Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

Crytek verdient het meeste geld niet met het ontwikkelen van games als Crysis 2, maar met het verkopen van licenties voor de eigen engine aan allerlei bedrijven. Die liggen ook buiten de gamesindustrie, volgens directeur Cevat Yerli.

Website Gamasutra vroeg Cevat Yerli, directeur van de Duitse ontwikkelaar Crytek, hoe het bedrijf het hoofd boven water kan houden, aangezien het bestaat uit zes verschillende studio's, die ieder in een ander land zijn gevestigd. Ondanks het grote aantal studio's heeft het bedrijf opvallend weinig games geproduceerd. Sinds de oprichting van Crytek in 1999 bracht het alleen Far Cry, Crysis en Crysis Warhead op de markt. Volgens Yerli moet zijn bedrijf het niet alleen hebben van het ontwikkelen van games. "We hebben een erg goede, geheime engine business", aldus de directeur. "We hebben bovendien nog wat andere contracten buiten de gamesindustrie lopen. Wat dat betreft zitten we in een goede en bevoorrechte positie om zowel dat werk te doen als aan onze eigen games te kunnen werken."

Vooral in het afgelopen jaar, sinds het CryEngine 3 op de markt heeft gebracht, is Crytek succesvol geweest volgens Yerli. De afnemers komen niet alleen uit de gamesindustrie. "Er is een hele industrie die zich bezighoudt met serious games en we hebben veel contracten afgesloten met gas- en oliebedrijven en General Electric, en dat loopt door tot aan Socom. Er zijn veel militaire bedrijven die met onze technologie werken." Op de vraag of Crytek ook zelf militaire simulaties maakt, antwoordt de directeur: "We leveren de technologie, simulaties, contractwerk, wat ze maar nodig hebben, wat ze maar willen. We hebben een eigen studio voor de ontwikkeling van serious games. Die is onderdeel van Crytek, maar draagt niet onze naam. Dat is studio nummer zeven, zo geheim dat ik hem niet eens genoemd heb!"

Het licenseren van de eigen engine en het contractwerk voor andere bedrijven stellen Crytek in staat om de tijd te nemen voor de eigen games en, hoewel het uit zeven studio's bestaat, toch steeds maar één eigen game in ontwikkeling te hebben. "We richten ons op één game tegelijk", aldus Yerli. "Nu is dat Crysis 2 en daarna een andere game. We hebben veel games gepland staan, maar daar laten we nog niks over los."

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (41)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Bij Crytek doen ze wat alle ontwikkelaars/uitgevers zouden moeten doen, eerst ervoor zorgen dat een game goed wordt, en niet proberen elke maand een vervolg proberen uit te brengen, waardoor de kwaliteit van de serie / game onderuit gehaald wordt.

Ook is het niet zo gek dat ze belachelijk vaak die cryengine kunnen verkopen, want die is gewoon heel erg goed en alles ziet er schitterend uit met die engine. Wat mij ook nieuwsgierig maakt is die studio zeven, wat doen die precies en voor wie doen die dat, kunnen ze ook een serious game maken voor de consumenten wereld, zodat een game echt realistisch gaat worden. of zou alleen de militairen onder ons toegang krijgen tot zo'n game?

Kortom, Crytek blijf zo door gaan en ik zal elke keer geduldig wachten op een nieuwe (sowieso grafische) topgame van jullie hand.
Bij Crytek doen ze wat alle ontwikkelaars/uitgevers zouden moeten doen, eerst ervoor zorgen dat een game goed wordt...
In mijn mening is crytek meer bezig de game mooi te laten worden. Mooie graphics, mooie omgeving met "OMGWTF" gras wat zo realistisch is dat je soms een 10 minuten rondkruipt om te zien hoe goed het is. Maar echt goede games, nee, het hap-snap verhaaltje zonder echte diepgang, maakt het tot een mooi spel zonder echte inhoud. Leuke voor een avond, maar geen classis. Noem dan bioware of blizzard als uitgevers die games ontwikkelen zoals het hoort

Je hoort men niets voor niets vaak over crysis en farcry als een benchmark van hoe goed je game pc is. Niet dat het waanzinnig games zijn die je niet mag mislopen.
Meh, Crysis is geen goede benchmark: de engine kan maar twee processor-kernen gebruiken en is, gezien de prestaties, niet bepaald efficiŽnt geschreven.

Kijk maar naar UniEngine. Beter geschreven + betere visuals (en gratis benchmark).

Het probleem is alleen dat Crysis een status onder de minder technische mensen heeft opgebouwd en iedereen daarom er een benchmark van wil zien.

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 27 september 2010 10:55]

uhh.. Ze hebben een hele goeie (zware) engine, maar dat hun games goed zijn? laat me niet lachen zeg, zo bijzonder waren farcry en crysis als game ook niet.. maargoed dat is ieders smaak, ik heb zelf farcry voornamelijk gekocht indertijd vanwege de modding mogelijkheden.
Crysis vond ik qua gameplay idd ook wat minder, maar far cry heb ik toch echt met enige regelmaat op nieuw gespeeld, iets wat ik normaal gesproken toch niet zo snel zal doen, dus ja naar mijn mening is far cry een top game.

Crysis is wat minder, maar grafisch wel weer een stuk beter, dat is iets wat het voor mij ook goed doet. Dan maar een game met een slechter verhaal, als de graphics zo goed zijn maak ik mij me toch iets minder druk om het verhaal etc.
ik stond versteld hoe in het filmpje het gezicht van die man er uit zag, levensecht gewoon.
Er was toch ooit een voorspelling gedaan dat we bijna foto realistisch kunnen gamen in pak 'm beet 4 jaar tijd?

Aan de andere kant wie zou er nog foto realistisch willen gamen?
Levensecht is meer dan alleen de buitenkant van een personage renderen. Veel studio's animeren bijvoorbeeld zo slecht dat ik me alsnog niet in kan leven. En dan heb ik het nog niet eens over de slechte teksten/voice-acting. Maar ja, dat is altijd en overal al ondergewaardeerd geweest...
Er zijn genoeg gamedevelopers die acteurs inhuren om de teksten in te spreken en dan gaat de kwaliteit toch echt omhoog. Misschien dat jij de verkeerde spellen dus gespeeld hebt?

Ontopic:
Ik kan heel goed begrijpen dat er veel licenties verkocht worden van de engine. De engine is op grafisch gebied redelijk ver vooruit en de AI in bijvoorbeeld Crysis was toch wel redelijk goed te noemen (op de hardste modus gespeeld voor de uitdaging ;)). Dat de engine redelijk zwaar is maakt niet heel erg uit, omdat veel grote organisaties over veel meer rekenkracht beschikken dan de gemiddelde thuisgamer.
Ik bedoelde niet dat er geen games zijn die het goed doen. Het zijn er alleen (zeer) weinig. Vooral in de genres buiten RPG's.
om eerlijk te zijn vind ik hem minder indrukwekkend dan het gezicht in de cryengine 2 demo. Hoeveel er eigenlijk is veranderd op dat gebied valt wel mee. http://www.youtube.com/watch?v=X1vsI5qSdGM
Dat zeiden ze 10 jaar terug ook
ik vind al die graphics maar niks, ik was blij met gta-vc :P het ziet er verder wel gelikt uit, maar ik houd er gewoon niet van, dus ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat niet willen :)
Als vfx artiest heb ik een paar jaar terug realtime architecturale presentaties gegeven van een groot huizencomplex in Brussel dankzij de leveleditor in Half Life 2. De klanten waren RAZEND enthousiast. Mijn concurrenten gebruikten renders (niet interactief), ik beweerde tegen mijn klanten dat ik gebruik maakte van een zelfgemaakte plugin in 3dsmax (terwijl het dus eigenlijk gewoon een game was). Klanten praten nogal veel en dit wou ik tegen iedereen verzwijgen.

Fijn om te zien dat Crytek beseft dat je met een heel goede engine alle kanten opkan. Ze hadden volgens mij eigenlijk dit interview niet moeten geven om anderen niet op ideeŽn te brengen. Ik heb het ook een ganse tijd verzwegen dat ik zo werkte in de architectuur (en dat is helemaal niet mijn achtergrond).

Goed bezig, Crytek!

[Reactie gewijzigd door Jan Van Akker op 27 september 2010 10:57]

Fijn om te zien dat Crytek beseft dat je met een heel goede engine alle kanten opkan. Ze hadden volgens mij eigenlijk dit interview niet moeten geven om anderen niet op ideeŽn te brengen. Ik heb het ook een ganse tijd verzwegen dat ik zo werkte in de architectuur (en dat is helemaal niet mijn achtergrond).
Hoezo? Dat is echt niet nieuw. Ik weet dat Epic Games al jaren lang hun UnrealEngine licenseerd aan verschillende non-game bedrijven die het o.a. gebruiken voor architectuur projecten.

Een recent voorbeeld is bijvoorbeeld Dallas Cowboys Stadium: http://www.unreal.com/success-stories.php

Maar UE wordt bijvoorbeeld ook gebruikt door Nickelodeon voor de serie Lazytown.

Dat Crytek dit ook doet komt voor mij niet echt als een verrassing. Maar ik was wel verbaasd dat ze al 7 studios hebben. Zo snel groeien brengt veel risico's met zich mee.
Maar UE wordt bijvoorbeeld ook gebruikt door Nickelodeon voor de serie Lazytown.
Ben ik de enige die denkt dat de makers daarvan met enige regelmaat instagib daarop loslaten? :+
Waarom zou je verzwijgen dat je voor een presentatie een game-engine gebruikt? Als andere non-game-organisaties de engine openlijk gebruiken, waarom zou er dan een taboe op zijn?
om concurrende bedrijven niet op het idee te brengen waar je zelf voordeel uit haalt. Je zorgt er gewoon voor dat je een voorsprong hebt.

@SYQ,
liegen tegen klanten is ze belangrijke informatie niet geven of deze moedwillig verdraaien.

In dit geval beschermt hij zijn unieke selling point (is zijn goed recht)
en heeft hij de waarheid niet verteld op een insignificant punt, al zou een klant
het hebben ontdekt, had het alsnog voor de klant niets uitgemaakt.

kortom goed bedacht door Jan, slim gedifferentieerd, creatief verborgen gehouden van de concurrentie en optimale benutting van beschikbaar gereedschap.
Ik had m aangenomen!
Haha wel handig van je om tegen (mogelijke) klanten te gaan lopen liegen om opdrachten binnen te hengelen en dit ook nog eens met je eigen naam op t.net :D
Dat klinkt behoorlijk geheimzinnig "studio nummer zeven"... maar of het nou gewoon een marketing stunt is om meer publiciteit te krijgen zal het wel weer zijn en niet meer.
Mijn mening is dan gewoon dat studio nummer zeven eerder geen aandacht gehad heeft omdat het ook niet interessant is....
ik geef ze wel een dikke duim-up.. het is een leuk verhaal om er meteen in alle aandacht mee te staan
Dat hoeft niet per se. Als er games worden ontwikkeld voor militaire doeleinden, dan kan ik goed begrijpen dat ze de studio niet willen noemen.
Om het daarna 3 regels verderop wel te noemen?
Dan hou je toch gewoon je mond ? Neen lijkt mij eigenlijk niet meer dan marketing te zijn. Wat kan er trouwens kwaad aan de naam te noemen , iedereen kent toch ook skunk works ?
Doet Cevat Yerli toch ook. Hij noemt alleen dat er nog een studio extra is, maar noemt verder geen namen. Dus weet je eigenlijk nog niks.
Had ergens gelezen dat ze ook licenties verkochten aan opleidingen voor game design.
Maar iig slim van Crytek om uit meerdere vijvers te vissen.
Volgens mij had ik een tijd terug gelezen dat Crytek de licentie gratis verspreid voor educatieve doeleinden, ik kan het alleen even niet terug vinden.
Die engine zou wel eens vaker gebruikt mogen worden in games. Het staat al een paar jaar stil in graphicsland, totdat Crysis 2 uitkomt natuurlijk.
Velen vergeten dat de Cryengine niet draait om geweldige graphics neer te zetten. Het heeft altijd gedraaid om real-life simulaties o.a. physics natuurlijk :)
Mooi hoor dat technologie die in eerste instantie ontwikkeld is voor gaming nu zo geavanceerd is dat het ingezet kan worden voor militaire simulaties. Real time door levensecht vijandelijk terein lopen of rijden. Dat moet een ongelofelijke pre zijn.
De MBO opleiding Gamedesign op het Friesland College maakt ook gebruik van deze licenties. Zo zullen ze wel meer instanties hebben die er gebruik van maken. Zal ook wel niet goedkoop zijn, gok ik.
Voor wat betreft het oefenen van situaties die niet makkelijk in de echte wereld mogelijk zijn, is het een goeie ontwikkeling dat ze daarvoor de computer simulatie hebben ontdekt.

Het simuleren van echte omgevingen wordt in de game industrie al heel lang gedaan. Ook niet gek dat een game developer nu meewerkt aan het opzetten van serious games.
Wat ik wel geweldig vindt aan deze sandbox editor is dat de wijzigingen meteen zichtbaar zijn op de consoles in realtime tijdens het editen.. Verder is en was het probleem met de CryEngine dat je toch een stevige PC nodig hebt om en redelijk te kunnen draaien. Helaas zat wel de CryEngine 1 & 2 vol met bugs waardoor het lastig was om een mod ervoor te schrijven (met roadkillwarriors is er voor gekozen om maar te stoppen met de cryengine vanwege de vele problemen en wordt er weer gebruik gemaakt van de UnrealEngine)..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True