Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

De firma Terremark, onderdeel van Verizon, heeft op Schiphol een nieuw datacenter geopend met een oppervlak van 2700 vierkante meter. Het network access point is verbonden met de glasvezelring van Schiphol Telematics.

Het datacenter beschikt volgens Terremark over milieuvriendelijke closed loop waterkoelingssystemen. De pue-waarde zou dan ook beneden de 1,3 liggen. Als backup zijn zes 2,25MW dieselgeneratoren geïnstalleerd. Het rekencentrum is via de glasvezelring van Schiphol Telematics direct verbonden met de AMS-IX, een van de grootste internetknooppunten ter wereld.

Met de opening van het datacenter, dat een vloeroppervlak heeft van 2700 vierkante meter en met een optionele 10.000 vierkante meter nog verder vergroot kan worden, stelt Terremark dat het beter kan inspelen op de stijgende vraag naar cloud computing en het verdelen van data over meerdere rekencentra. Momenteel heeft het dochterbedrijf van de Amerikaanse telecomreus Verizon tien Europese datacenters, onder andere in Spanje, Turkije en het Verenigd Koninkrijk. Wereldwijd heeft Terremark vijftig datacenters in bedrijf.

Nieuw datacenter van Terremark bij Schiphol

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Ziet er goed uit. Slim bekeken dat grote logo op het dak. Dat valt natuurlijk wel op als je er met een vliegtuig langs komt ;). Ben benieuwd wat voor systemen er daar staan...
Vanmiddag misschien maar even langs rijden, moet toch nog naar schiphol toe :P

Brochure met klein idee van het het er van binnen uit ziet:
http://www.terremark.nl/u...%20of%20Amsterdam_scr.pdf

En hier nog wat foto's van het NAP zelf en de opening:
http://www.flickr.com/pho...s/sets/72157627705333736/

[Reactie gewijzigd door NL-RaVeR op 25 september 2011 15:02]

over dat logo, mis alleen nog : a VeriZon company ;-)
Dat zie je verkeerd BA, dat logo komt ook bij JMW op het dak. whooaa
nah , denk het niet
Is gecontroleerd neerstorten niet hetzelfde als landen? En als we opstijgen is dat niet het tegenovergestelde van neerstorten of storten we dan ook in?

Ontopic:
Kan iemand een reden bedenken waarom hij daar geplaatst word?
Is het omdat omg schiphol goedkoper is en dat het bij de randsteden liggen?
Nederland is een van de grotere content exporteurs in Europa (meerdere grote contentaanbieders hebben al overeenkomsten voor deze locatie). Dat heeft met een aantal zaken te maken. De infrastructuur speelt een rol. Het op één na grootste internetknooppunt om de hoek is erg prettig. De relatief centrale ligging van Nederland in West-Europa is ook een plus.

Een andere infrastructuur waar je misschien niet meteen aan denkt is de beschikbaarheid van voldoende energie. Om die reden waren andere locaties (Duitsland, Engeland) geen mogelijkheid, omdat de lokale stroomnetten daar niet een dergelijk groot datacenter konden faciliteren, terwijl er in Nederland nog voldoende plek is.

[Reactie gewijzigd door tiefschwarz op 25 september 2011 17:34]

Ooit heb ik ergens gelezen dat náast een landingsbaan de kleinste kans op vliegtuigongelukken is. Daarnaast zijn er vaak goede faciliteiten, en blijkbaar dus ruimte.

Samen met beschikbaar glas, goede infrastructuur...
Uhm, op plekken waar geen vliegtuigen komen is de kans op ongelukken het kleinst.
true... en denk even aan overstromingen.... het zal wel duidelijk zijn, dat de luchthaven ook de laatste plek is, dat ze willen laten onderlopen
Stroom is de reden, stond laatst al in een artikel dat dit soort centra stroom vreten en dat in amsterdam zelf schaars aan het worden is.

Wat wel apart is is dit:

100% SLA on power and environmentals geven ze. Gezien de recente problemen met veel datacentra, Amazon en MS in Ierland zou ik geen 100% garantie durven geven.

Kromme is ook dat ze dan leuk uitgaan met compensatie voor 1 maand. De rest van het jaar betaal je tig keer meer om dat als er iets toch misgaat een compensatie van 1 maand te krijgen. Die compensatie heb je dan al een paar keer zelf meer betaald als meerprijs voor een onmogelijke 100% garantie.
Kennelijk kunnen ze dat waarmaken door de prijs die ze rekenen. In mijn ervaring zijn ze wel erg prijzig, maar daar krijg je dus kennelijk dit soort garanties voor terug.
Het rekencentrum is via de glasvezelring van Schiphol Telematics direct verbonden met de AMS-IX, een van de grootste Europese internetknooppunten.
Dit lijkt mij wel de hoofdreden.
dat denk ik ook ja... Maar wel een goede zaak.. Maar wat ik af vraag wat gaan ze hosten, is dit voor o.a. cloud aangelegenheden of ook webhosting
Colocation, managed hosting, eCloud, Infinistructure, de hele product portofolie zal er uitgerold worden
Het lijkt misschien een rare plaats voor een dc maar dat is het niet hoor.

Je moet rekenen dat dit datacenter totaal niet recht voor een landingsbaan ligt, en dat er op die plaatsen eigenlijk nooit crashes gebeuren. Aka het risico is nihiel, net als ergens anders.

Verder zal dat glasvezelnetwerk er wel veel toe doen.
Van de website:
* 100% SLA on power and environmentals
Dat is nogal een gewaagde claim.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 25 september 2011 16:36]

Hoezo? Ze geven de garantie dat de omgeving 100% beschikbaar zal zijn. Is dat niet het geval, zal er een bedrag "voor de schade" tegenover staan. Wat dat bedrag dan zal zijn staat in de SLA.
Valt wel mee aangezien het over stroom, koeling en dergelijke gaat en niet over netwerk connectiviteit.
Dat betekent dat ze je power en koeling garanderen. Aangezien die dingen deftig dubbel uitgevoerd zijn en vooral mechanisch is dat niet zo abnormaal.
Schiphol 3,35 meter beneden NAP, wat bedoelen ze precies met waterkoeling... ;-)

NAP is in dit geval Normaal Amsterdams Peil.
Network Access Point - Knooppunt in de Internet-backbone, waarop de Service Providers zijn aangesloten
Jort Kelder. Check

http://www.flickr.com/pho...in/set-72157627705333736/

+

Vele gasten in pak Check

http://www.flickr.com/pho...in/set-72157627705333736/

=

Veel mooi praatjes. Het geld kan weer rondgepompt worden en Verizon heeft zijn eigen DC. Check

Mooi voorbeeld vanuit de bouw is dit.

http://www.hpdetijd.nl/2011-01-12/bouwen-voor-leegstand
Ik kan me voorstellen dat je in een bestaand gebouw niet zomaar een hoogstaand datacenter kunt bouwen.

Voor efficient plaatsen van racks moeten de ruimtes bepaalde afmetingen hebben en voor de luchtafvoer onder en boven de racks moeten de verdiepingen hoger zijn dan normaal. Ook kun je niet zomaar ergens 6 agregaten neerzetten. Ook kun je niet te ver van bestaande glasvezel-infrastructuur gaan zitten want dan wordt het duur om 2 onafhankelijke links te hebben zoals hier gemakkelijke mogelijk was.
"Verizon heeft zijn eigen DC" -> Verizon had al een 40-50 datacenters in de hele wereld, voor ze Terremark kochten :)
The campus provides ample space for expansion, with an initial footprint of 2,700 square metres of raised floor complemented by the ability to expand the campus to a further 10,000 square metres.
Dus als de boel vol raakt verlagen ze de vloer? Dat snap ik niet helemaal. Moet je dan een trap hebben om bij de bovenste servers te komen of komt er een extra verdieping?

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 25 september 2011 14:53]

Nee, ze hebben 2700m² verhoogde vloer liggen met de mogelijkheid nog eens uit te breiden met naar 10000m² ;)

[Reactie gewijzigd door NL-RaVeR op 26 september 2011 00:09]

Waarschijnlijk hebben ze de grond er naast ook gekocht waarmee ze nog een 10.000 vierkante meter mee vol kunnen bouwen, echt de hoogte in mogen ze niet zo dicht bij schiphol dus moeten ze dan verder bouwen. Op de eerdere links met foto's kan je dat wel zien.
Ze hebben pas een kwart van het oppervlak ingericht lijkt me.
Raised floor wil hier zeggen dat er een systeemvloer inz it waar oa koeling en bekabeling in voorzien wordt.

Ik zie verder overigens 5 generatoren op de foto en niet 6 (er is wel plaats voor nog een 6e generator)

[Reactie gewijzigd door robb_nl op 25 september 2011 14:55]

Misschien was ten tijde van deze foto het eea nog in aanbouw (zo ziet het er wel naar uit) en is de 6e geplaatst tussen de andere 5 op de foto. Zo te zien is daar nog wel ruimte voor.
raised floor is normaal voor een datacenter
In datacenterworks werd de bouw grotendeels gevolgd. Staan in de meeste edities ook updates met foto's enz in van de bouw van het NAP of Amsterdam

http://www.datacenterworks.nl

Overigens wordt daar over 5 generatoren gesproken.. zal er nog wel eentje bijgekomen zijn (op de website van NAP wordt ook 6 gemeld.. maar op de foto tel ik er 5?)

[Reactie gewijzigd door DJSmiley op 25 september 2011 14:56]

Nice, logo op het dak is slim voor een bedrijf op een vliegveld, en google maps.

Geen idee wat voor servers ze hebben en wat ze hosten, maar ik zie mogelijkheden voor een battlefield 3 server met een ping van <5ms :p
Helaas wordt google maps maar een keer in de tien jaar ververst
Ik weet niet waar jjj woont maar Amsterdam en omstreken is sinds de start van Google Maps al een paar keer ge-update. Je kunt bijvoorbeeld zien waar de Noord Zuidlijn tunnel onder de ring door gaat en dat is nog niet zo heel lang geleden aangelegd.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 25 september 2011 22:10]

Idd goed te zien zo, al staat op google maps voorlopig nog het gebouw van Martinair catering.
EA host de Battlefield 3 gameservers bij i3D.net in Rotterdam, lage latency gegarandeerd!
Ik zie volgens mij maar 5 generatoren op de foto. Tussenin is er wel ruimte voor een 6e maar lijkt me niet dat die nog geplaatst moest worden toen de foto gemaakt werd.
Op deze pagina staat een impressie en daar is de 6e generator wel getekend.
Staan ook de overige spec's trouwens. o.a. dat ze 72 uur zouden moeten kunnen draaien op noodstroom :) En 100% draaien op duurzame energie.
Wel jammer dat ze buiten staan. Als de boel overstroomt, dan is het met de dieselgeneratoren dus ook meteen afgelopen -- dat is ook wat er bij Fukushima mis is gegaan.
(Aan de andere kant, als Schiphol volloopt met water, is het doordraaien van dat datacenter waarschijnlijk niet onze grootste zorg...)
? wat heeft dat er nou mee te zien? Dieselgeneratoren buiten plaatsen is net beter voor de koeling. Als je die binnenzet en er komt een muur van water af zal dat waarschijnlijk toch die generatoren buiten gebruik plaatsen. En die staan ook meters boven de grond. Je gaan inbeelden dat er in nederland een dergelijke tsunami komt is nogal overdreven. Dan staat waarschijnlijk heel Nederland onder water.
Wat gaan ze eigenlijk allemaal berekenen daar?

Uitrekenen wie er gelijk heeft: CERN of Einstein? :)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 25 september 2011 21:06]

Lees het artikel eens:
Met de opening van het datacenter, dat een vloeroppervlak heeft van 2700 vierkante meter en met een optionele 10.000 vierkante meter nog verder vergroot kan worden, stelt Terremark dat het beter kan inspelen op de stijgende vraag naar cloud computing en het verdelen van data over meerdere rekencentra.
En welk gedeelte daarvan is een antwoord op mijn vraag :?
ziet er beter uit dan evoswitch!