Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

De rijksoverheid gaat fors snijden in het aantal datacenters dat het onder zijn hoede heeft. Waar nu nog 64 verschillende datacenters zijn, moeten dat er 4 of 5 worden. Samen met andere besparingen moet dat 100 miljoen euro opleveren.

RijksoverheidHet aantal datacenters van de rijksoverheid wordt teruggebracht van 64 naar 4 à 5, in het kader van de 'ombuigingen', oftewel bezuinigingen, in het regeerakkoord. Minister Piet Hein Donner schrijft dat in een brief aan de Tweede Kamer. Ook komt er één afdeling die de beveiliging van de ict-infrastructuur regelt, zegt woordvoerder Vincent van Steen van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Nu doen de ministeries dat nog zelf.

Verder komt er mogelijk één ict-dienstverlener voor alle ministeries, waarbij uitvoerende organisaties als het UWV en de Belastingdienst zijn uitgezonderd. Voor dat soort organisaties zint de regering nog op mogelijke besparingen. De ict-bezuinigingen moeten samen 100 miljoen euro opleveren, aldus woordvoerder Van Steen. Het huidige kabinet wil graag een kleinere overheid, waarmee 6,56 miljard euro moet worden bespaard. Daartoe wordt ook het aantal kantoren verminderd en wordt het personeelsbeheer gecentraliseerd.

Eerder werd al bekend dat de gemeente Amsterdam wilde bezuinigen op het aantal datacenters, vooral vanwege het risico op uitval. De vijftig datacenters die de gemeente heeft ondergebracht bij diensten en stadsdelen moeten in 2014 zijn vervangen door één centraal datacenter, meldde Computable in november. Nog eerder onthulde de politie plannen om het aantal datacenters terug te brengen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Wel grappig dat veel mensen denken dat je met het bij elkaar zetten van een bosje servers een datacenter hebt waarmee je de hele overheid zou kunnen laten draaien.
Dat is een illusie.
Een datacenter (meerdere ivm redundantie) van deze omvang zal zeer groot moeten zijn. Daarvoor heb je niet alleen een flink gebouw nodig maar ook voldoende voeding, koeling en niet te vergeten, beveiliging.
Voor terroristen of andere criminelen met snode plannen is een groot datacenter waar de overheid alles in heeft zitten, erg interessant.
Het platgooien van een dergelijk datacenter zorgt namelijk voor de maximale impact. Het hele land ligt meteen plat. Chaos is het gevolg.
Door veel relatief kleine data centers te gebruiken verminder je dit risico enorm. Natuurlijk zijn de kosten hoger, maar dat zit voorin in het onderhoud en beheer van meerdere locaties/gebouwen. Meer personeel is niet altijd nodig want veel data centers zijn lights out en worden op afstand beheerd. Er is slechts een handjevol mensen op locatie nodig voor controle en logistieke zaken (in- uitbouwen apparatuur). De rest kan op afstand beheerd worden. Dat is niets nieuws en bestaat al jaren.

Ik ben overigens benieuwd op welke termijn Donner deze plannen gerealiseerd zou willen zien. Hij roept wel wat maar een datum zie ik niet.
Waarom zou je overigens het UWV en de Belastingdienst uitzonderen? Dit zijn nu juist de grote organisaties die lang niet alles op orde hebben en juist daar veel winst valt te behalen. Weten jullie wel hoeveel gebouwen de Belastingdienst wel niet heeft, en hoe groot ze zijn? Je zal ze allemaal in een dagje af moeten lopen .....
Respect voor deze uitleg/opmerking
64 bij de rijksoverheid tja. Maar 50 bij de gemeente Amsterdam 8)7
Even voor de duidelijkheid, bijvoorbeeld de gemeente Amsterdam valt niet onder het kopje 'Rijksoverheid' omdat deze niet op landelijk niveau opereert. Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksoverheid :) Het gaat dus alleen om instanties die door het hele land zitten/invloed hebben, zoals:
  • Belastingdienst
  • Rijkswaterstaat
  • Onderwijsinspectie
  • Dienst Justitiële Inrichtingen (ministerie van Justitie)
...en laten dat nu juist de uitvoerende instanties zijn die daarin buiten schot blijven.
Ik neem aan dat dat geen compleet dedicated datacenters zijn, toch?
nee tuurlijk niet. Waarschijnlijk word een workgroup servertje in een rackje met wat patchpanelen bij een kleine vestiging van een onderdeel van de gemeente al een datacenter genoemt in dit artikel :p

Serverruimte of computerruimten zijn meer op zijn plaats...

[Reactie gewijzigd door Zendith op 15 februari 2011 14:53]

Juist, een groep computers die bij elkaar worden gezet en functioneren als een kleine NAS-server of iets dergelijks zullen ook wel worden gerekend tot datacenters. Samenvoegen van alle datacenters naar enkele grote centra zullen wel weer de nodige beveiligingsproblemen en -lekken opleveren...
Gemeenten zullen juist relatief veel datacenters hebben. Er gaat in Nederland namelijk redelijk veel decentraal.

Zaken als bijvoorbeeld de aansturing van verkeerslichten worden op gemeenteniveau gedaan en dat staat ook in 19" racks in datacenters.
ik snap niet dat Amsterdam nog altijd de titel gemeente draagt. Ik dacht dat je dit toch echt al wel een stad kon noemen :s

(maar het zal wel zijn omdat ik een Vlaming ben :p )
Heb eens voor de overheid wat taken uitgevoerd, binnen een maand werd ik gillend gek van de "nee" cultuur. Het gehele IT orgaan was versplinterd en de medewerking om iets te verbeteren was nihil. Als ze 1 ding moeten outsourcen is het IT wel daar. Wat een cultuur. :(
Cultuur en gedrag verander je echt niet (alleen) door outsourcing. Ik heb heel wat "keukens" van binnen gezien de afgelopen jaren en ik kan je zeggen dat de meest bureacratische organisatie die ik ben tegengekomen geen overheidsorgaan is maar een bekende bank.
Er is natuurlijk een groot verschil tussen:
Nee: want we hebben geen zin om mee te werken
of
Nee: want er moet veel beter getest en vastgelegd worden omdat deze systemen absoluut niet down mogen gaan.

Strenge normen hanteren bij changes wordt vaak verward met burocratie. Dat juist banken strenge normen hanteren is niet verrassend.
Eens, en ik weet duvels goed het verschil tussen strenge normen en zinloze bureaucratie :)
En echt: dan is die bekende bank nog altijd met afstand het toppunt van.

[Reactie gewijzigd door zordaz op 15 februari 2011 17:18]

Samen met andere besparingen moet dat 100 miljoen euro opleveren.
mmmmjah, en wat kost het aanbestedingstraject en de mantelovereenkomsten die gesloten moeten worden. Wat gebeurt er met de mensen die er nu werken. Wat kost kennisoverdracht, besides kennis verlies kost ook geld. Ik zie de bui alweer hangen. Het is goed verdienen bij de overheid. En laten we wel wezen het is niet de eerste keer dat een centralisatie project bij de overheid faliekant misgaat
Knap he dat het uiteindelijk nog goedkoper is ook...je kan je niet voorstellen wat een administratie er komt kijken bij een samenwerking met de overheid of een overheidsbedrijf...als je dat kan terugbrengen door minder datacenters te gebruiken gaat er waarschijnlijk fors bespaart worden...

Normaal ben ik het met je eens en zijn centralisatieprojecten bij de overheid een flater, maar in dit geval zie ik het iets hoopvoller tegemoet.
de mantelovereenkomsten die gesloten moeten worden.
Reken voor 4-5 datacentra voor de hele rijksoverheid dan maar op 100 miljoen euro per datacentrum per jaar voor datacentra plus technisch beheer op de daarin aanwezige systemen.
Dat zijn mantelovereenkomsten die uitgebreid moeten worden lijkt mij. Het gaat met name om een gigantische hoeveelheid migratietrajecten. Ik hoop dat ze bij de overheid in ieder geval wel zo snugger zijn om te beseffen dat dit (om positief te blijf) een investering is die zich op termijn terug moet betalen, want op korte termijn zal het inderdaad geld gaan kosten.
Ik mag hopen dat er nog wel geld in kas zitten om te investeren, dus zolang het maar rendabel is lijkt me dat ook geen probleem.
Ik zie momenteel eerder dat er rucksichtloos wordt gekozen wordt voor besparing op hele korte termijn.
64 in on ons kleine landje, lijkt mij inderdaad dat daar wel wat in gesneden kan worden, alleen al de besparing op het gebied van uur/energie/personeel al een aanzienlijk bedrag :)
Het schrappen van 60 datacenters kan geld opleveren door dat er minder ruimte nodig is, stroom verbruik. Maar het zal heel wat geld kosten om te zorgen dat de 4 overgebleven datacenters voldoende capaciteit hebben om de capaciteit van de geschrapte datacenters op te vangen. Ik ben benieuwd of er überhaupt wel bezuinigd kan worden. Op langer termijn zou het wel mogelijk zijn door alle nieuwe hardware vanaf nu in die 4 datacenters onder te brengen.

[Reactie gewijzigd door Cobalt op 15 februari 2011 15:06]

De gemeente Amsterdam is geen rijksoverheid en telt derhalve niet mee in de 64 datacentra.
De republiek Amsterdam denkt af en toe wel dat ze rijksoverheid zijn though ;)

Ik vraag me wel een beetje af wat er nou precies onder "datacenter" wordt verstaan in deze. Telt een glaspijp naar een kelder van het ministerie, waar een rackje staat, als dc?
Ja, die vallen binnen de definitie ...
Het gaat om de rijksoverheid, dus alleen de ministeries en dergelijken. Gemeentes en provincies zullen ook nog wel honderden zoniet in de duizend datacenters hebben.
Eerder werd al bekend dat de gemeente Amsterdam wilde bezuinigen op het aantal datacenters, vooral vanwege het risico op uitval. De vijftig datacenters die de gemeente heeft ondergebracht bij diensten en stadsdelen moeten in 2014 zijn vervangen door één centraal datacenter
Ok, wat klinkt hier niet logisch?

Grotesk decentraal is voor beheer natuurlijk vrij lastig, omdat je diverse koppelingen en locaties moet bijhouden. Maar om te zeggen "om uitval tegen te gaan zetten we alles op één plek neer" lijkt me ook niet het ei van Columbus eerlijk gezegd..

Of zouden ze het hierbij logisch achtten dat er dan elders een back-up beschikbaar is? Ik hoop het maar..

Verder denk ik dan "overheid + ICT = fiasco" bij voorbaat, maar wellicht dat dit te sterk bevooroordeeld is ;).

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 16 februari 2011 13:09]

De 50g datacenters die de gemeente Amsterdam heeft ondergebracht bij diensten en stadsdelen moeten in 2014 zijn vervangen door één centraal datacenter

Van de 64 zijn er 50 in Amsterdam! Kan iemand dit aub uitleggen? Waarom heeft Amsterdam er 50, terwijl de rest van het land 14 heeft.
Amsterdam hoort niet bij de rijksoverheid, dus die 50 van Amsterdam hebben niets met die andere 64 die in dit artikel genoemd worden te maken.
Amsterdam komen de kabeltjes binnen vanuit de oceaan, toch?

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 15 februari 2011 17:18]

Nee, die komen in Katwijk aan land

linkje
Alleen staat er hier in Katwijk nou niet echt een enorm datacenter voorzover ik weet ;)
Wat dacht je van Amsterdam heeft de hoogste concentratie datacenters. Daar ligt simpelweg de meeste datacenters.
Het gaat om de gemeente Amsterdam.
Die bestaat weer uit een aantal stadsdelen, die elk weer hun eigen ICT ingericht hebben.

Vergeet niet: automatisering was vroeger om de (financiële) administratie te versnellen. Iedereen deed dat op zijn(/haar) manier. En nog steeds.
Minder data verwerken zou het goedkoper kunnen maken, minder "datacentra" in principe niet.
Op zich wel. Al je een hoop kleine servers samenvoegt op een paar dikke VM-servers bespaar je flink op hardware kosten, beheer en stroom
Besparen ja, flink? Dat hangt van een hoop factoren af...
is dat niet lekker makkelijk Ddossen als ze de capaciteit verlagen?
Denk niet dat zo zeer de capaciteit verlagen, maar eerder oude troep eruit en nieuwe troep erin en dan met virtualisatie meerdere 'oude' systemen draaien op de nieuwe.
Daarnaast ga ik er vanuit dat het grootste gedeelte van de systemen niet aan internet hangen, aangezien de informatie veel te belangrijk is. Dus een ddos zal maximaal een website uit de lucht halen.
Ik hoop dan dat er een centralisatie gaat plaatsvinden en niet een outsourcing. De overheid heeft er nogal eens een handje van om te zeggen dat afstoten een besparing oplevert, maar dat dit daarna driedubbel weer terugkomt door de huur van commerciële datacenters vertellen ze er dan even niet bij.

Zo lang het maar niet op hun eigen begroting staat zijn de kosten lager |:(
Cijfers.... zolang er geen totaal plaatje is kan je van een besparing een extra kostenpost maken EN andersom...

[Reactie gewijzigd door robb_nl op 15 februari 2011 14:58]

De vraag is beetje in hoeverre "het land" tot stilstand komt als er dan een storing is bij die datacenter. Je kunt consolideren ook ietsje te ver doortrekken, namelijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True