Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties
Submitter: cornedor

Crytek heeft mogelijkheden onderzocht om zijn CryEngine 3 op Flash aan te bieden, maar lijkt te werken aan een andere oplossing voor browsers en mobiele apparaten. Eerder toonde Epic een Flash-versie van Unreal Engine 3.

Crytek zegt tegenover Edge dat het de mogelijkheden heeft onderzocht om CryEngine 3 op Flash te laten werken. De Duitse spelontwikkelaar noemt de Flash-versie van Unreal Engine, die Epic woensdag op Adobe's MAX 2011-conferentie toonde, een 'interessante aanpak'. Crytek lijkt het echter over een andere boeg te willen gooien en zegt binnenkort een 'echte cross-platformoplossing' aan te kondigen voor 'alle platforms', waarbij als voorbeelden browsers, smartphones en tablets worden genoemd.

Concurrent Unity biedt zijn gelijknamige engine al geruime tijd aan via een plug-in voor Windows- en Mac OS X-browsers, genaamd Unity Web Player. Eind september kondigde de enginebouwer een exporteermogelijkheid naar Flash aan, omdat de Unity Web Player niet veel is geïnstalleerd en daarom voor ontwikkelaars en uitgevers onaantrekkelijk is als doelplatform.

De Flash-versies van de game-engines zijn mogelijk door de verbeteringen van Flash Player 11, in het bijzonder de Stage3D-api, die hardwarematige versnelling in zowel 2d- als 3d-modus mogelijk maakt. Deze functionaliteit is voorlopig echter alleen onder Windows beschikbaar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Raar, een cross platform oplossing die voor alle platformen werkt. HTML5 is op dit moment althans kijkend naar wat de rest kan bieden, niet snel genoeg voor goede 3D. Dus hoe men dit dan wil doen, ik vermoed weer een eigen plug-in maar dat is nu eenmaal niet echt een goede oplossing kijkend naar de concurrent die dat al geprobeerd heeft en het maar niet van de grond krijgt.

Wel leuk als het ze lukt trouwens, even een game spelen in een browser en dan geen farmvile clone maar een game waar je ook echt iets kunt doen. :)
Alleen ben ik bang voor het verdien model van dit soort games, ik zie de oude insert coin continue teksten van de oude arcade games nog levendig voor me en ik weet hoeveel geld daar in kon gaan zitten als je even een nieuwe game wilde spelen... :+
Een fatsoenlijke game spelen in een browser is tegenwoordig al mogelijk hoor, daar heb je geen flash voor nodig. Met Java kun je ook een echte game gewoon embedden, kijk maar naar wat ze met Minecraft hebben gedaan. Ik ben een groot voorstander van java boven flash eigenlijk, zeker omdat java overal op draait, ook op je iPad.
Waar haal jij de informatie vandaan dat java op de iPad draait?
zomfg@21!@2

Hoe heb jij Java op je iPad? (zonder jailbreak)
Wanneer games via flash worden aangeboden, is het natuurlijk wel een mooie oplossing om illegale kopieŽn tegen te gaan. Ik denk dat dat er ook als gedachte achter zit. Of zou dit ook weer gecopieerd kunnen worden?

[Reactie gewijzigd door NitSuA op 7 oktober 2011 12:14]

Ik snap niet dat ze het interessant vinden...
Ze willen dus een goed geoptimaliseerde C++ engine even gaan porten naar een script taaltje die sinds geruime tijd pas hardware acceleratie heeft :+

Dit soort dingen komen altijd naar boven als systemen weer sneller worden. Als ze snel genoeg zijn om een slome script taal toch ver genoeg te kunnen pushen dat ze het zelfde snelheids resultaat krijgen als een PC van 4 jaar geleden met een C++ engine.
Dat is na mijn mening geen vooruitgang.

Nou, als Crysis 3 uitkomt in flash zal ik hem niet kopen in ieder geval. :P
Ik vind het idee erg mooi, op de nieuwe generatie smartphones moet dit gewoon kunnen draaien lijkt mij. Ik neem trouwens aan dat deze ontwikkeling ook bedoeld is voor de next gen smartphones?
Deze functionaliteit is voorlopig echter alleen onder Windows beschikbaar.
FlashPlayer 11 heeft ook GPU ondersteuning voor OSX en zal ook support krijgen voor mobile. Het heeft ook op Linux gewerkt. Alleen door slechte video driver support ondersteunde zij dit later niet meer.

Voor windows word er DirectX 9 gebruikt als er geen DirectX is word dit overgenomen door OpenGL en als dat ook niet is weer iets anders (ben even vergeten wat) en als dat er zelfs niet is CPU.
Telefoons beginnen toch steeds serieuzer te worden als het op games aankomt. Sony heeft met de Xperia Play toch wel een beetje de eerste zet gemaakt, het zou mooi zijn als de concurrenten ook volgen.

Ik hoor Nintendo nog zeggen dat ze een telefoon een hulpmiddel vinden en geen entertainment apparaat, en dat ze niet de mobiele markt willen betreden. Zou me toch maar eens zorgen gaan maken als ik hun was.
beter leveren ze een keer directx11 support... Daar wachten we nu ... hoelang op?
Ik heb liever flash support eigenlijk. Als meer bedrijven dat gaan doen kunnen games ook zonder gedoe onder linux gespeeld worden.
Daar snap ik nou niks van he...
Flash draait gewoon niet snel (is gewoon een feit)

Bovendien, er bestaat ook zo iets als Unigine: http://unigine.com/ Ooit de benchmark in linux gedraait met OpenGL?
Ik kan je vertellen, bij mij draait ie sneller in linux dan in windows ;)
http://unigine.com/products/heaven/
Heaven draait bij mij op Windows ongeveer 2FPS sneller in DirectX11 dan in OpenGL.
Dat vind ik voor een waarschijnlijk slechter geoptimaliseerde driver niet een slecht resultaat. De graphics zijn hetzelfde, en op beide frameworks crasht de benchmark halverwege.

Dus zelfs op Windows is DirectX niet merkbaar sneller.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 7 oktober 2011 14:03]

Bij mij crasht hij niet :?
Het is wel een goed voorbeeld dat cross platforms zeker wel mogelijk zijn en dat Crytek daar geen flash oid voor nodig heeft.

Zelf schrijf ik ook C++, als ik iets van linux ook wil laten werken op windows is dat vrij makkelijk. Gewoon wat defines gebruiken en hier en daar een interface maken voor een OS specifieke eigenschap en je bent er al weer.
Natuurlijk kun je hier en daar wel wat snelheid verliezen, maar je code is nog steeds erg portable.
Zeker met de nieuwe ISO C++ standaard (C++11) kun je al snel een stuk meer een stuk makkelijker op diverse OS-en, zoals multithreading.
Yep, als je begint op Mac OS-X of Linux dan is het zeer makkelijk om cross-platform code te schrijven. Unity3D is tenminste nog lekker snel in de browser omdat de volledige engine in de plugin verwerkt is en dus native is. Flash daarentegen draait ontzettend traag.

Er is wel reden om te geloven dat CryEngine ook naar Linux geport word, ik heb namelijk wat headers in de CryEngine gevonden die leken op experimenteel Linux support.
Helaas heeft Adobe support voor linux verwijderd ivm problemen met OpenGL. Als je nog een oude versie van FlashPlayer 11 kan vinden zou je het mischien nog aan de praat kunnen krijgen.
Waar heb jij het over jonge?
DX11 patch is al lang uit! :P
Ze hebben zelfs een high-res texture pack uitgebracht, voor de mensen met 3GB ram op hun videokaarten (misschien wat overdreven :+ )

http://www.mycrysis.com/dx11
High res textures brengen het eindelijk op hetzelfde niveau van crysis 1. Als je ze gaat vergelijken zie je dat ze op sommige plekken dezelfde texture gebruiken (die textures zijn zonder high res pack op de helft van de resolutie als de oude crysis).

De implementatie van hun tessalation is de grootste faal die ik tot nu toe ben tegengekomen als het om dx11 gaat. Ook al is er geen water in het level zichtbaar er is altijd een water plane onder de grond die tessalated is, dit vertraagt het gigantisch voor wat minder snelle videokaarten.
http://techreport.com/articles.x/21404
Hier wordt het uitgelegd.

Ik hoop dat ze zich ook gaan richten op html5 als ze dat nog niet hebben gedaan. Liever dat ze daar hun engine uitbrengen dan op flash wat voor geen meter werkt met hardwareversnelling.
Voordeel van html5 is dat het ook op meerdere platformen wordt ondersteunt.
my bad!

Ik had het er laatst nog over met iemand anders en die zei dat het nog niet was uitgebracht... Sorry
lekker, cryengine met flash op me mobiel, vliegt ie in 2 seconden in de fik haha.
Want benchmarks zijn nog altijd het zwaarste en daarvan heb ik er nog nooit 1 van zien fikken...

De enige is prima zolang de instellingen maar per device zijn en dat je op je mobiel dus de mobiele versie van een game speeld ipv de desktopversie, dat werkt namelijk niet :D

Kan dit allen maar aanmoedigen, zeker met de nieuwste update gaat flash helemaal soepel op me telefoon (zelfs 1080p youtube films)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 oktober 2011 12:04]

Dus nu bij elke nieuwe smartphone de "but will it run crysis" comments :P
Tijd om je sleep-nokia modelletje koelkast het raam uit te kieperen (lees: laten afhalen door de betere witgoed-coureur met semi-opklap-truck) en een fatsoenlijke telefoon zonder geÔntegreerde brandblusser aan te schaffen
ik zou t willen. flash games op school :D
Note to self: blacklist maken voor flashgames en voorleggen voor implementatie in het volgende ICT overleg voor op de scholen ;-)
dansguardian is your friend....
Vet hoor.... de tijd dat ALLES in een apparaat zit dat je overal en altijd bij je hebt is niet ver weg meer.
Laat maar komen!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True