Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties

Frank Gibeau, hoofd van het EA Games-label, voorziet dat de pc het belangrijkste platform wordt voor de uitgever. De verkoop van pc-games in winkels mag dan dalen, online stijgen de verkopen flink en daar wil de uitgever op inspelen.

Frank Gibeau"Het aantal gebruikers is natuurlijk gigantisch", stelt EA's Frank Gibeau in een interview met Gamasutra. "De winkelverkoop van pc-games is een groot probleem, maar pc-downloads zijn geweldig. De marges zijn veel beter en er zijn geen regels wat de goedkeuring van consolebouwers betreft. Vanuit ons perspectief is het een extreem gezond platform. Het is absoluut voorstelbaar dat de pc ons grootste platform wordt."

De toekomst die Gibeau ziet, ligt vooral bij games voor sociale media als Facebook en bij gratis speelbare games. Sinds begin dit jaar is EA de op een na grootste leverancier van Facebook-games, via het door EA opgekochte PlayFish. Via PlayFish trekt EA dagelijks 6,6 miljoen gebruikers. Het blijft daarmee ver achter bij Zynga, dat dagelijks 57 miljoen gebruikers trekt, maar EA ligt met die aantallen wel voor op een concurrent als Disney, stelt Gibeau, terwijl Disney zich vrijwel geheel op dergelijke games wil gaan richten.

Verder ziet Gibeau veel toekomst in gratis speelbare games. De uitgever experimenteerde met het model met onlineschietspel Battlefield Heroes en kondigde eind 2010 het aanverwante Battlefield Play4Free aan. Naar aanleiding van het succes van dergelijke gratis speelbare games in China, verwacht Gibeau veel van deze games op de westerse markt. De uitgever hoopt daarbij geld te verdienen aan microtransacties. De uitgever verwacht bovendien veel van mmog Star Wars: The Old Republic, dat gemaakt wordt door BioWare. Gibeau denkt dat EA met PlayFish en de ontwikkeling van de gratis speelbare games bovendien goed is voorbereid op de veranderingen in de gamesmarkt. De topman denkt dan ook dat EA weer de grootste uitgever van games zal worden, een eer die het in de laatste jaren aan Activision Blizzard moest laten.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (53)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Zien we hier nou een soort golf beweging? Eerst was er de PC die het goed deed qua games, vervolgens kwamen er consoles(ps, xbox) en was de PC niet goed genoeg of zo.

Nu zijn de consoles er een tijdje en is de PC ineens weer hot? En als er straks nieuwe consoles zijn(Microsoft is opzoek naar engineers voor een next gen console) is de PC zeker weer niet goed genoeg?

En zal het toch wel behoorlijke succes van Steam uitgevers aan het denken zetten?

[Reactie gewijzigd door beany op 10 maart 2011 10:16]

Jammer genoeg wel, maar ik vind Steam vreselijk. Als er ook maar ergens een storing is bij de verbinding (mijn kant of Steam kant) dan kan ik het spel waar ik voor betaald heb niet spelen.
Uh, volgens mij kan je praktisch alles gewoon in offline mode spelen.
Als er een storing is kun je gerust spelen.. zolang je geen Multiplayer verwacht. Als het om multiplayer gaat kan dat zelfs ook vaak gedaan worden in Steam Offline Mode.
Alle games die ik via Steam heb gekocht kan ik spelen zonder Steam en zonder internet verbinding (SP natuurlijk), alleen worden de statistieken niet opgeslagen.
Het ligt dus eerder aan de ontwikkelaar van het spel dan aan Steam.
Smilezz....

Dat soort uitspraken kan je best eerst controleren. Om steam games te kunnen gebruiken moet je enkel bij de installatie online zijn geweest. Vanaf dan kan je Steam launchen in offline mode een spelen naar hartelust. Ik heb dit zelfs eergisteren zo gedaan toen er een storing met mijn router was. Geen gemekker en gezaag, gewoon launchen zoals altijd. Het enige nadeel is dat je achievements gedisabled zijn. big deal....
No offense, maar consoles zijn er al even lang als de PC dus daar zal het niet aan liggen. Volgens mij zijn ze er bij EA achter dat ook consoles vroeg of laat gekraakt worden en de ontwikkeling voor PC minder geld kost. Bovendien is er inderdaad geen consolebouwer die approval moet geven voor de game en derhalve ook geen licentiekosten per disc...
Euuhhhh Er was waren eerst de arcde kasten, toen de homecomputers(c64, atari) toen kwam de pc die het gamen groot heeft gemaakt, pas veel later kwam nintendo met de portables, de consoles waar hier over gepraat wordt zijn er pas een jaar of 7.

Ben blij dat EA eindelijk door heeft dat de game console nog altijd de pc is. Die blijft door ontwikkelen, terwijl de consoles 6 of 7 jaar stil staan, waardoor spellen makers nu telkens vast lopen op de beperkingen van die oude hardware!
Gewoon onzin wat jij lult! COnsoles waren er eerder dan Homecomputers. De PC heeft gamen helemaal niet groot gemaakt. Dat was Nintendo in de jaren 80 en 90 en Sony met de Playstation vanaf 1994. De PC bestaat pas sinds 1983 en liep hopeloos achter op gamebied!
Ze hebben het over Facebook games. Het hele artikel is uit zijn verband getrokken zo te lezen. Er wordt met geen woord gerept over 'dedicated' PC games.

Het had beter de titel "EA ziet toekomst in Internet gaming" kunnen dragen want een internet draait tegenwoordig op alles wat los en vast zit o.a. mobieltjes, tablets, laptops, ipods, tv's settop boxen noem maar op. Dus dat is een enorme markt.

EA komt op mij een beetje schijnheilig over met deze uitspraak. Eerst de PC helemaal afbranden de afgelopen jaren en dan zogenaamd via een omweg zeggen dat het wel goed is voor games maar dan alleen via internet. Ze hadden net zo goed kunnen zeggen; iPAD is de toekomst voor gaming.

[Reactie gewijzigd door PegOpDeWeg op 10 maart 2011 10:28]

Er wordt wel degelijk gepraat over 'dedicated' PC games in het citaat.
"The user base is gigantic," he says. "PC retail may be a big problem, but PC downloads are awesome. … The margins are much better and we don’t have any rules in terms of first party approvals. From our perspective, it's an extremely healthy platform. … It's totally conceivable it will become our biggest platform."
PC-downloads, dus geen online-games (als in facebook), en het feit dat er geen regels wat de goedkeuring van consolebouwers betreft betekend dat het niet om ports zal gaan o.i.d. maar games die inderdaad voor de PC zijn ontwikkeld.

Verder kan een bedrijf toch gewoon terugkomen op een vorige statement. Blijkbaar zorgt de 'virtuele verkoop' ervoor dat de PC als platform weer lucratief is geworden.

[Reactie gewijzigd door Skohsl op 10 maart 2011 10:36]

Het verschil is dat consoles hun populariteit voor een belangrijk deel danken aan marketing. De pc dankt zijn populariteit ivm gaming aan zijn openheid, waardoor de vernieuwing steeds weer op dit platform te vinden is.

Voor marketing worden mensen na verloop van tijd immuun, vernieuwing blijft zijn waarde houden. Het gebruiksgemak van een console wordt naarmate de digitalisering ingeburgerd raak steeds minder belangrijk. Daarom voorspel ook ik dat consoles naar de achtergrond gaan verdwijnen, ten gunste van pc's en andere open platformen.
mocht tijd worden.... Welcome terug EA games.

edit: elk bedrijf heeft nu zo'n beetje zijn console tour en anti-pirate gehad...

nu is het back to basics Play4Free zie ik wel zitten.

[Reactie gewijzigd door serphilith op 10 maart 2011 10:17]

Jep, het lijkt wel een soort van coping-mechanism, met ontkenning, woede, blabla acceptatie.

Wel typisch dat het pas na zo'n tijd bij de grote bedrijven aankomt dat gratis te spelen meuk lucratief is, zoiets ligt er toch lagen dik op sinds dingen als Runescape bestaan?

Battlefield Heroes vond ik niks, het ergste wat je in een gratis te spelen game kan doen is betalende spelers een grof voordeel geven over het plebs. Ik vind dat een beetje een vies marketing trucje omdat je mensen die het spel waarderen praktisch verplicht toch te gaan betalen om bij te blijven. Je eerste snuif coke is ook altijd goedkoop, als je eenmaal hooked bent gaan mensen ineens geld vragen.
Zolang ze de Item Shop vol proppen met alleen Cosmetische rommel vindt ik het goed.

NOOIT dingen erin zetten zoals items met betere specs... (bijv. Exteel)
Ik denk dat we het dan niet over de typische EA games hebben die we van hen gewend waren maar toch games met minder video en animaties.

Ik doel daarmee op de enorme hoeveelheid data die sommige games groot zijn/waren. Soms wel enkele dual layer DVDs vol. Het kan zijn dat de games makers nu opeens wel wat meer efficint gaan coderen om ruimte (en dus bandbreedte) te besparen maar video sequences kan je niet echt comprimeren misschien als ze volledig gerendered worden?).
Zijn ze ooit weggeweest dan?

"voorziet dat de pc het belangrijkste platform wordt voor de uitgever."

Blijkbaar wel dus... :)
Ze hebben het wel over facebook games he? Casual stuff dus, de grote titels niet.
Ik vermoed dat AE begint in te zien dat programeren voor Sony en consorten een groot nadeel heeft.

1) De games zijn duurder dan voor de PC.
2) De klanten zijn aan de grillen van de console fabrikant overgeleverd.
3) Een console is veel meer een blackbox waar fabrikanten ongestoord privacy kunnen schenden. Op een PC heb je hier meer inzicht in.
nieuws: Microsoft: geen privacy bij gebruik Kinect-videochat
nieuws: PS3-firmware v3.56 bevat rootkit
4) Bij een PC heb je geen limmiteringen t.a.v. controllers en dergelijke, hoeven niet gelicenceerd te zijn.

Ik vraag me af hoeveel PS3 eigenaars niet meer voor een PS4 zullen gaan?
I.v.m. Sony's acties.
Die man heeft het verkeerd volgens mij. Free-to-play games zijn alweer achterhaald, mij zullen ze in ieder geval niet snel overtuigen om geld te liggen spenderen aan micro-transacties. Dan geef ik liever 40-50 euro uit aan een heel goed spel waar je maanden tot zelfs jaren plezier van hebt.

Facebookgames...daar verspil ik mijn tijd al helemaal niet aan.
Jij ziet het als verspillen en heel veel anderen zien het als een spel waar ze lol van hebben. Smaken verschillen.

Zynga heeft niet voor neits tientallen miljoenen gebruikers van hun facebook-games. En daar wil EA ookv an profiteren.
En hoeveel games zijn er waar je jaren plezier aan hebt. Die hebben nooit bestaan.
Enige wat bestaat zijn enkele RPG's waar je een 200-300tal uur gameplay aan hebt.

Waarom dan als hardcore gamer geen gratis spel waar je wekelijks €20 kan uitgeven ipv elke 2weken een nieuw spel te moeten herbeginnen.
Nooit bestaan? C&C Generals, Age of Empires 2&3, Joint Operations, ... allemaal spellen van jaren oud die ik vandaag de dag nog regelmatig speel.

Vind ik een veel betere investering dan geld te geven aan prulletjes zoals een nieuw geweer, of een gepimpte helm in n of ander free-to-play spel.
Eender welke MMO kan potentieel jaren speelplezier geven. Ook spellen zoals Starcraft worden al 12 jaar intensief gespeeld. Ik speelde tot voor kort nog zeer regelmatig cod4. Ik speel nog steeds TF2.

Op PC is het zeker geen uitzondering als een spel 2-3 intensief gespeeld kan worden, maar tegenwoordig met de console games waarbij het een jaar duurt voordat er een opvolger uit komt (die eigenlijk meer een mod is van het originele spel) heb je dat natuurlijk niet meer. Zonde, want een spel waar je echt alles uit kan halen la WoW of TF2 is veel leuker dan om de haverklap de zoveelste opvolger te moeten gaan kopen als je nog met je vrienden wil spelen.
Ik heb jaren cod2 gespeeld, speel nu nog steeds modern warfare, en een race game als flatout, is nog steeds hilarisch en leuk om te doen met een aantal mensen. Ga je naar een lanparty dan wordt UT2004 nog steeds gepeeld, en flatout2 ook, C&C 3 ook, dus je kunt jaren plezier hebben aan een goed spel.
EVE Online, Guild Wars, WoW, .... Oh jawel. MMORPG's kan je blijven spelen.
Nou.. Op zich wel hoopvol nieuws. Gelukkig heeft de gameindustrie geen last van het spasme waar de muziek- en filmindustrie onder lijdt.

Ik ben er ook van overtuigd dat de markt voor PC nog steeds groeit. Wel vraag ik me af of het echt moet gaan om gratis games. Aan de andere kant: hoe meer verdienmodellen hoe beter.
Ik ben er ook van overtuigd dat de markt voor PC nog steeds groeit. Wel vraag ik me af of het echt moet gaan om gratis games. Aan de andere kant: hoe meer verdienmodellen hoe beter.
Nouja, 'gratis' games zijn effectief niet vatbaar voor piraterij, aangezien je het spel zelf gewoon zo kunt spelen. Het verdienmodel daarbij, in-game purchases, zijn veel beter te beveiligen omdat al die zaken gewoon op de masterserver staan. Je hebt natuurlijk kans op hackers, maar ook daar is beter tegen te strijden dan met het 'klassieke' spel dat 100% op de client draait.
Maar ondertussen sluiten ze wel deals met de console bouwers voor extra DLC en vroegere release data...

Ik vraag me alleen af wat de kwaliteit/kwantiteit gaat worden van die "gratis" games... Krijgen we dan Medal of Honor, maar dan met 1 missie en 1 wapen mits je de rest erbij koopt?
Of wordt gewoon het hele single player afgeschaft en mogen we alleen nog maar op hun servers spelen (die na een jaar weer sluiten).
Ik verwacht een kleine single Player, soort tutorial met story.

en in Multiplayer een Item Store voor cosmetics, werkt goed in bijv. Guild Wars.
Op het oog denk je kijk dat is eindelijk eens iets positiefs over pc gaming, want je hoort 9 van de 10x alleen maar negatieve geluiden vanuit de game devs.
Maar als ik het beter lees ziet men vooral brood in games die op de massa zijn gericht en gratis zijn.
Ik heb niets tegen gratis games of games die voor grotere groepen interessant zijn begrijp me niet verkeerd, maar ik hoop toch echt dat ze ook top games blijven uit geven die kwalitatief op elk vlak superieur zijn aan de console's en geen slechte poort zijn en ook niet voor de huis tuin keuken pc's zijn bedoeld.( zeg het even oneerbiedig)
Dat zie ik helaas niet terug in dit bericht en daarom heb ik er toch echt gemengde gevoelens bij.

[Reactie gewijzigd door pino85 op 10 maart 2011 10:24]

verwacht veel van je favoriete spellen terug als Play4Free. Met een Item Shop voor de winst. Zo kun je spelen en het bedrijf steunen zonder veel kosten.
De marges zijn veel beter en er zijn geen regels wat de goedkeuring van consolebouwers betreft.
Bovenstaand lijkt me niet erg van toepassing op gratis games, dus lijkt het me dat ze ook gewoon voornemens blijven om betaalde games voor de PC uit te blijven brengen.
ik heb sowizo nooit gedacht dat games op pc zouden uitsterven zelf heb ik wel eens wat gedownloade spellen gespeeld maar vaak koop ik ze later alsnog (mits ze leuk zijn en op steam te kijgen).
en je hoort nu ook met de dag meer dat platforms worden gehacked en daar games op worden gedownload, (met als reactie dat je dan niet meer online kan) maar je kan 95% van de tijd ook niet online met gedownloade pc games.

dus go EA keep de pc games alive :D
Awel dat is positief nieuws voor de PC game wereld :D

Zullen weer een hoop MMO's bijkomen waarschijnlijk en dan zullen ze hun geld er uit halen met Item marks ofzo. Maar dat betekent dat ze er goed zullen uit zien en een degelijke gameplay hebben.

Ze hebben het al bewezen met NFS world dus keep up the work +1
De nieuwe Hot Pursuit daarentegen is een mottige console port zonder AA die er echt niet uitziet op PC.

voor zover hun PC games toekomst.
De pc is imo op dit moment gewoon interessanter omdat je er nu veel meer uit kunt halen, qua ontwikkeling zitten de consoles nu gewoon op hun max... er valt bijna geen winst meer te halen. Bij de pc is dat juist andersom, omdat vele games simpele console ports zijn presteert een game ver onder de maat, een engine die veel beter gebalanceerd is voor de pc kan ontzettend goede graphics eruit gooien. In principe zou je met een redelijk gemiddelde dualcore en een HD5770 al iedere console weg kunnen blazen, helaas werken de ontwikkelaars niet zo en vraagt een game op de pc onevenredig veel resources. Het is toch bizar dat bijvoorbeeld een game als GTA4 (inmiddels alweer 3 jaar oud) pas echt lekker speelbaar wordt met een HD6850 en een flinke quadcore?

Laten we hopen dat EA dus weer aan de slag gaat met engines die helemaal op de pc zijn toegespitst en dus niet zoals de huidige enigines je cpu bijna over de kop laten gaan en de gpu voor nog geen 50% belast wordt. Ben alleen wel bang dat deze woorden van EA van kracht zijn totdat de next-gen console released worden...

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 10 maart 2011 10:39]

Ik hoor dat vaker, maar volgens mij overdrijf je zwaar hoor... Ik heb GTA 4 gespeeld op een E8400 (dualcore 3 GHz core2duo) met een 8800 GT. Dat liep prima en liep een stuk beter dan op de consoles (kon mijn viewdistance best aardig omhoog zetten). Wel draaide ik op 720p omdat de TV waar mijn mediacenter/gamepc aan hangt niet meer ondersteunt, maar consoles werken ook nog niet met hogere resoluties. Ondertussen heb ik een 5770 en die is nog een stuk beter dan die 8800GT.
Die 5770 heb ik ook een tijdje in mijn PC boven gehad met een cheapass amd X3 er in op een goedkoop 780G bord. Dat speelde ook allerlei games uitstekend op hoge settings op 1920x1200 (daar heb ik die res wel) waar consoles al helemaal niet bij in de buurt komen.
Daar heb ik zo mijn twijfels over. Mijn E8500, 6GB 1066 DDR2 en 2x HD4870 Crossfire 1gb videokaarten hadden toch anders vrij veel moeite om GTA4 op een redelijke kwaliteit te draaien, terwijl het spel op de PS3 grafisch erg scherp uitzag met relatief weinig FPS lag.
Ik ben geen console fan, maar GTA4 draaide er over het algemeen beter op. GTA4 is een van de weinige games die vooral geen clocksnelheid maar videogeheugen vrat.

OT: Free2Play games kun je van houden of niet. Het feit is er dat deze games uitermate geschikt zijn als een middel tegen piracy. Het argument dat microtransacties voor oneerlijkheid kunnen zorgen is natuurlijk kolder, in Battlefield Heroes kon je niks uit de shop kopen wat voor een onbalans in het spel kon zorgen. Kosmetische items hebben geen essentiele of structurele waarde in een shooter.
Je bent niet verplicht tot aankoop terwijl je wel het spel kunt spelen. Zo krijg je een grotere groep spelers die interesse toont, en zo trek je ook sneller mensen over de streep tot spelen.. en misschien wel tot aankoop van microtransacties. Deze spelers hadden anders het spel misschien wel links laten liggen.
Ik verwachte goede titels te horen maar nee, online facebook games en games als battlefield heroes kan ik toch niet sirieus nemen!!

Battlefield heroes is even leuk maar niets vergelijken met een goede game die ook nog serieus gebruikt maakt van je game RIG met hoogwaardige graphics anders heb je die ook voor niets aangeschaft,

Games als Battlefield play 4 free is nog wel leuk omdat het een remake is van battlefield 2.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True