Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 106 reacties

Ontwikkelaar Blizzard heeft in de nacht van 12 op 13 oktober patch 4.0.1 voor World of Warcraft vrijgegeven. De patch voert alle functionaliteit door die met de uitbreiding Cataclysm wordt geïntroduceerd. De game krijgt ook een nieuwe update-tool.

Ontwikkelaar Blizzard Entertainment gaf op 12 oktober al de notes vrij van de patch die World of Warcraft naar versie 4.0.1 gaat opwaarderen. Inmiddels heeft de ontwikkelaar ook de patch zelf gelanceerd. De wijzigingen zijn in de nacht van 12 op 13 oktober doorgevoerd. Met de patch wordt alle functionaliteit doorgevoerd die Blizzard met Cataclysm, de derde uitbreiding voor het spel, wil invoeren. Het betreft vooral wijzigingen aan de verschillende speelbare classes in het spel. De patch verschijnt ruim voor de uitbreiding, die vanaf 7 december te koop is. De veranderingen aan de spelwereld worden in een latere patch doorgevoerd. De nieuwe delen die met de uitbreiding aan de spelwereld worden toegevoegd zijn pas vanaf 7 december toegankelijk.

Net als bij de voorgaande twee uitbreidingen heeft Blizzard bij de classes in het spel de nodige veranderingen doorgevoerd. Vooral de Death Knight, de class die met de tweede uitbreiding Wrath of the Lich King werd geïntroduceerd, wordt onder handen genomen. Zo kan de class nu beter als tank fungeren. Die optie is ondergebracht in Blood-tak van de Death Knight talent tree. Bij de Warlock class verdwijnen Soul Shards. De functionaliteit wordt vervangen door een spreuk waarmee Warlocks hun demons en andere spelers kunnen oproepen. Verder krijgt de Druid class een nieuwe dag-nachtmeter in de interface, die Druids stimuleert om te kiezen tussen Nature en Arcane-spreuken. Hunters krijgen de optie om vijf verschillende pets mee te nemen.

Naast de veranderingen aan specifieke classes zijn er ook kleine aanpassingen die voor alle classes gelden. Zo is het niet langer nodig om munitie in te slaan. Classes die munitie gebruiken, hebben een eindeloze voorraad. Verder is de manier waarop Talent Points worden verdeeld iets aangepast. De drie takken binnen de Talent Tree van een class zijn gebleven, maar spelers worden vanaf level 10 gedwongen voor een van de drie takken te kiezen en kunnen de eerste 31 Talent Points alleen in die tak besteden. De resterende 10 punten kunnen over de twee andere takken worden verdeeld.

Met de patch wordt ook de Cataclysm Launcher geïntroduceerd. De Launcher kan data streamen terwijl het spel draait, wat wil zeggen dat updates tijdens het spelen kunnen worden gedownload en geïnstalleerd. De patch voert meer technische wijzigingen door. Zo ondersteunt het spel na de patch DirectX 11, al is het volgens Blizzard in experimentele vorm. In de patchnotes wordt uitgelegd hoe Dx11 kan worden ingeschakeld. Het spel heeft nu ook multimonitor-support.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (31)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (106)

Ben ik de enigste die de zin "maar spelers worden vanaf level 10 gedwongen voor een van de drie takken te kiezen en kunnen de eerste 31 Talent Points alleen in die tak besteden." opmerkelijk vindt? Ben er benieuwd naar de onderbouwing van deze keuze... dit benadeeld de diversiteit van characters behoorlijk mijn inziens...

[Reactie gewijzigd door Tyoi op 13 oktober 2010 15:31]

De onderbouwing is als volgt (vrij naar Blizzard): deze wijziging is gericht op nieuwe spelers. Het duurde te lang voor ze bij de 'awesome' talents waren. Dat kwam a) omdat je pas onderaan de tree was tegen level 50 en b) omdat mensen punten spenderen in alle 3 de bomen waardoor ze nooit onderaan komen. Nu kies je op lvl 10 één tak, daar krijg je dan ook gelijk een goede ability van (zeg shadow form of mortal strike zoiets [als voorbeeld]) en daarna spendeer je de volgende 31 punten (dat is tot level 70) in die tree zodat je karakter helemaal gespecialiseerd is en je er dus het meeste uit haalt, ook als je nog niet helemaal bekend bent met het spel.
Hmmm... benadeel je daar niet de 15mil active (en dus niet beginnende) spelers? Ik zie het absoluut niet zitten om straks een nieuwe char aan te maken waarbij ik niet de keuze heb om in 2 trees tegelijkertijd bezig te zijn.
Je kan dual-speccen vanaf level 40 en op die manier dus in 2 verschillende talent trees specialiseren (hoewel je natuurlijk op ieder willekeurig moment maar 1 specialisatie actief kan hebben). Dual-spec kostte 1000g, maar als het goed is kost het vanaf vandaag nog maar 100g, een verwaarloosbaar bedrag in World of Warcraft (op level 80 binnen een half uur verdient met quests en dergelijke).
Mja, het is een afweging - stop je een gebruiker in één rol voor die eerste 40 levels, of geef je ze de vrijheid om te kiezen? De meeste nieuwe spelers zullen willekeurig wat talents kiezen, neem ik aan, zeker als ze niet precies weten wat de impact een paar maanden later zal zijn (en ze de talent reset niet kunnen of willen gebruiken).

Ik vindt het wel best.
Ik weet niet wat ze met Dual Talent Spec hebben gedaan. Sowieso ga je met heirlooms een stuk sneller.
Ik denk ook dat als je als speler 1 van de 3 kiest je door het spel ook al zodanig herkend kan worden en dan kunnen ze ook veel gerichter quests geven die bij je tree aansluit.
Voor nieuwe spelers kan dit misschien wel voorkomen dat ze een complete gebroken talent tree hebben met in elke tree 13 punten ofzo. Nu ligt de focus echt op het vullen van een rol met de bijbehorende talenten.
Tenzij je er bewust voor kiest om hybride te zijn. Voor mij was dat juist de lol aan het spelen van een druid, van alle markten thuis en van het ene op het andere moment een totaal andere rol aan kunnen nemen. Vooral in PvP dikke pret om je tegenstander steeds op 't verkeerde been te zetten. Maar ook in dungeons vaak de boel overeind gehouden door van m'n DPS rol af te stappen en te gaan healen of tanken. Natuurlijk blink je dan in geen van je rollen uit, maar zelf geef ik daar de voorkeur aan, boven in 1 rol uit te blinken en in alle andere rollen een sukkeltje te zijn.

Gelukkig is 't niet zo erg als ik in eerste instantie had verwacht. 31 tallents in 1 tree en dan de rest over de andere trees verdelen, dat deed ik eigenlijk toch al. Ik denk dat ik deze winter toch maar weer es m'n account wat nieuw leven in ga blazen.
Sommige ontwikkelaars klagen altijd over piraterij op het PC-platform waardoor het niet winstgevend is....World of Warcraft is al jaaaaren wistgevend, dus het kan wel !! En WoW rules: tenminste een spel waar de gameplay voorop staat en niet de graphics, en je het op een average PC kunt spelen op hoog niveau...ook ben ik nog nooit zo'n goed 3rd party plug-in systeem tegengekomen als op WoW. Gelukkig wordt er sinds LK ook veel meer aandacht besteedt aan het voorkomen van het moeten grinden...FF XIV wordt overal afgekraakt, terwijl WoW (addons) nog steeds lovende reviews krijgt. Ik denk dat met Catacylsm heel wat spelers teruggewonnen ook gaan worden. Maar ik vind het echt jammer dat FF XIV zo'n FAIL is, want het leek me echt leuk!!

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 13 oktober 2010 15:29]

"en je het op een average PC kunt spelen op hoog niveau..."
dat valt wel steeds meer tegen hoor...
neem maar een pctje van 3 jaar geleden (ik heb nog een Core 2 duo E6600, 4 gig geheugen, ati 4850 staan) en daarmee kun je echt niet raiden (25 mans dan)...
Moet er wel bij zeggen dat dat op 1680x1050 gebeurd maar toch, het is een average PC en daar speel ik echt niet op hoog niveau (meer, moet ik toevoegen)...
De Beta, en eigenlijk deze patch, maken het spel alleen maar zwaarder btw...
Ehhm.. op een systeem met half de specs daarvan draai ik WoW nog steeds prima :o
Probeer shadows uit te zetten. Ik heb een 4830 met alles maxed out ook 1680x1050 en vergelijkbaar hardware voor de rest maar dan alleen shadows op middel/laag gezet, draait redelijk/goed ook in icc25.
Mijn laptop met een P8600, 9600M GT 512MB en 4GB Ram draait WoW op 1440x900 @ maximale settings, dus dan kun je echt wel spreken van dat een gemiddelde pc wow @ max kan spelen.

Waarschijnlijk zal dat met de komst van DX11 en nieuwe wereld wel wat anders worden, maar nog steeds zal het prima spelen zijn.

Wow is hier trouwens nog aan het updaten... duurt een eeuwigheid (vergeten de pre-patches te downloaden :(). Ben benieuwd naar de "experimentele DX11". :D
Zucht...

Omdat het misschien niet te spelen is zonder te betalen? Je moet een account aanmaken en daarvoor heb je een CD-Key nodig, daarnaast moet je ook nog eens per maand betalen voor gametime.

Piraterij op WoW kan dus ook gewoon niet. Tenzij je over Privateservers gaat beginnen, maar dit is echt totaal niet met retail WoW te vergelijken. Weinig spelers en Bugs.

Meer Ontopic:

Ik was een maand of 2 gestopt met WoW omdat het een beetje begon te vervelen nadat je voort elke week met gemak door ICC25 heen baggert. Nu wil ik wel weer wat gametime kopen om de cataclysm pre-event te volgen, de WOTLK pre-event was ook epic.

[Reactie gewijzigd door Wahloh op 13 oktober 2010 15:24]

Wow private servers *ahum.....

ik zal maar geen link geven maar ik geef alvast een tip weg als: gamesite200. ......

*Edit: nadeel van het spel
Het is TE leuk. ik heb het jaren gespeeld maar je moet na een tijdje gewoon stoppen. Ik weet van mezelf dat ik er vaak veel te veel tijd in ga steken. Daarom speel ik nu meer spellen als battlefield bad company2 online. en single players op de xbox360...

[Reactie gewijzigd door Janusch op 13 oktober 2010 15:25]

Ja dat zegt ie toch... Alleen zegt Wahloh dat deze niet te vergelijken zijn met de blizzard servers. Bugs, weinig spelers, hij noemt het allemaal op.

Het systeem dat wow hier neer zet gaat met een spel als call of duty helemaal niet werken.
Nou, wellicht als je met Call of Duty op een basis in de middle of no where staat.
Overal soldaten en legerapparatuur. Briefing van je koperal (quest)
Party samenstellen -> een squad en gaan met die banaan.

Lijkt me opzich wel een leuke insteek voor online shooters, met het systeempje voor America's Army waar je daadwerkelijk toetsen moet voltooien voor je medic training bv.

Just a thought..
WoW zet geen systeem neer, WoW maakt gebruik van een algemene standaard die van toepassing is op veel MMORPG's. Daarom zijn het spellen als EVE Online die meer mijn aandacht trekken, het is kwalitatief gewoon een veel beter spel zonder arcade elementen, dus kan je met een serieuze community aan de slag.

Ik zie trouwens niet waarom het niet zou werken, dit soort games bestaan al. Bijvoorbeeld Global Agenda, Americas Army, All Points Bulletin en Starsiege Tribes (RIP aan die laatste twee trouwens). Deze spellen zijn alleen minder bekend omdat ze niet door je strot geduwt worden met commercials op televisie en eindeloze advertisements op internet die niks meer bieden dan gelikte cinematics zonder inzicht op het daadwerkelijke spel.

Marketing is de sleutel van succes. Het feit dat private servers geen kans maken heeft niks te maken met technische achterstand.
uhm americas army had vroeger juist veel meer reclame en banners op het internet, en die is wel bekend. (daarnaast is het geen game zoals eerder gemeld wordt qua bijv quests)

en aa ging je voor die toetsen vooral het internetop en de antwoorden binnenhalen


ook nog, hoezo zet wow gene systeem neer? meld me dat is, indien van wat ik zie het ene systeem neergezet heeft. kwaliquatief is eve slechter, grafiesch gezien beter. en in wow is een serieuze community, en dies nog groot ook.
Volgens mij begrijp je roooii verkeerd.

Wat Blizzard doet met WoW is alle interactieve componenten aan eigen server zijde inprogrammeren.

Standaard is een eigen server dus leeg. Je zal hem zelf moeten vullen met 'mobs' quests, shops, etc. Ook al wordt geprobeerd om dit zo goed mogelijk na te bouwen in sommige private servers.. je mist dan nog steeds de hoeveelheid spelers, wat een vrij flink systeem vereist. De uptime. Eerlijkheid. De officiële servers zijn gebonden aan regels van Blizzard wat de economie en balans in het spel houdt. Op private servers kunnen veel administrators zich vaak niet echt weerhouden om 'god' te spelen.

Het zou hetzelfde zijn als COD servers neergooien zonder tegenstanders en wapens. Dan moet je die zelf inprogrammeren en krijg je dus dat iedere server de wapens naar eigen voorkeur anders geprogrammeerd zijn. Of dat ze bijvoorbeeld een desert eagle raketten laat schieten ofzo.
wauw geweldige conclusie! WoW heeft ook al jaren een geweldige single player die t downloaden waard is :D
Mede doordat WoW een mmorpg is waardoor het minder vatbaar is voor piraterij
Dit is omdat je er 11/12/13 euro per maand voor moet betalen.
Voor die 12 euro krijg je dan wel een maand speel plezier...Een PC game kost in de winkel al snel 40 euro...die je in een maand uitgespeeld hebt...Dus je krijgt op WoW 4x zo veel plezier van je geld!! De prijzen zijn ook gewoon te hoog, en daarom wordt er zo veel gekopieerd. Maak spelletjes 10 euro en kijk naar het succes!! Dat zie je ook bij de Apple Appstore en iTunes. 40 euro is gewoon afzetterij voor een spel dat je bij wijze van spreken in 10 uur uitgespeeld hebt. En dan krijg je ook nog eens enkel een plastic DVD hoesje, een schijfje, en een foldertje van 10 pagina's. Vroeger had je tenminste het idee dat je van je centjes echt wat moois in huis haalde: een grote kartonnen doos, een dikke prachtige manual, afgedrukte kaarten etc.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 13 oktober 2010 15:26]

Helaas moet je ook nog eens voor de aanschaf van het spel betalen, wat in mijn ogen of een abbo, of een aankoop zou moeten zijn.
Ik hoop trouwens dat met deze patch het spelplezier weer terug komt, het grinden komt me al een aantal maanden de neus uit.
35 euro per xpac dat komt neer op gemiddels minder dan 90 cent per maand extra dus oh jee het word ineens 13.90 ipv 12.99
Grappige redenering, dus volgens jou wordt het ook goedkoper per maand als er meer tijd tussen de expensions zit?
Het feit blijft dat je en een spel moet kopen en per maand moet betalen, terwijl ik eigenlijk vind dat je het spel gewoon kado kan doen bij het abbo.
Grappige redenering, dus volgens jou wordt het ook goedkoper per maand als er meer tijd tussen de expensions zit?
Klopt toch? De "afschrijving" van de expantion kan de dan over meer maanden uitsmeren. (centen kwestie, ok, maar per maand dus minder als het langer duurt)
Volgens mij zaten bij de gekochte spellen al de playtime erin en een klein bedragje voor de cd
Anders zou niemand er voor betalen gezien je de client gewoon van de site kan plukken
Na het downloaden van de client moet je nog steeds een account aanmaken en deze activeren. Dit kan niet door gewoon playtime te koppelen, je moet dan alsnog een aanschaf van het spel doen. Je betaalt dus wel degelijk ook voor het spel.
off topic: Ik heb vandaag nog een battle chest aangeschaft die maar 20 euro kost, je hebt dan tbc en de gewone WoW met 60 dagen playtime. Ja aanschaf van expansion is duurder maar zoals bobwarley al zei is het wel goedkoper als je het goed uitrekent.
Offtopic: Dan noem je ook een game die al zoveel jaar oud is.Andere games die net zo oud zijn als WoW kosten ook geen 40 euro meer hoor.
Ligt maar net aan het spel. Genoeg online spellen waar je vele honderden uren speelplezier aan kunt hebben voor slechts een eenmalige inverstering. Voorbeelden van mezelf die in m'n top zoveel spellen (volgens xfire) komen: Counter-strike source, Starcraft 2, The Elder Scrolls (die is niet eens online), Fallout 3 en Battlefield.

Toegegeven, WoW steekt daar met kop en schouders bovenuit, maar om heel eerlijk te zijn komt dat voornamelijk omdat er gewoon heel veel tijd in zit - en het speelplezier blijft wat achter vindt ik, ook voor dat geld.

De lol van het spel zit hem, als ik de meesten hoor, dan ook in de endgame content, en voordat je daar nu bent (als je het spel nog niet hebt) ben je een flinke investering verder - spel + twee expansions (straks 3) en enkele maanden aan game time. Pas daarna doe je mee met de rest (in mijn ervaring) en begint het échte spel.
Om nog maar te zwijgen van de games met multiplayer waar je maanden zoniet jaren spelplezier van hebt, zonder daar nog 1 x geld aan uit te geven. cfr: vele shooters, vele rts-ers, of the king van good investment: (open)TTD
en om toch ontopic te blijven
WoW blijft het goed doen, Blizzard blijft deze geweldig ondersteunen, (wat je ook als normaal kunt bestempelen) Maar het pay per month principe is er bij mij nog altijd niet ingegaan. betalende MMO's zullen me altijd voorbijgaan.

[Reactie gewijzigd door Soggney op 13 oktober 2010 16:03]

12 euro + battlechest + wotlk, en voor die prijs krijg je de eerste 2 maanden ofzo puur herhaling van quests, kill dit, kill dat enz. Voor mij was het spel pas echt leuk toen ik max was. Laten we aub nou niet doen of WoW goedkoop ofzo is, want dat is het echt niet.
je kan ook gewoon op private servers spelen. dus piraterij voor mmorps bestaat ook gewoon :o
Maar kwaliteit en gameplay zijn niet hetzelfde als bvb een gekraakte first person shooter. Laat staan het gebrek aan spelers/community...
Het bestaat, maar het is dankzij de méérwaarde die "the real deal" biedt, niet het businessmodel breaking probleem die het wél (volgens de uitgevers) bij andere genres is.

Het kan dus wél: door positieve elementen piraterij onaantrekkelijk maken.
JA tegek voor worden, je koopt het spel en dan kan je ook nog eens 12eu maand gaan betalen om het tespelen, oftewel dit spel is het duurste ooit, want nu kost het geen 60eu maar meer dan 1000eu voor spel van 6jaar oud.
:F

Er moet ook maandelijks betaald worden voor WoW dus piraterij is onmogelijk. Als je het wil spelen moet je betalen.
Nooit gehoord van pirated servers ?
Die hebben niet of nauwelijks kans, doordat Blizzard kwistig met de banhammer te werk gaat. Net als dat cheaters preventief de deur worden gewezen.
Dus ja, piraterij is vrijwel onmogelijk mede door het beleid van Blizzard.
Hah. Er zijn genoeg private servers waar duizenden spelers al jaren op spelen. Blizzard kan niks doen als die servers in een land gehost zijn die geen overeenkomsten met de VS hebben. Piraterij is zeker wel mogelijk, alleen niet zo aantrekkelijk omdat je toch op je eigen eilandje gaat zitten (die vaak net anders of gewoon niet zo werkt als de officiele servers)

[Reactie gewijzigd door YopY op 13 oktober 2010 16:13]

Er zijn zat private servers te vinden.
En deze zijn niet illegaal (altens, zolang ze er geen winst mee maken, maar donaties worden veelal gebruikt om server kosten te betalen).
Waarom zou je doneren als je ook geld kunt betalen voor het originele spel wat volgens mij beter werkt?
Toch worden er nog regelmatig C&D (Cease and Desist) brieven/mails verstuurd waarin Blizzard dreigt private servers aan te klagen. Dus illegaal of niet, de meeste zullen er gehoor aan geven omdat ze het kapitaal er niet voor hebben om de strijd aan te gaan.
Bedoel je toevallig FF14 ?
Want deel 13 van FF is geen MMO maar single player en word in tegenstelling tot jouw woorden toch echt wel de lucht in geprezen.
Verder vegelijk jij nu een recente titel met iets wat al dik 5 jaar op de markt is ook niet geheel rendabel doe dan een vergelijking met Lord of the rings Online
XIV staat toch echt voor 14
En al jij wat verder had gelezen dan zag je dat hij zijn post geedit heeft had ook wel zo netjes geweest om dat te vermelden er stond toch echt eerst XIII
Ik speel toch liever Aion.
Er zit wel grinden bij, maar het gaat daar vooral op de PvP bij Aion.
WoW ben ik al lang van af gestapt, meer al omdat Aion best wel een top game is, zolang je maar werkt aan je character.
Sommige ontwikkelaars klagen altijd over piraterij op het PC-platform waardoor het niet winstgevend is....World of Warcraft is al jaaaaren wistgevend, dus het kan wel !!
Het is winstgevend, maar wordt ook door honderdduizenden mensen illegaal gespeeld. Het gaat er ook niet om of een spel winstgevend is of niet, het gaat erom dat er potentiele verkopen verloren gaan door piraterij.
Daar ga ik niet helemaal akkoord mee. Vanaf je engine-keuze is gemaakt lig je daar aan vast. WoW heeft verre van hoogstaande graphics door hun initiele keuzes.

Guild Wars is een voorbeeld van een MMO die zeer sterke graphics heeft (en dit versterken ze nog eens met Guild Wars 2 ) terwijl de vereisten ongeloofelijk laag liggen. Ik zou nog durven beweren dat WoW een krachtigere pc vereist dan Guild Wars, terwijl ze een totaal andere grafische omgeving bieden.

Nu nog benieuwd of iemand zijn client kan aanpassen om al aan de content te komen..
Ik ga dit deel gelukkig ook niet spelen. Ben bij LK net na Ulduar afgehaakt omdat het gewoon niet te vergelijken is met de fun uit vanilla en TBC. De enige reden die ik me kan bedenken om Cataclysm aan te schaffen is weer up-to-date te komen met de WoW vrienden die ik al jaren ken...
Ik hoop dat juist het vanilla gevoel wat terug gaat komen, onder andere door de reductie van stats, er wordt weer meer nadruk gelegd op de primaire stats en veel minder op extra stats als crit/mp5/etc (een aantal verdwijnen zelfs), resilliance word generfed, mana wordt weer belangrijk, in plaats van het doen van een hele instance zonder te drinken.
Met Cataclysm will Blizzard ook weer meer de strijd tussen horde en alliance benadrukken, dus hopelijk heeft dit een goede uitwerking op world pvp, wat uitstekend was in vanilla, maar sindsdien bergafwaarts is gegaan.
zou wel goed zijn, de beste tijd was toch de tijd voor de BG entrances in de hoofdsteden, lekker rond pvp'en in Ashenvale, Southshore, Arathi en rond Booty Bay
Ik heb het eerder gezegt in een ouder topic maar vanilla WoW is in mijn ogen ALLANG al dood .....

dit terug halen kan al gewoon niet meer omdat heel azeroth naar de kloten is gegaan ^^
en quests van vroeger weg zijn ZG verdwijnt samen met de reputatie en dat verneukt het hele spel gewoon. ik heb vroeger ZG gedaan op lvl 60 met 40 man en dat was gewoon te GEWELDIG en die rep die gefarmed is door iedereen in die tijd in 1 expansion gewoon WEG pleite en dat vindt ik gewoon jammer..

ik speel nu al zon 6-7 maanden niet meer en ben waarschijnlijk ook niet van plan om weer te gaan spelen want om zo te zien is het gewoon (verneukt).
Je hebt vroeger ZG gedaan met 40 man? Da's best knap als het altijd een 20man geweest is...
Zul'Gurub is an area located in northeastern Stranglethorn Vale, added as a 20-man raid instance in Patch 1.7 and then turned to outdoor zone in World of Warcraft: Cataclysm.
http://www.wowwiki.com/Zul%27Gurub

De rest van je relaas over reputation is helaas al net zo warrig.
dit terug halen kan al gewoon niet meer omdat heel azeroth naar de kloten is gegaan
Er is een heel groot verschil tussen het vanilla gevoel en puur vanilla. Je kunt de speelstijl van vanilla best combineren met nieuwe content.
Wijze woorden, maar ik zie het helaas niet gebeuren... :(
Beetje offtopic, maar ik kan me van vroeger herinneren dat ZG toch een 20man raid was?
Kan niet wachten tot ik zo thuis kom. Gelijk patch instaleren en spelen. Hoop alleen wel dat maintenance dan voorbij is. Ik las net dat het nog tot 16u kan duren en als we pech hebben kan het nog langer duren.

Bron: http://www.mmo-champion.com

[Reactie gewijzigd door NLRay op 13 oktober 2010 15:35]

Las op mmo-champion dat zojuist de eerste Europese servers online zijn gegaan. Goede kans dus dat je vanavond gewoon kan spelen. Patch installeren kost echter wel een eeuwigheid. Ben al meer dan een uur ermee bezig op mijn core-duo laptop.
De realm waar ik op speel was tegen 15:30 zelfs alweer up. Toch wel idioot dat ze van te voren zeggen 00:00 tot 12:00 en het daarna laten uitlopen tot 16:00. Niet omdat dit niet een keertje kan gebeuren (langer dan verwacht bezig zijn), maar wel omdat er eigenlijk altijd wel gebeurt. Heb zelden een extended maintanance niet uit zien lopen...

Nog veel idioter is dat deze tijd dat je niets kan niet vergoed wordt.. Je playtime loopt gewoon door. In plaats daarvan vind ik dat ze elk uur dat ze offline bij je playtime op moeen tellen - of is dat zo vreemd gedacht?
Ruim 5 GB slome download... geduld hebben, dus.
Beetje raar artikel, want sommige informatie klopt gewoon pertinent niet. Geschreven door iemand die niet zoveel met Wow bezig is, wellicht?
Ontwikkelaar Blizzard geeft in de nacht van 13 op 14 oktober patch 4.0.1 voor World of Warcraft vrij. De patch voert alle functionaliteit door die met de uitbreiding Cataclysm wordt geïntroduceerd. De game krijgt ook een nieuwe update-tool.
Elke woensdag is er maintanance op de Wow servers (in Europa, in de VS is dat op dinsdag). Als er een patch is, wordt die woensdagochtend uitgerold. Als je sinds vanochtend probeerde in te loggen werd de patch gedownload (voor zover je dat nog niet had gedaan met de Background Downloader) en geïnstalleerd. De servers zullen vandaag down zijn totdat alles gereed is, en dan kan er weer gespeeld worden. Dus niet de 14e.
Ontwikkelaar Blizzard Entertainment gaf op 12 oktober al de notes vrij van de patch die World of Warcraft naar versie 4.0.1 gaat opwaarderen. Inmiddels heeft de ontwikkelaar ook bekendgemaakt dat de patch al in de nacht van 13 op 14 oktober wordt doorgevoerd. Met de patch wordt alle functionaliteit doorgevoerd die Blizzard met Cataclysm, de derde uitbreiding voor het spel, wil invoeren. Het betreft vooral wijzigingen aan de verschillende speelbare classes in het spel. De patch verschijnt ruim voor de uitbreiding, die vanaf 7 december te koop is. De veranderingen aan de spelwereld worden in een latere patch doorgevoerd. De nieuwe delen die met de uitbreiding aan de spelwereld worden toegevoegd zijn pas vanaf 7 december toegankelijk.
Zoals ik dus al zei, in de VS is de patch doorgevoerd op 12 oktober, en hier op 13 oktober (vandaag).

In de patch zitten alle "class changes" verwerkt, dat wil zeggen alle veranderen aan de klassen en de abilities en talents. Maar ook aan de stats is er veel veranderd (simplistischer, geen defense en armor penetration meer, etc).

Ook is er een groot aan UI-veranderingen doorgevoerd. De talent interface, de character screen en de profession schermen zijn bijvoorbeeld totaal veranderd.

Er zijn ook nog legio andere, kleinere aanpassingen (gedocumenteerd in de patch notes).
Net als bij de voorgaande twee uitbreidingen heeft Blizzard bij de classes in het spel de nodige veranderingen doorgevoerd. Vooral de Death Knight, de class die met de tweede uitbreiding Wrath of the Lich King werd geïntroduceerd, wordt onder handen genomen. Zo kan de class nu beter als tank fungeren. Die optie is ondergebracht in Blood-tak van de Death Knight talent tree. Bij de Warlock class verdwijnen Soul Shards. De functionaliteit wordt vervangen door een spreuk waarmee Warlocks hun demons en andere spelers kunnen oproepen. Verder krijgt de Druid class een nieuwe dag-nachtmeter in de interface, die Druids stimuleert om te kiezen tussen Nature en Arcane-spreuken. Hunters krijgen de optie om vijf verschillende pets mee te nemen.
Grappig dat deze klassen worden genoemd, terwijl die in wezen niet eens zo heel veel veranderen. De klasse die volledig onder handen genomen is, is de Paladin. Daar hebben ze echt heel veel veranderd in de talents en de gebruikte abilities. Ook hebben Paladins een nieuwe resource, Holy Power (vergelijkbaar met combo points).

Verder is de Death Knight niet opeens beter geworden als tank. Ze konden altijd al prima tanken. Het verschil is dat ze voorheen konden kiezen of ze als Frost, Unholy of Blood wilden tanken. Nu heeft Blizzard, net als bij andere tank klassen, één tank "talent tree" gemaakt. Dat is dus Blood geworden.

Het stukje over Warlocks is ook dubieus. Er wordt niet echt iets vervangen op het gebied van spells of soul shards. De Soul Shards zijn nu inderdaad geen items meer die je hoeft te verzamelen. Dit is, net als Holy Power en dergelijke een nieuwe resource geworden. Die kun je gebruiken voor 1 spell (Soul Burn, geloof ik?) en die maakt de volgende aanval sterker (details weet ik niet precies). Daarnaast heb je geen Soul Shards meer nodig waar je ze eerst wel nodig has (om je demon of andere spelers te summonen).

Ten slotte over de Druids, die krijgen ook een nieuwe resource, iets met Eclipse. Dit is alleen van toepassing op Balance Druids. Als ze nature spells casten gaat de balk 1 kant op totdat ze een "eclipse" krijgen aan die kan (solar of lunar, weet ik niet precies). Dan worden de arcane spells sterker. Dus daarna gaat de Druid arcane spells casten totdat die de andere "eclipse" krijgt. Dan worden nature spells weer beter. Dus dan moet je steeds wisselen tussen Nature en Arcane spells.
Naast de veranderingen aan specifieke classes zijn er ook kleine aanpassingen die voor alle classes gelden. Zo is het niet langer nodig om munitie in te slaan. Classes die munitie gebruiken, hebben een eindeloze voorraad. Verder is de manier waarop Talent Points worden verdeeld iets aangepast. De drie takken binnen de Talent Tree van een class zijn gebleven, maar spelers worden vanaf level 10 gedwongen voor een van de drie takken te kiezen en kunnen de eerste 31 Talent Points alleen in die tak besteden. De resterende 10 punten kunnen over de twee andere takken worden verdeeld.
Je wordt niet per sé gedwongen een Talent Tree te kiezen, zoals het artikel doet vermoeden. Je kan theoretisch ook ervoor kiezen geen talents uit te geven (hoewel dat natuurlijk niet erg slim is). Wat er bedoeld wordt is dat je nu eerst één hele "tak" moet vullen met 31 punten voordat je andere "takken" mag vullen.

Het verschil is dat je voorheen vrije keuze had om je talents uit te geven. Als Paladin bijvoorbeeld 3 in Holy, 2 in Protection en 5 in Retribution. Nu kies je dus eerst een tree en vervolgens moet je er daar 31 in stoppen voordat je talents in andere trees kan stoppen. Ook hebben Talent Trees nu passieve bonussen. Stel ik kies voor Protection dan krijg ik al direct meer health points en dergelijke. Daarna moet ik 31 punten in Protection stoppen vóórdat ik punten in Holy en Retribution mag stoppen.

Ook kreeg je voorheen vanaf level 10 elk level een talent punt. Nu krijg je er slechts 1 elke 2 levels. De talent trees zijn dus ook de helft kleiner geworden.


Een aantal andere interessante zaken uit deze patch:

- Stats zijn compleet versimpeld. Voorheen had je een hele hoop verschillende stats, maar daar zijn er maar een paar van over gebleven. Bijvoorbeeld defense rating, armor penetration rating, mp5 (mana per 5 seconden), block rating en block value zijn allemaal weg. Sommige stats zijn nog wel intern aanwezig maar vind je niet meer terug op items, zoals spell power en attack power (spell power krijg nu elke klasse via intellect). Ook is spirit nu voor alle healer klassen.

- Spell ranks zijn weg. Voorheen had je bijvoorbeeld "Rend (Rank 1)", "Rend (Rank 2)", etc. Nu heb je simpelweg "Rend" en die wordt automatisch beter als je level-up gaat.

- Hunters hebben geen mana meer, maar een resource vergelijkbaar met energy van Rogues, namelijk Focus. Dit begint met 100 en gaat dus op als je abilities gebruikt en vult automatisch weer aan. Ook kunnen Hunters nu veel meer pets hebben. Eerst konden ze er zo'n 5 hebben in totaal, en er ééntje kiezen om mee te spelen. Nu kunnen ze in totaal 20 pets hebben, en één van 5 verschillende pets kiezen om mee te spelen (die andere 15 zijn "opgeslagen", zegmaar).

- Er is reforging geïntroduceerd. Hiermee kunt je zelf je items aanpassen. Je kunt dan 40% van een "secundaire stat" op een item (bijv. critical strike rating, dodge rating, maar niet stamina, intellect, etc) omzetten in een andere secundaire stat.

- Death Knights, Paladins, Druids en Shamans konden voorheen "relics" gebruiken, respectievelijk Sigils, Librams, Idols en Totems. Deze items hadden altijd een speciale werking (bijv. "een kans om meer strength te krijgen bij gebruik van ability X"), maar nu zijn dat gewoon items met stats geworden en zijn ze allemaal "Relic" (geen onderscheid meer).

[Reactie gewijzigd door 84969 op 13 oktober 2010 16:48]

Niet gedwongen een talent tree te kiezen ? Laat ik dan ook maar geen wapens aan doen en andere dingen... natuurlijk wordt je wel indirect gedwongen.. zonder talents doe je geen damage of heal je gewoon kut....

Beetje rare opmerking van je hoor...


pre-patch van de expansions zijn alleen wel altijd jammer. Classes zijn dan klaar gemaakt voor de nieuwe max level (nu 85) dus echt gebalanceerd is het niet meer... Warrior/Rogue/Hunter zijn hun aRp kwijt dus de damage is nu echt waardeloos...

maar goed nog 2 maandjes en dan is eindelijk de expansion er:)
Ja, sorry. Ik had het niet helemaal duidelijk opgeschreven. Maar het artikel was er ook een beetje wazig over, want wat ze bedoelden is dat je gedwongen wordt eer 31 punten in 1 tak te stoppen voordat je uit andere takken kunt kiezen. Niet dat je niet meer verder mag spelen zonder dat je een talent tak kiest. :)

En ja zo'n pre patch is inderdaad wel raar. Alles is natuurlijk al getuned en gebalanced voor de "nieuwe" content, voor level 81-85, maar vooral ook voor level 85 en de dungeons op dat level. Dat leidt tot best wel rare dingen, zoals eigenlijk benodigde abilities niet kunnen gebruiken (omdat je die pas op level 81-85 krijgt), en te lage of juist te hoge damage van sommige klassen, etc.
World of Warcraft is dan ook moeilijk te piraten, maar ook World of Warcraft heeft zijn "Pirates". Private servers e.d. die bijna niet te vergelijken zijn met de legale servers.
Ehm, misschien zie ik het verkeerd, maar in bovenstaand artikel staat "in de nacht van 13 op 14 oktober". Dat zou betekenen dat de servers vannacht down zouden gaan om de patch te installeren. Ze zijn echter afgelopen nacht al down gegaan en naar verwachting vanavond om 18.00 weer up, MET de nieuwe patch. De tekst moet dus luiden "in de nacht van 12 op 13 oktober". Mijn client is al gepatcht naar 4.0.1 namelijk.
Misverstand tussen mij en de vertegenwoordiger van Blizzard Nederland. Data zijn inmiddels aangepast.
Ontwikkelaar Blizzard geeft in de nacht van 13 op 14 oktober patch 4.0.1 voor World of Warcraft vrij.
Klopt voor geen meter. Het wordt vrijgegeven in de nacht van 12 op 13 oktober. Ja, dat is net geweest dus :+
Servers zijn up :Y)
Wanneer je de 'known issues' lijst bekijkt, vraag je je toch af waarom Blizzard deze patch heeft gepushed

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True