Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple verwijdert 39.000 games uit Chinese appstore vanwege regels overheid

Apple heeft 39.000 games uit zijn Chinese App Store verwijderd omdat deze geen licentie hebben om in China verspreid te worden. 31 december was de deadline die Apple had gesteld waarvoor gamemakers een licentie van de overheid moesten aanleveren.

De deadline was aanvankelijk eind juni van dit jaar, maar werd verschoven. Reuters citeert onderzoeksbureau Qimai, dat stelt dat slechts 74 van de top-1500 betaalde games nog op de appwinkel staan. Onder de titels die verwijderd zijn, vallen Assassin's Creed Identity van Ubisoft en NBA 2K20 van 2K Games.

Reuters schrijft dat op Chinese Android-app-platformen al langer streng wordt gehandhaafd als het gaat om licentieregelgeving. Waarom Apple dit moment kiest om in actie te komen, is onduidelijk, maar Reuters heeft Apple om een reactie gevraagd.

In China gelden sinds 2019 extra strenge regels rondom gaming. Jongere gamers mogen niet meer dan anderhalf uur per werkdag gamen en drie uur op een weekenddag. Ook geldt er een 'gaming-avondklok' die van 22 tot 8 uur geldig is. Verder zijn er ook beperkingen op hoeveel jongeren mogen spenderen aan games en ingame-aankopen. De gamebedrijven moeten daarop toezien, anders kunnen ze hun licentie verliezen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

31-12-2020 • 12:55

175 Linkedin

Submitter: DMSTH

Reacties (175)

Wijzig sortering
Dat aanvragen van die vergunning was een avontuur die ik niet snel vergeten zal. Binnen 72 uur kregen vier keer de vergunning en vier keer werd die weer ingetrokken. Natuurlijk geen enkele reden, geen verwijzing naar een regel waar we ons niet aan zouden houden etc. Drie weken later kregen we een brief van een advocaat (met een overheids email adres) die alles gegarandeerd kon regelen. Slechts 220 uur werk a $160 per uur.

Dat allemaal naast de andere belachelijke regels, hoe kort rokken mogen zijn, de lijst met 5000 (!) woorden die je niet gebruiken mag etc etc.

Laat maar gaan dus.

[Reactie gewijzigd door falconhunter op 31 december 2020 13:11]

Een schijntje? 220 * $160 = $35200. Daarmee is 1/3 van jouw €100000 omzet weg. En natuurlijk is het een nog grotere hap uit je winst.
En 30% naar Apple blijft er nog 30% over :-)

Oh wacht ze hebben het een beetje netter gemaakt. tot 1 miljoen is het nu 15% als ik het goed heb
Nu Google nog
wat hebben ze netter gemaakt? voor de ontwikkelaars waar de winst al niet noemend waardig was vergeleken met wat bijvoorbeeld epic verdiend?
weet niet wat je nu roept maar epic verdient helemaal niks voor de eerst 1 mil gezien die royalty free is.

Als jij meer dan een miljoen omzet doet hoef je pas voor de unreal engine te betalen,
En een groot risico, want je moet het eerst nog maar winnen en daarna hopen dat alles volgens afspraak gaat.
Vergeet niet dat er meer iPhone gebruikers zijn in China dan Europa en Noord Amerika bij elkaar, dat is dus geen kleine markt!
1. Bron? De iPhone is aanzienlijk minder populair in China dan in Noord Amerika.
2. En hoeveel van de omzet voor apps wordt geboekt in China, zowat het globale epicentrum van inbreuken op intellectueel eigendom?
Het aandeel iOS smartphones in de Chinese markt (% van actieve devices in gebruik) ligt vermoedelijk rond de 20% (bron 1, bron 2). Wat kwartaalverkopen betreft vertegenwoordig Apple minder dan 10% van de sales tegenwoordig (Counterpoint research), wat een daling is t.o.v. vorige jaren.
Procentueel is dit inderdaad een stuk lager dan Apples marktaandeel in de USA, maar in absolute aantallen is dit gewoon een zeer grote markt.

Wat smartphone gaming bvb. betreft is China de grootste markt voor de App Store, in 2019 was dit goed voor 33.2% van de totale omzet volgens Sensor Tower.. De USA stond toen tweede, goed voor 23.7%.

Dit zijn marktonderzoeken en dus eerder indicatief, maar laten we er het maar op houden dat het land voor de App Store zeker een moneymaker is.
en nu gaat dat allemaal veranderen en gaat apple haar marktaandeel weg geven aan chinese tegenstanders die wel dingen beter regelen omdat ze chinese zijn.
Misschien een schijntje als je er €100.000 mee omzet idd, maar wel onnodig veel heisa als je een indie developer bent. De schoonheid van het internet is juist dat het vrij en open is. Dit soort regels zorgen ervoor dat mensen niet meer zo snel iets nieuws beginnen en dat het internet weer van bedrijven worden waarvoor dit soort bedragen idd schijntjes zijn.
De schoonheid van het internet is juist dat het vrij en open is.
Het internet is net zo vrij en open als het land waarin je zaken doet. Zo zal je je ook aan de regels van andere landen moeten houden als je daar je 'spul' verkoopt, of dat nu bitjes zijn of fysieke goederen maakt niet uit. Hoe verder zo een land weg is, hoe anders de cultuur is (tenzij je zo een westers kolonisatie land neemt zoals NA, ZA of Australië). En hoe je je meer aan andere regeltjes zal moeten houden.

Maar laten we wel wezen, heel veel mensen die niet in China apps willen aanbieden via de iOS appstore moeten ook door hoepels heen springen. Kijk bv. eens naar wat voor gelazer oa. Linus en Luke hadden met hun Floatplane app (media speler) op iOS. Inconsistentie, geen specifieke reden opgeven voor afkeuren, ene keer wel, andere keer niet, etc. En dat is mensen in Canada die voor de westerse markt uitgeven via de iOS appstore.
Dan betalen ze toch even $35k aan een consultant die het voor ze oplost? Is toch een schijntje? En daarna nog even $40k en $60k bij twee andere afpersers neerleggen. Is toch allemaal een schijntje als je $100k met je app verdient.
Volgens mij ziet de halve wereld over het hoofd dat Apple en Google voor smartphones gesloten platformen hanteren. Zonder deze hadden ze niets te vertellen over wie welke software mag gebruiken op hun computers.
China is hier al enige tijd mee aan het spelen. Hun internet is dan niet vrij vanwege de politieke structuur, maar het Westerse internet is dat evenmin. Tenminste, als je naar de aangesloten systemen kijkt.
Er zit op dit moment nog een wereld van verschil tussen de twee voorbeelden die je aanhaalt. Hier hoef je als game/app developer geen certificaat van de overheid te kopen om aan de meest bizarre voorwaarden/regels te voldoen. Zoals hierboven al genoemd, dit zijn bizarre regels. Het gaat zo ver dat ze voor een ontwikkelaar bepalen hoe kort te rokjes van vrouwelijke karakters in games mogen worden. Toch lijken wij ook langzaam maar zeker die kant op te gaan. Westerse (silliconvalley)techbedrijven en ook politici bewegen steeds verder mee met de wil van China. Een paar jaar terug was dat andersom, ze bewogen maar met onze vrije normen en waarden mee anders hadden ze pech. Nu is er precies het tegenovergestelde aan de hand en gaan we hun kant op, we censureren gewoon voor ze en we doen dat in het westen ook steeds meer. Google past haar zoekresultaten aan voor China, films knippen onderdelen eruit, donkere mensen worden van posters verwijderd voor de Chinese markt etc etc. Straks met Biden in het wittehuis zal het geflirt met China opnieuw toenemen. Ik hou mijn hart vast want America lijkt het politieke speelboekje van China te kopiëren voor de lange termijn. De komende 50 jaar kunnen nog wel eens heel bijzonder worden voor America en ook Europa.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 31 december 2020 19:55]

[...]
Nu is er precies het tegenovergestelde aan de hand en gaan we hun kant op, we censureren gewoon voor ze....... donkere mensen worden van posters verwijderd voor de Chinese markt etc etc.
Er zijn wel wat donkere chinezen, of afro-chinezen als je dat zo wil noemen.
Dat zijn kinderen van minstens één Chinese ouder, die veelal in Afrika gestationeerd waren en daar met iemand een kind kregen.
Het is echter wel een hele kleine minderheidsgroepering in China, en de meeste afro-Asians wonen dan ook niet in Azië.

Ze niet in reclames neerzetten is dus meer puur zakelijk omdat daar geen markt voor is (ondanks 1,4 miljard mensen) en mensen zich daar niet in herkennen, niet direct uit racisme. (Dat Chinezen racistisch zijn tov donkere mensen , ook tot de tot Chinees genaturaliseerde afro-Chinezen (twee nationaliteiten mag niet), staat overigens buiten kijf, maar is een heel andere discussie die je voor veel landen kunt voeren die mensen van één autochtone ouder naturaliseren.)

Iets zoals hier iets aanprijzen dat geweldig is voor Inuit. Ik vraag me af of jij je daarmee wel aangesproken voelt en het dan gaat kopen, want Inuit hebben het?
Of denk je dat juist minder mensen het daarom zouden kopen, met Inuit hier en afro-Chinezen daar in de advertenties?
Adverteren doe je om klanten te trekken en te verkopen.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 31 december 2020 21:01]

Waarom zou je geen product willen kopen, omdat er één anders gekleurde man tussen een groepje mensen in een advertentie staat? Zelfde poster was in Turkije ook gewoon met een donkere man, ondanks dat je behalve wat voetballers zo goed als geen donkere mensen in Turkije hebt. Hetzelfde geldt vast ook nog voor andere landen. China is gewoon extreem extreem racistisch en pleegt op dit moment volkerenmoorden op o.a. de Oeigoeren.

Geen enkel verhaal kan het extreme racisme van China goed praten. Nee dit zijn geen vrije zakelijke keuzen, maar gewoon verboden vanuit de overheid. Volgens China zijn er 12 miljoen Oeigoeren in China nu, vooral in de regio Oost-Turkestan. Toch aardig wat potentiële klanten. Ga maar eens als je lef hebt een poster met een Oeigoer maken in China en gaan we zien of het een zakelijke keuze is of pure racisme en haat.

[Reactie gewijzigd door HakanX op 1 januari 2021 06:06]

Sorry hoor, maar in mijn ervaring zijn de Chinesen erg vriendelijke en leuke mensen. Je klinkt wel erg boos en veralgemenend zo.
Als je af komt halen ja.
Even serieus ze zullen nooit iets over de overheid zeggen, die luistert overal mee. Helemaal niet tegen jou als buitenstaander. Zelfs als ze hier komen om te studeren zullen ze zeggen dat ze niet over politiek discussieren.
Ik heb met best wat Chinezen (niet de afhaalchinees, ik woon niet eens meer in Nederland) ook over politiek gepraat. Dat gaat ook als je open bent (en niet persé gelijk wilt hebben; ik vind het veel leuker mensen vragen te stellen dan mijn geniale waarheden te verkondigen).
Haha grapjas onder welke steen leef jij? Vriendelijke massamoordenaars ja. Niemand heeft het over de afhaal Chinees in Nederland. Als we een land noemen dan gaat dat vooral over de overheid. In dit gevaal dus de Chinese OVERHEID.
"we"....? Als ik hoor "China" gaat dat voor mij over alle mensen daar. En als ik je verhaal lees over dat iedereen er vieze racist is is dat duidelijk niet de overheid maar de bevolking.
Dat is dan jouw probleem en ben jij de enige die het zo verstaat. Heel de wereld weet het inmiddels. Ik heb mijn punt iig duidelijk gemaakt.
Google? Je kan perfect je app uitbrengen als downloadbare APK.
Moest je dat willen.
Alleen vervelend dat je website waar de apk gedownload kan worden automatisch geblokkeerd wordt in China.
En 'gegarandeerd' is in China echt ietsjes anders dan hier.
Een amper verheulde afpersingspoging is nooit een schijntje. Dat de markt groot is kan best zijn maar ik doe dan liever niet mee. Ik spreek met regelmaat mensen die hetzelfde meegemaakt hebben en die oko nog wat ruggengraat hebben.
Spot on. Al vroegen ze €100 om het “te regelen” dan is dat wat mij betreft nog steeds geen schijntje...afpersing/corruptie kun je gewoon niet goedpraten.
Hoe het hier werkt ? Betrekkelijk normaal. Laatst toen ik mijn paspoort moest verlengen betaalde ik alleen de kosten die daarvoor staan. Werd niet geweigerd of onderhands om extra geld gevraagd.
Laatst ook een subsidie aangevraagd en ook gewoon toegekend....hoefde daar geen geld voor over te maken....
De gun-factor waar jij het over hebt bestaat natuurlijk wel, maar dat is heel wat anders.
Waar heeft hij het over iOS? Er zijn ook nog andere systemen in China, zoals bijv. Android en HarmonyOS.
Heb je de lijst nog en wil je deze delen? Kan natuurlijk wel gokken dat tiananmen square en Uighurs verboden zijn, maar ik ben wel benieuwd wat er zo al nog ongepast wordt geacht.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 31 december 2020 13:19]

Zal eens kijken maar we moesten er hard om lachen (bijvoorbeeld 'hotpants', 'Winnie de Pooh" en 'sexy' waren verboden) maar er zaten ook hele enge dingen tussen. Alles wat met Tibet en Taiwan te maken had zonder dat daar achter stond dat het een 'onverbrekelijke' provincie van China was, een hele lijst met volkeren, godsdiensten.

Het was gewoon dezelfde lijst die elke journalist daar gebruikt om uit de gevangenis te blijven. Echt een vriendelijk land.
Helaas heb je in China ook een aantal golddiggers die misbruik maken van de mogelijkheden die regels bieden. Enige vorm van corruptie is daarbij niet vreemd.
Een samenwerking zoeken met een Chinees bedrijf en onder die vlag een app uitbrengen is een stuk gemakkelijker. Onze app is door een Chinees bedrijf gevonden en we moeten nu alles nog geschikt maken voor gebruik in het Chinees, maar dan wordt China, na Duitsland, het tweede land waar onze app gebruikt kan gaan worden.
Ik ben wel benieuwd welke app dat dan is aangezien je hem niet ook hier in Nederland uitbrengt O-)
In Nederland draait de app (of zijn voorganger) al 12 jaar. Het is ook geen game, maar een wandel en fiets route app. Naast de route zelf hebben wij wat extra content over bezienswaardigheden langs de route. De Chinezen absorberen die content als sponzen. Binnen China ontstaat ook steeds meer toerisme. Chinezen zijn niet zo gewend aan vrijheid en zoeken altijd een soort gids. Onze app is daarvoor geschikt en verder laten we de ontwikkeling van content aan onze partner over. Wij hoeven ons daardoor ook geen zorgen te maken over verboden onderdelen in de content. Binnen Nederland gaan we ook een aantal routes is andere talen (waaronder Chinees) aanbieden.
Als bedrijf maken wij voornamelijk toeristische routes en netwerken. De app is voor ons maar een bijverdienste. Om dat wat op te krikken willen we ook partners uit het buitenland content in onze app laten plaatsen. In Duitsland doen we zelf al wat, China is onze eerste buitenlandse partner. Als je ons vorig jaar had gevraagd waar we het eerst met partners zouden gaan werken, dan hadden we de omliggende landen genoemd en China was nooit in ons opgekomen.
Maar als de app al in Nederland draait, dan is China toch het derde land en niet het tweede? ;)

Het klinkt verder erg leuk - bedankt voor de uitleg! :)
We zijn een Nederlands bedrijf. Duitsland zien we een beetje als thuisland (dat is maar een paar kilometer weg en daar doen we al heel lang zaken. China is voor ons het eerste buitenland waar we met een partner zijn gaan werken en ook buiten de app om geen activiteiten hebben.
Voor ons is het wel grappig wij als bedrijf in de toeristische sector eigenlijk gewoon door zijn blijven draaien. Waar we eerst veel tijd aan acquisitie besteden komt men nu spontaan naar ons toe en zijn we van 11 naar 13 werknemers gegroeid.
Kon je geen Chinese uitgever vinden? Zo doen de meeste Westerse ontwikkelaars het.
In alle redelijkheid, deze regels zijn niets nieuws en er wordt actief hierop gecontroleerd zowel door de overheid als door individuelen. Er zijn specifieke platformen hierop ingericht waarmee je eenvoudig je (althans voor tekst) kunt conformeren aan de regels. Dit wil je ook doen want met name de individuelen als die uitvinden dat jij niet compliant bent, kunnen je blackmailen.

Dit maakt zaken doen in China niet makkelijker, maar voor iemand die hier al wat langer zit, is dit niets nieuws. Ook niet hoe de overheid zich opsteld, dat ze je een brief opsturen is standaard, vervolgens is het aan jou om te bellen om contact te komen met de juiste man die jou wel verder kan helpen. De overheid stelt zich dan onwillend op, maar dit is meer uit bescherming voor zichzelf voor reprasailles van binnenuit.
de lijst met 5000 (!) woorden die je niet gebruiken mag
Waar is die lijst te vinden?
Ik heb me een paar jaar geleden wel eens verdiept in het publiceren van mijn indie spelletje in China.
Maar het is een extreem omslachtig proces wat niet is weggelegd voor kleine ontwikkelaars. MIsschien zijn de regels inmiddels anders, maar het volgende was voor mij destijds een show stopper :D :+

Once the developer established that their game meets the above criteria, they must submit the game "at least 20 days prior from launch". Within that time they must fill out a lot of paperwork, put the game on a phone (either Android or iPhone) with a working SIM card and an active data plan, and send it to SAPPRFT. If your game can run on both Android and iPhone platforms, then you have to purchase two phones and two data plans and send them both to SAPPRFT.

bron (geschreven in 2016)

[Reactie gewijzigd door Menesis op 31 december 2020 13:03]

Alle andere OS'en zijn dus al uitgesloten? Want er staat specifiek dat het om Android of iOS gaat, maar als je dus iets wilt uitbrengen voor, zeg, KaiOS, HarmonyOS, Ubuntu Touch, etc., dan kan dat dus niet?
Gelukkig zijn er tegenwoordig een aantal tussenpartijen die diensten leveren om het in orde te krijgen in China. Alleen vervelend dat het nodig is.
Die tussen partijen zijn gemaakt door de overheid om non Chinese ontwikkelaars geld af te pakken.
tja want hier in Nederland zijn er geen bedrijven die specifiek de rompslomp rondom gereguleerde sectoren verzorgen?

Er zijn hier genoeg werkgebieden met strikte regulatie, gaming is er hier geen maar een hoop andere wel. Er was daar een groot probleem met game verslaving van een niveau wat niet te vergelijken is met hier en hebben er dus regels aan gebonden, wij doen datzelfde met gokken, alcohol, drugs en andere zaken die ontwrichtende verslavingen kunnen veroorzaken.
Heb je hier voorbeelden van of roep je maar wat?
Chinese bedrijven moeten zich aan dezelfde regels houden, maar het is makkelijker als je het lokaal moet regelen dan op afstand. In Nederland zijn ook bedrijven die buitenlandse bedrijven tegen betaling helpen in de Nederlandse markt.

[Reactie gewijzigd door Nico de Vries op 31 december 2020 14:26]

De regels waar de buitenlandse apps aan moeten voldoen zijn niets anders dan Chinese wetten. Chinese bedrijven hebben vooraf geen licentie nodig om apps op de Chinese markt te brengen (dat is immers hun thuismarkt). Kortom de regels zijn wel het zelfde, maar de papierwinkel is anders.

Nu ben ik het niet met de Chinese wetten eens, maar iets meer regelgeving voor het uitbrengen van app's lijkt me ook in Nederland geen slecht idee. Ik zie nog regelmatig reclames langskomen voor app's waarmee met echt geld gespeeld wordt, maar waarvoor geen vergunning inzake de wet op de kansspel belasting is afgegeven. De reclames zijn in het Nederlands (soms zelfs gesproken), dus op Nederland gericht. Achteraf aanpakken van de bedrijven die achter die app's zitten lijkt onbegonnen werkt. Meestal zijn ze gevestigd in landen waarmee geen verdragen zijn afgesloten. Of die bedrijven ook daadwerkelijk geld uitkeren aan "winnaars" is ook maar de vraag. Voorkomen dat dat apps die niet aan de wet voldoen in Nederland aangeboden kunnen worden lijkt mij geen slecht idee.
Je roept maar gewoon wat he, je zal je allicht vergist hebben maar je bent niet op Fok of GeenStijl...
Dus eerst bedenken ze zelf een regel en dan vragen ze je om te dokken om daaraan te voldoen. En dan praten we over duizenden euro's die een indie dev die niet alle geluk heeft nooit terug kan verdienen, en dat voor elke uitgave van dat programma.
Eerst gooien ze een spijkerband op de weg, en als je er overheen moet fietsen bieden ze je aan je band te plakken voor een achterlijke prijs. Eerlijk is niet het woord wat dan in me op komt.
Dan vraag ik mij af welke 74 games wel mogen.
Even inloggen in de app store en helemaal onderaan de regio veranderen in 中国大陆

Let op: de regio kan je niet meer veranderen als je eenmaal op de Chinese Apple site zit.
Nee hoor, die kun je gewoon terug veranderen door weer naar https://www.apple.com/choose-country-region/ te gaan en Nederland te kiezen. Heb het net uitgeprobeerd.
Waar je bij elk land de regio onderaan kan aanpassen, door naar die pagina te gaan, door op het ingestelde land/regio te klikken, ontbreekt die link op de pagina/site van China.

In China kun je die omweg dan ook niet bewandelen, anders heeft het hele off-line halen natuurlijk geen zin.
Het Internet in China is het meest afgeschermde ter wereld.
Apps die gemaakt zijn door vriendjes van hoge figuren binnen de CCP zijn uiteraard meteen toegelaten.
Dat bedoel ik maar het zou fijn zijn omdat te zien, zodat wij geen verkeerde conclusies trekken.
Jongere gamers mogen niet meer dan anderhalf uur per werkdag gamen en drie uur op een weekenddag. Ook geldt er een 'gaming-avondklok' die van 22 tot 8 uur geldig is.
Eigenlijk wel goed, want heel veel games worden ontworpen om zo verslavend mogelijk te zijn (en geld uit te geven). Kijk bijv. ook eens naar die docu: The Social Dilemma.
Het puberbrein is nog niet uitontwikkeld en zelf-displicine is vaak lastiger dan als je ouder bent.

Dat het overheid het voor je bepaalt kan je grote vraagtekens bij zetten natuurlijk, maar aan de ouders kan je het vaak ook niet overlaten: die zijn al lang blij dat de kinderen uren achter de iPad/iPhone zitten geplakt want dan hebben ze geen last van ze.

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 31 december 2020 12:59]

Goed? Dus de Staat zou moeten bepalen dat ik bijvoorbeeld niet even zou mogen gamen?
Ik bepaal zelf wel wanneer en hoelang ik game.
Er staat 'Jongere gamers mogen niet meer dan anderhalf uur per werkdag gamen en drie uur op een weekenddag'. Een 14-jarige mag in Nederland toch ook niet zelf beslissen wanneer en hoeveel alcohol, drugs of sigaretten die koopt.

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 31 december 2020 13:11]

klopt.. maar hoeveel hij achter z'n XBox mag zitten per dag hangt af van z'n ouders en niet van de staat..
En toch is ook de verkoop van alcohol en tabak aan jongeren verboden door de staat omdat dit schadelijk is voor de ontwikkeling, net zoals dat school verplicht is tot je 18e. Dit laten we express niet over aan ouders zodat kinderen niet de dupe worden van 'slechte' ouders die door omstandigheden niet in staat zijn om deze verantwoordelijkheid zelf te dragen.
Tabak en alcohol zijn schadelijk voor de gezondheid in bepaalde hoeveelheden bij volwassenen en ook bij kinderen.. En die schade kan je meten.

Gamen kan verslavend zijn.. hoeft niet. Maar dat geldt ook voor tv kijken of neusspray. De staat reguleert dat niet door middel van het aantal uren of een vereiste dat je met jeechte naam moet inloggen zodat ze je kunnen controleren (chat tijdens gamen).
Dat geldt toch ook voor tabak en een alcohol? Niet iedereen wordt verslaafd of ziek ervan.
Maar alcohol is al bewezen impact te hebben tijdens het groeiproces van kinderen.
Roken is natuurlijk sowieso bewezen slecht voor je te zijn.

Bij gamen is er geen blijvende schade geconstateerd of dat dit problemen levert bij het groeiproces. Dat is nou precies het verschil.

Bovendien gaat het natuurlijk om de verkoop van alcohol en sigaretten. Je wordt niet verboden om het te consumeren. Je mag alcohol alleen nergens in het openbaar consumeren omdat daar het bedrijf op afgerekend wordt en buiten op straat is sowieso verboden ongeacht <18. Als jij 16 bent en je rookt op straat wordt je ook niet beboet of aangehouden.

Als je van je ouders een keertje een biertje mag drinken thuis op je 17e kan de overheid daar vrij weinig aan doen.
Uiteraard is er ook al lang geconstateerd dat gamen blijvende schade oplevert. Deze schade is niet zo zeer fysiek (hoewel dat ook niet uit te sluiten is, zes uur per dag met je kont op de bank naar je flatscreen turen komt je gezondheid uiteraard niet ten goede) maar heeft met name geestelijke en financiële consequenties.

Gaming doet wel degelijk wat het brein, zeker veelvuldig gamen. Daarnaast is het heel goed mogelijk dat door bovenmatig gamen een studie/opleiding in gevaar komt. Stel dat je door te veel gamen één jaar later klaar bent met school dit lijkt me eerlijk gezegd vrij voorzichtig). Er lijkt dan weinig aan de hand te zijn (en uiteraard kom je er wel bovenop) maar je pensioen is lager en je hebt een jaar lang geen (of weinig) inkomsten gehad. De schadepost is zo al snel 40.000 euro. En dat is best veel geld. Daar staat natuurlijk tegenover dat je misschien wel een supertof game jaar hebt gehad.
Eventuele financiële nadelige gevolgen door het gamen worden genomen en gedragen door die volwassen persoon die zelf ervoor kiest om wel/niet te gaan werken. Zolang zo iemand niet teert op een uitkering, betaalt door andere werkenden, vind ik het prima. Als het die persoon en anderen niet boeit dat het gevolgen heeft voor zijn pensioen over 40jaar wat maakt dat dan uit....

Voor minderjarigen zou ik als ouder ook grenzen stellen aan de gametijd, maar ik vraag me af in hoeverre 'n overheid zich daarmee behoort te bemoeien. Gelukkig is China verder geen land met dubieuze praktijken qua big-brother gedrag overigens...
Die financiële consequenties hebben uiteraard niet louter en alleen betrekking op de game verslaafde. Een jaar langer naar school kost de overheid natuurlijk ook gewoon geld. Een jaar langer geen belasting inkomsten is in principe ook een schadepost. Eventuele hulp bij het oplossen van de verslaving kost ook nog geld.

In principe vind ik het niet een gek idee om op één of andere manier het gamen bij jongeren te beperken. China is een (naar mijn mening) onprettig land maar ik vind (een deel van) deze maatregelen niet persé slecht en ik zie ook voor Europa wel mogelijkheden om hier eens in te duiken.
Sporten doet wel degelijk wat het brein, zeker veelvuldig sporten. Daarnaast is het heel goed mogelijk dat door bovenmatig sporten een studie/opleiding in gevaar komt. Stel dat je door te veel sporten één jaar later klaar bent met school dit lijkt me eerlijk gezegd vrij voorzichtig). Er lijkt dan weinig aan de hand te zijn (en uiteraard kom je er wel bovenop) maar je pensioen is lager en je hebt een jaar lang geen (of weinig) inkomsten gehad. De schadepost is zo al snel 40.000 euro. En dat is best veel geld. Daar staat natuurlijk tegenover dat je misschien wel een supertof sport jaar hebt gehad.

Ja, je kunt willekeurig wat dan ook invullen in jouw redenatie hierboven... Maar jij hebt denk ik al een vooroordeel over gamen en daarom denk je daar negatief over en bij sporten waarschijnlijk niet.
Onzin. Ik game al sinds medio jaren negentig. En over het algemeen behoorlijk fanatiek mag ik wel zeggen. Daarom ben ik me ter dege van de gevaren bewust die daar bij komen kijken. Zeker bij kinderen die zichzelf in veel mindere mate in de hand hebben.

Wat betreft je vervanging van gamen voor sport. Het levert niet een erg coherent betoog op, vindt je zelf wel?
Waarom niet? Als iemand alleen maar bezig is met zijn sport in plaats van te studeren, dan kan dat geen negatief effect hebben?

Of vul er in wat je wil, tv kijken, op straat hangen, op stap gaan, met Lego spelen, muziek maken (echt onze band wordt het helemaal!)...

Punt is dat alles wat je te veel doet schadelijk is. Wat gamen betreft denk ik dat het bij problemen vaak meer een handig vlucht medium is en dat de problemen eigenlijk ergens anders vandaan komen. Maar je kunt ook vluchten in allerlei andere dingen.

Goed, er zijn games die echt helemaal er op gericht zijn om je verslaafd te maken en dat kan inderdaad zeker een negatief effect hebben. Maar wat mij betreft is zulk zwaar overheidsingrijpen buiten elke proportie. Het zou de verantwoordelijkheid van de ouders moeten zijn om hun kind in de hand te houden en te bepalen hoeveel ze mogen spelen (en wat). Zo doen we dat immers ook met alcohol wat hierboven steeds genoemd wordt... Genoeg 'kinderen' (meestal wel al tieners) die eens een glaasje alcohol krijgen van de ouders. Het verschil is dan ook dat een kind de alcohol niet zelf mag kopen maar dat er niet iemand van de overheid in je huis mee zit te kijken of ze het daar ook niet krijgen. En dat doen ze daar nu met games wel.
Als je het zo wil beredeneren, alles met 'te' is slecht. Te veel sporten, te veel gamen, te veel koffie, te veel eten, te veel water drinken.

Gaming doet ook positieve dingen met het brein zoals probleem oplossend denken en hand/oog coördinatie.

Het gaat erom dat de overheid hier niks mee te maken heeft over hoeveel uur jij mag gaan zitten gamen. Als ik namelijk gewoon op een zaterdag een keer 10 uur wil gamen omdat ik de rest van de week hard geleerd en gewerkt heb is dat mijn keuze. En dat niet vergelijkbaar is met alcohol of roken omdat dat het al schadelijk is om minimaal te consumeren en nog meer als je jong bent.

Voor ook zoveel mensen is gaming uiteindelijk iets wat hun gered heeft in hun leven omdat de buitenwereld/school hard of gemeen was tegen ze. Escapism. Het bouwt ook communities waarin je thuis kan voelen. De enige community dat alcohol maakt is een AA meeting. ;)
Er zijn heel wat studenten gesjeesd door WoW, dat was een aantal jaren geleden echt een serieuze verslaving voor heel wat jongelui.
Gokken is ook gereguleerd, ondanks dat je van gokken niet direct fysieke schade ondervind. Zeker nu de laatste jaren games steeds meer inspelen op de gokverslaving van mensen kan je steeds meer wensen dat de overheid, danwel een andere autoriteit hierop ingrijpt en voorkomt dat kinderen en jongeren onbeschermd in contact komen met dergelijke praktijken.
En toch is ook de verkoop van alcohol en tabak aan jongeren verboden door de staat omdat dit schadelijk is voor de ontwikkeling, net zoals dat school verplicht is tot je 18e. Dit laten we express niet over aan ouders zodat kinderen niet de dupe worden van 'slechte' ouders die door omstandigheden niet in staat zijn om deze verantwoordelijkheid zelf te dragen.
Gedeeltelijk met je eens. Echter wordt de vraag hoeveel moet of mag de overheid regelen mbt opvoeding of wat gegeten of beter geconsumeerd mag worden en hoeveel verantwoordelijkheid hebben ouders? Hoe dieper je met dit soort vragen komt, des te Ingewikkelder het wordt.
Precies. En daarnaast is het natuurlijk ook de vraag of het überhaupt wel klopt zo, want waarom ben je op je 18e volwassen en mag je alcohol consumeren terwijl je hersenen nog doorgroeien tot je 21e?
Weet niet hoe de controle werkt in China, maar hier heb je ook bij drank sites de "controle" dat je je leeftijd in moet voeren. En idd je kan altijd iemand anders' account gebruiken.
Tja, in China kan je dat soort geintjes 1x per persoon oid doen. Dan wordt die persoon zijn account ingetrokken en/of hij mag even een werkstraf verrichten...
Klopt, maar om dat te vergelijken met drugs/sigaretten... toen ik 14 was.. was gamen mijn uitlaat plek... gamede soms in totaliteit soms 10 uur per weekend.. nam voldoende pauzes etc.
Het chinese gamen valt sowieso niet te vergelijken met Europees gamen.

Chinees gamen daar valt ook simpelweg kinderarbeid onder in de vorm van 24/7 gold-farmen in game x/y waarna dat gold verkocht wordt.
Of als jij geen zin hebt om te grinden kan je ook gewoon een chinese gamer inhuren die even voor jou 24/7 gaat grinden.
Verkopen en gebruiken zijn totaal verschillend van elkaar.
Het is natuurlijk ook een cultureel verschil. In China neemt de staat zelf extremere verantwoordelijk richting hun bevolking. De staat heeft blijkbaar het idee dat het problematische proporties aanneemt en doen ze dit.

Wij kijken daar met onze West-Europese ogen naar en zien vooral het wegnemen van vrijheden en eigen verantwoordelijkheid, maar daar aan de andere kant van de wereld zien ze dat anders. Ze verwachten ook dat de staat dit doet. (Uiteraard gaan er ook dingen heel erg mis, maar dat is een andere discussie)
Als wij op die fiets kijken... dan is er inderdaad 1 groot verschil;
hier leven wij in een democratie... in China in dictatuur.
In China menen ze dat veel andere landen juist dictaturen zijn door de opzet van de democratie. Ze betwisten dat wij Westen het alleenrecht hebben op de definitie van een democratie.

Ach, buurland India is een democratie en is de gemiddelde Indier beter af dan de gemiddelde Chinees? Helemaal vergeleken afgelopen 25 jaar.

Denk het niet, oftewel het hoogste goed is duidelijk geen democratie als het om geluk en welvaart gaat.
Dan even omdraaien: dan vindt je het ook goed dat bijvoorbeeld Facebook en Google EU regels negeren en gewoon doen wat in eigen land wel mag? Dat is niets anders dan wat jij nu zegt.
Eigenlijk wel goed [...] Dat het overheid het voor je bepaald kan je grote vraagtekens bij zetten natuurlijk
Absoluut niet goed en zoals je zelf al aangeeft is het om het feit dat het vanuit de overheid besloten wordt en waarschijnlijk zeer strikt gehandhaafd. Zo kunnen we wel meer dingen verbieden die schadelijk zijn zoals alle drugs, alcohol etc. Slechte zaak imo. En waar is de lijn tussen zwaar verslavende games en een educatieve app waar een game element in zit?

Natuurlijk zou het wel gewenst zijn als dit eenvoudig door de ouders globaal in de telefoon is in te stellen. Een avond klok / lock zou dus best interessant zijn op die manier. Ik heb zelf geen idee wat er al mogelijk is op het gebied van parental control dus wellicht is dit al mogelijk..
Zo kunnen we wel meer dingen verbieden die schadelijk zijn zoals alle drugs, alcohol etc. Slechte zaak imo
Die zijn ook door de overheid verboden voor jongeren :?
Natuurlijk maar China kennende heeft zo'n overtreding best grote gevolgen (voor je social score oid?). En daarnaast is het nou ook weer niet absoluut; een wijntje op je 16de is zeker te regelen en vrij genormaliseerd, waar zo'n slot op je applicaties zeer autoritair is en waarschijnlijk lastig te omzeilen.

Daarnaast gaat hem om het feit dat je puur tussen bepaalde tijden iets wel of niet mag doen, te zwart wit. Kom je om 20:00 thuis, na je huiswerk, avond eten etc is het 22:00 en wil je even 30min een spelletje spelen voor het slapen gaan mag dit niet meer. Mogen we aub zelf bepalen hoe we (ook als ouders) een dag indelen?

[Reactie gewijzigd door Craftypiston op 31 december 2020 13:23]

in China mag je drinken en roken zonder leeftijdsgrens.
Roken is sws al ruim 10 jaar formeel verboden voor minderjarigen, maar in 2019 is het strenger geworden en beter gecontroleerd na verbod op e-sigaret.
Nederland toch ook? Alleen de aanschaf is gereguleerd.
Een beetje Gateway van je thuisnetwerk kan dat prima voor je regelen. Maar het beste lijkt me om dit in een open discussie met je kinderen te bespreken. Het zou toch niet te moeilijk moeten zijn om je kinderen zelf tot inzicht te laten komen wat wel en niet acceptabel is.
Ik stel vragen. En laat hen vragen stellen. (mijn kinderen zijn tussen 15 en 20 jaar, en dit proces begon ongeveer een jaar of 8 geleden toen de oudste 12 was. Overigens was er destijds geen data op de telefoon van de kinderen. En ging dit om het algehele internet gebruik, niet alleen telefoon.)
Tuurlijk. Over 10 jaar kun je in China direct na de geboorte je kind inleveren bij een ambtenaar zodat je er helemaal geen last meer van hebt. En kan de regering precies alle regels toepassen zoals zij dat willen. Win win.

Het is toch te zot voor woorden dat de overheid dit soort stappen denkt te kunnen en moeten nemen. Je bent als ouder toch gewoon verantwoordelijk voor het opvoeden van je kind. En ja, daar hoort het verstandig omgaan met devices en schermtijd ook bij.
Je bent als ouder toch gewoon verantwoordelijk voor het opvoeden van je kind.
Je hoeft maar een krant te pakken om doodgegooid te worden met voorbeelden van ouders die deze verantwoordelijkheid niet nemen. Daarnaast is het natuurlijk moeilijker om kinderen de hele dag in de gaten te houden als je de hele dag aan het werk bent (wat in een land als China waar veel meer uren gewerkt worden dus nog meer impact heeft)
Maar zijn die voorbeelden ook representatief voor de hele maatschappij? Volgens mij hoor je de meerderheid niet omdat daar gewoon geen problemen zijn. Net zoals dat je bij de release van een game of een console veel klachten kunt horen, maar de overgrote meerderheid mss geen enkel probleem ervaart. Moet de overheid daarom echt zo een maatregelen nemen?
Je kunt aan de andere kant natuurlijk ook stellen dat door de verantwoordelijkheid als ouder bij de staat te leggen, ouders ook weer gemakkelijker worden, waardoor uiteindelijk je als ouder helemaal geen verantwoordelijkheid hoe te nemen mbt je kinderen.
Het puberbrein is nog niet uitontwikkeld en zelf-displicine is vaak lastiger dan als je ouder bent.
Want pubers zijn de enigen die gamen? En pubers staan nog onder toezicht van hun ouders. Als die het niet in de hand houden is het hun probleem.
[...]
Want pubers zijn de enigen die gamen?
Nee, maar in het artikel staat "Jongere gamers mogen niet meer dan anderhalf uur per werkdag gamen en drie uur op een weekenddag". Dus is het logisch dat Cybermania het over pubers heeft, want pubers zijn een groot deel van de jongere gamers.
Als ouders blij zijn dat hun kinderen uren achter een scherm zitten dan is het niet aan de overheid om zich daar mee te bemoeien. Genoeg die dat als kind regelmatig deden en goed terecht zijn gekomen. Het is nou ook niet dat als je zo'n gaming-avondklok invoert dat jongeren ineens niet wat anders kunnen doen achter een scherm.

[Reactie gewijzigd door sampoo op 31 december 2020 17:10]

Denk maar aan de vele streamers die soms zoveel geld binnen harken dat ze er makkelijk en prima van kunnen leven en zelfs opdrachten krijgen voor de TV zenders bijvoorbeeld.
Onzin, zit je daar lekker als tiener, tijdens covid - alleen thuis. Gamen mag je niet dus wat is de meest logische vervangende stap.. trash tv/youtube kijken (zullen er erg weinig zijn die plots educatieve tv gaan kijken of een boek oppakken).
Die taak zou aan de ouders moeten zijn, niet aan de overheid. Ook wel erg strikte beperkingen, anderhalf uur op een werkdag en 3 uur in het weekend per dag? Ugh, dat klinkt als erg saaie dagen als je niet veel anders te doen hebt.
Er is weinig tot niks goeds aan een totalitaire staat die alles tot in het meest pietluttige denkt te moeten gaan bepalen voor "zijn burgers".. Ik erger me daar in Nederland al steeds meer aan, maar landen als China zijn ronduit gewoon eng.. Noord-Koreaanse trekjes maar dan wel met een serieuze economisch en militaire macht, heel erg eng..
[...]


Eigenlijk wel goed, want heel veel games worden ontworpen om zo verslavend mogelijk te zijn (en geld uit te geven). Kijk bijv. ook eens naar die docu: The Social Dilemma.
Het puberbrein is nog niet uitontwikkeld en zelf-displicine is vaak lastiger dan als je ouder bent.

Dat het overheid het voor je bepaalt kan je grote vraagtekens bij zetten natuurlijk, maar aan de ouders kan je het vaak ook niet overlaten: die zijn al lang blij dat de kinderen uren achter de iPad/iPhone zitten geplakt want dan hebben ze geen last van ze.
Sorry wat een onzin geklets, een overheid moet zich nooit bemoeien met wat kinderen mogen thuis, de ouder zijn de baas over hun kinderen, de overheid hoort daar niks mee te bemoeien, ze zijn verdikeme niet onze ouders, of is de overheid je ouder geworden, zo dat je zelf niet meer na hoef te denken?!?!
Inderdaad de overheid is er om de bevolking op te voeden, zij weet immers precies wat goed voor je is....
De overheid zou zich er inderdaad niet mee moeten bemoeien. Al die idiote regels die wij hebben voor privacybescherming, consumentenbescherming bij online aankopen, wettelijke garanties. Belachelijk gewoon. We kunnen zelf wel bepalen wat goed is.
Inmiddels is de consensus dat menselijke hersenen pas rond het 23e levensjaar zijn uitontwikkeld.
Inmiddels is de consensus dat menselijke hersenen pas rond het 23e levensjaar zijn uitontwikkeld.
Klopt, het is gemiddeld 24 jaar, en dan zijn de hersenen uitontwikkeld.

Maar als er iets verwijderd moet woorden door de CCP China, doe ik er altijd GROTE vraagtekens bij.
Ik heb weleens de indruk dat sommige nooit volwassen worden.
Wat wil je als ze de hele dag alleen maar aan het gamen zijn ;)
"'gaming-avondklok' die van 22 tot 8 uur geldig is. Verder zijn er ook beperkingen op hoeveel jongeren mogen spenderen aan games en ingame-aankopen"

uhm,

Deze zaken worden bij ons thuis ook streng gecontrolleerd, ik noem dat "parenting" !!!!!!

Blijkbaar in china hetzelfde probleem als hier, dat ouders verwachten dat de overheid/school hun kinderen opvoed ???
Het verschil is een beetje dat als dit in de wet staat vastgelegd, ieder spel er ook ondersteuning voor krijgt. Als je als ouder je kind verbied om 's avonds spelletjes te spelen, vind een kind wel een manier om de telefoon naar de slaapkamer te smokkelen. Als je dit in de software kan afdwingen op een gestandaardiseerde wijze (bijvoorbeeld via het OS), hoef je daar als ouder minder moeite voor te doen.

Sinds kort kan dit op iOS en Android gewoon via de ingebouwde parental control apps (daarvoor was het erg lastig, gezien de beperkingen die een applicatie op platformen als iOS krijgt opgelegd vanwege de beveiliging waren de meeste parental control apps te omzeilen), maar zo'n oplossing komt niet zo snel als deze niet verplicht wordt door regelgeving. Juist door bepaalde eisen te stellen kan de Chinese overheid het ontwikkelen van de benodigde technologische ingrepen bevorderen. Wat mij betreft had de overheid verplicht de optie op gestandaardiseerde wijze in de applicatie te zetten in plaats van het direct af te dwingen, maar dat is het dan wel.

Ik ben het niet eens met veel van de regels, zoals de licentie of de manier waarop je die moet verkrijgen, maar ik vind het een dom argument om te roepen dat ouders dit ook al prima kunnen doen.
Ouders kunnen dit dus wel, en de staat kan eventueel verplichten dat parental control in het programma aanwezig moet zijn, maar de hele content verbieden is een compleet waardeloze oplossing.
Goh,

Dan vind ik het nog altijd beter dat de overheid zou afdwingen dat de ouders hun verantwoordelijkheid nemen !!!!

Omdat sommige ouders hier geen graten zagen in het feit dat hun kinderen door middel van loot-boxes in games zoals CS-GO en rocket League eigenlijk met ECHT GELD aan het gokken waren is het hier in België dus gewoon verboden,

waardoor IK dus ook geen GRATIS kistjes die je soms had kan open doen !!!!!!

Mijn kinderen weten donders goed dat dit 100% gokken was en dat ze er nog niet moesten aan denken om daar geld voor te komen vragen, maar net zoals ik hadden ze wel graag soms tijdens evenementen de gratis loot boxes en die zijn nu dus ook weg hier :( :(
jongere gamers mogen niet meer dan anderhalf uur per werkdag gamen en drie uur op een weekenddag. Ook geldt er een 'gaming-avondklok' die van 22 tot 8 uur geldig is. Verder zijn er ook beperkingen op hoeveel jongeren mogen spenderen aan games en ingame-aankopen. De gamebedrijven moeten daarop toezien, anders kunnen ze hun licentie verliezen.
Hoewel een aantal van deze parameters wat extreem zijn, zouden we hier best een voorbeeld aan kunnen nemen. Vooral dat stukje over aankopen en de straffen die daar op staan. We tikken nu al die mega-bedrijven een beetje op de vingers over loot boxes, maar we zouden in feite gewoon de zweep eroverheen moeten halen. Doet vanzelf wel zeer, als de nieuwe <triple A-titel hier> niet meer aan 400 miljoen potentiële klanten geserveerd mag worden.
Ik vraag me overigens af hoe dit effectief te controleren is, vooral bij niet-netwerk games. Er zijn genoeg spellen die offline prima werken. En hoe het systeem wie er precies zit te spelen? Hoe weten ze dat het niet je broer, zus, buurman, oom, etc is als je onder een andere naam inlogt?
Klopt, het gaat ook om online games, die in China (overal wel) enorm zijn. De meeste mensen zitten daar op mobiele gacha games of League of Legends-achtige games. Dit gaat inderdaad niet over de kleine subset die in z'n kelder Tomb Raider of GTA single-player mode zit te spelen. Daarnaast zijn heel veel titels gebonden aan een Steam of Steamlike always-on aanbieder, die natuurlijk gewoon toegang kan ontzeggen na x uur spelen.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 1 januari 2021 23:29]

Onze diensten waren ook lastig live te brengen in China, althans op CDN's in china. Duurde ongeveer een maand of 3 met veel gekloot om een ICP nummer te krijgen. Maarja, de ping naar ons platform ging van 150-250ms naar 2-3 ms voor de chineze gebruikers. Verder waren de regels niet erg moeilijk. (geen porno en gokken)
“ De Chinese overheid heeft regels vastgesteld om te voorkomen dat kinderen en jongeren verslaafd raken aan games. Zo mogen jongeren doordeweeks niet langer dan anderhalf uur per dag spelen en is 's nachts spelen verboden.”

Dat is een zet die ik, hetzij twijfelachtig, toejuich.
Wat als de ouders dit nou gewoon op orde maakte ipv kinderen criminaliseren omdat ze wat laat een spelletje spelen?
Dit is gewoon walgelijk. Zeg gewoon als staat wat je van ouders verwacht en biedt hulp aan als ze die willen, maar ga er dan geen wetten van maken.
Ja en nee. Daarom zei ik al "twijfelachtig".

Ja, want het is inderdaad walgelijk dat een overheid zich bemoeid met de individuele vrijetijdsbesteding van haar burgers.
Nee, omdat we inmiddels meer tijd online dan offline verbrengen en volwassenen, laat staan kinderen, biologisch gezien simpelweg niet opgewassen zijn tegen de aandachtseconomie.
Een economie waarvan is aangetoond catastrofaal te zijn voor de cognitieve en sociale ontwikkeling van kinderen en die op termijn ook funest zijn voor de economie. De CCP weet dit en doet er dus ook goed aan om paal en perk te stellen.

Een kanttekening die ik hierbij moet maken: Dit gaat me niet alleen om games, maar meer nog om social media gebruik.
Dus heeft het een "nobel" doel, ik denk dat daar veel meer achter schuilt (waaronder gewoon machtsmisbruik) maar dit is gewoon symptoom bestrijding en ze gaan over lijken in het proces.
Het handjevol mensen dat ze hiermee "helpen" gaat niet op kunnen tegen het aantal mensen wiens levens ze ruïneren omdat ze zich niet voorbeeldig gedragen in hun eigen huis, waar niemand behalve zijzelf last van hebben.
Hetzelfde verhaal met drugs in de VS, om maar wat kinderen te "redden" van drugs gebruik gooiden ze tot kort iedereen met een joint in zn zak in het gevang waar ze met een strafblad uitkwamen en daardoor hun leven ruïneerden. Ze maken het gewoon erger dan het is. ALTIJD.
cc @bursche

Ik denk dat bijna iedereen wel aanvoelt dat het nog niet zo’n gek idee is, om het aantal uren gamen van jongeren een beetje in het redelijke te houden. Anderzijds past het niet in onze cultuur dat de overheid het op zo’n manier aanpakt.

Als je wat ouder bent, besef je dat het cruciaal is dat bij het opvoeden van kinderen / jongeren er genoeg aandacht voor ze is en de juiste kennis aanwezig is.

In Nederland hebben we relatief veel middelen om kinderen de juiste materiële zaken en lesmateriaal etc te bieden, maar dat voorkomt ook niet altijd dat ze toch het verkeerde pad op gaan.

Als ik zie dat de gemeente / overheid hier totaal NIETS doet met drugsgebruik wat bij een groep jongeren uit de hand loopt, weet ik niet wat erger is (zoals ze het hier doen, zoals in de VS of in China).

Sterker nog, die gasten komen uiteindelijk vaak in de goot terecht, met een veel langer strafblad dan in de VS voor die joints. Krijgen daarna in feite net zo goed veel minder kansen om wat van hun leven te maken. Uiteindelijk is dat ook slecht voor de maatschappij als geheel.

We hebben hier een wijkagent die totaal onzichtbaar is en tegen de tijd dat ie een beetje weet hoe de hazen lopen, weer wordt overgeplaatst of wegsolliciteert naar Rotterdam of Den Haag. Iedereen weer wie en waar de problemen zitten maar er wordt alleen maar gepraat en naar elkaar gewezen. Pak die overlastgevers nou gewoon eens áán!

In Nederland kijken we eerst drie dagen op het journaal hoe een groepje raddraaiers een dorpje in een chaos verandert. Hier doet eerst de burgemeester een oproep die nergens op slaat omdat iedereen donders goed weet dat je geen sloopauto’s mag laten uitbranden midden in het dorp. Hier zijn we gewoon veel te soft.

[Reactie gewijzigd door breakers op 2 januari 2021 11:55]

Het is nog erger dan ik al dacht.

Niet alleen buitenshuis word je leven gecoördineerd ook binnenshuis is Big brother watching you.

Zelf het spelen van een spelletje word gecontroleerd ja ze moeten de volgende dag weer fit zijn voor school dagen van 10 uur zijn geen uitzondering maar regel. Als ze thuis komen hebben ze vaak geen eens energie om een spelletje te spelen.

Zouden ze hier ook zover willen gaan?

[Reactie gewijzigd door LEX63 op 31 december 2020 17:37]