Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Gamesontwikkelaar PopCap, bekend van onlinegames, staat op het punt te worden overgenomen, voor een bedrag van meer dan een miljard dollar. De koper zou Electronic Arts zijn, dat vorig jaar al Angry Birds-uitgever Chillingo kocht.

PopcapVolgens TechCrunch wordt PopCap binnenkort overgenomen; de geïnteresseerde koper zou volgens 'verschillende bronnen' Electronic Arts zijn. De uitgever zou bereid zijn om meer dan een miljard dollar voor de ontwikkelaar neer te tellen. PopCap behaalde vorig jaar een omzet van 100 miljoen dollar.

PopCap is bekend van spellen als Plants vs. Zombies en Bejeweled, maar van de ontwikkelaar zijn ook spellen voor onder andere de Xbox 360, de PS3 en iOS uitgekomen.

Zelfs voor het gigantische Electronic Arts zou een prijs van meer dan een miljard dollar een flink bedrag zijn; EA heeft zelf een marktwaarde van 7,5 miljard dollar. Vorig jaar nam Electronic Arts al Angry Birds-uitgever Chillingo over, voor een onbekend bedrag.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Deze gasten maken van die simpele maar oooo zo verslavend spellen :) Kleine inverstering qua game maar als je het mij vraagt moet het vaak een klein vermogen opleveren. Spelletjes als bejeweled e.d. wie kent het niet en dat kan als je het mij vraagt door 3 mensen met een klein budget gemaakt worden.
Er werken zo'n 400 mensen voor Pop Cap, dus "3 mensen en een klein budget" lijkt me sterk overdreven. Anders zouden ze spellen uitspuwen dat het een lieve lust is.

Verder vind ik dit een vrij vreemd gerucht. Het lijkt me vrij sterk dat een software-gigant zoals EA meer dan 1 miljard zou over hebben voor een bedrijf dat vorig jaar een omzet draaide van slechts 100 miljoen. Als je dat gaat vergelijken met EA zelf: die jongens haalden vorig jaar 3,6 miljard binnen en het bedrijf heeft een marktwaarde van 7,5 miljard.
Nou dat 3 mensen is dat ikzelf ook met zoiets bezig ben geweest. En dan is de crew: 1 graphics, 1 programmeur en 1 voor de music en sound. En dat werkt perfect zeker voor een dergelijk eenvoudig spel. Goed te overzien enieder zijn eigen expertise.
En dan bedoel ik dus als game Bejeweled. Hooguit nog 1 voor het managen van het project maar meer als dat moet het ook niet worden.

En ze spuwen nogal wat games uit hoor, alleen is het soms jammer dat de games zo op elkaar lijken. Van het bejeweled idee zijn ondertussen al diverse clones uit eigen studio gekomen en dat is dan weer jammer. Maar okay het schijnt te werken.

Wat wel leuk is dat het spel verder ontwikkelt met nieuwe spelvarianten en mogelijkheden zoals de Blitz versie.
Ik denk dat je het wel erg simpel ziet allemaal. Wat dacht je van sales van het product? Het creatieve team om ook zowaar een leuk spel te bedenken? Dan hebben we nog testers, interactie specialisten, analisten, technisch design. Etc. Mensen die je toch echt wel nodig hebt om tot een kwaliteit product te komen.
Het lijkt idd heel erg veel geld wat je op zijn minst pas in 10 jaar terug kan verdienen als je zo naar de cijfers kijkt. Maar zoals ik al eerder heb genoemd, mijn verwachting is dat EA grote plannen heeft met PopCap. Volgens mij heeft PopCap ook nog niet veel op iPhone en Android e.d., daar zie je eigenlijk voornamelijk games die kopieren wat PopCap al jaren doet. EA heeft dan toch al een hele sterke portefeuille aan games welke men alleen nog maar hoeft te poorten en optimaliseren... iig als ik het voor mijzelf even goed beredeneer, dan zal dit zelfs wel eens een koopje voor EA kunnen worden als je het over een aantal jaren bekijkt.
Het zou best kunnen zijn, dat ze deze investering doen om op de langere termijn ook de big budget titels te kunnen financiëren.
Waarom zouden ze "big budget" games moeten maken?
Dat kan EA zelf wel, en Pop Caps kracht ligt hem juist in het maken van simpele kleine spellen die het moeten hebben van een verslavende gameplay.
EA maakt zelf geen games, EA is een publisher... Maar verder ben ik het met je eens, waarom zou een specialist in dergelijke kleine games moeten worden ingezet om grote titels te maken? Dat klinkt idd niet logisch...

Mijn vermoeden is dat EA ze wil gebruiken om zo (nog) een goede ontwikkelaar te hebben voor de casualgames voor de mobiele platforms. Daar wordt een heleboel geld in verdiend en dat eigenlijk voornamelijk door kleinere studio's... dat moet een doorn in het oog van de grote studio's zijn. Met PopCap en die studio van Angry Birds heeft EA nu wel 2 hele hele sterke troeven in handen op dat gebied.
"Electronic Arts is een ontwikkelaar en uitgever van computerspellen. "
http://nl.wikipedia.org/wiki/Electronic_Arts

Misschien toch handig om de volgende keer even te googlen :P kan je nog wat van leren.

Ik moet zeggen dat ik 1 miljard toch wel een behoorlijk bedrag vind, vooral als popcap 100 miljoen omzet maakt per jaar, dat is na 10 jaar pas 1 miljard en dat is dan volgens mij ook nog is bruto (weet ik niet denk ik gewoon), nou snap ik ook wel dat die 100 miljoe n ook omhoog kan, maar dan nog zal het toch wel langer duren dan 5-7 jaar voordat EA hier winst op heeft. Maar ik zal er wel niet zoveel verstand van hebben want dan zou ik nu wel in de betreffende afdeling van EA werken :Y)
Omdat het daar zo op wikipedia staat? Laat ik het zo zeggen, er bestaat geen gamestudio die Electronics Arts heet... alle games onder de vlag van EA worden door diverse studio's ontwikkeld. Soms in samenwerkingsverband, maar EA heeft toch altijd wel de neiging dergelijke studio's snel in te lijven. Daardoor heb je idd wel allerlei 'studio's' zoals EA Sport, EA Games etc... maar ook dat zijn maar verzamelnamen voor samenvoegingen van diverse studio's. Het is dus maar een beetje hoe je het bekijkt... als je puur kijkt naar de naam EA en hoe EA die gebruikt om hun diverse afdelingen van gaming te omschrijven... dan heb je gelijk. Maar EA zelf is in weze een publisher en lijft alleen maar studio's in gooit ze dan onder een afdeling.
Omzet is niet gelijk aan winst. Maar wat jij en een hoop andere mensen vergeten is dat als je een jaar winst binnen heb gehaald, je investering over het algemeen nog waarde heeft die je dan weer door kan verkopen (het risico is dat je investering minder waard wordt, maar de kans is groot dat je investering meer waard wordt). En de verwachtingen zijn groot dat de markt die ontwikkelaars zoals popcap bedienen veel groter worden (dmv. smartphones/tablets) en mensen steeds comfortabeler zijn met het maken van online aankopen.
Bejeweled, Plants vs Zombies, Peggle zijn misschien "kleine spellen" itt spellen als Battlefield, MassEffect of FiFa maar het zijn op dit ogenblik zeker geen kleine titels.
Ik vermoed dat AngryBirds op dit ogenblik zelfs een grotere naamsbekendheid heeft dan alle 3 die series bij elkaar.
Ik ken weing mensen die een -of meerdere- van die 3 series spelen die nog nooit van AngryBirds of Bejeweled hebben gehoord, andersom echter kan ik aan de gemiddelde appelklant die zit te pegglen in de tram vragend of tie weet wat Mass Effect is niet altijd een bevestigend antwoord verwachten.
"De koper zou Electronic Arts zijn, dat vorig jaar al Angry Birds-uitgever Chillingo kocht."

Rovio is toch de maker/uitgever van Angry Birds? Niet chillingo toch? Die is van cut the rope etc volgens mij :P

Edit: maker en uitgever door elkaar gehaald...

[Reactie gewijzigd door LesCacques op 23 juni 2011 09:24]

rovio is de developer,
chillingo de uitgever.

OT:
ik hoop dat het niet gebeurd, ik denk dat een indie developer op zijn best is als hij zelfstandig blijft werken, ook is 1 miljard dollar wel een gigantisch bedrag voor o'n kleinen developer...
voor dat geld kunnen ze heel erg veel games maken, plus dat er geen garantie is op verdere groei. met een omzet van 100 miljoen dollar, zelfs als dat flink blijft stijgen duurt dan minimaal 10-15 jaar voordat er quite wordt gespeeld... daarbij de risico's meegeteld lijkt me dat de aankoop niet waard.

[Reactie gewijzigd door freaq op 23 juni 2011 09:27]

er werken 180 mensen bij pop cap (nou zullen die wel niet allemaal aan een game werken) dat lijkt mij niet echt een indie developer

http://en.wikipedia.org/w...nt_video_game_development

een indie developer vind ik meer een bedrijf of hobby groep of wat dan ook waar max 15 mensen werken en een game maken. (maar dat is mijn mening over indie)

[Reactie gewijzigd door spott123 op 23 juni 2011 09:51]

Popcap is inderdaad geen kleintje als EA er een cool miljard voor over heeft (zie je eigen redenering). Eerder een grote op het gebied van casual gaming, wat vaak verward wordt met indie. Iets zegt me dat EA ook geen enkele behoefte heeft om iets waar zo'n prijskaartje aanhangt 100% EA te maken in doen en laten.
Eerder zullen ze een min of meer vrije hand blijven houden om kwalitatief hoogwaardige games te blijven produceren op de enorme groeimarkt die mobile gaming heet.
Eens kijken wat Popcap over 5 jaar waard is als ze goed spul blijven uitbrengen. (en dan kan EA het voor het 6-voudige aan Kottic & Co. verkopen die dan eventjes alle plezier, fantasie en vooral knaken eruit kunnen persen.. dat dan eventueel weer wel...)
voor dat geld kunnen ze heel erg veel games maken, plus dat er geen garantie is op verdere groei. met een omzet van 100 miljoen dollar, zelfs als dat flink blijft stijgen duurt dan minimaal 10-15 jaar voordat er quite wordt gespeeld... daarbij de risico's meegeteld lijkt me dat de aankoop niet waard.
Omzet != winst.
Als ze een winst van 10% halen is dat dus 10 miljoen. En dat is een aardige marge.
Maar dat betekend dus dat ze pas over 100 jaar (!) hun eigen geld er uit hebben.

Ik heb het vermoeden dat het meer om een stuk technologie gaat dan het bedrijf zelf.
Pop Cap is een erg leuke spelletjesfabrikant, ben benieuwd wat EA met deze jongens wil gaan doen, vind het niet direct passen bij de naam EA
Kijk nog eens goed naar de portofolio van EA zou ik zeggen. Plus dat ze ongetwijfeld hun marltaandeel op het gebied van casual/mobile gaming willen vergroten. daar zit namelijk de meeste groei.
Waarschijnlijk doen ze het ook als kostenbesparing op lange termijn.

EA heeft pogo.com en pogo.com heeft een flink aantal spellen van PopCap op hun site staan.
Waar halen ze dat geld vandaan?? Persoonlijk heb ik nog nooit van Pop Cap gehoord...., Bejeweled ken ik weer wel dan...
Pop Cap is wel vrij bekend. Een aantal jaar terug kwam je veel spellen van hun tegen.
De laatste paar jaren ken ik echter geen nieuwe spellen van ze, maar dat kan aan mij liggen. (ik doe nu minder van zulke spellen)
Pop Cap zie je veel op van die online spelletjes site's.
Of ze ze recent nog nieuwe spellen gemaakt hebben durf ik niet te zeggen.
Plants vs Zombies, Peggle, allemaal razend populair. Vooral in de AppStore, maar ook op Steam. Er is zelfs een Valve versie van Peggle, waarin Half-Life en TF2 personages voorkomen.

Ik denk dat EA dit niet al te snel terug zal verdienen, en ik zou het ook jammer vinden als dit de innovatie van Popcap belemmert.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juni 2011 09:32]

plus onlangs het uiterst verlavende bejeweled 3...

nou ja tot daar deze, waarschijnlijke, nutteloze post :P
Zeker niet nutteloos.... Mijn vriendin is al jáááááren verslaafd aan haar dagelijks uurtje Bejeweled 2 de Luxe, en speelt sinds jouw bericht eens een keer héééél wat anders :+
Ik liep nog geen 2 maand geleden een keer door de trein en zag tot 5 verschillende mensen op hun laptop plants v/s zombies spelen.
Pop Cap is nog steeds erg populair met een aantal spellen.

Opzich snap ik de keuze van EA wel, of we er blij mee moeten zijn is natuurlijk weer iets anders.
Er zijn ook menig Popcap games op Steam, zoals Bejeweled, Peggle, Plants vs Zombies, etc.

Ik hoop het zelf niet dat dit gebeurd, want dan word het uitmelken van de serie en dan zal Popcap snel verleden zijn.
Zelfs op de nieuwe 3DS store ben ik Plants Vs. Zombies tegen gekomen. Het enige platform waar ik ze volgens mij behoorlijk mis is Android, gek genoeg. Nouja, dan maar wat Galaxy on Fire of Dungeon Defenders spelen ;)

Edit:
http://www.popcap.com/allgames.php?p=android

Ze werken via de amazon store -.- jammer.

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 23 juni 2011 09:55]

Zelfs op de Android Market is het geweldige spel beschikbaar. Sinds kort, in ieder geval!
Dan verdwijnen ze vervolgens van Steam en zijn exclusief verkrijgbaar via Origin van EA zelf.
Ja zo blijven er dus helemaal geen goeie game studios over, zelfs niet op de casual markt.
Heeft EA al aangegeven dat ze die 1 miljard uitgeven om de boel te sluiten?
Popcap blijft als studio gewoon bestaan en EA is zeer geinteresserd in de casual markt. Daar ligt namelijk heel veel geld gewoon voor het oprapen. EA is in eerste instantie een uitgever en geen studio.. En vergeet niet dat de best selling "casual game" (The Sims) ever ook door EA wordt uitgegeven (maar ontwikkeld door Maxis).
Alle kleine gamepublishers worden door het grote EA opgeslokt :(
Da's een keuze die ze maken. Je hoeft je niet aan EA te verkopen. En als jij het aanbod krijgt om het gamestudiootje waar jij de afgelopen 10 jaar hart en ziel in hebt gestoken om het een goed lopend bedrijf te maken, is een aanbod van "wij geven je €1000.000.000 voor je studiootje met alles erop en eraan" helemaal zo gek nog niet. Als je dat bedrijf bent begonnen om winst te maken heb je het erg goed gedaan, als je het deed om creatieve redenen, koop je voor €1000.000.000,- heeeeeeel veel creatieve vrijheid me dunkt. Dit is niet echt een gevalltje grote fabrikant met sigaar en hoge hoed die zonder scrupules het familiebedrijfje (7generaties!) overneemt voor een woekerprijs..
EA koopt gewoon alle game bedrijven, en als die op zijn kopen ze de andere uitgevers ook nog over. :P
Dat doen ze al jarenlang.. Vervolgens raken de ontwikkelaars gefrustreerd om voor het grote, logge EA te moeten werken en gaan er een aantal van weg om weer nieuwe ontwikkelbedrijven op te richten.. etc.. etc..
Precies. Of ze sluiten de studio's die niet winstgevend meer zijn en vervolgens gaan die mensen weer een nieuwe studio oprichten om nieuwe innovatieve games te maken om over een tijdje weer te worden opgeslokt door een bedrijf als EA, Activision Blizzard, etc. Het is een soort van herhaling in deze sector...
Hebben ze in de VS geen Neelie?
Is er ooit iets goeds voortgekomen uit bedrijven die door EA zijn overgenomen? Ik kan het me in ieder geval niet herinneren. PopCap's Plants vs. Zombies was briljant en uniek, EA games zijn (over het algemeen) middelmatig en generiek. Jammer, weer een creatieve gamemaker minder.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True