Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Blizzard gaat het in een volgende patch voor World of Warcraft mogelijk maken dat spelers van verschillende servers een groep vormen om in een dungeon af te dalen. Dat kan alleen als servers zich in dezelfde Battlegroup bevinden.

Tijdens een lezing op BlizzCon, de fanbeurs die Blizzard Entertainment afgelopen weekend hield, maakte de ontwikkelaar bekend dat het in mmog World of Warcraft binnenkort mogelijk is om met spelers van een andere server een dungeon in te duiken. De optie wordt ingevoerd door patch 3.3.0 en zal daarmee nog beschikbaar zijn voor Cataclysm verschijnt, de uitbreiding voor WoW die Blizzard aankondigde. Alleen spelers die in dezelfde Battlegroup zitten kunnen met elkaar een dungeon in. Battlegroups zijn clusters van servers. Spelers uit dezelfde Battlegroup kunnen het al tegen elkaar opnemen in speciale Battlegrounds. De optie om met spelers van een andere server samen te werken, wordt voorlopig alleen ingevoerd bij dungeons die zijn afgestemd op vijf spelers, hoewel Blizzard toegaf dat de techniek geschikt is voor meer spelers.

Daarnaast gaat Blizzard een beloning inbouwen voor de leider van een groep die succesvol een dungeon doorloopt, al is niet bekend waar die beloning uit zal bestaan. Patch 3.3.0 knoopt ook de grote finale vast aan Wrath of the Lich King, de tweede uitbreiding voor WoW, die in 2008 verscheen. De finale vindt plaats in de Icecrown Citadel, in de vorm van een confrontatie met Arthas, de Lich King. Icecrown Citadel bestaat uit een raid voor tien of vijfentwintig spelers, die zich langs twaalf bosses moeten vechten. Daarnaast bevat de Citadel verschillende dungeons voor groepen van vijf spelers.

WoW Icecrown Citadel

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (33)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Goede actie van Blizzard, het is toch soms lastig om (goede) spelers te vinden voor een dungeon. Dit maakt het wel makkelijker voor de zogeheten ninjas die zonder consequenties vrolijk hun slag slagen i.v.m. verschillende servers.
Jammer, ze hadden zo veel meer kunnen doen. Als ze nu eens gewoon de werelden samen voegen in plaats van de zelfde wereld steeds maar te clonen dan kunnen mensen eindelijk eens echt samen spelen.
Ook vraag ik me af hoe ze die in het verhaal willen verwerken. Spelers die immers van een parallelle wereld op eens in een andere wereld terecht komen om daar een dungeon door te wandelen samen met andere van andere plains hoe leg je dat uit?

Ik kan me maar niet aan het gevoel onttrekken dat de limieten die ooit in de tijd van Ultima online gebruikt zijn van niet meer dan 10k spelers per shard toch eigenlijk al lang tot het verleden zouden moeten behoren. Een processor is vele honderden malen krachtiger en het kost vrijwel niets om bijvoorbeeld twee drie of vier core processors te gebruiken. Ook geheugen kost geen drol meer dus waarom zouden we nog steeds moeilijk moeten doen met zulke kleine aantallen spelers per shard?

Er zijn gelukkig wel games die dit probleem duidelijk hebben opgelost met +50k spelers op een shard spelen is geen probleem zelfs 100k zou makkelijk moeten kunnen zonder dat iemand hier last van heeft. Natuurlijk is WoW gog heel erg veel groter maar 10k of 15k is gewoon belachelijk weinig als je je bedenkt dat men in 1997 (das al weer 12 jaar geleden) ook met dit aantal mensen als limiet werkte.
Het is denk ik niet enkel een probleem van servercapaciteit (geheugen, procesorkracht, hd space), maar vooral van spelcapaciteit.

Ik speel zelf geen WoW, maar ik kan me voorstellen dat bepaalde gebieden in het spel vrij druk zijn (bvb een stad in de wildernis, een belangrijk marktplein,etc). Nu moet je je voorstellen wat er gebeurd als ze ineens de servercapaciteit que aantal spelers vertienvoudigen, en dan telkens 10 spelservers vervangen door 1: op die drukke plaatsen zal het dus plotseling 10 keer drukker worden. De enigste oplossing is dan de spelwereld vele malen groter maken (extra steden, extra marten etc). Dan krijg je ofwel over de hele wereld 'gekloonde gebieden' (bossen, steden, markten die te veel op elkaar lijken), ofwel moet je een hele hoop extra designers in dienst nemen om leuke dorpjes en nieuze gebieden te gaan ontwerpen. Dat betekent dus weeral extra kosten.

Het is allemaal veel minder makkelijk dan gewoon een nieuwe server starten met een kloon van de spelwereld dus.
Het spel groter maken heeft nog niet eens zoveel nut. Spelers hopen zich vaak op op drukke plaatsen. Als je de hoofdstad van wotlk dalaran ineens vertienvoudigd qua aantal spelers dan trekken de meeste pc's dat gewoon niet meer met een redelijke framerate. Dus ze moeten die realms wel splitsen omdat de systeemeisen anders te hoog worden.
Ik heb nu al genoeg guildies waarbij het met het huidige aantal spelers in dalaran hun pc het al niet meer trekt. Een van m'n guildies is een keer 2 uur bezig geweest om zich met minder dan 1 fps door dalaran heen te worstelen om haar tier-item op te halen |:(
Zelf geen problemen in dalarn overigens, met een core2duo en geforce 8600, maar om nou te zeggen dat het zo'n prettig gebied is om in rond te lopen...

Misschien dat Cataclysm een oplossing kan brengen. Aangezien de grote massa dan weer terug komt naar Azeroth worden de spelers weer verdeelt over de 8 grote steden (zoals SW, IF, Org, UC, etc) ipv eentje die nog eens te klein ontworpen is ook... Iemand die de lag in Orgrimmar niet aan kan, gaat dan gewoon naar ghost-town Silvermoon, waar je ook alle functies hebt die Org biedt :)
Zoals HAL 9000 al opmerkt.

Denk aan Dalaran.. Ik zie hier niet 100k spelers rondlopen op hetzelfde moment...
Je kiest een server en daar speel je op.. Waarom hebben ze bv de aparte taal servers? Weet nog hoe ik me ergerde aan de russen :|

Dit zorgt voor een betere balans in het spel... Echter een groep zoeken bleef lastig, maar door deze stap, is het makkelijker omdat er op bepaalde tijden bijna niemand online is. En als je dan van meerdere servers die paar mensen pakt, heb je er toch vaak genoeg.. PvP heeft veel kortere wachtijden hierdoor gekregen..

Blizzard blijft meedenken gelukkig :)
In WoW is het inderdaad niet te doen om iedereen op 1 realm te proppen. Maar ik vind wel dat het verplaatsen tussen realms makkelijker moet. Het gebeurt vaak genoeg dat je iemand tegenkomt waar je ook mee wilt spelen, maar dat kan niet omdat die op een andere realm zit. Eigenlijk ben ik nog nooit een willekeurige speler tegen gekomen die toevallig op dezelfde realm zat. Ik heb daarom nu lvl 80's op 4 verschillende realms en nog een paar alts op andere, maar die zijn nooit 80 geworden omdat diegenen waar ik mee wilde spelen ondertussen gestopt zijn. Misschien dat de cross-server dungeons een eerste stap zijn om dit probleem op te lossen...
Je zegt hier nu juist hetgeen mij tegen de borst stuit. Juist omdat het cross realm is, zal je niet weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Gek dat jij 'onbekende spelers' bijna direct 'goed' noemt :)
Wat wel mooi is is dat je wellicht sneller een healer kan vinden of tank. Nu ben je soms veel te lang aan het wachten of zoeken naar een pug en moet je al weer eten of boodschappen doen.
Bestaan er dan realms waar er een overvloed aan tanks en healers bestaan?
Inderdaad probleem wordt dus gewoon even groot of groter :p
Ik ben een healer en merk toch maar weinig vraag naar mijn "soort". Vroeger nog vaak in dungeons gekropen maar nu doe ik het niet meer omdat je 3 uur op zoek bent naar een groep. Toegeven ik speel wel enkel WOW op een kalmer uur.

[Reactie gewijzigd door IStealYourGun op 24 augustus 2009 20:19]

Dan doe je toch echt iets niet goed. Ik heb zelf 3 healers, allemaal dual-spec, en ik ben eigenlijk nooit dps. Mijn enha/resto shaman is vrijwel altijd healer en m'n druid en paladin moeten ook regelmatig tanken, maar ook m'n druid doet eigenlijk nooit (feral) dps. Als ik op een willekeurig tijdstip in LFG kijk voor die trial of the champion zie ik eigenlijk vooral een grote lijst (10+) dps en soms een enkele healer of tank die meteen binnen 1 minuut weer verdwijnt omdat ie een invite heeft gekregen.
Zoals Atheistus zei... als je geen groep kan vinden als healer heb je misschien een slechte naam opgebouwd :+
Of je bent een slechte healer, zodat niemand je wil hebben. :P
Idd, ook een logisch vervolg op het al bekende nieuws van cross server LFG
Slechte zaak, daar gaat de economie, die altijd uniek per server is.

Of je doet alles, of je doet niks.

[Reactie gewijzigd door bangkirai op 24 augustus 2009 17:15]

Traden van items kan denk ik niet, kan ook al niet in cross-realm battlegrounds.
Alleen conjureables (mage food, warlock healstones) zijn tradeable.
Dingen als gold, ammo, gear (behalve wat misschien die run dropt) zal waarschijnlijk net als in BG's niet tradeable zijn.
de dingen die echt iets waard zijn in een run zijn toch bind on pickup. En btw: dungeons zijn overal hetzelfde kwa droprate, en ook niet iedereen kan in "jouw" dungeon versie. Het is niet dat ze alle farmspots van andere servers vrijgeven
Dat zou pas het geval zijn als je kan traden met chars van een andere realm, mogelijk dat dat dus niet kan. Anders zou het best jammer zijn.

Ik denk echter dat ze dit, al was het alleen m.b.t. de goldsellers, niet mogelijk maken.

Dat een drop op de ene server meer oplevert als op de andere maakt dan niet zo veel uit lijkt me.
Daarnaast gaat Blizzard een beloning inbouwen voor de leider van een groep die succesvol een dungeon doorloopt.
Hier kan ik me niet in vinden eigenlijk. Er zijn zat mensen die het gewoon 'cool' vinden om leader te zijn, en dus gewoon als non-tank de leadership hebben, waardoor er dus geen goede markings zijn.

Dus tenzij de beloning bestaat uit gratis 20x food o.i.d. wordt dit geen succes in mijn ogen.
Ik ben het niet eens met je statement over het 'non tank' leadershippen. Er zijn genoeg tanks te vinden die niet goed (genoeg) zijn om als leider van een groep de instance in te gaan. Zelf heb ik vaak groepen begeleid (hetzij alleen, hetzij met een guildmate) toen ik speelde en dat ging prima als Human Priest (ook als raidleader / guildleader met 40 man).
Inderdaad, geef maar aan welke er niet in de buurt mogen komen en ik houd ze op afstand.
Bij onze groep is meestal de priest, of de pali (off-tank) de leader. (ik tank)
In raids is het ook geen probleem, daar geef je gewoon iemand assistant. In 5-man groups heb je geen assistants en is 9 van de 10 keer de tank de leader (tenzij je weer zo'n control freak tegen komt die perse de touwtjes in handen wil houden).
Ja, ik zie het al weer gebeuren dat er ruzie uitbreekt in groepen over wie nou eigenlijk de leader moet zijn, omdat iedereen de beloning wil...
Maar misschien gaat het om iets simpels als een achievement die je eenmalig kan halen ofzo?
lekker handig als je een alt op een andere server heb dan kun je op deze manier je goud / items traden en het zo naar ee nandere server overbrengen .

en die beloning is waardeloos als je mij vraagt .
dan krijg je dalijk allemaal noobs van o ik wil leader zijn en als dat niet gebuert split de groep weer dus ja zo schiet het ook niet op ..

een groep loopt een dungeon en een groep moet een beloning krijgen niet de groeps leider dat is totaal waardeloos.
je kan nu ook niet gold traden in battlegrounds naar andere servers dus ik denk niet dat het dan kan (misschien wel shards van de's ofzo, daar zou je dan in kunnen handelen van realm tot realm zeg maar)
lekker handig als je een alt op een andere server heb dan kun je op deze manier je goud / items traden en het zo naar ee nandere server overbrengen .
Denk niet dat Blizzard dat toelaat. Op het moment is het ook niet mogelijk om items te traden in Crossrealm Battlegrounds. Alleen conjured items kun je traden(water/brood/healthstones etc).

[Reactie gewijzigd door Dutchy007 op 24 augustus 2009 15:12]

De onlangs toegevoegde mogelijkheid om drops te traden past hier dan ook mooi bij
Hopelijk is dit ook de oplossing voor het gebrek aan instance capaciteit en dat we nu niet meer eerst een half uur tegen de portal aan moeten springen voordat we naar binnen kunnen.
Ik vrees eerder dat het probleem groter wordt. Als instance slots cross-server gedeeld worden ben ik bang dat als het vol ziet _iedereen_ er last van heeft, dus niet alleen de mensen op jouw realm.
De kans dat je er dan doorheen komt is nog kleiner, omdat dan niet alleen je realmgenoten tegen die portal oplopen, maar ook de rest van je continent.

[Reactie gewijzigd door sab op 24 augustus 2009 15:36]

Idd, laat ze die troep eerst maar eens oplossen... Word er schijtziek van dat ik steeds moet wachten tot ik ergens naar binnen kan of als het te lang duurt smeren de partymembers hem. Lekker snel een alt boosten zit er op dit moment niet meer in :(
Yup, dat zeiden ze dus ook op Blizzcon, dit is de oplossing van dat probleem.
Ik denk dat dit niet gaat werken, de lfg functionaliteit wordt weinig gebruikt. Meestal ontstaat een pug door een lfg in general of trade chat in grote steden (althans op mijn server).

Off-topic: De rewards voor een raid/groepsleider zijn er alleen als deze een aantal mensen door een dungeon heen helpt die minder ervaren zijn. Ervaren als in de zin van de eerste keer de dungeon, gear etc. etc.
Ik vind dit toch wel een erg goede reden om de LFG funtie juist wel te gebruiken. En ik denk dat het Looking For Group channel ook cross-realm wordt.
Misschien pleuren ze dan eindelijk eens massaal op uit trade en gaan ze LFG gebruiken waarvoor het bedoelt is, ipv trade misbruiken voor alle spam die niet in general chat kan... :r
Ik snap nog steeds niet waarom er zoveel noobs altijd in trade zitten te spammen voor een groep. Trade werkt alleen in een stad, LFG werkt overal. Ik zit daarom normaal niet in trade chat, ik kan niet eens meer normaal guild chat volgen met al die spam rotzooi (om het nog maar niet eens te hebben over goldsellers :S).
Wat ik echter wel wil is dat ze de mogelijkheid toe voegen om gewoon alleen in LFG te zitten zonder op zoek te zijn naar iets specifieks. Soms als ik me verveel ga ik wel eens in LFG zitten, kijken of er nog leuke groups aan het vormen zijn. Meestal gebruik ik dan de "zone" LFG, die toch niemand ooit gebruikt voor iets nuttigs :+
Vraag mij alleen af wat die "beloning" zal zijn... Meestal is de tank de leader, hoop niet dat daar nu discussie's over gaan komen, zal de sfeer niet ten goede komen...
Ik denk dat die beloning meer gericht zal zijn op raids. En daar hoeft de raidleader niet altijd een tank te zijn (vaak niet zelfs).
In een goede groep is de tank wel leader, want hij moet markeren in welke volgorde de mobs uitgemoord worden

En dat is juist de job van de tank, zo dat hij agro op de juiste mob kan houden.
Ik ben zelf ook een tank, als ik leader ben markeer ik nooit en ik raak zelden de aggro kwijt. Mocht dat wel gebeuren dan heb ik zo weer terug. Ik heb echt niet persee de leiding nodig over een instance (en elke willekeurige goeie tank niet).

Ben wel benieuwd naar de beloning maar dat zal wel in de vorm van extra reputation ofzo zijn. Iets anders kan ik me haast niet voorstellen.
Dat werkt alleen maar met een imba groep en tank - zodra de groep minder ervaren is, blijft de noodzaak voor markeren bestaan. Groepen die instances voor de 100-ste keer spelen hebben het waarschijnlijk niet nodig maar vooral mensen die nog niet imba zijn, hebben het echt nodig....

De oplossing? Geef marking rights aan iemand anders dan de leader :)
en hij is waarschijnlijk geen warrior tank (the only true tank :) )

de andere soort tanks kunnen gewoon nooit aggro verliezen ...
Het lijkt mij dat die ervoor gaat zorgen dat mensen loot (ninjaen) voor andermans neus weg gaan kapen. Je zit immers op een andere server en de consequenties zijn dus een stuk minder erg dan voorheen. Wel zal het er voor zorgen dat je eindelijk een groep kan vinden als je naar een minder populair instance wil. Overigens ben ik wel benieuwd of je de specs / gear van de andere persoon kan zien als hij op een andere server zit.
Vaak kun je dat nu ook al niet, omdat mensen over de hele wereld bezig zijn, zeker sinds de nieuwe LFG-interface. Daarbij, je kunt altijd gear checken in de armory.
of het wordt erger... als je te veel ninjad dat je in de hele europese wow een slechte naam hebt
Misschien is de beloning eerder in de vorm van een titel of Achievement?
Joepie, een titel, daar had ik er pas 30 van... "Kozue the Leader" ofzo? |:(
Een achievement zou op zich wel kunnen, maar dan moeten ze het niet overdrijven en het bij eentje houden. "Lead a 5 man dungeon on heroic mode" ofzo, en niet een zo'n ding voor iedere instance, das overkill.
Ninja'ers hebben vrij spel? Gelukkig heb ik er nog maar een paar gezien... kan me niet voorstellen dat het spelplezier zodanig zal worden bederft door dit soort spelers, aka elke 5 runs 1 ninja.

Dat leader gebeuren lijkt me ook best wel leuk, het is meer ook om aan te geven dat je de instance kent en weet wat er moet gebeuren.
Probleem is dat je dus de 'scrubs' die geen fuck van leaden weten wel groepen gaan beginnen (want beloning) en het gaan vertikken om leader af te staan , of dat je eerst een eindeloose discussie moet gaan voeren over wie dan leader krijgt.
Voor mij is het simpel gelukkig of geef leader of zoek maar een nieuwe tank ^^

Daarnaast lijkt het mij kut , je eigen realm weet je welke noobs je moet ontwijken , krijg je zijn nog debielere neefje van een andere realm ofzo.
Als de beloning bestaat uit een som goud en een tellertje die zichtbaar is voor iedereen welke dungeons of raids desbetreffende persoon succesvol heeft doorlopen lijlt mij dit een super idee.
Helemaal geen super idee. Waarom zou de leader meer goud moeten krijgen? Je doet de dungeon als group, het is niet zo dat 1 persoon belangrijker is dan een ander. Nou ja, tot op zekere hoogte. DPS zijn expendable en kun je best kicken als ze hun best niet goed, een nieuwe tank vinden is regelmatig nog een hele kluif.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True