Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

Intel heeft in het derde kwartaal recordomzetten behaald met de verkoop van processors voor laptops en servers, maar de omzet uit de Atom daalde. Het Oak Trail-platform van Atom-tablets moet de daling volgend jaar weer ombuigen.

Intel logo (60 pix)De verkoop van tablets, waarvan het overgrote deel geen Atom bevat, heeft waarschijnlijk bijgedragen aan de mindere verkoop van netbooks met Atom-chip, moest Stacy Smit, cfo van Intel toegeven. Volgens topman Paul Otellini gaat Intel echter 'alles op alles zetten om het tablet-segment te veroveren'. Dit moet gebeuren met het Oak Trail-platform. Dit platform voor Atoms moet volgend jaar uitkomen en zorgen voor een aanzienlijk lager verbruik en goede ondersteuning voor hd-video. De tablets zouden MeeGo, Windows 7 en Google OS-en moeten gaan draaien. Otellini verwacht dat de tablet-markt eenzelfde groeicurve zal krijgen als pc's en netbooks.

Intel Oak Trail

In de woorden van Intel was de verkoop van de consumentenchips in Europa en de VS 'soft'. Desondanks wist de fabrikant recordverkopen van processors voor laptops te verwezenlijken. Aangezien de hele omzet van de PC Client-divisie met 3 procent steeg, viel de verkoop van desktop-processors waarschijnlijk tegen. Begin volgend jaar komen de eerste Sandy Bridge-chips uit die hierin verandering moeten brengen.

De Data Center Group van Intel wist 3 procent meer omzet te behalen ten opzichte van vorig jaar en de Westmere- en Nehalem-EX-processors speelden hierbij een grote rol. De verkoop hiervan steeg met 30 procent in een jaar. Uiteindelijk kwam de omzet van het bedrijf op 11,1 miljard dollar uit en dat is een stijging van 18 procent ten opzichte van de kwartaalomzet van 2009. De netto kwartaalwinst bedroeg 2,96 miljard dollar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Ze hebben een behoorlijke stijging in de omzet en winst, absoluut niet slecht i.m.o. dus. Weliswaar minder dan ze hadden verwacht maar slecht is het niet te noemen. Ook een winst van 4.1 miljard dollar... Erg goed. Die Westmere en Nehalem CPUs doen het inderdaad heel erg goed, zijn erg goede processoren en leveren prima prestaties. Overigens... 11.1 miljard omzet versus 4.1 miljard winst, is dit niet een super goede verhouding? Ik wou dat wij dit deden...

[Reactie gewijzigd door Chocola op 13 oktober 2010 14:47]

Niet helemaal juist ;)
Ook een winst van 4.1 miljard dollar
Het is geen winst van 4.1 miljard. Het is een operationeel resultaat. De werkelijke winst van Intel over het 3e kwartaal is 2.955 miljard dollar.

Zie hier het officiele document inclusief resultatenoverzicht.
Overigens... 11.1 miljard omzet versus 4.1 miljard winst, is dit niet een super goede verhouding?
Verhouding ligt aan de hoge kant ja. Maar winst is een 'vergoeding' voor beschikbaar gesteld kapitaal, dus zou je de winst moeten zien tov het geinvesteerde vermogen. En dat is nogal hoog in de chipindustrie... Fabriekje van een paar miljard om een paar jaar chips te bakken...
intel maakt toch helemaal geen chips? dat doen ASML en soortgelijke bedrijven.
Van asml.com:
ASML is the world's leading provider of lithography systems for the semiconductor industry, manufacturing complex machines that are critical to the production of integrated circuits or microchips.
Ze maken de machines om chips te maken
Intel is een van de weinige CPU fabrikanten die haar eigen chips maakt. AMD zit bij global foundries. ASML levert de apparatuur om CPU's te maken. Intel heeft zelf de fabrieken.

Ik zit wel op een Atom te wachten dat HD trekt.
ahh :) weer wat geleerd.
"Ik zit wel op een Atom te wachten dat HD trekt"

Dat kan de simpelste Atom met ION al. Maar als je dat nog niets wist...
Het lijkt me dat de fabrieken en ander kapitaal gewoon wordt afgeschreven over hun levensduur, deze bedragen zijn dan bij de winst vandaan gehaald.
Winst is heel simpel Totale Omzet - Totale Kosten waarbij afschrijvingen gewoon onder de TK vallen.
Voor een bedrijf als Intel is afschrijving best ingewikkeld. Hun 32 nm fabriek is niet per se over 5 jaar afgeschreven. Dat hangt o.a. sterk af van het tempo waarin TSMC en Global Foundries nieuwe fabrieken bouwen. Als er weinig concurrende fabrieken zijn, dan gaat die oude 32 nm fabriek langer mee. De bakker op de hoek hoeft z'n oven niet op die manier af te schrijven.
Heeft niets te maken met zijn reactie. Natuurlijk wordt niet alles op dezelfde termijn afgeschreven. Hetgene Tsurany wil zeggen is dat de afschrijvingen ook gewoon van de omzet afgetrokken wordt waaruit dan de winst overblijft.

Wat ik me nog altijd afvraag wat Intel juist met zijn winst doet. Hoeveel jaren halen ze al miljarden winst. Kan me niet inbeelden dat dit allemaal op een bankrekeningetje gedumpt wordt. Wat wordt hiermee gedaan?
Ze kunnen het voor allerhande doeleinden gebruiken. Voorbeelden:
  • Op de bank zetten (voor eventuele boetes, overnames, ... in de toekomst)
  • Investeren (in betere technologiën, nieuwe markten aanboren, ...)
  • Uitkeren aan de aandeelhouders
Winst is volgens mij niet hetzelfde als ROI (return on investment, waar jij het over hebt) hoewel ze natuurlijk wel met elkaar te maken hebben.
Errm.. dat wil zeggen dat een ruime 35% van je omzet winst is. Volgens mij zijn er bedrijven die't met heel wat minder moeten doen.
Mijn ervaring met de Atom processoren is ook echt slecht. Ik verbaas me eigenlijk nog dat er uberhaupt mensen zijn die het kopen, die dingen zijn niet vooruit te branden :P.
Mijn ervaringen met Atom zijn juist uitstekend, ook voor redelijk zwaar gebruik. Volgens mij moet je het andersom zien: MS Windows is ongeschikt voor Atom. Zie ook mijn post hierboven.

[Reactie gewijzigd door zordaz op 13 oktober 2010 15:22]

MS Windows is ongeschikt voor Atom.
Dit nieuwe Moorestown Atom-platform (Oak Trail) probeert dit probleem nou juist op te lossen: Het oorspronkelijke Moorestown platform ondersteunt geen Windows door het ontbreken van o.a. een PCI-bus. Oak Trail voegt de ontbrekende legacy I/O toe waardoor het platform weer Windows-compatible wordt.
Classic Moorestown = x86 Intel non-Windows
Oak Trail Moorestown = x86 Wintel
Ter verduidelijking: Moorestown is een SOC (System-on-a-Chip) met een Atom. De Atom an sich kan prima Windows draaien.
ik denk persoonlijk dat leken, en mensen met mindere eisen/wensen, in de winkel letten op het prijskaartje. dat kom je toch al snel op die goedkopere Atom processoren uit
Atoms zijn leuk voor kleine servertjes en NAS toepassingen.
Ik heb recentelijk een servertje in elkaar gesleuteld en er Ubuntu Server op gezet, werk perfect!
4 threads en een TDP van 13 watt...
Werkt echt heerlijk op een Ubuntu HTPC met XBMC erop. En full load zo'n 35 watt terwijl hij met groots gemak full HD afspeel, maar dat wordt dan weer door de GPU geregeld.
Ach, ik gebruik liever een systeem met Atom/ION zoals de Shuttle (fanless) of Asus Eee box om HD films te kijken op mijn televisie dan een normale laptop (of mediaspeler zoals een popcorn). Daarvoor is het echt snel genoeg. Ook voor wat internetten. En zuinig.
Twee woorden; Ultra Thin.
Waarom zou je nog een netbook halen als je mobiele apparaten kunt kopen met veel snellere dual core processors en grotere, HD reso schermen die slechts +/- 300 gram meer wegen? Aan de accu tijd ligt het niet en echt zoveel duurder zijn ze niet.

Ik denk dat de rek uit de Atom markt is, tenzij Intel nieuwe platformen aan gaat boren. Maar tot nu toe zijn ze daar opvallend langzaam in. Ik wacht al maaanden op een iPad killer met fatsoenlijke prijs (zou moeten kunnen met een Atom) en smartphones met de kleine processor... Die zie ik ondertussen niet meer verschijnen...
Probleem met smartphones/tablets is dat bijna alle mobile software voor ARM is geschreven. Je kan wel een Atom in een smartphone stoppen, maar wat gaat dat ding dan draaien? Windows 7? Intel is volledig afhankelijk van de OSsen die er zijn, en zolang er geen x86-versies van populaire mobiele OSsen en apps worden gemaakt, gaat Intel nergens heen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 13 oktober 2010 15:35]

Serieus?

De iPhone draait een OSX derivaat, wat vanaf x86 geport is.
Android draait Linux, wat vanaf x86 geport is.
Apps uitsluitend voor Windows 7 Mobile bestaan nog niet, dus dat is ook geen zorg.
Krotom, je hebt het over een paar BlackBerry en Symbian apps. En indien die apps al eerder naar iPhone of Android zijn geport, dan zijn ze daarbij zo portable gemaakt dat ARM/x86 ook geen probleem is.
HD schermen _O-
die term word ook overal te pas en onpas gebruikt.
786px hoog noem ik geen HD.

ik ben het wel met je eens dat, met name als je wat meer geld te besteden hebt, je beter een SU cpu kunt halen vanaf €450 met een 13" "HD.." scherm
Toch zijn het HD schermen, dat jij een HD-scherm een Full-HD door elkaar haalt is jouw probleem ;)

Een HD-tv is ook gewoon minimaal HD ready, hoeft geen Full-HD te zijn, anders hete het wel een Full-HD-scherm :)
Herinner jij je nog niet-HD schermen dan? Ik had al in 1995 een "HD" scherm volgens jouw definitie. De term "HD resolutie " is eigenlijk alleen zinnig in de TV markt, waar er erg lang PAL schermen met ~600 lijnen werden verkocht.
HD scherm betekent dat het HD beeld kan weergeven, maar eigenlijk heb je gelijk want 1080p HD is 1920x1080.... En dat haalt een laptopje niet.... Als de videokaart HD kan weergeven is dit iets anders. want HD heeft meer detail, het heeft niet alleen een hogere resolutie. Als je videokaart HD niet aankan, dan heb je pech, als je beeldscherm het niet aankan, is dat een stuk minder erg.
Op mijn Aspire One loopt Meego als een trein (boot in ca. 7 seconden ) en met Ubuntu NetBookRemix doet het opstarten flink langer maar heb je wel een veel completer systeem.

Windows is en blijft veel te zwaar voor dergelijke hardware en is ook geheel niet nodig voor de zaken waar je een netbook voor gebruikt.
Helemaal mee eens. Hoezeer Microsoft ook zijn best doet en hoe geslaagd MS Windows 7 in sommige opzichten misschien ook is: het blijft een (top)zwaar systeem wat niet schaalt.

Maar ja, veel mensen kunnen het MS Windows paradigma maar niet loslaten ;)
Ik gebruik op zijn tijd best MS Windows, maar alleen als dat op dat moment de meest geschikte tool is om mijn werk te kunnen doen. En in de meeste gevallen zijn er gewoon betere tools beschikbaar. :P
Ik heb zelf met die Atom's processors gewerkt in Netbooks maar ik vind het ook maar niks het is en blijft een traage zooi. Hopelijk worden die nieuwe machines van Intel beter. :)
Toen mijn NetBook met Windows 7 Starter werd geleverd was hij inderdaad niet vooruit te branden.
Na 3 uur in gebruik er maar gelijk MeeGo op gezet en het verschil is verbluffend.
Atoms zijn helemaal niet traag, het ligt er aan of het OS geschikt is.

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 13 oktober 2010 14:55]

Echter Atoms worden wel geleverd met als doel er een desktop OS zoals Windows 7 op te draaien, niet om er MeeGo op te draaien. Maar er zijn enorm veel verschillende Atom processoren en met name de wat langzamere single core processoren zijn vrij traag, maar een goede rappe dual core is prima te gebruiken voor normaal office werk en icm een ION chip prima voor multimedia.
Ubuntu draait er ook perfect op. En Windows 7 (starter) draait ook redelijk goed, mits je maar minimaal 2GB RAM hebt.

Het is inderdaad geen snelheids monster, maar een zuinige en goedkope CPU.
Tja dos werkt er ook zeer snel op, alsof een OS een meetinsturment is om de snelheid van een CPU te meten 8)7
Tja, waarvoor is Windows nau eigenlijk wel geschikt?
Volghens mij is het alleen geschikt om mensen geld uit de zak te kloppen.
De Atoms zijn inderdaad te traag voor gewoon gebruik. Het verbaasd me dan ook dat nog zoveel mensen ze aanschaffen voor normaal gebruik.

Maargoed..,, Het ontbreken van Out Of Order Execution (* om de kosten heel erg te drukken *) valt de Atom heel erg zwaar. En dat merk je enorm in de prestaties.

Naar mijn mening is de CPU ook niet geschikt waar hij standaard voor geleverd wordt. Zelfs het browsen ermee vindt ik niet lekker gaan.
Dan weet ik niet wat je onder normaal/gewoon gebruik verstaat, maar mijn EEE Box met Atom N270 processor draait als een zonnetje: een volledige desktop omgeving, mailserver, fileserver, printerserver, muziekserver etc. Browsen, e-mailen en Office gebruik gaat allemaal uitstekend en vlot. Ik denk dat je in mijn geval zelfs van redelijk zwaar gebruik kunt spreken. Mij hoor je totaal niet klagen over Atom. De enige bijzonderheid: ik heb er geen MS Windows op draaien maar Linux....

[Reactie gewijzigd door zordaz op 13 oktober 2010 15:20]

Onder normaal gebruik versta ik gewoon Word en Internetten.
Flash filmpje bekijken of een filmpje kijken.

Voor een Word bestandje editten kan het nog wel. Hoewel het moeite gaat krijgen met grote scripties met veel afbeeldingen. (* dus ook daar is het niet geschikt voor *)

Flash filmpjes op HD kwaliteit kan het ook niet zonder stotteren.
Dan heb je nog het simpele multitasken. Dus muziekje, internetten, mailprogramma en chat + browsen tegelijkertijd.

Zodra er een iets zwaardere bewerking langskomt dan is het al direct merkbaar in de prestaties van het apparaatje.

Kortkom het is niet bepaald een capabel processortje.
Voor jou blijkbaar niet capabel, maar behoudens HD kwaliteit fash (simpelwel geen ervaring mee op dit apparaat) heb ik met alle punten die jij noemt geen enkel probleem of last van traagheid als ik dat op deze machine doe.

Mijn conclusie is zoals een paar reacties hieronder al staat:
Niet Atom is ongeschikt voor normaal gebruik, maar MS Windows is ongeschikt voor gebruik op een Atom!
Ik draai 2008 R2 op een atom, lekker zuinige thuisserver. Via RDP verloopt alles gewoon vlot, niets op aan te merken eigenlijk.
En de pc markt kennende zullen de versies met Meego en Chrome OS gauw verdwijnen. Gewoon omdat mensen 'compabilliteit' willen..
Grappig dat ze het hebben over 'tablets' terwijl iedereen goed weet dat er maar één kaper is op de kust die waarschijnlijk +90% van de tabletomzet (en zeker van de winst) in handen heeft.

Ahja, ChromeOS gaat niet verdwijnen. Ik zou durven zeggen dat dit de grootste OS vernieuwing is sinds iOS. Compatibiliteit is juist een troef aangezien alles html en aanverwanten is.
Eigen ervaring: Met een Lenovo Ideapad s10-3, Atom N450, op Linux Mint 9, met alleen Pidgin en twee tabbladen Firefox open (hyves en een spelletjessite), een (simpel) flash-spelletje (super mario flash 64 of zoiets, laagste instellingen): nog geen 10 fps...

[Reactie gewijzigd door WCas op 13 oktober 2010 17:50]

Volgensmij als je geen flash gebruikt word het al een stuk werkbaarder, met een simpel youtube filmpje zat flash bij mij al op 40% cpu.
De netbooks zijn echt niks... Ook voor de gewone internet gebruiker is een mobile Intel beter, ok zij zijn duurder maar dat neemt niet weg dat ze veel sneller zijn. :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True