Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Electronic Arts heeft bekendgemaakt dat het bedrijf een nieuwe, nog onaangekondigde shooter in de pijplijn heeft zitten. Volgens directeur John Riccitiello is het echter nog te vroeg om details over het spel los te laten.

Het bestaan van het spel, waarvan ook de naam nog niet is genoemd, blijkt uit een verklaring van Riccitiello, die hij gaf bij het presenteren van de cijfers over het derde kwartaal van EA's lopende boekjaar 2011, meldt Eurogamer. De EA-topman stelde dat de uitgever jaarlijks sterke titels in het genre first-person shooters wil hebben. Voor 2011 staan Bulletstorm en Crysis 2 al op de agenda, en misschien verschijnt ook Battlefield 3 nog dit jaar. Mogelijk werkt EA daarnaast dus nog aan een vierde shooter.

"We hebben in kalenderjaar 2010 veel vooruitgang geboekt ten opzichte van 2009. Battlefield: Bad Company 2 en Medal of Honor presteren nog steeds goed. Met Bulletstorm en Crysis 2 zetten we opnieuw een belangrijke stap naar ons doel, en dat is dan nog voordat we eind 2011 een game introduceren waarover we nu nog niets zeggen", aldus Riccitiello.

De EA-directeur zou daarmee ook aan Battlefield 3 kunnen refereren, maar die game werd eerder al door EA bevestigd. Bovendien greep Riccitiello daarna al enkele momenten aan om de shooter van de Zweedse ontwikkelstudio DICE de hemel in te prijzen. Ook maakte DICE al bekend dat Battlefield 3 niet exclusief naar de pc komt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Ik dacht juist dat Medal of Honor als flop beschouwd zou zijn. De tegevallende verkoopcijfers en de harde concurrectie van Black Ops zorgen grotendeels hiervoor. Of het nou verstandig is een 4e shooter uit te brengen lijkt mij een druppel in een emmer water. De FPS markt zou best wel eens in 2011 verzadigd kunnen zijn met alle huidige en aankomende toptitels die al een grote fanbase hebben.
Black ops, MoH en BF3 zijn allemaal moderne oorlog shooters (ok BF3 is wel net wat anders door de grotere gevechten :D).

Crysis is lekker SciFi, maar nog steeds redelijk 'realistisch'. Dus ik denk dat er een ontzettende arcade shooter ala Quake komt om dat gat op te vullen.
"Arcade Shooters" zijn volgens mij volledig uit de markt, en er is weinig vraag naar. Waar er vraag naar is zijn Multiplayer shooters die niet gebaseerd zijn op bunnyhoppen en speedfraggen, maar om communicatie, tactiek, risk-management en teamplay. En of dat nou modern, futuristisch of historisch is zal een kwestie van smaak zijn.
en quake (en varianten) vereisen geen communicatie, tactiek, risk-management en teamplay? misschien toch maar eens een spel spelen voordat je erover oordeelt want hoe sneller het spel hoe meer dit nodig is. er is juist een enorme behoefte aan een spel dat niet gebaseerd is op de cornercamp eenheidsworst die de laatste jaren uitgebracht worden.
En dat is duidelijk aantoonbaar door de verkoopcijfers van deathmatch gefocussed shooters als?

Simpelweg kijkend naar de statstieken is het vrij makkelijk concludeerbaar dat de markt een grote vraag heeft naar dit soort titels. Uiteraard zeg ik niet dat de Quake games alleen Solo-FPS games zijn, maar over het algemeen is het bekend geworden door de "deathmatch" game mode in tegenstelling tot de team-focussed game-modi in games als Black Ops en Battlefield.

Leuk dat je me verteld dat ik games moet gaan spelen. Het is duidelijk dat ik noooooit games speel en dat al zeker niet al 20 jaar doe O-) . Bovendien vertel ik niet eens mijn mening over deze kwestie, maar heel simpel laat zijn wat mijn interpretaties zijn van de huidige FPS markt op basis van verkoop cijfers. Persoonlijk zie ik ook graag wat meer variatie in FPS markt.

Vriendelijk verzoek ik je beschuldigingen uit de discussie te laten, vooral voorbarige beschuldigingen.
Naarmate een gameplay sneller wordt, is het juist automatisch minder belangrijk om taktiek, communicatie en teamplay te hebben :/
Bv battlefield versus UT. Ook binnen een spel tussen de verschillende modi, CTF vs Deathmatch.
Zie je ook bij andere genres zoals RTS.
En vooral weer terug naar modbaarheid, dedicated servers (niet die rent-a-server meuk) en skill ipv perks/levels en andere casual meuk, minder console invloed op fps games zou het aanbod heel wat interessanter kunnen maken.
Ik speel sinds kort BO op de CROUCH only servers en ik kan zeggen dat is 10 keer leuker dan dat hoekje springen en dolphin diving rush gameplay. Het speelt bijna als Unreal Tournament en ik vind de COD setting daar absouut niet voor lenen.

Ik had ook verwacht dat BO zelf al iets rustiger zou spelen wat de naam doet geloven. Maar het is online gewoon een grote chaos.

En crouch servers maakt het een tactical shooter.
DeX: Team Fortress 2 is anders een echte arcade shooter :).
cod is n arcade shooter..
Mensen die MoH spelen zijn blij over het spel. Ikzelf vond het een zeer leuke SP, beter dan bijna elke andere oorlogsFPS die ik al heb gespeeld.
De MP is ook levendig en is goed gemaakt. Maar dat is minder mijn ding.
Ik had ook t idee dat MoH geflopt is, onterecht overigens vind ik. Ik heb alweer ruim 100 uur plezier aan de MP, die is echt fantastisch (vrij hardcore en overweldigend).
Idem hier. Echter: na tijdje BO weer even gestart en zijn inmiddels veel minder servers, en ook nog eens een hoop die leeg zijn. Durf te stellen dat EA spellen toch wel vaak kortere speeltijd hebben.
Battlefield 2 is anders nog steeds behoorlijk actief en dat voor een game uit 2005 ;) En zo speelt men Bad Company 2 ook alweer een jaar. Nu ben ik ook meer van de Battlefield series dus weet niet van MoH.
Ik hoef me nooit te vervelen als ik MoH opstart eigenlijk, ik speel meestal op dezelfde servers ook opzich.
Battlefield 3, ik hoop het zo! :9 Nouja, nu nog te verslaafd aan Bad Company 2 en Black ops maar kan toch stiekem niet wachten tot dat Battlefield 3 uit komt hoor :*)

Hopelijk weer goeie physx en net zoals in bad company dat gewoon alles kapot kan :9~

fapfapfap
De destruction vond ik echt goed, maar de afwezigheid van antialiasing is echt waardeloos, alles is zo korrelig en blokkerig op afstand. AA is neit echt een must maar omdat je zulke grote afstanden hebt in Battlefield zijn de pixels te grof en moet je gewoon AA hebben om het beeld rustig te krijgen. Ik zie je al denken "Maar er zit wel AA in BC2" Ja dat is juist, maar die gaat mar tot 10 meter ofzo en daarna is het afgekapt en is het weg. Mij gaat het juist om de verre afstanden.

Ik hoop niet dat ze de BC2 engine als basis hebben genomen voor BF3. Verder is het DX10 only dus dat kan ook wat veranderen. Maar ik heb er geen vertrouwen in, de console invloed is te groot geweest, ze hadden ze gewoon afzonderlijk van elkaar moeten houden en geen engines uitwisselen.
Allicht als basis, maar het wordt echt Frostbite 2.0 (Tegenover 1.5 voor BC2). Als feature wordt o.a. vermeld:

Morphological Anti-Aliasing (MLAA), again implemented with DirectCompute, for bandwidth conservation.[4] MLAA is currently available only to a few PlayStation 3 games such as God of War III and LittleBigPlanet 2. DICE intends to bring this feature to DirectX 11 GPUs.

Misschien dat dat wat verbetering gaat brengen? Afwachten maar. Het stoort me overigens niet.
In games zoals MW2 en BO is alles vrij dichtbij en daar kun je je ook niet echt storen aan afwezigheid van AA, maar in BF is alles gewoon zo klein op afstand dat hekjes en plankjes vaak niet meer dan 2 of 3 pixels zijn. En dan nog de schommeling van de met zon beschenen kant zorgt ervoor dat het steeds knipperd en flikkerd. Je ziet ook vaak een bewegende stippellijn over de hele breedte van het hekje (omdat ie niet perfect horizontaal staat) en dat alles maakt het beeld zeer onrustig. Zelfs 2x AA is dan al genoeg om het beeld iets beter te maken.
Op zo'n afstand blijven er inderdaad niet veel pixels over, maar dan gaat AA je ook niet meer redden hoor.
Weet ik, maar wat AA dan doet is de kleuren wat in elkaar laten overvloeien waardoor het toch een rustiger beeld geeft
Uit jouw quote:
DICE intends to bring this feature to DirectX 11 GPUs.

De consoles hebben Directx 9. De consoles zullen dus iig deze soort AA niet krijgen.

De pc's hadden al AA.
Ik speel BC2 op de PS3.. Het enige wat ik lelijk vind zijn de schaduwen. Gran Turismo 5 heeft er ook last van. De schaduwen zijn gewoon grote blokken. Ik had het ook altijd met ATI kaarten op de PC met BF2 en 2142. Verder heb ik me er niet zo aan geÔrriteerd. Ik speel het ook op een plasma. Dan zijn de randen sowieso minder hard (kartelig).
Ik denk dat dat meer te maken heeft met het feit dat je het op een console speelt. Op een PC ziet het er prachtig uit (op een snelle PC natuurlijk). Als de PS3 het aan zou kunnen zouden ze het wel hoger zetten, aangezien het om 1 simpele variable gaat (shadow size, denk ik. Die staat bij mij op 1024 dacht ik, en op consoles LIJKT het op 256 oid.).
Op de concole mis je ook nog wat effecten van het licht. Ik vind het nog al een groot verschil in gfx met de concole. Heb alle 2 hier staan overgens.
en misschien verschijnt ook Battlefield 3 nog dit jaar

wat toch al bekend dat die in helft van jaar gereleased werd :S
Nope, er was wel al bekend dat er een beta zou komen dit jaar. Kopers van MoH werd beloofd dat ze binnen 12 maanden na het verschijnen van MoH gegarandeerd mee konden doen aan de beta van BF3.

Overigens lijkt het erop alsof de eerste lichting info over BF3 vanaf eind februari verwacht kan worden. Net voor de presentatie op 1 maart op de GDCm komen een aantal gamesmagazines, waaronder het duitse Gamestar, met een preview van BF3. Naar verluidt zal het blad met dit item verschijnen omstreeks 19 februari.
Battlefield 3 dat een multiplatform spel is geworden..

Hoeveel excuse niet heb gezien van developers om dit goed te praten.
Vooral op technisch/gameplay aspect console hardware (5 jaar oud) en controler

Geef hun nou maar gewoon BF3:MC
Omdat het veel goedkoper is om 1 game te ontwikkelen die op alle platvormen draaien, ipv 2 of 3 afzonderlijke games.

Maargoed ik heb ook veel liever een PC only BF met uitgebreide controll settings dan een lauzy port.
BF1943 komt dit kwartaal nog ook, voor de pc
Heb je hier een officiŽle bron voor? Er gaan zelfs geruchten dat het stilletjes is geannuleerd. Ik hoop het uiteraard niet.
Misschien een nieuw IP van EA? DICE zal een hoop presentaties geven over Battlefield 3 tijdens de Game Developer Conference van 28 februari tot 3 maart. Goed in de gaten houden dus! :D
Ik verwachte de aankondiging van de nieuwe IW game (of wat hun nieuwe naam ook is)
Respawn Entertainment....

Ik ben nog aan het wachten op Bulletstorm, voor zover ik gezien heb gaat die vet worden! :)
niet een shooter van respawn entertainment? daar zit ik iig op te wachten ;)
Lijkt me erg vroeg.. studio is nog geen jaar geleden geformeerd. Je hebt doorgaans wat meer tijd nodig, zeker voor wat men bestempelt als een 'AAA Game'.
Maw. EA maakt een nieuw spel, het is een shooter, maar verder is er nog niks over bekend.

Waarom is dit nieuws?
Dat is exact het zelfde wat ik mij af vroeg :)
Geen nieuws is blijkbaar ook gratis publiciteit. :D
Ze creŽren alvast de 'ruimte' voor een 3e game (even aangenomen dat BF3 niet dit kalenderjaar wordt uitgebracht, dat lijkt me dan gewoon teveel). Als ze hun andere, reeds aangekondigde, games dit jaar uitbrengen en er dan nog die andere achteraan brengen zonder daar al over te hebben vermeld, dan wordt het zo'n "mosterd na de maaltijd" release.

Maar ja, ze hadden op zijn minst IETS kunnen vermelden :/

[Reactie gewijzigd door Murk op 2 februari 2011 14:27]

Kan niet wachten op BF3. Gisteren nog een paar uurtjes BFBC2 zitten spelen, die game blijft gewoon goed. Medal of Honor vond ik vrij slecht, voelde alsof de game niet af was. Black Ops heb ik niet meer geprobeerd, nadat ik Modern Warfare 2 heb gespeeld. Killstreaks zijn een big fail voor een FPS, zeker als je ook nog eens beweerd realistisch te zijn.
Ben zelf heel erg benieuwt naar welke game EA aan het peosuceren is, zit heel erg te wachten op de nieuwe crysis en ook de demo van bulletstorm stelt me niet teleur alleen vind ik het iets te veel arcade, maar hier staat EA bekent om.
Battlefield 3 denk ik zelf dat die pas begint vopgenjaar uitkomt en niet eind dit jaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True