Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 248 reacties
Submitter: Kinsmir

Op verschillende torrentsites is de volledige versie van het spel Crysis 2 opgedoken. Volgens de ontwikkelaar Crytek gaat het om een bèta, maar ondanks enkele schoonheidsfoutjes is zowel de single- als multiplayer volledig speelbaar.

Crysis 2, de langverwachte opvolger van Crysis en Crysis: Warhead, wordt officieel uitgebracht op 22 maart, maar er is nu al een illegale versie te downloaden van het spel op verschillende torrentsites. Het gaat om een late beta-versie waarin enkel DirectX 9 en medium-settings ondersteund worden, maar de singleplayer kan van begin tot eind gespeeld worden. In het spel zitten wel nog een aantal schoonheidsfoutjes die Crytek momenteel aan het wegpoetsen is. De download bevat tevens de drm-masterkeys, waardoor de multiplayer toegankelijk is en er gebruik gemaakt kan worden van de CryEngine 3 Editor.

In een reactie op de gelekte versie laat ontwikkelaar Crytek en uitgever EA weten teleurgesteld te zijn. Ze hopen dat fans van het spel wachten tot 22 maart, om de volledige en uiteindelijke versie van het spel te kopen. Crytek lijkt de schuld meteen af te willen schuiven op de digitale piraterij, die slecht zou zijn voor de pc-markt en pc-ontwikkelaars. Hoe de beta-versie echter uit kon lekken is niet duidelijk. Crytek gaf lange tijd geleden al aan dat het vanwege piraterij zou stoppen met het maken van pc-only spellen.

Crysis 2 Crysis 2
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (248)

1 2 3 ... 8
Dit zou inderdaad wel eens het einde kunnen zijn voor Crysis op PC, ik zou het jammer vinden maar het is totaal begrijpelijk. Het is ook hun grootste bron van inkomsten samen met hun partnerships in de architectuur...heel jammer, een maand voor release, echt overdreven.

Hopelijk zijn de bugs vervelend genoeg om het niet te aantrekkelijk te maken

[Reactie gewijzigd door jan van akkere op 12 februari 2011 14:13]

Crysis is niet hun grootste bron van inkomsten, dat is de Cryengine. Crysis is alleen maar iets om die engine te showen. (en er wat geld aan verdienen.)

nieuws: Crytek succesvol met licenseren van CryEngine

[Reactie gewijzigd door Arrim op 12 februari 2011 14:20]

Helemaal mee eens. Ik vind zelfs dat de kwaliteit van de spellen zelf, qua gameplay, zo laag is dat het misschien niet eens erg is dat dit fiasco is gebeurd. Eigenlijk wil ik zeggen: boontje komt om zijn loontje. Natuurlijk is er geen directe link te vinden tussen dit uitlekken, en de kwaliteit van hun producties.. Maar toch, ik hoop dat ze nu eens leren dat het helemaal NIETS voor inkomsten uitmaakt als een spel lekt, mits het spel fatsoenlijk uitgewerkt is en een fatsoenlijke online functionaliteit heeft.

Echter wat we eerder kunnen verwachten is een rekening van fictieve verliezen die zijn geleden, met een vieze vinger die wijst naar de "piraterij"

[Reactie gewijzigd door grind op 12 februari 2011 15:53]

Crysis kwalitatief slecht noemen is wel erg kortzichtig.
Grote kans dat ze het zelf gedaan hebben.. het zal toch iemand moeten zijn met access tot de beta versie. Kan me niet voorstellen dat dit zomaar door jan en allemaal van de server te plukken in.
Ik denk niet dat ze het volledige spel dan zouden laten lekken, eerder alleen singleplayer en voor multiplayer zou je het spel dan moeten kopen.......
Ik denk dat je ervan versteld zou staan hoeveel mensen toegang krijgen tot late betas
Tja, dan moet je ook niet miepen als die op het internet staat. Hij zit volg bugs dus ik snap het probleem niet echt. De volledige versie zal ook snel op usenet staan dus dat lijkt mij een groter probleem.
Hoezo "grote kans"? Heb jij inside-info, of klets je maar wat uit je nek? Overal kunnen fouten gemaakt worden hoor, ook bij grote bedrijven. Even niet opletten en je mailt bijv. vertrouwelijke informatie naar de verkeerde klant.

Maar goed, fouten bestaan niet volgens sommigen en alles is expres en voor gratis reclame. Gelukkig dat niet iedereen zo denkt, want dan zou je niet meer per ongeluk kunnen vallen en wat breken, maar dan deed je dat expres om lekker verwend te worden door verpleegsters in het ziekenhuis! 8)7
Wel lam van Crytek om de pc-community de schuld te geven, ze hebben zelf hun beveiliging niet op orde gehad?! Ik word het goed zat dat ze pc-gamers bewust in de kou laten staan. De support van Crysis 1 was ook om te huilen...
Ja helemaal mee eens, gaan we eens kijken wat er van de console de afgelopen jaar geleaked is dan wint de console dat ene spel na andere spel werd maanden van tevoren al geleaked op inet.

En dan ook al was het allemaal zo dan moet je de leaker aka ea medewerker of crytek medewerker aanpakken en niet de pc gebruikers.
Ook met jou eens ;)

Kijk eens bvb eens naar de xbox360... daar kan je al goed wat jaren gekopieerde games op spelen.
En nu ze de rootkey voor de ps3 te pakken hebben is het ook appeltje eitje.
Maar nee het ligt altijd aan de pc gamers dat ze geen omzet draaien of als er wat uitgelekt is.
Denk zelf dat het verschil in cijfers tussen de consoles en pc echt niet ver van elkaar liggen als het ware dat de consoles tegenwoordig meer illegaal gespeeld word...

[Reactie gewijzigd door ManfredZ0R op 12 februari 2011 15:28]

Mee eens
ipv eens goed te kijken waar het heeft gelekt...
Die piraten doen toch wel waar ze zin in hebben, maar zo lang ze niks krijgen kunnen ze ook niks.
Sowieso, om zo hard de pc community af te straffen, het platform waar je fatsoenlijk games op kan spelen, vind ik niet bepaald acceptabel... alsof voor consoles nog nooit games zijn uitgelekt, of verspreid via torrents en dergelijke.

Maargoed, ik heb hem al gepreorderd dus ik wacht rustig af :)
Volgens mij is het stiekem gewoon een publiciteits stunt. Laat een net niet speelbare versie(door bugs) uitlekken en je heb een geweldige reclame, als mensen het dan goed vinden kopen we het wel.
"De download bevat tevens de drm-masterkeys, waardoor de multiplayer toegankelijk is en er gebruik gemaakt kan worden van de CryEngine 3 Editor."

...dat zouden ze nooit voor een publiciteits stunt over hebben, lijkt me..?
Hij is helemaal niet onspeelbaar door bugs, er zitten gewoon veel bugs in dat betekent niet dat hij onspeelbaar is. Voor de rest is het een kutplan om een versie vol bugs als demo te gebruiken, die niet eens dx10 en 11 heeft, dat is toch geen reclame.

En het is ook nog de complete game, dus veel mensen hebben liever dit dan voor 60 euro de goede versie van het spel, en bovendien zou het een beetje raar zijn om dan die drm key erbij te stoppen toch?
Jammer!! Als echte Crysis fan vind ik dit echt jammer, want de kans op een Crysis 3 wordt alleen maar kleiner zo. Maar aan de andere kant, nu kun je pre-orderen (en dus de limited edition hebben) terwijl je al wat reviews hebt kunnen lezen.
Zolang Crysis 2 goed verkoopt zal er ook een 3 komen. ,Misschien wel niet op de PC.
Helaas is het de PC waar Crysis het best tot zijn recht komt in mijn ogen want er gaat niets boven shooters spelen met een muis en tobo. Zou erg jammer zijn als er geen opvolger word gemaakt voor deze geweldige serie.

Jammer dat dit soort dingen kunnen gebeuren. want zo loopt crytek natuurlijk veel geld mis.

overigens wel leuk dat er nu al mensen met de cryengine 3 aan de gang kunnen gaan om mods e.d. te ontwikkelen.
Dat een game beter zou spelen op een PC met muis en toetsenbord heeft er weinig mee te maken. Het gaat allemaal om verkoopcijfers. Zodra er op de PC te weinig omzet wordt gedraaid, verplaatst de game zich naar consoles. Andersom hetzelfde natuurlijk.
Zolang de pc ''extra'' geld in het laatje brengt zonder te veel moeite zullen ontwikkelaars gewoon de meest populaire spellen gewoon poorten naar de pc om wat extra centen te pakken

een ontwikkelaar kan zich nu nog wat onderscheiden en vrienden maken in de pc communitie door de poorten fatsoenlijk te voorzien van betere textures enz en aangepaste controls
Het tot z'n recht komen van deze game heeft niks met je tobo en muis te maken.
Het feit is dat wanneer je de game echt tot z'n recht wil laten komen met de nieuwe cryengine 3 is dat je toch wel een stevige pc moet hebben.
De consoles lopen nu toch wel beetje achter kwa specs en wat je tegenwoordig allemaal kan kopen voor de pc voor een leuke prijs :)
hoe kan je dat nou zeggen? crysis is begonnen op de pc als 1 van de mooiste games van 2007, het meest realistische game. zoiets kan nooit tippen aan de kracht van de console. pc is 10x zo krachtiger zoals je weet, ik weet zeker dat crysis 3 op de pc uit zal gaan komen als hij komt. zolang crysis 2 op de console wat extra kan opleveren. sterker nog, crysis is geport van pc naar console en zal altijd zo blijven dus op de pc zal ie nooit verdwijnen. ze hebben de pc namelijk nodig om zo snel mogelijk levels te bouwen wat ze dan gelijk ook gebouwd hebben voor de consoles. misschien crysis 3 uitkomt op de ps4 dan bestaat er een kleine kans om niet op de pc te verschijnen maar ook daar weet ik het ook wel zeker. pc markt groeit sneller dan console
Het is niet goed voor je bedrijfsmodel om een PC versie van Crysis 3 te moeten financieren met de winst van de console versie van Crysis 2. Elke zichzelf respecterende financieel manager zou daar onmiddelijk de stekker uit trekken.
Ja want uit de PC versie komt totaal geen winst.....
Ik denk eerder niet op de console gezien het een pc game is en de console schijt gfx hebben
en zo verpesten we het voor onszelf wat betreft PC games........., ik hoop dat ze degene die het spel heeft laten uitlekken snoeihard straffen! Ik ga in ieder geval wachten tot 22 maart! en ik hoop met mij vele andere........
ik had hem gedownload om mijn ratio op te krikken maar ga hem nu toch eens bekijken.

ben benieuwd (kopen had ik sowieso nooit gedaan dus verlies maken ze niet op mij)
had ik sowieso nooit gedaan dus verlies maken ze niet op mij
intelligentie is ver te zoeken bij jou dus. Ze maken dus wel verlies op jou, want je hebt het spel dus gespeeld zonder er voor te betalen, hence een verkoop gemist.
Iemand zijn intelligentie beledigen en dan met zo'n redenering op de proppen komen. Hij zegt dat hij het heeft gedownload omdat het gratis verkrijgbaar is, en zet er nog eens expliciet bij dat als dit niet het geval was geweest dat hij het spel toch niet had gekocht.

Het is wel weer jammer dat er zoiets gebeurt. Vooral het lekken van de DRM masterkey is zuur. Ik hoop dat het nog aan te passen is, Crytek is een van de weinige ontwikkelaars die nog games gericht op het PC platform produceert. De meeste andere ontwikkelaars porten hooguit hun games van de console naar de PC, met buggy/relatief lage kwaliteit graphics als gevolg. Ik hoop dat deze game alsnog een succes mag worden, het zal de PC game industrie goed doen!
... omdat het gratis verkrijgbaar is ...
Hoezo gratis? Ja hij betaalt er niets voor maar het is wel (moreel) illegaal als de pest. Heling noemen ze dat bij fysieke goederen. En ter goeder trouw was hij ook niet want hij weet dat het een illegale kopie is. De game is en blijft eigendom van Crytek, jij koopt een exemplaar normaliter. Als zij die aan jou geven, dan is het gratis. Dit is hetzelfde als dat iemand een steen door de ruit van de mediamarkt gooit en hij een TV meeneemt. Gratis my ass...
En ik word helemaal gaar van mensen die licenties vergelijken met fysieke producten. Het is appels met peren vergelijken.
Heling is het verkopen van gestolen goederen, daar is dit niet mee te vergelijken. Het is niet gestolen en er staat geen prestatie tegenover het verspreiden.
dat zeggen alle downloaders je koopt nooit wat maar gamed wel want je bent wel benieuwd

[Reactie gewijzigd door HADES2001 op 12 februari 2011 16:29]

Ik had hem ook gedownload, even gekeken, hij ziet er wel mooi uit, maar hij is nog te incompleet en te instabiel, met recht een beta.
Als de final versie er is zal ik hem wel proberen, maar ik betwijfel of ik hem langer dan een uur zal spelen, indien dit het geval is zal ik hem dan ook niet kopen.
Niks is meer zonde van een dikke stapel geld aan een game uit te geven die minder dan een uur kan boeien.
Nog niet gehoord? Daar hebben ze nu iets genaamd 'speelbare demo's' voor hè. Een aardig poosje al.
Men kan zeggen wat hij of zij wil maar het niet legaal binnen halen en vervolgens 'even uit proberen' van spellen maakt de betreffende markten gewoon niet meer interessant voor ontwikkelaars en dus kapot. Je zegt dat je het even speelt maar vervolgens zit je er toch een uurtje of drie achter, wellicht speel je hem zelfs uit omdat je toch al bijna klaar was en je kon het eigenlijk niet laten, en daarna heb je inderdaad geen interesse meer in de game. De ontwikkelaar ziet er dus geen omzet voor terug maar is wel kosten kwijt. Nee, dan vind ik het niet heel raar dat grote ontwikkelaars zoals Crytek uiteindelijk hun verdienste elders zoeken, maar verdrietig kan ik er wel om worden. Met veel dank aan al die 'benieuwde figuren' die niet konden wachten.
Aan mij hadden ze sowieso geen omzet gehad als ik het spel zo zie, het is een mooie techdemo, niet meer dan dat.
Niet iedereen die het download zou het anders kopen als ze het niet konden downloaden.
Starcraft 2 had ik ook gedownload, die beviel goed dus ben ik de dag er na hem gaan halen bij de FRS en heb ik hem via een webwinkel bij een vriend laten bezorgen zodat we samen online konden spelen. Die ene download heeft dus 2x verkoop opgeleverd.

Jouw verhaal zal voor veel mensen op gaan, maar niet voor mij. Niet dat ik hier enige verantwoording aan jou of iemand anders heb af te leggen.
Er zijn maar weinig games nog waar demos voor uitkomen, dus het argument van games downloaden voor testdoelen blijft staan.

Velen spelen games live en dan moet je vaak gewoon wel kopen.
Ja weer jammer maar wiens schuld is het ??? Als het echt goed is (en dat zal haast wel) dan kopen de echt gamers het toch wel. Het is zo te zien idd wel de full version, wat dubbel zonde is. Maar ja het "nieuwe" is er zo wel vanaf.
Je kunt naturlijk wel de piraterij de schuld geven maar ik zou eerder zoeken waar het lek nou zit. Al was het alleen maar voor de toekomst.

[Reactie gewijzigd door bonus op 12 februari 2011 14:09]

Het zou mij niets verbazen als één van de devs een goude handdruk heeft gehad van een console-lobby organisatie. Crytrek was namelijk de developer die altijd de pc-markt op grafisch gebied vooruit duwde. Zou natuurlijk erg voordelig zijn voor de consoles als deze dev opeens geen games meer maakt voor de pc.
console-lobby organisatie? pfff komop zeg, niet zo'n onzin uitkramen, enuh, zo'n organisatie hoeft er niet te zijn, daar zorgt piracy op de PC al meer dan voldoende voor.
Sony, Microsoft en Nintendo hebben vrij hoge belangen in hun game hardware. Microsoft deed dit soort dingen al eerder door simpelweg PC-devs ( zoals die van flightsim en age of empires ) op te kopen en enkel aan console games te laten werken. Ik zeg niet dat het waar is, maar 'onzin' is het zeker niet. Vooral niet in een markt waar jaarlijks miljarden in om gaan.
Bovendien zie je tegenwoordig ook het verschijnsel dat de ondersteuning voor een spel beter is geregeld voor de consoles dan voor de PC. DLC's komen in een aantal gevallen eerder uit voor de consoles dan voor de PC.

Persoonlijk begrijp ik dit verschijnsel absoluut niet aangezien ieder platform qua ondersteuning op upgrades gelijk zou moeten zijn. De klanten hebben er immers voor betaald en in het geval van de DLC's zullen de klanten ervoor betalen. Waarom de consoles in een aantal gevallen worden voorgetrokken zie ik dan ook als een negatieve ontwikkeling.

MS en Sony zijn zeer groot en kunnen dus voor veel inkomsten zorgen bij ontwikkelaars. Hiermee verklap ik meteen dat deel wat ik niet snap want met gouden bergen krijg je alles voor elkaar alleen is het wel een verkeerde keuze. Niet alle ontwikkelaars (Crytek bijvoorbeeld) doen dit maar EA laat zich maar al te graag leiden door het grote geld.

Natuurlijk moet er winst worden gemaakt omdat een bedrijf anders geen bestaansrecht meer heeft maar de huidige ontwikkelingen tonen wel aan dat het huidige verdienmodel rot is. Een console bevat vaak goede hardware maar zeker geen superieure hardware. Voor dergelijke hardware moet je bij de PC wezen. Maarja, omdat veel mensen dezelfde hardware (Als in: Console) in huis hebben maakt dit het voor een ontwikkelaar ook makkelijk om hiervoor te ontwikkelen. De PC met haar talloze configuraties maakt het wat moeilijker om ervoor te ontwikkelen. Qua kracht is een PC wel interessanter.

Piraterij zie ik nog altijd niet als het probleem voor de spellen die een muliplayermodus hebben. Voor singleplayer-only is het wel een probleem aangezien hiervoor vaak geen noodzaak bestaat om het spel te kopen. Bij Multiplayer moet je dit wel en dus wordt het spel toch wel verkocht. Het gevaar is hier dat de sleutels bekend zijn geworden waardoor het spel in een later stadium getergd kan worden door hacks en cheats waardoor mensen het spel laten liggen wat weer voor inkomstenderving bij Crytek zorgt. En dan zal zelfs Crytek misschien nog met de gedachte gaan spelen om meer voor de consoles te doen.
Sorry, ik blijf het vergezocht vinden. Dat Microsoft haar eigen studio's (ook al kopen ze die dan op) aan Xbox games laat werken is natuurlijk niet vreemd, het is duidelijk dat er geld zit in de console markt.

Maar er zit ook geld in de pc markt, en dan met name dankzij datzelfde internet waaraan pc gaming zogenaamd doodgaat vanwege piraterij. Want dat is een probleem, maar te omzeilen door een goede multiplayer te bieden. En daar betalen mensen wel graag voor. Zie Starcraft II, zie Bad Company 2.

De reden waarom ik jouw bewering vooral betwijfel is dat het gewoon nutteloos is als het wel waar is. PC gaming gaat niet kapot aan lekken, want anders was dat al veel eerder gebeurd. En we hebben met hele andere doelgroepen te maken, pc gamers blijven pc gamers, die ga je niet op de console krijgen. Dus is er altijd markt voor een pc game developer.

Ook vind ik Crytek niet zo essentieël, pc gaming kan wel zonder Crysis. Want hoeveel mensen spelen dat nou eigenlijk online? Ik denk eerder aan een stukje free publicity, juist om die servers nou eens vol te krijgen.
De consoles verneuken de game makrt voor de pc als console
Een console-lobby organisatie? Bestaan die dan? Ik denk dat het weer gewoon de Bilderbergers zijn die hier achter zitten.
Dingen gaan uitlekken als je geen demo's uit brengt en het publiek tevreden wil houden he ;) Nou is dit niks nieuws, ook in de tijd dat je nog dood gegooit werdt met demo's waren er lekken, maar heb het idee wel minder als nu ;)
Dat je amper nog demo's tegen komt komt idd wel weer door piratery, athans zo heb ik gelezen dat je met bijvoorbeeld de demo exe file de complete retail versie kan spelen.
nou dat lijkt me sterk aangezien demo's meestal veel kleiner zijn dan het uiteindelijke spel en dus maar een deel van de content bevatten
Die exe file kan je dan copieren over de retail exe file en zo kan je dan spelen, of dit waar is weet ik niet nooit geprobeerd.
Nee, want als ze slim zijn halen ze de levels eruit die je niet kunt spelen met de demo, waardoor het spel gewoon niet zal werken met de retail-.exe
ik snap niet helemaal waarom mensen denken dat de PC-verkopen minder gaan zijn door deze leak.. leg mij dat eens uit :)
Als iemand een game heel graag wil, dan heeft hij misschien iets van "ja, als ik het koop op release day heb ik het ook meteen" maar als het spel een maand eerder illegaal te downloaden is dan zal dat voor veel mensen net de druppel zijn om het spel te downloaden.
tja, maar op de release date is er ook altijd al een torrent van te vinden.. dus dat gaat niet helemaal op :)
Het gaat hier dan wel om een bugged versie, als je youtube mag geloven dan zitten er echt spelbedervende bugs in. Zelfde wordt gemeld op tweakers.net, sommige (meeste) missies laden niet of het hele spel blijft gewoon haken.

Lijkt me dus dat het effect hiervan redelijk beperkt blijft, sommigen zullen het dan misschien kunnen spelen maar deze gelekte versie is niet echt geschikt voor het grote publiek.
Ah, gelukkig is het niet echt speelbaar!
Geen game-ontwikkelaar verdient dit.
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True