Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

AMD heeft reviewers een blik laten werpen op zijn komende zuinige Brazos-platform voor netbooks en notebooks. Het platform zal bestaan uit Zacate- en Ontario-apu's die op AMD's Bobcat-processorplatform zijn gebaseerd.

Het Brazos-platform moet zuinigheid combineren met prestaties en zal daarom meer met Intels culv-platform dan met de Atom gaan concurreren. Brazos bestaat uit een apu met Bobcat-core, een geïntegreerde videochip en een i/o-chipset met codenaam Hudson. De eerste twee apu's zijn de Zacate met een tdp van 18W en de Ontario met een tdp van 9W. Beide chips zijn op 40nm geproduceerd en hebben een die-size van 75mm2. AMD claimt dat netbooks en notebooks op basis van Bobcat kunnen wedijveren met de huidige instap-notebooks, maar veel zuiniger zijn.

Het gpu-onderdeel van de apu's bevat twee simd-arrays met in totaal 80 streamprocessors. Dat is het dubbele van het aantal streamprocessors van de igp van AMD's huidige Nile-platform voor zuinige net- en notebooks. Bij de zuinige Ontario is de coreklok op 280MHz gezet, terwijl de snellere Zacate een videochip met 500MHz-coreklok bezit. De chips bevatten dezelfde unified videodecoder als de Radeon HD 6000-kaarten. Deze chip ontlast de processor bij het afspelen van h.264-, vc1-, divx- en xvid-videocontent.

AMD Brazos AMD Brazos AMD Brazos AMD Brazos

De geheugencontroller van de apu's ondersteunt twee ddr3-dimms van 800 tot 1066MHz. Verder zijn er vier pci-e 2.0-lanes voor de verbinding met een additionele, krachtigere gpu en nog eens vier pci-e-lanes, door AMD unified media interface genoemd, die voor de verbinding van de apu met de Hudson-chipset zorgen. Hudson voorziet daarnaast in nog eens vier pci-e 2.0-lanes, zes sata 600-interfaces en veertien usb 2.0-connecties.

AMD zal in 2011 twee versies van het platform aanbieden, een voor met Zacate uitgeruste laptops en een voor laptops die met Ontario-apu's zijn uitgerust. De E-serie bestaat uit een Zacate dualcore en singlecore, terwijl de C-serie bestaat uit een dualcore en singlecore van Ontario. Benchmarks mogen van AMD pas volgende week worden vrijgegeven, maar onder andere TechReport claimt dat vooral Atom in combinatie met Nvidia's Ion voorbij wordt gestreefd. Ook zouden de verbeteringen vooral te zien zijn in de grafische prestaties. Wat de accuduur is, is ook nog niet bekend; AMD belooft 8,5 à 9 uur voor Zacate en 10,5 uur voor Ontario, maar of die belofte wordt nagekomen, is de vraag.

Processor Cpu-cores Kloksnelheid Gpu alu's
gpu-klokspeed
tdp
AMD E-350 met Radeon HD 6310 graphics  2  1,6GHz  80  500MHz  18W
AMD E-240 met Radeon HD 6310 graphics  1  1,5GHz  80  500MHz  18W
AMD C-50 met Radeon HD 6250 graphics  2  1GHz  80  280MHz  9W
AMD C-30 met Radeon HD 6250 graphics  1  1,2GHz  80  280MHz  9W
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

De chips bevatten dezelfde unified videodecoder als de Radeon HD 6000-kaarten
Dualcore processer, met onboard graphics, in een 9w TDP... Dat gaat best een sjiek HTPC'tje worden dan!
Er zijn reeds berichten dat Asus al bezig is met een mini-ITX bordje voor HTPC doeleinden. Bron: Bit-tech.net :)

Zeer interessant alternatief voor een volledig passief HTPC/Linux oplossing.
Moeten eerst wel de Linux drivers voor de ATi gpu core op orde worden gemaakt, want dat is het grootste minpunt van AMD-based Linux HTPC's op het moment.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 9 november 2010 13:26]

Hoezo Linux? XMBC draait ook prima op Windows :) Vooral met de laaste versie van XMBC.
omdat je geen windows licentie wilt betalen?
correctie: Jij geen windows licentie wilt betalen.

Ik heb daar zelf geen probleem mee. Ik heb te weinig verstand van linux om het zelf te doen. En kan me er wel in verdiepen maar dat kost ook tijd en als ik in die tijd ga werken verdien ik meer dan een windows licentie kost :)
daarom moet je dat soort zaken ook altijd op je werk doen
ok wat algemener dan:

omdat een windows licentie geld kost en een linux licentie niet (BIJ AANSCHAF)

ik heb xbmc ook gewoon op windows draaien maar dat komt omdat ik een gratis ultimate licentie heb gekregen toen ik naar technet live ging vorig jaar :)
Daarnaast durf ik te wedden dat weinig mensen bij het bouwen van een pc een Windows 7 x64 ultimate (of premium/enterprise) aanschaff en het waarschijnlijk op de illegale manier doen ;).
Correct me if i'm wrong: misschien dat tegenwoordig minder mensen illegaal Windows 7 draaien dan Windows XP in de Windows XP tijd ??

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 10 november 2010 14:43]

Correct me if i'm wrong: misschien dat tegenwoordig minder mensen illegaal Windows 7 draaien dan in de Windows XP tijd ??
Vast en zeker... als je met de "Windows XP-tijd" in ieder geval de periode bedoelt dat Windows XP door ieders strot werd geduwd bij aanschaf van een pc. Windows 7 was destijds moeilijk verkrijgbaar, dus ik verwacht dat er tegenwoordig meer legalen zijn dan toen.
als deze chipset hybrid crosfire ondersteunt zit je met een mitx systeem echt gebakken.
neem de goedkoopste amd 6000 kaart - clock hem desnoods een beetje lager ( voor passieve koeling, en minder stroom vebruik) .... voeg een ssd en een BD-rom drive toe en je hebt idd DE ultieme media pc. zeker als asus besluit om het mobo direct van een pico psu te voorzien (12volt met 50watt is nog wel betaalbaar)

nu is het natuurlijk de vraag of deze mitx kaartjes niet alleen op prestatie maar ook op prijs kunnen concureren met de snelste dualcore atom bordjes. (lees : een prijs; onder de 150 euro)
Die zijn te duur, er staat immers Intel op. De prijs zit dan ook tussen 170 en 200.
i-chat had het over < €150. Nee, ik zie meer mogelijkheden in deze AMD's al is maximaal 2 dimm's wel erg weinig. Dat zie ik dan ook als de enige tekortkoming.
Zou wel ideaal zijn om bijv XBMC Live erop te draaien.
Een leuke mediaspeler HTPC. De Ontario/Zacate presteerd op ongeveer 90% van een Athlon 2 met 1 geheugen module (geen dual channel). Als je al wat extra HTPC dingen wilt doen als opnemen van video, rippen CD's, of hercoderen dan is de 18W TDP denk toch wel een vereiste.

En helemaal als je hem ook als mediaserver in wilt zetten (fileserver met gigabit verbinding naar het netwerk, FTP, UNRAR/PAR2 en dergelijke) dan zal je toch echt een snellere processor nodig hebben.


Overigens heb ik uit betrouwbare bron vernomen dat er ook nog een singlecore 800MHz variant zonder GPU komt met een TDP van 5W.


@een_naam - Dat is een alternatief, echter is een Homeserver die ook dienst doet als HTPC goedkoper in de aanschaf. Daarnaast moet een homeserver die continu draait natuurlijk ook zuinig zijn.

Core2Duo (of een low-power Athlon 2) met 4 HDD's, SSD in een fatsoenlijke kast is zo goed als stil, en verbruikt max 55W, ideale HTPC + server.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 9 november 2010 16:52]

Eigenlijk zou ik die meeste extra zaken die jij opnoemt op mijn (home)server willen doen, de HTPC's zo zuinig mogelijk en een centrale server die de extra zaken voor z'n rekening neemt.
Ik heb in mijn HTPC alleen een 40Gb SSD (geen DVD of blu ray reader) alle media komt van de server en DVD's blu ray's worden geript op de server.

[Reactie gewijzigd door een_naam op 9 november 2010 13:47]

+1 - een beetje downloaden, en wat bestanden unrarren etc, nog wat netwerk gerelateerde zaken (cashing proxy, vnc-relay, ) 3gb ram en een opteron 165 (sock 939 @ 2,3ghz dual) als ik dan genoeg torrents (veel tcp verbindingen) openzet krijg ik hem compleet op z'n knieen (ubuntu.10.4) - dus idd dat gaat niet werken op zo'n lowpower itx bak.

maar mijn server - met al z'n schijven en andere hardware maakt dan ook meer geluid dan ik naast m'n tv zou tolereren
Jammer dat native USB 3.0 nog niet ondersteund wordt. Dat zou het plaatje completer maken en meer futureproof.
Ik weet eerlijk gezegd niet zeker of dit soort compacte laptops/netbooks baat hebben bij zon zware verbinding.
Ik ben groot fan van USB 3.0, maar gezien dat er vooralsnog 3rd party chipsets voor nodig zijn (wat verbruik en kosten omhoog duwt) en dat de snelheidswinst mogelijk wordt gedrukt door de prestaties van de CPU of (waarschijnlijker) de interne bandbreedte van het moederbord, lijkt me het geen geschikte feature.
En wat dacht je van de TDP van zo'n USB 3.0 chip? Voor zover ik heb kunnen afleiden doet zo'n chipje richting 5 watt... hetgeen overeenkomt met ca. 9€ op jaarbasis bij 24/7 aanstaan.

Het beste alternatief wat ik ben tegengekomen op mijn zoektocht daaromtrent is een ADM southbridge met een TDP van 6 watt.
TDP is max verbruik.
Lijkt me lastig om continue 2 USB 3.0 aansluitingen volledig te belasten. Om die max te halen moet je in een jaar aardig wat data te verstouwen hebben wil je aan die 9euro komen.
Had het al op tomshardware gezien. Ziet er zeer veelbelovend uit :) Ben benieuwd naar de harde cijfers volgende week! Als deze ook een beetje casual gaming aan kan (en zeker bij Zacate lijkt het daar wel op) dan kan deze wel goed eens zijn weg vinden naar mij volgend jaar.
Cow86, dinsdag 9 november 2010 12:57:
Linkje naar je Tomshardware
http://www.tomshardware.c...-zacate,review-32042.html


AMD Fusion: Brazos Gets Previewed
Interessant idd ook omdat deze systemen voor minder dan $500 beschikbaar zullen gaan worden.
Edit: typeo's.

[Reactie gewijzigd door Cheetah_777 op 9 november 2010 13:11]

Valt me trouwens een beetje tegen, die 80 alu's. Ik had eerder vernomen dat we het over 120 alu's zouden hebben, dan heb je het echt over stevige performance.
Nu is het weer maar een klein stapje vooruit, in plaats van de 'revolutie' die AMD nodig heeft om Intel's i-serie flink onder druk te zetten!
Dit is dan ook de budget reeks en gaat zeer beperkt in het vaarwater van de i-series komen. llano daarintegen wordt wel de concurrent van de i-series en gaat er een pak meer hebben.
DDR 3 met snelheid van 800-1066mhz vindt ik wat vreemd. DDR3 begint toch pas bij 1066?.
1066mhz is wel de max van DDR2.
Nee hoor, er is ook 800MHz DDR3: http://tweakers.net/price...xeVAOUSi5PhIkBlnkD1Roa1AA

Daarbij zal AMD voor een aantal processoren ook voor LV DDR3 gaan, Low Voltage DDR3 dus. Ik zit daar even niet zo in, maar ik kan me voorstellen da langzamer geheugen makkelijker op een laag voltage kan draaien en dus ook goedkoper is. Deze laptops/desktops zijn toch al geen snelheidswonders en kunnen het dan ook beter hebben van energiezuinigheid.
ik begrijp de laatste plaatje niet... wat nou pentium??? wordt het nog steeds geproduceerd???
De low-end processors van Intel heten Pentium.
Hoe wil je de Celeron's dan noemen? ultra-low-end?
Voor de gemiddelde comsument is de Pentium nu (lage) middenklasse en i3 hoge middenklasse (zo wordt het in de reclame ook min of meer gebracht). De i5's en systemen daarmee zijn voor de gemiddelde comsument gewoon al te duur, die koopt alleen nog een enkeling. 90% van het huidige aanbod in winkels (zoals Mikro-electro, Dixons, It's) is gewoon i3 en Pentium.
tuurlijk worden deze nog geproduceerd... nu ja, what's in a name, right?
Sterker nog, er zijn een paar weken terug zelfs nog twee nieuwe Pentiums gelanceerd.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 9 november 2010 16:29]

Van wat ik hier lees, werkt het dus ongeveer even snel als/misschien zelfs iets sneller dan mijn PC hier (Athlon II x2 245, single-channel geheugen)? Chill! Dit is mij makkelijk snel genoeg, en dan werk ik nog met een oude IDE-schijf (er komt waarschijnlijk rond de feestdagen (:P) een SATA-schijf voor in de plaats (ik zit te denken aan de Samsung Spinpoint F1/F3))!
Nee, die X2 245 schopt echt kont en draait op 2,9GHz. De snelste van deze lichting is slechts 1,6GHz en kent ook nog een stuk lagere IPC. Je Athlon II X2 245 is dus minstens 2x zo snel.
beetje onzinnig USB 3.0 kan je net zoals altijd gewoon simpel met een chipje toevoegen direct op de PCI of PCI-E bus. Je kan het al toe voegen in de chip maar het is zeker geen must.
En waarom is het geen must?

Als je het integreert in de chipset dan bezuinig je op stroom, plaats en prijs. Daarnaast kan je met USB 3.0 een externe 3,5" hdd van stroom voorzien zonder een externe adapter, ben je af van de hoge latencies van USB 2.0 en zit je niet meer genekt aan een doorvoersnelheid van (in de praktijk) maar 30 MB/s.

USB 3.0 vind ik in vergelijking met SATA 3 veel nuttiger, want SATA 3 heb je enkel nodig als je high end SSD's (>300 MB/s) gebruikt.

[Reactie gewijzigd door ShaiNe op 9 november 2010 22:14]

En waarom is het geen must?

Als je het integreert in de chipset dan bezuinig je op stroom, plaats en prijs.
En omdat Intel het in haar chipsets vooralsnog niet wilt integreren zijn daarom mobo's met Intel chipset en dus Intel cpu's voorlopig een no-go.
Daarnaast kan je met USB 3.0 een externe 3,5" hdd van stroom voorzien zonder een externe adapter, ben je af van de hoge latencies van USB 2.0 en zit je niet meer genekt aan een doorvoersnelheid van (in de praktijk) maar 30 MB/s.
Lijkt me ook ideaal voor externe HDD's. E-s-ata is theoretisch mischien beter, maar omdat fabrikanten hot-plug uitschakelen en de gemiddelde consument dat niet weet aan te zetten, is vooralsnog e-s-ata een doodgeboren kindje. Het enige andere alternatief is FW800, maar dat wordt niet breed genoeg ondersteund, meeste mobo's en laptops hebben geen Firewire. Tja, dan valt er ook niets aan te sluiten.
USB 3.0 vind ik in vergelijking met SATA 3 veel nuttiger, want SATA 3 heb je enkel nodig als je high end SSD's (>300 MB/s) gebruikt.
Sluit ik me bij aan.

Dit is een ideaal platform voor toekomstige netbooks, lichte notebooks (Thin and lights), low-budget notebooks en mischien ook wel low-budget desktops en all-in-ones.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 11 november 2010 11:44]

TechReport claimt dat vooral Atom in combinatie met Nvidia's Ion voorbij wordt gestreefd.
Dat mag ook wel, de Atom/ION combo is inmiddels ruim 2 jaar oud.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 9 november 2010 13:25]

Nieuwe Atoms zijn toch ook al uit? D510 : http://ark.intel.com/Product.aspx?id=43098
En zelfs de opvolger daarvan, de D525 (=D510 met DDR3 support). Maar dat is allemaal zonder ION, dat is met NM10+ION2

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 9 november 2010 14:16]

stand correct. Ik ging er vanuit dat in het artikel de ION2 bedoeld werd.
Als je naar de specs van de gpu kijkt is het een gpu uit de mobility 54xx serie. Het is een ondergeklokte 5430 met 50 MHZ. De prestaties van deze gpu zijn redelijk. Ik heb zelfde een hd4570 vergelijkbaar met hd54xx alleen geen dx11. De prestaties van deze gpu zijn voldoende en een spelltje als fifa 10 is te draaien.