Valve brengt alpha-versie van Steam met restricties voor Chinese markt uit

Het lijkt erop dat Valve een Chinese variant van Steam heeft uitgebracht als alpha-versie. Steam China heeft enkele aanpassingen ten opzichte van de wereldwijde Steam-versie, zoals een beperking waardoor ogenschijnlijk niet op elk moment van de dag gespeeld kan worden.

De website Win.gg heeft de versie kunnen testen en schrijft dat er een drietal opvallende wijzigingen zijn aangebracht. Allereerst komt er gedurende vijf seconden een verplichte boodschap van de Chinese staat in beeld als een game wordt opgestart. Daarin worden gebruikers onder meer opgeroepen niet te veel te spelen en piraterij bij gaming af te wijzen.

Ten tweede worden accountnamen en -afbeeldingen automatisch vervangen door Steam ID-nummers en standaardafbeeldingen. Tot slot lijkt het erop dat Steam China op bepaalde momenten van de dag games blokkeert, wat onder meer het geval was toen Win.gg Counter-Strike: Global Offensive probeerde op te starten. Op dat moment was het 16:00 uur; in de Chinese tijdzone was het toen 5.00 uur. Of de Steam China-client automatisch uitgaat van een Chinese tijdzone is niet duidelijk.

Valve kondigde twee jaar geleden al aan dat er een Chinese variant van Steam zou komen. Daarvoor werkt het bedrijf samen met het in Shanghai gevestigde Perfect World. Op die manier kan Steam China goedkeuring krijgen van de Chinese overheid. Wanneer Steam China officieel uitkomt, is nog niet bekend. Het kan dat de genoemde wijzigingen eerst door China goedgekeurd moeten worden.

Screenshot afkomstig van Win.gg

Door Joris Jansen

Redacteur

25-05-2020 • 19:35

57 Linkedin

Reacties (57)

57
53
24
5
1
16
Wijzig sortering
Zorgwekkend dat westerse bedrijven hierin meegaan... Medeplichtig aan censuur en onderdrukking.
Waar is hier melding van censuur? Is het helemaal niet uitbrengen van Steam voor China dan beter? Zo is er minder incentive op piracy en kan een buitenlands bedrijf de chinese markt betreden.
Het beperken van de uren waarop bepaalde games gespeeld kunnen worden is verplicht met gezondheid als doel. Je kan er mee oneens zijn, maar ik ken er meerdere die hier vroeger baat bij gehad zouden hebben.
Als je het over censuur hebt, dan zal dat eerder met betrekking tot beschikbaarheid van games zijn of van ingame content. Daar is echter niets over gezegd in die geval. Er wordt ook niet vermeld of er communicatie wordt gemonitord.
Als je zo tegen China bent, begin dan eens met alles te weren dat uit China komt.
Het probleem van Westerse bedrijven is niet wat ze doen in China. Het probleem is dat ze hiermee een grote inkomstenbron hebben die afhankelijk is van China.

Als in de toekomst China iets gedaan wil krijgen op het Westerse gedeelte van Steam, dreigen ze gewoon met Steam te verbieden in China. Wat kiest Steam dan? Inkomstenbron of een paar boze gebruikers?

Denk je dat dit nooit gaat gebeuren? Nou, helaas gebeurd het al.
Sorry hoor maar wat is dit nu voor een onzin. China is een enorm land met veel economische mogelijkheden, daar doe je gewoon zaken mee. Net zoals Rusland of Saudi-Arabië.
Ook als ze dreigen je te verbieden tenzij je content x verwijderd van ALLE servers?

Stel er komt een game uit die het communisme in China (of Communisme aan sich) in een negatief daglicht stelt, dan hoeft China alleen maar te dreigen met een verbod TENZIJ ze game x uit ALLE lijsten wissen, icl de westerse lijsten. Dan is het voor die game klaar. Niemand die het meer kan kopen.

En zo krijg je dus communistisch censuur in je eigen westerse huiskamer.
Dit gebeurt nu ook al in andere landen. Speciale versies van games (bv zonder bloed of hakenkruisen) of games die per land zijn verboden.

Zelf heb ik liever dat westerse bedrijven ook in China zaken doen en hierdoor een deel van de economie weghalen bij de Chinese bedrijven die langzaamaan meer terrein winnen.
Dus als een uitgever besluit dat de centen vanuit China belangrijker zijn dan een game zonder restricties, wat niet eens een uitgangspunt van een uitgever of welk bedrijf dan ook is, dan is het 'communistisch censuur' in je eigen westerse huiskamer?

Want je kan anno 2020 niet van uitgever overstappen als producent van games? Of zelf publiceren?
Misschien moet je mijn post eens goed doorlezen. Ik heb het niet over uitgevers, ik heb het over Steam. Wat denk je dat Valve gaat doen als China zegt ''Game X is schadelijk en beledigend naar China, Valve Remove game X op zowel Chinese als de westerse lijst of jullie worden verboden in China'' Wat denk je dat Valve gaat doen?

En wat kan de maker van Game x dan doen? Valve heeft de game verwijderd en Epic is al in Chineese handen. Deze gamemaker kan dus niks. Ja hij kan hopen dat het heeeel misschien in retail word uitgebracht, maar retail verkoopt niet meer op PC, en als indie dev kan je een retail release al helemaal vergeten.

Hij kan zijn game dan alleen nog maar uitbrengen op GOG. Maar dat zal waarschijnlijk te weinig geld opleveren voor een eventuele volgende game. Het resultaat? De maker van game x kan of geen nieuwe game meer maken, of hij zal een game maken die niet kritisch is naar het Chinese communisme.
Misschien moet je mijn post eens goed doorlezen. Ik heb het niet over uitgevers, ik heb het over Steam.
Valve is ook gewoon een uitgever, zeker in de context van Steam als distributieplatform.
Deze gamemaker kan dus niks.
Nee, zonder een grote uitgevers zoals Valve of Epic (je had het toch enkel over Valve?) kan je helemaal niets in de markt en al helemaa niet als indie dev.
Maar dat zal waarschijnlijk te weinig geld opleveren voor een eventuele volgende game.
GOG is kennelijk al 12 jaar een hospice voor games middels palliatieve distributie? De pil van Drion maar dan voor games?

Maar goed, als je uitgever inderdaad besluit je de deur te wijzen want China EN je kan geen andere uitgever vinden EN je kan niet zelf publiceren EN je kan daardoor geen winst maken EN je kan daardoor geen nieuwe games maken... Dan staat Mao Zedong kennelijk persoonlijk in je westerse huiskamer communistische censuur toe te passen.
Dus alle games die op Steam staan worden volgens jouw uitgegeven door Valve? Of snap je serieus niet dat Valve de macht heeft om te bepalen wat ze in hun eigen store willen?

Als je het verschil niet snapt tussen uitgever, store owner/distributieplatform en game maker dan houd het gauw op......
Natuurlijk heeft Valve de macht om zelf te bepalen wat ze in hun store willen.

En zoals je net zelf al aangaf; Valve is niet enkel een uitgever maar een distributeur. Dan ga je als developer toch gewoon naar een andere uitgever die voor jou naar een andere distributeur gaat? Als je het zo belangrijk vindt dat de Chinezen jouw game kunnen spelen...?

Wel fijn dat je ondertussen trouwens doorhebt dat het weren van games de verantwoordelijkheid is van de distributeur zelf; niet een wereldwijde samenzwering tegen game devs.
En welke grote distributeurs met een grote store die ook relevant is zijn er volgens jouw dan nog meer? En welke van die distributeurs zijn er volgens jouw niet actief in China/zullen geen fuck geven als China iets wil?

Het is niet alleen Steam, het is Origin, het is Epic, het is god-knows-what. Alle grote stores hebben connecties in China op GoG na. Verder is Steam domweg de grootste distributeur, alles wat niet op Steam komt zal in totaal minder verkopen, dat is gewoon een dom feit. Alleen de zak met gratis geld van Epic kan daar iets tegen doen.
Well yes, but actually no.

De markt doet het prima. Ja, de grotere spelers zullen je weigeren als je een anti-Chinese game wilt maken want ze hechten inderdaad meer aan hun aandeel in de Chinese markt dan aan jouw game maar je hebt prima het recht om Markus Persson na te doen en je eigen game te publiceren en te distribueren naar de eerste plek.

Daar heb je geen 小铝帽子 voor nodig.
Alle wereldkaarten in China moeten voorzien zijn van de 9 dash line, Taiwan als provincie, de eilanden als chinese teritorium en het india border dispute moet beslecht zijn in het chinese voordeel.

Als je een wereldbol wilt maken (zelfs als het een historisch correcte kaart uit 1800) en wil het outsourcen in china dan moet de kaart voldoen aan de regels van de chinese overheid.
https://youtu.be/DWEgLm5Yd5U

NBA dat basketbal wedstrijden in China livestreamt doet dit ook en kreeg daar kritiek over.
https://awfulannouncing.c...ap-taiwan-no-comment.html

Dus als je een game uitbrengt met een wereldkaart dat hier geen rekening meehoud, wordt je game geblokeerd in de chinese steam versie todat het aangepast is.

[Reactie gewijzigd door Koakie D op 26 mei 2020 13:02]

Om hier even op in te haken trouwens: China is niet echt communistisch. Zij zijn net zo communistisch als dat Noord-Korea democratisch is.
Nee, dat hoeft dus helemaal niet. Het is een keuze om mensenrechten het raam uit te gooien als daar geld mee gemoeid is.

Ik denk dat, gezien de agenda van Xi Jinping, de recente ontwikkelingen in Hong Kong, en de status van mensenrechten in de PRC zelf het bijzonder verstandig zou zijn als het westen de economische banden met China gaat verminderen.

Tevens ben ik, als iemand die geloofd in het internet en de vrijheid van informatie, van mening dat we alles op alles moeten zetten om de Chinese bevolking zo goed mogelijk toegang te bieden tot alle informatie die op het internet beschikbaar is, om daarmee een deel van de macht van overheidspropaganda tegen te gaan.
Snap eigenlijk niet dat jij een -1 krijgt.
Ik heb sterk mijn twijfels dat gezondheid hier het doel is. Als het echt op tijdzone gaat slaat het al nergens op, ze hebben in China besloten dat er 1 tijdzone is, die geografisch aan Bejin gekoppeld is maar China beslaat er 5.

En als gezondheid zo belangrijk is waarom word er dan zoveel gerookt wat wel legaal is?
Zorgwekkend, maar alles voor het geld, want blijkbaar is er in China veel geld te halen.
Ze hebben groot gelijk. Anders doet een ander het wel. Als je verandering wilt dan moet je bij de politiek klagen, niet de bedrijven.
Ze hebben groot gelijk. Anders doet een ander het wel. Als je verandering wilt dan moet je bij de politiek klagen, niet de bedrijven.
Natuurlijk, laten we ook meteen spullen maken en westers bedrijven daar openen voor de heropvoeding werkkampen, of laten we medische spullen maken en westers bedrijven daar openen voor voor het oogsten van orgaan in China van mensen die in de gevangenissen zitten en heropvoeden werkkampen.

Als je verandering wilt dan moet je bij de politiek klagen, niet de bedrijven.
Prima, stoppen met klagen en ophouden met stemmen op globalisatiepartijen. Maar blijkbaar wil het volk juist wel globalisatie, the end.
Het volk interesseert het helemaal niks. Het volk wil goedkoop. China, Bangladesh, Laos, maakt geen reet uit, laagste prijs geldt.
Nee, maar grote bedrijven spelen wel een grote politieke rol in de wereld. Ooit van lobbying gehoord?

Als bedrijf kan je juist nee zeggen, want dat zegt iets. Maar de greed van de mens is groter dan common sense. Dan maar geen zaken met China, winst zal je nog steeds wel maken.

Maar ja, omdat Steam China een aparte applicatie is zal dit voor de westerse mensen niks veranderen. Dat is dan wel weer slim door Valve gedaan.

Kan je je voorstellen als Steam opeens een limiet instelde globaal, ipv alleen China? Dat zou echt voor opstanden zorgen.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 26 mei 2020 00:47]

dus dan krijg je dat jij hun markt niet kan bedienen maar zij wel de jouwe, wat nu al gebeurt onderander bij google.
Een andere versie van Steam uitbrengen is niet persé censuur of onderdrukking. De melding die je bijvoorbeeld voor een game te zien krijgt is niet heel veel anders dan een melding voor een film die je koopt en thuis kijkt.
Tenzij je vindt dat je China vanwege wat voor reden dan ook op geen enkele manier moet steunen, wat natuurlijk ook kan. Maar dan moet je wel even consequent zijn en ook al je apparatuur en de helft van je overige bezit de deur uit doen, en ongeveer 90% van de bedrijven die dingen in Europa verkopen ook boycotten... Medeplichtig aan censuur en onderdrukking.
Anoniem: 310408
@RainOfAshes25 mei 2020 20:26
Zorgwekkend dat westerse bedrijven hierin meegaan... Medeplichtig aan censuur en onderdrukking.
Dus jij vind dat geen enkel bedrijf meer zaken mag doen met China? Ze moeten zich tenslotte allemaal aan de regels houden. En jij koopt ook niets meer uit China? Want anders heb je natuurlijk een flinke klomp boter op je hoofd.

Ik ben absoluut geen vriend van de dictatoriale machtshebbers in China maar zie werkelijke niet in waarom het uitbrengen van Steam een apart probleem is. Steam past zijn shop in elk land aan omdat in elk land er andere regels zijn. Duitsland is al genoemt, maar ook Zweden heeft bijvoorbeeld regels over geweld in games die het noodzakelijk maken dat Steam zich aanpast. Ook allemaal onaanvaardbaar voor je?
Medeplichtig aan censuur en onderdrukking.
Dat ben jij toch ook? Of werk jij soms niet voor bedrijven die eigenaars hebben uit China en/of onderdelen producten gebruiken uit China?

Laten we bv. Ghost Recon: Wildlands nemen, van Ubisoft, een van de grootste investeerders is een mutual fund, welke ook weer investeert in China... Die OnePlus die je gebruikt(e), ook van een Chinees bedrijf...

Als je in andere landen bent, heb je je te houden aan die regeltjes. Dat geld voor een Nederlander in China, maar ook een Chinees in Nederland. Als je het daar niet eens mee bent, dan moet je niet selectief te werk gaan: ik betaal Chinese bedrijven wel (in)direct, maar o-w-e als een bedrijf zaken gaat doen in China en zich moet houden aan de Chinese regels...
Aan de andere kant hebben ze zich aan de regels te houden. Doen ze in Duitsland al jaren met Nazi beelden in spellen.
De staat gaat hun regels niet aanpassen omdat je hen games wil verkopen, dus moet je je aanpassen om alsnog aan hen iets te verkopen.
De Chinezen hebben al een hele tijd geen (legaal) toegang tot veel van onze games, omdat ze geen Steam hadden.
Hier kan de Chinese burger dus niks aan doen. Dat Valve hier nog moeite voor doet om hen nog iets te bieden kan hen best gelukkig maken.
Ik denk dat we allemaal het verschil wel zien tussen hakenkruizen en het stelselmatig weghalen van religieuze referenties.

In het eerste geval gaat het om een heel specifiek element welk redelijk gevoelig ligt en welke wel gewoon in films of andere culturele werken mag worden gebruikt, mits het maar niet verheerlijkt wordt. Zelfs games tegenwoordig, nu die niet langer worden geclassificeerd als speelgoed. In het tweede geval is het een symptoom van de systematische volkenmoord (genocide ?) welke China uitvoert in zijn westelijke provincies tegenover de Islamitische bevolking.

Daarnaast is het ook belangrijk om het verschil te zien tussen het meewerken aan de culture gevoeligheid van een democratisch land, of het samenwerken met een autocratische staat waar vrije pers niet bestaat, waar individuen geen rechten hebben, en waar degelijke rechtspraak voor de meeste niet toegankelijk is.

Edit. Een -1 waar ik trots op kan zijn:
https://www.theguardian.com/world/china+islam

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 25 mei 2020 21:13]

Het verbieden van verheerlijking van nazi symboliek is (ook) een vorm van stelselmatige onderdrukking. Dat vinden "wij" blijkbaar prima.

Het onderdrukken van (extremistische en geweldadige) moslims in (onder andere) China, die zich af willen splitsen van de cultuur en het land waar zij wonen, is schijnbaar "not done".

Gelukkig is er altijd maar één perspectief, en maar één correcte oplossing.
Having tegridy only gets in the way of sucking on that big Chinese titty.
Hoewel het een -1 is, een goede verwijzing naar Southpark aflevering:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Band_in_China
Zo te zien is men niet zo van de South Park hier op Tweakers :P

[Reactie gewijzigd door Tim2010 op 26 mei 2020 00:55]

Juist in deze tijd zou je denken dat bedrijven slimmer zijn. Maarja, dat zeggen we komend uit een land die het verkeer voor dit bericht waarschijnlijk over devices van Huawei laat leiden. Geld voor vrijheid I guess
Ja klopt net als elk (buitenlands) bedrijf zich in NL gelukkig aan de regels in NL moet houden.

Elk land heeft in mindere of ergere mate issues waar je vanuit andere landen/normen/waarden wat over kan zeggen. Waar ligt de grens dan precies?
Zorgwekkend dat westerse bedrijven hierin meegaan... Medeplichtig aan censuur en onderdrukking.
Waarom? Hebben wij de wijsheid in pacht? Fabrikanten uit de VS of China moeten zich ook aan onze richtlijnen houden wat wel en niet mag. Anders mag het hier de markt niet op. En censuur kennen we hier ook. Een game met nazi symbolen mag niet in Duitsland. Veel TV zenders bliepen woorden als fuck weg. We doen het zelf ook.
En natuurlijk alles wat als racistisch, seksistisch of als fake news wordt bestempeld wordt ook direct de kop ingedrukt. Dat heeft zo zijn voordelen en nadelen... Aan de ene kant wordt je wereldbeeld wel heel eenzijdig, want tja... Racisme en seksisme bestaan toch niet meer in Nederland (behalve onder een heel dun laagje fineer, genaamd 'fatsoen'), maar aan de andere kant kunnen de meeste mensen ook niet omgaan met zaken die hun voorgekauwd worden (there is no fixing stupid!).

We hadden vroeger ook een organisatie die bepaalde wat 'waar' was en wat niet, daar hadden ze ook een enforcement arm voor, de kerk en de Heilige Inquisitie... Als je nu iets publiceert wat tegen de gevestigde wijsheid ingaat, wordt je de mond gesnoerd door een Google, een Twitter of een Facebook. Natuurlijk zijn zaken als misinformatie over bv. inentingen en/of de huidige crisis erg gevaarlijk (gezien de eerdere opmerking: There is no fixing stupid). Maar aan de andere kant wordt informatie die niet 100% voldoet aan de eisen van dienst xyz grondig de grond ingeboord (als in onvindbaar, meldingen van onwaarheden, etc.).

Onze normen en waarden veranderen, die van onze voorouders worden nu gezien als barbaars en crimineel, maar de normen en waarden van onze buren die niet gelijk zijn aan die van ons zijn ook barbaars en crimineel. Ik ben benieuwd wat men over 200 jaar van onze normen en waarden vind, zeker ten opzichte van anderen landen/culturen...
Nederland censureert niet wil je zeggen? of denk je misschien dat je het gewoon niet zien kan, omdat ze het juist doen?

Maar wat heeft een game platform nu in godsnaam met censuur en onderdrukking te maken, hoe komen jullie hier toch allemaal bij?
Wat een onzin toch weer. China is een grote afzetmarkt en je bent gek als bedrijf om dat te laten liggen, en daarbij moet je je gewoon aan de wet en regelgeving houden die in het betreffende land geldt (net zoals bv lange tijd bloed en hakenkruizen in duitsland dat dat niet mocht). En in dit geval probeert de chinese regering nog werkelijk wat te doen tegen gameverslaving, dat kun je hier in het westen niet zeggen..
Probleem is dat chinese wetten hier gaan gelden, zoals eerder gebeurd is met censuur in games. (bijvoorbeeld vinden dat Hong Kong vrij moet zijn)

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 25 mei 2020 23:54]

Chinese wetten gaan hier helemaal niet gelden, er is helemaal geen censuur in games in het westen die opgelegd zijn door china..
En die censuur van hong kong vrij moet zijn geldt alleen in china, en om eerlijk te zeggen, een spel is daar ook helemaal niet het platform voor, als speler zit ik ook niet te wachten op allerlei van dat soort protesten.
Het hoeveelheid electronica wat uit China komt is bijna schrikbarend. Waarom zou Valve geen zaken mogen doen?
Je beschuldigd toch om niet elke Apple gebruiker ervan dat ze mee doen aan censuur omdat hun apparaat in China is gemaakt.
Ja, dit is censuur, maar wel van een vorm waar ik iig eigenlijk veel minder problemen mee heb, men wil gewoon hun jeugd en/of inwoners niet aan geweld blootstellen.

Er gebeuren vele kwalijke dingen qua censuur in China, dit valt onder de categorie als je mag bv een katholieke kerk niet in met blote schouders, of wiet of alcohol mag niet verkocht worden, of bepaalde films hebben een andere jeugd rating in bepaalde landen.

Dit zijn lokale morele overwegingen, hoe raar dat er ook hier gevonden wordt, is heet daar gewoon logisch.
Er zit nogal een groot verschil tussen ‘een andere manier van leven’ en het structureel uitmoorden van hele bevolkingsgroepen, annexeren van eilanden van andere landen of het fysiek mishandelen van protesterende Hong Kongers om maar een paar zaken te noemen.

Het is een gigantische markt, waardoor het logisch is dat bedrijven daar zaken doen. Valve is in deze niet anders dan de Nederlandse bedrijven met grote afhankelijkheden van China. En ze zijn de grootste productie fabriek van de wereld waardoor vrijwel geen enkel maak-bedrijf zonder ze kan. Maar ik hoop het in mijn tijd nog mee te maken dat we als Europa uit die wurggreep gehaald worden en flinke sancties op kunnen werpen zodat dit land ieder mens met dezelfde waarde behandelt die ze verdient.

Maar ga alsjeblieft niet de moreel verwerpelijke gedragingen van China goed proberen te praten onder het mom van ‘een andere manier van leven’.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 25 mei 2020 20:18]

Omdat ons land mensen respecteert voor hoe en wie ze zijn en luistert naar de belangen van mensen dmv een democratie.

In China forceren ze mensen om zich sociaal te gedragen, maar leren ze mensen niet hoe waardevol daadwerkeijk respect is.
Het westerse morele expansionisme heeft geen rationeel 'waarom' nodig.
Jeetje, wat ben ik blij dat ik daar niet woon of ben geboren,
Dat is toch ook geen leven dat de regering jou leven bepaald wat jij mag zien of horen.
Ik woon zelf in China en dit is toch echt wel balen..... Hopen dat je met een VPN er wel omheen komt aangezien je anders ook kans hebt dat ze spellen gaan blocken omdat ze aanstootgevend etc zijn.

Als je kijkt hoeveel spellen er legaal te vinden zijn van de consoles dan kun je afvragen hoe uitgekleed steam china wel niet gaat worden.

These new changes include limiting the number of games that can be approved each year to around 5,000 games

https://en.wikipedia.org/...vals_freeze_(2018-onward)
Jammer dit. Handel met landen die de mensenrechten met de voeten treden is gewoon niet goed te praten.
Midden Oosten, Turkije, Egypte, China etc.
Genoeg excuses te bedenken. Maar het blijven excuses.
Als buitenlander in China hoop ik dat de standaardversie wel nog gewoon blijft werken. Nu kan je met diensten zoals UU accelerator (een legale VPN dienst voor gaming) gewoon van Steam gebruik maken in China. Men maakt nu ook al een onderscheid tussen de Chinese en international versies van games, maar beiden werken wel gewoon. Ik hoop dat dat alvast behouden blijft. Als je CS:GO opstart in China bv., krijg je een popup waar je kan kiezen om de internationale of Chinese versie op te starten. En de internationale versie kan je via UU gewoon op buitenlandse servers spelen met goede ping.

Buitenlandse games zijn een beetje een grijs gebied in China, hoewel technisch gezien verboden wordt het toch getolereerd. Een goed voorbeeld is WoW. Hoewel de internationale versie van WoW niet toegelaten is in China, kan je via UU toch gewoon WoW spelen op EU of US servers. En UU is een volstrekt legale dienst. Een nog frappanter voorbeeld is Dead by Daylight en andere horror games. Volstrekt illegaal om zoveel gore te tonen in een game in China, maar via UU gewoon legaal speelbaar dus.

Mijn vermoeden is dat ze dit toelaten omdat er voor veel games geen binnenlandse servers zijn, en men miljoenen gamers tegen zich zou keren moesten ze dit blokkeren. Maar eens diensten zoals WeGame en nu ook Steam China voldoende ontwikkeld zijn vrees ik dat er een moment gaat komen dat men wel alle buitenlandse servers gaat verbieden.
Medeplichtigheid aan censuur is net zo verwerpelijk als zelf de censuur toepassen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee