Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 88 reacties

Crytek heeft bekendgemaakt dat het op de Games Developers Conference, die van 11 tot 13 maart in San Francisco wordt gehouden, 3d-toepassingen voor zijn CryEngine 3 zal tonen. CryEngine 3 wordt gebruikt voor de game Crysis 2.

Op de Games Developers Conference van 2009 werd CryEngine 3 al aan het publiek getoond. Tijdens de editie van dit jaar zal Crytek de nieuwe 3d-mogelijkheden van de engine demonstreren, zo maakte het Duitse bedrijf wereldkundig. CryEngine 3 wordt onder meer bruikbaar om games voor bijvoorbeeld Nvidia's 3D Vision en 120Hz-monitoren te ontwikkelen.

Crytek benadrukt de multiplatformmogelijkheden van zijn ontwikkeltoolset: met CryEngine 3 kunnen games ontwikkeld worden voor de pc, maar ook voor de Xbox 360 en de PlayStation 3. Ontwikkelaars kunnen met de optie LiveCreate met één editor werken, terwijl het resultaat voor zowel pc als consoles realtime getoond kan worden.

Vooralsnog zijn er naast het door Crytek zelf aangekondigde Crysis 2 nog geen games op basis van CryEngine 3 aangekondigd. Het is ook niet bekend hoeveel licenties Crytek al voor zijn nieuwe engine heeft verkocht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (88)

http://www.youtube.com/wa...EpKxBnCpryw&v=2WJG14uLA3k

kijk maar naar dit filmpje. Dan zie je pas echt waarom dit een dikke stap terug is van de engine die voor Crysis is gebruikt.

Best wel erg eigenlijk. Een engine die 3 jaar na Crysis uitkomt en er nog slechter uitziet ook.

De ontwikkeling naar betere graphics is officieel gestopt en gaat zelfs achteruit.

[Reactie gewijzigd door Omnyakom1 op 2 maart 2010 14:09]

Let er wel op (staat ook in een reactie onder het filmpje) dat dit een filmpje is van 7 maanden geleden, en dat er inmiddels ongetwijfeld meer is ingebouwd/verbeterd/aangepast in de nieuwe versie van de engine.

De uiteindelijke conclusie kunnen we pas trekken wanneer Q4 dit jaar de engine beschikbaar is.

Ik ga er in ieder geval niet van uit dat CryTEK haar nieuwe engine grafisch achteruit laat gaan, tenzij dit heel erg nodig is om het multiplatform te kunnen blijven ondersteunen.
Erm, je praat hier over console CE3 versus PC CE2, waar inmiddels PC een vrachtlading meer power tot zijn beschikking heeft dan een console. Best wel onzin te beweren dat dit een stap terug is, als je zo scheef gaat vergelijken.
Dit is een vergelijking tussen de PC en Xbox360/PS3... dat is hetzelfde als een Hummer (pc) vergelijken met een New Beetle (xb/ps). Over het algemeen is het zo dat een spel:

- het spel er op de PC of beter uitziet dan de console versie,
- of dat de PC nog net niet in slaap valt (bij een directe port)
- of dat er bij de console versie shortcuts worden genomen om ongeveer hetzelfde te tonen. Zoals in het filmpje de vertraagde schaduw van de vallende boom.

Een PS3 en Xbox hebben nu eenmaal relatief goedkope hardware en is niet uit te breiden, aan PC kun je eingelijk zoveel besteden als dat je zelf wil.
Dat is anders ook niet echt een eerlijke vergelijking van de Engine. De Crysis 2 engine draait op de PC, en de Crysis 3 engine op de PS3.

Voor een eerlijke vergelijking van de Engine zelf, en dus niet de ondeliggende hardware zul je gewoon op hetzelfde systeem moeten testen.
Het enige wat het laat zien is het verschil tussen CE2 op een high-end pc versus CE3 op consoles.

Ik zie niks over CE3 op high-end pc's. Zonder vergelijking tussen CE2 en CE3 op *dezelfde* hardware lijkt jouw conclusie me erg voorbarig.
Nu console vs pc, als het pc vs pc is zal het wel wat anders zijn, hij geeft zelf de reden in het filmpje, RAM-geheugen ...
Dat het nu niet zo snel gaat als de afgelopen jaren, wil niet zeggen dat de ontwikkeling is gestopt :S

Ten eerste is er die bangmakerij genaamd crisis, waardoor games als Crysis (wat een ironie) nu niet meer, zoals ook Crytek heeft gezegd, als PC exclusive met al die piraterij zal worden uitgebracht. Omdat consoles zoveel belangrijker zijn geworden houden die de grafische ontwikkeling ook gigantisch hard tegen.

Als je momenteel een HD5970 bezit is er behalve Crysis op een belachelijke resolutie, niks wat je kaart verder kan maximaliseren, en als het nog een jaar of 2 duurt voordat er nieuwe consoles zijn, dan kan je straks met de nieuwe chips van 2011 helemaal al je console ports met gemak op super high spelen.

Daarnaast zit men momenteel aan een plafond omdat met huidige technologie het maken van steeds gedetailleerdere werelden gigantisch veel tijd kost. Men is heel erg lang in DirectX 9.0 blijven hangen en het maximale is er nu wel ongeveer uitgehaald, terwijl DX10 geen nieuwe technieken levert die deze ontwikkeltijd significant naar beneden kan halen.

Tegelijkertijd komen er nu wel dingen als Tesselation op de proppen en gebruikt men zoals in het filmpje gezegt, meer procedural content. Dat soort technologie. Echter is dat DX11 en het overgrote deel van de markt om maar niet te spreken over de consoles heeft dat nog niet, dus vind je het gek dat ontwikkelaars er nog niet zo meteen in springen.

Geef het wat meer tijd :)
fantastische stap voor game developers dit,
het voordeel om niet meer continu te hoeven porten als je bezig bent met de ontwikkeling van een multiplatform spel lijkt me een hoop tijd (en tijd == geld) te besparen!

:)
Volgens mij kan de unreal engine dit ook al, veel games gemaakt met de unreal engine worden dan ook op de PC gemaakt (vele console games echter), en kunnen vrij gemakkelijk op de console getest worden. Uiteindelijk multiplatform? Tsja, daar heeft het bijzonder weinig invloed op gehad.

Zal me ook hier weer niet verbazen dat er weinig echt multiplatform uit komt, of single console exclusief of enkel de ps3 en 360.

Dus alhoewel het technisch altijd een goede zet is, blijft het aan de kant van publishers tot nu toe zeer minimaal.
veel games gemaakt met de unreal engine worden dan ook op de PC gemaakt (vele console games echter)
Alle games voor alle platforms worden op de PC (of Mac voor mijn part) ontwikkeld, je kunt op een console niet gamedevven. Devkits kunnen alleen gebruikt worden om te testen.

Tegenwoordig is multiplatform eigenlijk altijd het aantrekkelijkst, door de hoge ontwikkelkosten van games is het ondersteunen van meer dan één platform relatief goedkoop en het aantal potentiële klanten neemt enorm toe. De enigen die belang hebben bij exclusives zijn de platformeigenaren, die leggen daar dan ook regelmatig grote bedragen voor neer. Een bekend voorbeeld hiervan is Microsoft dat naar schatting 50 miljoen dollar heeft neergeteld voor de tijdelijke exclusiviteit van de DLC van GTA IV.

De enige uitzonderingen hierop zijn games die alleen op een bepaald platform werken, vanwege het genre of de controls. Denk aan games specifiek ontworpen voor de WiiMote of genres als RTS en Tycoon waarbij de muis/toetsenbord combo van de PC onovertroffen is (al wordt er in het geval van RTS wel steeds meer gewerkt aan consoleversies).

[Reactie gewijzigd door Wes op 3 maart 2010 10:05]

Maakt het dan nog uit wat voor type games hierop ontwikkeld kunnen worden? Of worden het allemaal een beetje zoals Far Cry/Crysis?
Nu nog afwachten of de games goedkoper worden :P

Goedkoper = meer verkopen = minder downloads = meer geld
(in een ideale wereld in elk geval :+)
Maar het aantal extra verkochte exemplaren is niet lineair aan het goedkoper (of duurder) maken van een spel. Vrij simpel economisch feit en onbegrijpbaar dat het niet te begrijpen valt.
Zelfs voor €0 wat elke keten in de schakel verlies zou geven, gaan er nog steeds mensen het illegaal downloaden.
downloads en het al dan niet aankopen van een game heeft bitter wienig met elkaar te maken, onbegrijpelijk dat mensen DAT niet willen begrijpen... De ronduit achterlijke aanname dat elke download een verloren klant is klopt helemaal niet, en de promotionele kracht die piraterij meebrengt wordt ook nog eens immens onderschat.
Inderdaad. Ik ga Assassins creed 2 voor PC kopen, maar wel meteen ook een crack op zetten. Mijn aangekochte versie telt dus ook als een illegale kopie? Een niet te onderschatten deel download gewoon nocd cracks omdat ze gewoon willen spelen zonder de dvd altijd te moeten in steken. Of ze hebben hun dvd niet bij de hand dus ze downloaden het vlug...
Maar wat is je punt? Game A kan met 25% korting verkocht worden en maar 5% meer verkopen genereren terwijl Game B met 25% korting 300% meer verkopen genereert.

Ik zou zeggen kijk naar de kerst-kortingen en weekend-deals van Steam om een real-world voorbeeld te krijgen van hoe het in de praktijk werkt. In de meeste gevallen lijkt het daar erg goed te werken om games goedkoper te verkopen.
tuurlijk word het niet goedkoper, op die manier kunnen hun er meer aan verdienen.. wij merken er niks van..
Daar kun je als consument zelf wat aan doen.
hoe dan...
als consument hb je geen invloed op de prijs die een procudacent voor zijn product vraagt.

je kan stoppen met kopen.
maar developers gaan nog eerder failliet dan dat ze de prijzen bij gaan stellen.

enige wat kan is massaal alleen maar games die afgeprijsd (onder de 20 euro bijv)kopen. mischien stuurt dat een signaal.
maar zelfs dan blijve hardcore gamers games kopen voor veel geld op de release.

kortom.
mensen heben amper invloed.
dat filmpje is al vet oud
staat meer op www.gametrailers.com
Hebben we een paar fragmenten al niet gezien bij de introductie van de CryEngine2 engine? Oude wijn, nieuwe zakken?
Klopt dat gedeelte met die stijger heb ik 100% zeker eerder gezien ;) (en dat is zeker wel langer als 6 maanden terug)
zelfde voor het gezicht. misschien is het alleen dezelfde models met een verbeterde techniek er achter maar slime audience experience is dit natuurlijk niet.
ik voorzie topgames voor de consoles, en een lekker lage stroomrekening omdat het potentieel van de pc waarschijnlijk amper benut word (hoewel... die graphics zijn wel nice :D)
ik hoop maar dat de gameplay van de pc versie niet al te veel moet lijden onder de console ports. Hoewel ik het ergste vrees. Straks vertikken de devs het nog om een leun-functie in de pc versie te zetten 8)7

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 2 maart 2010 17:12]

Het is een PC engine gepoort naar de consoles hoor. Deze keer niet andersom. Ze zeggen dat ze helemaal opnieuw zijn begonnen, maar dat is natuurlijk lulkoek.

Verwacht maar gewoon Crysis achtige eisen. (wat met een C2D @ 2,8ghz, 2gb ram en een 9800 of 48** kaart prima draait).
Ik denk dat de verkoop van de games op de PC helemaal niet belangrijk is voor Crytek.
Het lijkt me eerder dat ze bakken met geld krijgen van intel en nvidia, omdat de eerste Crysis wel degelijk heeft gezorgd voor een aanmerkelijke stijging in de hardware verkopen.
Ik ben erg benieuwd naar het gebruik van deze engine.

Vooral de procedural destruction is iets wat je steeds vaker ziet (bv: BF: Bad Company 2) en wat ook erg vet is om in je game te hebben.
Waarschijnlijk is deze engine wel weer erg zwaar voor de meeste PC's, maar aan de andere kant hebben ze ook tijd zat gehad om de boel te optimaliseren.

Dus, zoals ik al zei: erg benieuwd!
Als het op de consoles draait dan zal het zeker op de PC's draaien. Je kan optimaliseren wat je wil, maar de techniek in die apparaten begint zachtjes aan al 5 jaar oud te raken. Ze hebben gewoon niet de brute kracht die op de PC's beschikbaar is. Dat ze die dingen nog als "next gen" betitelen is een beetje raar. Bij iets als "volgende generatie" denk ik aan de PS4. De PS3 en 360 zijn al compleet ingeburgerd.

Ik kijk in ieder geval uit naar spellen op deze engine. Zoals jij is procedural destruction mooi om je beter in de game te trekken. Hopelijk kunnen zulke dingen ook deel gaan worden van de core-gameplay, in plaats van dat het eyecandy blijft.
Die next gen slaat ook op de volgende generatie. Als je het filmpje in HD bekijkt zie je dat de graphics bij de next-gen delen veel mooier is dan op de consoles die met naam genoemd worden. Mijn gok is dat dit de PC versie op Maximum is.
Vooralsnog zijn er naast het door Crytek zelf aangekondigde Crysis 2 nog geen games op basis van CryEngine 3 aangekondigd. Het is ook niet bekend hoeveel licenties Crytek al voor zijn nieuwe engine heeft verkocht.
Mja, dat valt (helaas) genoeg mee als je het gebruik van zijn twee voorgangers ziet. De CryEngine 1 is alleen voor Far Cry gebruikt en voor AION, en de CryEngine 2 is ook alleen voor Crysis (+Warhead) gebruikt, met de enige 'bekende' andere titel Entropia Universe is. De andere games met die engine zijn of hele onbekende games, of nog in ontwikkeling (met geen verdere informatie beschikbaar op Wikipedia).

Wat zou daar de oorzaak van zijn, vraag ik me af? Te moeilijk voor te ontwikkelen? Te duur? Hoop dat ze dat met deze engine kunnen verbeteren - want ik heb nog geen engine gezien die zulke mooie beelden kan maken dan de CryEngine 2, en die is alweer een paar jaar oud.
Wat zou daar de oorzaak van zijn, vraag ik me af? Te moeilijk voor te ontwikkelen? Te duur? Hoop dat ze dat met deze engine kunnen verbeteren - want ik heb nog geen engine gezien die zulke mooie beelden kan maken dan de CryEngine 2, en die is alweer een paar jaar oud.
Onmogelijk te tunen voor een console en dus een kleinere afzetmarkt. Games worden vandaag de dag gemaakt met als target te kunnen draaien op minder zware hardware. Vroeger kocht men een nieuwe videokaart om de nieuwste games te kunnen spelen; tegenwoordig speelt men de nieuwste games op bijna 5 jaar oude hardware.
Er zit niet eens DX11 support in die engine... :s

bron: http://mycryengine.com/index.php?conid=2
Ik denk dat het een groter probleem was geweest als DX10 niet ondersteund werd; de architectuur van DX10 en DX11 zijn volgens mij ongeveer gelijk, waardoor support hiervoor later nog toegevoegd zou moeten kunnen worden? Maar heeft het misschien anders te maken met de ondersteuning van DX op de consoles (niet mijn straatje ;))?
boehoe, er is tot nu toe nog geen enkel dx10/11 spel dat kan tippen aan crysis (dx9) en dat gaat voorlopig ook niet veranderen. Dx11 kan me gestolen worden.
Crysis gebruikt dx10...
Gebruikt ja, voor wat extra belichtingeffectjes, om marketingredenen. Het spel is gewoon op dx9 ontwikkeld.
komt nog wel imho. Windows 7 is nog jong he
Ligt het nou aan mij of heb ik dat gezicht van die oude man en die "exploding" waterval nu al een keer gezien - sterker nog - dat hele filmpje heb ik al eens ergens gezien en niet vorige week. Eerder een paar maanden geleden ofzo :?
Crytek durft de grenzen te verleggen, iets wat ik ontzettend kan waarderen. Reken maar dat het kapitalen kost.
Ze worden gefinancierd door Intel en Nvidia
Crysis vond ik een uitermate vette game. Ik ben wel benieuwd of met deze engine weer van die extreme systemspecs gepaard gaan...
Verwacht maar niet dat je huidige computer dit aankan :P met de komst van crysis warhead waren er ook nog geen computers die het goed aankonden :S
Dat zeggen mensen steeds maar dat valt reuze mee.

(ikzelf had het op zonder AA gespeelt op 25-30 frames en het was nog steeds leuk)
och... ik kon met mijn dualcore en 8600GT crysis perfect op medium draaien. Was zelfs toen al aan de lage kant kwa hardware

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True