Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties

AMD wil zijn nieuwe generatie Bulldozer-processors uit de FX-serie eind juni op de markt brengen, zo zou blijken uit informatie van de chipmaker. De chipfabrikant zou de goedkopere Llano-apu's een maand later uitbrengen.

Volgens X-bit Labs en de Turkse techsite Donanimhaber komen de AMD FX-series die in het high-end segment vallen in de week van 20 juni op de markt. De nieuwe AMD-apu's zouden op hun beurt op 4 juli uitkomen.

Uit de AMD-planning zou blijken dat er vier octacore FX8000 Bulldozer-cpu's zullen uitkomen, naast twee FX6000 hexacore- en twee FX4000 quadcore-processors. Voor de Llano-apu-serie, waarin een grafische rekenkern is opgenomen, wil AMD in totaal elf processorvarianten uitbrengen. De Llano-apu's hebben een tdp van 35 of 45W en verschijnen in dual-, triple- en quadcore-uitvoeringen. De kloksnelheden van de nieuwe AMD-processorlichting zijn nog niet bekend.

Evenmin is al bekend wanneer AMD de nieuwe Bulldozer-processors officieel zal aankondigen. Er gaan geruchten de ronde dat dit mogelijk tijdens de E3-beurs in juni gebeurt.

AMD-slide
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (83)

Hm.en wat wordt intels response op dit ? hopelijk 12 cores met 24 threads.als een Extreme edition.Core i7 2990 of zoiets.
niet waarschijnlijk aangezien intel per core veel meer transistors kwijt is als AMD met bulldozer.
de bulldozer modules, waarin 2 cores worden gentegreerd en alle redundantie is verwijderd is erg efficint met transistors.
AMD kan hierdoor 2 cores kwijt in de ruimte waar ze er normaal nog geen anderhalf kwijt konden.

het is dus onwaarschijnlijk dat intel meer cores gaat leveren op de desktop markt als AMD. en in de server markt zouden ze dat misschien nog wel kunnen, maar nooit voor het zelfde geld.

[Reactie gewijzigd door Countess op 8 maart 2011 17:51]

Ik denk dat de die size dan wel heel erg groot wordt. Dan zit je al gauw op de 450 mm^2, waar Zambezi (Bulldozer) ~300 mm^2 groot is. Maar een 8 core komt er ongetwijfeld aan. :) Ook die zal wel een stukje sneller zijn dan Bulldozer. Maar dan moet je nog wel even geduld hebben, want zo'n chip zal voor socket 2011 zijn...
amd heeft al 16 core interlagos server cpu's gedemonstreerd, die passen gewoon in socket g34. 12 cores zullen ze nog wel in am3 kunnen proppen XD.
Maar het heeft weinig meerwaarde voor de gemiddelde gebruiker, virtualisatie is een toepassing die veel cores kan benutten echter heb je dan ook veel ram nodig dus kom je toch weer op een server / workstation bord en am3 is geen workstation platform.
Oftewel weer zo'n ding wat 5 mensen op de hele wereld aanschaffen, terwijl AMD nog redelijke prijzen vraagt voor hun producten.
ja, of ze gaan naar 1 core van 16thz met 4-fold hyperthreading en geven je een gratis portalgun bij je cpu om te ontsnappen als je perongeluk door 0 deelt. :+
ik neem aan dat deze cpu's toch wel in staat zijn om iets als een i7 950 uit het veld te slaan?

mag toch wel eens tijd worden
Er zijn zelfs benchmarks van F@H opgedoken. Als dit echt klopt, dan zou de IPC van Bulldozer zelfs hoger liggen als bij Sandy Bridge! Dus per kloktik per core zou de Bulldozer dan beter zijn: http://gathering.tweakers...message/35640992#35640992
Met een zr grote nadruk op "als". ;) We weten dat de focus bij Bulldozer op efficient hoge kloks halen ligt (naast het module gebeuren), en niet zo zeer op ultimate IPC (waar Intel zich de afgelopen ~5 jaar op heeft gestort), dus vergeet je dosis zout vooral niet...

[Reactie gewijzigd door E.Ross op 8 maart 2011 17:08]

dat klopt, maar AMD gaat daar lang zo ver niet in als intel deed met netburst. dus vergis je niet, het is geen nieuwe netburst. het aantal stages bij AMD is iets hoger, maar niet het dubbele van normaal dat netburst op een gegeven moment had(24), of zelfs bijna 3 keer zo veel als bij prescott (van 12 normaal naar 30).

de meeste cpu's zitten nu op 14. er is nog geen officieel cijfer voor bulldozer maar de meeste lijken op 17 of 18 te gokken. (als iemand beteren info heeft laat ik me graag corrigeren)
een aardige stukje lager, maar niet schrikbarend, en dus geen enkele reden om aan te nemen dat de IPC's lager zullen zijn als bij k10.5's.

edit : ik had idd nog geedit over dat ze waarschijnlijk niet zo hoog zullen zijn als sandy bridge... is blijkbaar ergens weg gevallen...

[Reactie gewijzigd door Countess op 8 maart 2011 20:10]

Wat GENETX zei, en waar mijn reacties ook op bedoeld waren, is dat de IPC van Bulldozer per core hoger kan zijn dan die van Sandy Bridge - niet K10.5. Ik heb ook goede hoop dat, ondanks de reductie in het theoretisch maximum aan INT IPC, Bulldozer het beter gaat doen. Maar een hogere IPC per core dan Sandy Bridge? Dat lijkt me iets te veel gevraagd. ;) En ook geheel niet nodig, met de lagere FO4.
Ik neem de cijfers ook met flinke korrel zout wat dat betreft :)
dit wordt voor mij zeker een upgrade;) draai nu op een unlocked phenom 2 550 op 3.5 ghz
op een goedkoop MSI ATX am3 bordje

maar klopt het dat ik gelezen heb dat ik een niew moederbord zal moeten aanschaffen namelijk AM3+?

heb wel al een filmpje gezien van een MSI am3+ bord wat er Ubergeil uitzag
kan haast niet wachten

het duurt te lang damn:(
Klopt idd, deze nieuwe CPU's zullen niet op bestaande moederborden werken...Andersom dan weer wel (bestaande op de nieuwe moederborden), maar daar heb je minder aan :P
En dat schijnt dus niet helemaal waar te zijn, als bv. de PhenomII wel op AM3+ werkt waarom zou Buldozer dan niet op AM3 kunnen werken..

http://news.softpedia.com...Motherboards-187009.shtml
Hmm...een mens leert ook nog wat, AMD bleef maar zeggen dat het gewoon niet kon. Volgens dat artikel verlies je er wel performance op dan echter...Dat was ook wat ik dacht, dat je een AM3+ moederbord nodig had omdat AM3 moederborden niet alle features van de bulldozer CPU's ondersteunen....Weet niet hoe goed deze optie is daarvoor, maar dat wordt afwachten wat je precies mist dan...Kan echter wel interessant zijn voor veel mensen als je er niet veel op inlevert...en je moederbord maker zo'n nieuwe BIOS ook daadwerkelijk uitgeeft natuurlijk.
Als je met niet alle features bedoelt leveren niet de benodigde stroom, dan klopt dat wel.
Dus behalve dat Bulldozer fysiek niet pas (pinnetje extra) in een AM3 bord, kan het ook niet de benodigde stroom krijgen. Lastig voor een electrisch onderdeel.
Lees de onderkant van het artikel eens, namelijk dit

UPDATE: In a post on the XtremeSystems forum John Fruehe, Director of Product Marketing for Server, Embedded and FireStream products at AMD, said that Bulldozer won't be compatible with AM3 motherboards.

M.A.W. het is dus wel waar. Bulldozer kan niet op AM3.
Omdat de pin-layout van AM3 941 is tegenover 942 van AM3+, als het dus al mogelijk is Phenom2 te draaien op AM3+ dan moet je 941 pinnetjes in een socket met 942 gaatjes doen, andersom gaat dat wat lastiger ;)
Ik wil je ouwe mobo wel overkopen voor een zacht prijsje ;).
Ik draai ook een Phenom II unlocked. Geen enkel probleem, alleen de software wil het wel eens instabiel maken.

Je zult inderdaad een nieuw moederbord moeten aanschaffen.
De enige moederborden die het wel on-release gaan ondersteunen zijn die dingen van Asus, dit vanwege combinatie chipset en beschikbare geheugenmodi.

Je zult bij je nieuwe moederbord ook een bios-flash moeten uitvoeren als je het moederbord vr de release van de bulldozer aanschaft.

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op 18 maart 2011 14:52]

Die Liano's liggen qua CPU performance toch boven de Zaccate APU's, maar qua grafische performance liggen ze toch op hetzelfde niveau?
llano voor notebooks (zoals hierboven in afbeelding) zou een 2-3x snellere gpu hebben dan Zacate. cpu clockspeeds zijn onbekend.
Nog wel meer. Zacate heeft 80 shaders, Llano 400 of 480 stuks.
Qua CPU n GPU performance zal het er ver boven liggen. Geruchten gaan dat Llano wel 480 stream processors zal hebben, waar Zacate er maar 80 heeft. Clocksnelheden van Llano weten we dan weliswaar nog niet, en mogelijk zou die 480 ook alleen gelden voor de desktop....tis afwachten.
Llano is min of meer gewoon een athlon 2 met IGP:
• Qua CPU prestaties kan je dus gewoon hetzelfde verwachten als de Athlon 2:
• Over GPU gaan de geruchten van 480 stream processors, dus vergelijkbaar met een HD7450 qua theoretisch max, waarschijnlijk in de praktijk een 20-30% langzamer doordat je lang niet zo veel geheugenbandbreedte heb.

APU performance is nog weinig over te zeggen.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 8 maart 2011 19:38]

Die is nieuw voor mij, de 7450? Bedoel je niet 4750?
De prestaties zullen eerder tussen de HD5570 en HD5670 liggen.
Het feit dat er dus triplecore-uitvoeringen verschijnen, houdt in dat AMD weer optimaal gebruik gaat maken van haar yields. Slechte quadcores functioneren zo weer als dual- of triplecore.
De TDP is met 35 tot 45 W ook erg netjes en al helemaal voor een apu.

Ik wacht mooi af op de reviews en benchmarks :)
Snap wel dat de genoemde Llano hier voor notebooks is, waar 45W dus niet abnormaal laag is (sterker nog, hoger moet je zeker niet gaan). De Bulldozer cores zijn bij introductie wl voor de desktop. Desktop Llano's komen pas later, en zullen vermoedelijk ook net zo goed 95W TDP's of zo hebben voor de hoogste quadcore versies, of zelfs 125W (al vermoed ik dat niet).
het is vaak ook gewoon een kwestie van vraag.
er is vraag naar tripple cores, dus maakt AMD tripple cores, of de 4de core nu ook echt stuk is of niet.
zolang er geen productie te kort is (dan verkoop AMD de goede natuurlijk liever gewoon als quad) zal een aanzienlijk deel van de tripple cores zonder problemen unlocked kunnen worden verwacht ik.

[Reactie gewijzigd door Countess op 8 maart 2011 17:11]

Jammer dat we in 2012 weer een nieuwe socket krijgen als ik het goed lees. Dus dan haal je een AM3+ voor de bulldozer en dan is je mobo gelijk EOL eigenlijk. De AM2+ was ook al een kort leven gegeven. Best jammer, maar goed is wel te begrijpen.
die sockets die op het plaatje vermeld zijn mobile sockets, dus niet voor de desktop.

ik heb niemand nog een woord horen zeggen over een nieuwe desktop socket na am3+
In zomer 2011 twee nieuwe sockets.
AM3+ voor de Bulldozer based cpu's.
FM1 voor de Llano apu's
dan word het dus wel een Sandy Bridge voor mij: ik ga niet wachten tot juni 8)7 (die on-chip gpu gebruik ik toch niet)

jammer voor AMD.
Ja, duurt nog wel even dus. Tot die tijd heeft Intel vrij spel, en daarna misschien ook nog wel want ik moet het nog zien dat deze sneller gaat worden dan Sandy Bridge, laat staan de s2011 variant daarvan. Maar ik laat me graag aangenaam verassen tegen die tijd, upgraden we gewoon nog een keertje. Iig goed dat er nou eens een concrete datum genoemd is.

[Reactie gewijzigd door coffeejunkee op 8 maart 2011 17:58]

Sneller zal het niet worden, AMD kennende, de vraag is natuurlijk of ze weer als vanouds de beste prijs/performance verhouding kunnen leveren. Ik hoop het maar, deze zomer is het zeker tijd om mijn slome (4ghz :P) Phenom II X4 de deur uit te knallen.
Vergeet niet dat Bulldozer weer een vanaf de grond opgebouwde cpu is (compleet nieuw ontwerp), net zoals destijds de AMD64 die geheel onverwacht AMD in n keer naar de top bracht qua performance. Ik hoop stiekem dat dat weer gebeurt :P
die intel i5-2400 upgrade kost ook geen fortuin en nu de B3 stepping er is kan ik rustig upgraden zonder SATA-bug :+

maar de CPU is het duurste onderdeel.
Sandy Bridge heeft een on-chip gpu, Bulldozer niet? Llano weer wel, maar die moet je toch niet zien als concurent van Sandy Bridge lijkt me.
sorry hoor maar dat is toch wel de slechtste reden die ik heb gehoord. de enige mensen die de onboard grafix chip in de SB chips gebruiken zijn oude mensen die er geen baat bij hebben. of mensen met een simpel htpctje. de rest hier heeft toch allemaal wel een dedicated videochip?
geen enkele mid/high-end gebruiker gebruikt on-chip gpu's.
geen self respecterende computer gebruiker gaat een intel's IGP gebruiken (hij is zelfs niet goed genoeg voor een htpc)

daar koop je dus een Llano voor een zeker geen dure Sandy Bridge...
AnandTech noemt 'm Near-Perfect HTPC. Dat zijn geen fanbois. Waarom zou ik jou moeten geloven?
een sandy bridge is te duur voor een HTPC, een Llano of dual core atom is meer dan genoeg.

de on-chip gpu van de Sandy-Bridge is gewoon nog steeds ondermaats vs een el-cheapo Llano of Atom (ook volgens AnandTech)

[Reactie gewijzigd door stewie op 9 maart 2011 13:45]

Je leest de aankondiging niet helemaal goed.
AMD komt met twee nieuwe architecturen op de markt.
De FXnnnn met 8 Bulldozer cores op socket AM3+ voor de tweakers/ performance nuts (wij dus).
De Llano APU met 4 K10.5 cores en een HD5650 in een FM1 socket.

Als je in performance gentereseerd bent en niet wilt betalen voor een crapy gpu die je toch niet gebruikt, wacht dan op de FX8000 Bulldozer voor je een beslissing neemt.
bulldozer heeft nog geen on-chip GPU.
en ik wacht wel nog lekker, mijn socket 939 athlon64x2 @2.75ghz met 2gb ddr1 ram@500mhz en hd4870 trekt het allemaal nog net.

het voordeel van geduld hebben denk ik.
die 4870 zal altijd sneller zijn dan welke on-chip AMD GPU dan ook.
dus dan ga jij down-graden naar een on-board GPU? alleen voor DX11? nutteloze upgrade dan.
uhmm, nee.
dat je een on-chip gpu hebt wil niet zeggen dat je geen normale kaart erbij kan zetten.
sterker nog nu AMD bullet physics voor de gpu heeft uitgebracht kan je die on-chip gpu daar mooi voor gebruiken. en AI via openCL zal denk ik ook niet meer zo lang op zich laten wachten.

daarbij, bulldozer heeft geen on-chip gpu, en daar wacht ik op.

[Reactie gewijzigd door Countess op 9 maart 2011 14:34]

Prachtig socket die 939, de 3500+ Venice en de X2 3800+ gehad, klokte ook nog eens prima.
Nice, een release date! :) Nu alleen nog prijzen, en snelheden en zo...Tevens zou ik graag weten wlke modellen er precies uitgebracht worden op 20 juni van Bulldozer, en welke pas later...Gerucht ging dat de 6 en 4-cores pas later uitkwamen, wat ook nog met het bericht op Xbit zou stroken...Ik zou het liefst een 6 core hebben, gezien de 8-cores wel duur zullen worden, en redelijk onnodig voor een gaming computer nog....
klopt niks van deze informatie, maarja de zoveelste geruchtenmolen die hier maar een cut/paste krijgt. Dit zijn slides voor mobile, niet desktop, beiden hebben ook een verschillende release date.

De Winterpark 2C hebben allen een 65W TDP de Beavercreek heeft vooral 4C en 1 3C en de meeste vallen in de 100W TDP dit zijn allen desktop varianten op FM1 socket
Aankondigingen zijn leuk. Maar da's dan ook alles. Het eerste wat tegenwoordig mbt eender welke aankondiging bij me opkomt, is: "eerst zien, dan geloven."

Eender welk modern bedrijf is tegenwoordig goed in het bespelen van de media om in goed daglicht te staan bij klanten en investeerders. Hype is de mode.