FIFA 12

Revolutie?

Zo lang als er al voetbalgames worden gespeeld op de consoles en de pc, is er discussie over welke game het beste is. Ooit streden titels als Kick-Off, Sensible Soccer en International Superstar Soccer om de titel, maar de laatste jaren is de competitie onder voetbalgames het domein van Pro Evolution Soccer en FIFA. Het grootste deel van het afgelopen decennium werd gedomineerd door PES en de laatste jaren voert FIFA de boventoon. Nieuw jaar, nieuwe kansen: op de E3 zullen we PES 2012 voor het eerst zien, en afgelopen week mochten we, op bezoek bij Electronic Arts in Keulen, aan de slag met FIFA 12.

Getest op: Xbox 360, PlayStation 3
Verschijnt ook voor: pc
Afwijkend: overige versies

Onlangs schreven we in Dirt 3 over het probleem waar veel ontwikkelaars tegenaan lopen: je hebt een succesvolle game, maakt een goede opvolger, en daarna verwachten de fans opnieuw een game die iets toevoegt aan hun collectie. FIFA 11 was goed, maar kreeg desondanks genoeg kritiek vanuit de community. Onderdeel van de kritiek was dat het spel zich te weinig differentieerde van het eveneens sterke FIFA 10. De vernieuwingen in de gameplay zorgden links en rechts wel voor verbeteringen, maar over het geheel vroeg menig gamer zich af of de verschillen met FIFA 10 wel voldoende waren.

"FIFA 12 is een revolutie binnen de FIFA-franchise", roept producer David Rutter ons toe tijdens zijn presentatie over FIFA 12. Mooie marketingwoorden, maar uiteraard: eerst zien - en spelen - en dan pas geloven. Desondanks wordt tijdens de korte maar duidelijke presentatie duidelijk dat EA goed heeft geluisterd naar de community. Diverse punten die gamers die vaak online spelen zeker zullen herkennen, zijn aangepakt en zouden in FIFA 12 geen probleem meer moeten vormen. We geloven niet in perfecte gameplay en er zullen dus heus wel weer wat minpuntjes naar voren komen, maar het begin is positief.