Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

Er is een foto opgedoken van een Gigabyte-moederbord met mini-itx-form factor op basis van AMD's komende Fusion Zacate-apu. Gigabyte rust het kleine bord uit met een zuinige E350-dualcore van AMD en enkele high-end eigenschappen.

Zacate is de accelerated processing unit van AMD voor energiezuinige notebooks en nettops die vooral grafisch beter presteren dan de huidige modellen. De chip met cpu en gpu is krachtiger dan de Ontario-apu, die vooral de concurrentie met de Atom moet aangaan.

Gigabyte werkt aan het GA-E350V-USB3-moederbord voor de Zacate, onderdeel van het Brazos-platform van AMD. Hierbij geeft 'E350' aan dat het om een bord met de AMD E350 gaat, de codenaam voor de dualcore-Zacate met een kloksnelheid van 1,6GHz en een HD 6310-gpu, die op 500MHz loopt. De tdp van de chip is 18W.

Het gaat om een mini-itx-moederbord voor small form factor-systemen, maar met een pci-e-x16-sleuf voor een additionele videokaart. Verder is functionaliteit toegevoegd om het ddr3-geheugen van 1333MHz tot 1800MHz op te voeren en ook zal het bord de mogelijkheid bieden om de apu zelf over te klokken, verwacht Xbitlabs. Verder bevat de GA-E350V-USB3 een usb 3.0-controller, een vga- en dvi-i-interface, en multichannel-audio-output.

Update, 18.30 Gigabyte Nederland laat weten dat het moederbord in Nederland onder de naam GA-E350N-USB3 uitkomt, waarbij de N hier de aanduiding voor mini-itx is. Ook bevestigt het bedrijf dat het bord met hdmi uitgerust is.

Gigabyte GA-E350V-USB3

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Geen hdmi? En wat heb je aan een additionele videokaart met een dergelijke cpu? Video-acceleratie e.d. moeten met de onboard oplossing gewoon goed werken.
Het ding zou nog best eens HDMI kunnen hebben. Kijk maar naar dat ding naast de DVI + VGAconnector.
Als ik dat vergelijk met de connectoren op bijv http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=3443#ov dan lijkt het bovenaanzicht nog best wel eens te kunnen zijn van een SPDIF/HDMI ding.

Ja, het ding heeft HDMI, krijg net bevestiging van Gigabyte (ik had me ook niet voor kunnen stellen dat het er niet op zat overigens, hooguit bij industriėle borden, maar dat is dit ding dus niet).

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 8 december 2010 15:09]

Alle AMD moederborden van Gigabyte van de laatste paar jaar met een IGP hebben HDMI. Probleem is alleen dat je nooit bijvoorbeeld DVI+HDMI kunt gebruiken, het is in een dual opstelling alleen mogelijk analoog+digitaal te hebben. Alhoewel de chipset van AMD het altijd al ondersteund heeft willen de fabrikanten (ook MSI en Asus bijvoorbeeld geldt dit voor) er niet aan dat ook daadwerkelijk mogelijk te maken - ik blijf dat vreemd vinden (en irritant).
je kunt er ook een sata/sas raid controller instoppen ;) of een meer ports netwerkkaart, of idd een videokaart om meer schermen aan te kunnen sturen!

Geen HDMI zou overigens wel erg jammer zijn, maakt het een stuk minder bruikbaar als htpc.

[Reactie gewijzigd door borft op 8 december 2010 14:45]

Ik verwacht toch wel dat je er een dvi naar hdmi adapter bij krijgt, waar ook geluid over wordt meegestuurd. Net als bij de videokaarten.
:? Geluid over DVI naar HDMI?

Ik zal wel achterlopen maar ik ken weinig videokaarten (of andere apparaten) die geluid, zeker niet van BluRay, over DVI naar buiten sturen en dat dan ook nog eens kunnen handshaken met een HDMI-plug.
Volgens mij is dat al langer heel goed mogelijk hoor. Mijn Radeon 4870 had al een HDMI plugje dat ook ondersteuning zou hebben voor geluid.
Dit kan practisch elke videokaart die HDMI zou moeten ondersteunen. M'n nVidia 7800GT kon dit 5 jaar geleden al. En mijn huidige G45 gebaseerde HTPC doet ook gewoon geluid over zowel de HDMI als DVI uitgang.

Er zit weinig verschil tussen DVI en HDMI. Daarnaast hoeft er niet gehandshaked te worden met de HDMI plug maar met een HDMI apparaat. Je gebruikt dan gewoon een DVI of HDMI kabel + converter stekkertje of een DVI->HDMI kabel.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 8 december 2010 16:46]

HDMI zal je van de DVI poort kunnen halen. Dit heeft wel een belangrijk nadeel: DVI stuurt geen geluid mee. Hierdoor word het erg moeilijk om geluid te krijgen als je geen losse versterker hebt om een optical out kabeltje heen te leggen. Het enige nadeel is dat je dan kans hebt op vertraging in het geluid, omdat het audio door iets anders dan het videosignaal geregeld wordt.

In ons TVtje van Samsung kan je echter gewoon een DVI kabel stoppen zonder het eerst naar HDMI te moeten converteren. Naast deze DVI connector zit een jack-in stekkertje voor zowel de DVI als de VGA poort. Dit is niet digitaal, maar de meeste LCD TVs hebben een baggere geluidskwaliteit, dus het verschil tussen een jack en een optical stekkertje zul je daar niet horen.
DVI stuurt geen geluid mee
Al sinds de ATi R600 in 2007...

http://en.wikipedia.org/w...nd_miscellaneous_features

[Reactie gewijzigd door mieJas op 9 december 2010 08:40]

er zit gewoon HDMI op dit bord hoor :)

en nee, daar krijg je van mij geen bron bij, je mag zelf bepalen of je me gelooft of niet ;)

[Reactie gewijzigd door Xtrafris op 8 december 2010 15:09]

Ook mijn eerste vraag, maar blijkbaar wel. Ze moeten het artikel misschien aanpassen?
Dus eigenlijk is het niet veel meer dan een dual core Atom concurrent van AMD, met als grote verschild at deze zuiniger is dan de Intel Atom IGP combinatie en veel meer rekenkracht bied.

Niet slecht maar echt warm kan ik er nog niet van worden, ik zie "maar" 4 SATA aansluitingen en dat vind ik zeker gezien de prijzen van de huidige disks op zijn zachts een beetje vreemd. Meer aansluitingen had Gigabyte vrijwel niets extra gekost terwijl het voor de eindgebruiker heel veel meer mogelijkheden op zou leveren.
Nu moet je als je het systeem wilt gaan gebruiken voor een media tank al snel een eigen IO kaart in het x16 slot prikken om op die manier het aantal beschikbare SATA kanalen te vergroten.
Ja want je hebt ook echt ruimte om meer dan 3 hard disks en een DVD / Blu-ray speler in je HTPC te stoppen 8)7 En als je daar wel behoefte aan hebt dan koop je toch een Micro ATX?
Juist met zulke moederborden kan je de ruimte die een groter moederbord zou innemen gaan inzetten om meer hardeschijven in dezelfde formaat behuizing kwijt te kunnen.
Dat lijkt me wel heel vergezocht. Een mini-ITX bord gaat in een mini-ITX kast en daar mag je al blij zijn als je 2 HDD's erin gepast krijgt. Een ATX of mATX bord gaat in een ATX kast, en die zijn zo gebouwd dat het mobo verticaal staat en totaal niet in de weg zit van de drive bays. Sommige ATX/mATX kasten kun je ook mini-ITX bordjes infrotten maar dat wil niet zeggen dat je er meer drives bij kan proppen, of je moet ze ergens halverwege in het luchtledige in je kast willen hangen.

Ik vind het ook een raar argument over die SATA poorten, als je meer dan 4x SATA voor je storage nodig hebt moet je gewoon een flinke NAS kopen, dit bord is voor small form-factor en HTPCS, en daar heb je aan 2 interne SATA poorten 99.999% van de tijd genoeg. Meer eSATA poorten daarentegen kan nooit kwaad.

Ook de opmerking 'niet veel meer dan een dual-core Atom concurrent die zuiniger is, een betere GPU heeft en veel meer rekenkracht biedt' van hierboven vind ik erg merkwaardig. Eigenlijk dus op elk aspect een veel betere oplossing dan een Atom, die het 'voordeel' van het Atom platform nog verder reduceert tot nog maar 1 puntje (prijs), en dan concluderen dat je er niet warm van kunt worden, beetje vreemd, dan vraag ik me toch af wat je verwachtingspatroon is... :?
In de Lian-Li PC-Q08 passen 6x 3.5", 1x 2.5" en 1x DVD/BluRay. Dat zijn er dus 8x.
En ook Fractal heeft een 6x 3.5" behuizing.

Ik zou voor mijn HTPC graag 8x SATA poorten zien. (i.c.m. een 125W AM3 slot zou helemaal geweldig zijn.)

[Reactie gewijzigd door DriftwoodSan op 9 december 2010 12:20]

Als je zo'n mini-itx systeempje bouwt dan neem je een zo klein mogelijke kast en stopt daar een 40Gb ssd in, alle data haal je van je server, je gaat toch geen mini-systeem bouwen en dat volstoppen met harddisks, dan neem je een normale kast met een goedkoper micro atx board met veel meer aansluitingen.
Dat is juist wat ik wel wil. Een HTPC met alle ruimte voor een flinke HD film collectie die lekker zuinig is. Waarom zou ik dan een 2e computer als server neerzetten, met bijbehorend verbruik 24/7? Een verbruik dat naar alle waarschijnlijkheid hoger is dan dat van een mITX HTPC.
Eigenlijk ook te gek om 2 computers en wat netwerk apparatuur te gebruiken om een filmpje te kijken...
Die server hoef je niet 24/7 aan te zetten dat doe ik ook niet, alleen als ik met grote downloads bezig ben of als ik op afstand bij mijn data wil zijn (zodra ik thuis kom zet ik de server meestal aan), bovendien verbruikte zo'n server helemaal niet zoveel als je hem een beetje slim opzet (iets van 80Watt met 12TB aan schijven, want de meeste tijd komt de CPU load niet boven de 10%). Als je het een beetje slim opzet dat zet je een centrale server neer met een switch met aansluitingen door heel je huis en zet je op al die aansluitingen zeer zuinige HTPC's met boardjes als hierboven beschreven, ik heb nu 2 HTPC's maar dat gaan er minimaal 5 worden + 1 normale client en 1 laptop. Die herrie van een HTPC vol met HD's wil je echt niet in je woonkamer, die dingen gaan altijd resoneren als het meer als 1 HD is, bovendien ziet het er niet uit..bovendien heb je centrale backup mogelijkheid als je WHS gebruikt.

[Reactie gewijzigd door een_naam op 9 december 2010 08:08]

Ja, maar dan moet de chipset wel fatsoenlijke support bieden voor meer SATAconnectoren en er moet ruimte zijn op de PCB. Daarbij is voor een doorsnee ITXkastje meestal maar plek voor 1 of 2 HDDs en een optical, dus dan heb je met 4 poorten eigenlijk al wel genoeg. Ik denk dat de meerwaarde van nog eens 2 poorten niet zo bijzonder groot is in dit segment.
Ik zie het probleem niet zo. De meeste Mini-ITX bordjes die nu op de markt zijn hebben maar 2 S-ATA poortjes. Dit is in de meeste HTPC's zat genoeg. Eentje voor een Blu-Ray speler, eentje voor het OS op staat, meestal een SSD of 2.5'' HDD.

Wil je de opslag voor bestanden op jouw HTPC hebben, heb je in ieder geval meer lawaai in je woonkamer. In een HTPC is meestal weinig ruimte voor koeling, en er zijn ook weinig kasten die vertoonbaar zijn onder je televisiescherm en waar nog 3 harddisks in kunnen. Je zou wel 2 in de HDD-tray kunnen doen, 1tje voor de Blu-Ray of DVD en de andere voor een SSD die je ergens los in de kast gooit. Maar dit is vrij zeldzaam, en bij de meeste Tweakers gebeurt de opslag ergens in het netwerk.
Dus eigenlijk is het niet veel meer dan een dual core Atom concurrent van AMD, met als grote verschild at deze zuiniger is dan de Intel Atom IGP combinatie en veel meer rekenkracht bied.
Veel meer rekenkracht zeker, maar zuiniger?
Interessant bordje! Lijkt de atoms toch wel een stapje voor te zijn qua prestaties. Ik hoop dat ze dat waar kunnen maken, en dat ook HD-videomateriaal een beetje fatsoenlijk afspeelbaar is (daar zijn ION's geniaal voor, maar met AMD wil het maar niet vlotten met die hardware accelleratie).
Ook ben ik benieuwd wat het energieverbruik t.o.v. de atom is.
maar met AMD wil het maar niet vlotten met die hardware accelleratie

Hoe bedoel je dat, ik heb een stokoude 3500+ met een HD4550 kaartje erin van een paar tientjes en ik kan alle hd-content vloeiend draaien met een max processor belasting van 30%.
Wat ik me afvraag, doe je dat met DXVA? Of zijn daar nog externe tools of andere handigheidjes voor van ATI?
Media player classic maakt gewoon gebruik van dx7/9 om te renderen dus in principe hoeft je processor niet gek veel te doen...
Althans dat denk ik iig :P
maar met AMD wil het maar niet vlotten met die hardware accelleratie
:?
De IGPs van AMD zijn al tijden prima in staat tot hardwareacceleratie. Zelfs met de meest simpele Sempron kun je 1080P materiaal afspelen en maar een paar % CPU-usage. De hardwareacceleratie vind ik juist bijzonder goed
Ik neem dat hij doelt op de softwarematige kant van de hardwareacceleratie.
Ati heeft voor het windows platform de boel prima voor elkaar, maar voor linux valt het zwaar tegen.

Niet voor niets dat veel gebruikers met een htpc en xbmc onder linux voor een ion systeem kiezen.
Onder Windows wel, maar niet onder OS X/Linux.
@ iedereen die op mij reageert: Ja natuurlijk bedoel ik onder linux. Als je een softwarelicentie van 80 euro bij de prijs op moet tellen om fatsoenlijk een filmpje te kunnen kijken, is de keuze snel gemaakt.

Alhoewel ik de laatste tijd wel goeie signalen hoor over de opensource drivers (waar ATI zelf dus buiten staat), dus ik ben zeer benieuwd naar de reviews over deze moederbordjes.

[Reactie gewijzigd door mcDavid op 9 december 2010 09:44]

Hardware acceleratie is bij AMD al een hele tijd gemeengoed.
hardware acceleratie gaat prima op een amd igp, weet niet helemaal hoe je daarbij komt dat dat niet zou werken. Enige echt grote nadeel is dat wanneer je xbmc-live draait (dus via linux) je dan dus niets hebt aan de igp omdat ze bij amd geen fatsoenlijk linux drivers hebben. Blijf je in windows dan zijn de amd en nvidia igp voldoende sterk voor hd-content en zie ik niet echt een reden om een voorkeur voor een van beiden te hebben.
Leuke features op zo'n klein bordje. Zo'n USB3.0 poort is voor HTPC's best interessant. Ook zal je met een fatsoenlijke videokaart erop nog prima een spelletje kunnen spelen, terwijl je zuunig op de IGP draait als je niet gamed.

Ik neem natuurlijk aan dat die IGP wel met HD-content overweg kan.
Waarom is een USB 3.0 poort voor een HTPC interessant? Juist in een HTPC heb je geen USB 3.0 nodig lijkt me omdat films afspelen amper wat van de hardeschijf vraagt.

En als ik zie dat het een HD 6000 serie GPU is die er in zit ga ik er vanuit dat zoiets geen enkel probleem moet zijn.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 8 december 2010 14:47]

Om die films op de hdd te krijgen is het wel makkeljk, even een nachtje op een ander machine downloaden en je bent weer uren aan het copieren zonder usb3.

@Tsurany hieronder, true, maar als het dan alsnog via usb2 word weggeschreven schiet het nog niet op natuurlijk ;)

[Reactie gewijzigd door ocdaan op 8 december 2010 15:01]

Daar heb je gewoon een gigabit netwerk voor?
eSATA is exclusief voor data-overdracht, USB 3 is dan weer algemener. Ik vind het niet meer als normaal dat er een USB 3 poort op zit, wel zeker zo gemakkelijk om dingen te kopieren. Niet iedereen heeft een gigabit netwerk.
Natuurlijk heeft iedereen een gigabit netwerk. Mensen die zoiets aan zullen schaffen beschikken daar echt wel over. USB3.0 is niet meer dan normaal t.o.v. USB2.0 als het om moderne systemen gaat. Films die je download of ript krijgen steeds hogere bandbreedtes dus grotere bestandsformaten. Daarnaast liggen schijven van 4TB en meer ook op de loer en daardoor ga je die derde usb-versie echt wel nodig hebben als je een keer wat over wil zetten. Ik zou alleen inzetten op een stabiel gigabit netwerk.
Ik snap het nog steeds niet... Leuk 4TB schijven... Die zet je dan in je HTPC? En dan? Een gemiddelde HDD haalt bij random writes (want je kopieert van USB naar disk) ongeveer 60MB/s en dan mag je in je handen knijpen... Toevallig noem ik 60MB/s want dat komt uit op 480Mbps en dat is precies het theoretisch maximum van USB2.0.

No offense maar noem eens een praktische toepassing van USB3.0?

/edit: reaktie zowel op HyperBart als BlueLed...

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 8 december 2010 15:26]

In de praktijk kom je met USB2.0 echt niet boven de 35MB/s uit. USB3.0 biedt dan echt wel voordelen, gezien een beetje moderne schijf met gemak 3 keer die snelheid weten te halen.
Natuurlijk heeft iedereen een gigabit netwerk. Mensen die zoiets aan zullen schaffen beschikken daar echt wel over.
Ik moet je tegenspreken. Zelf ben ik aan't zien voor een mini-itx als media-PC maar Gbit-LAN heb ik niet, ik doe hier alles met 108Mbps WiFi. In die zin is die USB3-ondersteuning dan ook retehandig naar mijn mening. Ik zal eerder geneigd zijn een externe schijf met USB3 aan te schaffen voor gegevensoverdracht dan dat ik hier een Gbit LAN ga beginnen aanleggen. Daar is de indeling van m'n appartement en de locaties van m'n computers veel te lastig voor. Ik ga hier echt niet overal kabels beginnen leggen hoor. Doe mij dus maar die USB3 aub :)
Omdat het files copieeren/afspelen van je 1080p films vanaf externe USB schijf stukken soepeler gaat :)
Soepeler? Afspelen van een BluRay kost nog geen 50Mbps oftewel iets meer dan 6MB per seconde. Dat kan dus ook wel vanaf een B-merk USB-stick.

USB3.0 is op 5Gbps ingeschaald, aanzienlijke overkill voor zowel afspelen als kopieren want in beide gevallen trek je de bus niet dicht.

@hieronder: NoxiuZ: wat voor oplossingen? QuadHD? 4 x 50Mbps... Is nog steeds maar 40% van de snelheid van USB2.0.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 8 december 2010 15:34]

BluRay heeft een piek limiet van maximaal 40Mbit om precies te zijn. Oftewel 5MB/s, en zal gemiddeld rond de 20Mbit blijven hangen (2.5MB/s). Maar dat is natuurlijk geen excuus om achter te blijven wanneer het ook eenvoudig beter kan.

Met soepeler bedoeld hij natuurlijk gewoon dat data verplaatsen makkelijker en sneller is gedaan, of dat nou een film is of niet. Wat helemaal waar is. USB2 is gewoon enorm achterhaald vergeleken met de prestaties van zo goed als alle andere hardware componenten in compjoeters vandaag de dag.

Mijn idee van een HTPC is voor alles 'media', en dan wil je gewoon dat je up to date ben met de laatste aansluitingen, en alles lekker 'soepel' gaat.

Edit:
quote: MAX3400
@hieronder: NoxiuZ: wat voor oplossingen? QuadHD? 4 x 50Mbps... Is nog steeds maar 40% van de snelheid van USB2.0.
Wat nou, 'wat voor oplossingen?' Het lijkt wel of je enorm je best zit te doen om gewoon iedereen tegen te spreken en woorden te verdraaien. Wat hebben we daar aan. Je weet best wat hij bedoeld met 'oplossingen'. Net of USB alleen is gemaakt om bluray direct er vanaf af te spelen, wat een vaag gedoe.

[Reactie gewijzigd door jesper86 op 8 december 2010 16:18]

Maar zo dachten we vroeger ook. Toen hadden we het over 640k... wie weet komen er straks wel betere oplossingen over een of twee jaar. Zit je met USB2.
Dat kan al perfect sinds de HD 3200 IGP dus dat zit wel goed.
Hehe eindelijk wat Gigabyte mini-itx nieuws voor AMD CPU's (APU's), leuk boardje alleen wil ik wel zelf graag de CPU of APU kunnen uitkiezen, ik neem aan dat dat wel mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door een_naam op 8 december 2010 15:21]

vaak worden op dit soort bordjes de CPU's op het moederbord vast gesoldeerd. dat scheelt veel ruimte enzo.
Zoveel plaats gebruikt een socket toch niet? Ik heb op mijn J&W mini-itx boardje ook gewoon een socket. Nadeel van een vastgesoldeerde APU is natuurlijk de flexibiliteit en vaak is zo'n combinatie ook duurder dan de losse componenten, maar afwachten hoeveel dit gaat kosten. Ik hoop rond de 200Euro, maar dat zou best wel eens wat te laag kunnen zijn..
18Watt is natuurlijk wel erg weinig, i.t.t. mijn huidige ITX systeem (45W AMD dualcore) wat erg warm wordt en ik mijn 10" wandrekje actief moet koelen om de boel niet te laten overhitten.

[Reactie gewijzigd door een_naam op 8 december 2010 15:19]

Nou, de socket neemt sowieso al wat meer ruimte in, maar er moet ook nog eens ruimte zijn voor de koelerbracket. Als je uitgaat van de standaard s775/1156/AM3s dan is de ruimte voor de koeler (en/of) diens bracket aanzienlijk, zeker op een ITX bordje waar de ruimte beperkt is. Op de plek waar je gaten maakt voor de koeler kun je geen datalijnen laten lopen, dus de ruimte mag je nog eens met 4 of 6 vermeningvuldigen (afhankelijk of het een 4layer of 6layer PCB is). Dan kunnen die vierkante CM²s nog best aantikken op het design.
Heb je wel bevestigingsgaten nodig voor een 18W koeler? De gaten rondom een AM3 scoket zijn daar om een 150W koeler mee vast te zetten, en dat is hier niet nodig.
Je zult je koeler toch ergens aan vast moeten zetten. Die blijft heus niet zomaar op z'n plek natuurlijk.
hmm als je het zo bekijkt, neemt het wel wat meer ruimte in beslag ja.
Vergis je daar niet in, een socket is vele malen groter als een BGA met dezelde pincount.
(Soldeerbare) Core2Duo vergelijking

Daarnaast zijn de Atom en Ontario/Zacate er gewoonweg niet in socket vorm.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 8 december 2010 16:10]

Op dit bord niet, dit lijkt het zelfde als bij de GC230 van een paar jaar terug, waarbij de Atom gewoon op het bord gesoldeerd was. Als dit ding goed werkt is de kans groot dat er meerdere borden komen, en als er losse CPU's in de retailmarkt te vinden zijn dan kan er ook wel eentje komen met een socket in plaats van een vastgesoldeerde CPU. Maar dat ligt er maar net aan wat de mogelijkheden van 't platform is natuurlijk.
Mooi mobo voor mini itx, aleen wat zitten de sata poorten op een rotplek.
Vindt het wel meevallen de plek van de sata porten. In principe zou je geen last moeten hebben van de videokaart omdat je daar enkel de onderkant van de pcb hebt.
Waarom zou je überhaupt er een video kaart in willen prikken als het een cpu+gpu oplossing in 1 is?

Dan zou je net zo goed het vorige model kunnen nemen die niet die grafische upgrade heeft gehad, anders heb je niks aan deze upgrade.

De Sata poorten zijn dus zo geplaatst dat men geen video kaart gaat gebruiken maar de geļntegreerde GPU, in dat opzicht zijn de Sata poorten goed geplaatst.
Waarom zou je überhaupt er een video kaart in willen prikken als het een cpu+gpu oplossing in 1 is?

Dan zou je net zo goed het vorige model kunnen nemen die niet die grafische upgrade heeft gehad, anders heb je niks aan deze upgrade.

De Sata poorten zijn dus zo geplaatst dat men geen video kaart gaat gebruiken maar de geļntegreerde GPU, in dat opzicht zijn de Sata poorten goed geplaatst.
waarom dan die poort er in de eerste plaats inzetten, die heeft dan geen meerwaarde meer lijkt mij ;) maargoed dat kan idd ook voor de show zijn of als je uiteindelijk denkt, wil ik toch liever wel... maargoed dan lopen ze weer winst mis omdat de mensen dan geen nieuwe kopen :z
Ideaal voor een budget-NAS lijkt mij.

Goedkoop moederbord, CPU/GPU
2 Gig ram erop
Raidcontroller op pci-e
Bende harde schijven.

Naar energie-overhead buiten je raidcontroller & harde schijven heb je dus bijna niets meer. Begin maar een cpu + gpu te vinden die samen slechts 18w verstoken...
Waarom heeft een NAS uberhaupt een GPU nodig? Een simpele VGA in de northbridge is voldoende.
hoe denk je dat een 'VGA in de northbridge' heet? juist, een GPU
Verder als Mediacenter juist ook goed geschikt, kun je er een goede geluidskaart of TV-tuner in prikken.
CPU(+GPU als IGP)
"waarom dan die poort er in de eerste plaats inzetten, die heeft dan geen meerwaarde meer lijkt mij"

Wat zeg jij nou? Wat te denken van een TV kaart, digitale tuner, RAID kaart of SSD?
Dit bord is gemaakt voor HTPC, NAS of small server.
Alle instap-pc's hebben straks een apu, dus als je een goedkope cpu nodig hebt, wordt het automatisch een apu. Het kan natuurlijk dat je bij de budget-cpu toch een snellere gpu wilt, dan moet je die er dus bij zetten. Ook kun je dus goedkoop instappen en er later een krachtiger gpu bij zetten.

En als je er een andere uitbreidingskaart in wilt, bv voor firewire (videocamera) of voor het uitlezen van loggers (die de temperatuur gedurende de reis bijhouden, bv in een container met diepvriesproduct, werken vaak mog met een com-poort) dan heb je toch echt een slot nodig.

En voor een snellere gpu en firewire kom je dus bij dit bordje tekort.
Vindt het wel meevallen de plek van de sata porten. In principe zou je geen last moeten hebben van de videokaart omdat je daar enkel de onderkant van de pcb hebt.
... vind idd niet dat deze sata poorten op een logische plek zitten, het scheelt dat de sata kabels niet al te groot zijn maar vind het onhandig omdat je amper plek hebt om zo de kabeltjes weg te werken... maar ja ik werk nooit met mini dus ja heb weinig te klagen ^^ maar ziet er iig goed uit, misschien toch eens aan denken voor me tante :P

zijn er al wat prijzen bekend (ga er vanuit van niet maar who knows)

edit: moet zeggen dat die USB 3 ook wel interessant is, en denk dat je er met beetje vid. kaart en 4 gb ram nog wel redelijke game op kan spelen.

en ja ik weet het kut excuus maar dit ding vind ik er wel gruwelijk uitzien (in de goede zin) :Y) 8-)

[Reactie gewijzigd door jim.c op 8 december 2010 14:50]

Ik vrees dat ze niet anders kunnen. heb zelf een ION bordje en daar zitten de 6 sata poorten ook boven de pci-e x16 poort. Als ze sodim zouden gebruiken op het mobo zou het natuurlijk wel gaan (de sata poorten ergens anders zetten).
Voor cable management van de sata kabels zelf misschien wel, verder zie ik geen enkel nadeel. Ik vind zelf dat ze zo juist lekker bereikbaar zijn :)
Inderdaad, tevens hoe belangrijk is cable management in een itx kastje? Voor de flow hoef je het niet te doen, die is toch al belabberd. 18W heeft ook amper koeling nodig. Als de sata poorten haaks op de zijkant stonden was het veel lastiger om er een kabeltje in te prikken.
Juist belabberde flow zou je willen optimaliseren imho. Als iets al goed koelt, tsja, dan boeit dat beetje extra ook niet meer.
Een flow die al belabberd is help je ook niet met 4 sata kabeltjes. Overigens kan dit bordje het prima af met een enkele fan die de warmte uit het kastje zuigt. 18W is namelijk ~ evenveel als een gemiddelde pcie controller al dan met of zonder igp zoals de 890FX en 890GX. Makkelijk passief te koelen.

SO dimm zou beter geweest zijn, maar je kunt ook prima low profile geheugen kopen.
Gewoon lekker laag geclockt met lage voltages. Cpu zal hier de beperkende factor zijn.
Leuk bordje, en als je iets wil dat nog wat goedkoper is dan de H55N-USB3 (die een soortgelijke featureset bood op ITX, maar een stuk duurder was omdat er een i3 in moest, die in de regel duurder was dan het bord zelf) is dit een heel leuk bordje.

ITX is een leuke nieuwe markt en met de mogelijkheden van chipsets die nagenoeg alles geļntegreerd hebben is het ook niet meer strikt noodzakelijk om per se een ATX of µATXformaat bord meer te pakken en nog steeds een lekker uitgebreidde featureset te hebben.
Perfect, nu nog een 'Fanless' model! Want 18w lijkt me prima te koelen met een grote heatsink met eventuele airflow. Icm een Lian Li PC-Q09 mITX kast een perfecte combinatie om als HTPC of 24x7 Linux machine te dienen :)

Naar verwachting zal Asus wellicht met iets soortgelijks gekomen...hopelijk zsm.
Titel is een beetje raar, het is geen moederbord voor de Zacate, maar een moederbord met een Zacate. Zacate is namelijk een BGA soldeer part, geen socket processor.
Het gaat om een mini-itx-moederbord voor small form factor-systemen, maar met een pci-e-x16-sleuf voor een additionele videokaart.
Een nuttige opmerking hierbij is misschien dat het Brazos platform maar 4 PCIe lanes heeft vanuit de processor voor de graphics. En nog eens 4 vanuit de waarschijnlijk gebruikte SB750 southbridge, maar deze zijn nodig voor netwerk en USB3.0


Uiteindelijk is het wel een heel mooi low power / budget platform, maar de upgrade/uitbreidings mogelijkheden zijn net zo beperkt als bij andere soortgelijke oplossingen. Het succes zal grotendeels afhangen van de prijs en beschikbaarheid.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 8 december 2010 16:17]

Op de foto zie je ook dat de pinnetjes halverwege het x16 slot toppen.

Het lijkt me dus een x16 slot met een x4 verbinding.
Zoals bij de meeste ITX bordjes zal het PCI-e slot in de praktijk voornamelijk gebruikt worden voor RAID kaarten, netwerk of TV tuners - niet voor videokaarten.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 december 2010 18:07]

Eerder een x8 dan een x4. x4 zou op een kwart zitten, dit slot heeft meer pins. Blijft natuurlijk de vraag of ze allemaal zijn aangesloten (hoewel Gigabyte dit meestal wel netjes doet. Een x8 slot is meestal ook als x8 aangesloten, niet net als andere merken die een x16 slot als x4 of x8 aansluiten, maar wel alle pins in 't socket houden, zodat je het niet kunt zien).

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 8 december 2010 18:14]

Zo dit is flinke concurentie voor Via inene