Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

Intel heeft bekendgemaakt zijn serverchips nog in het eerste kwartaal van 2010 een update te geven. Het bedrijf zou de productie van 32nm-chips opschroeven en de Westmere-architectuur ook in zijn Xeon-serverprocessors toe gaan passen.

Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers blikte Intel-topman Paul Otellini niet alleen terug op het afgelopen boekjaar maar keek hij ook vooruit: voor 2010 staat een uitbreiding van de 32nm-productie op de rol. Begin januari introduceerde Intel al processors die volgens een 32nm-procedé gemaakt werden. Voor de desktop werden de Clarkdale-processors voorgesteld en voor de mobiele markt werden de Arrandales getoond. De 32nm-Westmere-architectuur zal ook voor de servermarkt aangewend worden, zo beloofde Otellini. Binnen drie maanden zouden Xeon-cpu's die op de Westmere-architectuur zijn gebaseerd uitgebracht moeten worden.

De overstap naar 32nm voor Xeons volgt ongeveer een jaar na de overstap op de 45nm-Nehalem-architectuur, die in maart 2009 plaatsvond. Intel zegt in de eerste drie maanden van 2010 de gehele lijn Xeons, van servers met één, twee en meer processors, te verversen met Westmere-exemplaren. De overstap van 45 naar 32 nanometer verloopt sneller dan de overstap naar 45nm: het aantal fabs dat 32nm-procedés aankan, zal dit jaar minimaal van twee naar vier faciliteiten verdubbelen.

De Nehalem 45nm-architectuur zal overigens niet volledig verdwijnen met de komst van Westmere-Xeons: de Nehalem-EX-processors, octacores met de codenaam Beckton en bedoeld voor multiprocessorservers, zullen nog op 45nm geproduceerd worden en zullen naar verwachting in de eerste helft van 2010 verschijnen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

http://www.bit-tech.net/n...-westmere-images-leaked/1

Zijn wel erg leuke processors maar gezien de prijs lijkt het me weing interessant voor particulieren.

Techniek zal gelukkig ook wel terug komen in consumenten procs. :9
De Xeon-lijn van CPU's is dan ook niet bedoeld voor particulieren, het is een serverprocessor, geen desktop-processor (dat zijn de i3 of i5) of workstation-processor (i7, i9).
Xeons zijn server en workstation processors. In een beetje workstation is ECC namelijk van belang, en dat ondersteunen de i7 en i9 niet. Dat zijn GEEN workstation processors, alhoewel sommige fabrikanten (Dell igg) wel een i7 in hun workstation budget modellen gebruiken. De rest heeft toch echt allemaal een Xeon erin. Buffered geheugen is voor workstation moederborden dan weer van minder belang, omdat 24GB voor de meeste worstations voldoende is. De meeste workstation moederborden ondersteunen dan ook non-buffered ECC geheugen.

En dat is dan ook zo'n beetje het enige verschil, met uitzondering van de 5500 serie die 2x Quickpath heeft waardoor je het in een Dual CPU setup kan gebruiken. Voor de rest zijn het identieke chips, maar er is dus inderdaad wel een verschil.

EDIT: Overgens scoren de twee topmodellen in de Xeon lijn wel iets better als die in de i7 lijn, maar heel veel scheelt het niet:

http://www.cpubenchmark.n...ntel+Xeon+W3570+@+3.20GHz

EDIT: Plaatje van een W3565 doos met de tekst "workstation":

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=238830

[Reactie gewijzigd door 448191 op 17 januari 2010 14:40]

Een Xeon X3460 en Core i7 860 zijn gewoon precies dezelfde CPU's het enige verschil is de naam. Dus wat maakt het uit als je een Xeon op je P55 mobootje drukt helemaal niks. Aangezien het gewoon precies dezelfde CPU's zijn dat het er niet voor bedoelt is zal echt niemand iets kunnen schelen.
Nou vaak zijn de Xeon processoren beter getest op fouten. De i7 860 is vaak een 'afgedankte' Xeon uit dezelfde reeks, omdat deze i7's 'meer' rekenfouten maken en dus iets meer hitte produceren. Vaak zijn de Xeon's net iets beter overclockbaar. Xeons worden gemaakt om dag en nacht te draaien.

[Reactie gewijzigd door __1337__ op 16 januari 2010 17:44]

De gewone CPU's maken niet meer fouten. Als dat zo was, was het hek van de dam ;). Intel selecteert, net als AMD/ATi en nVidia (en alle anderen) de chips op kwaliteit in de zin van energieverbruik/schaalbaarheid/overclockbaarheid (vallen allen eigenlijk in hetzelfde straatje).

De chips die het beste zijn (=de hoogste klokfrequentie halen met de laagste vCore/spanning) komen in de top-of-the-line producten zoals Golden samples, Extreme Editions, hoogste modellen, etc. De chips die meer moeite hebben met het halen van hoge frequenties zijn voor de budget modellen die de hoge frequenties niet nodig hebben.

Zodra een chip fouten maakt wordt deze absoluut niet in de budget lijn gezet maar simpelweg vernietigd (of een core/cache uitgeschakeld indien dat van toepassing is). Fabrikanten kunnen het zich niet veroorloven om een chip op de markt te brengen die eens per week een rekenfout maakt of vast loopt :).

Een Xeon versie van de Core i7 maakt dus niet minder rekenfouten maar is simpelweg geselecteerd op kwaliteit van de wafer. Van oudsher werd er wel gezegd dat een Xeon meer testen ondergaat maar of dat tegenwoordig nog steeds zo is weet ik niet. Daar heb ik nooit een bevestiging van gezien.

[Reactie gewijzigd door Thandor op 17 januari 2010 01:35]

Ik weet nog wel dat die opterons van AMD helemaal niet voor de gewone consument tekoop waren.. In het begin wel, maar later moest je daar een kamer van koophandel nr voor hebben..
De reden weet ik nog steeds niet, heb ik eigenlijk ook helemaal niet naar gezocht.. Maar is dit voor deze intels ook zo..
Wilt men niet dat de particulier een te krachtige cpu in huis heeft??
Server-cpu's hebben nu eenmaal andere eisen (bv betere kwaliteit vanwege 24/7 gebruik, multi-cpu configuratie, ECC geheugen-support, etc.), en daarom voor een andere markt bedoelt dan desktop-cpu's.

Maar als jij graag een Xeon in je desktop wilt hebben ben je daar vrij in (geen KvK-nummer nodig), maar in het algemeen heb je dan wel een server-moederbord en evt. ander geheugen (FB-DIMM) nodig.
Er zijn echter wel enkele Xeon-modellen voor de desktop-markt (gangbare cpu-socket). Zo heb ikzelf een Xeon X3360 (LGA775) configuratie, deze cpu is nagenoeg identiek aan een C2Q Q9550, alleen de Q9550 was toendertijd slecht verkrijgbaar. ;)
Xeon's hadden vroeger een grotere cache en wat extra technologie om multi-cpu opstellingen flink makkelijker te maken. Er zijn ook een hoop dual-P2 & P3 boards geweest maar die hadden vaak een extra stuk silicon tussen de CPU's en northbridge. Mijn Dual-Xeon desktop bijvoorbeeld heeft dat niet.
ik hoop eigenljk dat er nog 32nm i7 chips voor in de laptops komen.
dat zal er helaas wel niet inzitten :(

en nehalem EX mag ook wel naar de deskop komen :)
dat zou een leuke upgrade zijn voor mijn i7 920.

zowieso raar dat nehalem ex nog op 45nm is.
gulftown is 32nm, en met 6 cores zuiniger dan bloomfield.

12 cores zou dus op 32 nm krachtiger en zuiniger zijn als nehalem EX nu wordt..
zonde. of 8 cores in de powerenvelope van bloomfield helemaal mooi

[Reactie gewijzigd door freaq op 16 januari 2010 16:00]

en nehalem EX mag ook wel naar de deskop komen :)
dat zou een leuke upgrade zijn voor mijn i7 920.
En waar ga je die dan voor gebruiken??
Gamen, internetten en een beetje office? Staan er een mooi zooitje cores uit hun neus te vreten.
Een octacore is leuk, maar voor huis, tuin en keukengenruik, nu nog, totaal overbodig en alleen maar een patsfactor imo.
Dit geldt al voor Gulftown, de hexacore, ook nog totaal overbodig voor Jantje Modaal
Je kan je geld beter besteden aan andere onderdelen in je pc, waar je meer aan hebt, bijv. een SSD.

Het blijft leuk zoals gezegd, maar heeft totaal geen toevoeging voor normaal gebruik waar een quadcore, met HT al teveel is.
Pas als er een OS, programma's voor de consument en/of andere toepassingen op gebouwd worden is het zinvol, tot dan, lekker laten liggen.

Hetzelfde geldt voor de Westmere Xeons, leuke cpu's met een heeeel goed potentieel, maar dan wel op de servermarkt, zeker, zoals al aangegeven, vanwege de prijs, daarvoor heb je een cpu en andere onderdelen, waar je als huis, tuin en keukengebruiker veel meer aan hebt als aan 12 logische cores die allen op 4GHz lopen te stampen.
Ze mogen dan 32nm zijn, als je die dingen OC-ed, zijn het nog steeds grootverbruikers.
En OC-en, dat is wat de meesten hier, die er er een willen hebben, ermee willen (en kunnen, daar er te weining apps zijn voor de gewone mens die gebruik maken van 12 cores).

[Reactie gewijzigd door DaLoona op 16 januari 2010 17:36]

Wel ik kan alvast iets verzinnen dat ik bijna dagelijks gebruik...
Handbrake... maandag eindelijk mijn nieuwe imac met een i7 quadcore.
Ik kan je vertellen een gigantisch verschil !! met mijn core2duo.

Dus er zijn heus al "consumenten" toepassingen die kracht van een i7 ten volle benutten.
Als Handbrake zo verder schaalt dan zullen er best nog wel programma's zijn die hiervan gebruik kunnen maken

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 16 januari 2010 17:58]

Tja, als we het over normaal gebruik hebben kun je prima toe met een dualcore. Ja het mag dan zo zijn dat de meeste programma's niet multi-threaded zijn, maar zoals klakkie al zegt, de programma's die dat wel zijn zoals Handbrake hebben zeker wel wat aan 6 of 8 cores.
En hoe bedoel je, als er een OS is? Volgens mij kan Windows gewoon met 6, 8 of meer cores omgaan.
Lezen is moeilijk he:
daar er te weining apps zijn voor de gewone mens die gebruik maken van 12 cores.
Ik heb niet gezegd dat ze er niet zijn, het zijn er niet veel en om nou even een vermogen uit te trekken om videos te decoderen en misschien een handjevol andere programma's te laten profiteren van 8 of meer logische cores, nou nee.
Zoals ik al zei, de meesten hier hebben er niets aan, uitzonderingen daar gelaten.

[Reactie gewijzigd door DaLoona op 16 januari 2010 18:13]

Waarom trap je dan zo'n gigantische open deur in? Mensen die zoiets niet gebruiken gebruiken zoiets niet; mensen die zoiets wel gebruiken gebruiken het wel. Buiten dat, als je het je kan veroorloven en je beleeft er plezier aan, wat is er dan mis mee? Waarom zo'n aanvallende reply posten?
Wel eens gehoord van 3d studio max, maya e.d. ?
Deze programma's zijn typisch een geval van hoe meer cores/cpu's hoe beter :) Ik kan me wel een tijdje vermaken met zo'n octa- of hexacore hoor!

Nu deel ik je mening dat de meeste modale personen niet zo'n chip nodig hebben, maar we zitten hier wel op Tweakers.net ;)
Ik kan me wel een tijdje vermaken met zo'n octa- of hexacore hoor!
minder lang dan met een quadcore, want alles is sneller voorbij :+ :+
Tja, daar noem je ook twee huis, tuin en keuken programma's ;)
nooit van grid computing gehoord zeker. Ik denk dat de wetenschap die hexacores wel op prijs zal stellen.
Bijvoorbeeld om te Folden
zoals boven gezegd rendering.
ik doe aan mental ray en fryrender rendering.
ik ben gamedesigner en ook bij het baken van lights in bijv unrealkomt die power meer dan van pas. (daar zit zelfs een systeem bij omd e load te verdelen over meerdere pc's)

dus ik gebruik die power wel hoor ;)

[Reactie gewijzigd door freaq op 17 januari 2010 11:04]

nou en? ik zie op straat genoeg Porsches, BMW's, Audi's, Mercedessen,... met > 300pk, die allemaal moeiteloos 250 km/u rijden
mensen blijken dat leuk te vinden
anderzijds zijn er tegenwoordig genoeg mensen die een hobby hebben op pc die het 'gewone werk' sterk overstijgt
dan denk ik aan Photoshop, 3ds Max, video editting,...
niet elke tweaker is een gamer
ik hoop eigenljk dat er nog 32nm i7 chips voor in de laptops komen.
dat zal er helaas wel niet inzitten :(
Die zijn al aangekondigd. :) Zie bijvoorbeeld het nieuwsbericht: Intel breidt Core-familie uit

Maar het staat ook in dit nieuwsbericht:
Begin januari introduceerde Intel al processors die volgens een 32nm-procedé gemaakt werden. Voor de desktop werden de Clarkdale-processors voorgesteld en voor de mobiele markt werden de Arrandales getoond.
Verder staat er op Notebookspot een uitgebreider artikel over de Arrendale CPU's. Ze schijnen een stuk krachteriger te zijn dan de vorige generatie CPU's van Intel. Alleen qua stroomverbruik lijkt het hetzelfde te zijn gebleven, terwijl eerst werd gedacht dat die lager zou worden. Ondanks dat de energie verbruik niet zo laag is als eerst werd gedacht is het wel alsnog een mooie stap vooruit.

[Reactie gewijzigd door Regeneration op 16 januari 2010 16:25]

Dat zijn helaas Duocores geen quadcores. Volgens mij komen er geen quadcore op nehalem architectuur op 32nm voor notebooks..
Volgens mij komen er überhaupt geen quadcores op 32nm, voorlopig. Enkel dual en hexa.

Edit: Bron

[Reactie gewijzigd door StefanvanGelder op 16 januari 2010 16:55]

i7's mainstream komen er niet meer in quad-vorm op 32nm

Xeons komen WEL in quadvorm op 32nm...
Zal ook met voorraad te maken hebben. Ik denk dat ze daar toch eerst vanaf willen.
Het schijnt dat door de crisis het nodige in de magazijnen is blijven liggen.
Er komen nog nieuwe chips op basis van de Nehalem 45nm-architectuur, dat heeft met voorraad weinig te maken.
Verwachting van nieuwe Xeons zat er al aan te komen. Dit kon al lang gezien worden in de licentie structuur die VMware handteerd bij vSphere 1 CPU licentie voor 6 of 12 cores.

Deze CPU`s zijn daar dan ook uitermate geschikt voor. Tevenszal een stevige database server zal hier ook goed op gedijen.

Ben erg benieuwd wat de prijzen zijn en of er nog nieuwe features zijn toegevoegd.

Ja dus...

For servers, Westmere also adds a new instruction set for faster data encryption and decryption called Advanced Encryption Standard (AES), the company has said. That could help secure data residing in servers or virtualized environments
Dus er komen dan weer updates voor de macPro's. :) Leuk.
Wanneer kunnen we 16cores verwachten?
De geruchten gaan dat er een 12-core MacPro aankomt dit jaar. 2 hexa-core Gulftown processors dus. Daarom zal er ook zo gefocussed zijn op het multi-core fundament in OS X Snow Leopard.

Mac Pro to Get 6-Core Xeon Gulftown Processor in 2010?

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 16 januari 2010 17:56]

Die zien we dus dit kwartaal nog in een nieuwe Mac Pro.
Argh. Ik stond net op het punt om een W3570 te bestellen. Die zal nu wel opeens in prijs gaan kelderen.. Dilemma dillema...
hier draait een xeon 3110 al bijna 2 jaar zijn rondjes in een desktop pc @ 4gig,met een zalman coolertje die rond de 1000 rondjes draait,lekker stil en hoe warm ie wordt ?
who cares,,,, :z
Ehm, wat is het stroom verbruik van zo'n systeem, toch wel minstens 150 W idle? (En dat is waarschijnlijk nog aan de lage kant als ik naar mijn eigen xeon kijk. in twee jaartjes tijd heb je dan even 500 euro het raam uit geflikkerd.

Weegt dat op tegen wat je er mee doet?
aangezien je hier op een site genaamd tweakers zit denk ik dat een heleboel mensen daar bij hun computer wel om caren.