Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 92 reacties

Adobe heeft een previewversie uitgebracht van Wallaby, een tool waarmee Flash-bestanden kunnen worden omgezet in een combinatie van html, afbeeldingen, javascript en css. De software heeft nog de nodige beperkingen.

Onder andere de iPhone en iPad beschikken niet over een Flash-plug-in, omdat de techniek te 'traag' en 'instabiel' voor mobiel gebruik zou zijn. Flash-maker Adobe heeft nu Wallaby uitgebracht, een tool waarmee Flash-bestanden in dhtml kunnen worden omgezet. Daardoor werkt Flash-content toch op iOS-apparaten, is de gedachte. De software is beschikbaar voor Windows en Mac OS X.

Het gaat om een previewversie, die nog de nodige beperkingen heeft, zoals Adobe zelf aangeeft in de releasenotes. Lang niet alle Flash-functies worden ondersteund. Zo is er geen ondersteuning voor ActionScript, geluid en video. In principe is alleen het omzetten van simpele animaties mogelijk, waarbij te complexe animaties de browser kunnen laten crashen. Bovendien is de output van de tool enkel geschikt voor browsers met de Webkit-engine, zoals Safari en Chrome.

Wie Flash-content wil omzetten selecteert in Wallaby een .fla-bestand. Vervolgens zet de software dit om in een combinatie van html, javascript, css en afbeeldingen, die als svg of png worden opgeslagen. Animaties worden uitgevoerd door classes aan dom-objecten toe te kennen met jQuery, waarna Webkits css-animatiefuncties worden gebruikt om de objecten te manipuleren. Dat is dan ook de reden waarom de output niet in andere browsers werkt. Het is onduidelijk waarom Adobe hiervoor heeft gekozen. Het is namelijk ook mogelijk om animaties te maken met functies die wel in andere browsers werken.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (92)

Ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen met omschrijven hoe stompzinnig ik de beslissing van Apple vind om Flash totaal te verbannen.

Volgens mij kan je met HTML5 maar voor een deel maken wat je met Flash kan maken. (niks ten nadele van HTML want ik ben er op het moment mee aan het experimenteren en het is prachtig..)
En zelfs als het al wel kan... het is nu niet beschikbaar! echter wel duizenden Flash sites.

Flash is niet alleen een zeer uitgebreide animatie studio, maar er zit een complete programmeer omgeving achter. Waarbij je in de 1e versies Flash een beetje "kon pielen" met wat behaviors aan objecten is AS3 volwassen en vergelijkbaar met Java.

Er zijn al pogingen gedaan Flash om te zetten op een soortgelijke manier (Smokescreen).
Baggertraag.

Ik zal de laatste zijn die zal ontkennen dat Flash verbeterpunten heeft.
Maar ga dan als Apple toch met Adobe om de tafel en ga een oplossing vinden.

En ga a.u.b. niet beweren: "Dat hebben ze gedaan". Want dat hebben ze dus NIET gedaan, met name Jobs heeft een notiore haat richting Flash die hij al jaren niet onder stoelen of banken steekt. Of het kift is of iets anders... ik weet het niet, maar dit had imho helemaal niet gehoeven.

Juist voor een tablet kan je prachtige flash sites maken die het volledige scherm gebruiken.
En die argumenten "te traag" of "te onveilig" dat zijn allemaal zaken die (a) relatief zijn en (b) niet onoverkomelijk zijn, zeker niet met een beetje goede wil.

Die goede wil is er niet bij Apple.

[Reactie gewijzigd door lenny_z op 8 maart 2011 17:56]

Flash is niet alleen een zeer uitgebreide animatie studio, maar er zit een complete programmeer omgeving achter.
Waarvan anno 2011 de debugger, refactoring tools en autocompletion nog steeds compleet ruk zijn. Daarom is Adobe dan ook met Eclipse Flash Builder gekomen.
AS3 volwassen en vergelijkbaar met Java.
ActionScript 3 heeft:
  • Geen threading
  • Geen private/protected/static constructors
  • Geen abstract classes
  • Geen function overloading
  • Geen generics / templated types
  • Geen enumerated types
  • Slechts karige ondersteuning voor reflection & runtime binding
  • etc.
Met name het gebrek aan generics / templated types is een drijfveer geweest voor het gebruik en door-ontwikkelen van het niet-officieel ondersteunde alternatief: HaXe.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 8 maart 2011 19:49]

(bijna) alles wat met Flash kan, kan tegenwoordig ook met HTML5 + Canvas + Javascript.

Het enige grote nadeel is dat er voor Flash een tool beschikbaar is die het meeste werk voor je doet.


Ik ben het wel met je eens dat het net lijkt of Apple alles en iedereen probeert dwars te zitten (of in ieder geval Adobe), Maar ik denk wel dat Apple een punt heeft wanneer het zegt dat Flash verouderd is, al spreekt het zichzelf ook tegen...

bron: http://www.networkworld.com/community/node/60667
"Het enige grote nadeel is dat er voor Flash een tool beschikbaar is die het meeste werk voor je doet."

Precies. Op het moment dat iemand een goede editor bouwt waarmee je native html animaties maakt, is er weer een reden minder voor Flash om te bestaan. Paradoxaal genoeg is de missie van Adobe "to provide great authoring tools for creative professionals" of zoiets. Volgens die redenering zou juist Adobe eigenlijk met zon tool moeten komen. Weer een staaltje politiek binnen het bedrijfsleven want zon tool komt er nooit zolang het platform voor Adobe belangrijker is dan het ondersteunen van developers door goede software te leveren.
Weer een staaltje politiek binnen het bedrijfsleven want zon tool komt er nooit zolang het platform voor Adobe belangrijker is dan het ondersteunen van developers door goede software te leveren.
Ze zouden gek zijn, een tool leveren die de concurrentie met Flash aan gaat omdat 1 partij geen zin heeft in Flash. Of dacht jij dat de iPad over 10 jaar nogsteeds een marktaandeel zal hebben van 97%?
Gezien flash steeds meer marktaandeel verliest aan DHTML/HTML 5 is het goed daarmee bezig te zijn ja

Anders pis je naast de bak als flash uiteindelijk (over 5 jaar?) afgeserveerd wordt
Dat doet Adobe ook: http://tv.adobe.com/watch...rototype-tool-for-html5-/

Deze Wallaby tool is natuurlijk een eerste stap naar een "Publish as HTML" optie binnen de Flash ontwikkelomgeving. Dat is extreem waardevol voor Adobe, omdat ze dan niet meer die akelige plugin te hoeven onderhouden. Kost alleen maar een hoop geld en bad press.
Trolololol, dit is Adobe die Apple aan het trollen is. Apple beschuldigt Adobe (indirect) van het leveren van software dat de CPU (en dus de batterij) van een mobiel apparaat te zwaar belast, Adobe reageert door een waarschijnlijk veel te zware HTML-based animatietechniek gebaseerd op Apple's eigen software als vervanger aan te dragen.

Ik betwijfel of DHTML animaties nl 'lichter' zouden zijn dan een Flash animatie.

Ik betwijfel overigens ook of HTML5 animaties (=Canvas, JS) lichter zouden zijn dan een vergelijkbare Flash animatie, alhoewel dit ondertussen achterhaald kan zijn.
Een groot voordeel van HTML5 animaties is dat dit in handen is van de browserbouwer en niet van een een plugin van een extern bedrijf.
Als je het kwaliteits- en snelheidsverschil bekijkt tussen de Flash plugin voor Windows en dia van andere platformen, dan wil Apple dat graag in eigen handen hebben.

De javascript implementaties van Safari en bijvoorbeeld Chrome hebben de laatste tijd enorme stappen gemaakt in snelheid en lager geheugengebruik.

(De Flash plugin heeft ook wat verbeteringen gehad, maar dan voornamelijk bij het gebruk van de GPU om filmpjes af te spelen. En alleen daarvoor heb je natuurlijk helemaal geen Flash nodig...)
"Een groot voordeel van HTML5 animaties is dat dit in handen is van de browserbouwer en niet van een een plugin van een extern bedrijf." - Waarom is dat een groot voordeel? Je verschuift het alleen van adobe naar browserbouwer. Het grote voordeel is juist dat Flash in alle browsers er hetzelfde uitziet, juist omdat het een door een niet-browsermaker is gemaakt, in tegenstelling tot de eeuwige css fixes die nodig zijn om een websites in alle browsers hetzelfde te laten werken.
Waarom is dat een groot voordeel?
Zie mijn tweede zin:
Op een niet-Windows platform is de kwaliteit en snelheid van de Flash-plugin slechter dan op het desktop Windows platform.
Dus voor de platformbouwer (Hier dus Apple, maar het mag ook Google Android zijn, Microsoft WP, Linux, of ...) is het beter dit in eigen hand te hebben.
Als de performance dan bagger is, kun je er iets aan doen en hoef je niet te wachten op een extern bedrijf.

Tevens, als je als platform ontwikkelaar iets leuk maakt op je platform, denk aan 64-bits of betere multiprocessor ondersteuning, of zoiets als Core Animation, Core Video of Core Image, dan kun je in je eigen platformbrowser hiervan gelijk gebruik maken om je HTML5 te verbeteren.

Voorbeeld: Hoe lang zijn er al 64-bits OSen? En hoe lang is er al een 64-bits Flash plugin?
Of deze:
Adobe riep dat Flash op iOS eenvoudig was. Waarom hebben ze er dan nooit een demo van gegeven, bijvoorbeeld in een Adobe browser, of desnoods op een jailbroken iPhone? Dan hadden ze de hele wereld kunnen laten zien dat Apple slap aan het kletsen was. Blijkbaar konden ze dat niet.
Nu pas komt Flash voor Android, maar dan weer niet voor de nieuwe Motorola XOOM. Dat zal Motorola niet leuk vinden, een tablet met Flash op de markt willen brengen, maar dan nog geen Flash hebben, omdat Adobe weer traag is...
Op zich is er wat voor beide standpunten te zeggen. Maar Adobe is soms vergeleken met browsermakers erg langzaam met het uitbrengen van security updates voor Flash (in ieder geval voor niet-Windows platformen). Ik vind ook de huidige hoeveelheid aan incompatibiliteiten van de HTML/CSS/JS ondersteuning tussen moderne (lees: niet IE 6 of lager) browsers wel meevallen - HTML5 even daargelaten, aangezien daar nog aan gesleuteld wordt door de W3C en veel dingen met vendor-prefixen gedaan moet worden. De laatste paar projecten waar ik aan gewerkt heb welke vrij complexe layouts hadden en sterk van CSS afhankelijk waren hadden eigenlijk maar 1 special-case CSS bestand nodig; voor IE6.

Dat gezegd, ik heb ook aan een aantal Flash projecten gewerkt, en ik heb het altijd als prettig ervaren om me niet zorgen te hoeven maken over potentiŽle cross-browser problemen.
Ik heb de afgelopen tijd wat van die HTML5 demootjes in verschillende browsers (Firefox, Chrome) geprobeerd, en in bijna alle gevallen vraten ze een hele CPU core op en vaak zag het er ook niet echt vloeiend uit. Dus in dat op zicht is het (nog?) niet veel beter dan Flash :/ Maargoed, dat kan alleen nog maar beter worden, en het heeft mn browser nog niet laten crashen itt de Flash plugin.

Ik maak me af en toe wel zorgen om waar heb web naar toe gaat. Ik zie steeds vaker websites die onnodig traag worden door vermoedelijk JavaScript, zoals bijvoorbeeld slashdot.org waar ik nu nog maar met 3 fps ofzo doorheen kan scrollen.

[Reactie gewijzigd door Aphax op 8 maart 2011 15:29]

Mja...
In principe is alleen het omzetten van simpele animaties mogelijk, waarbij te complexe animaties de browser kunnen laten crashen.
Als Flash je browser niet kan laten crashen, dan doet een geconverteerd flash filmpje dat wel :P.
Html5 is zo traag als stront, wij zijn nu bezig met een website (die voorheen Flash was) te restylen en hebben besloten eerst een 'ipad-variant' te maken en te kijken of deze acceptabel genoeg zou zijn om ook voor de desktop te gebruiken, nou niet dus. In-faden van verschillende div-boxen gaat gewoon niet lekker vloeiend.
Html5 is zo traag als stront, ...
In-faden van verschillende div-boxen gaat gewoon niet lekker vloeiend.
Uhm... wat heeft HTML5 met "In-faden" te maken?

Waarschijnlijk bedoel je Javascript of CSS3 animaties, maar dat heeft helemaal niets met HTML5 te maken...
Aha, vandaar dat CSS3 onder een van de badges valt van HTML5.... In principe heb je gelijk en ligt het aan JS en CSS en niet aan HTML, maar uiteindelijk is het wel die combinatie die het tot een succes moet gaan maken.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 8 maart 2011 23:35]

Vreemd. Ik heb na het lezen van dit artikel, de testsuite van hun eens geprobeerd op m'n ipad. Werkte zeer vloeiend eigenlijk.
"ook voor de desktop te gebruiken, nou niet dus. In-faden van verschillende div-boxen gaat gewoon niet lekker vloeiend."
De testsuite die kmf net postte, werkt overigens ook zeer vloeiend op mijn desktop...
Soms wel soms niet (op een Core i5, 4GB ram, Win7 x64)
Schermovergangen lijken soms te stotteren en te flikkeren. Ik weet niet zeker of dat aan de implementatie ligt, of aan de techniek.

edit: daarnaast is het natuurlijk een ongelooflijke summiere testsuite, met slechts een of twee bewegende vlakken.

[Reactie gewijzigd door Maarten21 op 8 maart 2011 19:33]

Ik kwam deze HTML5 testsite net tegen (advertentie op FP), werkt onwijs slecht op de iPad, een HTML5 app kan dus -net als met flash- onwijs traag en bloated zijn, de developer bepaald uiteindelijk de snelheid, niet het platform an sich.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 8 maart 2011 19:06]

Meh, apple heeft net een nieuwe js-engine geintroduceerd op de idevices, welke deze week wordt uitgerold, dus op performance zal het in ieder geval niet achteruitgaan.

En ik zie deze actie meer als "zie je wel, je kan net zo goed direct in html5 doen. Geen flash nodig"
Ik betwijfel overigens ook of HTML5 animaties (=Canvas, JS) lichter zouden zijn dan een vergelijkbare Flash animatie, alhoewel dit ondertussen achterhaald kan zijn.
Daarom gebruikt Wallaby dus ook geen JS animaties maar CSS animaties...
Waarom afbeeldingen? Mij zou svg of html5 canvas logischer lijken voor flash-inhoud, omdat vectoren juist een van de belangrijke dingen van flash zijn.
Als je het hele artikel had gelezen, had je gezien dat svg tot de mogelijkheden behoort ;)
Oeps, even over het hoofd gezien tussen al die afkortingen …
Flash ondersteunt zowel vector als bitmap graphics. De vector graphics worden naar SVG omgezet en de bitmap graphics naar PNG
"en afbeeldingen, die als svg of png worden opgeslagen."...
allebei vector enabled compatible bij mijn weten.

Maar handig tooltje om dat ene plaatje uit flash te kunnen slopen }>
je hebt de .fla nodig. het bron bestand dus, niet de .swf die je doorgaans online zet.
Wat ik niet snap, een swf rippen naar een fla is namelijk kinderlijk eenvoudig met het juiste programma. Zeker een animatie-only swf (die kan je volgens mij zelfs importeren in Flash).
Maar handig tooltje om dat ene plaatje uit flash te kunnen slopen }>
Een SWF Decompiler volstaat ook ;)
Apple moet gewoon flash gaan ondersteunen, dan kan de gebruiker zelf wel kiezen of die op flash websites gaat of niet. Als ze bang zijn voor lege batterijen moeten ze ook 3d games gaan weren :S
Adobe ondersteund Flash ook niet, dus waarom Apple wel?
Wel eens gebruik gemaakt van Flash op een niet-desktop Windows apparaat?
Het zuigt.

Zie ook bijvoorbeeld de nieuwe Motorola XOOM.
Verkooppunt is Flash, echter nog niet aanwezig bij de introductie, hopelijk komt deze later een keer...

De iPhone kwam er in 2007. Adobe had een grote bek dat Apple geen Flash ondersteuning had, maar nu pas in 2011 komen de eerste Flash versies beschikbaar voor mobiele apparaten.

De hardware versnelling waar ze zo trots op zijn werkt alleen voor filmpjes, en dan alleen als die met H.264 is gecodeerd. En laten dat soort filmpjes nu net zeer goed af te spelen zijn zonder Flash...
Hardware versnelling werkt niet alleen voor filmpjes: http://labs.adobe.com/tec...or/features/molehill.html
Hij wordt in de EU met flash geleverd, dat is deze maand, en hoe lang is 3.0 officieel uit? Best snel he :)
Apple moet gewoon flash gaan ondersteunen,
Zal niet gebeuren!
dan kan de gebruiker zelf wel kiezen of die op flash websites gaat of niet.
Dat laatste is juist het probleem, Flash is gewoon problematisch op de huidige mobiele hardware met als gevolg dat gebruikers het gewoon uitzetten, maw de kans dat een gebruiker al die mooie Flash reclame banners te zien krijgt is praktisch 0.
Een maat van mij heeft een HTC Desire en daar werkt flash toch wel goed op.
Het kan natuurlijk beter, maar het werkt. En als je accu te snel leeg is , moet je misschien wat minder internetten en beginnen met werken. :)
Precies dit is wat apple wil: het werkt goed, anders niet. Geen halfbakken oplossingen.
Dat zou je denken maar uit ervaring merk ik toch dat het ontvangst van de iPhone 3gs(op netwerk t-mobile en KPN) toch niet zo goed is als een willekeurig ander toestel. Het werkt wel , maar niet zo goed als een gemiddelde telefoon.
Dat zou je denken maar uit ervaring merk ik toch dat het ontvangst
En hoe meet je dat?

BTW Het aantal streepjes vergelijken zegt helemaal niets omdat iedere fabrikant daarvoor een andere schaal gebruikt.

Bij de iPhone kun je het absolute signaal opvragen door het intoetsen van *3001#12345#* en vervolgens op "bel" te drukken.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 8 maart 2011 17:26]

BTW Het aantal streepjes vergelijken zegt helemaal niets omdat iedere fabrikant daarvoor een andere schaal gebruikt.
Inderdaad. Nadat Apple zo zwart werd gemaakt hebben ze snel een update uitgebracht dat gewoon altijd hoogste bereik toonde, zelfs als mensen niet konden bellen.
Dus op die streepjes moet je bij merken als Apple zeker niet vertrouwen.
hebben ze snel een update uitgebracht dat gewoon altijd hoogste bereik toonde
Na die update kreeg je juist minder streepjes te zien!

Zie ook: inside Apple's changes to the iPhone's signal strength visual bars
zelfs als mensen niet konden bellen.
Bron?
"Flash is gewoon problematisch op de huidige mobiele hardware "
En heb je dat ook zelf geprobeerd? Want op de meeste telefoons werkt het namelijk prima. Die dingen worden dan ook in rap tempo veel krachtiger met chips als Hummingbird en Tegra (2). Je moet er geen spelletjes mee willen spelen die voor een muis ontworpen zijn, maar dat lijkt me duidelijk. De nieuwste tablets zijn dus nog weer een stuk krachtiger, en JUIST omdat een tablet bedoeld is om relaxed te internetten lijkt Flash me daar zeer nuttig. Even een bioscoopkaartje bestellen op de bank (stoel aanklikken is Flash) of dumpert bekijken is dan geen probleem.
@ZpAz
Dat weet ik ook niet, is ook vrij zinloos imho. Maar mijn punt is: het is nou eenmaal zo, en dan kan je er maar beter gebruik van maken. Afvragen waarom gaat je daar niet bij helpen.

[Reactie gewijzigd door Flying Bobman op 8 maart 2011 21:20]

En heb je dat ook zelf geprobeerd?
Duh! Waarom zou ik dat anders schrijven?

BTW Heb zelf een Nexus One voor software dev.

En als je mij niet gelooft, er zijn genoeg filmpjes op YouTube te vinden die laten zien wat er met de UI performance gebeurt zodra je met een Android toestel op een Flash site komt.
Want op de meeste telefoons werkt het namelijk prima.
Werkt? Sommige voor de desktop bedoelde Flash video content werkt niet op een mobiel toestel.

Prima? De Android gebruikers die ik ken hebben Flash altijd uitstaan omdat het prima werkt 8)7
"Prima? De Android gebruikers die ik ken hebben Flash altijd uitstaan omdat het prima werkt"
Zoiets heet plugins inschakelen op aanvraag. Zo hoef je geen data te verspillen aan reclame. Maar goed, ik praat toch tegen een muur van Apple-Ignorance. In werkelijk ieder Apple of Android gerelateerd topic verzanden bepaalde tweakers in dezelfde discussie. Maar blijf vooral verdedigen waarom je op je iApparaat geen Dumpert etc. kan kijken.
Waarom zou een 'stoel aanklikken' in flash moeten? Tsja, als je nu nog iets op een website basseerd in flash.. mja. (Spelletjes daar gelaten).
Is dit dan het begin van het einde van het Flash tijdperk? Ik hoop iig. van wel, Flash heeft naar mijn idee toch wel zijn langste tijd gehad.

Eerlijk gezegd hoop ik ook dat dit programma ook niet gaat doorzetten, ik ben bang dat we dan met een hoop "bloated" websites worden opgescheept in de toekomst.
Aha en al die prachtige Flash websites dan?
De websites die bij mij werkelijk een "WTF !!" (positief dan) bewerksteligd hebben zijn toch echt Flash websites.

Gaat de fantasie dan echt niet verder dan "irritante Flash banners!!". ??
Kijk voor de gein eens op websites als Flashkit en dan onder de "features sites" en kijk wat voor prachtigs er is gemaakt en waarvan Apple zegt: mag niet.
http://thefwa.com !!!

Veel te mooie websites, als Flash vervalt komt er wel wat anders terug voor die banners... maar ik blijf erbij dat we met html5 een step-back in technologie gaan. Ik vind het ook kortzichtig dat men afgaat op halfbakken As2 swfjes en banners als het om Flash gaat, terwijl het zo veel meer is.
Nee, begin van het einde van flash was toen de eerste flashblocker uitkwam en mensen echt begrepen dat flash eigenlijk best irritant was.
Als dit de "bewezen Adobe-kwaliteit" javascript bevat, dan lijkt het me een goed idee hier ver vandaan te blijven.
Inderdaad. Ik vraag me af waarom Adobe er niet sowieso voor kiest om met een Flash-achtige IDE nette HTML5 (canvas) of wellicht SVG te genereren, en het SWF formaat compleet te laten vallen (of in ieder geval niet meer verder te ontwikkelen).
Natuurlijk zijn er dingen die in Flash wel kunnen en in HTML niet, maar dat komt vanzelf wel, als het maar gebaseerd is op webstandaarden. De webdev-community heeft bewezen inventief genoeg te zijn op dit vlak :)
Zo'n tool zijn ze ook mee bezig. Codename Edge. Vandaag gehoord op Adobe Keynote op FlashInTheCan.

De tool uit nieuwsbericht is gewoon experiment vooral gericht op bannermakers (Adobes eigen woorden).

Gegenereerde Code ziet er trouwens erg netjes uit Bosmonster. Snap wel waarom je daarvoor vreesde. Adobe staat nou niet echt bekend om hun nette js code. Maar in dit geval zag wat ik gezien heb het er netjes uit. Kan ook zijn dat ik in de war ben met output van Edge though ;).
Interessant. Het enige waar ik bang voor ben is dat dit het begin zou kunnen zijn van zwaar zuigende html5 sites.

Overigens ook raar dat de geconverteerde animaties niet in alle browsers werken. Wellicht wil Adobe gewoon de iPad en iPhone targetten met deze app. Alle andere mobiele apparaten hebben zover ik weet Flash ondersteuning (Android), of krijgen dat in de nabije toekomst (WP7, Playbook en Webos).

[Reactie gewijzigd door zap8 op 8 maart 2011 15:01]

Interessant? Compleet zinloze tool zonder actionscript...

Edit: Jaaap, precies wat ik bedoelde. En idd, AS3 is veruit superieur aan iedere webtaal, As2 is idd bagger voor je performance. Ik zelf ben nu al een tijdje aan het puzzelen met html5, maar door dat gezeur met video-codecs, performance en compliance zakt de moed me flink in de schoenen. Ooit heb ik voor Flash gekozen omdat het cross-platform is en omdat het heel makkelijk is in de ontwikkelomgeving om een ontwerp vanuit Fireworks of Photoshop tot leven te roepen, geen gekut met cross-browser css.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 8 maart 2011 23:30]

ik ga niet zeggen dat javascript beter is, maar actionscript is ook niet alles.
ActionScript 2 is bagger ja. ActionScript 3 daarentegen lijkt sterk op Java en vind ik zelf vele malen beter dan talen als PHP en Javascipt.

Voor de mensen naar aanleiding van dit artikel denken dat HTML5 een vervanger is voor Flash, dan heb je Molehill nog niet gezien.
HTML5 is zeker geen vervanger voor Flash, kijk maar eens naar Newgrounds.com.
Probeer jij maar eens te animeren in HTML5.

Daarnaast zullen dat soort game sites echt geen HTML5 gaan embedden, behalve dat het ontzettend veel bestanden kunnen zijn zal het ook nog behoorlijk onveilig zijn om zomaar die code op een site te draaien, zonder plugin.
HTML5 is zeker geen vervanger voor Flash, kijk maar eens naar Newgrounds.com.
Probeer jij maar eens te animeren in HTML5.
Kwestie van een paar slimme jongens die een timeline / tracking tool + supporting JS library schrijven. De technologie om het allemaal te laten werken is er verder al.

Ga jij eerst maar eens proberen een goede first person shooter te maken in huidige versies van Flash.
Daarnaast zullen dat soort game sites echt geen HTML5 gaan embedden, behalve dat het ontzettend veel bestanden kunnen zijn zal het ook nog behoorlijk onveilig zijn om zomaar die code op een site te draaien, zonder plugin.
http://playwebgl.com/games/quake-2-webgl/

U zei?

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 8 maart 2011 19:15]

Hmm, werkt niet :|
Het lullige is dat mensen niet zien dat Adobe Flash ook niet stilstaat..
Misschien dat je je dan eens moet gaan inlezen in Canvas, want dat kan (bijna) hetzelfde als Flash/ActionScript3.

Het enige wat nog niet werkt is "tween", maar dat is zo 1998...
Haha, je kan beter zeggen 'zou moeten kunnen' want dat kan pas met 20% van de browsers op de markt.
Dude,

poepkop bedoelt dat Wallaby de actionscript in de .fla niet omzet naar javascript.
Lijkt me duidelijk... Er wordt nogal eens geargumenteerd dat flash alleen maar goed is voor reclame, en dat 'niemand' het daarom op iOS devices wil. Aanbieders van reclameruimte vinden het natuurlijk ook interessant als ze ook die apparaten kunnen bereiken met geanimeerde reclame, zonder veel extra moeite.

Beetje een manier van Adobe om ervoor te zorgen dat flash nog altijd gebruikt zal worden voor het maken van geanimeerde reclame, en langs de andere kant om Apple een beetje te pesten misschien (omdat het alleen op webkit browsers zoals safari (en de android browser) werkt). Zo heeft apple de minder leuke kant van Flash wel, maar de andere dingen niet.
Eerlijk gezegd lijkt het me meer een teken dat Flash aan het einde van de levenscyclus zit en Flash gebruikers willen migreren naar standaard web tools. Adobe probeert die gebruikers nu vast te houden door Flash (op termijn) complete websites te laten genereren. Zo blijft de gebruiker bij Adobe ook nadat flash echt overbodig is geworden.

Adobe heeft geen behoefte aan het pesten van Apple, wel om te zorgen dat ze een oplossing hebben voor de immens populaire iOS devices.
The focus for this initial version of Wallaby is to do the best job possible of converting typical banner ads to HTML5.
Binnenkort dus maar een adblocker voor mijn iPad zoeken? Dacht net zo fijn van al die flashy geanimeerde banners af te zijn.

Maar over-all, goeie actie van Adobe. Dacht dat ze alleen nog maar Flash harder wilde doordrukken. :P

[Reactie gewijzigd door Matazj op 8 maart 2011 15:00]

Beter blijven ze inderdaad lekker flash banners weergeven, heb ik er ook geen last van (maar heb wel flash, maar on demand, dus als ik het nodgi heb is het er, verder niet).
Zonder de ondersteuning van Actionscript zie ik hier weinig potentie in. Bijna elk flash bestand gebruikt Actionscript.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True