Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

AMD heeft voorafgaand aan de start van de CES-beurs zijn nieuwe Fusion-apu's officieel geïntroduceerd. De chips bestaan uit een x86-cpu met een of twee cores en een gpu op een enkele die. AMD komt als eerste met een low power-variant.

AMD FusionAMD brengt als eerste zijn low power-chips op de markt, die voorheen bekendstonden onder de codenaam Brazos. Met dit platform richt AMD zich naar eigen zeggen op tablets, netbooks en low power-notebooks. Voor de zuinigste apparaten heeft de fabrikant de C-Series; chips met een tdp van 9W en een maximale kloksnelheid van 1,2GHz. De E-Series zijn gemaakt om in notebooks en desktops te worden ingezet, hebben een tdp van 18W en lopen op maximaal 1,6GHz.

Beide lijnen zijn voorzien van een gpu met DirectX11-ondersteuning en de capaciteit om hd-video te verwerken. AMD heeft het grafische deel toegankelijker gemaakt voor ontwikkelaars, waardoor het makkelijker moet worden om gpgpu-berekeningen op de chips uit te voeren. Een groot aantal fabrikanten, waaronder Asus, Dell, HP, Lenovo en Sony zal spoedig laptops uitbrengen die op de Fusion apu's zijn gebaseerd.

Later dit jaar zal AMD de snellere Fusion-varianten uitbrengen, die lange tijd schuilgingen onder de codenaam Llano. Deze chips worden op een 32nm-procedé gebakken, worden leverbaar in quadcorevarianten en moeten op grafisch gebied tegen losse videokaarten kunnen opboksen. AMD verwacht dat producten met Llano-hardware halverwege het jaar in de winkels zullen liggen. Op de CES-beurs, waar Tweakers.net aanwezig zal zijn, zal een groot aantal Fusion-producten worden gedemonstreerd.

 Low power-apu'sModel Tdp
Cores Snelheid 

E-Series (voorheen Zacate)

Voor mainstream-notebooks,
All-in-ones en kleine desktops

E-350  18W  1,6GHz 
E-240 18W  1,5GHz
  

C-Series (voorheen Ontario)

Voor netbooks en andere kleine
formfactors

 C-50 9W 1,0GHz 
 C-30 9W  1,2GHz 

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (34)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

En waar zijn de benchmarks?
Eventuele benchmarks van de Fusion-apu's kunnen bij de 'zuiderburen' ;) gevonden worden: http://nl.hardware.info/r...ion-apu-review-benchmarks
Even de samenvatting van de benchmarks:
Op basis van de Cinebench score van 1271 punten mogen we concluderen dat de C-50 het qua pure processorprestaties net niet haalt bij de Intel Atom N550, al is het verschil klein. Dat vergeten we echter snel als we naar de andere scores kijken. Waar Intel in 3DMark06 niet ver boven de 150 punten komt, eindigt de Fusion C-50 gebaseerde machine op 1769 punten. Bijna 12x sneller! En verder zien we dat AMD bij alle multimedia gerichte PCMark onderdelen (memories, gaming, communications) met music als enige uitzondering ook flink sneller is dan Intel, soms meer dan een factor 2. De TV and movies test kan op de Atom-machines niet eens gedraaid worden, aangezien deze überhaupt niet snel genoeg zijn voor het verwerken van HD-video.

Dan de belangrijkste test waarbij iedere Intel Atom gebaseerde notebook zonder losse videokaart door de mand valt: YouTube HD filmpjes bekijken. Op de AMD Fusion netbook werkt het als een trein!
Kortom, cpu iets langzamer dan de Intel Atom N550, maar de GPU tot 12x sneller. Eindelijk is AMD ook een serieuze speler in dit segment. :)
Aanvullend een kleine kamtekening:

Het vergelijk tussen de Intel en de AMD loopt een beetje scheef. Intel biedt 2x 1,5GHz tov AMD die bijna dezelfde prestaties neerzet met 2x 1GHz en een iets lagere TDP*. Dit betekend dus dat clock voor clock AMD sneller is dan Intel.

*) zie ook de verschillen in TDP berekening tussen AMD en Intel.
Maar is dat relevant? Het zijn totaal andere architecturen dus dan is de prestaties per MHz toch niet interessant? Wat naar mijn idee enkel relevant is zijn de prestaties, stroomverbruik en de prijs. Het maakt niet uit wat de CPU nodig heeft om sneller te zijn, het gaat er om welke daadwerkelijk sneller is.
dat is in zo verre interesant omdat AMD ook een 2x1.6ghz versie heeft.
En die concurreert met Intel in een ander marktsegment. ULV-Celeron, ULV-Pentium, en ULV-Core-cpu's.

In ieder geval is het duidelijk dat AMD de betere all-round-keuze is. Bij Intel moet je er alweer een extra gpu-chip bij zetten, een ion2, ofwel een andere van nVidia of ATi/AMD.
Datzelfde geld eigenlijk ook in de andere segmenten, waarbij een notebook of desktop met Core-iX-chip wel weer een stuk duurder is. Alleen bij die desktop kun je er later nog een grafische kaart bij zetten.
Hier wordt wel de 1.0 Ghz Fusion (dus niet de snelle 1.6) vs de Dual core N550 @ 1.5 GHz wat het topmodel van de ATOM is.

De twee bovenstaande zouden qua TDP redelijk bij elkaar in de buurt zitten. Nu is het dus even de vraag hoe dit in de werkelijk uitpakt. Helaast heeft HWI hier geen tests mee gedaan.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 4 januari 2011 14:40]

"Waar Intel in 3DMark06 niet ver boven de 150 punten komt, eindigt de Fusion C-50 gebaseerde machine op 1769 punten. Bijna 12x sneller!" Dat belooft veel goeds! :)

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 4 januari 2011 10:26]

Goed nieuws. Vertaalt de overname van Ati zich dan uiteindelijk ook in betere on-die GPU's? Ook interessant zal zijn om te zien hoe de grafische prestaties van het bulldozer-platform zich zullen houden tegenover Sandy Bridge.
Het klinkt allemaal goed. Ik vind het alleen toch jammer dat ze niets zeggen over verbruik van het totale systeem. Het gaat er bij die apparaten toch om hoelang je vooruit kan op 1 accu lading en met alleen een apu/cpu heb je nog geen compleet systeem ;)
de chipsets van AMD waren altijd al zuiniger als die van intel's atom systemen. en nu hoeft er bijna helemaal niks meer in de chipset te zitten behalve relatief simpele IO.
De eerste processors met een bulldozer core hebben geen GPU aan boord.
Je bedoelt Llano welke op een verbeterde Phenom II core is gebaseerd?

[Reactie gewijzigd door Sphere- op 4 januari 2011 11:04]

En dat is met de gpu op 280 mhz. De snellere 1.6 GHz versie heeft een GPU op 500 MHz.
En waar zijn de benchmarks?
De E-series is 2x zo snel als Atom. De C-Series is 1,5x zo snel als Atom. Ze hebben een HD6000 serie gpu welke 2x zo snel zijn als AMD's vorige generatie(HD4000).
Nee, als ik naar de benchmarks die hierboven genoemd worden kijk zie ik dat de APU een flink stuk sneller is bij video dan de Atoms. Maar qua gewoon rekenwerk verliest die het weer van een Atom. Nu zullen er veel mensen zijn die erg blij worden van de mogelijkheid om 1080p filmpjes te kunnen kijken, maar voor al het andere grafische werk is ook deze chip natuurlijk te traag. 2x zo snel (of zoals hardware.info roept 12x zo snel) is dan ook relatief. Voor hetzelfde geld heb je trouwens ook een Atom met ION GPU. Dus 2x zo snel als vergelijkbaar geprijsde Atom aanbiedingen? Helaas niet.

Goed dat AMD nu ook in die markt een concurrent heeft maar heel veel anders dan wat er al was is het nu ook weer niet.
Maar qua gewoon rekenwerk verliest die het weer van een Atom.
welke benchmarks kijk jij dan, want ik zie hele andere dingen.

als je naar hardware.info zit te kijken, daar word alleen de 1ghz c serie getest, niet de 1.6ghz E serie. en daar zijn maar 3 benchmarks die hij net niet kan winnen, tegenover 2 waar hij de 1.5ghz dual core helemaal weg vaagt (2 of 3 keer hogere scores).

edit : @mad_max234. maar ik zeg toch ook dat de c serie is getest en dat die bijna gelijk is of veel sneller is dan de snelste atom.

[Reactie gewijzigd door Countess op 4 januari 2011 23:15]

Er is geen 1.6Ghz C serie, en de E serie is geen directe concurrent van de atom maar van de pentium/celeron van intel.

atom concurrent 9w
C-30 1.2GHz 1c
C-50 1.0Ghz 2c

pentium/celeron concurrent 18w
E-350 1.6Ghz 2c
E240 1.5GHz 1c
ik zei toch ook 1.6ghz E serie.
zal er fff een hoofdletter van maken.

maar een E serie past gemakkelijk in een netboek en is in zo vere dus wel een concurrent ook al is het verbruik iets hoger (en zelfs dat enkel als de cpu hard aan het werk is, idle is de AMD nog steeds zuiniger.

[Reactie gewijzigd door Countess op 4 januari 2011 23:15]

Dat is nou het hele punt van deze APU, dit wordt niet gebruikt voor het zware rekenwerk maar gewoon voor weergave van HD films, websurven etc. Het zware rekenwerk wordt gedaan door het grafische gedeelte van de APU waardoor het CPU gedeelte veel minder power verbruikt/nodig heeft.
Al die kreupele atomsysteempjes die niet eens fatsoenlijk een HD film kunnen weergeven worden voorbijgestreefd door deze APU.
DX 11 en weergave van HD films terwijl er maar 9Watt wordt verbruikt, door een nieuw type geintegreerde bouwsteen (APU) is wel degelijk groot nieuws, heel groot nieuws zelfs.
Eindelijk zien we echte de resultaten van de fusie tussen AMD en ATI, een fusion APU.

[Reactie gewijzigd door een_naam op 4 januari 2011 11:07]

maar voor al het andere grafische werk is ook deze chip natuurlijk te traag.
Lijkt me dus niet. Daar is die "ingebakken" GPU voor.
Voor ander rekenwerk, denk aan Excel sheet doorrekenen, tekst opmaak, Java e.d., is hij iets trager dan de Atom.
Waarom ondersteunt die gpu eigenlijk DX11... Ik zie zo snel nog niet games met tesselation op een tablet of low power laptop draaien.

Misschien hebben ze voor de gpu wel gewoon gebruik gemaakt van hun laatste, en daardoor het zuinigste, gpu-ontwerp...
Het gaat uiteraard niet om tesselation, maar om de andere delen van DX11. Zo is gpgpu een DX11 onderdeel, en dát is natuurlijk juist het krachtigste concept van de fusion! En gpgpu zal steeds meer ingezet worden, zoals bijvoorbeeld in IE9 gedaan wordt.
Het is niet zozeer een DX11 onderdeel, maar meer een principe. Zo zijn CUDA en OpenCL ook gpgpu toepassingen.

Wat ik mij wel afvraag is het volgende: Waar in deze processors worden de SSE instructies afgehandeld? Aangezien het nu allemaal op dezelfde die zit, lijkt het me een beetje waste of space om dit binnen de x86 kern af te handelen

[Reactie gewijzigd door NESFreak op 4 januari 2011 13:25]

Waarom ondersteunt die gpu eigenlijk DX11... Ik zie zo snel nog niet games met tesselation op een tablet of low power laptop draaien.
Tesselation moet je zien als een vorm van compressie voor geometrische figuren wat heel handig is voor een energie zuinig apparaat. Daarbij krijg je met een DX11 gpu ook gelijk Directcompute en OpenCL wat gigantisch handig kan zijn voor een energie zuinig apparaat.
Misschien hebben ze voor de gpu wel gewoon gebruik gemaakt van hun laatste, en daardoor het zuinigste, gpu-ontwerp...
En dat natuurlijk ook.
Voor kekke screensavers op je home cinema unit 8-)
Mooie waardes en benchmark resultaten. Ik vind de benummering beetje lastig..
Helemaal mee eens, helemaal gezien de Ontario en Zacate benummering niet echt op elkaar lijken. Maar zolang het bij 4 modellen blijft is het nog wel te overzien.

Ik vraag me af wat intels antwoord hierop gaat worden. Ontario is een sterke concurrent voor Atom, helemaal als de prijs ook nog eens lager komt te liggen.
Wat mij verbaasd is dat het qua verbruik niet uitmaakt of het nu 1 of 2 cores bevat? Zou dit kunnen impliceren dat er gewoon dezelfde cpu gebruikt wordt echter dat 1 core is uitgeschakeld om daarmee yields hoger uit te laten vallen?

edit
Voor de C-series kan ik dit nog begrijpen aangezien de dualcore l;ager geclocked is maar voor de E-series is dit dus niet zo.

[Reactie gewijzigd door Maddog McHare op 4 januari 2011 10:33]

Tuurlijk gebruikt men dezelfde die voor de hele reeks.

Ander punt is dat de tdp waarden hetzelfde liggen, dit zegt niets over het werkelijke verbruik. Dus de single core kan zeker minder verbruiken dan dan de dual core.

Ook zal waarschijnlijk de gpu de grootste power verbruiker zijn.
.

[Reactie gewijzigd door Student1563424 op 4 januari 2011 19:34]

Later dit jaar zal AMD de snellere Fusion-varianten uitbrengen, die lange tijd schuilgingen onder de codenaam Llano. Deze chips worden op een 32nm-procedé gebakken
Spijtig dat Brazos nog op 40 nm gebakken is. Ze hadden het verbruik waarschijnlijk nog kunnen terugdringen en/of de prestaties kunnen opkrikken als ze Brazos ook op het 32-procédé konden maken. Ik vermoed dat de druk te hoog zal geweest zijn om Brazos & Fusion nog verder uit te stellen. Beetje spijtig imo, zelfs al ben ik sowiso geen netbook fan.
Mja... Brazos wordt wel door TSMC gemaakt en niet door Global Foundries. De volgende generatie zal gelijk op 28nm komen.
Nou, nu nog de benches vs Ion platform :) Mogelijk overstappen van Mediacenter, indien deze ook naar Zbox gaan.
Dit is wel erg gaaf en zuinig spul, mooi voor mijn toekomstige HTPC's. Ben benieuwd wanneer de eerste losse moederboardjes zullen verschijnen.
Een mini_ITX systeempje met deze APU's en 40GB SSDtje erop = :9~

[Reactie gewijzigd door een_naam op 4 januari 2011 10:31]

Gigabyte heeft gisteren een mini-ITX mobo aangekondigd met een E350 erop:

http://usingwindowshomese...ion-mini-itx-motherboard/

Mooi voor een nieuwe HTPC :)
Nice, nog geen prijzen gezien..
Ik zag alleen dat dat ding geen IDE aansluiting heeft, hoe installeer je dan je OS (WIN7)? moet je dan speciaal een SATA DVD speler kopen voor dat soort situaties of kan je op de een of andere manier je win7 dvd naar USB kopieren en vanaf USB de installatie doen?

[Reactie gewijzigd door een_naam op 4 januari 2011 11:31]

SATA DVD Spelers zijn toch vrij gangbaar tegenwoordig en Windows 7 is prima te installeren vanaf een USB stick.
Is dat zo?, dan loop ik waarschijnlijk wat achter... want ik heb nog geen SATA DVD speler. Maar vanaf USB installeren lijkt me een betere optie, ik ga me er eens in verdiepen.
Daar heeft Microsoft zelf een hele handige tool voor:

http://store.microsoft.com/help/iso-tool
Sterker nog, IDE spelers worden zelfs al moeilijk te vinden. Helemaal bij winkels als de mediamarkt of mycom die spullen op voorraad hebben liggen.


Maar installeren via usb-stick is gewoon aan te raden, dat gaat vele malen sneller.
Kan beiden. Of een USB dvd-speler. IDE is toch niet meer van deze tijd en bovendien wel erg groot voor zo'n bordje.
Als mensen nog twijfelen over de gaming performance van de Llano apu's moeten ze eens naar dit filmpje kijken http://www.ustream.tv/recorded/7382763en dan naar 0:52:57 skippen. Echt knap van AMD!

[Reactie gewijzigd door rubw87 op 4 januari 2011 11:26]

Wow, als AMD en Intel deze kant op gaan, wat moet Nvidia dan? Via opkopen?
Zolang dit alleen goed toegepast kan worden in het laagste segment cpu/gpu niet heel veel. Op het moment dat een losse videokaart overbodig gaat worden dan staan ze buitenspel en zal een overname of samenwerking met bv intel onvermijdelijk worden. Tenzij ze zelf met x86 cpu's gaan komen en die kans lijkt me klein, zelfs als ze Via opkopen.
Een x86 licentie is dacht ik niet via een overname te verkrijgen. Anders zou nvidia dat idd allang gedaan.

On topic: De prestaties waren al een hele tijd bekend, in ieder geval stond op anandtech een review van de e350 chip. En nu is de c50 min of meer gebenchmarkt door HW.info.
Deze chipjes zijn zeer interessant: een dualcore CPU met een 80-shader GPU op een 75 mm die. Die chips zijn relatief klein dus ook goedkoop, als het goed is wordt dat doorberekend aan de klant.

Heb nog een leuke sneer naar Intel gevonden op de door jullie gelinkte pagina van AMD:
"The material factors that could cause actual results to differ materially from current expectations include, without limitation, the following: the possibility that Intel Corporation’s pricing, marketing and rebating programs, product bundling, standard setting, new product introductions or other activities targeting AMD’s business will prevent attainment of AMD’s current plans;"

[Reactie gewijzigd door Thomas M op 4 januari 2011 14:18]

ze hebben er niks aan om VIA te kopen want alle x86 licenties vervallen in het geval van een overname. dat heeft Intel slim (en geniepig) bekeken om de macht stevig in handen te houden.
maar het verlies van de rechtszaak tegen AMD kan ze wat dat betreft nog wel eens duur komen te staan.
deze cpu's gemaakt op 40nm bij TSMC zijn daar onderandere al het directe resultaat van.
en de flinke capaciteitsuitbreiding van GLOFO een ander.

[Reactie gewijzigd door Countess op 4 januari 2011 14:36]

Ik wil dit graag op een van mijn low power servers gaan inzetten :)

Zo te zien komt het met low power wel goed :P