Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Battlefield 3

Nieuwer is beter

Het is een lastig punt voor elke ontwikkelaar: hoe lang kan je zelfontwikkelde engine mee? Digital Illussions CE doet het wat dat betreft goed, de Zweedse studio heeft verrassend lang weten te teren op zijn Frostbite Engine. Als we versie 1 en 1,5 van de engine voor het gemak even samen nemen, zijn er vijf games mee gemaakt. De basis voor de engine is inmiddels echter drie jaar oud, en dat was bijvoorbeeld te merken in Battlefield: Bad Company 2: Vietnam, dat eind 2010 - nog maar een paar maanden geleden - op de markt verscheen.

Battlefield 3, dat tegen het einde van dit jaar uit moet komen, zal geen last hebben van een verouderde engine. De Zweedse studio heeft er de nieuwe Frostbite 2-engine voor in elkaar gesleuteld en die belooft de ster van de show te worden. De Zweden wilden de engine op vijf punten verbeteren en ze lijken daar goed in te zijn geslaagd, al moet worden gezegd dat één van de voornaamste verbeteringen niet volledig op naam van de Zweden kan worden geschreven. DICE maakt namelijk ook gebruik van de ANT Engine. De naam zegt je wellicht niks, maar het is de animatie-engine die Electronic Arts heeft ontwikkeld voor Fifa.

* Beweging

Het is een even opmerkelijke als interessante toevoeging, die erg goed uit lijkt te pakken. Soldaten hebben nog nooit zo realistisch bewogen als in Battlefield 3. Het verschil werd direct duidelijk tijdens de demo die we onlangs kregen voorgeschoteld. Zo begint één van de vele missies van het spel met de gebruikelijke tocht naar het slagveld. In dit geval zit je eenheid achter in een jeep die onverwachts moet stoppen. Je ziet de mannen meebewegen met het remmende voertuig, om vervolgens direct tot de conclusie te komen dat een dergelijke simpele beweging er nog nooit zo gedetailleerd en vloeiend heeft uitgezien. Het opzij hellen van het bovenlichaam van de zittende mannen, waarbij hun hoofd nog een extra knik zijwaarts maakt, toont duidelijk dat dergelijke bewegingen er tot nu toe niet bepaald levensecht uit hebben gezien.

Het is maar een klein voorbeeld. Veel vaker zul je zien dat je eenheid van de ene beschutte plek naar de andere rent, steevast enigszins in elkaar gedoken om zo min mogelijk aandacht te trekken. Ook daarbij zijn het eigenlijk kleine details die direct de aandacht trekken. Zo hellen de soldaten opeens over als ze een bocht maken. Dankzij de ANT-technologie nemen de soldaten bovendien niet langer verschillende standjes in; ze maken vloeiende bewegingen. Zo zul je niet langer meemaken dat een soldaat in een split second een andere houding weet aan te nemen, van rechtop staand naar plat liggend bijvoorbeeld, omdat jij toevallig op het knopje voor 'liggen' hebt gedrukt. Je ziet je teamgenoten in een vloeiende stijl van houding veranderen, waarbij ook alle tussenliggende poses als eindresultaat kunnen dienen. Je teamgenoten staan dan ook regelmatig half in elkaar gedoken, klaar om verder te rennen. Het zijn momenten waarop je beseft hoe houterig de animaties van virtuele soldaten tot nu toe zijn geweest.

Fifa's ANT Engine in Battlefield 3 Fifa's ANT Engine in Battlefield 3

Lees meer

EA geeft Battlefield 1942 weg Nieuws van 6 november 2012
Battlefield 3 Video van 28 november 2011
EA kondigt Battlefield 4 officieel aan Nieuws van 10 november 2011
Battlefield 3 Video van 20 april 2011
EA maakt komst nieuwe shooter bekend Nieuws van 2 februari 2011
Battlefield 3 niet exclusief voor pc Nieuws van 4 januari 2011

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee