Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Wie de kans krijgt om Dominic Guay te spreken, die als technical director bij de interne studio van Ubisoft verantwoordelijk is voor de engine die schietspel Far Cry 2 aandrijft, laat dat natuurlijk niet aan zich voorbij gaan.

Ontwikkelaar Crytek was samen met Ubisoft verantwoordelijk voor het eerste deel van Far Cry. De game werd door Crytek gemaakt, op basis van de zelfgebouwde Cryengine. Het huwelijk tussen de uitgever en de ontwikkelaar zou kort na het verschijnen van de shooter stuklopen, waarop Crytek in zee ging met Electronic Arts. Ubisoft hield aan de breuk de naam Far Cry over, en het bedrijf mocht gebruik blijven maken van de in het spel gebruikte technologie. Op basis van de Cryengine heeft het ontwikkelteam van Ubisoft de Dunia-engine gebouwd, waar Far Cry 2 op draait.

*Restjes

De vraag is natuurlijk wat Ubisoft aan de engine heeft toegevoegd en wat er van de Cryengine nog in de code is terug te vinden.
Dominic Guay: "We wilden Far Cry 2 op basis van onze eigen technologie ontwikkelen en wisten dus dat we een geheel nieuwe engine moesten maken. Het is veel moeilijker om een engine van de grond af aan op te bouwen, dan om met een bestaande engine te starten en daar gaandeweg onderdelen van te vervangen. Het is wel mogelijk, maar dan zouden we vanaf het begin tegelijkertijd belangrijke onderdelen als physics en rendering moeten programmeren. Vandaar dat we de Cryengine van Far Cry hebben gebruikt als basis. Dat gaf ons de mogelijkheid om ons steeds volledig te concentreren op één onderdeel, en stuk voor stuk delen van de engine te vervangen. We zijn overigens niet over één nacht ijs gegaan. In april 2005 zijn we aan het project begonnen en we hebben eerst het nodige onderzoek gedaan. We wilden weten wat de mogelijkheden van de Cryengine zijn, wat we wilden bereiken met de Dunia-engine en waar de concurrentie mee bezig was. We wilden vooraf vooral duidelijk hebben hoe we de dag- en nachtcyclus aan zouden pakken en hoe we dynamische belichting in zouden bouwen. We hebben ook goed nagedacht over de bomen en vegetatie in het spel."

Far Cry 2

"Ons onderzoek heeft tot het eind van 2005 geduurd en daarna zijn we gaan programmeren. We hebben tot begin 2007 besteed aan pre-productie, dus aan het ombouwen van de engine. Begin 2007 waren we zover dat de rest van het team met de engine kon gaan werken. We waren absoluut nog niet klaar met ons werk, maar de editors waar de rest van het team het spel mee moet maken waren klaar, dus toen zijn we met de echte productie van de game begonnen. We begonnen alle textures, modellen en animaties te ontwikkelen en gingen de eerste delen van de spelwereld bouwen."

Lees ook de gebruikersreviews

Populaire gebruikersreviews


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True