Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

Intel zag de inkomsten uit zijn divisie voor datacenterhardware in het afgelopen kwartaal met vijftien procent stijgen tot 2,4 miljard dollar. Tegelijkertijd daalden de inkomsten uit Atom-processors met vijftien procent tot 352 miljoen dollar.

Intel logoAls geheel zag Intel zijn omzet in het tweede kwartaal met 21 procent stijgen naar 13 miljard dollar, zo heeft chief financial officer Stacy Smith bekendgemaakt. Intels divisie voor datacenters was verantwoordelijk voor bijna 20 procent van de inkomsten, met een omzet van 2,4 miljard dollar. Daarmee werden de gedaalde inkomsten uit de Atom-cpu's ruimschoots gecompenseerd.

Intels winst steeg met 2 procent naar 3 miljard; de winst voor aftrek van rentes en belastingen bedroeg 3,9 miljard dollar. Dat is meer dan analisten hadden verwacht. In een gesprek met analisten stelde de ceo van Intel, Paul Otellini, dat de goede bedrijfsresultaten vooral zijn geboekt bij de datacenterdivisie. Dat meldt The New York Times. De inkomsten uit de datacenterdivisie zouden te danken zijn aan een toegenomen vraag naar cloudcomputingdiensten.

Volgens Reuters wist Otellini verder te voorspellen dat laptops nooit door tablets zullen worden vervangen. Die claim komt een dag nadat Apple bekendmaakte dat het in het tweede kwartaal van dit jaar 9,2 miljoen iPads had verkocht: een groei van 183 procent ten opzichte van een jaar eerder. De iPad bevat een ARM-cpu, een concurrent van de Atom-architectuur, en daarom een gevaar voor Intel. In september wordt Windows 8 gepresenteerd, dat een speciale tabletinterface kent en ook op ARM-hardware kan draaien.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

De Atom is zo te zien een flinke goudpot voor Intel
Dat was het zeker, Atom was een technologisch hoogstandje qua combinatie van prijs+performance+verbruik, drie jaar geleden had niemand er een antwoord op (het was bv 2x sneller dan VIA's low-power cpu's, tegen lagere prijzen en hetzelfde verbruik). Maar zo'n voorsprong is niet eeuwig vol te houden, de concurrentie blijft niet eeuwig slapen en dus is het ook logisch dat zo'n melkkoe steeds wat minder melk geeft. Inmiddels eet de concurrentie aan de bovenkant (in de vorm van AMD's Brazos en hun eigen low-end Sandy Bridge varianten als de Celeron 787) en aan de onderkant (steeds verder opgevoerde ARM SoC's) vrij snel hun marktsegment weg.

Als Intel het voor elkaar krijgt om de Sandy Bridge technologie naar de Atoms te brengen, dan kunnen ze weer een grote slag slaan. Zo niet, dan gaat de concurrentie er overheen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 juli 2011 11:29]

2x Sneller dan VIA's low-power CPU's enkel in Intels eigen benchmarks. De VIA's waren er zeer aan gewaagd. Zie bijvoorbeeld de arstechnica vergelijkings benchmarks van Atom vs VIA. (Pagina 6 is ook erg interessant waar de CPU-ID wordt gefaked waardoor de VIA soms 'plots' veel beter scored)

Nee, het succes van de Atom is danken aan Intels marketing afdeling. De concurrentie was er wel maar die had minder goede connecties waardoor daar succes is uitgebleven. Zelfs de Athlon 64 kon de strijd aan met de Atom als het nodig was ;)
Ja tegen de Atom 230. Een 25W TDP (!!!) VIA Nano tegen een 4W TDP Atom. Geen wonder dat geen enkele OEM die VIA dingen in netbooks stopte.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 juli 2011 12:33]

Als je het gehele artikel leest dan zul je zien dat het totaalverbruik amper hoger ligt, de Atom is vergezeld door een enorm energie slurpende chipset (en dat is ook lange tijd zo gebleven).
Maar deze test pakt wel heel sneaky juist de ene desktop Atom model met een onzuinige chipset. De Atom 230 is dan ook nauwelijks verkocht, maar de mobile Atoms wel.
Toch krom, aan de ene kant gaat de laptop niet verdwijnen voor de tablet terwijl je Atom inkomsten 15 procent gedaald zijn. De atoms/netbooks komen qua mobiliteit toch wel het meest in de buurt van de tablets.
Ten eerste, zoveel Atoms vond je nog niet in tablets, want daar zijn ze gewoon niet zo geschikt voor. Ten tweede, Atom heeft nu concurrentie van Brazos, wat eigenlijk ook een aantrekkelijkere keuze is voor bijvoorbeeld netbooks, omdat je daar wel de grafische kracht hebt om bijvoorbeeld een filmpje te kijken. Dus de reden dat de verkoop van Atoms gedaald is zal minder met ARM dan AMD te maken hebben.

En ik denk inderdaad dat het nog lang gaat duren voordat de laptop gaat verdwijnen, ik ben niet zo thuis in ARM, maar ik meende niet dat je de ruwe kracht van bijvoorbeeld een 2620QM al kunt evenaren met een ARM proc.
Ik denk ook niet dat laptopts ooit helemaal zullen worden vervangen door tablets.

En dat omdat ik een laptop (dat verschilt per persoon) gebruiksvriendelijker vind en er kan(momenteel) meer op draaien

Op de lange duur kan dat veranderen maar ik zie dat nog niet zo snel veranderen
Ik denk ook niet dat laptopts ooit helemaal zullen worden vervangen door tablets.
Ik ook niet. Ik hoop wel dat we binnenkort laptops op Arm basis krijgen, nu de tablets hebben aangetoond wat een batterij- en gewichtsvoordelen dat oplevert.
Wat mij (als AMD aandeelhouder) opvalt is dat Intel nou net vandaag kiest om zijn inkomsten te bespreken. (2 weken eerder dan normaal)

Dit terwijl vandaag om 22:00 uur de kwartaalcijfers van AMD bekend zullen worden gemaakt.

Toeval ? (dat denk ik ffe niet)

@hieronder:

Ik weet niet waar jij het vandaan haalt dat AMD het goed doet vandaag maar ze staan tot dusver alleen maar op verlies, net als Intel:

http://www.google.com/finance?q=NYSE:AMD

Mocht je bedoelen dat AMD vanavond boven consensus goede kwartaalcijfers zal neerzetten dan heb je daar vrijwel zeker gelijk in.

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 21 juli 2011 16:57]

Deze info kwam al gisteravond vrij, dus niet op dezelfde dag. Tweakers zal morgen ook waarschijnlijk pas met de AMD nummers komen.

AMD doet het goed vandaag :)
edit: toen ik dit postte stonden ze nog op +1%

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 juli 2011 08:43]

Wat is er eigenlijk gebeurt met de Netbooks (de kleine mini laptopjes met meestal een Atom)? Je hoort er niets meer van.... het lijkt wel of ze compleet van de markt gestoten zijn door de tablets, dat verklaart ook de dalende Atom verkopen.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 21 juli 2011 15:52]

Netbook verkopen zijn iets van 40% gezakt - de crisis is voorbij, mensen hebben weer geld voor een echte laptop of een tablet (die segmenten zitten allebei in de lift).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 juli 2011 16:20]

Off topic:

De crisis = alles behalve voorbij. Zie ieder journaal, krant, fora, beurs etc.

Mensen geven nauwelijks nog geld uit, behalve aan het meest noodzakelijke.

Laptops hebben in het algemeen een vlucht genomen te koste van desktop pc's.
(dat komt omdat deze tov 5 jaar geleden veel beter betaalbaar zijn geworden)

Apple (Tablets) vallen buiten iedere normale analyse.
Zit het in een wit kastje met een Fruit-logo (Forest Gump) dan verkoopt het automatisch. :)

@ Dreamvoid (whats in a name ?) hieronder:

Wanneer ik dat plaatje aanklik dan zie ik een scherpe daling sinds eind 2010 en 0,0 groei voor heel 2011. Is dat niet duidelijk voor je volg dan opnieuw de basisschool.

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 21 juli 2011 20:57]

Het CBS zegt toch wat anders, we zijn weer uit het dal. En de wereld is groot, buiten Europa blijft de wereldeconomie booming.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 juli 2011 18:05]

McAfee en geheugenboer nu ook van Intel (volgens het bericht). zal intel nog gan investeren in Atom. ik denk het wel nu energiezuigige processors steeds belangrijker worden en meer aftrek vinden.
Voor mijn gevoel is dit bericht een logisch gevolg van de aandacht die er is voor clouddiensten en de verplaatsing daarnaartoe
Atom is wel meer dan dat - ok, het is Pentium 4 performance anno 2005, maar wel met 1/30e (!!!) van het stroomverbruik, en een fractie van de prijs.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 juli 2011 12:01]

In dit geval vind ik het niet vreemd dat Apple er bij betrokken wordt. Het betreft namelijk een verklaring van de inleiding.
Tegelijkertijd daalden de inkomsten uit Atom-processors met vijftien procent tot 352 miljoen dollar."
Die claim komt een dag nadat Apple bekendmaakte dat het in het tweede kwartaal van dit jaar 9,2 miljoen iPads had verkocht: een groei van 183 procent ten opzichte van een jaar eerder. De iPad bevat een ARM-cpu, een concurrent van de Atom-architectuur, en daarom een gevaar voor Intel.
Tevens wordt in de laatste volzin ook Windows 8 aangehaald. Een creatie van het bedrijf uit Redmond. Daar hoor je echter niemand over - terwijl ik dat persoonlijk minder toegevoegde waarde vind voor het artikel, omdat er verder geen analyse wordt gemaakt welke impact dit (wellicht) gaat hebben op de processordivisie van Intel.

Edit: schrijffoutje

[Reactie gewijzigd door -Tom op 21 juli 2011 09:50]

Het is allemaal bullshit want bijv de i3 heeft ook alweer wat terrein van die Atoms afgepikt
Dus de Apple EN MS hadden in deze context niet genoemd hoeven te worden, bij MS hadden ze nog kunnen vermelden dat het mogelijk wordt dat nVidea een offensief gaat doen oid omdat dat vooralsnog toch echt iets belangrijker is dan een paar tabletjes op de consumenten markt (zakelijk hebben mensen een tablet EN een laptop)... Nee de Atom bied niet wat hij zou moeten bieden en dat heeft een scala aan oorzaken!

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 21 juli 2011 09:57]

Dat er meerdere factoren zijn die de verkoop van Intels' Atom beļnvloed geloof ik graag. Om de rest dan maar af te doen als 'bullshit' lijkt me een beetje kortzichtig, nietwaar?

Zie ook het volgende artikel: Intel to cut price on Atom CPUs, netbook sales dropping <- voor het volledige artikel

"Some industry observers are speculating that the price cut could be due to the fact that most netbook vendors have now turned their R&D focus to tablet PCs, while shifting their netbook sales targets to emerging markets such as Brazil, Russia and India." Cedar Trail-based netbooks will be able to sell for as little as $200, they think."
...
"There's no doubt that the chip giant is getting a lot more agressive in its chip pricing, and that the company wants to dominate the global microprocessor industry. Now that Intel's main focus is on tablets and wireless devices, let's see how long it will take AMD to come up with similar competing products."
Sorry je vatte mijn bullshit opmerking verkeerd op (of ik heb het verkeerd getyped)... Ik vind het bullshit om te zeggen dat dit 1 oorzaak heeft... Het is geen bullshit dat tablets invloed op de proc hebben maar dr zijn meerdere factoren die eenzelfde inpact kunnen hebben. Ik doelde dus ook op de keuze of om al de oorzaken te benoemen of helemaal niet.

Maar ja het zal wel gemakzucht zijn vanuit Intel... Het is natuurlijk heel makkelijk om het mindere succes te verwijten aan het succes van 1 product. Iedereen kent de iPad en dan zal de uitleg wel geloofd worden ipv dat ze eerlijk toegeven dat ze ook met bijv de i3 zichzelf beconcurreren

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 21 juli 2011 11:52]

Het is hip om met de hype mee te gaan... Journalisten zijn de ultieme marketing tool :)

Ot: Het verbaasd me dat de datacenter tak 20% van de omzet genereert... Is het outsourcen van de servers nou zo populair of is het cloud gebeuren nu echt aan het doorbreken?

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 21 juli 2011 09:38]

En een tablet is per definitie een iPad? Daarnaast, het ging hier in het bericht over de stijgende inkomsten uit datacenters (geen apple) en de dalende inkomsten uit de Atom serie (die gebruikt Apple ook niet). Apple is dus geheel irrelevant voor dit artikel. Een iPad gebruikt namelijk geen Xeon of Atom processors. Eigenlijk had dat laatste stukje gewoon in een ander bericht gemoeten.