Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 239 reacties

Makers van games moeten meer doen om verslaving te voorkomen, vinden onderzoekers. Tussen de 30.000 en 80.000 mensen zouden verslaafd zijn aan gamen. Een gameprogrammamaker noemt de bevindingen echter 'totale onzin'.

Oude commercial van Nintendo voor de GameBoy AdvanceHet onderzoek werd uitgevoerd door IVO, een organisatie die onderzoek doet naar verslaving. Volgens het onderzoeksrapport biedt de gamesindustrie 'geen informatie over verslavingsrisico's van bepaalde spellen'.

Een van de onderzoekers, Tim Schoenmakers, nuanceert die stelling. Volgens hem wordt er 'te weinig' gedaan om gamers duidelijk te maken welke gevolgen een verslaving kan hebben. De gebruikelijke waarschuwingen in de meegeleverde handleiding volstaan wat hem betreft niet.

"Er zou bijvoorbeeld op de verpakking een waarschuwing kunnen staan, net als bij sigaretten", zegt Schoenmakers. Volgens hem moeten gamesontwikkelaars hun verantwoordelijkheid nemen, 'net zoals de alcoholindustrie dat doet'. Volgens de onderzoekers is dat nodig om te voorkomen dat de overheid zich ermee gaat bemoeien, zoals dat al is gebeurd met gokken en alcohol. Aanbieders van online games zouden bij kunnen houden hoe lang er wordt gespeeld; wie overmatig lang speelt, zou dan dan een waarschuwing kunnen krijgen. Schoenmakers zegt echter geen voorstander te zijn van het beperken van het aantal uur dat iemand kan spelen: "Mensen moeten nog steeds zelf een keuze kunnen maken."

Hoeveel gamers er precies verslaafd zijn, is overigens niet met zekerheid te zeggen. De onderzoekers schatten dat deze groep 'probleemgamers' minimaal 30.000, maar waarschijnlijk 80.000 mensen groot is. Daarmee zou 0,6 procent van de Nederlandse bevolking verslaafd zijn aan videogames. Vergeleken met andere verslavingen valt dat overigens mee: 3,5 procent van de Nederlanders is verslaafd aan alcohol, en tussen de 1 en 1,5 procent aan drugs. Ook het aantal internetverslaafden ligt met 1,5 procent hoger dan het aantal gamesverslaafden. Vorig jaar deed IVO in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid al onderzoek naar 'nieuwe verslavingen', waaronder gamesverslaving.

Boris van de Ven, als eigenaar van Blammo Media verantwoordelijk voor het tv-programma Gamekings, laat weten de bevindingen van de onderzoekers 'totale onzin' te vinden. "Ik vraag me af hoe dit onderzoek is uitgevoerd. Ik heb het idee dat de onderzoekers geen verstand van games hebben." Van de Ven vermoedt dat de stichting achter het rapport vooral uit is op publiciteit. "Dit onderwerp is sexy, dus zo'n onderzoeksbureau komt overal in de media." Hij zegt het probleem overigens niet te willen bagatelliseren, maar het aantal verslaafden dat door de onderzoekers wordt genoemd lijkt hem onwaarschijnlijk hoog. Van de Ven zegt ook geen voorstander te zijn van het plaatsen van waarschuwingen op de verpakkingen van games. "Wat wil je daarmee bereiken? Dat schiet zijn doel totaal voorbij."

De onderzoekers geven overigens toe dat wetenschappers het er nog niet over eens zijn in hoeverre gamesverslaving daadwerkelijk als 'verslaving' kan worden aangemerkt. Volgens Schoenmakers is dat echter vooral een definitiekwestie. "Officieel is een gokverslaving ook geen verslaving", zegt hij. "Maar een gamesverslaving heeft dezelfde symptomen als een verslaving aan middelen, zoals alcohol."

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (239)

1 2 3 ... 11
Je bent volgens mij (klinisch psycholoog) verslaafd (geweest) als je diep in je hart iets anders had gewild met al die uren. Of jaren. Als je tegen je zin in aan het gamen bent en blijft, als je weet dat je jezelf naar de klote helpt, maar toch doorgaat omdat je niet zou weten waar je zou moeten beginnen om de draad van je leven weer op te pakken. Als je de controle kwijt bent over je eigen gedrag, als je jezelf keer op keer voorneemt om het niet te doen, en er dan toch weer mee door gaat. Als je sociale leven eronder te lijden heeft en je daar ook echt mee zit, als je merkt dat je lichamelijke klachten gaat krijgen (rugpijn, pijn in je polsen, vierkante ogen, stijve schouders en nek, hoge bloeddruk, hoge suiker, whatever), als je merkt dat je blij bent een heel weekeind niets te hebben zodat je even lekker de tijd hebt.... Dat is wat je noemt een geestelijke verslaving, en iedereen die hier zo makkelijk roept 'moet iedereen lekker zelf weten' ....ik wou zeggen: die heeft zoiets niet meegemaakt maar dat weet ik natuurlijk niet. Maar alhoewel het iemands eigen verantwoordelijkheid is, het is geen kwestie meer van een eigen keuze. Een belangrijk kenmerk van een geestelijke verslaving is dat je wel wil stoppen, maar dat dit niet gaat. Als jij 5 uur per dag gamed, weinig sociale contacten hebt maar verder gewoon naar school/werk gaat en je sport ook nog 's af en toe en je eet redelijk normaal en je zit er verder niet mee: prima toch? Ga er lekker mee door. Maar over die groep mensen gaat het nou net niet.

Het is zo makkelijk om als er sprake is van zo'n wetgeving te roepen 'ze hebben het recht niet', 'ze pakken onze vrijheid af', 'we mogen straks helemaal niks meer' en 'er zit straks overal een sticker op'. Dat is lekker eenvoudig. Maar wat doe je zelf dan voor al die kids met gigantische sociale problemen? Wel 's wow gespeeld? Moet je bedenken dat je daarin rolt als je 11 bent. En je ouders zeggen geen ho, en laten je het hele weekeind gaan. Dan heb je een probleem hoor...

Dus is de vraag: laten we al die tienduizenden jongeren (en volwassenen) lekker aan hun lot over? Verkloot je leven maar, 't is je eigen keuze? Je komt er zelf wel achter als je straks op straat staat? Leuk ook, voor die ouders die dat niet willen en maar voor hun kind blijven zorgen. Leuk voor de rest ook, want wij moeten de uitkeringen ophoesten. Of de slaapplekken en het eten, als het echt uit de hand loopt.

Via scholen gaat het niet. Zoals hierboven al opgemerkt: die hebben al zò veel te doen. Je kan er wel een lesje aan wijden, maar ze moeten al zo veel doen naast het onderwijs. Ze gebruiken zelf wel pc's als leermiddel, en daar zou je het bij kunnen stoppen. Maar zie die scholen er maar eens van te overtuigen.

En hoe bereik je die ouders? Reclamespotjes op TV? Flyers bij de huisarts? Kan best, kost handenvol (belasting)geld.

Dus: de gamesindustrie de opdracht geven om hier 's aandacht aan te besteden: ik vind het een logisch idee. Financieel gaat dat best, althans voor de grote bedrijven. Het wordt tijd dat een tent als Blizzard haar verantwoordelijkheid eens neemt. Het is nou eenmaal zo dat er echt heel, heel erg veel mensen zijn die totaal geen maat kunnen houden met het gebruiken van hun product. Duizenden en duizenden mensen, vooral kinderen. Ze komen in de grootst mogelijke problemen. Dan kan je zeggen: interesseert ons geen fuck, lossen de ouders maar op, ga maar naar de klote, dat je zelf te zwak bent of te weinig wilskracht hebt (heb je het tegen een 12-jarige overigens die op school gepest wordt of wiens ouders in een scheiding liggen of aan de drugs zijn oid), maar je kan als grote gamesindrustrie ook denken: hey...nou weet je wat: wij hebben die cash wel, we besteden er eens wat aandacht aan. Lijkt me een logische stap. Ze hoeven het niet, en natuurlijk is het de verantwoordelijkheid van de ouders/mensen zelf, allemaal waar, maar er is wel sprake van een gigantisch probleem dat alles te maken heeft met hun producten, en als elke partij zegt 'niet onze verantwoordelijkheid' gaat de ellende gewoon door voor al die mensen die er niet mee om kunnen gaan.

Lees het artikel nou nog eens. Het is niet zo dat 'ZE' de gamemakers gaan verplichten om de privacy en vrijheid van de brave burger nog meer te beknotten. Het is eerder zo dat psychologen en sociologen en opvoedkundigen en verslavingsdeskundigen met de handen in het haar zitten, en zich gewoon maar wenden tot de gamesindustrie om om hulp te vragen.

Overigens lijkt het erop dat ongeveer 12% van de kinderen (vnl jongens) tussen de 12 en de 18 hele ernstige problemen ondervindt die te maken hebben met buitensporig veel gamen. Dat zijn getallen uit zowel amerikaanse als oosterse studies.
Bijvoorbeeld uit het artikel Game On, uit
Harvard health letter, Volume: 34, Issue: 12 (October 1, 2009), pp: p4, 2p
(kan niet linken want via betaalde service gevonden)

Dan: volgens de nederlandse volkstelling uit 2001
(http://www.cbs.nl/nl-NL/m...03-volkstelling-excel.htm)
is er te vinden dat 12-18 jarigen: de groep bestaat uit 1.320.000 mensen. Gedeeld door 2 kom je op ongeveer 660.000 jochies tussen de 12 en de 18. Delen door 8 (dat is die 12 procent uit die andere studies): tachtigduizend gamesverslaafde jongens.

Dat zijn dus alleen nog maar de jongens tussen de 12 en de 18. Volwassenen en vrouwen/meisjes zijn niet meegerekend. Misschien gamen amerikanen en koreanen meer, zou best kunnen. Waarschijnlijk wel. Maar een totale schatting voor nederland van minimaal 30k en waarschijnlijk eerder 80k of meer lijkt dus, in vergelijking met grote buitenlandse kwalitatieve onderzoeken heel, heel erg bescheiden. Wat wel verstandig is, want zelfs met deze getallen lijkt het erop dat je de gamesmakers al tegen je in het harnas jaagt.

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 2 februari 2010 13:51]

Alsjeblieft niet zeg. De kwaliteit van een game hangt vaak nauw samen met de verslavendheid. Het is aan de gebruiker hier verstandig mee om te gaan. Eventuele waarschuwingen op de verpakking of zelfs bij een kijkwijzer-achtige intro zou kunnen, maar laat het daar bij! (Doe het liever niet)
Je kan niet van ontwikkelaars gaan verwachten dat ze hun games minder leuk om te spelen maken. Dat is net zoiets als een diamantslijper te vragen een botte beitel te gebruiken...
Games maken is een kunst en ik vind niet dat ontwikkelaars beperkt mogen worden in hun artistieke vrijheid.Dat motivatie-theorien in games worden verwerkt is logisch. Dat is namelijk inherent aan het uitdagend maken van een game. Waarom zou ik mij bekommeren om een gegijzeld persoon als ik er verder geen ontwikkeling mee heb doorgemaakt.

Laat ze zich a.u.b. wel beseffen dat de waarschuwingen op sigaretten pakjes ook niet leiden tot minder roken. Juist het zondige, het slechte is wat een sigaret spannend maakt voor een groep mensen.
Maar laat ze consequent zijn, er zijn ook verslavende boeken. Bijvoorbeeld de boeken van Agatha Christy blijken erg verslavend. Die boeken zijn ook semi-bewust zo geschreven. Plak dus daar ook een stikker op.

Plak overal maar een stikker op om te informeren wat het wel en niet is. We zijn ten slotte aanbeland in de tijdsperiode waarin alles gelabeled en gecertificeerd wordt.

Het enige wat je doet met hoogdravende maatregelen is de verantwoordelijkheid van mensen om zelf na te denken wegnemen.

Een spannende game levert je een andere werkelijkheid dan de dagelijkse. Zorg er dus liever voor dat de dagelijkse realiteit minder deprimerend is voor sommigen, waardoor ze geen toevlucht zoeken in een virtuele wereld. Spoor verantwoordelijkheid aan!
Vuur kan ook heel gevaarlijk zijn als je het verkeerd gebruikt, maar toch liggen de aanstekers voor een habbekrats in de supermarkt. Zorg ervoor dat mensen zich verantwoordelijk gaan gedragen!!!!!! Dat bereik je niet met labeltjes en regeltjes!!!!!!!

[Reactie gewijzigd door cerielverschoor op 2 februari 2010 12:52]

Ik vind het een vreemde vergelijking die je maakt tussen verslavende boeken en games.
We spreken hier wel over mensen die symptomen hebben die vergelijkbaar zijn met die van een drugsverslaving:

- Slaap en eten laten om te kunnen spelen
- Gewichtsverlies of toename
- Meer leven in de wereld van het spel dan in het echte leven
- Familie en vrienden negeren
- Liegen over het aantal gespeelde uren

Dit kan te verklaren zijn door het belonende karakter van games (dit zit heel sterk in RPG/MMO's) en ook doordat men in de game wereld iemand anders kan zijn (zelfzeker ipv verlegen als voorbeeld). Dat is ook terug te vinden bij een drugs verslaving (maar nog nooit bij boeken denk ik).

Of er nu maatregelen moeten genomen worden tegen games laat ik in het midden, ik vind dat je 100% gelijk hebt als je zegt dat de verantwoordelijkheid bij zichzelf ligt (of de ouders). Een gezonde stabiele thuis zal in mijn ogen veel meer helpen bij gelijk welke verslaving dan een stickertje of waarschuwing. Maar het is misschien wel niet slecht dat sommige ouders/mensen de gevaren van overmaitg gamen kennen. Van sigaretten, drugs en alcohol kent iedereen die wel (en deze zijn volgens mij ook wel gevaarlijker dan games in het algemeen).
Gelukkig maar dat alcohol verboden is en wiet en tabak niet meer bestaan. Want het zou toch te gek voor worden zijn als deze dingen die schade aan de gezondheid op leveren niet aan banden gelegd zouden zijn moet je je indenken het zou net de jaren '90 zijn met auto's fabrieken, vliegtuigen en helikopters die allemaal puur gif produceren en dat gewoon mogen blijven doen zonder waarschuwings stikkers en hulpverleners die verstokte automobilisten van hun verslaving af helpen.

Hoe lang kan hulpverlenend Nederland de rest van het land nog blijven "beschermen" tegen alle kwade invloeden? Hoe lang nog laten Nederlanders toe dat de subsidie maffia (want daar draait het om in die wereld) mensen nog aan de schandpaal nagelt en belachelijk maakt omdat ze dingen doen waar ze van genieten. Roken is in middels over al verboden, en alleen in eigen huis kan een verstokte crimineel ehm, roker er nog een op steken. Drinken binnen kort van af 18 en dan nog maar eens die belasting flink om hoog jagen. Lekker eten alleen als de foufu burger vreters het ook lusten want anders gewoon 19% BTW er op. En nu mag je ook al geen games meer spelen, eerst klagen over hoe slecht het wel niet is en dan subsidies voor een hele rij aan WC-eend onderzoeken en hop een extra belasting een strenge leeftijdscontrole en dan natuurlijk een verbod op alles wat een geheime commissie niet ziet zitten voor de plebs.

Het ergste deel in het artikel is nog wel dat men China of all places China aan haalt als zijnde het goede voorbeeld van hoe het ook kan. Een land waar alle games door de overheid gecontroleerd worden waar alle in game conversaties door de overheid in de gaten gehouden worden en waar de games totaal niets anders zijn dan in Europa of Amerika met als enige verschil dat alles wat als tegen de staat gezien kan worden verboden is.
Nou ik zeg kom maar op en laten we dan ook de Nederlandse vuurmuur maar eens heel snel officieel in gebruik gaan nemen. Want dat laffe halfslachtige gedoe met een vrijwillig internet filter gebaseerd op een geheime lijst zo als bijvoorbeeld KPN en bijna al haar dochters gebruiken is natuurlijk lang niet goed genoeg. En rechters die op aangeven van commerciële bedrijven sites verbieden en ISP's opdragen deze te blokkeren is natuurlijk veel te omslachtig. We moeten net als in Australië een geheime lijst met gevaarlijke sites gebruiken om onze burgers te beschermen. Dat is wel zo handig want dan hoef je ook nooit aan iemand uit te leggen waarom bijvoorbeeld een tandarts op deze lijst voor komt of hoe het komt dat die vele duizenden andere kiddie porn sites er niet op staan en meer van dit soort dingen.

Ik blijf voorlopig lekker in het buitenland wonen wel zo fijn kan ik gewoon doen at ik wil en hoef ik me geen zorgen te maken over de belachelijke staat der nederlanden die steeds verder afglijd naar de afgrond.
Niemand beweert hier dat je niet van games, drank of sigaretten mag genieten. Niemand.

Maar er is een verschil tussen gamen, drink of roken, of het gevoel hebben dat je dat moet doen. Het laatste heet verslaving, en daar kun je mensen voor waarschuwen. In Nederland hebben we ervoor gekozen om dat te doen; of je het daarmee eens bent is een andere vraag. Ik denk dat jij het vooral niet eens bent met de manier waarop de Nederlandse overheid de "gebruiker" van alcohol, sigaretten en andere "schadelijk producten" belast met de mogelijke gevolgen van dat gebruik (zoals, bijvoorbeeld, hoge kosten voor de maatschappij vanwege hoge ziekenhuisrekeningen van rokers, drinkers etc).
Hier wil ik wel even met een persoonlijk stukje op reageren. Ik heb namelijk zelf op mijn 16e (ben nu 25) een gameverslaving gehad met UnrealTournament en Lineage. Dit heeft zo'n 2 jaar geduurd. In deze tijd zat ik op de havo, die ik heb verknalt omdat games veel interessanter waren. Gelukkig is alles daarna wel weer goedgekomen en ben ik via een omweg op de juiste koers doorgevaren.

Had ik problemen waardoor ik toevlucht zocht in games?
Nee, totaal niet. Het enige probleem wat ik had was het probleem wat elke puber, hetzij misschien in mindere mate, tegenaan loopt. Wat doe je op de havo, wat leer je en waarom, waarom is dit alles zo oninteressant en het niet weten waar je heen wilt later. Ik wilde iets met computers doen, maar kon de motivatie niet opbrengen om te studeren voor andere vakken. De een zoekt zijn heil bij vrienden die buiten ergens hangen, ik zocht toevlucht in games, omdat ik daar goed in was en om de sleur van school te ontvluchten. De rest van mijn vrienden studeerden wel in de avonduurtjes, dus het lag ook niet aan mijn vriendenkring die me meetrokken. Ik was de enige gamer van het stel.

Op zo'n leeftijd had ik nog niet goed door wat de gevolgen waren. Ik wist dat ik mijn havo ermee kon verprutsen, maar toch ging ik door. Daarom vind ik dat pas iets een verslaving genoemd kan worden als het je eigen tot last is, terwijl je het niet afkapt. De last was voor mij dus een jaar blijven zitten. Ik wilde niet blijven zitten, want ik zag hier geen verandering in, ik wilde namelijk iets met computers doen. Daardoor heb ik direct gezegd dat ik ervoor koos om met de havo te stoppen, en mijn keus op mbo ict niveau 4 is gevallen.

Hoe erg was mijn verslaving?
Ik ging wel naar school, maar op school was ik bezig met het plannen van clanwars, uitstippelen van tactics etc. In de les deed ik dan ook niet serieus mee, het kon me totaal niet boeien wat daar werd verteld.
In zomervakanties ging ik om 6 of 7 uur 's morgens naar bed, zette de wekker en stond 4 of 5 uur later op om weer volle bak te gaan gamen.

Wat hebben mijn ouders eraan gedaan?
Mijn ouders hebben vanalles geprobeerd, eerst beginnen met waarschuwen, uitleggen waarom het zo slecht is en wat de gevolgen kunnen zijn. Ik was altijd blind voor deze uitleg en had als iedere puber het gevoel dat ik maar zelf moest weten wat ik wilde doen. Luisteren naar ouders in zo'n puberperiode is een no-go.
Daarna hebben ze geprobeerd hardere maatregelen te nemen, internet te killen, pc uitzetten etc. Allemaal geen succes. Ze kregen me daardoor echt niet aan het studeren.
Op den duur toen ze zagen dat het zo slecht ging op school, hebben ze de keuze van mij om naar het mbo te gaan geaccepteerd. Omdat dat wel een opleiding zou zijn waar ik mijn ei kwijt zou kunnen.

Tijdens die opleiding is eigenlijk de interesse in het gamen vervlogen, en ik heb geen idee meer hoe dat precies kwam. Misschien omdat ik daar met mensen kon praten over dezelfde hobby, of misschien omdat ik de puberale tijd was ontgroeid. Wie zal het zeggen?

Achteraf is die opleiding ook veel te makkelijk geweest en heb ik daarna verkort hbo informatica erbij gedaan en ben ik nu inmiddels alweer een jaartje aan het werk. Kortom, alles is helemaal goedgekomen.

Ik ben erg tegen dit soort censuur en ik weet dan ook zeker dat mij dit nooit had tegengehouden. Mensen die iets van plan zijn gaan het toch wel uitvoeren, met of zonder waarschuwing. Ik wist ook zelf dondersgoed waar ik mee bezig was. Iedereen weet wat de gevolgen zijn van verslavingen. Wanneer je gewoon zoveel tijd aan andere dingen besteed dan wat je zou moeten doen, dan gaat er op den duur iets fout. Ik had ook mijn tijd aan andere hobby's kunnen spenderen, want het ging er mij om dat school oninteressant en vervelend was. Ik kan geen dingen leren die mij niet interesseren.

Wat het mij uiteindelijk heeft opgeleverd is juist een resistentie tegen verslavingen. Juist omdat ik dit heb meegemaakt weet ik wat de gevolgen van een verslaving kunnen zijn. Als ik mijzelf met personen om me heen vergelijk zie ik duidelijk dat ik juist de minste aanleg heb om ergens verslaafd aan te raken. Ik ben erg gedisciplineerd geworden en kan me heel erg goed weerhouden van de 'korte termijn gelukjes maar slecht voor de langere duur' dingetjes. Zonder moeite.
Misschien moet er ook een waarschuwingssticker op vuurwapens. Zal een hoop doden schelen denk ik.

Gameverslaving is echt, alleen een suf stickertje plakken zal geen ros helpen. En uiteraard had ik van de industrie niet anders verwacht dan dat ze het een onzinverhaal vinden. Dat heeft de tabaksindustrie ook gedaan. Ze wisten nergens van, en ondertussen deden ze zelfs stiekem onderzoek hoe ze sigaretten nóg verslavender konden maken. Ze deden bv een stof in de tabak die voor een snellere opname van nicotine zorgde, dus méér en snellere 'kick'.
Nu zeg ik niet dat de gameindustrie bewust iets doet om het verslavender te maken (dat weet ik niet) maar ze zullen zeker niets doen om het te stoppen. Dat is niet in hun belang. De lieden die papaver verbouwen interesseert het ook geen reet dat er zoveel levens door verwoest worden.

En verslaving is géén keuze. Het overkomt iemand en dan is het te laat. Het nare is dat om er vanaf te komen, de verslaafde zelf moet toegeven dat ie een probleem heeft en dat ie eraf wil. Ego: stickers zijn zinloos...
Dat heeft de tabaksindustrie ook gedaan. Ze wisten nergens van, en ondertussen deden ze zelfs stiekem onderzoek hoe ze sigaretten nóg verslavender konden maken.
Wat bij tabak makkelijker is omdat daar een fysieke verslaving aan is gekoppeld. Een mentale verslaving is met álles mogelijk wat je leuk vind om te doen - sport, tv kijken, internetten, tikkertje spelen, etc.. Eigenlijk zou er een sticker op het internet moeten komen 8)7

Tabak is sowieso een erg slecht argument, er bestaan bijna geen rokers die niet verslaafd zijn. Komt omdat roken eigenlijk nergens over gaat - je moet het lekker leren vinden, en dan is het al te laat. Als roken niet zo verslavend werkte zouden er nog maar weinig mensen zijn die daadwerkelijk rookten. Dit itt andere verslavingen zoals gamen, waarbij maar een heel klein percentage van het geheel daadwerkelijk verslaafd is, maar waar de rest van de samenleving prima mee kan leven. Net als sport, tv kijken, internetten, tikkertje spelen, etc.

Wij hebben sinds kort een tafelvoetbal op kantoor. Werkt ook erg verslavend kan ik je melden, ik kan soms niet wachten weer eens te spelen. Waarom staat er geen waarschuwing op de doos?!
En verslaving is géén keuze. Het overkomt iemand en dan is het te laat.
Klopt, en dat is erg vervelend. Maar het is wat kort door de bocht om dan mensen die niet verslaafd raken wel de prijs daarvoor te laten betalen, omdat de games minder leuk worden gemaakt of omdat er gekort wordt op de speeltijd. Je kan niet alles verbieden wat verslavend is, want dan is er geen entertainment meer. Met als resultaat een depressieve samenleving. Ach, maar dan kun je nog altijd zeggen dat zelfmoord verslavend is, en dat het daarom afgeschaft moet worden.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 2 februari 2010 13:25]

Misschien moet er ook een waarschuwingssticker op vuurwapens. Zal een hoop doden schelen denk ik.
Daar is het wapenvergunning voor uitgevonden. Maar ja, criminelen vertikken het om daar iets mee te doen.
Volgens mij doen mensen alleen maar lacherig over zo'n stickerverhaal.
De stickers op pakjes sigaretten ? Niemand die het interesseert..
Zo'n sticker plak je toch ook niet op een spel, geen hond die het leest. Meestal zit er een handleiding bij die ook al niemand leest :)
Maar waneer is het nou echt een verslaving dan ? Lijkt mij gewoon als je er niet meer zonder kunt / echt ontwenningsverschijnselen krijgt zoals zweten / trillende handen / agresief...

Maar laten we eerlijk zijn, programma makers kicken er toch op als een spel verslavend is, een teken dat ze het goed hebben gedaan en dat mesnen het willen blijven spelen. Hoeveel moeite zullen ze nou echt gaan doen om dat tgegen te gaan ? Een timer inbouwen die na 2 uur je automatisch off-line / uit het spel gooit ?
Dus aankloppen bij de gamesindustrie omdat te doen lijkt me een beetje vreemd.
Het is volgens mij een verslaving als je sociale / normale leven lijdt onder je gamegedrag. Oftewel: je vriendin loopt weg, je verliest je baan etc. Uit ervaring kan ik alleen zeggen dat WoW echt verslavingen uitlokt; andere games zijn makkelijk te joinen en te leaven op willekeurige momenten zonder dat het echt een impact heeft op je ingame status e.d. (want dat is waar het meestal allemaal om gaat).
Ik kan mij niet voorstellen dat WoW een verslavende game is.
Als je het objectief bekijkt level je waardoor je een ander wapen kan kopen, of magie... maar je word niet sterker want je omgeving/vijanden levelen ook. Als je eindelijk lvl 800 bent en 5 jaar van je leven kwijt heb je gewonnen een digitaal zwaard of vuur handje... hoe simpel is dat.

Hoe lang kan je dit volhouden? ik geen 2 minuten omdat je continue in dezelfde cyclus blijft. Vanuit mijn oogpunt bieden dat soort massive online games geen meerwaarde maar dient het als continue geld machine voor de makers.

Ontopic:
Gamen is voor de fun, en kan competitatief zijn... maar men moet de zaken relativeren en met beide benen op deze aarden blijven staan.
WoW is dan ook niet verslavend om zijn gameplay, maar om het sociale aspect. Vaak zitten mensen in guilds waar ze veel goede contacten hebben, en vaak heerst er ook een sfeertje dat het vaak zomaar niet op komen dagen op raiddagen not done is. Mensen blijven dus vaak komen om de online vrienden te behouden, zelfs al hebben ze er niet al te veel zin in.
Klinkt herkenbaar, in "Utopia" (internet-based game die ik toch een paar jaar heb gespeeld) hadden wij een vrij actief koninkrijk, dat betekende af en toe opstaan om 3 uur in de ochtend om een war te starten en meteen hard toe te slaan. Daar werd je echt gemist als je niet online komt dan. De druk vanuit de groep viel erg mee denk ik, maar als onderdeel van een vrij goed lopend team wil je zelf ook graag dat het goed blijft lopen...
Echter, toen ik met mijn co-schappen begon, en het dus niet meer haalbaar werd ben ik ook gestopt. Simpelweg door het maken van de afweging of je de zaken nog kunt combineren. Ik ben dan ook meteen helemaal gestopt, omdat een minder actief koninkrijk joinen (wat waarschijnlijk wel haalbaar was geweest) me in mijn ogen niet meer voldoende "voldoening" zou geven.
Ik heb er geen moeite mee gehad, maar zo zijn er natuurlijk ook zat mensen die geen enkele moeite heben gehad om te stoppen met roken, en mensen die er niet meer vanaf komen. De drive om te gamen zit wellicht ook meer in de een dan in de ander.
Het belangrijkste lijkt mij het herkennen van verslaving, het is bekend dat "verslaafden" zelf zo lang mogelijk ontkennen dat er van een verslaving sprake is ... soms tot het te laat is.
Na 2uur kicken houdt een "echte" verslaafde niet tegen, die zorgt wel voor een 2e spel of account om in de tussentijd te gebruiken.
Na 2uur kicken houdt een "echte" verslaafde niet tegen
Nee, maar het geeft wel weer een beslissing moment "speel ik verder of niet", het stop de echte verslaafde niet, het voorkomt misschien wel dat iemand zover komt.
Inderdaad, die stickers op pakjes sigaretten werken toch niet echt. Het zou niet de eerste roker die ik hoor die benieuwd is met welke waarschuwing ze dit keer komen op het pakketje.

Dat de games verslavend kunnen zijn klopt, maar dat is met alles zo, zo'n sticker of waarschuwing is zo ontzettend makkelijk te negeren.
Het zou misschien wel helpen voor de omgeving, die ziet een verslaving eerder in dan jijzelf (immers, je negeert het feit dat je verslaafd bent) en kan maatregelen treffen. Maar een verslaafde zelf zal dat waarschijnlijk amper doen (waarom immers afstand doen van iets dat je leuk vind?).
sowieso een sticker op een pakje sigaretten zie je elke keer als je ene sigaret neemt (mits je het originele pakje gebruikt en niet ergens anders in over gooit).

Bij een game is dat juist niet zo. je haalt het cd/dvd'tje er uit en legt het doosje weg.
als het spel heel verslavend is laat je de cd/dvd er misschien wel in zitten.
mss dan wel een waarschuwing geven in het opstartscherm? je weet wel dat scherm met reclame van EA of weet ik veel..
Ja net zoals die win campagne van anti-piraterij zeker.

Gaan ze die meuk smijten op dvd's die je zelf koopt.... echt kansloos dat soort acties. Net als previews van andere films. Er is nog nooit een film geweest die ik gekocht heb op basis van zo'n preview NOG NOOIT maar blijven volhouden en niet kunnen skippen die belachelijke troep en dan maar vreemd vinden dat downloaden terrein wint waar al die bullshit niet in zit.

Die parental Advisory stikkers zijn ook al zo'n succes. Op elke cd kom je ze wel tegen want 1 keer "damn" en hoppa het staat erop

Nee het moet eens tijd worden dat de overheid zich eens bemoeit met belangrijke zaken inplaats van betutteling van het klootjes volk.
Runes of Magic heeft tijdens de laad schermen random korte tips over het spel, maar tussen die tips zit ook een tip dat je af en toe een pauze moet nemen omdat je beter kan gamen als je verder ook gezond blijft.

Dat zie je eerder dan een splash screen aan het begin wanneer je toch niet naar het scherm zit te staren. Het opstarten is nou juist niet het probleem, maar het jezelf er toe bewegen het spel weer af te sluiten een paar uur later. Tussendoor af en toe een niet irritant betweterige tip werkt beter naar mijn mening.
Nog een extra.. ik ben gemiddeld per sessie al 2 minuten kwijt met die meuk :)
Welja officieel gezien met de meeste games (ook al word dat al minder) moet je bij elke keer dat je de game speelt het doosje pakken en de DVD eruit halen voor de CD drive beveiliging.

Maar what about Steam, moeten die bij elke pagina die word opgevraagd een waarschuwings scherm laten zien? :S
Integendeel, stickers op pakjes sigaretten leiden tot meer trek in een sigaret dan minder.
en toch is het aantal rokers sterk afgenomen.... Men wordt er in ieder geval bewust van dat het kan gebeuren, kwaad kan het niet.

Volgens mij is het het beste die sticker er gewoon op te doen en vooral die dure politici hier niet mee laten bemoeien. Ik vindt het allemaal prima...

combineren ze die sticker toch gewoon met de leeftijdsinformatie? Laten ze vooral een duidelijk kleurtje kiezen, dan kunnen we met zijn eenvoudig dat stickertje skippen.
het verschil is dat je een game 1x installeerd en vervolgens het hoesje nooit meer oppakt, dat is een andere impact als elke keer bij gebruik en aankoop het zien.

Als je kijkt naar de leeftijdsindex word daar ook geen waarde aan gehecht aangezien dat hetzelfde verhaal is als deze sticker zal brengen.
nooit meer oppakt? Ik denk dat je vergeet dat er veel meer consolegamers zijn dan pc gamers. Die pakken dus wel steeds het hoesje op als ze een andere game willen doen.

Wat ik me wel afvraag is hoe dat gaat als je online een game gaat aanschaffen. Krijg je dan een sticker op je scherm? :+ Of gewoon een aantal velden waar je je geboortedatum in moet kloppen zoals de trailers van bijvoorbeeld gametrailers.com...
Welke gamer leest het boekje? Ik niet en ik denk velen met mij... en als je het boekje leest kijk ik zeker niet naar wat wel en niet mag.

Het hangt er vanaf of die persoon prestatie drang heeft.
Als je een game voor de lol doet ben je er snel klaar mee, als je gaat voor dat succesvolle moment en je haalt dat niet... dan ga je net zo lang door totdat je wel die winst hebt behaald.

Dus ja ik vind gamen leuk en ja ik ga voor dat succes momentje... maar als ik op vakantie ga krijg ik geen afkick verschijnselen.

Gamen valt onder gewoonte verslaving, geen middelen verslaving... gewoon je zoon of dochter eraf kicken doormiddel van die aardlekschakelaar.

[Reactie gewijzigd door pancake82 op 2 februari 2010 17:26]

En zo risceren dat je je PC sloopt?
nooit meer oppakt? Ik denk dat je vergeet dat er veel meer consolegamers zijn dan pc gamers. Die pakken dus wel steeds het hoesje op als ze een andere game willen doen.

Wat ik me wel afvraag is hoe dat gaat als je online een game gaat aanschaffen. Krijg je dan een sticker op je scherm? :+ Of gewoon een aantal velden waar je je geboortedatum in moet kloppen zoals de trailers van bijvoorbeeld gametrailers.com...
Uhm het gaat om MMO's zoals WoW dus nee dit is gericht op alleen PC games. De console vinden de onderzoekers zelf leuk om mee te spelen dus die houden ze erbuiten.

Hetzelfde reden waarom bijv. alcohol wel juridisch staat als een hard drug maar je kan het al vanaf je 16de drinken. Dit heeft alleen mee te maken dat de mensen in de eerste en tweede kamer een borreltje lusten. Doe je iets wat wat niet gemeen goed is voor de ministers en kamer leden dan wordt het of gezien als een EVIL verslaving of nog een mogelijke extra vorm van accijns o.i.d
Ik denk dat eerder met andere dingen te maken heeft, zo is er bijvoorbeeld nog geen recht op een "game-vrije werk plek" en mag ik ook nog steeds gamen in de kroeg ;)
Als roker lees je die dingen nooit, geloof me.
in Brasilie doen ze een kaartje in het pakje sigaretten met op de ene kant een schaars geklede dame en de andere kant een gespierde vent. Deze kan je dan voor de sticker achter het plastic hoesje doen zodat je de sticker niet ziet.

Tja het oog wilt ook wat he!

*edit typo

[Reactie gewijzigd door massareal op 2 februari 2010 13:27]

Ik vraag mij af of deze politici ook eens iets gaan doen aan verslavingen met nog ernstigere gevolgen, zoals geloofsverslavingen ;)
Tsja over kerkverslaving en werkverslaving hoor je ze niet, daar staan geen stckers op de deuren geplakt, zoals op het werk en kerkdeuren bijvoorbeeld hoort te staan,

'Wie hier binnen gaat, laat alle hoop varen' ;)
Het is wetenschappelijk bewezen dat de boodschappen op sigarettenpakjes in de hersenen net het omgekeerde effect teweeg brengen. Men wil net dat spannende meemaken, net dat gene wat taboe is. De staat is er natuurlijk goed mee. Wacht maar straks komen er stickers op die games en gaat de staat hier extra heffingen invoeren omdat het schadelijk is voor de gezondheid... oppassen geblazen met hier licht over te gaan. Dit zou elke gamer wel eens een aardige duit meer kunnen kosten !! :X
Het is wetenschappelijk bewezen dat de boodschappen op sigarettenpakjes in de hersenen net het omgekeerde effect teweeg brengen.
Bron?
"Gamen, dood en dood zonde", "Gamen, kost je meer dan je lief is" etc.
Zo dadelijk krijgen we zulke reclame spotjes!
En gaan de verkopen van Modern Warfare met 50% omhoog plotseling.
Maar dan zou je toch ook verslaafd kunnen zijn aan films? Imho niet iets heel anders. Of verslaafd aan bordspellen? Ik snap niet hoe je lichaam fysiek afhankelijk wordt van games. (Zoals dat wel gebeurd bij drugs en alcohol). Dat lijkt me onmogelijk, dus we hebben het hier iig alleen maar over een geestelijke verslaving. Best vergelijkbaar met gokken dan denk ik? Maarja van een gokverslaving wordt je arm, terwijl een gamesverslaving mogelijk minder ingrijpende gevolgen heeft.

Achja er zullen best wel mensen verslaafd zijn, maar ik denk ook dat dit onderzoek wel een beetje overdreven is.

En wat moet de gamesindustrie er eigenlijk aan doen? Enige game die er eigenlijk wat aan doet is wow, door je minder snel te laten levelen als je geen rust neemt. Maarja dat helpt ook niet echt denk ik.
Er betsaan lichamelijke en psychische verslavingen. En dat loopt nog door elkaar heen ook. Je kan bv aan adrenaline verslaafd zijn. Als je dan van je game een adrenaline rush krijgt wordt je dus echt ziek als als je het niet meer mag.

Van heroine kan je in 72 uur afkicken. Lichamelijk dan wel te verstaan. Je wordt doodziek, maar dat kunenn ze voorkomen door het onder narcose te doen. Maar toch blijken de afgekickte mensen na korte tijd weer te gebruiken. Dat is de psychische verslaving.

Het is trouwens zo dat de standaard antwoorden van iedereen die verslaafd is zijn:

1) Ik ben niet verslaafd
2) Ik kan makkelijk ophouden hoor...als ik dat zou willen

Je kan het heel simpel testen. Wat je 'verslaving' ook is, stop er eens een maand mee. Als je dat helemaal niets doet, was je niet verslaafd. Als je onrustig wordt, steeds dingen denkt als :Nog 17 dagen 16 uur en 12 minuten dan mag ik weer, dan ben je dus wel verslaafd

http://www.socrat.nl/test...rslaving/ben-je-verslaafd

[Reactie gewijzigd door Ortep op 2 februari 2010 12:35]

Damn.

Ik ben verslaafd aan koffie, drank, m'n vrouw, m'n katten, m'n werk, vakantie, kaasfondue, pepermuntjes...

Je kan OVERAL geestelijk aan verslaafd raken.

Om dan ook maar overal stickertjes op te gaan plakken... Ach ja, past wel in de orde der dingen; Tegenwoordig is een beetje voor jezelf nadenken niet meer nodig; daar hebben we de overheid voor.
Ook een geestelijke evrslaving moet je niet onderschatten: verwaarlozen van jezelf, je werk, je gezin....
Er zijn al huwelijken gesneuveld door WoW...
En huwelijken voltrokken.
Er zijn ook huwelijken ontstaan door WoW.

De vraag bij de huwelijken die gesneuveld zijn, of het huwelijk op zich nog wel voldoende basis had. Waarom zou iemand anders zijn gehele tijd aan een game spenderen?
DOOR WOW??? Door de personen die zich door WOW mee laten slepen bedoel je, wel lekker makkijl om de game de schuld te geven maar het is nog altijd de schuld van de gebruiker/gamer!
misschien is het inderdaad fysiek niet verslaving, maar tussen de oren wel;)

en een oplossing voor de ontwikkelaars/uitgevers>een sticker oid > " WARNIING: This game can be addictive"

probleem opgelost
Idd, de games die die sticker missen kan ik dan fijn links laten liggen. Ik wil waar voor mijn geld!
Hahaha, ja het zou een leuke indicatie zijn van een goed of slecht spel :P
Het zal dus alleen tot meer verkopen / verslaafden lijden
Nou, ik heb een tijdje Utopia gespeeld. Heeft een aardige verslavingsfactor, aangezien er continue wat kan gebeuren en het spel verder (ook je opbouw, je kan ook worden aangevallen) gaat als jij bent uitgelogd.

Maar daar werd je inderdaad beloond als je 12 of 20 uur niet had gespeeld. Een aanmoediging dus om je niet meer dan 4 uur bezig te houden met het spel. En... Het werkt!

Als ik trouwens een verslaving moest kiezen, dan zou het games-verslaafd zijn. Zoals je al aangeeft, kost het niet veel geld, is het niet slecht voor de gezondheid (tenzij het regelmatig ten koste van je slaap gaat) en is het niet illegaal.

Het kost voornamelijk tijd; klinkt als een hobby...
Waarom patchen? en niet bij de bron aanpakken?

"Ouders moeten meer doen tegen verslaving kinderen" lijkt me beter.
Je hebt ook volwassen gameverslaafden.
Er zijn huwelijken door gesneuveld.
Is het huwelijk dan gesneuveld door de game, of door de persoon die liever een game speelt dan met de partner wat te gaan doen?

Zo kan je alles wel heel makkelijk afschuiven...
Dat vroeg ik mij ook af, mijn partner speelt zel veel games on-line (en die zit beneden) ik zit altijd boven en dat gaat al 10 jaar goed. Het punt is dat men elkaar vrij moet laten in een huwelijk en elkaar niet gaan claimen, zo van jij moet beneden gaan zitten (want dan zit ik mij de hele avond groen en geel te ergeren aan die waardeloze TV programma's), mijn ega kijkt graag soaps en allerlei gal programma's die mij totaal niet interesseren, als ik dan beneden moet komen zitten omdat het zo hoort in een huwelijk dan was ik al 10 jaar geleden gescheiden en andersom ook. Dus doen wij ieder ons ding wat wij leuk vinden en verder niet, plus het feit dat ik zeer moeilijk te been ben, wat inhoud dat ik sowieso niet hoef te wandelen, boodschappen of in de stad rond rond te lopen, dus ik vermaak mij prima zoals het gaat en de ega ook. :)
Je hebt ook volwassen gameverslaafden.
Er zijn huwelijken door gesneuveld.
Dan is die band niet zo hecht als gedacht. Een huwelijk die strandt op een verslaving geeft aan dat men niet open en eerlijk naar elkaar toe is geweest. Verder is de partner dan ook bijzonder egoïstisch en mag de "verslaafde" blij zijn dat deze van de ander af is.
Als je een beetje om elkaar geeft, dan help je de ander in plaats van meteen de deur te wijzen. Maar mensen zijn tegenwoordig erg egoïstisch. Het is ikke, ikke en de rest kan stikken.
Als de overheid (of een andere partij) niets mag doen om verslavingen tegen te gaan ben je ook een beetje egoïstisch, vind ik. Niet iedereen kan terugvallen op een partner of familielid voor hulp, en niet iedereen kan die hulp bieden. Een ouder weet ook vaak niet hoe een kind te helpen of zelfs maar de tekenen te herkennen, dat gebeurt vaak pas als het probleem al te groot geworden is.

Op zo 'n moment moet je kunnen terugvallen op hulpverlening, dat wil nog niet zeggen dat je bij wijze van spreken iedereen die meer dan twee uur een game speelt meteen in quarantaine moet.
Ja, dat komt voor. Wat wil jij dat gamesmakers daaraan doen dan? Mischien kan je ook bedenken dat die huwelijken sowieso al zouden sneuvelen als iemand liever zijn tijd in een game doorbrengt als bij zijn/haar partner. Met daarbij de opmerking dat ik er iig een persoonlijk ken en dat de persoon ik kwestie sowieso een probleem heeft met verslaving, als het geen gamen is dan is het wel iets anders.
dan is er zoiezo al iets mis in het huwelijk en legt het niet aan games.
Helemaal mee eens.
En misschien is doet de game-industrie er dan nu goed aan om ouders een steuntje in de rug te geven. Oftewel, laat ze maar met een goed idee komen. Bijv. een beloning als je niet meer dan 2 uur per dag de game speelt ;)

Ouders gaan dan zeggen: hé, wat leuk dat je even beneden komt zitten;
Gamer: ja, want daarmee verdien ik 'punten' in spel X;
Ouders: tsjonge, wat zijn die spellenfabrikanten toch goed bezig.

...en dit kan ook nog eens goed zijn voor de familiebanden... :)
Koop je gewoon 4 games, is toch weer 8 uur achter elkaar kunnen gamen :) En het zou zowiezo nergens op slaan als de beloning van niet gamen hoger is als die van wel gamen want dan is het een kutspel :)
maar of je mede-gamerts onder de indruk zullen zijn van je koffietijd-award is nog maar de vraag :)
Wat als ik een game verslaving krijg? Me ouders wonen zo`n 1000km verderop en als ze me willen bezoeken dan moeten ze de Noordzee over.

Ik ben nog steeds een kind van me ouders maar ze kunnen na een bepaalde leeftijd niets meer doen (wanneer het kind het huis verlaat).
Dan hadden jouw ouders je beter moeten opvoeden ten tijden dat je nog wel bij hun woonden.
Waar haal jij de conclusie vandaag dat verslaving het gevolg is van een slechte opvoeding?

Slecht Nederlands helpt trouwens niet als dit soort ongefundeerde standpunten aandraagt
Wat een onzin :')
Verslaving ligt bij de mensen zelf, niet bij de games.

Naar die stickers wordt toch niet of nauwelijks gekeken.

[Reactie gewijzigd door Dystized op 2 februari 2010 12:19]

Jongens jongens toch... hoe verslaafd dat ik ben geweest aan World of Warcraft 3... Uren en uren speelde ik, tot 10u per dag en dat was in een oogknippering om. Amper een paar achievements of een paar levels in die tijd.

Zelfs nu denk ik na een half jaar er nog aan hoe leuk het was, ondanks dat ik er zelf uit vrije wil mee gestopt ben omdat het véél te veeleisend was voor m'n privéleven.

De verslaving ligt bij de mensen, zeker, maar ook bij de games en dat is logisch natuurlijk.

Hoe zouden mmorpg's anders overleven als je character na een week alles heeft bereikt.
World of Warcraft 3?

Ik zou toch aannemen dat je na een verslaving Warcraft III (een RTS) kan onderscheiden van World of Warcraft (een MMORPG), inplaats van ze loopt te combineren.
Hoe weet jij dat zo goed? ;)

Maar klinkt bekend; als je erover gaat dromen en op je werk je stats zit te kijken, dan kan je imo van een verslaving spreken.
als ik een paar partijtjes SC gespeeld heb zie ik ze ooknog in m'n dromen voorbij marcheren.
en speel ik daar ook nog enkele partijtjes, echter daarom hoef ik de volgende dag / week of zelfs maanden het niet meer te spelen.
dus betwijfel dat je dit als verslaafd kunt bestempelen.

Ben wel nog forum verslaafd geweest. op het werk om de 5 minuten checken of er nog niemand gereageerd heeft, en indien wel er op replyen.
Toen heb ik een jaar lang geen forum meer willen bezoeken omdat het gewoon te erg werd.
World of warcraft word vaak aangeduid met z'n expansion en/of patch nummer. met world of warcraft 3 bedoelt hij dus de huidige expansion wrath of the lichking (officieel WoW 3.3.2 vanaf morgen)

De volgende uitbreiding, WoW cat word dan ook vaak 4.0 genoemd.
mooie commentaar jongen, vind je jezelf nu groot. Vergissen is menselijk
of bij de sigaretten, of bij alcohol of bij gokken of bij seks...
daar ligt het ook bij de mensen, toch blijft de (maatschappelijke) vraag of je mensen die erg gevoelig zijn voor verslaving (in verschillende vormen), en ja dat verzin ik niet ter plekke ; blijkt dus dat sommige mensen er echt een heeeeeel stuk gevoeliger voor zijn, je daarvoor moet waarschuwen of zelfs op een gegeven moment moet helpen...
Als iemand 40-60 uur per week zit te gamen, daarbij ook praktisch iet de deur uit komt, geen sociale contacten heeft dan heb je er als maatschappij weinig tot niets aan, sterker nog die mensen kosten alleen maar...
Die vallen bij mij ook onder verslaafden net als een drugsverslaafde die niets anders doet de hele week dan het "scoren" van zijn volgende shot...
Volgens mij zijn dit soort onderzoeken wel erg goed, de resultaten mogen altijd wel met een korreltje zout genomen worden, maar als er een nieuwe verslaving blijkt te zijn dan mag de bevolking daar best op gewezen worden zodat (bijvoorbeeld) 14-jarige daar al niet in vallen... Daarbij mag er ook een keertje naar de ouders gewezen worden, want je kind achter de pc of tv zetten is natuurlijk een fantastische alternatief, en als die dan niet echt sociaal wordt dan mag je als ouder toch wel weer iemand anders de schuld geven :P
Toch kan je je afvragen hoe een verslaafde moet functioneren in een maatschappij. Al zou ik willen, ik moet toch erg mijn best doen om uberhaupt een avondje te gamen...

Met andere woorden, een verslaving dient wellicht ook als een uitweg?
Ik ben al dagen uren lang Diablo I en II aan het spelen, gelukkig heb ik 30 jaar gefunctioneerd in de maatschappij, maar nu heft het niet meer, dus ga ik alle games weer eens langs (en dat zijn er een heleboel, van DOS platform tot Masseffect) *O*
+1 voor Diablo II ! :)
Wat is je punt?? dat is met andere verslavingen ook. Het zijn uiteindelijk de mensen die het ernaar maken. Niemand dwingt je om zoveel en vaak alcohol te drinken dat je er daarna niet meer/moeilijk vanaf komt.

Verder ben ik het wel met je eens dat die stickers geen moer helpen, is allemaal symboolpolitiek
Waarom worden verantwoordelijkheden vrijwel altijd bij de verkeerde partijen gelegd in dit land? Hoe kan je nu in hemelsnaam de gamesindustrie verwijten gameverslaving onvoldoende tegen te gaan? Laat dat aan ouders en het onderwijs over.

En waar ook ALTIJD overheen gestapt wordt is de reden waarom (vooral jonge) mensen gameverslaafd worden. Waarom hoor je daar nooit wat over? Er wordt altijd gesproken over hoe iets tegengegaan kan worden, maar de oorzaak vindt men blijkbaar niet interessant. En dat terwijl in de oorzaak ook de oplossing van het probleem verscholen ligt. Alcoholverslaafden worden niet voor niets alcoholverslaafd, drugsverslaafden worden niet voor niets drugsverslaafd. Vroegtijdige schoolverlaters verlaten niet voor niets vroegtijdig school. En gameverslaafden worden niet voor niets gameverslaafd.

Pak het signaal op en toon interesse in de oorzaak i.p.v. het zonder nadenken te willen tegengaan. Dat neemt de oorzaak niet weg en dus ook het probleem niet.
De ouders; ja, het onderwijs; pertinent nee.

Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor hun kinderen, de primaire taak van het onderwijs is onderwijzen. Tegenwoordig krijgen ze zoveel andere taken erbij, dat dat in het gedrang komt, zie 't bij mijn zus (lerares basisonderwijs).

Dus ipv weer rare dingen te gaan verzinnen en deze bij het onderwijs neer te leggen, laat de ouders maar 's 'n x niet de makkelijke weg nemen, en hun kinderen zelf opvoeden.

En voor dat 'r weer mensen over me heen vallen; ja, het onderwijs kan 'r bij helpen door dingen te constateren en door te geven aan de ouders, maar het is NIET hun belangrijkste taak om jou kind te leren hoe ze mes en vork moeten gebruiken of dat ze 'n zakdoek moeten gebruiken als ze hun neus willen snuiten, dat is zorgen dat jouw en (hopelijk 'n x) mijn kinderen iets leren over taal, rekenen, aardrijkskunde enz...

@Moondust, 13.10u:
Ik ben 'r ook niet bang voor dat ze niet in de gaten worden gehouden, en dat als 'r iets mis dreigt te gaan dat je als ouder niet gewaarschuwd zou worden, maar om dit weer bij het onderwijs ERBIJ te leggen, dat stuit mij tegen de borst.
En kinderen zijn de PRIMAIRE verantwoordelijkheid van de ouders, de rest van de gemeenschap is er om de ouders te ondersteunen, maar niet om de opvoedtaken over te nemen (tenzij 't echt niet gaat en 't kind daar de dupe van wordt/is).

[Reactie gewijzigd door Little Charlie op 2 februari 2010 14:02]

Kinderen zijn iedereens verantwoordelijkheid. Het is veel te kort door de bocht om dat enkel en alleen bij de ouders te leggen. Die gedachte heeft ongetwijfeld tot de huidige opvoedellende geleid. Kijk naar in vrede levende gemeenschappen en zie dat hun succes schuilt in samen de verantwoordelijkheid nemen voor alle kinderen. het onderscheid dat in nederland wordt gemaakt veroorzaakt juist de problemen. Vingertjewijzen naar de ouders, hou er mee op, het werkt averechts.

Mijn kinderen zitten per week iets van 35 uur op school. Ik mag hopen dat hun docenten op psychologisch en sociaal gebied e.e.a. in de gaten houden. Dat hoeft natuurlijk geen aparte taak te zijn, maar gewoon iets dat tijdens de onderwijstaken hun aandacht heeft.
Thanks voor je mooie woorden, ik ben blij dat ik niet voor niks ben begonnen met blowen, dit is een hele geruststelling ;) ("drugsverslaafden worden niet voor niets drugsverslaafd")
Ga je na deze geruststelling ook nog wat zelfonderzoek doen, of blijf je liever onbewust doormodderen?
1 2 3 ... 11

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True