Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 147 reacties

Electronic Arts' first-person shooter Battlefield 3 zal niet exclusief op de pc worden uitgebracht. Lead designer David Goldfarb van DICE heeft via Twitter bevestigd dat Battlefield 3 ook op andere platforms zal verschijnen.

Volgens de designer geeft DICE de pc-versie wel een speciale behandeling. "We geven zoveel extra aandacht aan de pc-versie dat het zelfs voor ons buitengewoon is", aldus Goldfarb. Het is de eerste keer dat een DICE-medewerker met zoveel woorden bevestigt dat Battlefield 3 niet alleen op de pc verschijnt.

De speciale behandeling die de pc-versie krijgt, houdt in elk geval in dat deze versie draait op de Frostbite 2.0-engine, die voor DirectX 11 is bedoeld. DICE gaat zelfs zo ver dat Windows XP, en daarmee DirectX 9, niet meer wordt ondersteund; pc-gamers met Windows XP zullen moeten upgraden naar Vista of Windows 7. Volgens de cijfers van Steam gebruikte in december 2010 ruim een kwart van zijn gebruikers nog Windows XP, dat alleen Windows 7 voor zich hoefde te dulden als populairste OS onder Steam-gebruikers.

De DirectX 11-ondersteuning voor de pc-versie betekent ook dat het spel er op de console anders zal uitzien. Omdat de Xbox 360 niet overweg kan met DirectX 10 of hoger, moet DICE de rendering in de engine voor de console-versie aanpassen.

Hoewel Battlefield 3 nog niet officieel is aangekondigd, liet EA-directeur John Riccitiello in december al weten dat het spel in de tweede helft van 2011 verschijnt. Voordat het zover is verschijnt er eerst een bèta van het spel, waaraan gamers die de Limited Edition van Medal of Honor hebben gekocht in elk geval kunnen deelnemen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (147)

Keuze om XP/DirectX9 te laten vallen lijkt vanuit de Steam gegevens niet eens zo heel erg raar. Al kan ik me voorstellen dat dat misschien best nog wel een vertekend beeld kan zijn....
aandeel op Steam:
Win7 (32+64) -> 48.18%
Vista (32+64) -> 24.72%
WinXP (32+64) -> 26.04%

Maar als je dan kijkt op bijvoorbeeld W3Schools.com (was eerste linkje in Google met statistieken) geeft dat toch nog wel een iets ander beeld.

Heb zelf volgens mij nog (steeds) geen directx11 game gespeeld (nogal casual) maar Battlefield 1 en 2 waren wel gaaf (ook al heb ik bijna nooit online gespeeld met 2).
De Steam statistieken zijn wel oneindig veel relevanter als het om game ontwikkeling gaat. Dat is namelijk de echte doelgroep, met ook de pc waarop de game zal draaien, hetgeen w3schools absoluut niet is.
Inderdaad!
En laten we niet vergeten dat de Steam community representatief is voor een héél groot deel van de FPS fans.

- Counterstrike gamers moeten Steam account hebben om te spelen.
- COD MW2 moeten Steam account hebben om te spelen.
- COD BO moeten Steam account hebben om te spelen.
Maar als je dan kijkt op bijvoorbeeld W3Schools.com (was eerste linkje in Google met statistieken) geeft dat toch nog wel een iets ander beeld.
Daarbij zitten vast ook bedrijfscomputers. Die zijn nou niet echt relevant in statistieken als het om gameplatforms gaat.
Battlefield 3 is een serieus spel voor serieuze gamers, en daar hoort ook een serieuze machine bij. WindowsXP is alles behalve dat.. (op het gebied van gamen dan)
bestaat er zoiets als een serieuze gamer? Kom op, games zijn spelletjes. Als je series wil spelen, ga dan in het leger.

Ik heb de afgelopen vakantie met mijn kinderen op 3 PC's BF2 gespeeld (na vier jaar weer eens geinstalleerd en een nieuw grafisch kaartje voor de Kid's PC gekocht) en we hebben ongelovelijk veel lol gehad! Het is en blijft een leuk spel, maar alsjeblieft, maak het niet serieus.
dat is je mening, maar er word wel degelijk serieus gegamed, er gaat zelfs serieus veel geld in om.
Ben zelf een gamer om plezier te hebben, maar tijdens het gamen komt toch die fanatieke drang om te willen winnen... :+
Volgens mij willen ze JUIST NIET schietgrage mensen in het leger ;) . Kijk maar :D
Als je series wil spelen, ga dan in het leger. :')

Het spawnsysteem werkt zo vervelend in het echte leven. :(

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 4 januari 2011 13:26]

Het is in ieder geval onzeker of je wel als zelfde klasse terugkomt

[Reactie gewijzigd door KrKr op 5 januari 2011 09:42]

Als je ziet hoeveel geld er de dag van vandaag mee te verdienen valt dan is het al lang geen eenvoudig tijdverdrijf meer. Vergelijk het met voetbal. Je kan voetballen met je kinderen, maar er zijn ook clubs die het serieuzer opvatten en dan heb je nog eens de profs die massas geld binnenhalen.
Battlefield 3 is een serieus spel voor serieuze gamers
:X
We gaan het toch niet echt serieus nemen he....
serieus man serieus.

Maar nu on-topic(serieus?),

Ik hoop inderdaad dat ze een aparte divisie hebben voor de pc en console, want als je de config files voor CoD:BO voor de pc bekijkt dan gaat ie ervan uit dat je op een console speelt en niet op een pc :O |:( :X
Is toch allang bekend? Geloof dat ergens in augustus al toegezegd was dat er sowieso een 360 versie zou komen, ps3 was/is nog niet over gesproken.

//edit; o.a. ign heeft 't staan - zelfs in juni al toegezegd door EA

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 4 januari 2011 11:24]

In het eerste artikel wat je linked wordt wel al gesproken over de ps3, in het tweede artikel kan ik zelfs geen woord vinden over het platform...?

Buiten dat is dit natuurlijk niet waar het artikel om draait... vele vele pc-gamers (waaronder moi) zullen heel erg blij zijn dat deze shooter eindelijk weer native voor de pc wordt geschreven en geen (slechte) consoleport wordt zoals MoH eigenlijk toch wel een beetje was, of zoals de laatste 2 a 3 games in de CoD serie... alhoewel MW2 en BO geen slechte ports zijn, alhoewel duidelijk aan de grafische kwaliteit is te zien dat de weergave is gelimiteerd op wat de consoles kunnen.
* Screen shots ~ Spring 2011
* Trailer ~ Summer 2011
* Beta ~ Fall - Winter 2011
* Demo/release ~ Spring 2012

Bron:

http://enterbf3.com/battlefield-3.php
Is inderdaad al langer bekend, vreemd dat het hier nog zo laat voorbij komt. Ik ben wel uiterst benieuwd hoe de rendering van de Xbox360 er dan uit komt te zien. Zo'n grote verschillen voor PC - Xbox360 vind ik wel verassend.

Wat ik al helemaal verassend vind is dat het niet op XP draait.. Al helemaal na het marketing onderzoek lijkt me deze keuze nie echt bepaald verstandig. Hadden de op zijn minst ook 1 optie voor zindows XP kunnen openlaten.
Het droppen van XP heeft te maken met DirectX 10 dat niet ondersteund wordt op dat OS. Het is dus niet dat Dice dat OS uitsluit: ze willen gewoon met een hedendaagse API werken (DX9 stamt namelijk al uit 2002, 9.0c uit 2004).

Dat evelopers op DX10 overstappen is ook weer niet uitzonderlijk: DirectX10 wordt al ondersteund sinds de HD2000 en de GeForce 8 reeks: series die toch al sinds 2006 op de markt zijn. Wie sinds 2006 geen nieuwe GPU meer wou kopen moet imo niet klagen dat een spel uit 2011 niet meer speelbaar is...
Dat je na al die jaren ook een nieuw OS moet kopen voor de softwarematige ondersteuning is toch ook niet onredelijk? Wie een nieuwe PC kocht de laatste 4 jaar heeft een Vista- of 7-licentie. Zelfbouwers moeten er zelf een kopen. Maar ook dat is toch nietzo'n probleem? Studenten kunnen gratis een licentie krijgen en voor gezinnen was er onlangs nog het Windows 7 family pack.

Natuurlijk MOET je helemaal niet upgraden als je XP fijn wilt werken. Maar dat een game uit 2011 een OS uit 2001 niet ondersteunt is imo de normaalste zaak van de wereld en dat moet je als conservatieve XPgebruiker aanvaarden: wie hier moeilijk over doet moet eens wakker worden in de echte wereld.
En voor de die-hard XP gebruikers die toch softwarematig Directx 10 willen draaien is er een onofficiële versie: http://www.techmixer.com/download-directx-10-for-windows-xp/
Alsof er nog gamers op xp zitten.

Enkel diegenen nog die al jaren niets anders spelen dan CS of WoW misschien. Die zijn toch je publiek niet.
25% op steam alleen al, dat is niet niks. Wereldwijd, buiten steam, ligt dat nog hoger.
Vind het wel opmerkelijk:
The Xbox runs a custom operating system which was once believed to be a modified version of the Windows 2000 kernel.[19] It exposes APIs similar to APIs found in Microsoft Windows, such as DirectX 8.1. The system software may have been based on the Windows NT architecture that powered Windows 2000; it is not a modified version of either.
Als ik dit lees zie ik weinig reden om DX9 gebruikers in de kou te laten staan. Lijkt mij niet zoveel werk om de Xbox code in bruikbare DX8/9 code voor de PC om te zetten.
En welke games spelen die 25% denk je?

Casual gaming heeft de voorbije jaren enorm veel aan marktaandeel gewonnen. Ik verwacht dat die 25% voor een groot deel casual gamers zijn die af en toe een spelletje portal oid spelen. Die gaan dus niet meteen naar de winkel lopen voor BF3.
Idd, ben het trouwens ook énorm eens met je vorige post.

Iedereen die de huidige games speelt, of wilt spelen, heeft inmiddels Vista en/of 7. Er is enkel nog XP geïnstalleerd op computers waar er amper nog iets gedaan wordt: aka gezinscomputers die voor niets anders gebruikt worden dan wat surfen en mails checken.

Dat Steam dan toch nog met zo'n cijfer komt, is gewoon omdat er nog heel wat mensen zijn die Steam gewoon 'moeten' draaien omdat ze hun oudere games willen spelen. Deze hebben helemaal geen DirectX10/11 nodig, dus waarom zouden ze ook upgraden? M'n zus speelt ook nog steeds 'The Sims 2' op XP. Dus waarom zou ze (of beter: ik :P) de gezinscomputer upgraden naar Windows 7? Omdat het beter staat?
Zal diezelfde 25% ook Battlefield 3 gaan aanschaffen om het vervolgens op DX9 te willen spelen?
Ik zeg je toch duidelijk waar dat deel XP nog van komt. Consumenten die je toch niet interesseren.

Als ze hun pc en/of OS niet upgraden in 10jaar tijd, zijn het waardeloze klanten voor je nieuw spel.
2e helft 2011.. lees dus december. Dus ze hebben nog bijna een jaar waarin Windows 7 verkocht kan worden. Ze zullen wel mikken op hardware die zo veeleisend is dat alleen de nieuwere PC's het kunnen draaien... PC's waar dan waarschijnlijk ook al Windows 7 op draait.

Ik vind het wel interessant dat de strategie van Microsoft lijkt te werken. Zorg er voor dat spellen makers redelijk eenvoudig games voor zowel Windows als de XBox360 kunnen maken... dit zou dan de verkopen van beide platformen stimuleren. Windows is hun melkkoe en games zijn precies het pijnpunt van de andere platforms (MacOS / Linux) dus mag de XBox360 zelfs wat geld kosten (hoewel die inmiddels ook netjes winst maakt) omdat het een versteviging van de markt positie van hun melkkoe oplevert.

Ik zou het wel heel jammer vinden als er geen PS3 versie zou komen maar dat zou wel een beetje Sony's eigen schuld zijn.. toch een beetje te arrogant geworden na PS1 en PS2 en begonnen het vanzelfsprekend te vinden allemaal.
Lijkt me niet dat je op hardware die zon game kan draaien xp zet..
Eindelijk een keer geen console port, maar en echte pc game zoals het hoort.
Minder nieuw voor de mensen die nog met XP werken.
Ja hier ben ik ook zeer blij mee!
Na het debacle op de pc met Black Ops wordt het een keer tijd voor een spel wat echt gebruik kan maken van de pc power die er hedendaags te bieden is.

Ik verwacht een spel met grafisch prestaties die te vergelijken zijn met crysis destijds :D
Dus een spel veel mooier/even mooi als de huidige spellen, maar dan gelijk of veel betere prestaties :Y)
Ik kan niet wachten 8-) .
Ik wacht helemaal nie top een spel dat grafische het uiterste (en meer) van je pc eist.
Dat is toch geen doel op zich 8)7

Het mag zo mooi worden als ze kunnen, maar het moet wel nut hebben; een toegevoegde waarde. Domweg een extreem aantal polygons ertegenaan gooien en dan roepen; kijk eens; wij krijgen twee GTX580 kaarten (in SLI) me teen sixcore Intel op de knieen; dat is toch gewoon waanzin :X
nee inderdaad, het spel moet speelbaar zijn op een 8800gts op very high + 8x aa en 16x af, een 4 generatie oude gpu. Aangezien onze lieve xbox en ps3 geen dx10/11 ondersteunt.

Vindt je het gek dat mensen ps3/xbox360 nog steeds aanschaffen en denken dat de console ongelovelijk realistische beelden weergeeft. Omdat er totaal geen afspiegeling meer is tegenover wat mogelijk is ( PC )

Vroeger kreeg je grafisch zwakkere ports van PC naar consoles. Consoles waren een oplossing voor mensen met minder geld hadden voor hardware. Zo konden ze 5 jaar lang nieuwste games spelen zonder pa's of ma's pc te moeten upgrade elk jaar.

Echter nu zitten we met videokaarten 2 generatie achter, omdat de goedkope ports van consoles naar > pc niks voorstelt. Kijk maar is naar black ops als voorbeeld.

BO: Nieuwste game van hun ( pc ), 8x aa , 16xaf 1920x1200 200 fps...................
Goedkope ports, die de schijn van de ps3 en xbox360 ophouden.

Developers lachen zich dood, lekker goedkoop developed en toch als hoog grafisch gezien te worden.

Nintendo gooide het zelfs op CONTROLS IS ALLES, om de hele focus hiervan af te trekken.

Wat ik wil is gewoon een game, die grafisch enorm zwaar is, en maar net soepeltjes draait met max haalbare kaarten van deze generatie. Dus een hd 5970 of gtx 580 moet die op high net 30 fps draaien, en op sli waarde net 60 fps.
Very high mag van mijn part nog wel iets zwaarder zijn, zodat in de toekomst een hardware upgrade ook echt het waard is.

Tegenwoordig krijgen we steeds minder interesante ontwikkelingen, doordat zelfs op de kleinste goedkoopste budget kaart de game op maximaal te kunnen draaien.

Vroeger was het, is de game op mijn pc speelbaar, enzo niet wat moet ik halen om het goed te spelen.

maar tegenwoordig is het, tja net een 260gtx gekocht, en kan het spel niet eens op max draaien, dan zakt die onder de 20fps. Fix die zooi is. Rot spel.

Ik zal dan wel horen bij de wat oudere generatie gamers, die dagen lang achter me pc configs zat te tweaken, hardware zat te benchen. en te kijken wat er nu weer voor grafisch pracht om de hoek stond.

Maar die tijden zijn jammer genoeg door de huidige markt compleet omzeep geholpen.
Dus jij hebt liever dat je elk halfjaar een nieuwe videokaart moet kopen? Het is toch juist super relaxt? Ik kan met mijn oude mid-range 8800GT nog steeds games aardig spelen op 1680x1050. Mij hoor je niet klagen :)

Kijk naar Crysis, developers hebben hun lesje wel geleerd. Als je na een half jaar het duurste van het duurste aan moet schaffen om de game enigszins speelbaar te maken, dan snap je het niet helemaal.

Graphics blijven echt wel vooruitgaan hoor, het gaat alleen minder continu dan vroeger door de populairiteit van de consoles.
Dit is de grootste onzin. Als je Wii en consoles zo geweldig vind kwa gFX.
Met PC kan dat ook zet je reso op wat lijkt FHD of 720p en zet alles op low en games draaien op ouwe PC hardware. En zien er redelijk tot goed uit.
Vooral als gFX je eigenlijk noet boeid of onderschikd is aan gameplay.
Regel de setting naar beneden. En upgrade totaal niet nodig voor jaren.

Wil je meeste grafische pracht en praal dan is upgraden een must zo niet dan kan je met nog steeds betere gFX met 3 jaar oud spull die high-end consoles evenaren.

'n 8600GT running Farcry2 in 1920x1200 op low ziet er ook mooi uit.
Dat het beter kan houd in dat je wat beters moet hebben. En dat is dus de keuze vrijheid met PC. PC platform kan door zijn veelzijdigheid veel goed koper maar ook veel duurder zijn dan consoles. Je hebt die vrijheid.

Nu met 3D geforce vision is dat 'n GTX285 geworden. Maar die upgrade was niet hard nodig. Alleen crysis liep daar niet goed op die 8600GT om dat to low te brak uitzag.

De meeste PC games kan je nogal uitgebreid aanpassen aan je PC hardware.

Je kan om het half jaar upgraden maar ook om de 5 jaar en dat was de oude console cycle.

Ik upgrade regelmatig om dat ik in optimale gFX wil gamen. Dat is een luxe keuze geen moetje. Maar een optie die ik benut.

Mijn HD2900 is vervangen door 5870 was niet nodig maar wil dX11 games in volle glorie gamen. Dat is een luxe optie die je bij consoles niet hebt.

Ben je met minder tevreden voldoet een 5 haar oude DX9 PC ook wel. Zolang ze DX9 blijven ondersteunen.

Deze game is dus een van de weinige uitzonderingen die dat niet gaat doen.
Misschien had je beter een nieuw tobo er bij kunnen halen, je t lijkt te zijn vervangen door een d, je spatie werkt wat te goed. Dus als je eerst even gaat leren hoe je zinnen op moet bouwen, wat wel of niet aan elkaar hoort komt het helemaal goed! ^O^

In principe zou de software de hardware moeten pushen om beter te worden door hoge eisen te stellen, VOOR ZOVER NODIG. Crysis was wel een mooie en extreem zware game maar eigenlijk wat te vroeg uitgebracht, pas een hele tijd later kon je een beetje normaal hardware kopen die niet astronomisch duur was om de game te spelen.

Games moeten gewoon naar de segmenten van de videokaarten speelbaar moeten zijn:
Low graphics op low end/instap kaartjes
Medium op mainstream kaarten
high op performance kaarten (subhigh end)
ultra/max op de high end kaarten single, SLI?CF of x2 kaarten.

Daarbij zou de cpu natuurlijk niet te zwak moeten zijn en minimaal 4 gig (op dit moment) in de pc moeten zitten.
Als ze die lijn aanhouden ipv vrijwel elke kaart de game op medium of high laten spelen en met een beetje game videokaart op max met 60+ fps.

Door die consoles blijven games in die zwakke ontwikkeling van grafische kracht hangen en stagneert de hele software ontwikkeling op dat gebied.
Dat is gewoon jammer want de weinige games die dan wél de hardware tot de max kunnen pushen zoals oblivion(dx9), supreme commander (dx9), Crysis(Dx9/10), AvP(dx11) en metro 2033(dx11) blijken vaak enorm goed en de echte next gen games te zijn. (op avp na dan :( )
Ik game lekker met een console. Schijfje er in en klaar, werkt altijd.Lekker op 37" scherm aan muur met goed geluid in de woonkamer op de bank.

Resoluties en framerates zijn overrated. Uiteindelijk gaat het om het spel (gameplay, level design, interactie), en de textures en andere details zijn.... details.
Tot op een gegeven punt, anders zouden we nog steeds pong spelen :F
"Resoluties en framerates zijn overrated. Uiteindelijk gaat het om het spel"

ik weet nog van vroegah, dat ik spellen als UT99 en SOF2 opzettelijk grafisch lager instelde om de gameplay nog soepeler te maken :)

en nog steeds, zeker bij zo ongeveer elke online multiplayer is de grafische kwaliteit een tikje lager dan de singleplayer, vooral daar is gameplay ondergeschikt aan graphics...
Juist, en een game zoals Battlefield moet gewoon goed draaien, ik heb zelfs dat BC2 hier en daar framedrops heeft, dus kan ik met deze PC BF3 wel vergeten.
Nou ik ga toch echt mijn systeem niet updaten naar Win7 vanwege een nieuw spel..

Als het niet op mijn XP machine draait, dan gewoon pech voor alle partijen.
Niemand verplicht je hoor ;) XP is tegen die tijd al 10 jaar oud alleen (!), voor mij een reden om al een tijdje weer Windows 7 te draaien.
Ik heb Windows 7 geprobeerd, en bij alles draaide het slomer en trager dan wat het onder XP doet. Het was zelfs zo erg dat mijn laad tijd verdubbeld was bij Company of Heroes. En verder had ik geen enkel voordeel van W7 in games, dus ben weer terug gegaan naar XP.
Idd je pc lijkt me dan niet echt van je het te zijn, ja het is wat zwaarder dan xp maar wat wil je na 10 jaar, we draaien niet meer op pentium III pc's meer...
Ik heb met een duo core en 4 gig intern geen problemen qua snelheid, sterker nog de sleep functie is sneller dan die van xp. :)
Meer functionaliteit, dx11 en betere functies dan vista zijn voor mij voldoende dat ik ben overgestapt.
Dan zal je PC sowieso wel te sloom zijn voor BF3 ;)
vanwege een nieuw spel niet maar er zijn genoeg andere redenen om 7 te draaien ipv XP
Zoals? Ik zie meer na- dan voordelen in Windows 7.
Zoals, je kan de nieuwere hardware volledig benutten.

Want het gaat om XP en niet XP64
Vista en W7 pak je met moderne CPU in 64bit.

En dat houd in dat je nu wel apps en games die 2GB barrier overheen gaan kan gebruiken en grotere Videomem kan gebruiken zonder teveel van die andere helfd van OS tot 2GB van af te snoepen. Het interne geheugen word 50/50 verdeel over aps en systeem.
Of OS tweaks nodig hebt. o.a. om die verhouding aan te passen.

'n 2GB AMD 6 series Gkaart kan dan wel volledig gebruikt worden met zware games.

Heb 12 en 8GB systeem dus 64bit OS, Vista of W7 heb ik al een hele tijd.

Dat veel DX9 games niet zo soepeltjes lopen op 6bit OS kan met vele factoren te maken hebben.
64 bit pointers zijn groter en veel C ( ++ ) apps werken veel met pointers. Ook is DX9L de oude API dmv abstraction layer op de nieuwe drivermodel in Vista en W7 moet werken. Lijkt mij ook een extra layer en dus overhead.

Dus je leverd een beetje in zodat games weer kunnen groeien.

En dus weer een heel stuk complexer kunnen worden.

Zelf ben er heel blij mee.

Tot nu toe waren DX11 games 'DX9 / 10 / 11 codepath games. Dat eigenlijk DX9 in ene dX11 path doen. Dat kan er wat leuker uitzien maar veel kan er niet worden gedaan.

Nu met DX10 / 11 native. Kunnen ze deze code paden zodanig uitwerken zonder rekening te houden met DX9 limieten
Vreemd dat je er meteen vanuit gaat dat ik het over XP32 heb, natuurlijk heb ik het over XP64 dus daar gaat je argument al niet meer op.

Verder over DirectX, zolang de huidige generatie consoles nog DirectX 9 draait en 60% van alle Windows gebruikers XP draait is DirectX 10 en 11 nog toekomst muziek en voldoet XP prima.
Ik geef je groot gelijk, op het werk werk ik met windows 7 en thuis met XP, en ik vindt XP echt vele malen lekkerder werken.. Maar nadeel is dus wel, geen IE9, geen DirectX-11, tja en verder zie ik eigenlijk niet echt nadelen aan XP...
Ik werkte het liefste in ms-dos. Kon je specifieke opstartbestanden schrijven (Autoexec.bat en config.sys) om zo per programma alleen de noodzakelijke drivers en instellingen te laden om optimaal te draaien...Maar ja, er komt een moment dat je moet upgraden, en als je BF3 wil spelen, is dat moment binnenkort gekomen.

Evtl. met een dual-boot....
Waren je exec beperkt tot +/- 512kB en games die dichter aan de 640kB wilde gebruiken moest je als een idioot zo'n autoexec.bat maken dat het meeste vrij maakte van die 640mb. En moets klooien met high memory EMS XMS. En elke app maar ook games moest uittesten met verschillend auoexecbat en dus als je bepaalde programma's wilt draaien met hoge base mem vereisten. Zat je dus te klooien.

Totdat games met Watcom 10 C++ compiler werden gemaakt die games eindelijk in 32bit draaien en een flat memory model leverden. DOS4GW

Well nu heb je dus ipv 640MB limiet een 2GB limiet voor je games. En games gaan daar al overheen. Al kan je al redelijk veel binnen 2G. Maar er is dan veel meer variatie in objecten en textures mogelijk.
In Xp houd dit in, dat de dev's die grens vermijden zo niet dan out of memory crash.

En met 64bit OS met 64bit aware developed game dan kan je makkelijk eroverheen gaan.
Tja zelf weten, dual boot is ook mogelijk uiteraard :)
Verder is dit een insta buy, ik heb wel dermate vertrouwen in dit spel dat ik durf te stellen dat ik dit erg leuk zal gaan vinden :D
Battlefield 2 was ook heerlijk.
Ik ben toch nog vrij kritisch.
Het verschil tussen console en PC zit hem zelden in de engine, maar eerder in de gameplay. Als blijkt dat die gewoon copy-n-paste van de console versie is dan lijkt het mij nog waardeloos. Zeker bij Battelfield is het interessant als er veel joysticks worden ondersteun voor de helikopters en jets.

Eigenlijk is de enige goede manier een port van PC naar de console. En liefst nog 2 jaar later zodat ze kunnen focussen op patch updates voor de PC versie; Althans voor BF3.
Hallo wat is dat nu voor instelling :? Zo kan ik ook zeggen doe eerst maar op de consoles, dan kan er lekker verdiend worden omdat er amper piraterij is. Als iedereen er dan een beetje op uit gekeken is dan mag de pc markt er ook even mee spelen.
Assasins Creed, GTA, DiRT 2, Street Fighter IV, Battlefield 1943, ... allemaal titels die véél later op de PC zijn uitgekomen, om nog maar te zwijgen van andere titels die zijn afgelast.

The Witcher of Mafia zijn en titels die veel later op de console zijn uitgekomen, maar de ontwikkeling voor console zijn bij die titels pas na de releas begonnen.

Goed, bij sommige games versta ik dat ze de voorkeur geven aan consoles, maar BF3 is echt wel een PC game.
Wat ik 2 jaar geleden al riep: BF3 wordt de reden om een nieuwe computer te nemen!

Zeker voor mij omdat ik XP draai.. werd tijd om w7 te nemen of misschien zelfs w8. Hopelijk laat w8 nog even op zich wachten zodat ik me niet kut voel als ik w7 koop :p

Maar Ik vind het een logische en goeie stap dat ze dx9 ditchen, als ze dat niet deden had extra programmeerwerk en minder prestaties tot gevolg.. BF4 wordt 64 bit only denk ik :)

En BF2 is nog steeds het beste schietspel, met al die mods, mooie graphics, 64 spelers op dikke maps en veel voertuigen. BF3 gaat wss 128 spelers online bieden, nog meer voertuigen en wapens (en meer customization), met de graphics van nu (of toekomst)

[Reactie gewijzigd door superaki op 4 januari 2011 14:43]

"2e helft van 2011"... 2012 dus :9

Gebruiken ze nu dezelfde engine als in BC2?
er komt een nieuwe engine of een verbeterde versie van frostbite, dit word frostbite 2. Deze engine zal micro destruction hebben. Dit houd in dat je een klein stukje van een muur kan wegslopenen om er doorheen te kunnen kijken bijvoorbeeld.
Dat zou echt supergaaf worden dan :) Ik vind de destruction in 1.5 al heel vernieuwd. Weet nog wel dat ik voor t eerst speelde en ik een tank zag, ik vlucht een huisje in (daar was je in andere games dan vrijwel altijd veilig), blaast die tank gewoon t hele huis op :D Prachtig!
Ja, idd. Geweldig spel gewoon.

Ook heerlijk om gewoon met een tank overal doorheen te rijden; laatst reed ik op een rij met bomen af met een tank. Ik zie een klein weggetje en denk bij mezelf: fuck wegen, lekker door bomen heen.

Ik rij tegen die bomen aan en denk: nu sta ik stil tegen een of andere vage onverwoestbare boom, maar tot mijn verbazing reed ik er gewoon doorheen en liet ik een gat achter in een muur met bomen.

Had echt zoiets van 8-)

Ging nog net niet omkeren om nog een keer door de bomen te gaan :P

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 4 januari 2011 13:19]

Supervet toch? :) Bij Crysis MP had je een enorme tank stopte in 1 keer je tank (soms met een omgerolde tank als gevolg!) omdat je tegen een wegwijzerbordje aanreed :{
Zoek eens naar het spel red faction 1. Beste destruction in een game ooit imo.
moah toen misschien, ik had ook een simpel muurtje, 100 raketten ertegen aan maar kon er niet door heen doordat de game dat niet wou :F
De destructie was wel ok zolang het kón dus.....

Aan de andere kant, die games waar je achter een autowrak of stukje hout/golfplaat/glas *voeg random materiaal toe waar elk wapen 9mm of sterker doorheen komt in*
daar heb ik nou de schurft aan, dat je dat niet kapot kan schieten of doorheen kan schieten.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 5 januari 2011 09:15]

Een huisje biedt tenminste nog ietsje bescherming, meer dan gewoon als een gek rondlopen :+.
BC2 gebruikt volgens mij de frostbite 1.5
BC2 gebruikte Frostbite 1.5, aldus hun blog:
Frostbite 1.5 on PC is designed for DirectX 10 as a base, this enables us to easily support all the advanced graphics features that we use on the consoles, and much more! DX10 is a very modern graphics API and gives us a lot of flexibility as a developer.
(Bron: http://blogs.battlefield....-pc-graphics-details.aspx)
Als de geschiedenis ons iets heeft geleerd dan is het wel dat die marketing bullsh*t over 'grafisch beter' op de PC vanwege features X en Y vaak niet echt op valt. Jammer dat ie ook voor de consoles uitkomt. Nu worden PC gamers waarschijnlijk genaaid vanwege dit grapje. Denk aan een simplistische interface, makkelijkere gameplay, etc. Maar ja, in consoles zit nu eenmaal het geld blijkbaar. Nu is er nog 1 sprankje hoop: Dat ze deze keer eens geen content wegsnijden uit de game om vervolgens aan te bieden als DLC...
Dat komt omdat een spel vaak voor een console gemaakt is, en dat de pc niet als iets aparts gezien wordt. Hier gaan ze het spel optimaliseren voor de pc, en kan de pc versie er dus wel vele beter uit gaan zien.

Dat Win Xp niet meer ondersteund is lijkt me niet zo gek, aangezien het spel dus pas tegen de kerst van 2011 in de vekoop komt, en pas in 2012 op zijn top zal zitten (kwa on-line spelers), wie dan nog xp gebruikt zal ook niet de beste pc meer hebben, en dus ook problemen met de requirements zal hebben kwa hardware.
Met Black Ops in het achterhoofd krijg ik de rillingen van jouw uitspraak.
Zoals jij het schetst zou het moeten zijn alleen kost dit meer geld die in de eerste instantie uit de zakken van de ontwikkelaar moet komen. Om die reden worden er keuzes gemaakt waar de spelers uiteindelijk de rekening voor moeten betalen.

Black Ops doet vrijwel niets met een videokaart, dit spel heeft een dikke processor nodig omdat het is geport vanaf een consoleversie.

Ik vrees dat dit in de toekomst vaker zal voorkomen en dat PC-bezitters worden achtergesteld.
Wat betreft de DLC's ben ik het met je eens, maar BF BC2 is op de PC alles behalve een poort van een Console game, het is een game welke zeker los staat van de console versies, ook al is deze op verschillende platformen uitgekomen, de PC versie is gewoon af.

Het ziet, klinkt en speelt formidabel, ik heb alle battlefields gespeelt en vind Bad company 2 een van de allerbeste tot nu toe!
Daarom kijk ik ook rijkhalzend uit naar BF 3, gelukkig beleef ik nog erg veel plezier aan BC2 en vietnam dat ik nog makkelijk een ruime half jaar wil/kan wachten op BF3... :+
Je hebt wel geen LAN optie :s
heb je nu wel of geen LAN optie? :Y)

Hebben ze eruit gesloopt i.v.m. de piraatjes, uiteraard.
BFBC2 vond ik zelf ook echt awesome hoor ;) En het geluid was inderdaad adembemend (met die speciale setting in de opties, wartapes ofzoiets). Ik hoop dan ook van harte dat Dice zijn belofte waar maakt en ook echt werk gaat steken in de PC versie, maar ik ben al iets te vaak teleurgesteld (Mafia 2, GTA4, Black Ops, NFS Hot Pursuit, om maar wat te noemen).
haha, dat ben ik helemaal met je eens..., je vergat overigens MW2 nog in je lijst.
Dice heeft aangegeven dat de PC speciale aandacht krijgt wat betreft interface, maar ik hoop wel dat het meer weg heeft van BF2 dan van BC2
en ik hoop dat het meer weg heeft van BC2 dan van BF2.. smaken verschillen..

maar ik hoop dat Dice ook zijn woord nakomt en de pc gewoon super goed en mooi ontwikkelt en daarna naar beneden schroeft voor die brakke console's
Ik ben ook bang voor marketing BS ik hoop dat er daadwerkelijk een flink verschil is tussen console en pc versies.
Och, aangezien DirectX 9 voor BF:BC2 al niet echt werkte (of het moet een Nvidia7xxx specifiek probleem zijn - super lag op het moment dat een m-com ge-armd wordt) en de minimum spec van een Geforce7800 al een compleet lachertje was. Dan lag het wel in de lijn der verwachting dat je voor BF3 een echt redelijke PC nodig zou hebben (ja ik weet het, ik zelf loop achter en een 8800GTS die doodgaat waardoor je terug moet vallen helpt natuurlijk ook niet).

Frostbite 2 is trouwens nieuw met BF3. Bad Company 2 gebruikte 1.5.

Ikzelf zit eerlijk gezegd nog steeds op BF'43 voor de pc te wachten. Hoewel Dice zegt dat ze die nog steeds uit gaan brengen betwijfel ik dat zeer. En dan is het überhaupt de vraag hoeveel mensen dat gaan spelen. Maar met BF3 die pas in de 2e helft 2011 (of later) uit komt, is er misschien eindelijk een gat in de eerste helft waar ze '43 uit kunnen laten komen.

[Reactie gewijzigd door ArmEagle op 4 januari 2011 11:30]

Ik zou er niet van staan te kijken als BF'43 op de PC ook frostbite 2 gaat gebruiken. De engine even testen op een kleiner project voordat je het toe gaat passen in een groter project.
Als dat mogelijk is uiteraard, het kan zomaar zijn dat 1.5 niet compatible is met de 2.0 features.
Fijn om te horen dat er nog sommige ontwikkelaars zijn die moeite doen voor mensen die daadwerkelijk spellen kopen voor de PC. Als de christmas sales van steam een indicatie zijn is gamen op de pc verre van dood. Hopelijk zorgt deze beweging er eindelijk weer eens voor dat ik dit jaar weer eens een nieuwe pc ga kopen.

Daarnaast zit ik net zoals jou al een tijd te wachten op BF'43. De mods Forgotten Hope en Forgotten Hope voor respectivelijk BF'42 en BF2 zijn leuk maar erg gedateerd.
Dit klinkt als héél goed nieuws voor de PC games industrie. Lieve lieve fijne knuffelbare medetweakers, willen jullie deze game alsjeblieft allemaal kopen en niet illegaal downloaden? Pwetty please?

Als de PC wereld met deze game laat zien dat we al deze extra moeite voor ons waarderen, en dat we nog steeds bereid zijn om met dikke hardware over de brug te komen, kan dit voor developers een impuls zijn om (weer) meer aandachte te geven aan PC games.

Van véél games, en ook bij monde van een aantal grote developers, wordt gezegd dat deze op de PC "Graphics capped" zijn. Dit omdat de games ook moeten kunnen draaien op een Xbox 360 (die ik ook heb). Het enige wat je eigenlijk op de PC ziet vergeleken met die Xdoos is high res textures, verder vaak weinig extra's.

EA heeft het dus begrepen, maar ik denk stiekem dat er in de management vergaderkamers nog best eens een "erop of eronder" sfeertje kan hangen met dit "experiment" om de PC versie op een andere engine te laten draaien.

.oysin heeft natuurlijk meer kijk op dit soort zaken als ik, omdat hij dichter bij het vuur zit. Ik hoop dus dat hij hier nog reageert.
PC-only was héél goed nieuws geweest. En zoals velen hierboven al zeggen, het gaat niet om de graphics-cap maar om de gameplay die vaak heel console-achtig aanvoelt. Het toppunt was farcry 2 met een soort muis-lag-onnauwkeurigheid om het spel nog een beetje moeilijk te maken op de pc.
Dit klinkt als héél goed nieuws voor de PC games industrie. Lieve lieve fijne knuffelbare medetweakers, willen jullie deze game alsjeblieft allemaal kopen en niet illegaal downloaden? Pwetty please?
Deze game heeft dat niet echt nodig, hij wordt toch wel gekocht. Daarnaast, de harde realiteit is dat sales en kwaliteit niet hand en hand gaan. Sales en marketing destemeer.
Van véél games, en ook bij monde van een aantal grote developers, wordt gezegd dat deze op de PC "Graphics capped" zijn. Dit omdat de games ook moeten kunnen draaien op een Xbox 360 (die ik ook heb).
Maar vergeet niet dat de games ook moeten draaien op low-end hardware. Nu meer dan ooit ligt de hardware bij de consument veel meer uiteen. Leuk dat jij het nieuwste van het nieuwste in je PC hebt zitten (ik weet natuurlijk niet of dat ook zo is, maar bij het gemiddelde publiek van t.net zal dat wel zo zijn dus ik generalizeer voor het gemak maar even ;)), maar 90% van de gamers hebben dat níet. En vergeet ook niet dat het creëren van het detail exponentieel meer tijd inneemt naarmate het detail toeneemt. Ik roep al jaren dat het de pan uit aan het rijzen is, maar PC gamers willen alleen maar meer en meer en meer, terwijl de prijs niet omhoog mag gaan. Tja, dat kan gewoon bijna niet meer. En dat terwijl de focus imho op de gameplay moet liggen, niet op de graphics (maar idd, dus ook geen crappy PC-port wat gameplay betreft, maar dat lijkt niet de focus van je post).

Wat je voornamelijk ziet is dat er engine-wise wat effecten tegenaan worden gegooid die met DX11 mogelijk zijn, zoals betere anti-aliasing technieken en tesselation, maar dat de daadwerkelijke content niet zo heel veel verschild. Sure, de textures zijn misschien een resolutie-stap hoger, maar dat is het dan ook wel. Je gaat niet duizenden manuren zitten spenderen aan iets wat je toch niet terugverdiend in opzicht van sales. Iets met return on investment enzo :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 4 januari 2011 17:13]

Thanks voor je uitgebreide reactie, vooral omdat jij "in the industry" zit kun je dingen helder onder woorden brengen.

Een kleine correctie op een aanname die je maakte wil ik toch wel graag geven. First en foremost zouden de controls / ai / gameplay kwaliteit van de port moeten gaan. Altijd. Daarna de graphics. Ik zou het alleen jammer vinden als er technieken die, zonder al te veel extra moeite zoals jij in je post uitlegt dat het kost, beschikbaar zijn op de pc achterwege blijven omdat het compatibel moet blijven met wat een xbox kan.

Beetje kromme lange rare zin, maar je snapt waar ik heen wil :)

*zoekt naar garantiebewijs van zijn glazen bol* ;)
EA wil enkel een alternatief voor Activision zijn. Dus als Activision PCgamers in de **** neemt, zal EA het omgekeerde doen om ons mee te krijgen.

EA is al jaren terug vriendelijk voor PCgamers. Ze zijn bv zeer snel begonnen met het eigen digitale store. Ze blijven exclusives zoals DAO maken wat riskante investeringen zijn.
MoH gebruikt ook frostbite voor MP en eigen engine voor SP. Dit kan omdat ze een sterk huis als DICE hebben en niet meer verpesten zoals vroeger.
Ik vond battlefield 2 geweldig dus dit is mooi nieuws. Goed om te zien dat juist de pc versie goed gemaakt wordt en niet een xbox game die slecht geport wordt naar pc.
En toch, simpelweg het feit dat hij op consoles verschijnt doet mij al twijfelen. Uiteindelijk gaat men het spel op alle platformen altijd zoveel mogelijk gelijk willen trekken. Hierdoor ga je zeker en vast beperkingen krijgen in de gameplay tov BF2
Ik vrees het ook. Ik wil niet de pessimist uithangen, noch de flamer, maar sinds de consoles hun intrede hebben gedaan, is het alleen maar bergafwaards gegaan gezien de kwaliteit van PC games.
Ze maken het op de consoles, veranderen hier en daar 'n regeltje code, verkopen het voor PC, maken na 'n half jaar eindelijk eens 'n patch en tellen ondertussen hun geld.

In de tijd van Battlefield 2 (en 2142) was het gewoon enkel en alleen PC, punt. Niets wat zo goed gebalanceerd als toen.

Zonde eigenlijk. Ik mis het Battlefield-teamworkgevoel enorm hard.
Ik ook, maar dat is vooral ook te danken aan allerlei COD-noobs zal ik et maar zegggen. Ik speel nu battlefield bad company 2 met mijn clan, eigen server teamspeak etc. wAnneer we samen gamen krijg ik een beetje dat gevoel van battlefield 2 terug, maar er zijn genoeg andere gasten die alleen voor hun k/d gaan.... zonde.

als battlefield3 battlefield 2 is + betere engine graphiqs enzo kan Activision wel inpakken met hun cod serie :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True