Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties

Volgens AMD komen onder andere HP, Toshiba, Acer, Packard Bell en Sony met laptops die van de Llano-apu zijn voorzien. AMD denkt dat het prijspeil tussen 599 en 699 euro komt te liggen. Medio juni moeten de eerste modellen verschijnen.

Dinsdag maakte AMD bekend dat de levering van Llano-quadcores van start is gegaan. Tijdens de Nederlandse introductie van het Brazos-platform voor netbooks en goedkope notebooks in Amsterdam liet het bedrijf daarop weten dat onder andere HP, Toshiba, Acer, Packard Bell en Sony modellen met Llano-apu's gaan uitrusten en dat de eerste notebooks waarschijnlijk medio juni verschijnen. "In ieder geval voor de back-to-school-periode", aldus AMD. De prijs van Llano-notebooks zou tussen 599 en 699 euro komen te liggen, zo verwacht het bedrijf. AMD's financiële topman Thomas Seifert gaf dinsdag al aan dat de eerste Llano-systemen nog in het huidige kwartaal op de markt moeten komen.

AMD heeft zelf nog weinig losgelaten over de specificaties en prestaties van de Llano-modellen, maar Xbitlabs publiceerde onlangs een lijst met de accelerated processing units die zouden uitkomen. De eerste serie van deze processors met geïntegreerde gpu zou volgens de site uit vier quadcores en één dualcore bestaan. In het vierde kwartaal zouden nog eens vijf apu's volgen, waarvan opnieuw één dualcore. Ook zou nog een low-end dualcore tussen de twee introducties in verschijnen.

Llano moet betere cpu- en grafische prestaties bieden dan Brazos; AMD zou zich met het platform op de mainstream tot de high-end richten. Vooral op grafisch gebied zouden de Llano's een flinke boost ten opzichte van de huidige igp's opleveren. De quadcore-apu's zouden 400 of 320 streamprocessors krijgen, terwijl de dualcores het met 160 Radeon-cores moeten doen. De apu's worden op 32nm geproduceerd.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (27)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

€599? Dat moet ik nog zien. Dat is precies de prijs waarvoor je de combinatie Sandy bridge i3 + GT525m kan krijgen.
Daarmee concurreren word moeilijk voor AMD.
de i3 is een dual core, deze llano's zijn quadcores en zoals al gezegt, de graphics zijn een flink stuk beter. (de gt525 is 1/8ste van een gtx580, een llano graphics core is 1/4 van een hd5870. het klokverschil moet heel groot zijn om dat verschil goed te maken)

edit, het is idd 1/5 van een gtx580 niet 1/8ste, hij heeft 96 shaders en niet 64 waar ik mee gerekend had.
ik kan geen scores vinden van een gt525m overigens, wel de 12% hoger geklokte 540m.
die is maar net iets sneller as een hd6550 (400 shaders, 600mhz kloksnelheid, praktische zelfde als 6620m dus)
laten we zeggen redelijk gelijk dus. (impact geheugen bandbreedte is even moeilijk in te schatten

maar blijf je met een dualcore en hogere verbruik van een dedicted videokaart zitten
prima kansen voor AMD dus.

[Reactie gewijzigd door Countess op 6 april 2011 21:38]

Een core van AMD is beduidend minder snel dan een core van Intel. Ook is de definitie van een core bij AMD tegenwoordig anders (1 core met hyterthreading zou men bij AMD waarschijnlijk als 2 cores zien) Oftewel, net zoals kloksnelheid kun je cores niet 1 op 1 vergelijken. AMD had 6 cores nodig om de oude i5 quad cores bij te benen en met die 6 cores red men het bij lange na niet tegen de quad core sandy bridge chips.

Oftewel, ik durf wel te stellen dat de quad core Ilano's het lastig gaan krijgen met de dual core SB chips. Ze zitten niet voor niets in hetzelfde prijssegment.
Een core van AMD is beduidend minder snel dan een core van Intel. Ook is de definitie van een core bij AMD tegenwoordig anders (1 core met hyterthreading zou men bij AMD waarschijnlijk als 2 cores zien) Oftewel, net zoals kloksnelheid kun je cores niet 1 op 1 vergelijken. AMD had 6 cores nodig om de oude i5 quad cores bij te benen en met die 6 cores red men het bij lange na niet tegen de quad core sandy bridge chips.
Verwar Llano niet met Bulldozer. Llano heeft gewoon 2-4 gewone cores. Verder hangt het er maar net van af naar wat voor synthetische benches je zit te kijken of een AMD hexacore het op kan nemen tegen een Sandy Bridge quad.

Bovendien zit je er een beetje naast met je core-vergelijkingen. Een Bulldozer core is veel meer een core dan Intel's hyperthread.
Oftewel, ik durf wel te stellen dat de quad core Ilano's het lastig gaan krijgen met de dual core SB chips. Ze zitten niet voor niets in hetzelfde prijssegment.
Moah, het zal nog afwachten zijn. Bij een beetje multitasking lijkt Llano toch aardig goed zijn werk te doen, vergelijken met de quadcore Sandy Bridge. Het zal voor een deel afhangen van de Turbo in Llano, hoe het zich allemaal zal vergelijken. Prijsbepaling zegt in deze nog heel weinig.

Bovendien gaan we naar een wereld waar het samenwerken van CPU en GPU al maar belangrijker wordt. Sandy Bridge zal daar altijd verliezen.
De GT525m is even snel als de HD5650 welke op zijn beurt 20% minder shaders bevat als de 6620m IGP. Ze ontlopen elkaar dus niet veel.

Er zit overigens een groot gat tussen de GT525m en de wat hogere kaarten, daar kan AMD mooi inspringen.
€599? Dat moet ik nog zien. Dat is precies de prijs waarvoor je de combinatie Sandy bridge i3 + GT525m kan krijgen.
Daarmee concurreren word moeilijk voor AMD.
Het ligt eraan waarop.

Als je naar deze post kijkt.
nieuws: AMD begint met levering Llano-apu's
De Llano-apu biedt vooral voordelen voor laptops: het combineren van cpu- en gpu-onderdelen op één processor leidt volgens AMD tot een merkbaar lager verbruik.
Snel (iets langzamer dan de dedicated GPU) en langere accuduur dan een i3 met dedicated GPU.
En de quad core variant zal waarschijnlijk sneller dan de i3 zijn.
De i3 heeft ook een IGP, en meestal worden deze gecombineerd met nvidia optimus.

Langere accuduur heb ik ook zo mijn twijfels over, we hebben het hier wel over de opvolger van de phenom II.
Opvolger van de Athlon II meer, en dat op 32nm met SOI en HKMG. Nogal een verschilletje. Verder is de GPU van de i3 een lachertje vergeleken met wat er in Llano zit.

Edit: Overigens, Notebook Phenom II X4 @2200MHz heeft een TDP van 35 Watt. Moet wel naar beneden kunnen met 45nm ->32nm en SOI -> SOI+HKMG, plus een frequentie van 1800MHz.

[Reactie gewijzigd door dahakon op 6 april 2011 23:46]

Je kan de igp van intel een lachertje noemen, maar voor gewoon gebruik is het meer dan genoeg. Er zijn veel mensen die zonder problemen al jarenlang Intel IGPs gebruiken in laptops en het is niet voor niets dat Intel meer GPUs levert dan AMD en nVidia samen.

In praktijk zullen Intel computers met Sandy Bridge voornamelijk op de IGP draaien en enkel bij veeleisende taken overschakelen naar de externe GPU. Qua performance is het allemaal nog een vraagteken, AMD lijkt met haar prijsindicatie aan te geven dat deze APU kan concurreren met de low- en midend mobiele Sandy Bridge systemen.We zullen zien.
De IGP's van Intel zijn gewoonweg ook een lachertje. Ook voor gewoon gebruik is het niet goed genoeg, temeer sinds met Sandy Bridge OpenGL ook zo zijn problemen heeft. Daarnaast is er een steeds centralere rol voor de GPU in dagelijks computergebruik.

De reden waarom Intel IGP's 'goed genoeg' zijn geweest al die tijd, is omdat die ontwikkelingen voor het gebruiken van de GPU altijd wat zijn achtergebleven, tot een paar jaar terug, omdat mensen niet weten dat er een veel betere ervaring te verkrijgen is met andere GPU's en ga zo maar door. Dat Intel meer 'GPU's' verkoopt dan AMD en nVidia tesamen, is niet zo vreemd als je bedenkt dat al gauw de helft van hun systemen met een IGP wordt uigevoerd, ongeacht of deze worden gebruikt. Ze tellen mee in de verkopen. Gecombineerd met de jarenlang durende afperstechnieken die ze toepasten dus een niet geheel vreemde situatie.


In de praktijk zullen Sandy Bridge laptops uitgevoerd moeten worden met een discrete graphics unit om tot redelijke grafische prestaties te komen. Een extra chip, extra warmte, extra verbruik, extra kosten. Llano zal dat leveren zonder die extra's. Voordeel voor de OEM's en voordeel voor de klant. Qua performance zal een Llano core het wellicht niet op kunnen nemen tegen een Sandy Bridge core, maar het omgekeerde geldt dus voor de GPU-cores. Blijkbaar heeft dit tot resultaat dat Llano een betere werkomgeving biedt dan Sandy Bridge (quad-core vs quad-core)

Oh en de CPU kracht mag dan iets minder zijn, maar voor gewoon gebruik is het meer dan genoeg.
Intel IGP's zijn dan een lachertje, voor 99% van de gebruikers is genoeg. Niet iedereen hoeft 1080p video af te spelen, 720p is voor hen genoeg (en dat doet een Intel IGP prima). Niet iedereen hoeft te gamen. Niet iedereen hoeft FishtankIE te draaien. Voor tekstverwerken, internetten en het sporadische 720p youtube video'tje wat de meeste mensen doen is een Intel IGP genoeg.
Ik als ICT'er heb ook maar een Intel 4500MHD in mijn laptop zitten. Heb ik er last van op het werk? Nee totaal niet. Tekstverwerken, Excel, ppt hier en daar, beetje programmeren, mailen, videoconference lukt allemaal prima. Ik denk dat de secretaresse er net zo over denkt.

Heb ik er thuis last van? Zolang ik niet ga gamen of fullHD video afspelen niet. Maar daarvoor heb ik wel een gamepc staan..

Overigens doet die Intel IGP ongeveer 40fps bij 20 vissen @ 1366*768. Terwijl mijn dedicated kaart op de gewone pc 60fps doet bij 1000 vissen @ 1920*1080. Achja..

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 7 april 2011 10:11]

Niet iedereen hoeft zijn exell bestand bewerking in 5 miliseconden verwerkt te hebben, de meesten kunnen prima af met 7 miliseconden.

Dat was feitenlijk het punt dat ik wilde maken. Als Intels IGP genoeg is voor de meesten, dan is hetzelfde het geval met de CPU van AMD.
@ GAIAjohan: Helemaal mee eens. Enne ingebakken Intel HD graphics bestaat ook alweer zo'n 4 jaar ofzo, als het niet langer is? Daarmee speel je prima 1080p af hoor. En nu natuurlijk helemaal, dat kon met de vorige i3 al probleemloos, ook met een Atom met ION 1...
Wat een onzinbericht zeg.

"De IGP's van Intel zijn gewoonweg ook een lachertje. Ook voor gewoon gebruik is het niet goed genoeg."

Iedereen maar dan ook iedereen die geen games speekt op zijn computer maar gewoon office werk doet heeft al genoeg aan de IGP van een Intel van voor Sandy Bridge. En als je ook geen HD kijkt erop dan kan je nog wel 2 generaties teruggaan.

En dan kom je daarna met deze opmerking:

"Oh en de CPU kracht mag dan iets minder zijn, maar voor gewoon gebruik is het meer dan genoeg."

LOL, jij draait hier echt zo'n beetje alles om. Je bedoelt dat jij als gamer dus liever een betere GPU dan CPU hebt. Nou, ik kan je verzekeren, iedereen die geen games doet maar gewoon achter een bureau of onderweg bezig is met serieus werk, die heeft liever snelheid dan dat ze moeten wachten hoor. Het beeld zien ze toch altijd wel.

[Reactie gewijzigd door gekkejopie2 op 7 april 2011 22:41]

"Oh en de CPU kracht mag dan iets minder zijn, maar voor gewoon gebruik is het meer dan genoeg."

LOL, jij draait hier echt zo'n beetje alles om. Je bedoelt dat jij als gamer dus liever een betere GPU dan CPU hebt. Nou, ik kan je verzekeren, iedereen die geen games doet maar gewoon achter een bureau of onderweg bezig is met serieus werk, die heeft liever snelheid dan dat ze moeten wachten hoor. Het beeld zien ze toch altijd wel.
Jammer dat je de ironie van mijn reactie niet begrijpt. Het is prima om te stellen dat de IGP van Intel goed genoeg is voor normaal gebruik. Maar gek genoeg mag je dat niet zeggen over AMD CPU's, want je moet toch echt Intel CPU's hebben om iets te kunnen doen. Ik probeerde slechts te illustreren dat 'Het is goed genoeg zoals het is' voor beide kanten geldt. Met moet niet gaan doen alsof Llano Atom-niveau CPU-kracht brengt. Dat is pas onzin.
het verbruik staat er gewoon bij in het filmpje. AMD verbruikt duidelijk minder(tenzij intel's IGP even besluit wat frames over te slaan) aan het einde is het verschil zelfs 20 watt met 55 voor AMD en 75watt voor intel.
en dat is bij beide met de igp van de cpu, en niet een extra dedicted gpu zoals het systeem wat jij noemde gebruikt.
dat zal het verbruik echt niet gaan veranderen in het voordeel van intel.

edit. niet helemaal juist van mij, in het filmpje word een quadcore gebruikt. enkel een i3 zou dus zuiniger zijn. maar met dedicated videokaart zou het verschil zal het verschil niet heel groot zijn denk ik zo.

[Reactie gewijzigd door Countess op 7 april 2011 01:00]

Marketingfilmjes worden over het algemeen gemaakt om je eigen product zo goed mogelijk te laten overkomen. Ik geloof best dat de AMD IGP beter is dan die van Intel. Maar er is meer dan het tonen van video. Zodra men over excel spreekt hoor je plotseling enkel de AMD nummers en niets meere over Intel. Toeval? Natuurlijk niet. Intel is daar waarschijnlijk gewoon beter en dat moet natuurlijk niet gezegd worden. Oftewel dit promofilmpje zegt helemaal niets.
het filmpje is zeker zo opgezet om de beste kanten van de AMD chip te laten zien maar het lijkt me sterk dat AMD gaat liegen over harde metingen van het verbruik.
of de intel laten stallen door die chip extra werk ofzo te laten doen.
Aan deze kant ben je dus wel goedgelovig maar een paar posts hierboven twijfel je wel aan de prijzen van concurrerende laptops die gewoon in de pricewatch staan? :)
ik heb ook wel eens een professional 24poort switch voor 2 euro 95 in pricewatch gezien. (via product dat meest in prijs was gedaald geloof ik)
dat het op pricewatch staat zegt dus niet zo veel.

[Reactie gewijzigd door Countess op 7 april 2011 23:28]

Zoals je aangeeft, een combinatie met een GT525m dat en GPU is.
Of er een IGP in de i3 zit heeft geen voordeel meer door deze GPU.
Langere accuduur heb ik ook zo mijn twijfels over, we hebben het hier wel over de opvolger van de phenom II.
Ook al zou deze Llano onzuiniger zijn dan zal de GPU er voor zorgen dat het hele systeem zuiniger zal zijn.
Tevens gezien de Fusion (C350) kun je er niet zo snel vanuit gaan dat de Llano onzuinig is.
en over een maand kun je voor die prijs een i5 sandy bridge krijgen die GPU.
dat betwijfel ik ten zeerste.
bron?
NU al: pricewatch: Asus K53SV-SX146V

Een Asus met Intel Core i5 2410M + GeForce GT540M voor € 636,-. En aangezien ze hier euro's rekenen voor dollars zit deze dus al tussen de opgegeven prijzen in.
wel geteld 2 laptops met een nieuwe i5 die je voor onder de 800 euro kan krijgen, beide bij de zelfde winkel, beide laptops bij andere winkels ook 800+ euro.
hoop niet dat je het erg vind als ik hier nog een vraagteken bij zet.

daarbij is de i5 nog steeds maar een dualcore. ik dacht eigenlijk dat het quadcores zouden zijn.

edit: die 800+ euro is wat deze en alle andere laptops met zo'n CPU kosten op pricewatch.
als er dan maar 1 webwinkel is die ze goedkoper heeft, en nog wel meer als 150 euro goedkoper denk ik dat ik zeker gerechtvaardigd ben in het zetten van wat vraagtekens daarbij.

edit 2:

ik heb dit gedaan

http://tweakers.net/price...3nPrOjvcrQjnfTQxndQyt5ttZ-

gefilterd op laptops enkel met een sandy bridge i5's.
vandaag is er een 3de laptop onder de 800 euro bij gekomen, maar met enkel intel graphics.

en als ik bij daar bij meer laptops met die cpu kijk dan is centralpoint.nl consequent binnen 2 tot 3 tientjes van de laagste prijs, en heel vaak op plaats 2 or 3.
dus het is niet alsof ze altijd overal duur mee zijn.

en een aanbeiding bij de mediamark is natuurlijk geen vergelijking voor de gemiddelde prijs. er komen ook genoeg aanbeidingen met llano's

[Reactie gewijzigd door Countess op 7 april 2011 23:45]

Een vraagteken mag je er best bij zetten als je je kop in het zand wilt steken. U vraagt een voorbeeld, u krijgt een voorbeeld. En nog binnen de termijn van de maand van Stewie ook.
Als je het dan nog steeds betwijfelt dan houdt het een beetje op.

Daarnaast, het is wel een Asus. Die heb ik liever dan bijvoorbeeld een Acer, Toshiba of Packard Bell. En waarom haal je er 800 euro bij? Er staat toch duidelijk € 636,-.

// EDIT: Nou, blijkbaar is Central Point dus gewoon duurder dan de rest.
Bij deze pricewatch: Asus K53E-SX095V zijn ze ook al 100 euro duurder dan Azerty, op een bedrag van 460 euro.
En bij deze pricewatch: Asus K53SJ-SX216V Sandy Bridge i3 met GT520M zijn ze 120 euro duurder dan Zercom, op een bedrag van 500 euro!

Die laatste laptop is wel erg interessant overigens. Slechts 500 euro en direct leverbaar.

Enne, voor de 800 euro die jij steeds aanhaalt heb je al een Asus met Sandy Bridge i7 2630QM met GT540M 2GB, direct leverbaar: http://www.mediamarkt.nl/?layer=flyer&outlet=858

[Reactie gewijzigd door gekkejopie2 op 7 april 2011 22:50]

Hier, direct leverbaar Sandy Bridge i5 + GT520M voor slechts € 599,-: pricewatch: Asus A53SJ-SX230V
Inderdaad! Enne, mag het ook honderd euro minder zijn? pricewatch: Asus K53SJ-SX216V :)
Brazos werkt grafisch al erg lekker met 80 SP's, alleen het verbruik van de APU ligt vreemd genoeg vaak op een veelvoud van datgene wat AMD claimt........ :?
Is dat zo? Dat heb ik nog nergens terug gezien in de reviews. Tenzij je het hebt over totale systeem-verbruik, wat natuurlijk even wat anders is dan de APU alleen. Heb je ook linkjes om je statement kracht bij te zetten?

Bij het totale systeem moet je ook even geheugen, HDD, mogenlijk optische station, Hudson chip etc meenemen en ja, dan komt er al gauw nog eens 20 Watt bij de 18 Watt van Zacate of de 9 Watt van Ontario.

[Reactie gewijzigd door dahakon op 6 april 2011 17:26]

@dahakon:

Is dat zo? Ja dat is zo.
Dat heb ik nog nergens terug gezien in de reviews. Dan heb je heel wat gemist.
Heb je ook linkjes om je statement kracht bij te zetten? Ja die heb ik zeker.

N.B. je kan tegenwoordig heel handig zoeken via een zogenaamde zoekmachine. :+
Maar om het je makkelijk te maken:

http://www.kitguru.net/co...-e350m1-fusion-review/18/
http://www.pctreiber.net/2011/asrock-e350m1.html/7
http://www.anandtech.com/...view-amd-e350-benchmarked

Hier bij tweakers:
productreview: Asrock E350M1 review door trm0001
productreview: Asus E35M1-M Pro review door Raymond

N.B. AMD claimt dat een verbruik van 5,7 Watt voor het hudson bordje, 4GB, een SSD en een low power voeding haalbaar is. Veel reviews komen echter op idle 30W gemiddeld.

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 6 april 2011 18:23]

Heb je een linkje naar die claim van AMD? Dus daadwerkelijk een AMD pagina en of een AMD engineer die gequote word?

En ze meten het hele systeem, aan de stopcontact kant. Dus inclusief voedings inefficientie. De daadwerkelijke verbruik is dus veel lager dan dat. Reken er maar op dat bij gebruik van een normale ATX voeding en geen pico met een zeer goeie adapter, dat het verbruik een stuk hoger gaat uitvallen door een zeer stevige inefficientie (Reken maar op een % van ~70% mogelijk zelfs lager!). volgens mij weet je niet helemaal wat er bedoeld word en of heb je geen idee hoe het allemaal werkt.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 6 april 2011 19:25]

De Quote en link waar je om vraagt staan gewoon hierboven.
Blijkbaar is het te veel moeite om ze even te lezen......... |:(

Het gaat hier om systeem verbruik daarbij neem je de (in) efficiency van de voeding mee.

Weet je zelf eigenlijk wel waar je het over hebt?
N.B. je kan tegenwoordig heel handig zoeken via een zogenaamde zoekmachine. :+
Dat was toch echt niet nodig? Je maakt een claim, het is netjes om deze te onderbouwen.
Maar om het je makkelijk te maken:
http://www.anandtech.com/...view-amd-e350-benchmarked

Hier bij tweakers:
productreview: Asrock E350M1 review door trm0001
Even die van jouw en anand er tussen uit gehaald, dat is namelijk genoeg info voor mijn betoog.
Laten we dan eens gaan optellen.

Zacate: 18 Watt
Hudson: 6 Watt
SSD: 2 Watt (voor Vertex 2, volgens OCZ)
Geheugen: ~5 Watt (weinig info terug te vinden, maar minder zal het niet gauw zijn met 2GB die stroom moet krijgen)
Klein beetje voor de aan de USB hangende input devices

Bij elkaar opgeteld zit je dan op/over 32 Watt. Aardig dicht bij de ~34 Watt (~80% van je gemeten 43 Watt, waarbij ik nog aardig ben voor je 300 Watt 2e hands Aopen PSU).

Met andere woorden, AMD zit dus helemaal niet op dubbel verbruik van zijn APU. Dit komt ook naar voren bij je Anandtech review. Daar meten ze bijvoorbeeld 33 Watt onder load, wat helemaal zo gek niet is.
N.B. AMD claimt dat een verbruik van 5,7 Watt voor het hudson bordje, 4GB, een SSD en een low power voeding haalbaar is. Veel reviews komen echter op idle 30W gemiddeld.
Je loopt hier voorbij aan 1 klein detail. Je vergeet het verbruik van Zacate, danwel Ontario. Bij Zacate, aangezien we toch daarover praten, komt even 18 Watt kijken voor verbruik. De Hudson chip is gewoon de chipset en ja, die verbruikt net iets minder dan 6 Watt.

[Reactie gewijzigd door dahakon op 6 april 2011 20:04]

Het probleem is het idle verbruik wat te hoog is, niet het verbruik onder load.

AMD claimt een haalbaar idle systeem verbruik (dus inclusief psu) van 5,7 Watt dan is 30 Watt gewoon erg veel.

Ook de schaalbaarheid is door het hoge idle verbruik ver te zoeken.
Ik heb het vermoeden dat je wat dingen door elkaar aan het halen bent. Hudson is de chip(set) die de boel verbindt en heeft een TDP van 5.7 watt. Het hele bord gaat onder de noemer Brazos. Met 4 GB geheugen is het bovendien nagenoeg onmogenlijk om een idle-verbruik te krijgen van onder de 6 watt, omdat het geheugen alleen al gauw 4 watt idle zal verbruiken.

Onderschat het verval in PSU efficientie niet, zodra je onder de 10% belasting komt. Bij een 50% efficientie zit je namelijk nog maar ergens op de 15 watt idle.

Edit: Even een Xbit artikeltje erbij, om aan te tonen dat het blijkbaar wel lekker laag kan:

http://www.xbitlabs.com/a...display/amd-e-350_12.html

Bij xbitlabs halen ze 7.3 Watt idle schijnbaar, met een MSI-bordje. Ze gebruiken daarbij overigens LoVo geheugen, dat op 1.25V loopt ipv standaard geheugen, dat op 1.5V+ loopt. Dat scheelt, in tests van Xbit zelf, al gauw weer een paar watt idle en nog wat meer wanneer intensief gebruikt.

Edit nummer 2:
Nog even naar je eigen review gekeken, waar je anand aanhaalt. Daar wijs je op een zin, waarin staat dan AMD verwacht dat idle power naar 5.6Watt kan zakken voor Brazos systemen. Ze vermelden daar echter niet bij hoeveel geheugen zo'n systeem zou hebben en of dat gewoon geheugen is of low voltage. Gezien Xbitlabs' tests, lijkt het me redelijk veilig om te zeggen dat met slechts 2 GB low voltage geheugen, die 5.6 Watt prima te halen is. Met de 7.3 Watt aan het stopcontact die zij verkregen met 4GB zit je al op 5.8 Watt als je uitgaat van 80% efficientie.

[Reactie gewijzigd door dahakon op 7 april 2011 21:00]

Lees anders het HTPC topic effe door op het forum. Daar staat ook het een en ander in. Ook dat de E-350 setups soms haperen met het afspelen van 1080p overigens.
als je dit in elke thread gaat posten gaat je het uiteindelijk nog zlef geloven zeker?

2 dagen geleden idem dito zelfde commentaar, ook daar door meerdere al afgedaan als nonsense stop toch met die laster.
gezien de fouten in de url's heeft hij zelfs dat commentaar geheel gecopy-past.
de url's zijn namelijk precies het zelfde als hoe tweakers ze af zou korten.
en vergeet de efficiëntie van de gebruikte voeding niet, als ze bij de stekker testen.
een systeem dat 20-40 watt trekt testen met een 500watt voeding, dan werkt die voeding alles behalve efficiënt.
Ziet er goed uit. Alleen is dit natuurlijk wel een filmpje van AMD zelf, dat kan invloed hebben op de resultaten. Moet er eerst nog een onafhankelijk filmpje uitkomen wil ik echt helemaal om zijn. Verder vindt ik het zoals het er nu naar uit ziet erg goed gedaan van AMD, dit moet toch wel concurentie zijn voor Intel's SB.

@Darkstone Als die €599 voor een quadcore is is de vergelijking toch wel wat oneerlijk. We moeten de resultaten van zowel de processor als de igp nog maar even afwachten. Als AMD goede scores haalt in benchmarks vind ik 600 á 700 euro toch een hele redelijke prijs voor een quadcorelaptop.
Als je het filmpje goed bekijkt zie je dat er een i7 met IGP word vergeleken met het topmodel met discrete HD6620m. Ofwel: appels met peren vergelijken.
Die HD6620m is de naam van het GPU-gedeelte wat in de APU zit, dus niets discreets, maar net als bij de i7 in 1 package, waarbij in AMD's geval zelfs slechts 1 stukje silicium.
Dat kan wel kloppen, maar ik zie die GPU niet terug in het lijstje op HWI:
http://nl.hardware.info/n...ls-amd-llano-serie-bekend

Hij stopt bij de HD6550m
Dat zijn de Desktop APU's en er zit geen m in de GPU-benaming.
Als ze de nieuwe apu's nu ook nog op grafeen bakken ipv silicium dan hebben we ook geen koelers meer nodig en zijn de apparaten echt muisstil
Ik vrees alleen dat de apparaten dan echt een tien- of meervoud duurder worden. Maar dat zou de goede kant op gaan inderdaad.
Een slimme periode om ze uit te laten komen, helaas geen echte specificaties nog maar wel meer concurentie op de markt tenminste.
Ook aardig veel merken die eraan meedoen, zal dus potentie hebben volgens de fabrikant.
Een chip met een TDP van 65Watt in een laptop? :z Laat ze dat eerst maar eens halveren (en liever nog terugbrengen tot onder de 20watt)

Oftewel, geloof ik geen bal van je lijstje ;) Desktops? Misschien, Laptops: Nooit met deze specs.
Uhm dis niet alleen cpu, dis ook GPU ;) En GPU is grootste vreter normaal los dus 65 w TDP is van AMD ook nog eens beter berekent als die van Intel!
de intel quadcore laptopchip waar ze mee vergelijken verbruikt 20 watt meer aan het einde van de vergelijking. en de ACP is een stuk lager, al weten we nog niet precies hoe laag aangezien daar nog geen cijfers over zijn.
En daarom hoop ik dat ze binnenkort ook wat meer info los gaan laten over de Bulldozer CPU's, ben wel geïnteresseerd in een octocore :) Bulldozer en Brazos werden bij andere persberichten in één adem genoemd.
Jah, worden die Bulldozers een beetje concurrentie voor SB, en wanneer komen ze uit? Intel kan namelijk wel weer eens wat concurrentie gebruiken.
Grafisch waarschijnlijk wel, qua processorkracht verwacht ik dat ze onderdoen voor SB. De grafische kracht zou wat prestatiewinst op kunnen leveren in webbrowse benchmarks, al denk ik dat een dualcore SB met boost praktisch meer powe heeft (veel applicaties gaan nog niet overweg met >1 core).

Maar: eerst de benchmarks eens zien.
BD heeft geen grafische unit aan boord. Je spreekt over llano. llano zal ook een betere boost hebben dan de huidige x6 series dus zou niet zo zeker zijn dat een i3 sneller gaat zjin. Ik betwijfel het eigenlijk vrij sterk.
Mooi. (Plus: de graphics die het levert zullen vast beter zijn dan die uit een Intel chip)
Dat is waar. Alleen als Liano ook voor desktops uitkomt is de vergelijking in deze video mank: dit is een mobiele chip van Intel.
Gelukkig Liano is vooral bedoeld voor laptops en misschien voor all-in-one desktops, en dan is vergelijking erg sterk. Dit is namelijk de snelste mobiele CPU+IGP combinatie van Intel tegen een Liano-APU.

Het enige wat niet voorkomt in de video, maar wat in het echte leven wel voorkomt: idle.
Dit is een groot gebrek, en als AMD daar niet goed in slaagt, zal een laptop met Liano een slechte accuduur krijgen. Ik hoop dat AMD aggressief terugklokt in idle-modus, of misschien zelfs wat circuits van de IGP van de APU dan uitschakelt, zodat het idle gebruik laag is.
Ik ben daar erg bezorgd over, zeker gezien dit artikel, waarbij Intel SB 12,5 W idle verbruikte en AMD Liano 26 W: http://www.tomshardware.c...-sandy-bridge,2883-2.html

[Reactie gewijzigd door Thomas M op 6 april 2011 21:11]

Deze video is een vergelijking tussen Intels snelste mobiele chip tegen een Llano bedoeld voor laptops. Daarbij is het onduidelijk of het de snelste quad Llano voor laptops zal zijn, maar gezien de prestaties zou dat geen ramp zijn. De vergelijking in de video is dus ook prima.

Llano komt ook naar de desktop, maar dan met hogere TDP's en daarbij horende hogere clocks.

Aangaande idle-verbruik, zoals in Toms artikel al wordt aangegeven, zal het normaal gesproken nog wel wat zakken voor het final product. AMD is er in ieder geval alles aan gelegen om dat voor elkaar te krijgen, omdat dit zeker wel door OEM's meegenomen zal worden in product-bepaling.
Niet alleen dat: de circuits worden ook niet volgestampt met DRM onzin.
De graphics zien er op het filmpje erg mooi uit. Alleen jammer dat Intel quicksync heeft en daarom als nog erg aantrekkelijk is voor videobewerkers. Voor gamers als ik zijn de IGP's toch niet heel interessant omdat ik er een gevirtualiseerde discrete videokaart aan kan hangen.
hmm, ATI Avivo laat je all een paar jaar video encoden op de GPU dat kan ook gewoon met deze chipset.

quicksync is intels naam voor Avivo :+
je hebt er trouwens geen drol aan op intel als je de on-chip gpu niet gebruikt :z
Dat verandert met de komst van Z67, waarbij je quicksync kan gebruiken.zonder dat je de igp gebruikt.
Z68, maar zo makkelijk is het niet. Quicksync werkt alleen als je de igp juist wel gebruikt. Dus dat wordt kabels wisselen als je ook een aparte videokaart hebt. Of een programmatje van Lucid gebruiken dat doet alsof.
Precies, gewoon Virtu gebruiken om je discrete GPU te virtualiseren. Heeft vrij weinig overhead en voordelen zijn er zat. Andersom kan ook, juist de IGP virtualiseren, maar dan kun je de discerete GPU niet uitschakelen wanneer gebruik van deze overbodig is.

Het enige wat ik niet weet en me afvraag is of het mogelijk is twee schermen aan je Z68 bord te hangen, anders is Virtu meteen onaantrekkelijk.
Ik denk zelf dat de CPU zelf van Intel krachtiger is. Maar de GPU is krachtiger in de AMD versie. Daarom dat AMD het beter doet.
Zijn ze nu die lelijke streep in het midden van die video aan het verkopen als een feature? :?

nvm. Op full-screen zie ik dat 't dient om het verschil tussen zonder en met post-prcosessing duidelijker te maken.

[Reactie gewijzigd door Goderic op 6 april 2011 17:41]

Wat meteen aangeeft dat het filmpje bewerkt is.
Zou liever willen dat hardware fabrikanten zich meer gaan richten om boot tijden terug te dringen.
daar kon je alleen de moederbord fabrikanten maar op aanspreken - dat en natuurlijk de OS-boeren (zowel de linux boeren als de MircoBoer. - aan de mobo kant zul je over moeten naar een slimmere bootloader (lees efi) - en aan de OS kant zul je veel effenter moeten programmeren. maar dat alles heeft relatief weinig te maken met nieuwe cpu's.
Kijk, hier zit ik nu op te wachten. Een echte goede multitask machine. Niet die superpi only gevallen(SB).