Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

De nieuwste versie van Adobe Flash voor het Android-besturingssysteem is vroegtijdig uitgelekt. De officiŽle release van versie 10.2, die onder andere ondersteuning voor Android Honeycomb toevoegt, staat gepland voor 18 maart.

Een gebruiker van het My Droid World forum wist vroegtijdig versie 10.2 van de Flash speler te bemachtigen. De nieuwe versie draait zowel op smartphones met versie 2.2 of 2.3 van Android, en ook versie 3.0 voor tablets wordt met deze release ondersteund. Volgens Adobe is versie 10.2 beter geïntegreerd in de renderengine van de Android-browser, en ook is er nu ondersteuning voor het hardwarematig afspelen van h.264-video. Deze twee functies zijn wel voorbehouden aan de tabletversie van het OS. Toch zou Flash 10.2 ook beter presteren op smartphones, waarbij de nieuwste versie ook optimalisaties kent voor de Tegra2-soc.

Hoewel gebruikers van de Motorola Xoom-tablet melden dat de gelekte versie probleemloos werkt, is de nieuwe Flash-editie volgens Adobe gemaakt voor versie 3.0.1 van Honeycomb. Google zou momenteel bezig zijn om die update naar tabletbezitters te versturen. Enkele gebruikers die de 3.0.1-update al ontvangen hebben melden dat de prestaties in de browser flink verbeterd zijn. Ook de algehele prestaties van de tablet zouden met de update een boost gekregen hebben.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Flash ondersteuning is voor mij een must voor een tablet.
Tablet gebruik ik alleen thuis om op de bank te surfen. Hoe kan ik dan aan mijn vrouw uitleggen, dat ze het makro foldertje niet kan openen. :)
Goede ontwikkeling dus dat flash beter wordt geprogrammeerd voor android. (voor iOS zal het vast nog niet gebeuren)
Ik lees de Makro folders altijd op m'n iPad (zonder Flash), dus je schrijft echt onzin!
Er zijn nauwelijks nog commerciŽle en belangrijke websites die Flash nodig hebben.
Correctie! voor iOS zal het NOOIT gebeuren!
Niet helemaal waar volgens mij is de IOS editie van flash zo goed als klaar alleen wil Apple niet dat deze op zijn apparaat geÔnstalleerd kan worden.
Enige bron, of onderbuikgevoelens? Waarschijnlijk dat laatste, maar als je een beetje de geschiedenis kent van Adobe -> Apple dan zul je zien dat Flash een no-go is.
Nu maar hopen dat deze versie wel beter presteert, anders valt het enige argument om een Android tablet te kopen ook in het niets. Je moet dus versie 2.2 of 2.3 draaien en voor hardware-matige h264 decoding versie 3.0.1 van Android.
Dit is de eerste Flash versie voor Android 3.0 tablets.
En er zijn heel wat meer redenen om een Android tablet te kopen.
Flash is een USP.

[Reactie gewijzigd door Sake op 12 maart 2011 14:58]

Misschien voor de tweaker een USP, maar mijn moeder weet echt niet wat Flash is....
Weet je moeder wat een usp is? En zo heeft ze een idee welk os er op haar tablet draait? Sterker nog weet ze wat een tablet is behalve een Milka chocolade versie?

Ofwel, wat maakt het uit. Mensen vinden het een leuk ding omdat ze het bij anderen zien. Zo is de Ipad groot geworden en zo zullen andere tablets dat worden. Een goed werkende Flash player is deel van die ervaring in de vorm van een leuk spelletje oid.
Geen hardware-h264-support voor 2.2/smartphones? Da's wel jammer, zou wel een mooie welkome aanvulling zijn.
Inderdaad, ik heb een LG 2X, dezelfde CPU als in de Xoom, dus daar kan het niet aan liggen.
offtopic: ik sta op het punt een 2x te kopen, maar ben bang voor het batterij vebruik en de kwaliteit van de 1080p video opnames... Kun je wat zeggen hierover?

Ontopic: goed kans dat met 2.4 (=2.3 + 3.x voor telefoons) wel gewoon h.264 wordt ondersteund...
Ga dan lekker vragen/lezen/kijken in het topic over de 2X, dat soort vragen (je offtopic deel) horen hier niet...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 13 maart 2011 02:15]

Flash op m'n symbian nokia 5530 met Opera mobile / native browser crashed zelden, alleen de prestatie zijn zodanig ondermaats dat een flash game / filmpje niet af te spelen is.

Youtube ea. draait alleen via Realplayer want schijnbaar buffered die beter.

Puur even om aan te geven dat op alle OS nog wel flink wat aandacht aan flash mag worden geschonken.

Zelfs op windows crashed hij soms dus ja...
Goh, dat ťťn zo'n dingetje voor veel verandering kan zorgen :) Werkt Android ook gedeeltelijk op Flash? Wel moeten ze uitkijken voor onstabiliteit, het is immers een lek en geen officiŽle release.
Nee, Android werkt niet gedeeltelijk op Flash maar ondersteunt het wel. Google heeft afspraken met Adobe gemaakt over speciale Flash versies die geoptimaliseerd zijn voor android.
Zodra alle Flash content soepel op een smart phone draait zonder al te nadelige invloed op de batterij te hebben en de Flash applicaties "touch-vriendelijk" zijn, zal Apple heus wel overwegen om het aan iOS toe te voegen. Ik denk echter dat Adobe nooit een goede Flash versie zal afleveren. Proberen ze al ruim 3 jaar en het is nog steeds magertjes. Ook onder OS X en Linux. Tijd voor wat nieuws dus; 95% van de Flash apps zijn toch ads dus geen gemis.
Zucht....

Flash apps (games) zijn juist wel touchvriendelijk.. als je verder kijkt dan je appelneus lang is dan zie je dat er voor Android als flash games zijn (Kongregate Arcade etc). En die werken soepel en intuÔtief.

Naast dit is het ook mogelijk om video's online te kijken en dat werkt ook naar behoren. Maar goed blijf lekker bij het merk waar je van houd. Gelukkig hebben we de vrijheid om van keuze!

Mijn keuze gaat daarom ook naar een mobiel OS met wel flash ondersteuning.
ah daar heb je mstam die alles wat Apple doet goedpraat.

Flash word gebruikt in elke video-portal, games-portal etc. Dat de iPhone het niet heeft betekent niet dat het slecht is. Verder werkt Flash meer dan prima op mijn Android Phone. Ik bepaal ook zelf wanneer ik het activeer. :)

Ik word echt moe van jouw volk. Ooit gehoord van voor jezelf nadenken?
Ik word echt moe van jouw volk. Ooit gehoord van voor jezelf nadenken?
Misschien voordat je zulke ongenuanceerde stellingen doet is het goed om naar de performance van flash te kijken?
Op mijn android is het uitgeschakeld omdat ik graag wat langer met mijn batterij doe en onder osx en linux gebruik ik flashblockers vanwege de pauper performance (het is beter dan een paar jaar geleden maar het gebrek aan fatsoenlijke ondersteuning is nog steeds een probleem),zowel in de macromedia tijd en de adobe tijd is er verhoudingsgewijs weinig gedaan aan de performance van flash en al heeft apple misschien secundaire motieven voor het weren van flash, de kwaliteit ervan is een prima excuus om het te weren.
ah daar heb je mstam die alles wat Apple doet goedpraat.
Apple's doelstelling is apparaten af te leveren die zo perfect en gebruiksvriendelijk als mogelijk hun werk doen. Binnen deze filosofie past simpelweg niet de mobiele Flash player die na 3 jaar ontwikkeling nog steeds ondermaats is.

Ik begrijp Apple's standpunt goed dat ze geen ondermaatse software op hun iApparaten toelaten. Het enige dat onder OS X een browser kan laten crashen is, jawel, Adobe's Flash.
Yeah sure, het enige wat de browser kan laten crashen is Flash...

Heb in 10 (!) jaar 2 keer een crash gehad van Flash,waarbij het ook echt opviel, waarvan de laatste in Chrome, waardoor de pagina even opnieuw geladen moest worden... OH NOOS!!! :O

Soms laad een filmpje de eerste keer niet, maar ach, big deal, refreshen duurt 0,32 seconden ofzo tegenwoordig.
Dat is onder Windows. Volgens je T.net profiel gebruik je geen mac maar Windows, en over de stabiliteit van Flash op andere platforms dan Windows gaat deze discussie nou juist. Je slaat de plank volkomen mis.
draait flash niet in een apart (zoals elke plug in) iets, zodat als het crasht, de browser (safari) niet crasht maar alleen de flash app?
Op mobiele apparaten, geen idee want ik gebruik alleen maar Apple producten ;)

Op de desktop laat Flash bij mij in ieder geval zowel Safari als FF crashen. 2 jaar geleden dagelijkse kost als er weer eens een Flash ad voorbij kwam, tegenwoordig wat minder vaak.
Met andere woorden, je hebt geen ervaring ermee en (dus) geen enkel benul van wat je zegt. De browser op de iphone crasht ook best eens, zeker in het begin van IOS.

Op android heb je de keuze, wil je flash, dan gebruik je het, wil je het niet, dan is het met 1 optie of geheel uitgezet, of on demand per applicatie aan te zetten. Dus met die laatste optie wel je spelletje, geen banners.

Maar ja, zelf kiezen is iets wat steeds vaker overgelaten wordt aan een bedrijf...
Met andere woorden, je hebt geen ervaring ermee en (dus) geen enkel benul van wat je zegt. De browser op de iphone crasht ook best eens, zeker in het begin van IOS.
Dat is 2008, we leven in 2011. Heb een iPhone 4 en iPad 1 en crashes zijn extreem zeldzaam.

Met Android heb je juist geen keuze en ben je gedwongen om terug te vallen op Flash apps ter compensatie van het gebrek aan goede apps en dan m.n. spelletjes. Ik speel liever een spelletje geschreven in native code dan een e.o.a. slap web-based aftreksel onder Flash.

Nu maar hopen dus dat de Flash 10.2 update veel verbeteringen met zich meebrengt. Voorlopig zijn er miljoenen gebruikers die 'm niet eens kunnen installeren omdat ze geen Android 2.2 of hoger (kunnen) draaien en hardware-versnelling is alleen beschikbaar voor Android 3, dus nog maar een jaartje geduld hebben?
Al eens in de market gekeken wat er aan games beschikbaar is? Of buiten de market om? Flash games zijn een aanvulling waar je voor kan kiezen, maar er zijn zat games beschikbaar zonder terug te hoeven vallen op flash.

Daarnaast weet ik dat het uit 2008 komt, ik zeg immers niet voor niets vooral in het begin. Maar ook nu crasht de ios browser wel eens, wat geheel normaal is. Je claim echter dat flash android browsers constant laat crashen is nergens op gebaseerd, omdat je er zelf niet eena mee werkt en simpelweg niet zo is (bij mij, kan niet spreken voor de vele miljoenen die ook flash gebruiken).

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 12 maart 2011 20:22]

Je claim echter dat flash android browsers constant laat crashen is nergens op gebaseerd
Klopt, dat heb ik ook nooit gezegd. Wat ik aangaf is dat Flash onder m.n. OS X en Linux erg slecht is en elke browser kan laten crashen. Adobe krijgt het niet eens voor elkaar een goede plug-in te schrijven voor de desktop, dus niet vreemd dat Apple geen Flash op iDevices wil. En naast instabiliteit speelt veiligheid en een weerwar aan halve apps buiten de App Store om ook een grote rol in de beslissing van Apple.

Enerzijds jammer dat niet 100% van het internet werkt op een iDevice, maar usability, stabiliteit en veiligheid vind ik 100x belangrijker dan Flash games die ik nog nooit in m'n leven gespeeld heb.
Jongens, laat je toch niet gekmaken door deze rare beweringen? Ik zie meer en meer verstokte applegebruikers met een schuin ook meekijken hoe soepel mijn Desire. - alles - kan. :)
Met Android heb je juist geen keuze en ben je gedwongen om terug te vallen op Flash apps ter compensatie van het gebrek aan goede apps en dan m.n. spelletjes. Ik speel liever een spelletje geschreven in native code dan een e.o.a. slap web-based aftreksel onder Flash.
Nee dat maak jij er van, iedereen speelt liever een native spelletje, sommige spelletjes zijn er nou eenmaal niet native (geld voro alle platformen) en dan is de enige manier flash. En misschien Android op het moment nog wat meer dan iOS, vergaat de wereld nu?
Nu maar hopen dus dat de Flash 10.2 update veel verbeteringen met zich meebrengt. Voorlopig zijn er miljoenen gebruikers die 'm niet eens kunnen installeren omdat ze geen Android 2.2 of hoger (kunnen) draaien en hardware-versnelling is alleen beschikbaar voor Android 3, dus nog maar een jaartje geduld hebben?
Nee hoor flash werkt al prima vanaf 2.1 en laat 89.8% nou op 2.1 of hoger zitten. Dit artikel gaat over deze specifieke update, niet over flash mobile in het algemeen, dat draait al maanden of misschien ondertussen al een jaar prima...

Er staat vrij duidelijk dat deze versie dus eigenlijk voor de tablet (namelijk Android 3.0.1) is bedoelt en niet de telefoon (waar het toevallig wel op blijkt te kunnen draaien), denk dat je daar een beetje in de war bent geraakt. Het hoeft dus ook niet op oudere versies te draaien immers 3.0/3.0.1 is de eerste versie speciaal voor tablets :)
is de nieuwe Flash-editie volgens Adobe gemaakt voor versie 3.0.1 van Honeycomb
Maar het mag wel weer duidelijk zijn dat er weer van niks problemen gemaakt moeten worden...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 13 maart 2011 02:13]

www.telegraaf.nl, 2 jaar geleden dagelijkse kost, tegenwoordig 1x/week ongeveer.
Bij mij crasht flash met regelmaat. Ik vind het niet de beste software ooit geschreven, ik hoop dat html 5 wat populairder word.
Geachte Redactie Dit adres onbekend bij jullie beide zeker?
Ik mis flash sowieso niet, op geen enkel systeem. Dat het erop zit, is allemaal mooi meegenomen, maar zowel op iPad, iPhone mis ik het amper :)

[Reactie gewijzigd door lifeguard op 12 maart 2011 14:25]

Dat komt doordat youtube ed. mp4 streams naar je iDing stuurt ipv. flash. Op die manier mis je het ook niet.

Probeer eens een daadwerkelijke flashsite te bezoeken. :)
Dat komt doordat youtube ed. mp4 streams naar je iDing stuurt ipv. flash. Op die manier mis je het ook niet.
De meest-gebruikte player op het net naast die van YouTube, de JW Player, ondersteunt nu zelfs al standaard HTML5 dus maakt Flash voor video overbodig.

Dan blijft het enige gemis op de iDingen het spelen van Flash-spelletjes maar waarom zou je als de beste spelletjes al voor dit platform voorhanden zijn. Voor Android zijn er niet zo veel goede spelletjes te vinden dus kan Flash uitkomst bieden als alternatief.
Haha, mstam toch....Voor android zijn prima spelletjes te vinden, helaas ook steeds meer ios ports. Zeker met de opkomst van de tegra chips komen er steeds meer high end 3d games.
Daarnaast zijn sommige flash games nu eenmaal erg leuk, onafhankelijk van welke aanbod er in de market staat. kongregate is een leuk voorbeeld van flash based games.

Keuze, dat is is het kernwoord... (eng he ;) )
Haha, mstam toch....Voor android zijn prima spelletjes te vinden, helaas ook steeds meer ios ports.
Je geeft zelf dus aan dat ze ondermaats zijn. Ik hoop voor je dat de 10.2 update het goed doet op je Android device.

En voorlopig krijgen tablets met de Tegra chip weinig voet aan de grond omdat de prijzen van de tablets veel te hoog liggen. 379 euro voor een iPad 1 met IPS scherm kan niemand tegenop concurreren. En zolang tablets met een Tegra chip niet grootschalig gekocht gaan worden, blijft de ontwikkeling van goede spelletjes ook achterwege omdat de community te klein is.

Als eind van het jaar Tegra-tablets ingeburgerd zijn moet je er niet raar van opkijken dat er maar 1 miljoen van verkocht zijn. Tegen 25 miljoen of meer iPad's. Waar ga je als uitgever dan voor ontwikkelen (en dan neem ik de fragmentatie van Android niet eens mee in de vergelijking)??
Nee, de meeste ios ports vind ik simpelweg niet leuk. Flightcontrol bijvoorbeeld vind ik niet leuk (en gezien de kleine hoeveelheid downloads ben ik niet de enige).

En de eerste tijd zal de ipad vast leiden, maar net zoals met telefoons komt ook op het tablet vlak android als grootste OS naar voren. Een ipad1 voir 379 is een leuke prijs, maar niet voor lang, zodra de voorraad op is kun je de ipad1 niet meer kopen.

Fragmentatie is al een niet zo groot probleem en met 3.0+ wordt dat nog minder. Fragments zorgt ervoor dat ook eerdere versies nog minder last krijgen van fragmentatie
En de prestaties van een ipad 1 vergelijken met een tegra 2 ... tja. Mijn Mobii kost maar 300 piek en dat ding gaat als de brandweer.
Toch zal je op Android nog dit jaar voornamelijk met iOS ports te maken krijgen, voor ontwikkelaars is nu eenmaal meer te verdienen op iOS, dus spellen worden meestal eerst gemaakt voor iOS, daarna gepoort naar Android. Wellicht dat dit volgend jaar veranderd, gezien het groeiende marktaandeel van Android.
Nee dat topic kende ik inderdaad niet :) Sorry :(
Aangezien alle fabrikanten "lekken" gebruiken als marketingstrategie, lijkt het er nu op dat Adobe dat middel ook heeft gevonden. In dit geval is "lijkt" dus beter dan "lekt".
Natuurlijk doet Tweakers vrolijk mee aan de gratis reclame voor Adobe door het zogenaamde "lek" te publiceren als nieuws.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True