Valve maakt bètaversie van Steam China beschikbaar met 41 spellen

Valve heeft een bètaversie van Steam China online gezet met spellen die door de Chinese overheid zijn goedgekeurd. Het gaat om 41 spellen, zoals Dota 2 en Counter-Strike: Global Offensive. Tot nu toe gebruikten Chinese spelers de wereldwijde variant, wat eigenlijk niet mocht.

Steam China heeft een eigen webpagina en lijkt qua opmaak veel op de wereldwijde versie. De Chinese variant mist wel wat functionaliteit, zoals de Community-pagina. Ook heeft Steam China nu maar een beperkt aantal spellen en andere software, zoals Wallpaper Engine en Dyson Sphere Program. Er komen in ieder geval nog zes spellen aan. Valve heeft voor Steam China gewerkt met het Chinese bedrijf Perfect World.

IGN meldt dat gebruikers met zowel een bestaand Steam Global-account kunnen inloggen, als een nieuw account kunnen aanmaken. Wanneer spelers zo'n bestaand account gebruiken, krijgen zij al eerder aangeschafte spellen in hun bibliotheek te zien. Deze spellen moeten dan wel zijn goedgekeurd door de Chinese overheid.

Analist Daniel Ahmad zegt tegen IGN dat Chinese gebruikers nu geen door de Chinese overheid goedgekeurde spellen meer kunnen spelen in de globale versie van Steam. Spellen als Dota 2 en Counter-Strike: Global Offensive zijn voor Chinese gebruikers dus alleen via Steam China te spelen. In een faq geeft de Chinese Dota 2-site aan dat gebruikers die voor het eerst via Steam China spelen een hun identiteit moeten verifiëren. Op deze manier weet Valve onder meer of de gebruiker minderjarig is en of deze dus onder het anti-verslavingssysteem moet vallen. Minderjarige Dota 2-gebruikers kunnen het spel tussen 22.00 uur en 08.00 uur niet spelen. Dagelijks mogen ze maximaal anderhalf uur spelen, met uitzondering van vakantiedagen, dan mogen ze drie uur spelen.

De komst van Steam China is niet onverwacht; Valve kondigde het platform in 2018 aan. De globale versie van Steam is al onofficieel te gebruiken in China, maar Valve liep hierbij het risico dat China het op elk moment kon blokkeren. In het land moeten spellen namelijk voldoen aan strenge wetgeving, zo mogen er geen gokelementen in de spellen zitten, moeten ze anti-verslavingssystemen hebben en moeten ze zich houden aan de sociale waarden van China. Bepaalde elementen van Steam, zoals de Community, waren al geblokkeerd in China.

Valve zelf zegt daarnaast Steam China te hebben ontwikkeld om de servers dichtbij Chinese gebruikers te kunnen plaatsen. Op die manier moeten de downloadtijden verkort worden. Ook moet het mogelijk zijn om de games te kunnen lokaliseren. Valve zegt dat er geen exclusieve games zullen komen voor Steam China.

Steam China

Door Hayte Hugo

Redacteur

09-02-2021 • 14:10

58

Reacties (58)

Sorteer op:

Weergave:

Toch grappig dat in communistisch China het community element er meteen uit gesloopt moet worden.
Maar dat is toch wat China ook wilt?
De Democratisch gekozen leider vertolkt alleen de wil van het volk 8)7


Ontopic:
Het is een lastige kwestie wat je als bedrijf moet doen. Meegaan in de eisen van een land wat ook gewoon niet meer te negeren valt. Of je principes vast houden.
China is over een paar jaar de grootste economie van de wereld, en bedrijven kunnen hierop mee liften of de bood laten varen.

Het blijft een lastig besluit of je de Chinese bevolking enige vorm van toegang wilt geven, of alles wilt afsluiten in de hoop dat de ontevredenheid toeneemt
Maar laten we eerlijk zijn, tegen de PR machine die China heeft valt niet op te boxen (en alle maatregelen die ze eromheen nemen)

Ik kan de beweegredenn Valve dus wel begrijpen waarom ze hierin mee gaan, of ik het er mee eens ben is weer een andere discussie.
Ben benieuwd welke impact dat voor ons gaat hebben. In Counter Strike zijn Moskeeën en dergelijke al eerder uit het spel gehaald omdat dit gevoelig ligt ik bepaalde contreien, dus we kunnen nog wel wat meer verandering tegemoet zien vrees ik zo.

http://www.counter-strike.net/dust2/

Volgende week nog maar eens kijken of je nog 共匪 kunt zeggen.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 23 juli 2024 23:36]

Er zijn al heel veel spellen die (vaak na overname door Tencent) ineens flink gecensureerd zijn. Erg jammer dat de Westerse wereld hierin mee gaat. Als iedereen dat gewoon niet zou doen en Chinese spelers lekker de globale versie 'illegaal' niet spelen dan was er eigenlijk helemaal geen probleem geweest.
Helaas is China tegelijkertijd ook een idioot grote markt voor veel publishers. Ze zouden gek zijn als ze deze zouden buitensluiten. Het is makkelijker als de rest van de markt zich hierop aanpast.

Ik vind het ook erg jammer dat de westerse wereld hier zo in mee gaat en niet een beetje een ruggenwervel heeft om hier tegenin te gaan.
Ik denk niet dat je ooit in China bent geweest. Wij hebben echt een bizarre hoeveelheid vrijheid... De " kritiek over onze democratie " die jij hier boven toont zou in normale tijden niet eens kunnen in China als het over China zou gaan. ... Ik denk dat je heel anders over vrijheid gaat denken als je een keer werkelijk in china bent geweest... Ik geloof niet dat je dan ooit nog dit soort comments zou geven.
In China meer vrijheid als hier?
Stuur jij ff een mailtje naar de Oeigoeren?

Daarbij wordt er hier helemaal niemand opgesloten.

[Reactie gewijzigd door Proliges op 23 juli 2024 23:36]

Er zitten anders 27 miljoen chinezen in een strengere lockdown als in Nederland. Die mogen heel de dag niet over straat.

En als je 10x een overtreding begaat krijg je gewoon 10 keer een boete. Als je 10 keer te hard rijd ga je ook niet de bak in.
ot: 10x te hard rijden lukt je niet, na een paar keer is je rijbewijs weg en als je door gaat ga je wel degelijk de bak in.
Dat is afhankelijk van je snelheid.
Als je 50 km/u te hard rijd ben je je rijbewijs kwijt en als je zonder rijbewijs in je auto stapt is het geen snelheidsovertreding meer.

Als beginnend bestuurder heb je tegenwoordig een puntenrijbewijs, die zou je kwijt kunnen raken bij meerdere overtredingen waarbij de snelheid meer dan 40 of 30 km/u te hard is.
Ik denk dat je niet goed snapt wat er met vrijheid gebeurt als alles wordt gereguleerd door een enkele partij. Het feit dat er geen 'Community' in Steam China is verwerkt is daar een klein voorbeeldje van, maar het gaat veel verder en dieper dan dat. Totaal kromme vergelijking om er wat tijdelijke coronamaatregelen bij te halen.
In China mag jij deze opmerking niet eens maken. Veel succes daar. :)
Als je teveel toilet papier gebruikt kun je al op borden in de stad komen te 'hangen'...
Teveel toiletpapier gebruiken, te veel eten terwijl de overheid zegt niet doen (slechte oogsten), en nog wat andere dingen.

Wel grappig eigenlijk.
Die vergelijking gaat niet op,

De avondklok is een duidelijke tijdelijke maatregel met een duidelijk doel en wordt open gecommuniceerd met de bevolking. Je mag er vredig tegen protesteren, je mag in maart stemmen op een partij die het huidige beleid afkeurt, en je mag je mening op internet ventileren zonder dat je van je bed wordt gelicht door de staat.
Beetje sneu om je coronafrustraties op deze manier te uitten...
Ruggengraat tonen bedoel je denk ik
Vind ik ook goed haha
Maar hoeveel rotzooi kopen wij zelf niet uit China? Dus het is ook een beetje hypocriet natuurlijk.
Tjah... Ik probeer het zelf zo min mogelijk maar helaas heeft dit toch echt met de mentaliteit van de mensen hier te maken. Alles maar zo goedkoop mogelijk willen en liever 10 keer een kabel van 1 euro kopen (omdat hij weer kapot gaat) dan 1 keer een kabel van 10 euro kopen want "Dat is wel heel erg duur he".
Kijk maar naar de huidige lockdown waarbij gezonde mensen al bijna een jaar opgesloten worden. In China is momenteel zelfs meer vrijheid dan hier!
Min of meer hetzelfde verhaaltje, als iedereen in NL zich van begin af aan netjes aan de regels had gehouden dan was er waarschijnlijk in de tussentijd al weinig aan de hand geweest. Maar helaas zijn er veel eigenwijze mensen die denken "ikke ikke". Daarbuiten is dit natuurlijk wel een veel ingewikkeldere situatie. Hier wordt je niet direct op je nek gezeten door de AIVD als je iets in de richting van #TiananmenSquare zegt :+
In China is de lockdown wel even wat serieuzer dan hier, ik weet niet waar jij het over hebt.
Dan krijg je dat jij niks aan hun kan verkopen maar zij aan jou wel.
Dus aan het eind van de rit sta je al met 1 punt achter.
Ten zij het wettelijk wat gedaan word.
Volledig akkoord.
Ik begrijp dat het een té lucratieve markt is voor bedrijven zoals Valve om daaraan te weerstaan, maar net daarom dat westerse wetgevers hier perk en paal aan zouden moeten stellen.
Laat ik eerst zeggen dat ik geen fan ben van het Chinese regime, maar de vaak westerse uitbarstingen (hoewel het zeker niet alleen een westers trekje is afhankelijk van het onderwerp), van ''hoe kunnen bedrijven mee gaan in bepaalde censuur'' vind ik ook niet kloppen, dat jij en ik prima vinden dat er in games moord, bloed, sex en andere dingen worden getoond, betekend niet dat iedere cultuur dat okay vind.

En dat content aan bepaalde lokale cultuur voorwaarde moeten voldoen vind ik eigenlijk heel normaal, een goed voorbeeld is het Queen nummer ''I Want to Break Free'' dat o.a. hier in Nederland Nr1 werd, mede vanwege soap parodie achtige clip dat wij Nederlanders wel kunnen waarderen.

In bv Zuid-Afrika werd het gewaardeerd omdat het werd gezien als een gevecht tegen oppressie, en in de US werd het nummer in zijn geheel niet gewaardeerd daar het werd gezien als een open declaratie en goedkeuring van travestie, om dezelfde redenen werd hij zelfs met stenen bekogelt toen hij in diezelfde outfit uit de clip op het podium kwam in Rio de Janeiro.

Sommige dingen zijn gewoon cultuur, en andere dingen zijn daadwerkelijk verachtelijke censuur, imho vind ik dit meer in de eerste categorie vallen, en moeten we stoppen met steeds dat beschuldigende vingertje wijzen, en alleen bij echte censuur er ons over druk gaan maken.
Als iemand met stenen bekogelen onderdeel is van de lokale cultuur, dan pas ik daarvoor.
Ik weet niet hoe het met de mappen zit, maar voor de weapon skins is er al een tweedeling. Een westerse versie waar bijvoorbeeld wel schedels op mogen staan en een Aziatische versie zonder. Omdat deze tweedeling er in zit vraag ik mij af in hoeverre er veel aanpassingen zullen komen.

Wat de moskeeën betreft: Ik was al lang weer vergeten dat die er in zaten. Het is voor mij ook niet zo dat alleen die symboliek mij er doet aan denken dat het een midden oosterse vibe heeft. Sterker nog, alle kleine nieuwe details in de nieuwe Dust2 map zorgen er juist voor dat het meer zo'n vibe heeft.
Skins zijn waarschijnlijk makkelijker te wisselen dan map assets, dus daarom waarschijnlijk die oplossing. Ook weet ik dat ze bijvoorbeeld een tijdje alle hamer-en-sikkel iconen hebben weggehaald, dus ik verwacht nog wel wat meer censuur dingen.

https://www.reddit.com/r/..._asia_has_removed_hammer/

Het probleem is ook vooral wanneer dit soort dingen echoen. Nu is Valve een speciale versie aan het maken voor China, maar de volgende keer zullen ze er vast wel op letten dat ze niets doen wat China beledigd. En daarna zullen ze waarschijnlijk ook alle kritiek op China van hun platform verbannen. Activision-Blizzard loopt wat dat betreft op ze voor, gezien alle wijzigingen rond de Warcraft franchise en Overwatch.
Vreemd dat je je argument kracht wenst te geven door te linken naar een pagina waar geen enkele melding wordt gemaakt van het verwijderen van een moskee in het spel, maar gewoon algemene aanpassingen worden genoemd die de ervaring op de map moeten verbeteren.
Zie laatste afbeelding. De toegang is nu een 'Kasbah'. Er wordt inderdaad niet vermeld dat het eerst altijd een moskee was. Rond dak met maandje, mooi tegenwerk aan de binnenkant. Er was enkele jaren geleden ook opspraak over enkele islamitische gebedsteksten die bij de ingang stonden. Die zijn natuurlijk ook weg.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 23 juli 2024 23:36]

Als het toch niets toevoegt aan een spel, waarom dan niet er uit als mensen het graag willen.

Developers voegen dingen toe als we vragen, waarom mogen ze dan niets verwijderen als we vragen?

CS valt of staat met de layout van een level, hoe het het uitziet zal veel spelers een worst zijn lijkt me.
Moskee, warehouse, kerk, synagoge, kantoorgebouw, dozen, whatever.
Games zijn meer dan muis-cursor training simulators. Het zijn ook kunstwerken zoals muziek en films. Interactief of niet, er is meer dan alleen maar klikken.

Een bepaalde gebeurtenis in 2001 heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat er in de periode daarna, hele andere games uit kwamen: Call of Duty 4, Battlefield 2 en dergelijke zijn niet los te maken van hun historische context. Ze proberen zelfs nog enkele politieke statement te maken. CoD 4 is beroemd om het feit dat het de enige game is in de series die daadwerkelijk militair ingrijpen in het Midden-Oosten in twijfel trekt.

Het idee dus dat je kunstmatig alle politieke en maatschappelijke context zandstraalt net zolang tot je een export-proof product hebt, is dus ook ongeveer wat je hebt met Disney films. Flauwe hap zonder context of betekenis. Ik heb liever entertainment die iets durft te zeggen, ook al vindt ik de boodschap soms ongemakkelijk of ben ik het er niet mee eens.

Het bestormen van een religieus gebouw in het Midden-Oosten kan dus zeker wat betekenen, en Counter Strike is misschien niet heel overt politiek, maar het is zeker wel opgebloeid in het post-9/11 tijdperk.

Daarnaast is dit ook een chilling-effect. Hoeveel betekenis mogen Valve games in de toekomst nog hebben? Bij Activision-Blizzard zie je al heel duidelijk hoe hun laatste games, DOTA en Overwatch, steeds meer ontdaan zijn van context.
Vele dingen bloeien op in post-9/11. maar ik betwijfel dat het komt door 9/11 en meer door dat technology simpel wel beter is. CS is ouder dan 9/11 en het was al populair voor 2001.

Daarnaast, ja, geschiedenis, evenementen, en gebouwen kunnen toevoegen aan een verhaal en een ervaring. Zoals ik al zei, als het niets toevoegt, waarom dan kwetsen? Als het wel toevoegt, graag, ga de dialoog aan en leer van elkaar. Maar maak een afweging, hoe ver wil je gaan, en als je iets toevoegt zonder er goed over na te denken, en iemand laat je er dan over nadenken, ga je er van leren? Of ga je tegendraads doen en censuur roepen?
Tot nu toe gebruikten Chinese spelers de wereldwijde variant, wat eigenlijk niet mocht.
Als het echt niet mocht, dan had de Chinese overheid het wel geblokkeerd. Het was/is dus minstens een gedoogbeleid.

Wat ik uit praktijkervaring weet is dat de Steam winkel/speldistributie niet wordt geblokkeerd, maar de communityfunctionaliteit wel. Friends en andere zaken voor communicatie tussen spelers (inclusief het cadeau doen van spellen) werken daardoor bijvoorbeeld niet of niet zomaar. Het lijkt er dus op dat Steam als platform op zich niet verbannen is, maar de 'slechte invloeden' wel.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 23:36]

Ik ben zelf wel benieuwd of dit dan ook betekend dat er misschien meer Chinese games onze kant op komen? Dat zou op zich wel een logisch gevolg zijn.
Er zal in dat land ook genoeg development talent voor games zitten wat de westerse markt zou willen bedienen als dat mogelijk word met deze move.

[Reactie gewijzigd door zzzzz op 23 juli 2024 23:36]

Ik ben zelf wel benieuwd of dit dan ook betekend dat er misschien Chinese games onze kant op komen?
Die staan al op Steam. Hier is een lijst. Let op dat er ook spellen tussen staan die (nog?) geen Engelse vertaling hebben.

Een recent spel van Chinese makelij is Dyson Sphere Program. Die heeft een Engelse vertaling.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 23:36]

Een recent spel van Chinese makelij is Dyson Sphere Program. Die heeft een Engelse vertaling.
Een Engelse vertaling zou ik het niet noemen. Heb het spel een uurtje of twee gespeeld (en weer gerefund omdat het toch nog een goede jaar of 2 aan polish nodig heeft voor het echt speelbaar is) en wat me meteen opviel is dat het erg slecht vertaald is. Ik heb zelfs tegen iemand gezegd dat het wel leek of het door een Koreaan geschreven is, dus mijn gevoel zat er niet ver langs.
Wat toch wel jammer is, het idee van het spel is wel leuk (beetje het Planetary Annihilation gevoel, maar dan gemixt met een lichte vorm van factory building) maar alles is maar een beetje half-half gedaan. Maar goed dat het nog in early access is.
Het was meer om een voorbeeld te geven van een recent (in early access) uitgekomen Chinees spel met een Engelse vertaling, niet over de kwaliteit van beiden (het spel zelf of de vertaling). ;)
Ik had het spel ook gekocht omdat het hoog aangeschreven stond.

Ik start het op en het viel me meteen op dat het een chinees spel was.
Heb 't meteen gerefund toen ik merkt dat de besturing van je ruimteschip gewoon niet klopte.

Ik ben allergisch voor die Chinese 'cultuur'. :+
Er zijn best wat chinese games op steam, je ziet ze meestal alleen niet tenzij je specifiek voor zoekt (plus vaak is de naam ook in het Chinees, dat maakt het zoeken ervan niet makkelijker)

Betreffende de artikel, of je hier als een Chinese speler nou blij van moet worden weet ik niet, ik snap wel dat de globale steam slechts gedoogd werd door de Chinese overheid, maar nu met de "meer officiële" release is het aanbod in games voor hun zo te zien enorm gedaald.
Ik was toevallig de game "Bloody Spell" op Steam tegen gekomen, omdat ik veel Dark Souls achtige games speel zoals: Dark Souls en Nioh.
Ook al is het spel nog niet helemaal af, heb ik me best goed vermaakt ermee. Was destijds in de sale voor 10 euro geloof ik.
Het is natuurlijk geen AAA game zoals Nioh en Dark Souls zijn, maar het voelde allemaal wel vloeiend aan de controls en er zaten wat leuke elementen in. Zo kun je bijvoorbeeld tijdens sommige bossfights ineens de Boss overnemen. Dan speel je ineens als het boss karkater. Was een best leuk en vernieuwend element in dit soort games.
De Engelse vertaling in de game is trouwens wel een gevalletje Google Translate... maar wie weet nemen ze ooit een goede vertaler in dienst.
Het spel zelf wordt gemaakt door een studio van 5 mensen geloof ik en het is best indrukwekkend wat ze tot nu toe gemaakt hebben. Zitten ook leuke puzzel elementen in deze game.
Valve zegt dat er geen exclusieve games zullen komen voor Steam China.
Als in, nooit? Waarom doen ze deze uitspraak? Beetje raar.
geen Winnie de Pooh spelen iig
Betekent dat ook dat Chinese spelers dan uit games verdwijnen die tot nu toe alleen op Steam waren? Want dat zou een gigantische plus zijn.

Ik heb werkelijk nog nooit een goede ervaring gehad met Chinese players. Paar jaar terug was dat voornamelijk in PUBG een dik probleem. Als je een Chinees in de pre-round lobby zag kon je er eigenlijk al vanuit gaan dat je tegen cheaters speelde.. In andere games zoals Squad staan serverlijsten ook al vol met Chinese servers, en af en toe komen ze ook gewoon op EU servers spelen, en je hebt er niks aan, in een game die om communicatie draait en waar Chinesen weigeren mee te werken.
Ik denk dat Chinese spelers net zo snel van EU etc. servers zullen verdwijnen als de Russische spelers in Dota2 EU servers... als in nooit. Ik denk dat het gewoon 1 van de ontwikkelingen is in online gaming waar we zo langzaam aan gewend moeten raken. Tevens is er in games steeds minder dedicated server support, waardoor eigen gaming community oprichten ook geen optie meer is.
Tevens moet je jezelf niet vergissen in wat voor omzet online cheaten met zich mee brengt. Vooral als het gaat in rank boosts in bijvoorbeeld R6 Siege. Rank boosting is een beetje het nieuwe gold farmen. Iets dat ze in China nogal graag doen om een boterham te verdienen. MMO's zijn niet meer zo populair als in de begintijd van WoW, waar met gold farming miljoenen werden binnegeharkt, dus tegenwoordig is het Rank Boosting of het verkoop van online cheats.
Vindt altijd jammer dat mensen wanneer er over china gaat, altijd politiek wordt bij betrokken. En de meerderheid van de Nederlanders en Belgen die ik hier ontmoet, hebben allemaal een compleet ander mening dan de meerderheid hier op Tweakers.net. Waar ik zit, is er al geen nieuwe lokale verspreiding (straal van 250 km) sinds APRIL! niks lockdown, niks avondklok... Ik ben niet altijd mee eens wat er hier gebeurd! maar het WERKT WEL!

Maar EINDELIJK is er een Steam - Mainland China versie uitgebracht! Werd altijd schijt ziek van de *cant connect* problemen hier (tenzij dat ik VPN aanzet).
Zullen de ‘terroristen’ in de Chinese versie bestaan uit Hong-kongers, Oeigoeren, Taiwanezen en Tibetanen?
Hooguit bepaalde Disney figuren die op een beer lijken ;)
Ja lol, net zoals bij ons arabische mensen.
Overtolerantie. Het westen laat over zich heen lopen vanwege WW2, kolonisatie, enzovoort, maar men vergeet met het gemak dat 'de witte' mens zelf een minderheid is, lol. Ach ja. Internet, social media, enz hebben een groot bereik voor de roeptoeters. En niet vergeten bots.

maar goed.. Dik off-topic. :9

[Reactie gewijzigd door MariusSim op 23 juli 2024 23:36]

Probleem is volgens mij dat de veranderingen steeds sneller gaan en dat deze zich steeds sneller opvolgen, er zijn steeds meer mensen mensen die het simpelweg niet meer bij kunnen benen en het gevoel hebben dat ze achtergelaten worden.

Dat idd met een steeds kleiner wordende wereld waar je continu al het nieuws voor je voeten krijgt, en mensen moeite krijgen om het te relativeren het is gewoon teveel allemaal om te verwerken. Waar denk je dat al die maffe complottheorieën vandaan komen? Van mensen die het gewoon niet meer kunnen bijbenen en een relatief makkelijk begrijpbare "badguy" zoekt. Puur omdat de hele wereld veel te complex is geworden.

Denk je dat 50 jaar geleden China een stuk beter was? Mensen mochten geen bezit hebben, ik meen dat de gewone Chinees pas rond de jaren 70 een auto mocht hebben.

Het is allemaal een stuk beter geworden sindsdien maar ze zijn er nog lang niet.

En datzelfde geldt voor ons....
Netjes gezegd, hoor. Je hebt een aantal goede punten, maar goed. Ik ben natuurlijk weer 'gemind' omdat ik de badguy ben, hé. :D

[Reactie gewijzigd door MariusSim op 23 juli 2024 23:36]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.