Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties
Submitter: bbr

Een Chinese overheidsorganisatie die de media reguleert, vindt dat World of Warcraft inbreuk op Chinese wetgeving maakt en eist dat het spel wordt gestaakt. Vorige maand keurde het ministerie van cultuur de mmorpg juist nog goed.

World of WarcraftDe General Administration of Press and Publication, een van de Chinese overheidsorganisaties die de media controleren, wil dat het bedrijf NetEase zijn activiteiten met World of Warcraft staakt. NetEase is sinds afgelopen april de Chinese uitgever van World of Warcraft. Volgens de overheidsorganisatie is de game op meerdere punten duidelijk strijdig met de Chinese wet, zo meldt persbureau Reuters.

De GAPP, die al in oktober aankondigde online games verder aan banden te zullen leggen, wil dat NetEase stopt met het accepteren van nieuwe aanmeldingen en het ontvangen van betalingen van spelers. World of Warcraft was sinds september juist weer speelbaar voor Chinese gamers, na een halfjaar offline te zijn geweest. De downtime werd veroorzaakt doordat de game opnieuw moest worden goedgekeurd nadat Blizzard uitgever The9 inwisselde voor NetEase.

Het ministerie van cultuur keurde de game in september goed, maar de GAPP is het hier niet mee eens. Analist Adam Krejcik verklaart tegenover Reuters dat de zet van de GAPP onderdeel is van een machtsstrijd met het ministerie over de vraag wie de macht heeft de media te reguleren. Het is onduidelijk wat er nu gaat gebeuren en of de GAPP wel bevoegd is het spel te verbieden. Ook is onzeker of het hier om een definitieve beslissing van de GAPP gaat of dat het spel opnieuw ter goedkeuring moet worden ingediend. Overigens zegt NetEase nog geen formele verklaring van de GAPP te hebben ontvangen; het bedrijf claimt in ieder geval niet illegaal te opereren.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

nou dat lijkt wel een langdradige machtsstrijd te worden...
In de tussentijd heeft Blizzard het spel al aangepast zodat het voldeed aan de richtlijnen, maar blijkbaar weten die gasten zelf bij het GAPP en de ministerie van cultuur niet echt precies wat die richtlijnen moeten zijn :P
Beetje een bende eerlijk gezegd, niet dat ik anders had verwacht :D
Dat iets een bende is, is maar relatief denk ik. Voor de een is het een bende, voor de andere is het heel normaal. In China zijn zulke dingen heel normaal.

Cultuurverschillen noem je zulke dingen. Net als het verkeer hier. Een Nederlander zou zeggen dat het allemaal wegpiraten zijn. Het is gewoon een kwestie van wat je gewend bent, hoe je als maatschappij dingen doet.
Dit is gewoon een machtsstrijd tussen verschillende overheidsinstanties. Aapjes op de apenheul: ook in de Nederlandse ambtenarij niet onbekend (weet ik uit ervaring).
Dus een bende? Ja. Cultuurverschil= Nee. ;)
Nee, dit is geen machtstrijd. De chinese overheid is al enige tijd actief bezig om meer controle te krijgen over online betalingen en games. Dit houdt in dat er meer en meer beperkingen worden opgelegd aan partijen die op die markt opereren. Dit om taiwanese en japanse toestanden te voorkomen waarbij er een groot grijs betalingscircuit (bv QQ points) onstaat waar de staat geen controle op heeft.

Het ministerie van Cultuur heeft enkel de look & feel goedgekeurd van WoW zodat het geen inbreuk maakt op de tere chineze zieltjes. Vergelijkbaar met wat er in de US en duitsland geregeld gebeurd.

De wens om controle op het internet te houden gaat echter veel verder. Die heeft trouwens weinig met censuur te maken, maar lijkt voorlopig gericht op het voorkomen van fraude, verslaving, andere excessen en het pesten van buitenlandse bedrijven. Dit is niet geheel "onverwacht" en past in de manier van werken in China. Ziet men een excess, verbiedt men alles en gaat men daarna rustig nadenken over hoe het wel kan waarna er langzaam maar zeker weer dingen mogelijk worden. Jammer maar helaas.
De controle op het internet heeft wel degelijk met censuur te maken. Elke zichzelf respecterende dictatuur probeert tenslotte de nieuwsstromen onder controle te houden opdat de burgers weinig anders dan het staatsnieuws ontvangen.

Het zijn namelijk ook bloggers die worden aangepakt, en dat heeft veelal niks met fraude, verslaving of andere excessen te maken.
Dat de Chinese overheid graag het internet controleert en censureert, staat buiten kijf. De machtsstrijd betreft twee Chinese overheidsinstanties (volgens de "analist Adam Krejcik", genoemd in het artikel).
Pardon?
Cultuurverschillen veroorzaken dit niet maar de censuur van de chinese overheid wel. Er is een spel wat al onder druk van de overheid wordt aangepast en vervolgens blijkbaar niet genoeg gecensureerd is. Dat heeft niks met cultuur te maken maar wel met een woord wat erop rijmt: censuur!
Dus jij zegt dat het niet de schuld is van de verschillende cultuur, maar dat het de schuld is van de overheid. (dat is toch het zelfde, of ben ik nou zo dom?)

On topic:

Volgens mij ligt het wel zeer zeker aan de cultuur. Het gehele idee van hun cultuur is gebaseerd op keuzes die gemaakt worden voor het volk. (dan heb ik het niet over het communisme)

Maar het is inderdaad gewoon een machtstrijd tussen het ministerie en de instantie.

[Reactie gewijzigd door Weerrryyy op 3 november 2009 16:27]

Dus jij zegt dat het niet de schuld is van de verschillende cultuur, maar dat het de schuld is van de overheid. (dat is toch het zelfde, of ben ik nou zo dom?)
Mee eens. Volk en landsbestuur kun je in principe niet los van elkaar zien.
Het volk heeft niets in te brengen in china, dat is ook meteen de reden dat dit soort sneue machtsspelletjes zo nu en dan opspelen ;)
De dictatuur daar heeft ook niets te maken met de cultuur, dat is gewoon een excuus om het goed te praten, dit soort censuur komt daar dus uit voort.
sorry ben ik het toch niet helemaal mee eens...
Ik heb 20 jaar in Italie gewoond en de bureaucratie is daar ook echt een bende... Kijk dat men eraan gewend is is zeker een geldig punt, dat ze het normaal vinden ? nee hoor... ze zijn daar (ook in China) niet achterlijk hoor, ze snappen zelf echt wel dat het niet de bedoeling kan zijn dat twee officiŽle instanties mekaar tegenspreken...
Kijk als daar iedereen mekaar continu tegenspreekt dan is het ook een kwestie van cultuur, dan hoort dat ook in officiŽle instanties te gebeuren, maar in CHina werken een boel dingen wel dus geloof niet dat dat echt zo is....
Je kunt het zien als een soort censuur of de wil van een regering dat een toepassing voldoet aan de lokaal geldende wetten. Het is het zelfde zoals de eis van de Amerkiaanse overheid destijds dat in on-line games zoals Second Life er opeens niet meer gegokt kan worden (casino's) of zoals de Australische overheid wil dat bepaalde gebieden binnen second-Life ontoegankelijk worden gemaakt voor minderjarige AustraliŽrs.

Regeringen willen meer grip op het Internet omdat ze a) inkomsten mislopen (belasting) b) Politieke risico's lopen (China) c) gewoon hun spierballen willen laten zien.
In China is het allemaal niks. Als er gamers willen klagen, richt dan je vuur op landen als Duitsland, AustraliŽ of Amerika. Dat zijn dan landen die in onze media niet worden afgekraakt en waar ze menen dat er wel een democratie zou bestaan.
Het zat er al een tijdje aan te komen. Wat een gedoe allemaal. Zal Blizzard wel weer wat geld gaan kosten.

Anyway ik snap niet helemaal waarom ze zo moeilijk doen, verbied het nou gewoon helemaal of helemaal niet, dit kost de Chinese overheid ook geld.
verbied het nou gewoon helemaal of helemaal niet
Het gaat er dus juist om wie de macht heeft om daar een uitspraak over te doen.
Het is een beetjes alsof je een restaurant hebt. De brandweer kan je sluiten als je niet genoeg nooduitgangen hebt, terwijl de warenwet je kan sluiten als de ratten door het gebouw lopen. Als de brandweer dus zegt dat je open mag, wil dat niet automatisch zeggen dat je ook van de controleurs van de warenwet open mag zijn. Beide instanties hebben hun eigen verantwoordelijkheden en mogen je beide sluiten. Je moet dus beide gelukkig maken. In dit geval dus zowel het ministerie van cultuur als het orgaan wat internet gaming beoordeeld. En dat laatste wordt op dit moment wat lastig als buitenlands bedrijf.
HAHA ....
Zal Blizzard wel weer wat geld gaan kosten.
Volgens mij brengt het spel alleen maar geld op en zijn er nauwelijks kosten. Ik zou dus zeggen dit levert Blizzard minder winst op. Bovendien valt W.m.b het spel in Nederland ook gewoon onder de kansspellen (Oeh wat zeg ik nu :X dit zijn dikke minpunten)

@Species5618
Je betaald een bepaald bedrag en als je geluk hebt wordt je er beter van en als je pech hebt niet.

[Reactie gewijzigd door DikkeDouwe op 3 november 2009 15:33]

Bijna 5.000 medewerkers en meerdere serverparken met in totaal ongeveer 13.000 servers is nou niet wat ik noem nauwelijks kosten. Bron

Niet dat ze er niet aan verdienen maar het blijft een enorme onderneming.
Kansspellen? Wat heeft een MMORPG als WoW te maken met een kansspel? Er is niets tastbaars te winnen.

Verklaar je nader!
Er is genoeg tastbaars te winnen. Al je leuke ingame items zijn verkoopbaar. Dat is precies hoe gambling werkt in bv Japan. Je wint een pluche beertje in de speelhal. Naast de speelhal wordt je beertje weer opgekocht en krijg je geld.
Er valt te verliezen bij een mmorpg, dus valt er automatisch iets te winnen. Sowieso tijd en dan heb je ook al de mensen die goud kopen en dan is het zelfs gewoon rechtstreeks geld.
Veel mensen gaan verder dan het spel als ontspanning. Spijtig dat China er zo radicaal in is maar onze oplossing waar ouders hun kinderen niets meer durven verbieden is ook niet goed.
Je betaald een bepaald bedrag en als je geluk hebt wordt je er beter van en als je pech hebt niet.
Wat is dat nou weer voor onzin 8)7
je word beter als je er meer tijd in stopt, heeft weinig met geluk of kans te maken
lol wtf, WoW een kansspel? Omdat je in een instance voor loot /roll moet intypen en de RNG het bepaalt?
Volgens mij is jou definitie van gokken iets te breed.
Je betaald een bepaald geldbedrag aan blizzard en je bent het kwijt. Punt.
Geen kans om je inleg (abbo dus) 10voudig terug te winnen.
Volgens jou zou elke nederlandse transactie zowat een gok zijn.
Ga in de supermarkt wat eten kopen en je gokt, je word er immers beter van.
Geen honger meer. 8)7

Volgens mij verwar jij de dropkansen van items met gokken.
Gokken is echt iets anders. En daarom valt WoW ook niet onder de kansspelen.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 3 november 2009 15:44]

daarom zijn de tournamenten in nederland ook verboden omdat dat als gokken gezien word, voor de tournamenten moet je geld inzetten om geld terug te winnen, zodoende verlies je als je niet goed/slim speelt.

dus zijn definitie van kansspel zie ik wel maar over dat item rollen enzo dat nou net niet :P
Zo 'gok' ik altijd bij de pinautomaat. Ik win altijd!
Je moet je pincode goed 'gokken'
Dat is wel een hele rare opvatting van kansspelen.
Volgens die definitie kun je alles er wel onder scharen, immers kun je overal goed en slecht in zijn, lidmaatschap van de sportschool is volgens die definitie ook een kansspel.

(In WoW heeft je progress niets met geluk of pech te maken, enkel aan je speelkwaliteiten.)

[Reactie gewijzigd door Rune op 3 november 2009 15:44]

Neemt allemaal niet weg dat ik WOW van het begin af aan al een belachelijk spel vind en dat dan puur gebaseerd op het feit dat je er steeds maar weer voor moet betalen. Je kan idd je geld beter in een online pokerspel steken als in WOW.
Dat jij WoW een belachelijk spel vind staat compleet los van het feit dat het een kansspel zou zijn.
Volgens hem zou patience in windows ook een kanspel zijn omdat je kaarten wel goed moeten vallen.
Scharen we windows nu ook ineens onder de gokwet?
Nee, want bij windows patience hoef je geen geld in te zetten.

Je moet echter wel het besturingssysteem kopen.
Ach, ieder zijn ding toch. Plezier mag geld kosten.
Los van het feit dat je definitie van gokken wat vreemd is, hoe word ik beter van het spelen van een on-line game dan? Ik verdien er geen geld mee, ik krijg niet ineens een ander huis, auto, TV of broodrooster, je partner wordt er ook niet veel wijzer van, kortom, ik schiet er in real life niet veel mee op dat ik in WoW met alleen maar epic gear en een berg goud rondsjouw. Kun je nog beter naar het casino gaan, dan heb je tenminste nog de kans dat je met meer geld naar huis gaat als dat je binnengekomen bent.
Vindt het wel beetje te ver gaan met die censuur in China. Blizzard heeft moeite gedaan om het de chinese overheid naar hun zin te maken en vervolgens krijgen ze weer een klap in de rug dat het alsnog wordt verbannen...

Ik zou maken dat ik daar weg kwam uit china met alle censuur van tegenwoordig...
En daarmee dus 1/6e van de wereldbevolking links laten liggen? Commercieel gezien een domme keuze natuurlijk.

Dit soort zaken laten duidelijk zien dat China van twee walletjes wil eten. Zo willen ze graag aan de westerse wereld verdienen, maar zodra er iets van de westerse wereld hun inwoners "beÔnvloed" dan wordt de deur dicht gegooid.

Groot probleem is dat China erg veel buitenlands vermogen in handen heeft, waardoor ze dus erg veel economische macht hebben. Er is dus weinig aan te doen.
Dit is geen censuur. Dit is een spel wat niet voldoet aan de regels in china. En natuurlijk nogal wat slechte gevolgen heeft (hele gebouwen vol met chinezen die tegen een hongerloontje die spel moeten spelen zodat wij een leuk character kunnen kopen) verslavingsverschijnselen e.d. Daarnaast is het gewoon in de nieuwe wet verboden voor Blizzard om in China actief te zijn. Lullig voor Blizzard, maar het is geen Chinees bedrijf en voldoet dus niet aan de wet.
Ik denk dat het voor Blizzard een gebed zonder einde gaat worden om wow volledig aan alle eisen te laten voldoen. Straks komt er weer een nieuwe bestuurder en dan kunnen ze weer overnieuw beginnnen. Op ten duur gaat dit ze meer geld kosten dat dit ze opbrengt(dit is afhankelijk van de downtime)
Blizzard is een buitenlands bedrijf. Gegeven de nieuwe wet is het dus niet mogelijk. Nu schijnen er wel wat routes omheen te zijn, maar voor zo'n bekend product als WoW lijkt dat een beetje onmogelijk. Iedereen weet dat Blizzard erachter zit en altijd achter zal blijven zitten.
Wat ik me afvraag, hoe zit het dan met bijvoorbeeld Guild Wars? Daar heb je toch ook botten en weet ik wat ..
Ik zie wel dat The9 een of andere overeenkomst heeft, om Guild Wars te verspreiden en er ook een of andere hosting daar bevind.

Maar wat zou nou het werkelijke verschil zijn tussen Guild Wars en WoW (in dit geval althans)!
guild wars is een game die je een keer koopt en daarna gratis is, voor WoW moet je per maand betalen en dat is volgens mij niet toegestaan in china
Ik mis in dit artikel even waarom het spel niet gespeeld zou mogen worden. Dat zou het artikel pas compleet maken. Ik kan wel alle links in dit artikel gaan volgen, maar van te voren weet ik natuurlijk niet of het antwoord daar wel in staat.
De General Administration of Press and Publication, een Chinese overheidsorganisatie die de media in de gaten houdt, verstevigt zijn grip op online gaming. Buitenlandse bedrijven mogen op geen enkele wijze, ook niet indirect, investeren in online gaming.
Uit de eerste link die ik aanklik.
Als je toch niet wil lezen, neem dan ook niet de moeite om te reageren.
Ik vind dit een bťťtje overdreven eerlijk gezegd. It's just a game.
En in welk opzicht zou het in conflict met de wet zijn dan? het is een MMO als elk ander.
Wat is de volgende stap dan, alle MMO's bannen?
Of bedoelen ze dat er niet genoeg restricties opzitten? zoals dat je na X uur geen XP meer krijgt en geen loot, of dat je dan uit de game gekicked wordt?

Of hebben ze het daadwerkelijk over de content? Dat er daar iets flink fout zit?
Het lijkt mij dat elfjes en orcjes en geen bloed(toch?) niet echt aanspraak maakt op de chinese wet? en de grafstenen en botten zijn al vervangen door blijere dingen.
Ik ben erg benieuwd naar de conflicten met de wet.

En blizzard zal wel blijelijk alle punten aanpassen, aangezien china een zeer grote omzet levert.
Zul je zien dat er dadelijk alleen maar hello kitty achtige figuren rondlopen en regenboog paarden, met lachende wolkjes en bloemetjes, en gouden paden.

[Reactie gewijzigd door kaluro2 op 3 november 2009 15:11]

In een westerse opvatting, ja.
In de Chinese opvatting: nee.
WoW is een westerse game, met een verhaal, dialogen, vormgeving, ... dat allemaal westers is, en China is niet zo'n fan van het westerse vrije denken. Daarom dat al die heisa er is.
WoW is een westerse game, met een verhaal, dialogen, vormgeving, ... dat allemaal westers is en door een westers bedrijf is gemaakt dat hier chinees geld voor krijgt. En China is niet zo'n fan van het geld dat vloeit naar westerse bedrijven Daarom dat al die heisa er is.

Zie ook de link van pica van de gerelateerde content :)
In een westerse opvatting, ja.
In de Chinese opvatting: nee.
WoW is een westerse game, met een verhaal, dialogen, vormgeving, ... dat allemaal westers is, en China is niet zo'n fan van het westerse vrije denken. Daarom dat al die heisa er is.
Sorry, het "vrije" denken is hier zeker WEL van toepassing. Ik kan mij nog een Chinese uitwisselstudent herinneren.... Die schrok van de meest simpele dingen als mogen roken voor jij je diploma hebt gehaald, tegen je ouders ingaan, hoe het publiek is bij een voetbal spel, dat je mag zeggen hier dat premier kok een ongelofelijk storend stuk vreten is, dat je tegen oom agent kan zeggen dat je het absoluut niet eens bent met die boete.... Zo kan ik nog wel even doorgaan. Hij noemt het radicaal, ik noem dat de mogelijkheid tot vrij mogen denken en spreken.
nieuws: China legt online games verder aan banden

Het is dus omdat Blizzard een buitenlands bedrijf is waarschijnlijk.
Och gewoon terug trekken uit dat land met je ondersteuning, als ze zo moeilijk doen zou ik er geen energie meer in steken.
Lijkt me niet zo slim, om een land met ťťn-vijfde van de wereldbevolking, en ook nog eens een (economische) supermacht, links te laten liggen.

Gaan de aandeelhouders ongetwijfeld ook helemaal niet waarderen, als je je op deze manier forse geldbedragen laat liggen.
Zoveel inkomsten leveren die aziatische accounts niet op, wij in europa en amerika worden uitgemolken voor 15 per maand, terwijl ze daar gewoon licenties per PC betalen en daar mag iedereen gebruik van maken hoelang en hoe vaak ze willen.

Zal me niets verbazen dat ze zelfs minder dan 1/3 betalen dan de westerse landen.
Als ik het me goed herinner wordt daar prepaid gegamed, en dan bedoel ik dus niet dagen maar uren, en dat kwam dan uiteindelijk op ong hetzelfde neer voor een gemiddelde gamer. De hardcore gasten overigens moeten veel meer betalen.
Duidelijk verhaal dat er gewoon censuur heerst in china, al lang bekend.
Wat wel mag is vanuit China (het liefst) westerse pc'n kraken, maar een westers spel spelen maakt inbreuk op de chinese wet.

Reden is denk ik:
China gaat optreden tegen het omzetten van virtuele goederen in echt geld: het zogeheten 'gold farming' wordt verboden. Er wordt per jaar minstens 300 miljoen dollar omgezet in deze virtuele handel en de omzet groeit jaarlijks met 20 procent......de overheid wil verbieden dat virtueel geld gebruikt wordt om echte goederen te kopen. De wet zou met name gericht zijn tegen vermeend misbruik van de zogenaamde QQ coins, die bedoeld zijn om virtuele voorwerpen mee te kopen, maar in toenemende mate gebruikt worden om wereldse goederen mee te kopen en om mee te gokken. Dat wil China volgens Heeks aan banden leggen.
'Gold farming' in bovenstaande definitie is tegen de regels van het spel en QQ coins zitten er niet in.
Weg goldfarmers :P ;)

[Reactie gewijzigd door AiChan op 3 november 2009 17:18]

Chinesen kunnen nog altijd via via op amerikaanse servers inloggen.
En goldfarmers zijn vaak ook gewoon amerikaanse bedrijfen die dan chinese sweatshops inhuren.

Maargoed, daar is wel meer info over te vinden :)
Helaas zal het probleem iig nog verre van over zijn.
Het probleem begint bij mensen die met echt geld willen betalen voor virtueele dingen die je normaal gewoon kan krijgen door te spelen. Zolang er vraag is blijft er aanbod, zonder China hebben we altijd RoemeniŽ nog.

Trouwens wat voor lol is het eigenlijk om gelijk bakken met gold te hebben of een maxed character koopt. 8)7
er zijn ook inderdaad veel meer landen waar dit soort arbeid kan, ook gaat het alleen om de servers en zal niet meteen iedere connectie naar de wow servers gestraft worden.
Ik heb WoW twee maanden geprobeerd om te kijken wat voor spel het was waar iedereen over praatte. Ik heb zo ontzettend veel tijd gespendeerd aan eindeloos rondlopen, quests vervullen, monsters verslaan voor exp en gold om equipment te kopen. Echt honderden uren heb ik eraan besteed.

Achteraf gezien had ik graag 100 euro geruild voor een lvl 60 mannetje om mezelf al die tijd te besparen :)
Maar dat rond lopen is het spel spelen, als je gelijk met een max mannetje begint ben je er volgens mij na een paar dagen al weer zat van.
Wat voor uitdaging is er dan nog aan het spel zonder progress. Juist als je zelf level'd krijg je zegmaar een band met je charr, en dat kun je niet met een gekochte.

Maargoed ieder zn eigen ding.

Ik heb Guildwars Lotro en Age of Conan allemaal geprobeerd, maar verder als 2 a 3 maand kom ik niet, dan is de lol er al weer af. Tis bijna allemaal het zelfde. Ik ga denk ik ook geen MMORPG meer proberen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True