Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Uitgever Electronic Arts heeft een reorganisatie doorgevoerd die van BioWare een apart label maakt, dat wordt ondergebracht bij het nieuwe bedrijfsonderdeel EA Labels. Peter Moore is gepromoveerd tot chief operating officer.

BioWareElectronic Arts heeft de afdeling EA Labels opgericht. De bestaande labels EA Games, EA Sports en EA Play worden in de nieuwe tak ondergebracht; voormalig EA Games-voorman Frank Gibeau komt aan het hoofd van de nieuwe afdeling te staan. Mass Effect-ontwikkelaar BioWare is afgesplitst van EA Games en als zelfstandig label bij EA Labels ondergebracht.

Peter Moore, die leiding gaf aan EA Sports, is gepromoveerd tot chief operating officer van EA en wordt daarmee rechterhand van ceo John Riccitiello. Moore kwam in 2007 over van Microsoft, waar hij een grote rol speelde bij de lancering van zowel de Xbox als de Xbox 360.

Verder maakte EA bekend dat de aankoop van PopCap is afgerond. De studio, die bekend is van games als Bejeweled en Plants vs. Zombies, wordt onderdeel van EA Interactive. Dat is de bedrijfstak waar ook Playfish, Pogo en EA Mobile onder vallen, net als de online-initiatieven in Azië en het samenwerkingsverband met bordspellenfabrikant Hasbro.

EA wil reorganiseren omdat het bedrijf volgens Riccitiello moet omschakelen 'van verdediging naar aanval'. De topman deed die nieuwe strategie in april al uit de doeken, na de presentatie van de laatste jaarcijfers. Hij wil het bedrijf omvormen van de marktleider op het gebied van games in een doosje, naar de marktleider op het gebied van 'games as a service'.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (34)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

OK en waarom word Bioware een eigen label en Crytek niet? Om dat Biwoare met een MMO komt?

Verder vind ik het een beetje een vreemde move om alles maar weer in een nieuw bedrijfsonderdeel te duwen. Weer meer papier werk? Meer management lagen?
Bioware heeft voor zover ik weet nogal wat meer gedaan dan Crytek, die voornamelijk aan één reeks werkt. Ik schat in dat het Bioware-team veel groter is, aangezien zij werken aan de Star Wars games, de Mass Effect reeks, Dragon Age en weet ik veel wat nog meer. Dus dat ze iets meer een losstaande afdeling worden vind ik best logisch, eerder dan Crytek naar mijn idee.

Ik hoop ook dat hiermee een beetje gewaarborgt wordt dat Bioware hun kwaliteitskeur weer goed kunnen doorvoeren zonder al teveel de commerciële kant op gedrukt te worden door EA. Maar misschien is dat schip al lang uitgevaren.
Het BioWare van NeverwinterNights is idd lang heengegaan.
BioWare maakt naar mijn mening nog steeds topspellen. Puur omdat DA2 niet goed ontvangen is, loopt iedereen al meteen te huilen. BioWare is niet perfect.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 5 augustus 2011 11:55]

Topspellen, misschien (in the eye of the beholder danwel, ik vind het persoonlijk eenheidsworst), maar klassieke RPG's hebben ze daar al een tijdje niet gemaakt.

Mass Effect is een shooter-on-rails, waar constant je handje word vastgehouden en je af en toe eens van spoor mag wisselen.
Dragon Age, is een lineaire hack-and-slash, net zo "on rails" als de ME serie.
SW:TOR, is een MMO, monthly fee, sterk afhankelijk van medespelers en regeltjes die voor 'balance' moeten zorgen.

Dat er her en der wat RPG-elementen te bekennen valt, maakt het nog geen RPG.

De Bioware die Baldur's Gate en NWN maakte is al 'long gone'.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 5 augustus 2011 12:14]

Heb jij wel dezelfde Mass Effect gespeeld als mij? Een shooter op rails? Hoeveel planeten kon je wel niet verkennen in de eerste. Akkoord in Mass Effect 2 is er wel een deel vrijheid ingeboet. Eigenlijk was ik ook niet echt tevreden over de weg die ME2 opging, met amper nog equipment die je kon kiezen. Als verhaal en shooter was het wel een goed spel, op rpg-vlak boette het in (ik heb nu het voordeel dat ik altijd al graag shooters en rpg's heb gespeeld)

Maar dat "on rails" zijn is toch altijd al geweest in Bioware spellen. Ik ben nu wel pas begonnen met Neverwinter Nights, maar dat was ook enorm lineair. Neverwinter was nu geen enorme stad te noemen.. Knights of the Old Republic van hetzelfde. Mass Effect is in elk geval minder lineair dan KoToR. En versta me nu niet verkeerd, ik ben geweldige fan van zowel NWN en KoToR (NWN heb ik jaaaaren gespeeld, met alle uitbreidingen die de community uitbracht).
ga jij een mmo nou echt liniear noemen?, of heb ik het nou mis?
ME is juist eindelijk een RPG kruising met een FPS, met nadruk op het RPG gedeelte.

De wereld van DA2 is zeker niet minder uitgebreid dan bij 1, hoewel ze wellicht de verkeerde keuze hebben gemaakt door alles zich in 1 stad af te laten spelen, hierdoor lijken de omgevingen teveel op elkaar.
ME is gewoon een shooter met hier en daar wat RPG elementen.
Anders is GTA ook een RPG. Dat wil niet zeggen dat het een slechte spel is. Maar het is geen volwaardige RPG.
Dat alles zich in dezelfde stad afspeelt maakt op zich niets uit. The Witcher speelt, op een paar locaties na, grotendeels af in de stad Vizima. Echter is die stad opgedeeld in diverse districten en die zien er allemaal wat anders uit.
De kritieken op DA2 is dat het meer actie gericht is in tegenstelling tot DA:O.

[Reactie gewijzigd door In Search of Sunrise op 5 augustus 2011 15:20]

De markt is nou eenmaal veranderd. Iedereen speelt nu games en er valt grof geld mee te verdienen. Maar dan moet je het wel toegankelijk maken want dit nieuwe publiek accepteert minder onzin als wij vroeger deden.

Ik betrap me er zelf nu ook op, heb van het weekend Vampire Bloodlines gekocht op Steam en ik sta ervan te kijken hoevaak dat spel van me verwacht dat ik maar moet ruiken waar ik nu naartoe moet. Nu heb ik nog vroeger Baldur gate en NWN gespeeld, dus ik ben wel een beetje spitten gewend, maar de doorsnee gamer doet dat vandaag gewoon niet meer.

Dus of je steekt je nek uit en maakt een hardcore RPG voor een selekt publiek of je maakt een toegankelijke maar ook kwalitatief goede game voor een breder publiek. Heb je ook een dikker budget want games maken is duur geworden. Ik moet eerlijk bekennen dat ik Mass Effect 2 meer heb gespeeld dan NWN.

Tip: Ik heb laatst nog The Witcher 2 gekocht voor me broertje (die echt veel NWN heeft gespeeld), daar werd ie heel vrolijk van. Dus voor de liefhebber: KOPEN! Dus niet downloaden en vervolgens zaniken dat er nooit meer goede games uitkomen...

Dan ga ik samen met al die 'doorsnee gamers' weer uitkijken naar ME3!

[Reactie gewijzigd door Teejoow op 5 augustus 2011 13:55]

OK en waarom word Bioware een eigen label en Crytek niet? Om dat Biwoare met een MMO komt?
Crytek is een zelfstandige ontwikkelaar dat Crysis 1 en 2 liet uitgeven door Electronic Arts. BioWare is eigendom van EA ;)
Allerlei semi-onafhankelijke divisies is vooral juridisch een leuk truukje. Je kunt één reorganiseren of opheffen zonder dat het impact heeft op de anderen.
Crytek heeft met crysis 2 nou niet bepaald een geweldige prestatie geleverd, terwijl Bioware met DA en ME en dus ook nog de nieuwe MMO, een hele mooie lijst met gewilde games heeft.

[Reactie gewijzigd door karstnl op 5 augustus 2011 13:51]

Crytek heeft met crysis 2 nou niet bepaald een geweldige prestatie geleverd, terwijl Bioware met DA en ME en dus ook nog de nieuwe MMO, een hele mooie lijst met gewilde games heeft.
Dragon Age 2 is anders ook geen hoogvlieger. Daar heeft BioWare de plank behoorlijk mee misgeslagen. Veel fans van Dragon Age: Origins zijn niet te spreken over de koers die men gehanteerd heeft bij DA 2.
Er is maar 1 game die ik wil zien van BioWare; KotOR III. Daarom ben ik blij om te zien dat er mogelijk wat meer zelfstandigheid komt voor BioWare. EA is veel te goed in dingen kapot maken...
Maar misschien kan BioWare met EA als geldschieter er in slagen verder te mogen gaan met de ontwikkeling van KotOR III. Dat zou een mooie actie zijn van EA. KotOR I was is echt een briljant spel en ook niet voor niets Game of the Year 2003. Een nieuwe KotOR van BioWare zou EA zomaar een Game of the Year op kunnen leveren...
Single player RPG FTW! Geen gedoe met samenwerken en lastig gevallen worden door anderen. Gewoon jij en het spel.
Waar blijven die spookverhalen nog steeds vandaan komen? EA die goed is in dingen kapot maken?

Het oude EA bestaat niet meer. EA is zelfs 1 van de weinige uitgevers die durft te investeren in nieuwe franchises. Zelfs hun sport-afdeling is van underdog naar leider getransformeerd. Puur door het nieuwe beleid dat ze sinds een paar jaar voeren.
De nieuwe downloadservice van Origin verwijderd je account+ alle gekochte spellen na 24 maanden van inactiviteit. :)
Lijkt me sterk dat dat policy blijft. Zullen ze hopelijk nog wel aanpassen
Vanwege opgekochte franchises die ze volledig om zeep helpen (C&C games) of volledig laten verdwijnen (bullfrog games, zoals dungeon keeper)
Lees ook even zijn hele reactie dan, voodat je wederom oude koeien uit de sloot gaat halen:
Het oude EA bestaat niet meer

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 5 augustus 2011 13:52]

Persoonlijk kan ik ook goed klagen over de Battlefield serie. Het gaat nu toch steeds meer en meer op Call of Duty lijken, vroeger zat er tussen de series veel meer verschil. En de laatste Medal of Honor was al helemaal een mislukte kloon. Eigenlijk lijkt elke shooter tegenwoordig naar de kant van 13 in een dozijn te willen gaan a la Call of Duty. En dan ben ik niet tegen Call of Duty, ik vind het nog steeds een leuke shooter, maar alsjeblieft, ik wil een keer een ANDER spel spelen. En dat gaat me niet lukken als elk spel het wil naapen. En het is duidelijk dat EA niet mijn mening deelt. Ze laten liever elke goede serie steeds meer veranderen in een slap aftreksel van Call of Duty. Kapot maken, dus.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 6 augustus 2011 12:41]

En ongeacht hoe vaak je met die Kotor 3 stok in het rond blijft meppen, Bioware heeft duidelijk aangegeven dat het TOR ziet als de enige echte opvolger van Kotor dus we zullen het er mee moeten doen :P
Dan mag ik hopen dat het niveau een beetje in de buurt komt.
Kotor3 heet gewoon SWTOR.

Tja, je moet er iedere maand voor betalen maar hopelijk betekend dat wel dat je een lading Bioware RPG krijgt te verwerken waar je maanden mee zoet bent. Meer content dan alle voorgaande Bioware games te samen.

Oh okay, misshien is een heleboel van de content wel door indentieke gangen rennen... maar ja laten we eerlijk wezen, dat is wel vaker het geval in single player RPG's.

En wil je echt een single player KOTOR... tja, waarom zouden ze een keer een paar tientjes van je vragen als ze dat iedere maand opnieuw kunnen? Jij krijgt iedere maand meer RPG, zij meer geld.

Win win!
Hij wil het bedrijf omvormen van de marktleider op het gebied van games in een doosje, naar de marktleider op het gebied van 'games as a service'.
Eigenlijk dus met andere woorden, wij willen nog meer verdienen door spellen als een service aan te gaan bieden waardoor wij nog meer grip krijgen op de portemonnee van onze klanten?

Ik persoonlijk vindt het al erg genoeg wat ze de laatste tijd aanbieden als extra 'service', alles behalve dus.
Een bedrijf wil geld verdienen of dacht je dat ze uit zijn op verlies?
Dit gaat niet meer over geld verdienen, dit gaat over € 50,- ~€60,- vragen voor een product waarbij je een doosje, boekje en disc krijgt.

Maar men ziet steeds vaker dat wanneer deze men online aanschaft de prijs net zo hoog blijft?

Stel: wat gebeurt er dadelijk als de aanbieder ineens over de kop gaat? verwdijnt 'jouw' spel dan ook ineens aangezien ze de service niet meer kunnen aanbieden?
Je moet het vanuit EA bekijken; ze leveren je toch het doosje en een schijfje en zelfs een boekje! Als je nog meer wilt hebben kunnen ze dat wel leveren, maar dat kost geld. Gelukkig staat bij EA altijd alles op "Comming Soon" ook al zijn er 5 jaar verstreken en is er geen support meer voor de game. |:(
Hij wil het bedrijf omvormen van de marktleider op het gebied van games in een doosje, naar de marktleider op het gebied van 'games as a service'.
Aha, vandaar dus de onenigheid met steam. EA wil zijn eigen platform uitbouwen en hoopt uiteraard op een positie waar ze de defacto standaard zijn. Zoiets wat steam nu is ;)
Denk dat je hier meer naar dingen als SWTOR moet kijken. Voor een service fee games aanbieden. Uiteraard maakt Origin daar een groot onderdeel van uit, maar de ruzie met Valve om Steam is toch wel een op zichzelf staand iets. Zeker als je kijkt naar andere digitale platformen zoals Direct2Drive waar gewoon nog wel EA games aangeboden worden.
Als je inderdaad naar SWTOR moet kijken, loopt EA dan niet alsnog achter de feiten aan, de meeste MMO developers zijn juist naar het f2p model aan het overstappen (tenzij ze Blizzard heten).

Of het gehannes, want ruzie kan je het niet noemen, met Steam daadwerkelijk een apart iets is heb ik zo mijn twijfels over. EA wil inderdaad af van doosjes, uitgevers zoals Paradox Interactive zijn voor 90% aan online aankopen verbonden en hiermee niet meer afhankelijk van de retailers, de directeur van PI is heel erg over te spreken (en dat is lichtelijk uitgedrukt). Met online verkopen houden ze veel meer geld zelf in de broekzak dan via doosje/retailers.
-

[Reactie gewijzigd door ThomasG op 7 augustus 2011 21:33]

En nog steeds snappen sommigen niet dat EA grotendeels een uitgever is. EA eigenaar van Crytek. :/

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 5 augustus 2011 11:54]

Als ik de voormannen van EA, Bioware, etc. hoor heb ik er weinig vertrouwen in. De hijgerigheid om zoveel mogelijk geld met zo min mogelijk moeite te verdienen spat er vanaf. Gelukkig blijft het vooralsnog bij af en toe een miskleun (DA2) en ziet bijv. de nieuwe MMO er behoorlijk goed uit. Maar toch vrees ik altijd dat Bioware e.d. afzakken van goede films met diepgang naar oppervlakkig rotzooi als Steven Seagal films (ter vergelijking want ze maken games). Gelukkig is in filmland al lang bewezen dat er ruimte blijfft voor goede films naast rotzooi als TF2, the Green Lantern en duizend in een dozijn chickflicks.
Sorry, wat is TF2? Je zit hier op Tweakers.net he, het enige wat ik kan bedenken is Team Fortress 2 en dat is geen rotzooi en ook geen film.
Denk dat ie Transformers 2 bedoelt..
Mass Effect-ontwikkelaar BioWare is afgesplitst van EA Games en als zelfstandig label bij EA Labels ondergebracht.
Zo zelfstandig zijn ze niet, want ze zijn nog steeds onderdeel van het grote EA. Wel handig dat deze move hopelijk wat meer eigen zeggenschap teruggeeft richting Bioware over de eigen franchises want Dragon Age 2 was in vergelijking met het eerste deel echt helemaal niets. Wellicht gaan we hierdoor wat meer van het 'oude' Bioware uit de tijd van Jade Empire, Neverwinter Nights en Baldur's Gate terugzien na de release van Mass Effect 3 en The Old Republic.

Ben trouwens wel benieuwd wat dit voor impact gaat hebben op de op handen staande release van The Old Republic. Gaan we daar ook wat meer verzelfstandiging terugzien? (Bioware die buiten EA om o.a. zelf alles rondom abonnementen gaat regelen e.d. a la Blizzard?)

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 5 augustus 2011 13:52]

Ik hoop ook op meer eigen richting, maar ik ben bang dat het eerder een image stunt is dan wat anders, want nu wordt het logo en naam van Bioware primair gemaakt. Ik blijf mezelf steeds afvragen hoe lang het duurt voordat EA de studio sluit. "All this has happened before, and all this will happen again."

Jade Empire was de laatste pure Bioware titel, Mass Effect was voornamelijk al onder BioWare/Pandemic Studios. Dragon Age aankondiging stamt al uit 2004, maar zal zeer waarschijnlijk nog behoorlijk wat invloed vanuit EA hebben gehad. ME2, ME3, DA2, SWTOR zijn allemaal onder 'invloed' van EA gemaakt. Neverwinter Nights en Baldur's Gate spellen zal je nooit meer terug zien bij Bioware, zij wilde juist hun eigen properties ontwikkelen en niet langer aan de fratsen van bv. het D&D property gekoppeld te zijn.

Als SWTOR inderdaad hun eigen dingen gaat regelen betekent dat nog niets wat betreft de invloed van EA op de ontwikkeling en de richting van de Bioware games. Dat het op een andere manier wordt gemarket naar het publiek heeft niets te maken met de voet op de nek van Bioware...
Ik kon vroeger Bioware en Blizzard al nooit uit elkaar houden en nu lijkt het er op dat Bioware dezelfde status binnen EA krijgt als Blizzard bij Activision heeft. Twee prachtige ontwikkelaars. En ben blij dat Bioware wat meer los wordt gelaten.

[Reactie gewijzigd door projectnewtt op 5 augustus 2011 15:23]

Bioware mensen hoeven hier echt niet bij mee te zijn, zou ik denken.
bij reorganisaties is het meest al verdeel en dan verlies gevende onder delen afstoten, of verkopen.
bioware en zelfstandig, daar word ik nou blij van, hoop dat dit goede invloeden zal hebben op SWTOR
Ik ben zwaar tegen het 'games as a service' principe. Het betekent gewoon gigantisch veel geld in je spel blijven pompen. Het kost je straks niet meer gewoon geld om je spel te hebben, maar ook nog eens om er lol aan te kunnen hebben. Je betaalt geld om te blijven spelen, doe je dat niet, dan stopt de lol en is al het geld dat je er ooit aan hebt uitgegeven weggegooid geld. En dan komt het ook nog vaak neer op bijbetalen zodat je voordeel krijgt op een ander. Enige spel wat daar nog mee weg weet te komen is TF2, dat nog weapon drops heeft en trading heeft, waardoor je nog gratis gratis aan die dingen kan komen, en bovendien is de effectiviteit van vrijwel alles in het spel (zowel wapens als klassen, met enkele uitzonderingen misschien in sommige wapens die net iets beter zijn dan het standaard ding) sterk afhankelijk van wie het nou eigenlijk gebruikt. Ik gebruik bijna alleen maar oude wapens, omdat ik de meeste oudere wapens gewoon echt het prettigst vind en daarmee het hoogste score en als allerbelangrijkste het meeste bijdraag en mijn team.