt, het werkt echt.. Ik gebruik al jaren G-sync, het zorgt voor een veel strakker stabieler beeld..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 15 januari 2019 17:39]

1 2 3 ... 6