Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

Softwarebedrijf Adobe heeft nieuwe versies van Flash en Air aangekondigd voor release in oktober. Zowel Flash 11 als het gerelateerde AIR 3 is voorzien van nieuwe 2d- en 3d-versnellingstechnologie, die de codenaam Molehill draagt.

Adobe FlashIn Flash 11 en AIR 3 biedt de Molehill-engine hardwarematige versnelling in zowel 2d- als 3d-modus. Volgens Adobe zijn de mogelijkheden van Molehill om de gpu direct te benaderen vooral nuttig voor gamedevelopers; Flash 10.x ondersteunde al langer videoversnelling via de gpu, maar met Flash 11 zouden spellen mogelijk worden die op grafisch vlak vergelijkbaar zijn met consolegames.

Flash 11 biedt ook ondersteuning voor 64bit-besturingssystemen. Daarmee moet de propriëtaire Flash-technologie van Adobe in de toekomst ook geschikt zijn voor 64bit-browsers. Mocht een platform of een browser geen Flash ondersteunen, dan hoopt Adobe met de wrapper AIR 3 een alternatief te bieden. Adobe ververst de authoringtools Flash Builder en Flex later dit jaar, zodat de nieuwe runtimes gebruikt kunnen worden, zo meldt Cnet.

Hoewel Flash, en in mindere mate AIR, meer concurrentie krijgt van technieken als WebGL en de videotag uit html5, houdt Adobe vertrouwen in zijn platform. Zo heeft het met Google samengewerkt om Flash op Android aan de praat te krijgen. Desondanks heeft het softwarebedrijf naar eigen zeggen ook volop vertrouwen in html5 en gerelateerde standaarden als css 3 en javascript. De Creative Suite-software van Adobe wordt dan ook door veel webontwikkelaars gebruikt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Betreft Flash 11 en game development is dit een zeer interessante ontwikkeling:

http://blogs.unity3d.com/...y-and-flash-a-sneak-peek/
Nu ben ik echt een NooB mbt tot dergelijke technieken maar wat ik niet helemaal begrijp is dat er in het filmpje een flash based game getoond wordt op een iPad dus het gebruik van Flash dus wel mogelijk is op een iPad maar vanwaar dan de problemen met het afspelen van Flash filmpjes op de iPad.
Of is er een duidelijk onderscheid tussen Games obv Flash en de invoegingstoepassing op een browser?

Graag wat kennis hierover.
Adobe Air werkt gewoon op de iPad. Alleen Flash Player niet.

Verklaring: Apple vind het geen probleem als 3rd-party applicaties een matige gebruikservaring bieden en afhankelijk worden van Adobe voor updates e.d, maar ze willen de iOS browser er niet mee vervuilen, vooral ook omdat Flash voor mobiele websites zo goed als useless is. Wat Apple betreft (en ook Microsoft trouwens), ligt de toekomst van het web in web technologieen zoals HTML5 en niet in Flash, en door Flash player niet toe te staan op iOS hopen ze gewoon dit proces te versnellen.

Het spelletje dat ze laten zien (machinarium) is een mooi voorbeeld waarom hier wel iets voor te zeggen is, het is een vrij populair spel omdat het er erg mooi uitziet, maar gebruikers klagen steen en been dat het traag en instabiel is...

Edit @Fly-guy:
Wat jij wilt, als jij het wel nuttig vindt dan is dat ook prima. Ik vind Flash voor mobiele toepassingen nog steeds useless. Voor video is het onnodig, Flash banner ads hoef ik niet te zien, interactieve Flash content gemaakt voor toetsenbord en muis (vrijwel alle Flash content online dus) is slecht te bedienen of past amper op het scherm, en het minuscule aanbod aan stompzinnige online Flash games dat wel geoptimaliseerd is voor mobieltjes en tablets verbleekt bij de zeeŽn van native spellen die vele malen beter werken. Dit is nog even buiten beschouwing latend dat Flash op mobieltjes en tablets nog altijd choppy en traag is, behalve op de snelste hardware, elk video'tje dat ik ooit gezien heb behalve de paar clean-room demo videotjes van Adobe zelf bevestigen dat keer op keer.

Wat Microsoft betreft moet je wel heel erg slecht opgelet hebben de laatste jaren, als je nog steeds niet doorhebt dat Microsoft ook weinig met Flash op heeft (en nooit heeft gehad overigens). WP7 ondersteunt het niet, de W8 Metro UI zal het niet ondersteunen (en het valt nog maar te bezien of W8 voor ARM Łberhaupt iets anders zal gaan ondersteunen dan Metro apps), en met IE 8, 9 en 10 legt Microsoft continu de nadruk op steeds betere en efficiŽntere ondersteuning van HTML5 applicaties. Ik zeg ook nergens dat Microsoft Flash 'niet ondersteunt', alleen dat ze een vrij duidelijk statement maken in hun productstrategie, dat de toekomst van webtoepassingen in HTML5 ligt. Overigens 'ondersteunt' Microsoft Flash niks meer of minder dan Apple. Op zowel OS X als Windows is gewoon Flash Player te installeren, terwijl dat op zowel iOS als WP7 niet het geval is.

Het blijft me telkens weer verbazen hoe fanatiek sommige mensen reageren als het over Flash gaat, persoonlijk snap ik niet wat mensen er mooi of leuk aan vinden, het heeft in mijn optiek alleen maar ellende gebracht. Zonder Flash waren open webstandaarden nu al 10 jaar verder geweest waarschijnlijk, en had iedereen er van kunnen profiteren, in plaats van alleen die devices en operating systems waar Adobe een fatsoenlijke Flash player voor heeft willen/kunnen leveren (wat in het geval van OS X en 64-bit Linux tot voor kort nog niet eens het geval was).

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 22 september 2011 00:07]

-vooral ook omdat Flash voor mobiele websites zo goed als useless is.
Dat is slechts jouw mening en zeker geen feit. Sterker nog, ik denk dat je weinig tot geen ervaring hebt met de huidige flash op mobiele apparaten, aangezien het wel degelijk iets toevoegt.

-Wat Apple betreft (en ook Microsoft trouwens), ligt de toekomst van het web in web technologieen zoals HTML5 en niet in Flash
Dat apple kiest voor HTML5 is duidelijk, echter dat doet microsoft in zijn geheel niet. Ik ga ervan uit dat je doelt op het bericht dat op je win8 tablet je geen flash kan draaien, dat klopt echter niet. Je kan geen flash draaien in de metro omgeving. Wel in de desktop omgeving.
Met andere woorden, MS geeft je de keuze en ondersteunt het dus wel degelijk.
Dat is slechts jouw mening en zeker geen feit. Sterker nog, ik denk dat je weinig tot geen ervaring hebt met de huidige flash op mobiele apparaten, aangezien het wel degelijk iets toevoegt.
Flash voegt extra content toe, dat kan kloppen. Maar de interactie met die content isin veel gevallen niet getuned voor gebruik op moderne touch devices. Binnen Flash wordt nog altijd zwaar geleund op paradigma's die alleen bestaan bij het gebruik van een muis en volwaardig keyboard.

Daar is pas met Flash Player 10.1 verandering in gekomen door de toevoeging van touch events. Wil je touch op degelijke wijze i.c.m. Flex gebruiken, dan wordt je eigenlijk al verplicht om de nieuwste Flex SDK te gebruiken en te werken met het nieuwe Spark framework, wat een hogere drempel is dan het oude MX framework.
Dat apple kiest voor HTML5 is duidelijk, echter dat doet microsoft in zijn geheel niet. Ik ga ervan uit dat je doelt op het bericht dat op je win8 tablet je geen flash kan draaien, dat klopt echter niet. Je kan geen flash draaien in de metro omgeving. Wel in de desktop omgeving.
Met andere woorden, MS geeft je de keuze en ondersteunt het dus wel degelijk.
Echter vergeet je dat Metro de standaard omgeving is waar Henk en Ingrid door begroet zullen worden en waar zij naar alle waarschijnlijkheid het grootste gedeelte van de tijd mee zullen werken. De desktop omgeving is enkel aanwezig als backwards compatibility tool (zoals Windows XP Mode in Windows 7) die in een overgangsperiode gebruikt kan worden. Flash werkt in deze omgeving enkel nog omdat ActiveX plugins in het algemeen in die omgeving moeten blijven werken i.v.m. slecht geschreven zakelijke intranet portals die stevig op custom ActiveX componenten leunen.
Was AIR niet het systeem dat Flash omzet naar HTML, CSS en Javascript? Ik weet niet zeker of dat zo is maar dan vind ik het niet vreemd dat het traag en instabiel werkt op bepaalde devices
Nee, je kan met Flash, Flex of HTML / JS Air Apps bouwen. Alle 3 worden omgezet naar een air runtime. Om AIR apps te draaien moet je de AIR plugin op je device geinstalleerd hebben.
Het is zeer bijzonder te noemen dat machinarium, een 2d point and click spel - een ipad2 nodig heeft en dan nog traag is, het geeft al aan hoe bruikbaar het is voor iPad development: niet.
Kun je nu dan met de AIR wrapper ook flash content afspelen op de iPad/iPod/iPhone?

Dat zou de concurrentie positie van al die android tablets ten opzichte van de iPad een boel verzwakken. Dat is vaak 1 van de punten waarop android tablets beter worden genoemd.
Je kunt met Air o.a. mobiele apps maken, eigenlijk een soort swf-wrappers die in een (lokaal) Air-framework draaien. Als je op Android een Air-app installeert, heb je ook Air zelf nodig; het framework, zelf ook verpakt in een soort app. Op iOS zit er een soort Air framework bij de app ingesloten.

Je kunt dan bijvoorbeeld Air-versies, oftewel apps van games aanbieden op websites, als alternatief, op platforms die geen Flash afspelen.
Ligt 't aan mij, of is Adobe wel ťrg snel met het uitbrengen van Flash Player 11? Ik bedoel, een aantal beloften die ze in 11 nu willen nakomen, hebben ze destijds al in v10 willen implementeren. En waarom geen Flash Player 10.4 of 10.5 waarmee je de nu nog bekende bugs eerst eens uit haalt voordat je met v11 op de proppen komt, of misschien zelfs de 64bits technologie eerst goed uit te bouwen. Daar waren ze in 10 ook al mee begonnen.

Ik krijg nu meer het gevoel dat Flash Player 10 vooral een proefversie is met onderdelen die ze in 11 pas echt willen inzetten namelijk.
Moet sowieso opmerken dat ik een beetje gek word van die Adobe Updates elke paar dagen. Hoop dat die frequentie met de nieuwe versie ook erg omlaag kan.

Overigens; het verschil/samenhang tussen Air en Flash wordt mij na het lezen van de website van adobe niet helemaal duidelijk.
Vullen ze elkaar aan, of dient AIR uiteindelijk Flash te gaan vervangen?
Moet sowieso opmerken dat ik een beetje gek word van die Adobe Updates elke paar dagen. Hoop dat die frequentie met de nieuwe versie ook erg omlaag kan.
Ben ik het helemaal mee eens. Adobe Reader X update al zonder de gebruiker erin te kennen, dat mag van mij ook wel in Flash Player gebeuren. Om de haverklap moet ik weer updates installeren. Je kan ze dan wel weigeren, maar dan blijven er beveiligingslekken, dus dat is ook niet alles. Hopelijk hebben ze dit beter aangepakt in 11.
Hoewel Flash, en in mindere mate AIR, meer concurrentie krijgt van technieken als WebGL en de videotag uit html5, houdt Adobe vertrouwen in zijn platform.
Uiteraard, en met die geavanceerde gaming lijkt het me ook wel logisch. Ook al ben ik meer HTML5-fan, ik denk dat het met behulp van Flash makkelijker is om zulke geavanceerde games te maken. Aan de andere kant legt zo'n plugin wel weer beslag op je systeemresources en als een soort tussenlaag tussen je browser en de 'echte' game zit. Omdat HTML5 native in moderne browsers is verwerkt, vraag ik me af of dat niet sneller is.
Ik denk dan ook dat het voordeel van Flash is dat je geen browser specifieke hacks hoeft te doen. HTML5 is leuk en zeker de toekomst maar het is naar mijn mening weer iets te afhankelijk van je browser waardoor het mogelijk is dat bij het updaten van de browser engine heel je applicatie (vooral qua opmaak) is verpest
Heb je enig voorbeeld hiervan? Vrijwel alle moderne browsers renderen gelijk aan elkaar.
"native" is het natuurlijk nooit, je draait de code of op een Flash framework of in de JS/HTML engine van de browser, dat is allebei non-native.
Omdat Adobe geld verdient met het uitgeven van hun Creative Suite: Flash player 11 betekent CS 6.

We zitten nu op CS 5.5, een echte aparte versie, geen update of zo.
Waar ik dan meteen aan denk: TV + embedded browser + snelle GPU = mogelijk doei consoles/STB?
STB zou inderdaad kunnen verdwijnen, maar je zit altijd met custom tuners (UPC MediaBox, CanalPlus Decoders) die niet vervangbaar zijn.

Consoles blijven altijd omdat cutting edge graphics echt niet van een simpel telefoon GPUtje komen... Daar blijf je gespecialiseerde apparaten voor nodig hebben.
En het feit dat als we de consoles de deur uit zouden doen, er dan geen vast platform is waar men jarenlang ťťn game voor kan ontwikkelen. Als we de ontwikkelingstijden van games naast de ontwikkelingen van hardware liggen zou de software achter gaan lopen. Of we moeten ons straks toch massaal aan producten als OnLive gaan wagen, maar dan is het voordeel van snellere hardware weer overbodig.
Ik zou console graphics echt niet meer cutting edge willen noemen. Een goede moderne pc en een spel dat zo is gemaakt het goed gebruik te maken van apparaten met meer power haalt dat niveau wel in. Maar inderdaad, een telefoon GPU is relatief simpel, je gaat niet hetzelfde bereiken op een tablet of telefoon. Zeker niet de hidige dingen, in ieder geval.
De stb functie die bv de mediabox van upc heeft kan ook als app op dat soort tv's lijkt me...
Blijft interessant, via Flash hoge kwaliteits spellen (qua graphics) kunnen spelen..

Zelfde als dat op een iPad ondertussen ook grafisch goede games bestaan, de huidige consoles worden langzamerhand ingehaald door dit soort mogelijkheden..
Om echt fatsoenlijk 3D spellen te kunnen draaien zal er toch nog meer moeten veranderen. De AVM, de virtuele machine dat de code van Flash draait, is niet bijzonder snel te noemen. Deze machine is zo gemaakt dat het de dynamische aspecten van JavaScript-achtige constructies ondersteunt, maar heeft door talrijke indirecties als nadeel dat statische analyse lastig is. Ik heb er een hard hoofd in dat Just In Time compilation daar veel aan kan veranderen.

Wat dat betreft zou ik liever de .Net VM zien om webapplicaties uit te voeren.

[Reactie gewijzigd door Infinitive op 21 september 2011 23:02]

Flash Player ondersteunt JIT in AVM2. Meer nog, Adobe heeft de code van hun ECMAScript 4 Virtual Machine open-source gemaakt en geschonken aan Mozilla onder de naam Tamarin. Daarvan gebruikte Mozilla de JIT-module in Firefox 3.5 en 3.6.
Het is wel zo dat met de komst van Firefox 4 de JIT-compiler een serieuze upgrade heeft gekregen. Daar loopt Adobe serieus achter, de performance van Flash Player is dus blijven steken op die van Firefox 3.5.
Als ik straks gewoon 3d spellen kan gaan spellen via de browser, omdat deze functie toch ook de mensen die wat meer met flash werken en toch kwalitatief goede games willen ontwikkelen om op de browser te spelen, kan dat nu gebeuren. Ik ben zelf blij met deze ontwikkeling, ik ben benieuwd hoeveel html5 zich hierbij kan gaan houden. Of dat Flash 11 echt een stap vooruit zet en toch netjes voorblijft op html5.
HTML5 is nooit bedoeld als next-gen platform, het brengt alleen HTML weer een stapje verder. Het doet nu video en er is de <canvas> tag voor 2D, maar Java, Silverlight of Flash blijven toch een 'moving target'. Wat logisch is - iets moet eerst door iemand uitgevonden zijn voordat het gestandaardiseerd wordt.
Hm, ik heb om eerlijk te zijn nog m'n twijfels over die 'Game console quality games'.
Misschien als je het vergelijkt met een Nintendo DS, maar ik ben zeker niet onder de indruk.

Wel mooi dat er 3D meer en meer mogelijk wordt met Flash, en dat ook hardwarematige versnelling een grotere rol gaat spelen.
Hm, ik heb om eerlijk te zijn nog m'n twijfels over die 'Game console quality games'.
Misschien als je het vergelijkt met een Nintendo DS, maar ik ben zeker niet onder de indruk.
Leg uit, waarom denk je dat? Waar basseer je het op? Ik ga niet oordelen ik weet het immers niet en zie het wel als het uitkomt, maar nu loop je iets af te kraken zonder onderbouwing.

En de DS is geen echte console, dat zijn die dingen die je aan de TV hangt...
In dat filmpje wat ze daar lieten zien vind ik persoonlijk nou niet echt een goed voorbeeld van "Console quality games" , ik vind het een interessant iets dat flash dit nu ondersteund, maar dit is kwa graphics zoiets als de nintendo ds.
Jammer genoeg zit er nog steeds een bug in de RC versie, dat soms bij als je bv youtube filmpjes via SSL bekijkt flash crashed. Verder een mooie ontwikkeling:)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True