Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

Adobe heeft een nieuwe versie uitgebracht van zijn Flash Builder. Met versie 4.5 is ondersteuning voor Android, iOS en het BlackBerry-tabletbesturingssysteem ingebouwd. De tool zou het ontwikkelen van applicaties 40 procent sneller maken.

Flash Builder 4.5 is een ide, en werkt met Adobes eigen programmeertaal Actionscript en het Flex-framework. In de nieuwe versie moet het gemakkelijker worden om applicaties tegelijkertijd voor verschillende mobiele besturingssystemen te maken; ontwikkelaars hebben in veel gevallen slechts één codebase nodig om hun applicaties voor meer dan één platform uit te brengen. Volgens Adobe verkort Flash Builder 4.5 de tijd om applicaties te maken met 40 procent, terwijl de benodigde investeringen met twee derde worden verminderd. Hiervoor werd ook een nieuwe versie van Catalyst uitgebracht, een tool voor het ombouwen van grafische elementen naar gebruikersinterfaces.

Adobe heeft de nieuwe versie van Flash Builder en Catalyst opgenomen in zijn softwarepakket Creative Suite, dat inmiddels bij versie 5.5 is aangekomen. Naast verbeteringen in de tools om op Flash gebaseerde software te maken, biedt CS 5.5 onder andere betere ondersteuning voor het maken van html5-apps. Er werd ook een nieuwe versie van het opensourceframework Flex aangekondigd. Versie 4.5 van Flex moet in juni uitkomen en wordt geschikt gemaakt voor Android, iOS, het BlackBerry-tabletbesturingssysteem, desktopapplicaties en webapplicaties. Waarschijnlijk zal Flex 4.5 niet als opensource worden aangeboden.

Ook nieuw is een sdk voor de ontwikkeling van applicaties voor touchscreenapparaten zoals tablets. De Touch-sdk stelt ontwikkelaars in staat om Photoshop te gebruiken voor softwareontwikkeling. Adobe heeft drie voorbeeldapplicaties voor de iPad gemaakt, die de mogelijkheden van de nieuwe sdk tonen.

De gemaakte Flash-applicaties kunnen gedraaid worden met de Adobe AIR-runtime. Omdat hiervoor geen ondersteuning is in iOS, heeft de softwaremaker een speciale packager gemaakt, waarmee de applicaties ook op Apples mobiele apparaten kunnen draaien.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Beetje mosterd na de maaltijd nu alle hedendaagse mobiele platforms goede ondersteuning hebben voor HTML5-technieken als offline apps, local storage en canvas... dermate cross-platform dat alles zelfs op je desktop werkt.
HTML5 is verre van final, de websockets zijn nog tamelijk buggy, elke browser gedraagt zich nog steeds een beetje anders, vooral de canvas bvb. Cross platform betekend daar momenteel gewoon dat het op elk platform beschikbaar is, dat het niet echt helemaal hetzelfde doet en dezelfde problemen gaat geven als vroeger gaat iedereen nogal makkelijk over wat mij betreft, tot er weer bergen specifieke browser code geschreven moeten worden.

Verder blijft JavaScript toch wel een aantal taal concepten missen, en de scope van JavaScript is basically ook gewoon "global" je kan variablen overschrijven of zelfs "class" definities als je wat zaken samengooit.

Het mag zeker niet onderschat worden wat het development model van flex bied.
Alleen is de Flex SDK al een stuk verder uitgewerkt dan de JS libraries die je op dit moment vindt voor HTML5.
Op papier zijn die 'nieuwe' technieken veel belovend in de praktijk kan je niet zonder fallbacks (dus alleen maar meer werk voorlopig).

Het gaat hier over web applicaties niet web sites.

En het een sluit het andere niet uit. Een developer kan gewoon kiezen welke ontwikkeltools en publish formaten voor hem cq zijn klant het beste werken.
ik wist niet dat er apps gemaakt werden met flash. ik dacht dat dat allemaal met java gedaan werd. goed om te weten dat dit weer veel nieuwe mogelijkheden bied voor software ontwikkelaars voor onze mobile devices.
ik wist niet dat er apps gemaakt werden met flash
Worden er ook nauwelijks. Adobe wil dat alleen graag.
Worden er ook nauwelijks. Adobe wil dat alleen graag.
Dan zit je er zwaar naast. Zelfs bij Oracle zijn ze er flink mee aan de gang. Het is (qua UI) alsof een Visual C/Basic/X applicatie in je browser draaid. Al het crossbrowser gezeur kun je vergeten (omdat het in de Flash player draaid) en daarnaast is de ontwikkeltijd veel korter. Tabellen, grafieken, vensters, radiobuttons, etc. sleep je gewoon in je workspace. Om die elementen dan ook nog te laten werken zit er een aardig goede code assist in. Het is vooral ideaal voor CMS, CRM, etc systemen. Het harde textfield/radiobutton/dropdown/etc. werk zeg maar. :P
Nee TheBorg, Bosmonster zit er niet zwaar naast. Voor Apps wordt Flex/ActionScript nauwelijks gebruikt. Voor desktop/browser applicaties de zogenaamd RIA's wordt Flex inderdaad zoals je stelt wel veelvuldig gebruikt. Daar heb je wel gelijk is, maar voor mobiele Apps wil Adobe dat inderdaad graag.

Mijn bedrijf levert al sinds 2006 enterprise level applicaties waarvan de frontend in Flex is ontwikkeld. Dus ik onderstreep hetgeen je zegt. Maar zoals je zegt dat de ontwikkeltijd veel korter is, gaat alleen maar op als je met de standaard bibliotheek aan de slag gaat. Zodra je veel customisation moet toepassen, hetzij door wensen van de opdrachtgever hetzij door gebreken in de SDK's (en die zijn er) dan is het de ontwikkeltijd niet veel korter dan met andere technieken. Dan valt de visuele builder ook niet meer te gebruiken.

Zeker in voorgaande Flex SDK's waar een slechte separatie was tussen layout en container elementen ben je al gauw op custom code/componenten aangewezen.
Wij gebruiken Flex voor de front-end van onze asset management & life insurance software dus het wordt wel gebruikt. Al onze klanten zijn onder de indruk van de UI :)
Als het er maar leuk uit ziet! 8)7

Klinkt een beetje als wat Novell voor Mono doet, MonoTouch en Mono for Android, wel gaaf maar of het echt heel efficient is Flash-naar-iOS is denk te betwijfelen?!

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 11 april 2011 16:17]

Ik heb toch ook al bij enkele grote klanten gezeten waar serieuze flex applicaties worden gebouwd.

Flex heeft natuurlijk even veel met flash te maken als GWT met html en javascript.

Het is een uitstekend GUI framework met zeer krachtige concepten met ook nog eens een goeie uitwerking. Tuurlijk zijn er af en toe (kleine) bugs, maar in welk framework zitten die niet.
De GUI van het zeer populaire spel League of Legends is met Flex/Adobe Air gemaakt.
Natuurlijk wil Adobe dat graag, maar daar gaat het niet om met de nieuwe Flash Builder.

Het hele idee achter deze toolset is dat er naar de native platform code gecompileerd wordt zodat je de gecreëerde Flash Builder GUI native op een telefoon kan draaien, en dat is op zich wel handig als je al bedreven bent met Flash Builder + AS3, en niet met Objective C of met de Java variant die google ontwikkeld heeft.
Flex is wel degelijk populair. Ook voor zakelijke applicaties. Daarnaast zijn er genoeg telefoons op de markt geweest waarvan de gehele interface op flash (lite) gebaseerd was. Flash wordt iets meer gebruikt dan je op basis van de reacties op tweakers zou geloven.
Is de flashbuilder voor android per definitie niet enorm beperkt?

Voor een fart app zal het waarschijnlijk handig zijn maar om iets echt -nieuws- te maken zal je denk ik altijd java code moeten schrijven. Iemand ervaringen?
Je hebt wel gelijk, echter niet speciaal voor fartapps ;)

Simpelere apps in het algemeen (waaronder fart apps, maar 80% van alle mobiele markets zijn simpele apps) hiermee maken is heel makkelijker, moeilijke/specialistische apps kan je denk ik beter schrijven in de talen/programma's die de OS-makers aanbevelen...
Ik had dezelfde gedachte terwijl ik achter mijn oren zat te krabben wat we hier aan hebben.

Natuurlijk is het allemaal erg mooi! Ik ben niet vies van nieuwe ontwikkelingen, maar ik vraag me af wat hiermee gedaan kan worden, en hoe te implementeren en gebruiken.

Ik zie niet het gehele plaatje, zeg maar.

* BabyXL is lekker bezig met php, mysql, jquery, json en dergelijke. Maar als dit evt zou kunnen bijdragen aan mijn projecten ben ik er wel voor in. :)

[Reactie gewijzigd door Cybergamer op 11 april 2011 15:29]

Ideaal, werd tijd aangezien het met Flash zelf ook al kon.
Ik gebruik al jaren Flex, super omgeving om online applicaties in the ontwikkelen.
Als het nou dan ook mogelijk is in die Adobe AIR-Runtime te linken naar de streamingdienst van southpark en voila; een southpark episode kijk app.. Zou fijn zijn..
Waar halen ze die cijfers vandaan? De 30% sneller, 2/3e kosten.

Dat is toch pure speculatie, en marketingtaal.

[Reactie gewijzigd door TJHeuvel op 11 april 2011 15:08]

Geef mij maar Xcode en Objective-C :P
De flexabiliteit van Visual Studio 2010, Expression Blend en C# is natuurlijk ongeëvenaard, hoewel een bepaalde taal die "lijkt op Java maar geen Java is" in Eclipse je natuurlijk het grootste bereik geeft ;)
Geef mij maar XCode en C++ of Actionscript.

Vraag me af of je met XCode + Flex ook voor iPhone kan compilen, je kan immers wel gewoon SWF exporteren (kost wel wat werk om op te zetten de eerste keer).
Python + Qt, talk about crossplatform
Het gaat weer de verkeerde richting in met de mobiele telefoons.
De telefoons worden sneller maar de applicaties trager.
Het enige voordeel aan java en flash is dat het cross platform is, maar snelheid is niet meer belangrijk blijkbaar.
Dat ene voordeel is dan wel weer een joekel van een voordeel.
Denk ook eens aan de kostenbesparing.

De applicaties worden zeker niet trager. De telefoons zijn dermate krachtig dat ze het gros van de apps makkelijk aan kunnen via een VM die uiteraard zelf wel native voor een platvorm zijn.

Uiteraard zijn er toepassing, bijvoorbeeld digital signal processing die voordeel kunnen hebben van een native library maar dat is dan ook gewoon mogelijk in combinatie met bijvoorbeeld je Java Android app.

Het grootste nadeel vind ik dat een Air app pas kan draaien als de gebruiker Air ge:installeerd heeft cq als nog wil installeren. Dat kan voor casual apps een drempel zijn die voor sommige gebruikers eentje teveel is.
het is alleen een joekel van een voordeel en een kostenbesparing voor de ontwikkelaar. De uiteindelijke gebruiker wordt er niet beter van. Doordat de apps navenant zwaar zijn, vreten ze meer accuduur op. Verder maak je mij niet wijs dat je hiermee apps maakt die op alle platforms goed aan de UI-guidelines voldoen.
Kijk eens aan, dit is weer een handige tool. Net als bij Mono kun je nu in één keer apps schrijven voor verschillende platformen in één programmeertaal. Dit is een zeer positieve ontwikkeling, en ik denk dat deze claim wel klopt:
Volgens Adobe verkort Flash Builder 4.5 de tijd om applicaties te maken met 40 procent, terwijl de benodigde investeringen met twee derde worden verminderd.
Het is alleen te hopen dat de prijzen van deze suites omlaag gaan, want Mono en Adobe CS zijn bijna niet te betalen.
Joepie nog meer gatenkaas van adobe om te testen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True