EA koopt Bejeweled-maker PopCap Games

Uitgever Electronic Arts heeft ontwikkelaar PopCap Games overgenomen. PopCap was verantwoordelijk voor onder meer Bejeweled en Plants vs. Zombies. Het overnamebedrag is 650 miljoen dollar, maar kan nog oplopen door bonussen.

Met de overname wordt Electronic Arts volledig eigenaar van PopCap Games. EA betaalt in eerste instantie 650 miljoen dollar en 100 miljoen dollar in aandelen. Daarnaast behelst de overeenkomst een regeling waarbij de eigenaren van PopCap tot december 2013 bonussen kunnen verdienen op basis van de omzet die het bedrijf binnenhaalt voor EA. Met die bonussen kan het uiteindelijke bedrag oplopen tot 1,3 miljard dollar, zo schrijft TechCrunch.

PopCap verdiende zijn geld in de afgelopen jaren voornamelijk met digitale releases, zoals Bejeweled, Plants vs. Zombies, Peggle en Zuma. De digitale releases waren in het vorige kalenderjaar goed voor 80 procent van de totale omzet van PopCap. De aanwezigheid in de mobiele- en sociale gamesmarkt vormde waarschijnlijk de belangrijkste drijfveer voor EA om het bedrijf te kopen; EA presteert in die markten minder goed dan in de traditionele gamesmarkt. Met PopCap in het portfolio zou EA in de mobiele- en sociale-gamesmarkt de concurrentie kunnen aangaan met bedrijven als Zynga en Rovio.

"De toevoeging van de talentvolle mensen van PopCap en hun krachtige intellectuele eigendommen zullen de groei naar een digitale omzet van een miljard dollar versnellen", zei EA-directeur John Riccitiello in een verklaring. Volgens de EA-topman zal het uitgeefnetwerk van Electronic Arts PopCap helpen om snel uit te breiden naar andere mobiele apparaten, meer landen en meer kanalen.

Door Jurian Ubachs

Redacteur

13-07-2011 • 10:42

53

Reacties (53)

53
53
34
1
0
15
Wijzig sortering
hmm interessant. Popcap is best goed bevriend met Blizzard entertainment. Misschien komen er samen werken tussen EA en Blizzard. EA heeft meer console ervaring dan Blizz. Zal niet gek zijn als Blizz wil EA als partner bij het ontwikkelen van console versie van Diablo III.
De manier van werken is bij Blizzard en EA veel te verschillend om ooit samen te kunnen werken. Blizzard gaat veel meer voor het principe van het is pas af als het af is, EA heeft een vaste datum en dan wordt het ook opgeleverd (ook al mist er her en der nog wat).

Verder zijn het natuurlijk directe concurrenten alhoewel dat niet altijd hoeft te zeggen dat er dus geen samenwerking mogelijk is. Maar gezien de manier van werken en het type bedrijven denk ik dat het voor beide slecht uit zou pakken om samen te gaan werken.

Hopelijk zorgt EA er dit keer voor dat het bedrijfje zo veel mogelijk door kan blijven gaan zoals ze altijd al hebben gedaan. Het echte inlijven en fuseren in hun eigen omgeving is bij EA nooit echt goed gelukt (westwood/bullfrog welke beide zeer goed waren maar na opgekocht te zijn nooit meer het nivo bereikt hebben van ervoor)
Dat gaat nooit gebeuren, Blizzard Activision... Dus directe concurrent van EA. Iets zegt me dat die niet gaan samenwerken.
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat Blizzard met EA wil samenwerken, en waarom zouden ze? Ik denk dat Blizzard ook wel weet wat voor indruk EA bij veel gamers heeft achtergelaten. Daarnaast heeft Blizzard ook gewoon een aantal vacatures voor Console programmeurs op hun site staan (Kopje Diablo III: http://us.blizzard.com/en...tory.html#region=Americas), die willen alles gewoon in-house doen, lijkt me. En terecht.

[Reactie gewijzigd door OkkE op 24 juli 2024 10:35]

denk je niet dat activision ze daarbij zullen helpen? Lijkt me sterk dat ze door een vriendschap opeens met "de grote concurrent" zullen gaan werken. Vergeet niet dat blizz sterk verbonden is met activision!
Blizzard zal absoluut niet met EA gaan partneren. Het is tegenwoordig Activision Blizzard. Aangezien Activision en EA elkaars grootste concurrenten zijn.
In de eerste instantie was er sprake van maar liefst 1 miljard dollar Nu is 650.000.000 ook geen misselijk bedrag, zeker niet voor een bedrijf wat eigenlijk alleen web based games maakt.
Plants VS Zombies is vrij populair op iOS, denk dat er ook Android versie's zijn, en volgens mij kan je ze ook bij Xbox Live wegplukken?
"Google Chrome (Chrome Web Store), Microsoft Windows, Mac OS X, iOS, Xbox Live Arcade, PlayStation Network, Nintendo DS, DSiWare, Bada, Android (Amazon appstore), Windows Phone 7"

(bron: wikipedia)
Helaas heeft Popcap nog niets voor Android ontwikkeld. Mochten ze dat door de overname van EA wel gaan doen dan is ook mijn laatste reden om bij iOS te blijven verdwenen ;)
Toch wel:
http://www.popcap.com/allgames.php?p=android

(ik kende ze ook nog niet, maar ga nog wel even snel de market op ;-))
Alleen web based? Nee daar lenen ze hun franchise aan uit.

Ik heb op heel veel platforms Bejeweled gespeeld inmiddels, gewoon als applicatie (Windows, Mac OS, Xbox, Nintendo DS, Palm, PocketPC, iPhone, en dan vergeet ik er vast nog een).

Ik vind de bedrijven op zich wel bij elkaar passen en ze vullen elkaar goed aan in de markten waarin ze opereren.
PopCap is net als EA goed in het uitmelken van spelconcepten (Bejeweled 3, Zuma Revenge, Zuma Blitz) op elk mogelijk platform, telkens weer nieuwe versies van een bestaande game uitbrengen, zonder echt opzienbarende verbeteringen en de uitbundige marketing (e-mailspam).

[Reactie gewijzigd door Canaria op 24 juli 2024 10:35]

Android, WP7, Java ME, Facebook (ok die laatste zou je kunnen rekenen onder webbased)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 juli 2024 10:35]

Er is zelfs een (officiële!) Bejeweled versie in de vorm van een World of Warcraft addon. :)
Groot bedrag voor een firma dat "slechts" kleine spelletjes maakt. Zo zie jemaar weer dat ook met een simpel spel idee en dito grahics je toch een aardig dollar kunt maken :) Ik vind veel van die eenvoudig games vaak leuker om te doen dan 1 zo'n grootte en kwa spelduur kan ik er net zolang mee bezig zijn. Dus als je dan kijkt wat meer bang for the buck geeft nou dan weet ik het wel. Tuurlijk ze zijn grafisch niet zo en het geluid is natuurlijk ook niet dolby 5.1 blabla, maar speelbaarheid is dat wat toe nu toe altijd telde. En dat mis ik vaak bij de grootte titels, allemaal pracht en praal maar als je kijk naar fun / speelbaarheid / bediengemakt... dan is het toch wel vaak erg dunnetjes. Popgames kun je soms ook 5 minuten spellen, gewoon ff tussendoor.

Ik hoop alleen dat ze hun edge niet verliezen en vooral doorgaan met leuke eenvoudige dingen en uitkijken dat een bepaald spel idee niet to op de laatste draad wordt uitgemolken.
vergeet niet dat het goed presteren waarschijnlijk wel lukt voor popcap, en dat hebben ze opeens 1,3 miljard neergelegd ;)

ik vind het wel jammer dat de kleinere , onafhankelijke ontwikkelaars allemaal worden opgeslokt in 1 groot bedrijf, het wordt zo 1 grote eensheidsworst
Met die bonussen kan het uiteindelijke bedrag oplopen tot 1,3 miljard dollar
In het eerdere nieuwsbericht is daar niet over gesproken. Daar hebben ze het over "meer dan een miljard dollar".

De bonussen bedragen dus evenveel als de aankoop, rare verhouding imo.


Zelf heb ik nooit veel met de spellen van PopCcap gehad, maar leuk voor even. Hoop voor zowel PopCap als EA dat ze hier niet aan gaan lijden.
Anoniem: 182467 @Wafeltje13 juli 2011 11:04
Ik denk dat ze bedoelen dat het totale bedrag op zo'n 1,3 miljard komt.
Dus de bonussen worden 1,3 miljard - 750 miljoen = 550 Miljoen

Ook geen onaardig bedrag dus ;-)
En daar wordt weer een zelfstandige ontwikkelaar en uitgever opgeslokt...
De toevoeging van de talentvolle mensen van PopCap...
Moeten die mensen wel zin hebben om te werken onder de EA-vlag natuurlijk. Denk dat een hoop creatief talent weer op zoek gaat naar een nieuwe uitdaging.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 24 juli 2024 10:35]

Vaak worden bedrijven door andere bedrijven overgenomen en er veranderd dan weinig qua werkomgeving, dat noemt men een zelfstandige dochter onderneming. Waarom zou je als werknemer vertrekken als er niets substantieels veranderd aan je werkomgeving en salaris?
Zoals bij Westwood en Bullfrog?

Ik ben het helemaal eens met jouw dat het in theorie niets zal moeten uitmaken, maar EA heeft een hele slechte reputatie opgebouwd met het kopen en overnemen van studio's.
Dat klopt ja. Dat ze nog zelfstandig zijn betekend niet dat EA niet in hun nek loopt te hijgen. EA staat erom bekend dat ze strikte release deadlines etc. eisen van hun ontwikkelaars. Dit resulteert vaak in een onafgemaakt product.

Sta hier trouwens niet om te springen. EA nog meer casual games ontwikkelen? Strak worden al hun games nog casualer. :(
Kijk maar naar ME3..
Sinds wanneer kunnen we kijken naar een product dat nog niet is uitgegeven? Neem dan als voorbeeld DA2...
Westwood en Bullfrog komen uit een andere periode, in de tijd bleven studio's niet onafhankelijk operen.

Het resultaat is bekend en mede de reden dat EA dat tegenwoordig ook niet meer probeerd te doen volgensmij.

Het komt nog wel eens voor dat studio's verdwijnen of samen gaan, maar dat zijn meestal studio's die niet goed draaien.

Grote succesvolle studio's blijven nu eigen hun studio(zie DICE bijvoorbeeld).
Helemaal mee eens, hopen dat EA ze nog dezelfde creatieve vrijheid blijft bieden en ze niet sequel na sequel van Bejeweled laat maken.
Aan webgames en andere kleine titels werken juist de creatieve gamedesigners, mensen die niet bezig willen zijn met het technische aspect en snel willen itereren op een gameconcept (en niet 30 minuten wachten tot al de assets gebakken zijn). Ik hoop dat ze dat bij EA door hebben :Y)
Zouden ze met Unity3D moeten werken. Daarbij heb je build times van nog geen seconde en kan je scripts gewoon aanpassen terwijl je in-game bent.

Maar het is inderdaad zo dat de creatiefste games vaak 2D zijn.
Ook Unity3D gaat tegen z'n grenzen aan lopen als je daar ~400GB (gemiddelde AAA game) aan data in gaat proberen te verwerken.
Ondanks dat het een zelfstandige is, is het zeker geen klein bedrijf meer met rond de 400 werknemers en een inkomst van $100.000.000.
Anoniem: 182467 13 juli 2011 10:49
Die bonussen zijn wel echt weer niet normaal als je het mij vraagt en tot 2013...

Maarja Popcap heeft wel een paar sterke franchises in de portfolio dus opzich niet zo'n hele slechte aankoop.

Hoop alleen niet dat EA er een reorganisatie door heen gooit en wat van het huidige Popcap personeel laat vervangen door "eigen" medewerkers...
De bonussen zijn extreem, maar op zich wel begrijpelijk dat de eigenaars van Popcap deze afdwingen bij EA. EA heeft interesse in je bedrijf, dan zou je wel gek zijn om niet hoog in te zetten. Schijnbaar vind EA het een redelijke vraag, dus zijn ze akkoord gegaan.

Overigens is het natuurlijk de vraag of de werknemers er ook iets van terug zien. Nu gaat de directie er met een leuke som geld vandoor en loop je kans dat het personeel achter het net vist wat betreft de mooie deal.
Anoniem: 182467 @.Gertjan.13 juli 2011 10:58
Ik denk dat de "gewone" medewerker echt helemaal niks van dat geld te zien krijgt.
Maarja niet dat dit iets nieuws is want dat gaat bij alle bedrijven al jaren zo :-)

Maar zoals ik al eerder zei hopelijk worden er geen medewerkers van Popcap uitgeschopt om ruimte te maken voor wat "EA" medewerkers.
En laten we hopen dat ze de creatieve ruimte krijgen om nieuwe games te ontwikkelen zoals ze dat zelf willen.
Eigenlijk is het helemaal niet zo raar.

Stel dat PopCap bij de onderhandelingen opgeschept heeft over wat ze allemaal nog gaan ontwikkelen om op die manier de prijs op te drijven. Als ik dan EA was, zou ik ook zeggen "okee, als het echt zo goed is wat je gaat doen, dan wachten we dat af en als het zo is, dan krijg je de prijs die je vraagt".

Voor EA is dit een mooie en relatief veilige manier om een hoog bod te doen. Als PopCap het niet redt, kost het EA niks extra. En redden ze het wel, dan zijn ze het waard. Althans, volgens EA.
Volgens EA is PopCap het sowieso waard; de mobile- en web-games sector brengt bakken met geld binnen vanuit een markt die ze zelf nog vrijwel niet aanboren (en eentje die niet of amper snijd in de markten die ze al wel bezetten). Daarbij bracht PopCap afgelopen jaar een slordige $100 MLN aan inkomsten op en is het een bedrijf dat de afgelopen 10 jaar eigenlijk alleen maar aan het groeien is.
Leuk, krijgen we nu Plants vs Zombies Op Vakantie ? Of Plants vs Zombies Wereldavonturen...
EA heeft inderdaad geen goede reputatie met het kopen van andere bedrijven, hoop dat Popcap wel gewoon door blijft gaan zoals ze deden en dat dit geen negatieve effecten gaat hebben al heb ik daar mijn twijfels over.

Edit, Ik zie dat een grap hier tegenwoordig ook niet mag :|

[Reactie gewijzigd door Dylan93 op 24 juli 2024 10:35]

Zoals ik al noemde, dat concept van het telkens opnieuw uitbrengen van een bestaand spel kennen ze bij PopCap al heel lang en ze verdienen echt grof geld aan de Bejeweled-verslaving van veel mensen. Eerlijk is eerlijk, Bejeweled 3 is echt niet zo bijzonder anders dan de allereerste versie uit 2000.

Voor casual games zijn ze daarnaast ook nog behoorlijk aan de prijs (10-15 euro voor een betrekkelijk simpele game op Windows/Mac OS). Nu de App Stores (en daar schaar ik Xbox Live Arcade en vergelijkbare diensten voor het gemak ook even onder) zijn ontstaan, staan de prijzen die ze ervoor kunnen vragen wel wat onder druk, maar ze hebben jaren spellen als Bejeweled en Zuma kunnen uitmelken. Die kostten op de PocketPC en Palm gewoon 10 euro per stuk.
Alhoewel ik je angsten begrijp en ik de producten van Popcap toejuich zie ik ook nog niet veel innovatie bij het bedrijf (Popcap dus) in de vorm van nieuwe producten, maar meer in de vorm van addons of vervolgdelen. Ik zou echter graag weer eens wat nieuws willen zien (of ik heb de afgelopen tijd onder een steen geleefd).
Eerst brengen ze Battlefield 3 niet uit op Steam (nog niet bevestigd maar wel waarschijnlijk) en nu kopen ze PopCap die toch een behoorlijk aandeel in de Indie games op Steam heeft.
Dit zou best wel eens een move kunnen zijn om hun eigen distributieplatform Origin leven in te blazen.
Anoniem: 119304 @Cyberia40413 juli 2011 21:06
Als een bedrijf 750 miljoen waard is kun je moeilijk spreken van een Indy-developer :+
Bejeweled 2012! Bejeweled 2013 Bejeweled 2014!
Bejeweled: het rijke leven, bejeweled: nachtleven, bejeweled: huisdieren, bejeweled: op vakantie :+

Goodbye popcap, ik kan al niet wachten tot enkele medewerkers opstappen en hun eigen bedrijfje oprichten.
hopelijk is dit geen slecht nieuws voor de PopCap games (de toekomst van deze games bedoel ik dan). Ik was een tijd lang verslaafd aan Plants Vs. Zombies.
Hmm Bejeweled in EA stijl: De volgende bejeweled versie wordt verkocht zonder diamanten, die kun je later in een optionele download expansion-pack downloaden. Alleen kun je dan weer geen contact maken met de download server en blijft je download slechts twee jaar beschikbaar, daarna moet je de diamanten weer opnieuw kopen.
Ik heb hier ook zo mijn twijfels bij. EA heeft al zo veel goede games verziekt nadat ze andere gamestudio's overnamen. Dat was destijds al met Westwood (Command & Conquer) en Maxis (Sim City).

Het enige wat EA tegenwoordig doet is oude games van een nieuwe skin voorzien en voor schandalige prijzen verkopen. Vervolgens loop je tegen allerlei digitale restricties aan en moet je de gameplay die er vakkundig is uitgesloopt tegen woekerprijzen online als DLC aanschaffen.

Wat je bij EA tegenwoordig krijgt is een game-demo voor de prijs van een complete game.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.