Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Chipfabrikant AMD maakte 471 miljoen dollar winst in 2010, dat daarmee het tweede jaar op rij is dat door het bedrijf met positieve cijfers wordt afgesloten. Voor 2011 vestigt AMD de hoop op zijn Fusion-apu's, met een cpu en gpu op dezelfde die.

AMDAMD heeft donderdag zijn omzet- en winstcijfers over 2010 gepubliceerd. De omzet steeg ten opzichte van 2009, toen 5,4 miljard dollar werd gedraaid, met 20 procent naar 6,5 miljard dollar. De operationele winst, het resultaat voordat rente en belastingen zijn afgetrokken, kwam neer op 848 miljoen.

Na aftrek van rente en belastingen komt de winst neer op 471 miljoen dollar. Daarmee is 2010 het tweede jaar op rij dat AMD uit de rode cijfers wist te blijven, na jarenlang verlies te hebben gemaakt. Voor 2011 verwacht het bedrijf veel van zijn Fusion-apu's, die een cpu en gpu op dezelfde die integreren. Toch verwacht het bedrijf in het eerste kwartaal van 2011 licht slechtere cijfers te moeten brengen.

AMD maakte ook zijn resultaten over het vierde kwartaal van 2010 bekend. De omzet in dat kwartaal bedroeg 1,65 miljard dollar, ongeveer hetzelfde als de omzet van het vierde kwartaal van 2009. De winst bedroeg in het afgelopen kwartaal 375 miljoen dollar; een stuk minder dan de winst in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, maar in dat kwartaal trof AMD een omvangrijke schikking met Intel. Toen kwam de kwartaalwinst uit op 1,18 miljard dollar.

De schikking, ter waarde van 1,25 miljard dollar, had tot gevolg dat AMD in 2009 voor het eerst in jaren winst maakte. In 2009 bedroeg de winst mede daardoor 304 miljoen euro. AMD en Intel schikten hun geschillen over oneerlijke concurrentie en intellectueel eigendom. Intel betaalde AMD het bedrag van 1,25 miljard dollar, op voorwaarde dat laatstgenoemde alle mededingingsprocedures die het wereldwijd had lopen liet vallen.

In 2010 behaalde AMD 529 miljoen dollar operationele winst uit zijn cpu-divisie, waar dat in 2009 nog 142 miljoen was. De omzet, 4,8 miljard dollar in 2010 tegen 4,2 miljard in 2009, steeg ook. De grafische tak van AMD, het overgenomen ATI, zette 1,6 miljard dollar om, tegen 1,2 miljard in 2009. De operationele winst kwam neer op 149 miljoen dollar, tegen 35 miljoen een jaar eerder.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (27)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Winst halen uit rechtzaken. Only in america.

Maar om gevoelsredenen ben ik toch meer voor AMD dan voor Intel...
In dit geval meer dan terrecht:

Intel heeft jarenlang zijn rol als bijna monopolist misbruikt om met bonussen en, kortingen en dreigementen e.d. om de competitie klein te houden / om zeep te helpen. Die 1.25miljard boete is echt een schijntje voor hun gedrag:

Zie als voorbeeld de aanklacht van de staat New York tegen INTEL.
(zie : http://online.wsj.com/pub...ts/Intelcomplaint1104.pdf)

conclusies uit dat stuk:

VI. CONCLUSION
252. Intel’s illegal conduct has corroded competitive conditions in an economically
vital market. It has also deprived New York consumers, businesses, and governmental entities of innovative technology and compelled them to pay prices above competitive levels.
253. Businesses and public entities (including universities) in New York and elsewhere were compelled to purchase Intel-based products, particularly multi-processor servers used for complex computing tasks, often paid hefty monopoly overcharges. Dell, for example, observed with alarm in September of 2004 that its use of Intel products subjected it to “cost disadvantage of $300 to $10,000 in the 4P [four-processor server] space … and $50 to $300 in the 2P [dual processor server] space….”
254. More difficult to quantify but equally pernicious was the effect of Intel’s conduct
on incentives to innovate. In well-functioning high technology markets, firms prize the
78 opportunity to be first to market with innovative products. Fear of Intel retaliation reversed these healthy incentives; OEM executives were hesitant, if not completely unwilling to be the first to launch products which competed with Intel.
255. Hundreds of emails from numerous experienced and knowledgeable executives at multiple OEMs give evidence of the climate of fear which Intel has spread throughout the industry. Intel’s core message – that OEMs which promote competition in industry segments it considers vital will face retaliation – has distorted the competitive process. Appropriate relief should issue which stops Intel’s illegal acts, prevents their recurrence, and restores to the marketplace the competition Intel has destroyed.

[Reactie gewijzigd door vladimirP op 21 januari 2011 12:56]

AMD heeft niet alleen dat bedrag gekregen. Ze kregen ook de x86 licentie en mogen nu 100% outsourcen voorheen was dat maar 20%. Met outsourcen bedoel ik de chips laten bakken bij iemand anders dan hun zelf zoals TMSC, UMC, Chartered etc.

Dit heeft voor AMD goed uitgepakt want ze hebben nu zelf geen fabrieken meer en outsourcen nu alles. AMD heeft dit nog voor dit 100% zeker mocht gewoon gedaan door de joint venture GlobalFoundries te starten met ATIC. Hierdoor wilde Intel, AMD aanklagen maar AMD heeft toen dus deze deal gesloten daarbij waren de kansen van Intel ook niet erg groot want AMD zat in princiepen nog wel in GlobalFoundries.

Door deze deal heeft AMD veel meer mogelijkheden en heeft het financieel meer ruimte want ze hebben de kosten voor hun fabrieken niet meer op hun schouders. Doordat de fabrieken nu los staan van AMD hebben deze ook de mogelijkheid veel sneller door te groeien want ze zijn niet meer afhankelijk van AMD's financiŽle positie.

Enfin, ik ben het met je eens de deal is zeker geen klapper was. Maar het is zeker beter dan dat jij ons laat geloven want ze hebben meer gekregen dan alleen geld. Daarbij zijn de mogelijke schade van Intel's "corrupte" gedrag onbetaalbaar en onschatbaar. Want wie weet hadden al die computers waar Pentium 4 in zaten wel AMD Athlon 64 CPUs in gezeten als Intel niet had gedaan wat het heeft gedaan. Waardoor AMD financieel gezien zich zo had kunnen manifesteren dat het Łberhaupt nooit in de problemen was gekomen.
Winst halen uit rechtzaken. Only in america.

Maar om gevoelsredenen ben ik toch meer voor AMD dan voor Intel...
Is gewoon winst die ze nog tegoed hadden! Intel komt er nog lachend vanaf want die heeft veel meer voordeel gehad dan dei 1.25miljard vertegenwoordig, alleen al naamsbekendheid die ze in de winkel hebben vergaart is al veel meer waard dan 1.25miljard, en schade die amd heeft opgelopen zal ook veel hoger zijn dan dat bedrag.
dat geld is natuurlijk het minste dat AMD uit de rechtszaal heeft weten te halen.
zoals ik hier al uitleg
Countess in 'nieuws: Stabiel AMD vestigt hoop op apu's'

maar je hebt gelijk, intel had idd veel meer voordeel eruit gehaald.
zelfs met alle consessies die ze hebben moeten doen en het geld komt intel er nog gemakkelijk van af.
intel is wel een 1 klap het grootste deel van hun voordelen kwijt tegenover AMD.
de markt-manipulatie voordelen moeten ze meteen opgeven, en de economieŽn van schaal voordelen worden door ATIC's investeeringen in global foundries in rap tempo kleiner.
en dat is natuurlijk waar het AMD vooral om ging. deze rechtszaak ging over AMD's toekomst, niet het verleden.

[Reactie gewijzigd door Countess op 21 januari 2011 14:18]

AMD en intel werken gewoon nauw samen zins jaar en dag, de zogenaamde x86 licentie bestaat niet,, het gaat om hele veel technieken die ze met elkaar delen, duizenden patenten en daar ging het om. ;)

En het gaat heen en weer intel gebruikt AMD technieken en AMD gebruikt intel technieken, om te voorkomen dat ze elkaar niet om elke akkevietje voor de rechter slepen. Ik weet niet beter of ze delen bijna alles. ATI techniek(chipsets) valt daar buiten en daar kan AMD voordeel uit halen. Vroeger concurreerde AMD en intel niet met elkaar op architectuur die deelde ze compleet alleen op productie techniek beconcurreerde ze elkaar, gaat tientallen jaren terug die samenwerking tussen amd en intel.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 22 januari 2011 00:39]

ja. amd is voor de ´tweaker´ leuk. je kan goed mee OC, je kan cores unlocken en veel bang-for-buck. alleen helaas is de sandy bridge van intel zoveel sneller voor deze zelfde prijs waar ik (pro AMD) toch maar zit te denken om een sandy birdge te kopen voor m'n update van een pc...

alhoewel dat offtopic is :).

OT: mooi dat amd winst maakt, maar dit zou alleen maar meer gaan worden denk ik (kijk maar naar dat de consumetenelectronicawinkels die nu amd en intel verkopen, ipv eerst allenmaar intel). word een mooi jaar.

AMD in laptop is bij mij gevoels maatig ook sneller dan een i5 dat is echt te merken. jammer dat ik een i5 heb (de oude)

[Reactie gewijzigd door Luukje01 op 21 januari 2011 11:32]

ik zou wachten op de nieuwe bulldozer core's van AMD, die zijn bedoeld om te conccureren met de sandy bridge architectuur.. de huidige cpu's van AMD kunnen niet meer mee met de SB's van intel.

ik wacht tot bulldozer en daarna maak ik een beslissing.. en dan gaat mijn oude vertrouwde Q9550 met pensioen.
Ik heb nu ook AMD steken maar de volgende wordt Intel

Ondersteuning op Opensource gebied is veel beter voor Intel dan AMD, zo is het oa a real pain om Wine geinstalleerd te krijgen op FreeBSD als je AMD hebt draaien.
Excuse me? Wat heeft Wine op FreeBSD nu met AMD te maken?

Heb je soms AMD64 geinstalleerd? Zo ja dan zeur je over 64 vs 32 bit en dat maakt geen enkel verschil of je AMD of Intel draait.
Want ik draai de AMD64 arch hier op mijn Core 2 Duo.

Je loopt hier ongelofelijk uit je nek te lullen, wine is software en spreekt geen rechtstreekse hardware aan aan, en de freebsd kernel heeft net zo'n goede ondersteuning voor AMD CPU's als voor Intel.

Het enige verschil in opensource ondersteuning tussen AMD en intel is op het gebied van de GPU's en geloof me dat een AMD GPU ondanks minder open gestelde drivers (radeon of radeonhd) beter performen met de volledig opensource driver als intel met de opensource driver.

En geloof me intel GMA heeft ook voldoende bugs in de opensource drivers.

[Reactie gewijzigd door Stevendefeij op 21 januari 2011 12:47]

Via Wine kan je weldegelijk problemen krijgen met hardware.

Zo ondersteunen de "standaard" Linux drivers mijn geluidskaart wel, maar via Wine moest ik eerst allemaal andere zooi downloaden.

Ook werkte de OpenGL niet lekker onder Wine, en dus kon ik geen volledige IE draaien (miste ik niet echt, maar tja, het is ook maar een voorbeeldje). Op andere pc's draaide het wel goed (kan toeval zijn, maar lijkt me sterk).

Ik draai nu 100% Intel, niet zozeer omdat ik zo pro-Intel ben, maar ik heb gewoon chille dealtjes ervoor kunnen sluiten. Als ik een leuk AMD platform kan regelen heb ik dat net zo lief!
ik heb idd AMD 64 en heb problemen die intel gebruikers niet schijnen te hebben :-) gezien het feit hoe Wine met allerhande omwegen geinstalleerd moet worden
of dit hardware matig is interesseert mij niet, het werkt niet

[Reactie gewijzigd door LURHESCH op 21 januari 2011 14:09]

Das net zoiets als volskwagen de schuld geven dat je michellin band zomaar stuk gaat.
Wel als dat alleen bij volkswagens gebeurt :)
Ach ja ik heb n phenom quad core. Kan elk spel spelen op high en heb hem kunnen kopen voor een mooie prijs (vergelijkbaar Intel systeem was toen een stuk duurder) dus ik ben echt helemaal tevreden met AMD en zal daar ook mijn volgende mobo, cpu en gpu kopen mits de prijs prestatie op het huidige niveau blijft

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 21 januari 2011 12:08]

Not only in America. Als slachtoffer heb je vaak recht op een schadevergoeding en in de EU is dat niet anders. Hier gebeurt het ook dat bedrijven schadevergoedingen moeten betalen aan hun concurrentie.
Die bedragen liggen veel lager.. het is niet zo dat je daar echt je winst van kan maken.
Dit is dan ook geen schadevergoeding, maar een minnelijke schikking. AMD heeft uit die schikking trouwens niet enkel geld weten te halen. Ook de mogelijkheid om hun x86 cpu's te laten bakken bij een externe foundry — iets wat ferm werd beperkt door de oorspronkelijke x86 licentie — is iets dat ze hebben vergaard.
Ze hebben jaren verlies geleden, staat er in het artikel. Iemand een idee hoeveel schulden ze nog meeslepen?
Ik neem aan dat ze met die 1.25 miljard al een hoop schulden hebben kunnen aflossen, en dat de schuldintresten die hiermee wegvielen mee voor de goede resultaten nu hebben geleid...
Ze hadden eind 2009 reeds een positief eigen vermogen, dus met die schulden valt het wel mee (langlopende schulden $8 miljard). Daarnaast een positieve cashflow gecombineerd met een nettowinst, dus al met al zijn ze financieel vrij stabiel nu.

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 21 januari 2011 13:00]

de renten die ze betalen niet zo heel hoog. de rente die ze elk jaar betalen staat gewoon in hun resultaten. dat is nu 35 miljoen dollar afgelopen kwartaal bijvoorbeeld.

in 2009 was het 438miljoen overigens, in 2010 199miljoen.

het verder afbouwen van hun aandeel in global foundries zal overigens ook naar het aflossen van hun schulden gaan.
en de schuld komt niet van het jaren verlies draaien (die waren veelal administratief) maar vooral door de aankoop van ATI.

[Reactie gewijzigd door Countess op 21 januari 2011 13:27]

Verlies zoals door bedrijven dit noemen is meestal minder winst dan vorig jaar of mislukte investeringen.

Zolang het eigen vermogen hoger is dan het verlies wat er gemeld word is er nog niks aan de hand.

OT: Ik ben zeer benieuwd naar de APU's van AMD en hoe deze gaan presteren.
weet iemand wat het individueel aandeel is van ATi?
ben wel eens benieuwd wat voor resultaten zij hebben weten te boeken in toch een van hun meest succesvolle jaren..
Mede door de overname door AMD kon ATi brengen wat het gebracht heeft. Het apart bekijken heeft dus helemaal geen zin meer. Je hebt immers een heleboel synergie voordelen door de 2 bedrijven te verweven tot 1 goedlopend geheel. Zeker nu ook de producten meer en meer samenkomen met als ultieme voorbeeld de APU's.

ATI is weg. Get over it. ;)
Dat Ati als alleenstaand bedrijf weg is en dat er allerlei synergieŽn zijn neemt niet weg dat het toch interessant is om de grafische tak van AMD te vergelijken met wat nvidia uit hun hoed weet te toveren lijkt me... (?)
het is lastig ATI te vergelijken met nvidia omdat nvidia in veel meer takken actief is.
en ik geloof niet dat ze enkel cijfers laten zien met enkel desktop/laptop cpu's erin.

[Reactie gewijzigd door Countess op 21 januari 2011 22:49]

Deze cijers zijn wel beschikbaar, sterker nog ze komen standaard in de jaarverslagen voor (dit heb ik al vaker aangegeven, het wordt toch eens tijd dat je die oogkleppen afzet).

Kijk bijvoorbeeld in de nieuwste press release;
http://phx.corporate-ir.n...pbGRJRD0tMXxUeXBlPTM=&t=1

581 van de 843 miljoen omzet in Q3 kwam van de GPU devisie.

Ook in de jaarraporten wordt het gewoon duidelijk aangegeven, zie blz 46 voor een beschrijving van de 4 businesses (gpu, psb, mcp, cpb). Hier staat bijvoorbeeld zelfs dat de notebook gpu verkoop met 38% is gedaald. GPU is nu eenmaal hun grootste business dus daar worden pagina's over volgeschreven.
http://phx.corporate-ir.n...9Mzg4NTI2fFR5cGU9MQ==&t=1

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 januari 2011 14:18]

Als het goed is kan je al deze cijfers ook terug zien op hun site en kan je zien wat de verschillende takken van AMD hebben gedaan. Iig, dat was vorig jaar zo toen ik mij hetzelfde afvroeg.
Hmm mijn eerste reactie met die schikking was "typisch Intel, lekker semi-criminele marketing bedrijven en af-en-toe wat zwijggeld uitdelen en je komt er mee weg". Maar blijkbaar is het toch wel een slimme zet van AMD geweest om daar in mee te gaan want dat heeft wel het tij kunnen keren voor ze.
dat geld is wel het miste dat AMD uit de settlement heeft weten te trekken. dat was eerder mooi mee genomen.
waar het AMD om ging waren intel's marketing practieken, vooral met betrekking tot OEM's, de uitbestedingsrestricties in de oude x86 licentie (die de global foundries deal in de weg stonden) maar ook kleinere ergernissen zoals de toch wel veel gebruikte intels compilers die alleen op geniunieIntel CPU's SSE instructies wilde gebruiken.

intel geeft ze dat allemaal, en nog 1.25miljard dollar toe.
maar Intel hoeven niet officieel te zeggen dat ze schuldig waren....
Je hebt vast ook wel gemerkt dat de prijzen stabiel blijven?

Misschien is er een soort geheime kartel gevormd, dat is natuurlijk verboden maar als ze het allebei goed geheim kunnen houden dan komen ze er wel mee weg.
welke prijzen bedoel je?

die van intel CPU's? dat is logische. de normale prijs van intel was de prijs waarvan ze zeiden dat ze korten op gaven.
eigenlijk was het geen korten, want IEDEREEN kreeg de korting. zolang je je aan de regels van intel hield.
deed je dat niet, dan betaalde je meer.
dat betekend gewoon dat iedereen de ' kortingen' van intel nodig had om concurrerend te blijven.
er is dus wat dat betreft niks veranderd kwa prijs, alleen de voorwaarden om die prijs te krijgen zijn weggevallen.
waar het AMD om ging waren intel's marketing practieken, vooral met betrekking tot OEM's, de uitbestedingsrestricties in de oude x86 licentie (die de global foundries deal in de weg stonden) maar ook kleinere ergernissen zoals de toch wel veel gebruikte intels compilers die alleen op geniunieIntel CPU's SSE instructies wilde gebruiken.
x86 bestaat niet, er zijn wel afspraken tussen amd en intel, de laatste is "2001 patent cross-license agreement" gaat om heel veel patenten die ze van elkaar gebruiken. vroeger was er wel een x86 licentie die je bij intel kon afsluiten, maar dan hebben we het over dikke 30 jaar terug.

Intel was bang dat buiten AMD om ook andere met intel's techniek aan de haal zouden kunnen gaan, zoals global foundries en wie weet nog meer die inkijk krijgt in intel keuken. Dat is logisch dat intel daar stokje voor wilde steken en beter afspraken wilde afdwingen. Dat ze het gingen intrekken was uiteraard bluf, want dan heeft intel net zo groot probleem als AMD want intel gebruikt ook AMD technieken in hun ontwerpen.
Amd zit weer lekker in de lift.
Kan alleen maar goeds beteken voor de toekomst.
Weer een stabiel en vooruitstrevende concurrent op de markt, niet dat ze dat al niet waren, maar met meer geld kunnen ze hoop ik steeds beter bang 4 buck producten op de markt brengen, en weer richting intel kruipen.

Ik hoop dat ze in deze positieve zin door kunnen blijven gaan en wat welvarender en belangrijker gaan worden in de complete pc markt. Zou ons allemaal geen wind-eieren leggen. _/-\o_
Ik ga dit jaar in ieder geval 1 AMD APU setje kopen van Gigabyte, dus aan mij hebben ze wel wat...in totaal heb ik daarna nog 3 HTPC systemen nodig, toegegeven.. een microscopisch klein druppeltje op een gloeiend hete plaat, maar meer kan ik er ook niet van maken. ;)
AMD, ik doe mijn best mensen ipv een Atom based netbook, een AMD (apu) netbook te laten kopen.
wat betreft Apu's lijkt het mij wel goed te komen.
Lijkt mij een goed dat ze zich meer gaan richten op apu's, erg laag verbruik en weinig kosten, denk dat ze er flink winst mee gaan boeken
normaal gesproken is de tijd vlak voor de overgang naar een nieuw productie proces en/of een nieuwe architectuur veruit de moeilijkste tijd voor AMD. nu hebben ze beide en nu maken ze gewoon een paar honderd miljoen winst.

nu AMD is verlost van het zelf moeten hebben van eigen FAB's is het duidelijk een heel ander bedrijf geworden.
AMD kan straks profiteren van de economieŽn van schaal van het flink aan het uitbreidend zijnde global foundries. dat zou de achterstand wat productie proces met intel opnieuw flink moeten verkleinen terwijl ze tegelijk flexibeler worden wat hoeveelheid CPU's dat ze kunnen verkopen. dat voorkomt grote verliezen als het wat minder gaat, en geeft OEM's meer vertrouwen in AMD omdat ze dan altijd aan hun verplichtingen kunnen voldoen.

[Reactie gewijzigd door Countess op 21 januari 2011 13:58]

Het is nog wel even afwachten hoe het gaat met globalfoundries. Aangezien de grootaandeelhouder een investeringsmaatschappij (86% eigenaar, gefinancierd door abu dhabi, het land) is komen er nog maar weinig cijfers naar buiten.

Dit kan in theorie een verschuiving van een operationeel verlies zijn... (let op het zou kunnen ik zeg niet dat dit nu het geval is). Omdat amd een minderheidsbelang heeft hoeven ze ook (zo ver ik weet) geen gedetaileerde cijfers te noemen in hun jaarverslagen.

(ps economies of scale is in het nederlands natuurlijk gewoon schaalvoordeel en niet "economieŽn van schaal ").

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 21 januari 2011 15:53]

Laten we wel wezen, alle technologiebedrijven laten recordcijfers zien. Dat AMD ook een keer winst boekt is niet meer dan logisch. Hadden ze dit kwartaal verlies gedraaid was ik definitief mijn vertrouwen in AMD kwijtgeraakt.