Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Electronic Arts blijkt een studio opgericht te hebben in het Zweedse Göteborg. Het nieuwe EA Gothenburg is 'gefocust op het maken van een nieuwe generatie games met de Frostbite 2.0-engine'. EA zoekt nog personeel voor de studio.

De lijst met vacatures die Electronic Arts in Göteborg heeft is lang. Zo zoekt de uitgever voor de nieuwe studio een artdirector, een creative director, een seniorproducer en nog allerlei uitvoerend personeel. Dat moet bij EA Gothenburg gaan werken aan een nieuwe generatie games die gemaakt worden met de Frostbite 2.0-engine. EA heeft nog niet laten weten welke games in Göteborg gemaakt zullen worden.

De Frostbite 2.0-engine, die de nieuwe studio gaat gebruiken, is ontwikkeld door het eveneens Zweedse Digital Illusions CE, dat de engine maakte voor het in 2011 verschenen Battlefield 3. Ook DICE is in handen van EA. De engine vormde ook de ondergrond voor Need for Speed: The Run, dat in 2011 verscheen. De engine zal daarnaast gebruikt worden voor Command & Conquer: Generals 2, dat in 2013 op de markt komt. Eerder deze week verschenen er geruchten dat de engine ook gebruikt zal worden voor Army of Four, de opvolger van Army of Two: The 40th Day, hoewel EA die game nog niet heeft aangekondigd.

Frostbite 2.0-engine in Battlefield 3

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Ik vind dit een beetje een omgekeerde gedachte. Games maken gebaseerd op een engine in plaats van eerst een idee hebben voor een game en dan de juiste engine opzoeken of ontwikkelen. De engine al vastleggen lijkt me eerder een beperking dan.

[Reactie gewijzigd door fjboere op 6 maart 2012 12:20]

Als programmeur moet je jou zelf er aan houden. Mij lijkt er niks frustrerender dan programmeren met beperkingen.
Juist beperkingen leveren vaak programmeer-technisch creatieve, en soms ook briljante, oplossingen. Daarnaast heb je als programmeur altijd te maken met beperkingen, die van de taal die je gebruikt, van eventuele frameworks en libs, en niet te vergeten de target hardware/software.
Die creatieve en soms briljante oplossingen worden dan weer verwerkt in Frostbite 3.0.
Het lijkt me ook niet echt een beperking, games maken op één van de meest geavanceerde en uitgebreide engine die er is.

Voor de klant is het ook geen probleem. Zeker niet als het verschillende genres zijn. Tot nu toe hebben we alleen een shooter gezien dus als ze iets anders maken met dezelfde engine zal het publiek zeker toehappen. Het wordt pas saai als er meerdere battlefield versies komen met dezelfde engine. Dan kunnen we net zo goed Call of Duty gaan spelen ;) .
Meest geavanceerde engine die er is? Heb je de physics en collision detection van BF3 al eens gezien? om te huilen zo slecht.

Ik zou eerder Id Tech 5 hiervoor willen nomineren.
dat collision detection heeft eerder met de zeer zwakke netcode te maken die zij gebruiken

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 7 maart 2012 02:03]

Programmeren zonder beperkingen bestaat niet.
Creatief gezien heb je gelijk maar EA (het is geen liefdadigheidsinstelling) wilt natuurlijk wel graag de kosten van zijn net ontwikkelde engine terugverdienen. Dus vanuit bedrijfsmatig oogpunt vind ik het redelijk logisch dat ze Frostbite zoveel mogelijk proberen te gebruiken.
Een engine is maar gewoon middleware. Het is niet hetzelfde als mods maken voor Quake 3 ofzo. Een goeie engine biedt alleen maar een raamwerk waarop je je game bouwt.

[Reactie gewijzigd door Not Pingu op 6 maart 2012 14:21]

Die engine kan heel veel hebben en is ook erg uitgebreid met destruction en grote maps etc. Om daar meer games op te maken lijkt me alleen maar goed.

Hoeveel Quake Engine of Unreal Engine games zijn er wel niet uit gekomen?
Ik zie frostbite 2.0 ook niet als een zwakke engine. Het is misschien wel een van de meest geävanceerde engines tot nu toe (grafisch gezien). D enige engines die misschien nog enigzins concurrerend zijn voor massaproductie zijn te source en de cry engines, die allebij veelzijdig ingezet kunnen worden voor het produceren van verschillende genres. Stel je voor dat de sims 4 in frostbite word gemaakt :+ .
Source loopt hier toch wel ver achter hoor. Geloof dat Source niks van Large Terrain enzo heeft. Daarnaast zijn Source en Unreal engine gebaseerd op BSP (toch wel achterhaald (Q1 tijdperk). Waardoor je een map eerst moet compileren voordat je het kan spelen. Zeer tijd rovend.

[Reactie gewijzigd door AiChan op 6 maart 2012 14:03]

Enigszins? Laat ze het hier bij Crytek niet horen ;-)
Veel kleinere devvers hebben geen mankracht om een geheel nieuwe engine op te zetten, dus maken ze een keuze uit wat er beschikbaar is. Is niet heel raar lijkt me, de enige beperking die je hebt is de die van de gekozen engine maar daar kies je dan ook voor.
Ik hoop op een mirrors edge 2!!
Inderdaad! Deel 1 had een fantastisch concept en een unieke stijl. Met alle nieuwe technische mogelijkheden die de tijd heeft gebracht zou een tweede deel veel potentie hebben.

Ik heb trouwens meer hoop dan verwachtingen, want EA ontkent nog steeds in alle toonaarden dat er een opvolger komt...
Mirror's Edge 2 was ook meteen mijn eerste gedachte. Ik vond deel 1 geweldig, dus zou de opvolger meteen kopen.
Volgens dit interview is het helemaal niet zo ondenkbaar dat er een deel 2 gaat komen, op de Frostbite 2 engine.
Idem hier. Mirror's Edge is één van mijn favoriete games die ik ooit heb gespeeld. De visuele stijl, muziek, verhaal, en vooral de innovatieve gameplay zijn onovertroffen. Hij was echter veel te kort, en ik snak naar een vervolg. Helaas was het geen verkoopsucces, en zijn er al mixed signals geweest of er al dan niet een vervolg komt. Hopen!
Mirror's Edge is ook één van mijn favoriete games, vooral de sfeer van de stad vond ik echt geweldig. De felle kleuren, de geweldige gameplay,.. en met frostbite 2.0 zouden de bewegingen en graphics nog een heel pak beter kunnen zijn. Om nog maar niet te spreken van hoeveel beter ze de fighting en shooting mechanics kunnen maken! Vanaf minuut 8:05 doet dit filmpje mij zo hard denken aan Mirror's Edge! http://www.youtube.com/watch?v=LVMpyQkI1EQ
"een nieuwe generatie games met de Frostbite 2.0-engine" bedoelen ze hiermee dat ze games gaan ontwikkelen met frostbite 2.0 voor de xbox 720 en ps4?
Lijkt me wel. Frostbite 2.0 lijkt me krachtig genoeg voor de next gen consoles. ;)
Frostbite is modulair opgebouwd, er kan dus nieuwe code voor de Next level Consoles in gemaakt worden, net zoals nieuwe DirectX versies, physics etc.
Als ik het goed begrijp dan wordt dit de vestiging waar alleen games worden gemaakt met de Frostbite 2.0-engine.
Ben dan wel heel benieuwd aan wat voor een nieuwe generatie aan games ze gaan werken. :)

[Reactie gewijzigd door Killerbee89 op 6 maart 2012 12:22]

Dit vind ik nou interessant en ook een logische stap. Frostbite 2.0 is gewoon een enorm goede game engine met enorme mogelijkheden en dat EA hier gebruik van maakt vind ik ook helemaal niet erg. Een goedschalende multiplatform engine is altijd mooi meegenomen voor ons gamers. Ik hoop alleen dat EA nu niet lui achterover gaat zitten en DICE gaat blokkeren bij de maak van 2.5 en verder. EA heeft nu een voorsprong en die kunnen ze maar beter zo goed mogelijk uitbuiten. ;) (wil mooiere games) O-)
goed schalende?
Xbox360 en PS3 hebben het na kijken als hier nog meer games op gemaakt worden
die consoles zijn echt te oud voor dit soort engines

ben benieuwd hoe de Wii U het zal doen met Frostbite 2.0 die schijnt nog een beetje redenlijk te zijn
Dus nu hebben ze een specifieke studio voor Frostbite 2.0 en nog hun andere studios met bijbehorend personeel waar van ook enkelen Frustbite 2.0 zullen gebruiken?
hopelijk een Mirror's Edge 2 met de nieuwe FB2 Engine.
Deel 1 is nog steeds adembenemend mooi, mooier dan BF3(komt vooral door de stilistische stijl) en dat met de UT3.4 engine.
Ik denk dat deel 2 op basis van de FB2 engine bij een hoop mensen zal zorgen voor eyegasms :P
De engine zal daarnaast gebruikt worden voor Command & Conquer: Generals 2, dat in 2013 op de markt komt.
Ik verwacht daar hele brute graphics van dan! Kan niet wachten op een sneak peak :D

En kan je wel zeggen dat ze nu de engine een beetje uitmelken d.m.v. games te maken om een engine heen, i.p.v. een concept opstellen en dan naar een engine te zoeken. Maar de ontwikkeling heeft veel gekost van Frostbite 2.0, dus beetje terug proberen te verdienen is niks mis mee. Tevens vind ik Frostbite 2.0 een hele mooie engine, en verwacht dan dus ook games met hele mooie graphics, niet echt een minpunt in mijn ogen.

[Reactie gewijzigd door Hatsjoe op 6 maart 2012 12:53]

Het is overgens Frostbite 2, veel mensen maken de fout om het 2.0 te noemen.

Deze engine heeft zichzelf al meer dan bewezen. Denk aan NFS the RUN, geen bijzonder uitgebreide game, maar de Graphics en speel ervaring zijn zeer goed. En natuurlijk Battlefield 3, de beste Multy Player ervaring die er is. Nieuwe Medal of Honor en Command & Conquer titles zullen ook uitkomen met de Frostbite 2 engine. En op dit moment werken ze ook al aan Mirror's Edge 2 op Frostbite 2 volgens de Official PlayStation Magazine.

Ik verwacht dat EA een hele reeks Games gaat produceren met deze engine als basis, er is nog zoveel mogelijk, nu maar hopen dat er veel meer SDK's en C++ Tools en gadgets voor gemaakt worden, net zoveel als bij Battlefield 1942 en BF2.
laat jij nou net de fout maken dat dit Forstbite 2.0 is
want Frostbite 1.0 en 1.5 bestaan ook...
Battlefield 2143 DLC voor BF3 hoop ik.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True