Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

Uitgever Electronic Arts heeft bekendgemaakt dat de pc-versie van FIFA 12 van dezelfde kwaliteit zal zijn als de versie die op de Xbox 360 en PlayStation 3 te spelen zal zijn. De nieuwe features zullen ook in de pc-versie verwerkt zijn.

De Player Impact Engine zal behalve in de Xbox 360- en PlayStation 3-versie ook in de pc-versie verwerkt zijn. Daarmee zullen de drie platforms dezelfde engine gebruiken voor FIFA 12. Electronic Arts noemde de Player Impact Engine op een evenement in mei in Keulen en tijdens een presentatie op de E3 in Los Angeles de grootste vernieuwing in de engine van FIFA sinds de introductie van de langlopende voetbalspelserie op de huidige generatie consoles.

"Dit is het moment waarop pc-gamers hebben gewacht", zei executive producer Kaz Makita van EA tegenover Eurogamer.net. "Eindelijk kunnen zij de prijswinnende FIFA-spelervaring krijgen op het platform van hun voorkeur." Volgens EA brengt FIFA 12 de hoogste kwaliteit gameplay en diepste spelmodi ooit in een voetbalspel op de pc. Ook zal de game EA Sports Football Club ondersteunen, de onlinefeature die tijdens de E3 werd aangekondigd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

pc-versie FIFA 12 gelijk aan consoleversies...

Is dat niet altijd al zo geweest? :D
Nee. EA heeft heel lang volgehouden dat de 'gemiddelde' PC niet krachtig genoeg was voor de AI en graphics. Dat is nu waarschijnlijk niet meer het geval.

De consoles blijven even krachten en de PC loopt daarop in (tot de volgende generatie consoles)
Claimen dat een PC moet inlopen op een console is natuurlijk wellicht van de gekken. Zelfs kort na de release van de X360 en PS3 had de PC deze consoles kwa rekenkracht al ingehaald. De Grafische kaarten volgde daar kort op. Zeker als je naar vandaag de dag kijkt zijn zowel CPU's en GPU's kwa reken kracht een enorm stuk krachtiger dan de huidige console reeks (en je gaat me niet vertellen dat EA deze specs nodig heeft om een console game te laten draaien op een pc, that is just bad porting).

Dat een EA dit claimt heeft denk ik eerder te maken met het feit dat ze liever de "betere" versie releasen op de consoles waar relatief minder piraterij op is dan op het Windows platform. Een andere logische reden kan ik me niet bedenken op het feit na dat de meeste game studio's alle games heel erg slecht porten naar de PC toe.

[Reactie gewijzigd door xentron op 23 juni 2011 10:19]

Ik vermoed dat, om een zo groot mogelijke doelgroep te hebben, de systeemeisen bewust laag werden gelaten. Hierdoor kon de AI en engine uiteraard ook minder zwaar zijn.
Je kunt dan ook stellen dat de schaalbaarheid veel te wensen over heeft gelaten. Een goed schaalbare engine zou er toch zeker voor moeten zorgen dat met lage systeemeisen een voetbalgame speelbaar moet blijven.

Verder denk ik dat EA vooral met onzin redenen en excuses over de brug is gekomen de afgelopen jaren. Ik denk dat het luiheid, gemakzucht en vooral een financiele keuze was om er weinig in te investeren. Waarschijnlijk leveren de consoleversies snel veel meer op. Fifa spellen zullen sowieso populairder zijn op de console, vanwege de controller.

natuurlijk kun je een controller aansluiten op de pc en werkt het dan als het zonnetje, maar ik verwacht dat als je gaat kijken naar gameverkopen dat je zult zien dat op de PC markt in verhouding meer FPS en RTS games verkocht worden en op consoles meer sports en platformgames etc. Om maar even wat te noemen.
Ik stel toch ook dat de 'gemiddelde' pc niet krachtig genoeg was, volgens EA.

Niet iedereen koopt ieder jaar een nieuwe PC van 1500 euro.
Heb 2 jaar geleden voor 1000 euro een PC gebouwd die iedere console vierkant inmaakt en nog steeds iedere game op de hoogste settings kan draaien en dat over een jaar ook nog kan. Vanwege warmte/stroomverbruik redenen verwacht ik zelfs dat de volgende generatie consoles niet krachtiger zal zijn dan mijn huidige PC.
Precies, Jan Hen met z'n 7 en een half jaar oude XP PC uit het laatste PC-prive project, welke het nog steeds goed doet, moet ook een potje Fifa kunnen draaien. Sims hetzelfde verhaal.
Misschien moet Jan Hen dan maar eens gedwongen worden een nieuwe PC te kopen/bouwen. Ik blijf het verschrikkelijk vinden dat veel nieuwe games niet zijn zoals ze hadden moeten zijn (grafisch en AI) omdat iemand als Jan Hen bestaat.
De hardware van de PC is meestal nagenoeg gelijk, zeker aan de xBox want dat is gewoon een veredelde PC.

De ps3 heeft nog iets unieks met de cell processor, maar qua rekenkracht zal een high end pc, minstens gelijk lopen met een console. Een paar maanden, tot hooguit een jaar na dato is de console hardware zo goed als mainstream.

Meestal trouwens loopt een pc ver voor, maar zal het meer liggen aan optimalisaties en luiheid dan aan de hardware.
De hardware van de PC is meestal nagenoeg gelijk, zeker aan de xBox want dat is gewoon een veredelde PC.
De Xbox 1 ja. De Xbox 360 lijkt kwa hardware totaal niet een PC. Of je moet alles wat een homogene multicore CPU, GPU en geheugen heeft een PC vinden.
Dat een EA dit claimt heeft denk ik eerder te maken met het feit dat ze liever de "betere" versie releasen op de consoles waar relatief minder piraterij op is dan op het Windows platform. Een andere logische reden kan ik me niet bedenken op het feit na dat de meeste game studio's alle games heel erg slecht porten naar de PC toe.
En Šltijd moet het weer door iemand aangehaald worden: de piraterij. Onlangs las ik juist een stukje, dat de consoles ook minder interessant beginnen te worden, want de tweede hands door verkoop brengt geen geld in het laatje van de uitgever. Met andere woorden: overal is een reden voor te verzinnen dat uitgevers (te) weinig verdienen aan een game. Dus nee, denk niet dat het ermee te maken heeft. (bron)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 25 juni 2011 02:35]

De PC is daar al een tijdje voorbij.
Maar misschien de gemiddelde PC van Fifa spelers niet.
Een spel als Fifa speelt IMO lekkerder op een console dan op de PC (toetsenbord en muis) dus vind ik het ook niet gek dat de console versie voorop loopt.
Maar het is niet zo dat PC's niet krachtig genoeg zijn. Integendeel, consoles zijn minder 'krachtig'.
Vergeet niet dat je op een pc nog een OS moet draaien die toch wel zwaarder zijn dan het gemiddelde OS van een console. Als ik naar mijn verbruik in win7 kijk draait er op de achtergrond al zo veel dat ik al (bijna) 2 gig verbruik van mijn werkgeheugen.
Een console heeft daar vrijwel geen last van.
Daarnaast is het ook nog een probleem dat er in bijna iedere pc wel een ander set hardware zit. Daar moet ook rekening mee gehouden worden, waardoor het of lastiger programmeren wordt of het geheel gewoon zwaarder wordt om te draaien.
Oppassen met dat bekijken van geheugenverbruik in Win7. Veel geheugen word gebruikt als caching maar kan indien nodig bijna onmiddelijk worden vrijgemaakt voor applicaties.

En voor de verschillen in hardware dienen net tussenlagen zoals DirectX. Bij het programmeren moet je enkel rekening houden met DX en niet met specifieke hardware (om het vereenvoudigd voor te stellen)
om het vereenvoudigd voor te stellen
En daarmee ga je dus net de mist in. Leuk hoor, al die abstractie, maar als je alles eruit wilt persen dan heb je alsnog verschillende codepaths voor verschillende hardware. Soms zijn er meerdere oplossing voor een probleem, en op ATI hardware van generatie X werkt de ene goed maar voor nVidia van generatie Y heb je weer iets anders nodig om het soepel te laten draaien.

T-gamer heeft weldegelijk gelijk dat een PC met gelijke specs als een console je game gewoon minder goed draait, juist door die extra lagen aan abstractie, maar ook omdat de hardware anders in elkaar zit (de fysieke lijntjes tussen CPU, GPU en memory zijn op een console veel korter, vaak direct met elkaar verbonden, terwijl je op de PC over de PCI-E bus heen moet).

Maar het sleutelwoord hier is "gemiddelde PC". Natuurlijk is een gemiddelde PC die je nu koopt een stuk beter gespect, maar waar het om draait is wat er bij de Fifa speler in z'n woning staat. Desalniettemin denk ik dat het ook gewoon een lakse houding van EA is geweest.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juni 2011 12:39]

dat windows 7 veel RAM gebruikt, maar je moet niet vergeten dat bijvoorbeeld de xbox360 maar 512MB RAM heeft, en dat is dan videoram en system RAM bij elkaar (link). ervan uitgaande dat je PC 3-4GB ram heeft, en waarschijnlijk een videokaart met eigen geheugen, zal RAM op de PC niet zo een probleem zijn ten opzichte van de consoles.
je zou kunnen zeggen dat windows 7 veel CPU verbruik heeft op de achtergrond, maar als ik mijn computer stil laat staan met de task manager op de voorgrond, kom ik uit op een idle verbruik van nog geen 5%, dus ik denk dat het OS voor de meeste pc`s niet het probleem zal zijn.

[Reactie gewijzigd door pimjai op 23 juni 2011 16:15]

Het is juist goed als Windows je werkgeheugen zo goed als vol zet. Dat wil je juist; zoveel mogelijk cachen zodat je zo min mogelijk op de harde schijf hoeft te wachten. Zolang het geheugen maar vrij snel leeg gemaakt kan worden is er niets aan de hand en heb je er juist profijt van. Ongebruikt (leeg) werk geheugen is nutteloos.

Dat van het lastiger programeren valt wel mee, daar zijn OpenGL en Direct X voor (en alles dat erbij hoort).
Euh, de consoles draaien op videokaarten uit 2005 en met 512mb RAM. Met een HD 5670, een dual core en 2gb geheugen versla je de consoles al, ook al zijn de consoles meer geoptimaliseerd.
Ach Xbox controller is makelijk aan te sluiten Wireless of niet.

Zo heb ik een controller voor Street Fighter en voor Race games (stuurtje is niet handig in mijn situatie) of gta 4. Af en toe een fifa met de controller is ook geen probleem.

Maar dit zijn spellen die ik dus alleen speel mocht ik genoeg hebben van WoW of League of Legends.
Zoals Derr_Hans ook zegt:

Zeggen dat een pc game spelen is met toetsenbord en muis op een bureau met veel te klein scherm is verleden tijd.
Ik speel regelmatig thuis Fifa met vrienden. Draadloze controllers, beamer en geluid via versterker en dit vanuit mijn salon! Zalig! Geen behoefte om nog eens een extra console aan te schaffen.

Grafisch is Fifa 2011 echter een teleurstelling!
Eh fifa speelt beter met een "controller" dan met toetsenboord. Dit heeft niets te maken met welk platform je het speelt.

De pc-versie liep overigens achter sinds het uitkomen van de "next-gen" fifa in 2007.
Ik gebruik 2 controllers van logitech (al jaren) en dat speelt prima. Dus toetsenbord en muis is wel heel erg old skool. Ik speel tegenwoordig PES omdat ik graphic Fifa niet mooi er uit vond zien op de PC. Ben erg benieuwd.
Een spel als Fifa speelt IMO lekkerder op een console dan op de PC (toetsenbord en muis) dus vind ik het ook niet gek dat de console versie voorop loopt.
Dat consoles alleen met een gamepad bestuurt kan worden, wil niet zeggen dat de muis en toetsenbord de enige middelen voor de PC zijn: oftewel; ook voor de PC zijn er diverse gamepads beschikbaar, net als er ook gewoon keyboards en muizen zijn voor de consoles. Een non-argument dus om de console-versie beter te vinden dan de PC versie of vice versa.
Je vergeet alleen wel dat EA een betere kijk op zijn gebruikers heeft dan een gemiddelde tweaker die denkt dat iedereen een highend gamingrig heeft staan..
Natuurlijk niet. Pas sinds vorig jaar loopt het "slechts" een versie achter. Daarvoor was de pc-versie niets anders dan een ps2 port.
Ik hoop nu dat ie ook echt gelijk wordt. Wat ik begreep (achteraf) was dat Fifa 11 op de pc (een licht gemodificeerde) versie van Fifa 10 op de console was.
Na dit bericht dacht ik toendertijd dat Fifa 11 op de de pc's en consoles ook gelijk was :/ , maar als je het bericht goed leest is enkel de engine gelijk.
Nu lijkt er geen verschil (addertje onder het gras) in te zitten :).

[edit]:
Nu ik bericht goed lees, begin ik weer lichtjes te twijfelen.
"Uitgever Electronic Arts heeft bekendgemaakt dat de pc-versie van FIFA 12 van dezelfde kwaliteit zal zijn als de versie die op de Xbox 360 en PlayStation 3 te spelen zal zijn."
"Daarmee zullen de drie platforms dezelfde engine gebruiken voor FIFA 12."
^Maar is daarmee het spel ook hetzelfde? Come to the point EA!^
Van een game als Fifa zou ik het niet erg vinden als het op de PC een (goede) console-poort is.

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 23 juni 2011 11:13]

Als ze dezelfde engine gebruiken lijkt me het spel ook hetzelfde, in ieder geval zal de functionaliteit van de Player Impact erin zitten, wat mijzelf een hele interessante feature lijkt (vooral in de manager modus). Als je bedoelt of ze ook precies dezelfde functies (snelle wedstrijd, zelfde manager modus, cup modus of whatever Fifa allemaal heeft) heeft, dat zou kunnen verschillen maar lijkt me onwaarschijnlijk aangezien dat de makkelijkere dingen zijn om te porten..
Als ze dezelfde engine gebruiken lijkt me het spel ook hetzelfde
In grafisch oogpunt zeker, ook qua bewegingen en geluid, maar 'de engine' bepaald niet de gameplay.
Nee, Voor jaren heeft EA de PC versie maar wat achter aan laten hobbelen, Veel functies pas toevoegen een paar jaar nadat de Consoles dit al kregen.
Ik hoop toch dat ze wat betere lighting renderer inbouwen. Zoveel gebeurt er niet op het scherm, dan zou je toch ook wel wat realistischer mooier licht kunnen regelen?
En jij denkt dat al die engines zoals de impact-engine geen cpu of gpu kracht vereisen?
Als dat is wat ik denk dat het is, dan word het alleen op de CPU gerendert, terwijl lichten juist op de GPU worden gerendert.

Maar goed, het is belachelijk eigenlijk dat ze dachten dat de PC graphisch achterloopt. Het zijn de consoles die graphisch achterlopen hoor, niet de PC's.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juni 2011 09:55]

Nee hoor, de gemiddelde pc heeft ondermaatse rekenkracht.
Ik ben oprecht benieuwd hoe je aan dat misverstand komt?
Zelfs een gemiddelde PC van 3 jaar terug streeft met gemak de consoles voorbij qua rekenkracht.

[Reactie gewijzigd door Top-Rob op 23 juni 2011 12:36]

Maar "de gemiddelde PC" in het algemeen is een PC van 5 jaar oud met een toen-al-goedkope videokaart of onboard videokaart, of een 5 jaar oude laptop met intel graphics.
Moeten we er wel zo blij mee zijn? consoles hebben slechtere graphics...
Kweet niet of het veel uitmaakt voor de fifa spelers (ik speel geen voetbal games)
Als je weet dat de PC-versies tot nu toe graphics hadden die al minderwaardig zouden zijn voor een PS2.. Heel blij dus.
Als je het zo bekijkt is het een grote vooruitgang :P
Misschien is het toch waar wat mijn leraren zeiden:
Iets dan achterloopt kwa ontwikkeling zal op een gegeven moment sneller gaan ontwikkelen: misschien fifa 13/14 dan beter voor pc dan console? :P
Dus FIFA 12 voor de PC is eindelijk Next-Gen? En als deze versie gelijk is aan de consolesversie betekent dat dan ook dat er weer console buttons in het menu staan?

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 23 juni 2011 11:49]

waarschijnlijk staan er wel console buttons in het menu ja. wel spelen veel mensen op de pc wel met een controller ipv toetsenbord (dat wil je toch ook echt niet) dus dan zijn die knoppen toch juist weer ok?
volgens dit bericht zou de PC-versie nu inderdaad eindelijk current-gen moeten zijn. het hoeft niet te betekenen dat de consoleknoppen in het menu staan. je kan natuurlijk een game op alle platformen precies hetzelfde laten zijn, maar wel de knoppen even aanpassen. (dus op de pc versie krijg je: druk op enter om door te gaan, en op de xbox druk op A om door te gaan)
Zucht hier gaan we weer...

Ik zal alle reacties (ook die komen) reeds samenvatten:
1. de PC-lovers denken als eerste te bewijzen dat PC een krachtiger platform is dan consoles. Ook beweren ze dat een toetsenbord dat ontworpen is om te typen uiteindelijk beter is om te gamen dan de controllers van een game-console die ontworpen zijn om te gamen.
2. de Console-lovers zijn voornamelijk verdeeld in PS3, XBOX en claimen zonder grondige kennis van zaken dat hun console het meest geschikt zal zijn voor het FIFA spel. Ze denken dat de consoles (onterecht) sneller zijn dan de PC's omdat de consoles tegen verlies verkocht zijn.
3. 'gamers' die EA-games niet zo'n goede uitgever vinden, of echt geen fifa kunnen spelen zullen het spel als oninterresant bestempelen. Met tal van Fifa 98 t.e.m Fifa 2012 discussies.
4. Een stel technici die nog nooit een game-engine hebben ontwikkeld hebben plots volledig inzicht in de nieuwe game-engine en weten dan ook perfect op welk platform het spel het best zal werken. (sarcasme)
5. Een stel wii-aanhangers zal iets over de wii-U of de nintendo 3DS te vertellen hebben.
6. Een stel mac-en iOS aanhangers zullen ongerelateerd iets over de iphone en zijn retina-display vertellen. Ook zullen ze beweren dat iphones sneller zijn dan PS3's en mobieler dan PC's.
7. Een paar ongecontroleerde niet-relavante opmerkingen.
8. Iemand is op zoek naar een goede site om illigaal fifa te downloaden, echter zijn post zal met -1 gemod worden.
9. Post met een wanorde aan GPU, CPU, FPS, HDMI, DirextX, en schermresolutie-termen, meestal een poging van de persoon in kwestie te vertellen welk systeem hij bezit of wil bezitten.
10. Iets over andere games EA-games versus te world. Bijv: Origin-platform vs Steam, BF3 vs COD, ...
11. Iemand met de opmerking dat graphics niet zo belangrijk zijn als gameplay.
12. Iemand met de opmerking dat graphics, resoluties, FPS niet hoog genoeg kunnen zijn.

:-)

[Reactie gewijzigd door Rubizon op 23 juni 2011 10:29]

Je vergeet nog dat iemand gaat beweren dat voetbal spellen je agressief maken :P
http://www.nu.nl/games/25...essiever-dan-shooter.html
Dat is dan wel weer waar :X

Ik wordt eerder boos als Roelof Luinge me weer eens naait in FIFA dan wanneer ik in een schietspel door de kop geschoten wordt omdat ik in Rambo-stijl de vijand bestorm.
1. de PC-lovers denken als eerste te bewijzen dat PC een krachtiger platform is dan consoles. Ook beweren ze dat een toetsenbord dat ontworpen is om te typen uiteindelijk beter is om te gamen dan de controllers van een game-console die ontworpen zijn om te gamen.
De PC is niet per definitie krachtiger, maar is dat wel makkelijker te maken. Een redelijk moderne PC is toch wel een stuk krachtiger dan een Wii, Xbox360 of PS3, die op hun beurt een simpele office of budget PC weer kunnen verslaan.

Een toetsenbord + muis is fijn voor 3D shooters, voor sommige spellen is het niks. Ik heb FIFA 11 met een toetsenbord gespeeld, en dat valt tegen. Ik kan er gewoon niet aan wennen om Home, Page Up etc te gaan gebruiken. Ik heb dan ook een Xbox360 controller gekocht voor dit soort games. Ik had al een Thrustmaster controller voor spellen die beter werken met een PS(1/2/3) controller. Want ja, een controller is voor sommige spellen absoluut beter dan het keyboard.

Granted, ik ben een PC lover. De enige consoles die ik nog heb zijn een SEGA Megadrive en een originele Playstation, die allebei in de kast liggen.
[...]
Ik heb FIFA 11 met een toetsenbord gespeeld, en dat valt tegen. Ik kan er gewoon niet aan wennen om Home, Page Up etc te gaan gebruiken.
Je kan de toetsen voor het toetsenbord gewoon instellen hoor:

A = S --> passen/druk zetten op aanvaller
B = D --> schieten/koppen/volley
Y = W --> steekpass
X = A --> lange bal
LB = Q --> van speler wisselen
RT = E --> sprinten

Meer toetsen heb je niet nodig toch?

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 23 juni 2011 11:56]

Je moet natuurlijk wel een analoge stick hebben om van het 360 degree dribbling gebruik te maken.....
Wat dacht je van de rechter analoge stick voor de skillmoves zoals de rabona, rainbow flick, mcgeady spin etc? Dat ga je niet redden op je toetsenbord ;)
Lukt hier gewoon, op de laptop met het numpad :)
Mijn grote nadeel van het toetsenbord is de richtingen die je op kunt. En dat zijn er maar 8.

[Reactie gewijzigd door Niekfct op 23 juni 2011 21:44]

Wat dacht je van reactiesnelheid? Bij een toetsenbord moet je je hand op zo'n manier leggen dat je alle knopjes tegelijk zonder je hand te hoeven verplaatsen kan indrukken. Dat is (bijna) onmogelijk. Maar net zoals Kpz zei combinaties zetten is gewoon onmogelijk op een toetsenbord.
Ik heb nooit echt begrepen waarom de vorige versies minder waren dan de console versies. EA zei altijd dat het was omdat ze een breder publiek willen aanspreken die soms niet een krachtige pc had. Kolder natuurlijk, zoiets kan altijd opgelost worden met wat extra grafische settings.

Maar mooi dat het er eindelijk net zo uit kan zien als op de console! :)
Nee, de pc versie was altijd dermate slechter qua grafische kwaliteit dan de console versies. Daarom speelde ik Pro Evolution Soccer altijd op de PC en Fifa op de consoles. Eindelijk verandering.
Eindelijk.. Die PC-versies waren tot nu toe echt bedroevend slecht.
Ben benieuwd wat dat doet met de graphics.. Op PC's zijn games toch vaak veel mooier dan de huidige consoles.
De Player Impact Engine zal behalve in de Xbox 360- en PlayStation 3-versie ook in de pc-versie verwerkt zijn.
offtopic:
Ik snap nog steeds niet waarom er geen versie voor de Nintendo console komt, kan iemand mij dit uitleggen?


[ONTOPIC]
Goed nieuws!
Hopelijk komt er ook een beetje een mooie multiplayer voor de pc, ik heb wel aardig wat lol met de fifa-reeks gehad op de PC icm. Hamachi :D

En dus eindelijk worden de graphics op de PC ook wat beter, hoppaaa!
Misschien wordt het eens tijd om hem te kopen nu hij gelijk loopt met de consoles?