Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

De serie Phenom II-processors van AMD wordt na de prijsverlaging eerder deze week, als gevolg van de introductie van een nieuwe processor, verder in prijs verlaagd. De chipontwerper stelt opnieuw de prijzen naar beneden bij.

Met de introductie van AMD's nieuwste Phenom II-processor, de op 3,7GHz geklokte Phenom II X4 980 BE van afgelopen dinsdag, werden de bestaande Phenom II-cpu's in prijs verlaagd. Het voormalige topmodel, de 975 BE, daalde van 195 naar 175 dollar om plaats te maken voor de 980. Met een prijsverlaging van de gisteren aangekondigde 980 verkleint AMD echter het gat van 20 dollar tussen de 980 en de 975 naar 10 dollar. De Phenom II X4 980 Black Edition kost per direct tien dollar minder en gaat bij oplages van duizend stuks voor 185 dollar over de toonbank.

De prijsverlaging moet enerzijds de quadcore 980 aantrekkelijker geprijsd maken, maar anderzijds zou het een voorbode kunnen zijn van dingen die komen gaan. Zoals bekend wil AMD op korte termijn zijn nieuwe generatie processors uitbrengen. Deze processors, met codenaam Zambezi en met zogeheten Bulldozer-cores aan boord, moeten het nieuwe topsegment van AMD vormen. Voor eindgebruikers zal deze serie als FX-Serie door het leven gaan.

Volgens een roadmap die de Turkse site DonanimHaber in handen kreeg, moeten de Phenom II's verdwijnen uit het aanbod van AMD. Het topsegment moet door de FX-processors bediend worden, het middensegment met de A-serie, of Llano-apu's. De E-serie moet ten slotte de budgetmarkt bedienen.

ProcessorPrijs
Phenom II X4 980 BE (3,7GHz, 125W, 2MB L2-cache, 6MB L3-cache) 185 dollar
Phenom II X4 975 BE (3,6GHz, 125W, 2MB L2-cache, 6MB L3-cache) 175 dollar
Phenom II X4 970 BE (3,5GHz, 125W, 2MB L2-cache, 6MB L3-cache) 155 dollar
Phenom II X4 965 BE (3,4GHz, 140W, 2MB L2-cache, 6MB L3-cache) 135 dollar
Phenom II X4 955 BE (3,2GHz, 125W, 2MB L2-cache, 6MB L3-cache) 117 dollar
Phenom II X4 840 (3,2GHz, 95W, 2MB L2-cache) 105 dollar
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

De Phenom II X4 840 heeft geen L3 cache.
De Phenom II X4 800-serie heeft 4MB L3 cache, in tegenstelling tot de 900-serie die 6MB L3 cache bezit. De enige quadcore van AMD zonder L3 cache is de Athlon II X4, en dat is de 600-serie.
Alleen de Phenom II X4 840 negeert de regels die AMD zelft heeft opgesteld en heeft dus geen L3 cache wat je dus eigenlijk wel zou verwachten.
De Phenom II X4 840 is eigenlijk een Athlon II X4 650 die nog niet op de markt is. En wellicht komt deze laatste nooit op de markt omdat deze dus als bestaat in de vorm van de Phenom II X4 840.

[Reactie gewijzigd door ShaiNe op 4 mei 2011 21:41]

nou,in de tabel bij het artikel staat er echt wel L3 bij vermeld
Ja daarom zegt KaptKoek ook dat de tabel niet klopt slimmerik.

En hij heeft ook gelijk, de 840 heeft geen L3 Cache.
Overigens heeft de 965BE ook geen TDP van 140 Watt maar van 125 Watt.
Ook bestaat er geen Phenom II x4 979...

Bron

[Reactie gewijzigd door Dylan93 op 4 mei 2011 15:29]

De 965BE heeft, afhankelijk van zijn stepping, een andere TDP. Laatste stepping is inderdaad 125W.
AMD heeft niet de complete lijst processors in die tabel staan. Op wikipedia bijvoorbeeld staan ze wel allemaal. De 965BE uit je voorbeeld staat in het rijtje 'Deneb' in deze tabel. Er zijn dus twee steppings waarvan de 140W versie de oudere is.
Dat weet ik onderhand :)
Maar mijn andere 2 punten kloppen wel allebei.
Goede ontwikkeling, helemaal met het oog op mijn aanstaande upgrade ;)

Vraag mij wel af waarom de 965 een tdp heeft van 140 watt, en de rest niet... Tikfoutje, of oude voorraad oid?

Leuk ook voor de mensen die de 980 hebben gekocht de afgelopen dagen... Of was dat ding nog niet leverbaar? :)

[Reactie gewijzigd door MikeyMan op 4 mei 2011 15:03]

Bijzonder direct zal je die prijsverlaging niet merken, shops hebben de processoren ook gewoon voor een bepaalde prijs ingekocht en willen dat ook met een bepaalde marge verkopen.
Klopt, maar de doorvoer van de prijsverlaging naar consument kan heel snel gaan. De webshops met een kleinere voorraad zullen sneller lagere prijzen bieden waardoor alle andere webshops gewoon mee moeten gaan. Bovendien zal AMD ook wel informatie voor de webshops / tussenhandelaren bieden waardoor ze op tijd weten wanneer de nieuwe batch aangeboden kan worden, dus er zal op tijd gestopt worden met het inkopen van de dure batches.
Phenom II 965 C2 stepping: 140Watt TDP
Phenom II 965 C3 stepping: 125Watt TDP
Oude voorraad inderdaad.
Goed nieuws voor de mensen die een goedkope en snelle AMD CPU willen.
Ik wacht nog even tot 11 juni, dan is namelijk de release van FX-serie.
Zie ook http://nl.hardware.info/n...g-amd-fx-serie-op-11-juni
Met de 955 rond de 100e zeg ik dat het mooie prijzen zijn voor de procs, als je nu nog een goedkoop gamesysteem in elkaar wil zetten, zie bbg mei.. Ben wel benieuwd wat de bulldozers gaan doen qua performance en prijs, dat is natuurlijk veeeeel interessanter. Laatste PH II x4 stuiptrekkingen, nu klaar voor t echte werk..
ontopic: maar even in de gaten houden voor evt. servertje dus! zou een mooie mediacenter o.i.d. kunnen worden met zo'n CPU erin

offtopic:
@tweakers geweldig idee om tabelletjes er nu bij te plaatsen, maakt t een stuk overzichtelijker :) zou misschien nog een idee zijn om te koppelen aan pricewatch (linken)
Kijk zo wordt het nog leuker voor de prijsbewuste gamer om voor een AMD processor te gaan. Qua hogere prestaties halen ze het niet tegen de betere i serie intels maar zeker nu is AMD in mijn ogen prijs/kwaliteit verhouding beter bezig (dit is laatste 2 jaar al zo)

offtopic: ben wel benieuwd wat bulldozer qua performance gaat verbeteren tov deze jongens en tegen de intel modellen.
Ik dacht ook dat AMD de beste keus was voor de goedkopere systemen. Jammer genoeg veegt Sandy Bridge de vloer met elke Phenom processor (x4 of x6). Ook zijn de moederborden niet veel duurder.

http://www.xbitlabs.com/a...00-2400-2300_7.html#sect0
Wat te zien is in bijvoorbeeld deze review, is dat het ook in gaming zeer zeker uitmaakt of je er nou een Phenom x4 (of x6) of een Sandy Bridge kiest.

Als ik bijvoorbeeld de X4 975 Black Edition tegenover de i5 2400 zet (die op dit moment een gelijkwaardige prijs hebben), zie je dat deze in games gemiddeld zo'n 35% tot 60% sneller is.

Clock voor clock is het al helemaal drama. De i5 2400 loopt op 3,1ghz en de x4 975 op 3,6Ghz (16% meer). Dit betekend dat Clock voor Clock ze ongeveer 40,5% tot 71.4% langzamer in games zijn!!

Ik weet dat spellen niet alles zijn maar dit geld ook voor zo goed als elke andere taak of benchmark die je op de processors los laat. AMD loopt gewoon gigantisch achter.

[Reactie gewijzigd door ariantje1991 op 4 mei 2011 23:39]

Phenom II is ook een twee jaar oud design dat nu op z'n laatste poten loopt. Bulldozer komt (naar schatting) nog dit kwartaal uit, eens zien wat dat brengt. Het zou mooi zijn als ze daarmee in elk geval het gat met SB kunnen dichten.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 5 mei 2011 14:12]

Doe mij maar een Core i5 2500 voor bijna hetzelfde bedrag.. loopt rondjes om zo'n Phenom II X4 980 BE met 4 vingers in zijn neus.. eh.. cores.. :+
Helaas ben je voor een moederbord waarop die CPU draait met gemak 3x zoveel geld kwijt als voor een deftig AM3 bord, waarmee het totaalplaatje toch een stuk duurder uitvalt ten gunste van AMD.

Toegegeven, Sandy Bridge is ruimschoots sneller, maar op basis van een AM3 CPU bouw je een uitstekend systeem voor makkelijk een paar honderd euro minder. Als je beide van een SSD voorziet, durf ik verder te wedden dat een gemiddelde gebruiker/gamer geen verschil merkt qua prestaties. En ja, dan word het best aantrekkelijk om wat geld in je zak te houden voor werkelijk steekhoudende zaken, zoals een mooi schermpje, een fatsoenlijk setje speakers of een deftige pot gerstenat of 2 :+

Aanvulling: Je kan het nut van een op 3,7GHz geklokte Phenom II betwijfelen, als je voor meer dan 50 euro minder ook een 955be kan overklokken, maar als die laatstgenoemde door introductie van z'n nieuwe broertje weer 4 pinten goedkoper wordt, kan ik alleen maar mijn glas heffen op AMD.

[Reactie gewijzigd door Singular1ty op 4 mei 2011 15:37]

Ook al bouw je geen SSD in, de gemiddelde gebruiker gaat als nog niks merken qua prestaties.

En ook bij gamers idd, op deftige resoluties en met de zelfde videokaart haalt een i5 net zo veel frames als een Phenom
een paar honderd euro verschil? Hoe wil je dat doen, als ik een prima SB moederbord kan kopen met USB 3.0 en SATA-600 voor rond de €100,= ?

Krijg je geld toe bij een AM3 bordje? ;)

[Reactie gewijzigd door Marando op 4 mei 2011 16:32]

dit is achterhaald SB bordjes kun je al krijgen voor 50 euro

ga eens even rond snuffelen!
Das leuk en aardig, maar als je al een AM2+ AM3 bordje hebt, heb je voor weinig geld een goede proc.
doe mij maar voor een iets hoger bedrag 6 bulldozer cores.

(dit is een schatting trouwens voor de prijzen, maar een 6core zou maar iets groter uit moeten vallen qua oppervlakte als een quadcore sandy bridge, en dat is inclusief de grotere hoeveelheid cache. (6MB L2 cache (vs 1 voor sandy) en nog een 6 of 8MB l3 cache (vs 6 voor sandy. totaal 12-14 vs 7)

daarbij een i5 2500k is 170 EURO in pricewatch
de duurste phenom hier is 180 DOLLAR
aangezien de euro nu op bijna 1.50 dollar staat is de duurste phenom 2 een flink stuk goedkoper.
na BTW kom ik op 143 euro uit voor de phenom
is de 2500k toch bijna 20% duurder dus.

edit : maar daar komt nog een duurder moederbord bij, en het is ook zeker niet altijd 20% sneller.

[Reactie gewijzigd door Countess op 5 mei 2011 02:26]

maar wel > 20% sneller
FX-serie, A-serie, E-serie,...
Ik vond de naamgeving nu net zo duidelijk gaan ze het weer helemaal omgooien. :P
FX = high end (Bulldozer)
A = midden moot (Llano)
E = budget (Bobcat e-350
C = energie zuinig (Bobcat c-50)

dus op zich is het niet vreselijk onduidelijk ofzo.
en geen grote verschillen in wel of niet uitgeschakelde features ect.
Mooie ontwikkeling, ik hoop dadelijk nog ergens een X4 640 oid op de kop te tikken voor echt een prikkie. Mijn schoonouders hebben nog een AM2+ systeem met een X2 5000+ erin. Samen met wat extra geheugen en een SSD kunnen ze weer even vooruit!
Dan kan je lang wachten want meer dan een paar euro zullen ze niet in prijs dalen.

Wat fabrikanten zoals AMD doen is dat ze stoppen met de productie van die CPU's in die prijsklasse en brengen een nieuw modelnummer uit zodat ze die weer voor dezelfde prijs kunnen verkopen.

Een CPU van 100 euro gaat dus niet ineens 50 euro kosten, ze stoppen liever dus met de productie van die CPU's dan dat ze het afprijzen naar 50 euro.