Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties

In China is zondag een nieuwe wet van kracht geworden die de ontwikkelaars van online-games verplicht om maatregelen te nemen tegen gamesverslaving. Verder moeten gamers zich voortaan met hun echte naam registreren.

De wet, die is opgesteld door het ministerie van cultuur, moet volgens de communistische machthebbers het aantal doden onder de op het internet spelende jeugd terugdringen. Een aantal dodelijke incidenten bij gamesverslaafden vorig jaar vormde de aanleiding tot het invoeren van strengere regels, zo meldt het officiële persbureau Xinhua.

Volgens de wet moeten spelontwikkelaars die zich op de jeugd richten voorkomen dat gamers in aanraking komen met content die de 'sociale moraal' nadelig beïnvloedt. Bovendien moeten ontwikkelaars technieken ontwikkelen die de speeltijd beperken, waardoor spelverslaving zou worden tegengegaan. De wet geeft echter niet aan hoeveel uren een gamer mag spelen en welke technieken geschikt zijn voor het beperken van de speeltijd.

De wet moet ook het grootschalige gebruik van schuilnamen tegengaan door gamers voortaan te verplichten om onder hun eigen naam te spelen. Dit zou niet alleen gelden voor mmog-games, maar ook voor eenvoudige multiplayer-games op sociale-netwerksites.

Twee grote game-uitgevers op de Chinese markt, Shanda en Tencent Games, zeggen al te voldoen aan de wettelijke verplichting voor gamers om hun echte naam te gebruiken. Wel stellen zij dat een registratiesysteem pas echt zin heeft als dat nationaal wordt opgezet. In een dergelijke databank zouden meer gegevens, zoals bankrekeningnummers, moeten worden opgenomen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (91)

Ik heb gemerkt dat jonge Chinezen vaak onzeker zijn. Er worden enorme eisen aan hun gesteld, met betrekking tot scholing, werk en relaties. In een fantasiewereld hebben ze daar minder last van. Daarom zijn er zoveel Chinezen verslaafd aan het spelen van deze games. En ik denk dat je echt verslaafd mag zeggen, ze gebruiken namelijk een product om uit de "echte" wereld te stappen en gelukkig te worden voor een bepaalde periode.

Daarnaast zijn er ook nog steeds Chinezen die doorspelen naar een bepaalde level en dan hun account verkopen. Men denkt zelfs dat dit in sommige gevallen gedwongen gebeurt. Kwalijke zaak uiteraard.
Dan moet je ook niet vergeten te melden dat er hele chinese farms zijn die van bijna iedere MMO game the ingame currancy bij elkaar spelen en die dan op een of andere vage website te koop aangeboden wordt. Of dit tegen (minimale) betaling gaat of gedwongen durf ik niet te zeggen , dat het een manier is om toch een beetje leefgeld bij mekaar te krijgen daar geloof ik wel in . Of hier ook de game-verslaving vandaan komt misschien gekoppeld aan een verdiensten zou best nog eens kunnen.
Gamers moeten zich onder hun eigen naam registreren. Bang voor verlies van je anonimiteit, dat lijkt me geen groot issue. Wie herkent je nu als je samen leeft in een land met 1.3 miljard mensen die zo ongeveer allemaal Chen (Chan), Lin, Huang (Hwang, Hwong), Li (Lee), Zhang (Chang), Wu (U, O, Oh), Wang (Wong), Cai (Tsai) of Liu heten? :+
Dat is wel waar, maar het gevaar zit toch vooral in de precedent werking. In het westen lopen ook dat gevaar. In onze grondrechten is niet geregeld dat wij het recht hebben om anoniem te bewegen. We hebben recht op privacy, maar waar de grens van de privacy ligt, ligt niet vast in de grondwet. Hooguit ligt vast dat we anoniem mogen stemmen.

Tot nu toe kon de overheid daar praktisch niet zo veel aan doen behalve voor belangrijke zaken identiteitspapieren eisen. Buiten die belangrijk geachte zaken kunnen mensen anoniem bewegen, Er is geen infrastructuur om dat tegen te gaan.

Als we toestaan dat de overheid mensen dwingt om zich steeds te indentificeren zal het een dictatoriale overheid stukken gemakkelijker worden om de oppositie uit te roeien. Ook zal het erg moeilijk worden om een oppositie te organiseren omdat de kopstukken snel uit de roulatie worden gehaald. Laten we ook niet vergeten dat volksmenners als Hitler via democratische weg aan de macht kunnen komen.

Het meest negatieve scenario is dit: Ieder mens op aarde krijgt één uniek nummer, zijn IP-nummer. Al zijn bezittingen krijgen ook een IP-nummer. Het IP-nummer vervangt alle andere nummers. Alle IP-nummers komen in een grote database. Het wordt strafbaar om het verkeerde IP-nummer op te geven. Producten krijgen bij fabrikage een IP-nummer en bij aankoop wordt het bezit geregistreerd op de persoon net als auto nu.

Dit is realiseerbaar. mogelijjk gemakkelijker dan al die afzonderlijke databases die ze nu hebben. We komen dan in het soort samenleving als Korea waarin de mens geen privacy wordt gegund en de mens volkomen transparant wordt gemaakt.

Democratie is net het omgekeerde, niet de burger wordt gedwongen om transparant te zijn maar de staat wordt gedwongen om transparant te zijn.

Feitelijk bewegen we altijd tussen twee systemen, aan de ene kant de anarchie waarin er geen overheid is en aan de andere kant de totalitaire staat waarin een door ideologie gedreven elite de samenleving bestuurt als een mierenkolonie.

Daartussen bevindt zich de democratie. In de totalitaire staat wordt het individu ondergeschikt gemaakt aan de staat, in de democratie wordt de staat ondergeschikt gemaakt aan het individu.

We zien dat onze staten minder transparant aan het worden zijn. Er is een constante groei van geheime diensten. De overheid wil steeds meer afluisteren maar daarover steeds minder verantwoordelijkheid wil afleggen. Ook wil zij steeds meer de gangen van mensen vastleggen en daar een infrastructuur voor scheppen.

Dat is heel gevaarlijk. Bekend voorbeeld: Een van de reden dat in Nederland vrijwel alle Joden konden worden uitgeroeid was dat dat ze etnisch geregistreerd waren, iets dat Wilders ook weer opnieuw wil invoeren. Wilders is dan ook een politicus die zelf democratische controle afwijst, maar die wel op de burgers wil leggen. Zo mogen we niet weten wie zijn beweging financiert, alles wordt bedekt.

Waarom streven mensen naar een totalitaire staat? Omdat ze ideologisch gedreven zijn. Ze geloven in een ideaalstaat en willen die anderen opleggen. Omdat ideologische fanaten beseffen dat ze een kleine minderheid zijn, willen ze eerst een machtstructuur scheppen waarin ze de grote massa kunnen controleren. Daarbij hoort een controle over de media zodat mensen de werkelijk verhoudingen uit het oog verliezen.

Zo kan een klein groepje schreeuwers het doen voorkomen dat het een grote volksbeweging is. PVV is daar ook heel goed in. Ze hebben en kleine fanatieke aanhang die alle media bestoken met hun ideeen en het laten lijken dat er een grote groep is die wIlders ideologie steunt. In werkelijkheid bestaat de aanhang van Wilders gewoon uit ontevreden en bange mensen. Zelfs een hoop Marokkanen hebben op wilders gestemd omdat juist oude migranten het meest te leiden hebben van nieuwe migranten die hun positie overnemen.

Als wij toestaan dat de overheid de controlemiddelen schept voor een totalitaire staat, dan zullen ideologische fanaten daar vanzelf bezit van nemen. Wij zijn al veel verder afgedwaald dan wij denken, omdat het allemaal heel geleidelijk gaat en mensen steeds minder politiek bewust worden, omdat het al zo lang goed gaat.

Maar kijk eens naar dit filmpje dat in 1946 is gemaakt om mensen alert te maken op de verschijnselen die de totalitaire staat aankondigen. Despotism

Wij zijn kritisch naar landen als China omdat die een eenpartij staat hebben. Maar ondanks alle beperkingen is China in de afgelopen decennia alleen maar meer democratisch geworden. Ze moet wel om de groei in stand te houden. Maar onze eigen samenleving beweegt niet in de richting van meer democratie.

Met name de war against terrorism is gevaarlijk idee, omdat hiermee voor het eerst de oorlog nadrukkelijk tegen de eigen bevolking gevoerd wordt. Elke burger wordt in dit denken een potentiele vijand van de staat die in de gaten moet worden gehouden.

Het is wel belangrijk om te veroordelen wat China doet al was het alleen maar om te voorkomen dat onze overheid dezelfde praktijken gaat overnemen.

[Reactie gewijzigd door degener op 2 augustus 2010 12:28]

en dat zeg je zonder jezelf degelijk te onderbouwen?
ook scheer je een veelvoud aan stellingen over 1 kam?

ga je in een hoekje schamen zeg!
jou reactie is erg kinderachtig, want degener heeft wel degelijk een punt.
het is dom om te denken dat er geen conspiracy is van machthebbenden miljarden multinationals, puur vanwege het feit dat ze nog meer geld willen verdienen want zonder die doelstelling hadden ze nooit geworden wat ze zijn.
het blijft alleen gissen naar wat hun geheime plannen zijn, en mensen die een gissing doen worden door ontwetenden (al dan niet zeer kortzichtige mensen) afgedaan met standaard woorden als paranoide.
het is zelfs zo dat erg veel landen en multinationals, allemaal erg veel plannen hebben die ze geheim houden.

degener stelt zelfs niets van dat alles, maar stelt slechts dat een mogelijkheid tot misbruik van een systeem creeren gevaarlijk is, en voorkomen dient te worden, en waarom.

want, zoals hij al stelt, veel normale mensen interesseren zich niet voor politiek en houden het niet in de gaten, terwijl alleen al iets als online spellen bewijst dat mensen die niet sociaal gecontroleerd worden een stuk wreder en powerhungry zijn (digitaal dus!). dit terwijl mensen in real life situaties al continu bewijzen tot gruweldaden in staat te zijn.

[Reactie gewijzigd door Artimunor op 2 augustus 2010 13:10]

Maar lang niet allemaal wonen ze op hetzelfde adres, tenzij u China als een adres hanteerd.
Bij veel registraties is in China de combi van naam en sofi nummer verplicht. Dan weet de overheid schijnbaar genoeg ;) Het sofi-nummer is redelijk anoniem al kun je daar (in China) wel wat kenmerken als leeftijd uit halen.
Dit zijn de eerste stappen om complete controle te krijgen over het internet, waarbij de achterliggende gedachte is dat mensen met hun echte naam wel uitkijken om kritiek op de overheid uit te oefenen.

Gezien alle ontwikkelingen in NL zal het me niet verbazen als dit voorstel binnenkort ook naar de tweede kamer gaat onder het mom van de strijd tegen terrorisme. En uiteraard zal de domme NL burger dan weer roepen: wie niets te verbergen heeft, heeft niets te vrezen.

Het gaat niet om veiligheid vs. privacy, maar om vrijheid vs. controle...
In dit geval gaat het om veiligheid & bescherming.
Ik weet dat het hier ondenkbaar is om door te spelen tot je dood, maar daar is het regelmatig voorgekomen!
Als jij flauwvalt omdat je te lang speelt, dan weet je 'ik moet even stoppen'. Daar hebben ze meer de gedachte 'shit, ik heb x minuten verloren omdat ik out was en dat moet ik nu inhalen'. Iemand moet tegen die personen dan zeggen 'stoppen, anders ga je er aan', maar niemand doet dat. Dus grijpt de overheid in.

En terrorisme heeft hier niets mee te maken.
Volgens mij gaat het helemaal niet om bescherming en veiligheid.

Dat overmatig gamen van mensen in China (en misschien ook andere landen) lijkt mij in bepaalde gevallen (hoeveel, geen idee) eerder een symptoom te zijn dan een ziekte. Het gaat dus om symptoombestrijding.

Misschien leiden veel gamers een bijzonder- en voor ons onvoorstelbaar- eentonig leven. Hebben ze weinig uitzicht op een beter leven en hebben ze amper een sociaal vangnet vanwege de lange dagen die ze maken (allemaal vooronderstellingen, ik weet het). Dan is online gamen een prettige en laagdrempelige manier om met mensen om te gaan.

In onderstaand artikel wordt uitgebreider ingegaan op resultaten van een onderzoek waaruit gebleken is dat 1/3 gamed om in contact met anderen te komen (!).
http://www.marketingfacts...e_gaming_trends_in_china/

Dat lijkt mij te onderschrijven dat voor in ieder geval een deel van de chinese gamers, het gamen een symptoom van eenzaamheid is dan dat het de ziekte zelf is.

Dus leg het gamen aan banden en je zult ongetwijfeld zien dat de "ziekte" zich op een andere manier in de maatschappij zal manifesteren.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Squash.Cryeth op 2 augustus 2010 10:19]

Dat ze zoveel spelen zal ongetwijfeld een symptoom zijn van iets anders, bij sommigen misschien eenzaamheid, bij anderen weer een andere oorzaak.

Dit symptoom is blijkbaar naar mening van de Chinese regering zo erg dat het bestreden moet worden. Daarmee is niet gezegd dat er geen aandacht is voor de onderliggende oorzaken, maar ik denk dat het best een goed idee is om te zorgen dat mensen zichzelf niet doodspelen terwijl je oplossingen zoekt voor de reden dat ze zichzelf doodspelen.

Mogelijk zal het probleem zich dan in een andere vorm uitten, maar wellicht is dat er een waar mensen niet van doodgaan.
Als overheid heb je wel een maatschappelijk plicht om je burgers te beschermen.

Regel 1 van het overleven is self preservation pagina 317

Als je artikel leest zie ook het volgende, kom je de volgende quote tegen:
"Along with the tendency to realize natural drives they have incorporated the tendency toward release from the contraint of nature".

Het spelen van games is de symptoon om van de werkelijkheid te ontsnappen. Alleen vind ik deze oplossing wel dweilen met de kraan open. De echte oorzaak wordt op deze manier niet aangepakt. De chineze overheid moet een andere probleemstelling onderzoeken:
  • "Waarom speelt de jeugd games?"
  • "Waarom wil een gamer ontsnappen van de beperking in het echte leven"
  • "Waarom leidt dit in bepaalde gevallen tot de dood"
  • "Zal een gamer stoppen bij zien van een notificatie?".
Naar mijn mening en eigen interpretatie:
Dit symptoon het gevolg van dat de chineze jeugd zich niet kan uiten in de maatschappij (to realize natural drives). Daarom wijken zij uit naar bv WoW om daar hun voldoening te behalen die zij in het echte leven niet kunnen (they have incorporated the tendency toward release from the contraint of nature).

Zoals fANAT1C en Zer0 hierboven al vermelden. Een melding van "Tijd voor pauze" is een mogelijkheid, maar geeft de gebruiker nog steeds een keus om door te gaan. Ik vind het wel goed om de gebruiker te attenderen op zijn gezondheid.

GreetZ

[Reactie gewijzigd door The Elementz op 2 augustus 2010 10:52]

wat ik niet echt snap: waarom zijn er relatief zoveel gameverslaafden in azie?
daarzo moeten er allemaal wetten enzo voor gemaakt worden terwijl je er hier geen last van hebt..

[Reactie gewijzigd door mschol op 2 augustus 2010 09:32]

En waarom zijn bananen krom ?

Ook hier worden mensen behandeld voor gameverslaving, Smith & Jones Kliniek in Amsterdam
Als je over Keith Bakker begint, meldt er dan even bij dat driekwart van zijn patiënten niet alleen te veel games speelt maar ook spijbelt, aan de drugs hangt, schijt heeft aan alles etc. Dat ligt lang niet allemaal aan de games zoals die man blijft schreeuwen.
Bovendien, zolang de onderliggende problemen van die mensen niet opgelost worden zullen ze, eenmaal uit de kliniek, vanzelf weer aan iets verslaafd worden. Is het niet games, dan wel internet, gokken of weet ik veel. Simpelweg omdat het escapisme is zoals morrowyn hierboven al zegt, een poging om aan hun echte problemen te ontsnappen. En het werkt maar tijdelijk dus dat is waarom men dan maar blijft spelen. Maarja, het is zoveel makkelijker om de games de schuld te geven he, plus hij zal best lekker verdienen aan die kliniek omdat mensen die bullshit geloven, dus naturlijk blijft hij roepen dat games slecht zijn.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 2 augustus 2010 12:18]

Ik denk dat je het meer moet zien als een (slap) excuus voor de Chinese overheid om hun grip op de internet gamer te vergroten. Je hebt een goede aanleiding nodig om dergelijke wetgeving in te voeren dus 'verzin' je een paar doden. In een land met 1,5 miljard inwoners kun je er altijd wel een paar vinden die dood neer zijn gevallen en als je dat verhaal vervolgens vakkundig draait kun je er van maken wat je wil. Vergeet niet dat de pers daar in dienst van de overheid staat en in principe onbetrouwbaar is.
Idd, net zoals de laatste alinea aangeeft willen de grootste chinese gamebedrijven zelf dat de data gelinkt wordt aan betaalgegevens ed. Dit heeft niets meer met gamen op zich te maken maar met controle. In een repressief land kan een virtuele wereld perfect als voedingsbodem dienen voor "revolutinaire" ideeën en contacten.

Die paar doden kunnen die machthebbers écht niet bommen.
Zucht. Duidelijk veel ervaring in de games wereld. 8)7 Door het koppelen van de data met bankrekeningen en andere betaalsystemen zouden game bedrijven iets kunnen doen aan de grootschalige fraude.

Nu is het geen probleem om te spelen en daarbij een gestolen creditcard te gebruiken. Zodra die gegevens gekoppeld worden, is dat probleem simpel op te lossen. Ook bij game bedrijven speelt gewoon eigen belang.....
Persoonlijk geloof ik dat de Chinese overheid niet perse kwade bedoelingen hiermee heeft. In dit geval zou de overheid gewoon het beste met hun burgers voor kunnen hebben. In Nederland begrijpen we dat niet. Daar vinden we een overheid die het beste met je voor heeft een overheid die alles toelaat (liberaal) maar zodra er wat met je gebeurd moeten ze voor aan staan om je te helpen (sociale stelsel). Onbegrijpelijk voor buitenlanders dat de overheid dan inderdaad bij springt.

Als ik Chinese studenten spreek op de universiteit zijn ze veelal zelfs erg tevreden over de Chinese overheid. Een dergelijk groot land met zoveel minderheden is niet fatsoenlijk op de Westerse democratische manier te regeren en besturen vinden ze. Nu is het wel moeilijk om ze zoiets te laten zeggen, want over het algemeen zijn ze niet praatgraag.

En dat overheidspropaganda niet te gemanipuleerd is geld voor alle landen. Neem bijvoorbeeld de vele reclame en slogans voor divers voedsel op onze televisie en radio welke gesubsidieerd zijn door de EU. Een en al belangenverstrengeling.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 2 augustus 2010 12:03]

Escapisme, de held uithangen en dat hun normale leven gewoon echt niet noemenswaardig is.
In azie zijn er zo veel mensen en jongeren dat de prestatie norm ( op bijvoorbeeld school en werk ) enorm hoog ligt. Hierdoor zoeken heel veel jongeren zich terug uit de samenleving en vinden hun toevlucht op het internet en meestal in games. Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Hikikomori
Het registreren op echte naam is opzich nog te doen. In Korea dienen ze zich aan te melden via hun, zoals wij dat kennen een, sofi-nummer.
Maar een manier/techniek ontwikkelen dat de gameplay niet te lang blijft? Men wilt toch juist graag dat hun spel gespeeld wordt? Vraag me af hoe ze dit gaan aanpakken.
Lijkt me redelijk gemakkelijk om te maken dat je spel na bijvoorbeeld een drietal uur zegt "nu is het genoeg geweest voor de volgende twee uur" en dan niet meer wil opstarten of verder doen ofzo?
Maar hoe voorkom je dat ze die twee uur een andere game gaan spelen? Lijkt me erg lastig zonder een soort centraal systeem dat registreert hoe lang iemand speelt (ongeacht welk spel).
Een soort gemanupileerde Steam, de games moeten voor te gamen ingelogd wezen op een soort van Steam, die een timer heeft van maximaal 12 uur bijvoorbeeld op 1 dag.

En games die niet Steam zijn worden ook opgenomen in de lijst, en word er over de game files een encrytie gegooid zodat die alleen te openen is via het programma zelf en dus met de timer.
------------------------

Op zich is het inderdaad te vergelijken met 'roken is dodelijk', nu nog zien of het ook een vaste form krijgt dit ipv alleen een vermelding.

Ze kunnen beter iedereen die meer dan zoveel uur per week gamed verplicht een anti verslavings cursus geven.

[Reactie gewijzigd door mmjjb op 2 augustus 2010 10:40]

Maar hoe voorkom je dat ze die twee uur een andere game gaan spelen?
Het lijkt mij dat de echte verslaafden meestal verslaafd zijn aan 1 spel.
Doordat je je moet registreren en inloggen met je echte identiteit kunnen de servers in ieder geval weten wie aan een time-out toe is.

Voor games die geen online karakter hebben zoals een MMO, zou een systeem ingevoerd kunnen worden waarbij je je toch eerst moet inloggen om het spel te kunnen spelen.
Zoals die twee uitgevers Shanda en Tencent Games zeggen: als het inlogsysteem nationaal ingevoerd wordt, kunnen logins van alle games gemonitord worden. Als je dan verslaafd bent aan tientallen games, dan wordt je zo wel tot je time-out gedwongen.

Maar je kan altijd nog teruggrijpen naar de goeie ouwe bordspelen, of de straat op met je vriendjes :P
En na de 3 uur speel tijd blijven ze 2 uur lang op login bashen omdat ze niets anders weten te doen en zograag weer verder willen. Ook leuk als ej in een quest bij een boss bent of met een raid bezig dat je eruit geknikkerd wordt. }>

Trouwens moeten de regular spelers het nu ook weer ontgelden door de no-lifers, wat nu als je alleen in het weekend speelt en wel gewoon je 10 uur wil spelen, dan moeten hun ook plotseling 5 uur per dag max spelen omdat je het toch al elke dag doet.
*(alle getallen zijn uit de lucht gegrepen)
Of ze gaan een oldschool game doen of zo...
"Mens erger je niet" anyone? :+
Nou nou als je elk weekend 10 uur speelt ben je toch wel verslaafd, maar 1 weekend in de zoveel tijd moet toch kunnen ;)

Hoe gaan ze het doen met de internet verslaafden en beeldscherm verslaafden?
Ach ze kunnen zich gewoon gaan bezuipen, niemand die dat wat kan schelen..
hmm, daar maak je geen vrienden mee :)
ook lekker but op een lanparty!

ik kan het ANNO berichtje wel waarderen "you have been playing more then two hours, shouldn't you take a brake"
Dungeon keeper had eeuwen geleden ook erg interessante meldingen als je 'te laat' aan het spelen was.

[00:00] "It is the witching hour... curses are half-price"
[02:00] "Surely even Dungeon Keepers must retire to a lair of some description.. *yawn*"
[03:00] "Your nocturnal perseverence has earned you a hidden gaming tip... GO TO BED!"
[04:00] "You know that low, broad, downy, soft item of furniture in the next room? It has the power to cure fatigue and restore vitality.."

Zulke subtiele 'reminders' kan ik wel op prijs stellen, ik zou er echter niet aan moet denken wanneer de regering of wie dan ook gaat bepalen wanneer en hoe lang ik iets mag doen in mijn vrije tijd.
Ach het is de chinese regering ;) Ik denk dat die zich niet zoveel aantrekken van dat soort kritiek
bij guildwars krijg je altijd een soort van waarschuwing... U speelt x aantal uur onafgebroken tijd voor een pauze... echter bepaal je zelf of je doorspeelt of dr mee stopt
vergelijkbaar met de 'roken is dodelijk' vermelding op een pakje sigaretten. De fabrikanten willen dat er echt niet op hebben, maar ze moeten wel.

Een spelonderbreking van x uren na x minuten spelen verplicht inbouwen moet niet al te moeilijk zijn. Dat willen de ontwikkelaars niet, maar als het kiezen is tussen een beetje spelen of niet spelen, dan is de keus eenvoudig gemaakt.
Opzich, logisch idd. Maar zoveel extra rompslomp. De zoveelste speciale versie die voor de chinezen gemaakt dient te worden. Zeker bij internationale games. Rest wereld mag de game normaal spelen, maar voor de chinezen weer iets aparts, maar wel aub compatible met de rest van de wereld. Extra tijd, extra onderhoud. Aan de andere kant. Met zoveel inwoners wilt men wel die gamers houden lijkt mij, dan maar wat extra investeren er in.
Met zoveel inwoners wilt men wel die gamers houden lijkt mij, dan maar wat extra investeren er in.
Kijk maar naar Blizzard. De Chinese overheid wil niet dat spellen skeletten en andere 'rare' dingen laat zien. Dus passen ze heel World of Warcraft aan zodat bij undead en diverse icoontjes geen botten meer te zien zijn. Dat kost gigantisch veel tijd en moeite maar blijkbaar is het het waard. Vergeleken daarmee is het inbouwen van een tijdslimiet een peulenschil.
Haha echt waar? Maar dat hele WoW is toch een fantasy setting waarin een en al "rare dingen" rondlopen?

Tenminste als het op Warcraft (de RTS, laatste die ik gespeeld heb was deel 2 denk ik) lijkt dan zitten er op z'n minst tovenaars en groene ventjes en elfen en draken en dat soort dingen in die ik het dagelijks leven niet verwacht tegen te komen...

Maar goed, om zo'n 20% van de wereldbevolking als markt te behouden zou ik de "rare dingen" ook uit m'n spelletje halen hoor.
Het zijn specifiek alleen botten, niet alle "rare dingen". De reden weet ik niet precies maar heeft met bijgeloof te maken dacht ik.
Met name MMO's zijn verslavingsgevoelig, en een veel toegepaste methode om te lange speelduur in te perken welk gebruikt wordt in veel Aziatische games is net als in het westen rested te vergaren in de tijd dat je offline bent, maar daarnaast juist tijdens het spelen gained exp te laten dalen. Bijv na 3 uur 50%, na 6 uur 25% en na 10 uur 0%. Als er na 10 uur op een dag spelen dan toch geen winst meer te behalen valt stoppen veel wel.

Het zal echter niet weerhouden een ander spel te gaan spelen tot er echt een nationale dan wel internationale controle op staat.

Verder wil men zeker dat hun spel gespeeld wordt, maar tot op zekere hoogte. Geen enkele uitgever of ontwikkelaar heeft er iets aan als hun game weer in de headlines verschijnt omdat het tot de directe dood van een individu heeft geleidt of tot indirecte dood van een derde (zoals een baby) tgv verwaarlozing omdat een spel op nummer 1 kwam.

Ook voor hun zal het dus interessant zijn om hier wel op een adequate manier aan mee te werken, een manier waarbij de gemiddelde speler weinig hinder bij zal ondervinden maar de verslavingsgevoelige niet langer de reward zal geven. Een delicate balans echter om de grens te vinden, en hoe af te kappen. Gradueel mindere rewards? Keihard verbinding verbreken? Hoeveel tijd is te lang? Lastige punten :p.
Met name MMO's zijn verslavingsgevoelig
Spellen zijn niet verslavingsgevoelig, mensen zijn verslavingsgevoelig. En lang niet iedereen is het. Maar iemand die een groot probleem heeft en in plaats van het aan te pakken, het probeert te ontvluchten, vindt in o.a. games een makkelijke uitweg. De schuld wordt vaak erg makkelijk bij games gelegd, maar bijna elke bezigheid kan "verslavend" zijn, zolang het de aandacht afleidt van onderliggende problemen.

Ik zag laatst een leuk en intelligent filmpje waarin dit wordt uitgelegd (gaat verder ook over waarom mmog's zo populair zijn en waarom een groot deel van de populatie (met name de oudere generatie) niets begrijpt van die populariteit en gamers maar asociaal vindt). Het "filmpje" duurt wel een uur, maar is erg interessant en zeker de moeite waard als je aan onbegrijpende mensen in je omgeving wilt uitleggen waarom mmog's niet het stigma verdienen dat ze helaas nog steeds hebben.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 2 augustus 2010 11:53]

Een verslaving komt niet van 1 kant, je zult en een persoon nodig hebben en een middel. Ik schuif daarbij helemaal geen schuld in de schoenen van de games of MMO's, echter het maar afwimpelen op het concept van 'tsja, het probleem ligt bij de persoon in kwestie' vind ik persoonlijk niet terecht.

Ik ken het filmpje waar je naar linked verder, heb het al eens eerder gezien. Maar ben het zeer zeker niet eens met alles wat hij zegt. Gewoonteverslavingen worden namelijk een beetje afgewimpeld als niet bestaand door hem, terwijl het in realiteit toch zeker verslavingen kunnen zijn.

Het probleem is een beetje dat de term verslaafd aan die dingen vaak juist te snel gebruikt wordt waar het inderdaad bij een persoon geen verslaving is maar bij men welk gewoon langdurig speelt. Door dat soort mensen als verslaafd af te schilderen vertroebel je het beeld van dit soort gewoonteverslavingen en worden de personen wie enkel nog maar iets positiefs uit het leven weten te halen via een game en zelfs in de ernstigste gevallen persoonlijke verzorging inclusief voeding verwaarlozen om maar die kick vanuit het spel te blijven halen.

Die laatste groep is dan ook niet iets wat zozeer wordt aangekaart door dat filmpje, maar juist wel de groep welk dood neervalt omdat ze eten, drinken en toiletgang steeds meer op een stop zetten of uitstellen om die kick te kunnen blijven halen uit hun spel, na alvorens vaak al langer problemen van ernstig slaaptekort en eventueel werkloosheid omdat A + B niet te combineren viel.

Aangezien misschien maar 1:100.000 - 1:1.000.000 van de gamers dit soort vormen aanneemt maar mass media het liefst 10% of meer van alle gamers als verslaafd benoemt, wordt een reeel probleem veelal uiteindelijk niet langer serieus genomen. Maar die groep is uiteindelijk waar dit soort maatregelen en concepten voor dienen.
Hobbies in het algemeen zijn verslavingsgevoelig.

Je hebt zelfs van die gasten die tot diep in de avond nog aan hun speciale autootje zitten te sleutelen.
Of ze zitten tot diep in de nacht te googlen over hun postzegelhobbies.
Neem je toch ook de naam van je pa en ma en hun nummer. Die zullen waarschijnlijk iet gamen. Nou dan heb je al 3 accounts. Er zullen altijd manier blijven om dit te omzeilen, geen enkel systeem is waterdicht...
Hoe mensen zich eigen kunnen dood gamen ontgaat mij totaal. Ik ben ook wel eens verslaafd geweest aan een spel, en dat vele uren achter elkaar gespeeld, maar hoe kun je in godsnaam zolang doorgaan als je lichaam al die signalen afgeeft (honger) en de moeheid toeslaat (want lang gamen is vrij intensief), snap ik echt niet.
Ik denk ook niet dat in China dat de echte reden is van deze actie. Je moet daar meer tussen de regels lezen...
Misschien is de overheid daar dermate deprimerend dat ze 24/7 willen spelen zodat ze geen kans hebben te denken aan hun semi-slaven leven. :)
je weet niet echt waar je het over hebt dus.
*wel eens verslaafd geweest*

verslaafd zijn ben je niet 'wel eens'.

kijk voor de grap is naar interviews met top-ranked spelers in WoW / runescape etc. 10+ uur per dag 7 dagen per week is dan niet echt een uitzondering
Als je nou zorgt dat ALLE spellen via een soort van Steam lopen, dan kun je heel gemakklijk voorkomen dat ze na hun speeltijd een ander spel gaan doen. Je geeft iedereen dan gewoon een x aantal uren dat ze kunnen spelen, en steam stopt er gewoon mee na die tijd.
Denk niet dat alle uitgevers op 1 platform willen gaan..
"Voordeel" van China, daar hebben ze niet zoveel te willen als de overheid bepaalt dat het moet :)
Prima plan van de Chinese overheid ;) . Dit lijkt me een eerste stap tegen een hopeloos deel van de jongeren die niets anders doen/weten dan gamen. Het grootste gedeelte van deze jongeren zullen in de toekomst, naar alle waarschijnlijkheid, alleen maar geld gaan kosten. Want ik heb niet het idee dat deze jongeren zich dermate ontwikkelen dat men daar tevreden over is en dan heb ik het over sociale en intelectuele ontwikkeling. Het gaat dan ook om het terugdringen van de tijd die de jongeren erachter zitten en dus niet een verbod. Normaal gesproken zou je zeggen, de ouders moeten hier op letten, maar als je nagaat dat beide ouders werken, en dan ook nog eens tot laat in de avond, dan is die controle ver te zoeken. (Daar komt ook nog eens boven op dat vele Chinese ouders hun zoon/zonen verwennen waardoor deze tegen hun natuurlijke gezag van hun ouders in durven te gaan. Dat zou ik vroeger eens moeten proberen...)

De vraag is dan ook, hoe gaan ze dit controleren? Ik weet dat in Korea ze zich moeten registreren met hun sofi-nummer, maar dit is natuurlijk makkelijk te omzeilen door een ander sofi-nummer te gebruiken. Toevallig weet ik dat er Europese gamers zijn die via beschikbaar gestelde sofi-nummers, Koreaanse games spelen.

En wat gebeurt er als iemand anders misbruik maakt van jou identiteit? Denk je even te willen gamen, dan blijkt dat je al uren bezig bent geweest.

Een goed initiatief. Heeft natuurlijk nog de nodige uitwerking nodig en na verloop van tijd zal blijken of zoiets bevorderend werkt voor de ontwikkeling van de jongeren.
Daar komt ook nog eens boven op dat vele Chinese ouders hun zoon/zonen verwennen waardoor deze tegen hun natuurlijke gezag van hun ouders in durven te gaan. Dat zou ik vroeger eens moeten proberen...
Dat is juist net andersom. Chinese kinderen hebben een zeer strenge opvoeding waar elke twijfel aan ouderlijk gezag ondenkbaar is. Chinezen worden dermate streng opgevoed dat zij nooit tegen het gezag van de ouders in zullen gaan. Het is juist het Westen waar kinderen hun eigen moeder een 'kankerhoer' durven te noemen en zeer verwend zijn. In het Westen gaat het om 'eigen ontwikkeling' waarbij kinderen zich moeten 'ontplooien' en vooral 'ik mag er zijn' worden aangeleerd. Bij Chinezen behoren kinderen tot een sociale rang en hebben groepsverantwoording en verantwoording naar mensen hoger in de sociale rang. In het Westen is een kind een individu, waardoor dat niet geld. Chinese kinderen worden al vanaf kleins af aan (kleutertijd) allerlei verantwoordelijkheden aangeleerd. Tegenspreken bij de ouders is gewoon een niet bestaand verschijnsel.

on-topic: Verplichtingen stellen om overmatig gebruik van iets tegen te gaan kan nooit slecht zijn. Het gaat er alleen om welke verplichtingen dat dan zijn. In NL wordt fast food ook aan banden gelegd door het duurder te maken terwijl je zou kunnen stellen dat mensen zelf mogen bepalen wat ze eten. Ook is er de gokwet die het gebruik van fruitautomaten beperkt tot maximaal 2 uur.

[Reactie gewijzigd door wfh op 2 augustus 2010 10:54]

Natuurlijk komt dat nog vaak voor, zo ben ik ook opgevoed. Ik ben zelf ook Chinees, maar ik heb nog broertjes en dan verzwakt vanzelfsprekend de vreugde om een zoon te hebben. Ik weet uit ervaring dat in veel Chinese gezinnen met één zoon, deze veel te zeggen heeft daarbinnen en vaak verwend wordt. Daardoor gaan ze juist wel in tegen het natuurlijk gezag van de ouders.

Of dit vervolgens veel invloed heeft op de mate van gamen, is natuurlijk een andere vraag.
de gamers die zichzelf afmaken omdat ze verliezen in een game zijn gewoon zwak in hun hoofd. maar daarom hoef je er echt geen limiet op te zetten hoor. want dat soort mensen blijf je houden ook al spelen ze mens erger je niet in het japans / chinees of sudoku bedenk ik me net.

daar kan een limiet echt niets tegen doen, het kan net die ene druppel zijn voor bepaalde mensen.
In China is het niet zozeer zichzelf van kant maken na het verliezen van een game. Eerder dagen aan een stuk gamen zonder te eten of drinken. Het is daar niet bepaald apart dat er daar iemand na 72 uur non stop gamen overlijd. Of zijn kinderen vergeet eten te geven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True