Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Een Crytek-medewerker heeft gezegd dat Crysis 2 geen Online Pass bevat om toegang tot de multiplayermodus te krijgen, zo meldt Gamertag Radio. Als EA-partner mag Crytek zelf bepalen of het de dienst in zijn game stopt.

Een ontwikkelaar van Crytek vertelde tegen Gamertag Radio dat het systeem nog in zijn kinderschoenen stond toen het aan Crytek werd aangeboden. Het bedrijf wilde van Crysis 2 geen proefkonijn maken. De ontwikkelaar realiseerde zich ook dat games als Halo en de Call of Duty-titels geduchte tegenstanders zijn op spelcomputers en wil zijn spelers langer online houden dan andere concurrenten van die grootmachten. Een Online Pass zou daarbij niet helpen. Daarnaast zouden veel consolegamers geen ervaring hebben met een Crysis-titel en Crytek zou hen niet direct willen afschrikken. Electronic Arts Nederland kon de claim van de Crytek-medewerker nog niet bevestigen.

In andere EA-games is het de gewoonte dat gebruikers de beschikking krijgen over een Online Pass, een eenmalig te gebruiken code, als ze een nieuwe game aanschaffen. Een Online Pass is doorgaans ook online aan te schaffen; zo kunnen EA en de desbetreffende ontwikkelaar nog iets verdienen aan de doorverkoop van games. Crysis 2 verschijnt op 25 maart voor de pc, Xbox 360 en PlayStation 3.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Wil dit zeggen dat het makkelijker wordt om het spel illegaal aan te schaffen en te gebruiken? (via downloaden, ik weet dat downloaden niet illegaal is, maar de vraag lijkt me duidelijk)
Dat is/was het waarschijnlijk toch al, omdat er dedicated servers mogelijk zijn, zal vast wel gerkraakt worden als dat niet al bij het uitlekken van de bèta is gebeurd.
Bij de leak zat er inderdaad een dedicated server executable, maar volgens nieuwsberichten word server hosting gelimiteerd tot 'specifieke partners' (zoals bij Bad Company 2 & CoD Black Ops), wat ik persoonlijk bullshit vind (ik host zelf TF2 & Counter-Strike servers want die hebben publieke binaries. Kan ik tenminste geheel zelf de server configureren). De game release zal dus waarschijnlijk geen dedicated server tools bevatten.

matchmaking < rent-a-server < public dedicated servers. We hadden het dus eigenlijk beter 10 jaar terug.

[Reactie gewijzigd door Joerdgs op 2 maart 2011 19:21]

Ze hebben door dat je door dedicated servers in te perken de economische levensduur van een game dratisch kunt inperken, en zolang de console crowd er massaal voor gaat zitten we op de pc dus ook met de gebakken peren.
Dit wil zeggen dat het makkelijker is om tweedehands het game aan te kopen/verkopen. Die online pas is er niet omwille van piraterij maar puur om het verhuur* en het verkopen van tweedehands games tegen te gaan. Ik gal zelf heel bot zijn om de geldwolven die echt welig tieren in die industrie tevreden te stellen.

Het draait allemaal om geld want sommige bedrijven vinden dat ze benadeeld worden als je hun games tweedehands koopt. Dus als je een online code moet hebben (ook op consoles) dan maakt men het moeilijker om die games door te verkopen. Heb je het game dan toch tweedehands gekocht en wil je online spelen dan mag je nog eens dokken en dat gaat niet enkel over MMO's maar gaat over fifa tot race games... .

Je moet je trouwens eens voorstellen dat elke fabrikant met dergelijke "taks" op de proppen komt als je iets tweedehands koopt.

* in België is het onmogelijk om nieuwe titels te huren omdat de industrie weigert toestemming te geven voor nieuwere titels... . De impact was zelf heel groot omdat verhuur van games voor sommige videotheken een grote bron van inkomsten was.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 2 maart 2011 16:55]

Opzich zou ik het niet erg vinden om een pas te hebben, echter: dat moet ook zijn weerslag hebben in een lagere prijs omdat de restwaarde van je product lager wordt.
Defineer ''tweedehands''. In tegenstelling tot een fysiek product is er aan het tweedehandse goed helemaal niets veranderd ten opzichte van een nieuwe. Zo zitten er alleen maar voordelen aan het tweedehands kopen van consolegames en daar verliest de fabrikant dus wel degelijk geld op. Dan zijn het niet meteen geldwolven, dan proberen ze wat van dat verlies te compenseren.
Waarschijnlijk niet. Er wordt niet gerept over dingen als een CD key, enkel en alleen over een code om online te kunnen spelen. Als men een CD key gebruikt en vereist voor online spelen, dan maakt het niets uit.

Enkel bij doorverkopen zul je geen nieuwe online code te hoeven aanschaffen.
In tegenstelling tot muziek en films is het downloaden (en gebruiken) van software wel illegaal zonder toestemming van de rechthebbenden
Het downloaden is en blijft nog steeds legaal, het gebruik is overigens wel illegaal als er geen licentie voor gekocht is. Eentjes en nulletjes blijven eentjes en nulletjes...

@SVGPC: ik ben bang voor Crytek en EA dat het inderdaad gemakkelijker wordt om het spel illegaal te spelen (zowel SP als MP). Maar dat zal niet opwegen tegen de problemen/klachten die gebruikers zouden krijgen.
Onder welk mom is het downloaden bij software en games legaal?
Als je een licentie hebt maar je CD is kapot
grappig... in welke eula of welk wetsboek dat?
grappig... in welke eula of welk wetsboek dat?
Een EULA is niet perse rechtsgeldig, zeker niet al kon je hem niet lezen voordat je het product hebt gekocht (zoals met computerspellen in de winkel).

En over dat wetboek, zie Auteurswet - Hoofdstuk VI. Bijzondere bepalingen betreffende computerprogramma's - Artikel 45k
Als inbreuk op het auteursrecht op een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, wordt niet beschouwd de verveelvoudiging, vervaardigd door de rechtmatige gebruiker van eerder genoemd werk, die dient als reservekopie indien zulks voor het met dat werk beoogde gebruik noodzakelijk is.
Als je een spel ooit gekocht hebt en je download het van iemand anders, maak je effectief een kopie van de data op je lokale computer.

Met software betaal je niet het medium, je betaalt de licentie (toestemming voor gebruik). Als het nodig is om een kopie te maken zodat je het weer rechtmatig kan gebruiken, dan mag dat.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 2 maart 2011 19:28]

Ha, daar is Valve het niet mee eens.
Toen iemand zijn game niet meer kon spelen toen vertelde ik hem dat hij een crack kon gebruiken, het was toch legaal als hij het spel al had.
Ik kreeg toen een leuke berisping van een moderator op dat forum, dat het zelfs illegaal was als je het spel al had.

Waarschijnlijk wilde hij gewoon dat het spel een tweede keer gekocht werd, maar dan op Steam.
In een wetboek staat alleen wat niét mag. Dat is wat makkelijker ;)
het gebruiken van een crack is wel degelijk strafbaar in het wetboek. je omzeilt hier namelijk bewust de beveiliging. Daarnaast mag software nooit gekopieerd worden. ook niet voor backup..
Er word ook helemaal niet gesproken over een kopie :P. Steam laat je toch ook games downloaden ? Dat is ook legaal ;)
Precies, als je windows cd stuk is en je download een versie en je gebruikt je geldige licentie-sleutel, hoe kan dat dan illegaal zijn? Je gebruikt immers een betaalde licentie :)
Want je betaalt niet voor de bytes die op het schijfje staan, maar voor het gebruik van die bytes. Waar ze vandaan komen, maakt geen zak uit.

Als je Windows 7 x86 NL hebt, kun je zonder problemen volledig legaal van bittorrent of nieuwsgroepen eenzelfde editie van Windows 7 x64 JP downloaden en installeren met jouw gekochte sleutel ;)
Het is juridisch gezien een beetje een grijs gebied, aangezien je voor jezelf een kopie mag maken van muziek of film. Dit wordt doorgetrokken naar het downloaden van dit materiaal, omdat je dan ook een kopie voor jezelf maakt. De jurisprudentie is het daar over het algemeen ook mee eens.
Het is geen grijs gebied, het downloaden is gewoon legaal. Dat hier nog aan getwijfeld wordt.
Ja downloaden in legaal maar uploaden is illegaal en dat is wat je doet bij torrents downloaden en uploaden.
Nou, doe je het toch lekker niet met torrents :+

[Reactie gewijzigd door DrSnuggles op 2 maart 2011 18:42]

@Mateo100 / bigbass Niet alles geloven wat Brein je graag wil laten geloven ;)
Waarschijnlijk brengen ze dan binnen de drie maanden een DLC uit, als je dan online wil, moet je toch opnieuw kopen.

Das dan een beetje onder het motto: "als het een goed spel is, kopen de mensen uiteindelijk toch." Wat bij mij ook het geval is. Er is namelijk niks hatelijker dan een spel kopen om na 2u tot besef te komen dat het helemaal jouw ding niet is.

ik wacht in ieder geval op een demo en dan beslis ik wel.
Dan wacht je al te lang, want er is sinds gister een PC en X360 demo: http://www.ea.com/crysis-2/1/demo
Das dan een beetje onder het motto: "als het een goed spel is, kopen de mensen uiteindelijk toch." Wat bij mij ook het geval is.
Was dat maar zo.
Hoezo? Is dit niet het geval dan? Bron oid. of is dit gewoon een "gevoel"?
Nee. Ik ken genoeg mensen die games die ze lange tijd spelen niet kopen.
Ik ken genoeg mensen die games spelen en toch de legale versie kopen.

Maakt dat nu dat jouw aandeel groter is dan het mijne?
Ik heb nooit met een online-pass systeem gespeeld, maar ik kan opmaken dat het nogal tegenwerkt bij de online-game-ervaring? Door het weglaten van dit systeem kun je dus makkelijker online gamen? Als dat zo is, zou het wel een positief iets kunnen zijn, ik kan me voorstellen dat de gemiddelde gamer niet zoveel zin heeft om allerlei dingen in te voeren om door een laag beveiligingen te komen, als die voor minder moeite op gekraakte servers kan spelen.
nee, het betekent als je deze game tweedehands van iemand hebt gekocht, moet je hoogst waarschijnlijk nog een keer geld neerleggen om online mulitplayer te spelen, omdat de online passcode al gebruikt is door de eerste eigenaar. Dus denk niet x-fire snel connecten met buddies etc, maar denk extra geld neerleggen voor als je het spel tweedehands koopt.
Daarnaast zouden veel consolegamers geen ervaring hebben met een Crysis-titel en Crytek zou hen niet direct willen afschrikken.
Als pc-gamer die 2 jaar Crysis MP heeft gespeeld voelt de demo van Crysis 2 als een compleet nieuw spel dus dat argument gaat niet op. Ik ben voldoende afgeschrikt om de game niet te gaan kopen tijdens launch ieder geval. Het heeft weinig meer met Crysis 1 te maken naar mijn mening en de grote maps uit de MP schijnen niet terug te komen, alsmede de fantastische 'PowerStruggle' gamemode.... echt jammer :{
powerstruggle zal wel terug komen in de vorm van mods (hoop ik). Als ik zie wat voor prachtige en functionele maps er zijn gemaakt met de mod tools van crysis 1 dan zal dat wel geen probleem zijn.
Het enige wat ze moeten doen is een spel maken dat goed is... dan kopen mensen het vanzelf.

Neem Oblivion bijvoorbeeld. Geen enkele vorm van beveiliging en toch is het spel héél goed verkocht en het is ook nog eens single player only!
Hier een link over de uitleg hiervan:

www.ea.com/nl/custom/ea-online-pass
Quake 3 hebben ze ook prima kunnen verkopen (was zelfs al binnen no time uitverkocht vlak na de realease). Daar zat weinig beveiliging op, daarna zijn ze steeds meer gaan kutten met beveiligingen die ik alleen al vanwege privacy redenen niet hoef. Dus wel goed dat ze hier niet weer met die EA passport zooi liggen te kutten.

Dat ze ook nog eens opnieuw willen verdienen aan doorverkoop is toch echt het toppunt van hebberigheid. En dan piraterij de schuld geven terwijl ze zelf de markt verzieken.
Ik vind dit een bijzonder vreemd en tegenstrijdig bericht. Niet zozeer dat er dingen in het bericht staan die ik niet kan rijmen. Maar op Youtube e.d. zijn zeer uitgebreide en gedailleerde filmpjes terug te vinden wat er allemaal niet mogelijk is met de multiplayer mode. Sterker nog, als je een Special Edition koopt, krijg je zelfs een paar exlusieve extra's, juist voor de multiplayer modus.

Gaan ze die nog herzien dan? En misschien heeft een speler geen ervaring met Crysis, maar dat neemt niet weg dat ze nog nooit een spel gespeeld hebben? Sterker nog, ik durf te beweren dat er mensen zijn die pas shooters zijn gaan spelen bij bijv. een CoD:BO (Zwager van mij, heeft laatst een PS3 bundel aangeschaft waar CoD:BO bijzat, speelt dat inmiddels ook online). Dus dat vind ik een bijzonder zwak excuus. Veel mechanics zullen altijd hetzelfde zijn, natuurlijk zal iemand moeten wennen aan verschillende perks/powers die je krijgt met je nano-suit, maar dat is gewoon een kwestie van spelen en wennen.

Dan nog een practische vraag, in het geval dat er geen online pass bijzit, mag ik aannemen dat hij dan los gekocht moet gaan worden? Op deze manier gaan ze echt geen vrienden maken met de gamers. Immers je betaald voor een product, maar je moet bij gaan betalen dan om alles ter beschikking te hebben. In plaats de standaard 50 euro, ben je misschien dan dus 70 euro kwijt. Nu heb je misschien gelijk als je zegt, dat ze dit zelf mogen inrichten, maar mijn probleem hiermee, is dat ze al lang en uitgebreid met allerlei teasers en trailers uit de doeken hebben gedaan hoe de multiplayer gaat worden (en ik moet zegge, het ziet er zeer gaaf uit, dat ik het het overwegen waar vind hem aan te schaffen), maar als ze het over deze boeg gooien, zijn ze mij in ieder geval kwijt als toekomstige klant.
Ze bedoelen juist dat er geen online pass systeem is. Bij online pass hoef je ook niet extra te betalen, behalve bij install op andere pc. Is ook allemaal vrij logisch aangezien Crysis2 via gamespy werkt en dus niet op EA servers.
mooi spel maar zie liever meer realisme. vind ide nano suite beetje jammer. een commando meets cod4 op basis van crysis engine zou een killer game zijn.
Tja, ieder zijn eigen mening natuurlijk, maar ik zou het spel juist kopen vanwege de nano suite. Een keer weer echt wat anders dan alle andere first person shooters.
En natuurlijk de geweldige graphics die je krijgt als je het spel speelt :9~ Nu maar hopen dat mijn 4890 het nog goed kan draaien :P
Inderdaad, mensen afknallen is zeer realistisch ... |:(
Ja dat is zeker realistisch, kijk maar naar Libië.
Eigenlijk is het wel raar dat mensen het leuk vinden om virtuele mensen neer te schieten. :? Ik houdt trouwens ook wel van een potje knallen en ga Crysis 2 zeker wel spelen. :P
Het is wel handig voor mensen die totaal geen mp willen, die betalen dan toch minder?
Alleen als ze het tweedehands kopen. Dan hoef je geen online pass meer te kopen (omdat de eerste eigenaar de meegeleverde pass al gebruikt heeft en dus niet mee kan verkopen).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True